22 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

| 22 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2077 NUSHASI 5 KURUŞTUR Yeni vergi kanunu Meclise veril Sahip ve Başmuharrıri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET di ümrük ithalât umumi tarifesinde bazı tadilât "Hükümet yeni tanzim ettiği kazanç vergisi lâyihasını da Meclise verdi.. İHalkın dilek ve ıztı- | | Iktısadiyatımızı koru- | MALATYA: (Başmuharri- timizden) — Normal bir h Yat ve şerait içinde Malaty: Anadolunun en mühim bi sat ve milliyet merkezi çi bilir. Bugün ise müstesna Yal ve şerait içinde bulunuyo- taz. Burası da memleketin ve lünyanm sair Oaksamı (gibi Müşkül günler geçiriyor. Umu- Wi buhrana, Malatya için hu- tusi bir mahrumiyet daha in- #imam etmiş: Malatyanın en metli mahsulü (Okayısıdır. Bu mahsul yüzünden her sene memlekete yedi sekiz yüz bin İira giriyormuş. Bu sene Ma- kıtya bu paradan mahrum kal | mış.. Fazla olarak tütün ve af- Yon mahsulü de yalnız fena vi 2iyette olmakla kalmamış, Yasadaki fiat düşkünlüğü ?ünden bu ullerin de €ndişeli görülüyor. Bu vaziyet, tabiatile piyasada tesirini his- #ettirmekten ortalığa bir dur- unluk vermekten hali kalmı- Yor. Bunu halkın simasında da kumak kabildir. iş buluyor, alış verişte ir inkişaf oluyordu. Fakat Şimdi bu faaliyet, Elâ- ına intikal ediyor. Bu Yaziyet karşısında Malatyalılar #elecek senenin mahsullerinde Ye umumi (hayatlarında yeni bir inkişafı saburane beklemek — başka bir şey yapamıyor- ir, Arapgir, Kemaliye ve (E- ğin) i de teftiş etmek Dahili Ye vekilinin proğramı dahilin- de idi. 105 kilometreden ibaret olan Malatya — Arapgir yo- çok sarp ve arızalıdır. Orta lolunun bir çok yerleri gi- bi burası da taşlıktan, sert ve edilen köylerin adedi pek az- dır. Bu köylerin evleri, toprak- ra gömülmüş gene toprak Yığınlarından © başka bir şey değil. Mütemadiyen çalışan Ve toprakla o mücadele “eden öylüler; emeklerinin karşılı. ğmı bir türlü alamıyorlar. A- taba bu ıssız çöl gibi yerlerde lunan ve çoğu on beş yirmi haneden ibaret — olan köyleri merkezlere doğru çekmek hem Memleket için, hem kendileri için daha faydalı o olmaz mı? undaki ruhi ve idari müşkilâ- t biliyorum; fakat bunun w- Mumi iktisadiyatımızda, umu- Mi seviyemizde yapacağı tafları da şimdiden görür gi- iyim, Arapgir ile Kemaliye ara- “nda 45 kilometrelik bir me- rapları nelerdir? i Anadoluda umumi vaziyet ve hükümetin takip ettiği politika. safe var, Bu yol, Fırat boyunu takip ediyor. Onun için daha tif, daha yeşildir. Arapgir ile Eğin halkı hakkında fazla ma- lümat vermek lüzumsuzdur. Çalışkanlık ve teşebbüs kabi- liyetlerile İstanbulun - ğını, kömürcülüğünü bazı işlerini adeta inhisar al- tına almış olön bu vatandaşları kim tanımaz? Arapgir ve bilhassa Kema- liye halkı, en Zi çapulcularının tecavüzlerinden şikâyet ediyorlar. İlâve etme- liyim; ki, eski Dersim vukuatı, Dersim isyanları artık teker- rür edemez. Cümbhuriyetin kudreti ve tedbirleri buna ma- nidir, Mevzuu bahis âyet- ler; münferit soygunculuklara aittir. Bunların önüne geç- mek için dö tertibat yapılıyor. Dahiliye vekili icabeden tali- matı verdi, tedbirleri aldırdı. Dersim'i a yakından ve içinden görmek seyahat proğ- ramına dahildir. Bu asi larda tahassun etmiş olan balk ile temas ettikten, onların va- ziyet ve ihtiyaçlarını anladık- tan sonra daha geniş mikyasta ıslahat tedbirleri alınabilir. Anadolu bakımsız kalmış. | Anadolunun kanından ve mev- İ cudiyetinden koparılan servet ve kuvvetler, başka” sahalarda israf edilmiş. Saltanat idarele- | ri; bu Ana vatana daima öksüz ve üvey evlât nazarile bakmış.. Anadolunun bugün çektikleri- ni gördükçe daima eski zaman- ları hatırlar, bu sözleri tekrar eder, acınırız. Ancak vaziyeti yerinde gördükten, köylülerin barimine girdikten, Anadolu köyl ün içine nüfuz ettik- ten sonradır ki, bu acının şid- deti daha iyi hissedilir. Her hangi bir meselenin halli için hüküm vermek güçtür. Hü- küm ve karardan evvel iyi gör- mek ve tetkik etmek lâzımdır. Bugünkü Cümhuriyet idaresi- nin en büyük kudreti burada- dır. Reisicümhuru da, Başveki- li de, vekilleri de bu memileke- tin ihtiyaçlarını, onlara doğru- dan doğruya temas suretile, görmüş ve tesbit etmişlerdir. Görülen ve temas edilen me- seleler hakkında karar vermek ve bu kararın tatbikatında aza- mi bir muvaffakıyet temin et- mek elbette daha kolaydır. Siirt Meb'usu MAHMUT Fransa da ithalât resmini artırdı PARIS, 21 A. A. — Me meclisi maliye en miş mevada ait İ de dört, tamamile işlenmiş mevada ait itbalât resmini de yüzde altı mk betinde arttırılmasını kabul etmiş İptidai mevat için yalnız. yüzde resimi tediyesine devam edilecektir. Bu projenin bütçeye 400 yiyen frank temin edeceği söyl ma vergisinin esasları | Verginin muvakkat mahiyette olacağı mülahazasile kazanç ver- gisiletevhidi cihetine gidilmemiştir. ANKARA, 21 (Telefonla) Hükümet bugün öğleden sonra Milli İktısadiyatı koru- ma vergisi kanın £ lâyihasını meclise tevdi etmiştir. Hey'e- ti Vekile fırka gurupu içtimam dan evvel mecliste bir içtima aktetmiş ve lâyiha © üzerinde son bir tetkik yapmıştır. Bu lâyiha İktısat, Maliye ve Büt- çe ecümenlerine havale olun. muştur. Encümenlerde tetkikat Lâyihanın ay sonuna kadar kanuniyet kesbetmesi ve bir kânunuevvelden itibaren tatbi- kine geçilmesi hükümet tara- fından arsu edilmektedir. Bu vaziyete göre encümenler “de- vamlı mesai sarfederek lâyiha üzerinde tetkiklerini bir a: - vel ikmal edecekler ve ü- müzdeki cumartesi günü topla (Devamı 7 inci sahifede) İktisat vekili Mustafa Şeref Bey En çok küçük esnaf ihtikâr yapıyor.Buna fırsat vermemek lâzım Gümrüklerde henüz tabii vaziyet avdet etmedi, bazı şikâyetler ve müfettişlerin vaz ıyedini icap ettiren muameleler oldu! Gümrükte komsiyoncuların vize için tehacimleri ve tesçil muamelesi. Dün, İstanbul gümrüklerinde ta- Perşembe günü bilik gene avdet edemedi ve geçen| cibince 16 teşrinisani pazartesinden beri başlıyan karışık. | Yannamesi tescil ettiril ip muntaza- İak devam etti, (Devamı 7 inci sahifede) Tarifede Tadilât Pamuklu mensucat himaye ediliyor Hükümet dün Meclise bir lâyiha verdi ANKARA, 21 (Telefonla) — Hükümet gümrük idbalât umu- mi tarifesinde bazı tadilât icra- sını mutezammın bir lâyiha tan- zim ederek bugün meclise tevdi etmiştir. Bu lâyihanın esbabı mu cibesinde hükümetin bu kararı na me gibi saiklerin âmil olduğu tahlil edilmekte ve ezcümle denil mektedir kiz Pamuklu — Gümrük tarifemizin 377, 318, 379, 380 ve 381 inci madde- leri pamuktan dokunmuş veya örülmüş bam kasarlı ve apreli, boyalı, iplikli dokunmuş veya is- tampâ suretile boyanmış nakış İemelerle, tezyin edilmiş, Bü tün pamuk mensucat envaimı ih- tiva etmektedir. Dahili sanayiimiz, mamulâtı- nın ecnebi mümesillerile dahili pazarlarda rekabeti ancak güm- rük himayesile olabil idhalât resminin, milli mamulâ- tın sınai külfet ve maliyetlerile mütenasip olması ve bir mamu- lâtı koruyacak hadlerde bulun- ması da lâzmedendir. Bu maksa ta binaendir ki Avrupa hükümet leri dokumalarda hiç bir ticari teamül esasına bağlanmayıp tari felerini okumaların kalitesi, ya ve dokuma sıkı ğı üzerine tesis etmiş ve boya ve apre gibi muayyen bir satıhta aynı masrafları mucip olan sinai işleri de ya dokuma sathı veya dokumanın sikleti ile mütenasip bir şekilde temsil eylemiştir. Himaye Halbuki mevkii mer'iyette 0- lan gümrük tarifelerimizin do- kuma kalitesini nazarı itibare al- mıyarak dokumaları ticari tea mül ve tabirler üzerine itibari bir şekilde tasnıf eylediğinden sanayimizin muhtaç olduğu hi- maye derecelerile gayri mütena- sip bulunmakta ve binnetice ar. mai maliyetlerimizi himaye et mektedir. (Devamı 7 inci sahifede) Gelen Altınlar Fıçılar Ankarada açı- hp muayene edilecek Ziraat bankasının devlet namma mübayaa ettiği 64 fıçı altın henüz açılmamıştır. Ziraat bankası müdürü Ahsen Bey fıçıların Ankarada açılar rak muayenesinin orada yapılmasını muvafık bulmuş, mütaleasmı umum. müdürlüğe bildirmiştir. Her fıçıda 6 çabuk altın bulunmaktadır. Her çü- buğun sildeti 6 buçuk, 7 kilo arasın- da tehalüf etmektedir. Et komis ilk defa yonu dün fa toplandı Istatistikler tetkik edildi. Azanın fikri dinlendi. Tekrar toplanılacak Et pahalılığını tetkik ve fiyatleri indirmek için şehir meclisince hap edilen komisyon dün ille içtima nı belediyede vali Muhittin Beyin! riyasetinde aktedmiştir. İçtima saat 15 den 18 e kadr devam (etmiştir. Bu içtimada ihzar edilen malümat ve istatistikler tetkik edilmiştir. Bele diye iktisat müdürlüğü ayrıca dört senelik bir et istatistiği vücude geti rorek komisyona #rzetmiştir. Bu is- tatistikte dört senelik istihlâk ve ke- | sim vardır. İçtimada her aza etin u- cuzlaması için ne gibi çareler düşün düklerini ayrı ayrı söylemişlerdir. Yalnız dünkü ilk içtimaa şehir meclisince komisyona intihap edilen Dr. Tevfik Salim Pş. O gelmemiştir. Tevfik Salim Pş. nin komisyon aza- lığından istifa ettiği söylenmektedir. Tevfik Salim Pş., şehir meclisi ko- “— Et komisyonuna bendeniz kendimi faydalı addetmiyorum. Çün kü bendeniz iktisat ilminden, hele bu gibi et işlerinden katiyyen anla- mam. Bu işi iktisat ulemasına bırak malı. Bilmiyorum, amma, komisyo- nun diğer azası da benim gibi bu iş ten anlamıyorlarsa, meselenin balle- dilebileceğinden ümitvar değilim.” Tevfik Salim Pş. nın et işi müza- İ kerelerine iştirak etmiyeceği, mec- liste verdi maktadır. Dünkü içtima: müteakip belediye reisi Muhittin B. bir muharririmize demiştir kiz “.— Meseleyi tetkike Henüz başlangıçta o oldu! müspet bir neticeye £ varmadığımız için, bu hususta şimdiden bir şey enemez. Cumartesi günü tekrar edeceğiz.” sözü tutacağı anlaşıl- başladık. ğumuz ve Lü in Balata bie çok vatandaşların yaralanması ve yanmasile biten bir yangın facrası oldu. Resmimiz hastaneye nakledilen yaralılarIa yanan evi göstermektedir. Yazısı 3 üncü sahifededir.