22 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

HARİCİ TELGRAF . HABERLERİ Almanyada dahili harp mı Bir taraftan Hitlerciler, diğer taraf- tan komünistler hazırlanıyorlarmış BERLİN, 21 A.A. — Almanya'- | da herkesin açığa bahsetmek te olduğu dahili harp, zuhur edecek olursa Hitler taraftarları açık yerler mücadelelerde kaza- tı Prusya dahiliye nezareti tarafın» dan tertip edilmiş olan bir konferans ta izah etmiş ve bu konferansta M. Severing'den başka Berlin polis mü- dürü de bulunmustur. Komünistler, sokak muharebele- rini iltizam etmekte ve kuvvetlerine talim yaptırmak için hiçbir kaçırmamaktadırlar, o Bilmulmbele Hitler hücum taburları, eski Prusya askeri talimatnamesi — prensiplerine riayet etmekte ve açık havada yapıl. ması muhtemel bir mücadele için a- damlarını hazırlamaktadırlar. Binnetice, Nazis'ler açık havada girişebilmeleri; İse ie eslâhaya malik değildir. BERLİN, 21 A.A. — Nazis'lere olmakla it Mumaileyh, rakamlara istinta e- derek, Hitlercilerin 1919 senesinden beri ne merkez frkeasmda nede marksislerin cephesinde rahneler a- çamamış olduklarını, fakat bilmuka- bele Hitlercilerin kazanmış oldukları muvaffakiyetlerin diğer fırkaları in- bilâle uğratmış olduğunu isbat ct- mektedir. Hitler için şeraiti | gayet Bir ölü7 milyon alarak kaçıyor ROMA, 21 A.A, — Mesina'dan müdürü Joserh haberi, bir iki aşı öptüğü zaman raaş n sicak ol hu ğunu hissetmiş ve maamafih ölü Me- sina'da gömülmüştü, Bilâhars, Larsanna'ma Bir şaha kamanas'ya ;Parlı'te tesadilf etmiş olduğu ve mumailey- hin Mesina belediyesi kasasmda 7 milyon açık bıraktıktan sonra oraya iltica etmiş olmasının mubtemel bu- lunduğumu söylemiştir. Körsikadaki harekâta ait istizahlar PARİS, 21 A.A — Mebusan meclisi, hükümetin talebi o üzerine komünistler tarafından Korsikv'daki inzibat harekâtma da'r olrak veril. miş olan istizah tekri-lerinin müza- tehir etmiştir. Ankara'nın imarı faaıyeti devam ediyor ve ber gün ş€- bir bir iki tane yeni ve zarif bina daha kazanıyor. Resimlerimiz inşaatı bitmek üzere olan Reisicümhur evi il bat ve Askeri mahfeli göstermektedir. Reisi zi vası da pek yakında ikmal edilecektir olacak? Ne e Hitler müsait farzettiğimiz takdirde (yani beynelmilel in akamete leşmesi ve nie ekeni ademi iştiraki taktirin- de müfrit milkiyetperverler | fırkası mayis ayında Prusya e intihaba tında merkez ve sağ cenah fırkaları- na belğ'edecek ve yüzde elliden biraz fazla bir ekseriyet temin eyliyecek- tir, Bunz müni olmak için © yeğüne gare şimdiden Hitler'cileri bölüme te iştirak ettirmektir. Bu, merkez fırkası ile M. Brüning için çetin bir imtihan olacaktır fakat bir o onların son kozlarıdır. Otto de Habsborg, Tirol'de yerleşecek VİYANA, 21 A.A. — Innsbruck gan Nüne Frele Pena gzeteime bildiril göre, hiristiyan sosya- er ee anl teşviki üzerine Tirol belediyelerinden © 50 kadarı sabık imperatoriçe Zita'nın ve sabık Avusturya itmperatoru Karl" in oğlu Arşiduk Otto de Hababourg e fahri hemeebrilik halamı vermeğe hazır olduklarını ilan etmiş olduk. ları rivayet edilmektedir. Bu propaganda hareketi, | Habs- bourg'lar hakkındaki kanunun fcshi- ni ve sabık Avusturya imperatorlu- ğu hanedanının Tirol'da yerleşmesi yolunda atılmış ilk adım telâkki o- lanmaktadır, Pivemente'li komü- nistler ROMA, 21 A.A. — Hususi mah- keme, Piyemonteli 20 komünist hak kında hükmünü vermiştir. Bunlar- dan 18 i on sekiz ay ile yedi sene arasında tehaluf eden hapis ceznla- rina mahküm olmuşlardır. Divanı muhase- ümhur evinin in İngiliz Gümrüklerince Yeni kanun mevkii mer'iyete girdi LONDRA, 21 A.A. — Lordlar kanun lâyihasımı kabul etmiş oldu- fundan kralın tasdikine arzedilecek ve hemen mer'iyet mevkiine girecek tir. LONDRA, 21 A.A. — Yeni gü: kanunu dün akşam neşredilmiş | tir. PARİS, 21 A.A. — Malüm oldu- ğu veçhile İngiliz gümrük rusumu- nun yeniden tezyidi “münasebetile Fransız iktısadi mahafili, ne tabii servetleri ve ne de echize ve alâtr ik- tısadi bir tecerrüde müsait olmıyan bir memlekette bu tecrübenin ne gi- bi meticeler verebileceğini suale şa- yan görmektedir. Yeniden arttırılan rusumdan müteessir olan bütün itha 'nin müstağ- ni kalamıyacağı tabiidir. VAŞINGTON, 21 A.A. — Hü- kümetin İngiliz ithalâtmı, Amerikan mamulâtına İngiltere tarafından va- zedilen gümrük resimlerine muadil rusuma derhal tabi tutacağı bildiril mektedir. LONDRA, 21 A.A. — Avam Ka- ret nazırından, parlâmentonun senc- lik tatilinden evvel yeni resim vaze- dilecek mahsulât ile bunlardan ber birine ne kadar resim vazolunacağı- nı mübeyyin listeyi neşretmek tasav, vurunda olup olmadığını sormuştur. M. Runciman, hükümete verilmiş. olan salâhiyetleri tasvip eden karar- nameyi yakında imza etmek ümidin de bulunduğu ve bu kabi tedbirlerin neşredileceği cevabını vermiştir. Amerikan Bankerleri Tehdit mektupları al- dıklarından tedbir ittihaz edildi NEVYORK, 21 Â.A. — Nev- york'un birçok güzide maliyecileri, tehdit mektupları almışlardır. Ba sebepten dolayı, göz yaşı dökdürücü humbaralarla müsellâh olan polisler, maliyecilerin bulundukları mahalle de karakol görmekte ve bankalarla esham borsası yakininde beklemek- tedirler, Uyuşturucu maddeler satanlar BALE, 21 A.A. — Uyuşdurucu maddeler meselesine ait dava devam etmektedir. Mahkeme son celsesin. de, beynelmilel bir kaçakçılar çetesi reisi olup Natham Altmann isminde bir Lehli ile beraber Bâle'da Muller 'namında birisi ile muamele yapmak- ta olan Musir'lı Hüseyin, EL.Neami'- nin ticari münasebetleri ile meşgul olmuştur. Muller, Hüseyin'e 80,000 franga mukabil 89 kilo heroin satmış oldu- unu itiraf etmiştir. Hüseyin, uyuş- durucu maddeler ticareti ile iştigal etmiş olduğunu kati sarette inkâr etmektedir. Masmafih kendisi vak- tile Viyana'da 4 ay hapse ve 10,000 şiling nakti cezaya mahküm © edil miş olup kendisi ile Muller arasında münasebatta bulunmağa memur et miş olduğu 4 şeriki cürmü de tevkif olunmuştur. M. Grandi Filadilfiyaza gidiyor NEVYORK, 21 A.A. — M. Gran di Philadelphie ve Baltimore'n git- mek üzere Nevyorktan hareket et- miştir. JERSEY CITY, 21 AA. —M. Grandi, Battery - Place'da karaya kanl. Gayet sıkı inzibat tedbir. Üi ittihe olmamaştar, Şehrin he: men hemen bütün polis kuvveti se- ferber edilmiş ve güzergâha ikame edilmiştir. M. Grandi, M. Walker tarafından kabul edildikten sonra Jersey City” ye müteveccihen Malcolm vapuruna binmiş olup oradan © Filadelfiya'ya gidecektir. Italyada işsizliği tahfif etmek için ROMA, 21 A.A. — Merkezi kor- porasyon komitesinin Duçe'nin riya seti altında ahiren aktedilen içtima da müstahdimin idarelerinin faaliye- ti meselesi ortaya atılmıştır. Bu, iş- #izliği tahfif etmek için faşist reji- minin girişmiş olduğu icraata müto- allik meselelerin bütün teferruatma faşist korporasyonlarının ne derece- de alâkı yöstermekin olduğunu iran etmektedir. Fransız maliyesi PARIS,21 A.A. — Kapanan li 19301 1931 bütçesinde 2542 milyon vardır, * franklık hir açık Kamrası, anormal ithalât hakkındaki | marasında meb'uslardan birisi, tica- | İ PARİS,2 ALA. — Hilifina bir emir verilmedikçe, Cemiyeti Akvam meclisi umumi celsesinin saat 16,30 da hariciye nezaretinin çalar saatli salonunda içtima etmesi muhtemel- dir. Ruznamede mukayyet iki mese- le vardır. Evvelâ, Surye - Irak hu- dutları meselesi, meclisin bu mesele- deki işi, Londra ve Paris kabineleri- nin 1980 tarihli Fransız - İngiliz i- tilâfnamesine tevfikan hududu tah- dit edecek bir komisyonun tayini i- çin müştereken vukubulan müracaat İ larına cevap vermektir. Meclis, bu mesele hakkında Yu- goslavya mümessili M. Potich'in ra- porunu dinliyecek olup bunu hemen tasvip edeceği şüphesizdir. Meclis tarafından, alökadarlarm İ (Fransa, İngiltere, ve İrak) verecek leri esami listesi üzerine, tayin edile cek olan komizyon, birkaç gün sonra maballin giderek raporunu tanzim edecek ve bu rapor künunusani içti- mar devresinde meclise tevdi oluna- İ eskir. Medis, müteakiben Çin - Japon ihtilâfi ile meşgul olacaktır. M. Bri- and, vaziyet hakkında refiklerine â- İ lenen malümat verecek, ondan sonra İ sözü Çin ve Japon mümessillerine bırakacaktır. Reis, irilâf hâsel olmuş olan nok- talarla halen uyusulamamış olan nok taları ta'dat ve zikredecektir. Bu sabah, meclis müzakeratının akibeti hakkında tahminatta bulunul maktan ibtiraz ediliyordu. Bu ihti raz, Çin heyetine atf ve isnat olunan İ hattı hareketten ileri o gelmektedir. Filvaki bu heyet, Çin'e bir tahkik komisyonu umanest et- memckle beraber Elenme Ja ların diledikleri le, bir ve ii olmasını kabul etmemekle ve öyle bir vekâletin devletin Üahili işlerine müdahele © mânasını tazammun edeceği mütaleasında bu- unmaktadır. Bundan başka, ilk gününden bo- ri noktai nazarına sadık olan Çin he- yeti, erazisinin hemen tahliye edil- mesi hususunda israr eylemektedir. Bu şerait altında meclisin ikinci madde kadrosu dahilinde bir hâl su- reti bül. akte ittifak edip edemiyece &i, veyahut Çin'in bizzat 15 inci maddeyi ileri sürmeğe kiyam ede rek mechisin esasen müşkül olan me- #aisini işkâl edip etmiyeceği | suali sorulmaktadır. Japonlar mütareke istemiyorlar LONDRA, 21 AA. Reuter ajansına bizawa, ber türlü mütareke şeklini reddetmek için talimat almıştır. Amerika müdahale edecek mi? NEVYORK, 21 A.A. — Çin - Japon ihtilâfında hükümetin ittihaz edeceği kararın ne olacağı evvelden tahmin edilemezse de, Amerikan ef- kârı umumiyesinin kat'i bir müdahe leye müzaheret etmeğe İhzar edilme miş olduğu intibar mevcuttur. Halk, uzak Mançuri'deki vakayie pek az alâka göstermekte. ve oradaki Amerikan menafiinin Akse yı şarkta J Amerikalı rasında bir gerginlik hüsule nl getirme muhtemel ihtilâtlara sebebi: , hariciye mezaretini müş- kül ere bırakmaktadır. Bir tahkikat komisyonu gönd'rilmesi projesi PARİS, 21 A.A. — Cemiyeti Ak- vam meclisinin, hususi bir celse esna sında bir tahkikat komisyonu teşki. line dair olan ve Japon heyeti tara fından kabul edilmiş proje- ye muvafakat etmiş olduğu temin Japonya, Sovyetlerin mü- dahalesine ihtimal vermiyor TOKYO, 21 nazırı, kabinedeki Zana Me yalpa > Clan ein Tsitsikar'ın 40 kilometre şimali şar. kisine çekilmiş olduğunu ve Japon kıtaatının birkaç güne kadar bu şeh- ri tahliye edeceklerini bildirmiştir. Mumsileyh, şarki Çin demiryolları hiçbir saretle hasara uğramamış ol. duğundan, Sovyetlerin müdaheleye kiyam etmelerine ihtimal vermeekte mi işti | emre; etmiş oldukla rina der olan habor resmen tekzip edilmektedir. Harbin'den çelen bir telgrafna.! i Amerika Mançuri işi- | ne karışacak mı? (Cemiyeti akvam meclisindeki içti- malar bir çıkmaza mı girdi? me, 14 teşrinisanide Taitsikar'ı ter. ketmiş olan Japon konsolosu ile Ja- pon tebaasının mezkür şehre avdet etmiş olduklarını bildirmektedir. Ma - Tchan - Chan'ın müstah- kem mevzii olan San - Chien - Fang üzerine yapmış oldukları taarruz €3- nasında Japonların uğramış oldukla- rı zayiat 44 maktul ve 50 mecruh tahmin edilmektedir. Yardıma koşan bir ceneral | TOKYO, 21 A.A. — Ma - Tehan| - Chan ordusu Halloum'a doğru çe- | kilmektedir. mahal, —| zanç vergi yele miele baş ka hiçbir kuvvet kalmamıştır. Şarkı Çin demiryolu mıntakasında sükün Bölüm sürmektedir. Diğer taraftan, Nankin hüküme- & Ma - Tchan - Chan ordusuna yar 'dnn etmeğe karar vermiştir. Chang - Suc - Lang'ın Japon o ordusunun münakalâtını kesmek ve bu orduya Ma - Tchan - Chan (kuvvetleri ile birlikte taarruz etmek için Pekin - Moukden şimendiferi boyunca şarka ve hattâ daha ziyade şimale doğru ilerlemeğe karar vermiş olduğu söy- lenmektedir. Kingtehöou . civarında bulunmakta olan Çin ordusu ile Çin sakileri son günlerde tekrar faaliye- te geçmişlerdir. Moukden'e ve cenubi Mançuri demiryolları mmtakasına kaçar köy lülerin miktarı günden güne tadır. Çin köylüleri, bu mıntakayı €n emin bir melce addetmektedirler. Yeni haber yok LONDRA, 21 A.A. — Meukden” den Reuter ajansına bildiriliyor. Hali hazırda Tsitsikar civarında bulunmakta olan Japon askerlerinin harekâtı hakkında yeni hiçbir malü- mat gelmemiştir. Bizzat jeneral Hongo bile askeri telsiz telgrafların 19 teşrinisaniden beri işlememekte olduğunu ve bu ta- rihten beri kendisine hiçbir © haber gelmemiş bulunduğunu söylemekle iktifa eylemiştir. M. Briandla mülâkat PARIS, 21 A.A —M. Briand Jeneral Dawes, M, Yoshizava ve M. Sze ile hususi ve ehemmiyetli mült- katlarda bulunmuştur. Cemiyeti Akvam komitesi yaptı- ğt hususi bir içtimada — Mançuri'ye bir tahkikat heyeti gönderilmesi me selesi hakkında Tokyo hükümetinin dermeyan ettiği teklifleri tetkik et- miştir. M. Litvinofan Japon nolasına cevabı MOSKOVA, 21 A.A. — Tas ajansı tebliğ ediyor: M. Litvinoff, M. Hirota'ya ver miş olduğu cevapta ezcümle şöyle diyor: Sovyet hükümeti, Japon hüküme tinin ademi müdahele siyasetinin ih- lâl edilmiş olduğuna ve Sovyetlerin Çin jenerallerine muavenet etmekte bulunduğuna dair olan şayialara i- nanmakta olduğunu iddia eden beya 'natınızı memnuniyetle kaydeylemiş- tir. Şimdiki hâdiselerle 1929 tarihli Çin - Sovyet ihtilâfr arasında hiçbir mümaselet yoktur, Cenubi Manş demiryolu tamamile Japonya'nın i- dare ve kontrolu altında olup Japon askerleri tarafından muhafaza edil mektedir. Şarki Çin demiryolları ise Sovyetlerle Çinli muhtelit ida- intikal etmiş gören imtiyazattan kendi arzusu ile vazgeçmiş olup bun dan dolayı teessüf te etmemektedir. Young i 5 komitesi “ BERLİN, 21 A.A. — Bu sabah çikan gazeteler, Almanya'nın bir me morandomunu neşretmektedir. AL manya, bu muhtırasında Young plâ- nı istişari komitesinin içtiman davet edilmesini talep eylemektedir. Birinci Büyük Millet meclisi Bugün telgraf haberlerinin ve bu sahife mündericatının çok- lugundan “Birinci Büyük Millet Meclisi” isimli tefrikamızı tehir mecburiyetinde kaldık. kaslar mızı arzederiz. Kazanç vergisi lâyiha: sı Meclise verildi Serbest meslek erbabı, yeni lâyi“ hada, sınıflara tefrik edilmiştir ANKARA, 21 (Telefonla) Birinci 100, ikinci 50, üçül! — Hükümet meclisin fevkalâ- | cü 25, rdüncü 10 lira de içtimaında tevdi ettiği ka- Üğüncü pri lâyihasmı geri al- miş, ve yeni tanzim ettiği lâyi hayı bugün Meclise tevdi etmiş tir. Bu yeni lâyihadaki ahkâma göre gerek evlerinde ve gerek muayenehanelerinde icrayı san at eden serbest mesai erbabı gayrisafi iratları üzerinden tâ bi tutulacakları vergiye ilâve- ten bulundukları şehirlere ve sınıflarına göre (maktu vergi vermekle mükellef olacaklar- dır. Bu smıfları, (o dereceleri mesleki teşekküller tarafından böyle teşekküller yoksa, bele- diyeler tarafından tayin edile- cektir . Birinci sınıf şehirlerde: irinci sınıf, 250, ilcinci, ü- çüncü 50, dördüncü 25 lira . İkinci smıf şehirlerde: Darünci e sınıf şehirlerde: ), ikinci Birinci: 30, 15, ö cü:.5, dördüncü sınıftan alınmaz. a Lüyihada şehirler şöyle bif tâbi tutulmuştur: Birinci sınıf şehirler: İsi bul, İkinci smıf şehirler: Ankfğu ra, İzmir. Üçüncü sınıf şehirler: fusu 30 binden daha yukarı o lan şehirler. Dördüncü sınıf: Nüfusu 1 bin ve daha yukarı olan şehi ler. | Beşinci sınıf: Nüfusu 10 bifiy, den aşağı şehirler, & Hariciye memurlarının maaşları & ne suretle tediye edilecek? ANKARA, 21 (Telefonla) — Memaliki ecnebiyede isil dam olunan memur ve müstahdimlerin maaş, temsil tahsisat rile, ücretlerine 9,30 misil ilâve edilerek Türk parası ile veys mal borsa rayicine göre mukabilleri bulundukları memlek: parası ile maaş, tahsisat ve ücretlerinin tesviye o olumnasın&”. dair hükümet meclise bir lâyiha tevdi etmiştir, Ateşemilter, Ateşenaval ve Ateriyerlerle mülhakları ve tir, caret mümessillerimiz de ayni esasa dahildir. Hükümet bu lâ hasımda kanunun İngiliz Hirasının sukuta başladığı © tarihten?ki sonra tediye edilmiş veya edilecek maaş, tahsisat ve ücretler teşmilini teklif etmektedir. Fırka Meclis grupu * Dünkü içtimada Adliye vekilinin izahatı tasvip edilmiştir ANKARA, 21 (A.A.) — C. Halk Fırkası meclis gurup! bugün öğleden sonra içtima etmiştir. Ruznameye dahil olan lar adli işler hakkında Aksaray meb'usu Ahmet Süreyya Beyif verdiği takrir üzerine açılan müzakere ve münakaşalar netice sinde adli ihtiyaçlarımız hakkında adliye vekili Beyin verdiği izahatın gurupun beklediği ıslah tedbirlerini tamamile tatmin etmekte olduğu gurupça müttefikan kabul edilerek müzakere! ye nihayet verilmiştir. Meclis cumartesiye toplanacak | ANKARA, 21 (A.A.) — B. M. Meclisi bugün Reis vekili Hasan Beyin riyasetinde toplanmış ve ruznamede müzekere €-| dilecek madde bulunmadığından gelecek hafta cumartesi günüj toplanmak üzere dağılmıştır, Faideli yağmurlar; Yozgat'a kar düştü ÇANGIRI, 21 (A.A.) — İki gündenberi faydalı yağmur fi yağmaktadır. Ilgaz ve Daday — civarına iki karış kar düşmüş. “YOZGAT, 21 (A.A.) — İlik kar düşmüş ve her taraf bevat h za bürünmüştür. , Tayyareci Vecihi Bey Fethiyede ANTALYA, 21 (A.A.) — Vecihi Beyin tayyaresinin temi: fi ri bitmiş ve yapılan tecrübeler muvaffakıyetle neticelenmiştir. Tayyareci bugün saat 15 te şehir üzerinde bir cevelân yaparak! beyannameler atmış ve Finike üzerinden Fethiyeye uçmuştur. " 2 Yunanistanda | Bir madende Bir tedbir infilâk Yunanlılar haftada iki | 28 kişi öldü. Yaralılar gün et yimeyecekler da var! N LONDRA, 21 A.A. — Do y ter civarında Bentley madenlerind bir infilâk olmuştur. 17 kişi ölü 26 yaralı sayılmıştır. t LONDRA, 21, A.A — Bender vuku bulan infilâk n cesinde yaralamınlardan bazıları Vİ, ATINA, 21 A. A. — Gazeteler, Vi e ithalâtmı tahdit etmek için haftada birgün kuru ü- zümlü ekmek yemeği mecburi tut- mağa matuf bir projeyi tetkik et- mekte olduğunu yazmaktadır. Hükümetin ayni zamnda haftada iki gün et satışını men'etmek tasav- Çesme İs o kt olduğu eö9-| giyin sekize baliğ ulama , ” N Bir gemi karaya oturdu Olempiyatlarda LONDRA, 21 A.A. — Zamera fransızlar ismindeki bir Eranaız vapuru, dün | O paRis,2i A.A. — Mebus siz dolayısile, Haisborough'da | bir kumluğa oturmuştur. Vapur henüz yüzdürülememiştir. Dunkergue'e gitmekte / olan ve 7000 ton kömürü hâmil bulunan va- medlisi maliye encümeni 932 de Loffi Angeles'de yapılacak Olimpiyat © yunlarına iştirak edecek Fr: > &' ği kipine ait tahsisat miktarın, “1 saf meksadile, Yedi milyondan. öğ ais EDİ milyona indi