22 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Satılık hilâfet Hilâfet satılığa çıktı. Buna inanınız. O kadar ki üstelik para da verecekler! Kudüs müftüsü bir beyanname...
 Fırka gurupu Dün adliyed;—yapılacak ıslahat ile e meşgul oldu Ankara, 21 (Hususi) — Millet meclisinin içtimaından sonra fırka
 Gümrük / tarifesinde tadilât Pamuklu mensucatın himayesine karar verildi Kasarlı ve aperli mensucata yapılacak zam miktarı
 Odun ihtikârı Çekisi 350 den 500 kuruşa çıktı Havalar sogumağa  başlıyalı şehrimizde odun ihtikârı başlamıştır. Bundan bir
 Manisada yangın Bir ya—ğ— ı;;_pamuk fabrikası yandi Manisa, 22 (Hususi) — Giritli Selim efendinin yağ ve pamuk fabrikasından
 Iktisadi koruma vergisi Yeni verginin tahsiline 1inci kânunda başlanıyo Eski kanunla maaş alan mütekaitlerle yetimler...

Hükümet, pamuklu Iktisadiyatı koruma ver- mensucatımızı himaye gisinin 1kânunuevvelden için Millet Meclisine bir itibaren tahsiline baş- lâyiha verdi. lanacaktır. Sli 14 — No: 4712 — fiatı her yerde: 5 lily Erma PAZAR —1 Teşrinisâhi 1931 al Telefonlâr: Tahrir 21686 — EE 21434 — Klişe 20113 © Satılık hilâfet Hilâfet satılığa çıktı. Buna inanınız, O kadar ki üstelik para da verecekler! Kudüs müftüsü bir beyanname neşretti, Bütün islâm milletler, Kudüse murahhas o göndermeğe davet ediliyorlar. Murahhaslar, İsa'nın o memleketinde © hilâfet meselesini görüşecekler, ve bir karara (o bağlayacaklar!. Arap müftünün reisliği altında.. Bu teşebbüs önünde düşündük. Hadi- seye ne yandan baktıksa orada bir sürü sakatlar, tuzaklar, dolap- lar sezdik.. * .. Hilâfet, bütün bir tarihte islâm vahdetini dava etti: Siyasi, içtimai islâm vahdetini.. Bu “teşkilât, tekmil islâmlığı bir arap halifenin emri altında ve tek bir devlet halinde toplamak istiyordu. Buna modern bir ıstılâhla Oo (Islâm emperyalizmi ) diyebiliriz. oOBu yirminci asrın icabatına aykırıdır. Bunlara (o muhalefet (o edilemez, edenler düşer. Bir daha kalkma- mak üzere.. * “. Hilâfet davası dine dayanıyordu. Islâmları müsavi kardeşler sayı- yordu. Fakat tez, gene yürümedi. Düştü. Dinle boyanan hanği poletika tutunabildi ki? Hele mua- sır medeniyettel, Devlet, milletlerin siyasi, ikti- sadi ihtiyaçlarile işleyen bir ma- kinedir. Bunlar günün, zamanın icaplarile (— değişirler. ona göre dümen kırar, Diyanet, kalpleri Allâha bağ- layan bir yoldur. O kadar. Bu yolu eli satırlı halifeler değil, vicdanlara sinen fikirler, kanaat- lar açar. İnsanları Allâhâ götüren dinler zamana uymazlar. Zamanın kendilerine uymasını isterler. Gü- nün zaruretlerine göre değişmez- ler. Devletle, din arasındaki fark bukadar O geniştir. Bu kadar derindir. Arada uçurumlar vardır. Din, bu asırda devlet kuramaz. Hayat, tahavvül kabul etmez prensiplere dayanabilir mi? Vic- danlar bıçakla alınır mı?. * .. Tarib, islâmlığı tek bir devlet halinde yaşamış, yazmadı. Hilâfet, islâm milletlerin vahdeti şöyle dursun, arap birliğini bile yapamadı. Emeviler, halife asasını ele geçirmek için peygamber toru- nunun kanını içtiler. (Bunları arap Endülüs tanımadı. (Sefah) ihtilâli, Abbasiler hilâfetini, Emevi yıkıklıkları üstünde kurdu. Fakat sözlerini Arap Fatımilere geçire- mediler. Hele arap olmıyan milletler islima gelince, halife hakimiyeti de maziye karıştı. Bu da bir çok idealler gibi tarihin yaprakları arasına gömüldü. Zaman oldu ki Abbasilerin, nüfuzu hükümet merkezlerinde , Bağdatta da yürümedi. Orada, Türk Selçuk devletinin (Ilgazi ) adında fevkâlâde bir komiseri bulunuyordu. Halifenin emirleri ancak bunun tasvibiyle hüküm ifade ediyordu. Selçukilerden (Nureddin), is- lâmlığı kurtarmak için (Ehlisalip)le döğüşürken, Fatimi halifeler türk- lere karşı hiristiyanlarla birleşiyor- (Devamı ikinci sahifede) Mahmut Esat Devlette | | Fırka gurupu Dün adliyede yapılacak ıslahat ile meşgul oldu Ankara, 21 (Hususi) — Millet | meclisinin içtimaıdan sonra fırka gurupu toplandı ve Adliye mese- leleri müzakere edildi. Bu mesele fırka gurupunda mali ve iktisadi meselelerin müzakeresinden doğ- muştur. Aksaray mebusu Süreyya beyin verdiği takrirden çıkan münakaşa üzerine Edirne mebusu Şeref bey, iki saat kadar süren | bir nutuk söylemiş adliye işlerinin ıslâhı lüzumunda ısrar eylemiştir. Adliyede ıslâhat icrası lüzumu gün geçtikçe kesbi kuvvet ediyor. Muhtelif hatipler söz söyledik- ten sonra adliye vekili Yusuf Kemal bey, dermeyan edilen tenkitlere karşı gurupun beklediği ıslah tedbirlerini temamile tatmin etmekte olduğu gurupca müttefikan kabul edilerek müzakereye nihayet verilmiştir. Manisada yangın Bir yağ ve pamuk fabrikası yandi Manisa, 22 ( Hususi ) — Giritli Selim efendinin yağ ve pamuk fabrikasından dün gece yangın çıkmıştır. Havanın rüzgârlı olması o civar halkını telâşe düşürmüştür. Itfaiyenin ve polisin çalışması sa- yesinde yangın, etrafa. sirayet etmeden söndürülmüştür. verdiği izahatın | Odun ihtikârı Çekisi 350 den 500 kuruşa çıktı — Havalar o sogumağa O başlıyalı i şebrimizde odun ihtikârı başla- mıştır. Bundan bir hafta evel çekisi 350 kuruşa satılan odun | | | | çekisi 480 - 500 kuruşa çıkmıştır. Oduncular, Anadoludan mah- rukat gelmediği cihetle, fiatlerin fırladığını iddia ediyorlar. Odun- lar da, Avrupa eşyası gibi hariç- ten gelmediği cihetle, oduncular tarafından ortaya atılan bu iddia- nın doğru olmadığına şüphe yoktur. Halkı, odun ihtikârından muhafaza. için belediyeyi faaliyete davet ederiz. kadar Iktisadi koruma vergisi a Yeni verginin tahsiline linci kânunda başlanıyor Eski kanunla maaş alan mütekaitlerle yetimler vergiden muaftır Ankara 21 (Hususi) — Millet meclisi bugün toplandı. Hükümet iktisadiyatı koruma lâyihasını meclise vermiş maliye ve bütçe encümenlerine havale edilmiştir. Hükümet, yeni verginin kânu- nuevvelin birinden tahakkuk etti- rilmesini arzu ettiği cihetle, encümenler, bu hafta içinde lâyi- | ile askeri tekaüt ve istifa kanunu mucibince (o tekaütlere, dullara, yetimlere, tahsis olunan maaşlar.. Bir ay zarfında maaş, ücret, i yevmiye olarak aldıkları mebaliğ hayi âcilen gözden geçirecekler | ve cumartesi günü Meclis heyeti | umumiyesine sevkedeceklerdir. Lâyihanın o gün heyeti umumi- yeden İgeçmesi kuvvetle muhte- | meldir. Millet Meclisi, ruznamede başka bir iş bulunmadığı cihetle, Cumartesi günü tekrar toplana- caktır. Meclise tevdi edilen ikti- sadiyatı koruma lâyihasının metni şudur. 1 — Umumi, hususi ve mülhak bütçelerle idare edilen dairelerle müesseselerde, hakiki veya hük- | mi şahıslar nezdinde veya onlara olarak maaş, tahsisat, hakkıhuzur, merbut ücret, yevmiye, meclisi idarelere verilen temettü | hissesi, ve aidat veya her hangi nam ile bir bedel veya ayni mu- | kabili çalışan bilimum şahısla- rın istihkakları, hizmet muka- bili verilen ikramiye, tazminat, | ihbariye ve ayni mahiyette bulu- | nan mebaliğ bu kanun mucibince vergiye tabidir. 2 — Aşağıda yazılı istihkaklar * bu vergiden müstesnadır, 11 ağustos 325 tarihli memurini l mülkiyenin tekaüdüne dair kanun 30liran dun olan şahısların, zürai işlerde çalışan işçilerin ve renç- berlerin, bir yere merbut olmı- yarak çalışan serbes (işçilerin kazançları. (Devamı 2 inci sabifede) 3 Gümrük tarifesinde tadildt Pamuklu mensucatın himayesine karar verildi Kasarlı ve aperli mensucata yapılacak zam miktarı nekadardır? Ankara 21 (Telefon) — Maliye vekâleti, pamuklu mensucat sana- yilmizin bimayesi için zümrük tarifesinde yapılacak tadilâta mü- tedair olan kanun lâyihasını bugün Millet Meclisine tevdi etmiştir. Bu kanun lâyihasına göre bu günkü gümrük tarifesinde mevcut (377)den (381) e kadar maddelerin bu suretle tadili teklif edilmektedir. Madde 377 — Ham (kasarsız) metro murabbaımın sikleti 200 gramdan yukarı olanlar : A — 0,5 santimetre murabba- ında 27 ve daha az ipekli 40lira. B — 0,5 santimetre murabba- ında 28 ilâ 35 ipekli 47 lira. E — 0,5 santimetre murabba- 36 ipekliden fazla 55 lira, Bunların Kasarlı ve Apreli veya yalnız Kasarlı ve Apreli olan mua- dillerine yüz kiloda yirmi lira ve alelitlâk boyalı istampalı olan- larına 40 lira ve bunlardan nakışlı ve işlemeli olanlar yine ayrıca 20.lira resim ilâve olunacaktır. Madde 378 — Ham ve kasarsız metro murabbaının sikleti 151 den 200 grama kadar olanlar: A — 0,5 santimetre murabbaı 27 iplik veya daha az 45 lira. B — 28 ilâ 35 53 lira. E —36ilâ44 65 lira. D — 44 iplikten fazla 80 lira. Bunların kasarlı ve Apreli veya yalnız Kasarlı ve yalnız Apreli olan maddelerine 100 kilo da 25 lira ve alelitlâk boyalı olanlarına 50 lira, nakışlı ve - işlemelerden ayrıca 30 lira resim alınacaktır. 379 — Metro murabbaının sik- leti 101 den 150 grama A — 27 iplik daha az 70 lira B— 28ilâ 35 şi 85 lira E — 36 ilâ 44 dü 100lira, D — 44 iplikten fazla 140 lira. Bunların Kasarlı ve apreli veya yalnız ksarlı veya yalnız Apreli olan muadillerine 100 kilodan 30 lira ve alelitlâk boyalı istampalı olanlarına 60 lira ve işlemelilerine 40 lira resim ilâve olunacaktır. Madde 380 — Metro murab- | baının sıkleti 51 ilâ 100 grama kadar olanlar: Mensucatımızın him Mecll bir lâyiha | maliye kili Abdülhalik bey A, B — 35 iplik veya daha az 120 lira, 36 ilâ 44dü 140 lira, D - 44 den fazlası 170 lira.. Bunların kasarlı ve yalnız Ap- reli olan maddelerine 100 kilodan 40 lira, boyalılarına 80 lira, işle- melilerine 50 lira resim ilâve olunacaktır. 381 — Metre murabbaının sık-' leti 50 gramdan aşağı olanlar: A,B — 35 ipekli veya daha az 140 lira. C —36ilâ 44 dü 170 lira, D — 4 ten fazlası 210 lira. Bunlardan apreli veya kasarlı ! olanlardan yüz kiloda 45 lira, boyalılarda 90 lira, işlemelilerde. 60 lira.. 370ilâ 381 inci maddelere dahil olup düz tül bunların madeni tellerle mürekkep olanlarına ve perdelik ( tellerin kasarsızlarına | 50 lira, kasarlı veya boyalı ve istampalılarına 100 lira ve perde- lik tellerin el işi veya el işi tak- lidi olanlarına 300 lira zam yapı lacaktır. Nakış için kullanılan düz kana- valar, bu zamlardan istisna edil- | miştir. Görünüşe aldanmayınız :