21 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

21 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMARTESİ 21 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No, 2076 NUSHASI 5 KURUŞTUR t Meselesi Et meselesi belediye meclisinin de- irbaş işleri arasına girdi. her içtima resinde etin pahalı olduğundan Nin Beyin teklifile bir adım daha ile ti attı: Bir et komisyonu teşkil et- olmadığını iddia edenler dahi görül- müştür. Bunlar, etin İstanbuldaki Hatmı diğer Avrupa ve hattâ bazı balkan şehirlerindeki et fiatlerile mu kayese ederek, bizde etin daha paha- 'ıya satılmadığını, — binmenaleyh et meselesi diye bir mesele mevcut ol- madığını iddia ediyorlar. Her şeyden evvel şunu söyliye- üm ki biz bu fikirde değiliz. Filbaki ka et, doksan hattâ yüz kuruşa sa- tıldığı farzedilse de diğer memleket erdeki fiatlerden fazla değildir. Fa- kat hiç bir memlekette kesilmemiş hayvan bizdeki kadar ucuza satılını- yor. Sokaklarda üç liraya koyun sa- tıldığından bahsediliyor. Böyle bi #ele, müstahsilin koyuna sattığı fi- atle müstehlikin eti satın aldığı fint arasmdaki farkın hududundadır. Ve bu noktai nazardan ortada fahiş bir ihtikâr olduğu aşikârdır. Müstehlik Malına, mew'ine göre, (yirmi beş ilâ otuz beş kuruşa satıyor. Müstahsil eti, cinsine göre, yetmiş ilâ yüz ku- Mi raşa alıyor. o Yani hem müstahsil, hem de müstehlik, tabir mazur gö-| Tülsün, soyuluyor. Bu fena ekonomi sisteminde aradaki fark nereye gidi- Yor? Bu, iki kısma ayrılır: 1 — Belediyenin aldığı mezbaha 2 — Mutavassıtların kârı, Bize öyle geliyor ki, et yi esi W birinci Büsses etin time etine or ki- Tuş mezbaha resmi zammedilse dahi Du etle münteklike satılan fine üze rinde mühim fark vardır, Ve asıl ü- zerinde mesgul olunacak mesele de budur. Aşikârdır ki ortada mutavas- tıtların büyük mikyasta ihtikârları vardır. Bu mutavassıtların ihtikâr- arma nasıl mâni olunabilir? İktısatçıların bize tavsiye edecek- leri ilmi yol, kooperatif yoludur. En kestirme yoldan müstahsilden müsteblike, tabii ideal bir sistem. dir. Fakat maalesef henüz koopera- tif sistemi iktisadi hayatımızda o ka dar az rol oynuyor ki, bundan der- hal büyük faydalar beklemek, kor- karız lüzumundan fazla hayale ka- pılmak olur, Binaenaleyh koopera- memleketimiz de dahi ya- kın istikbalde inkişafını temenni et- mekle beraber, “biz âcil ve müessir tedbirler düşünmek mecburiyetinde- yiz. 'Mutavassıtların ihtikâirma mü- : olmak için iki tedbir düşünülebi- 1 — Narke tedbiri, 2 — Belediyenin rakip vaziyetin de ortaya atılması. Nark; ekmek gibi nevi mahdut olan mevad için pek âli kabili tat- biktir. Fakat etin cinsi çoktur. Bu kadar mütenevvi olan mevad ve eşya | amelel hakkında nark tatbildi dalma müspet metice vermemiştir. Bu şerait altında ge yegi ne iş, belediyenin bazı kesif takalarda dükkânlar sılarla mücadele etmesidir. Eğer şe hir ihtiyacının © 10 gibi bir nispe- tinin bu şekilde tatmini mümkün ©- lursa, hiç şüphe (etmeyiz ki, diğer “e 90 mın satış fiatleri de makul bir hadde inecektir. Ahmet ŞÜKRÜ M. Louheur hasta PARİS, 20 (A.A.) — Eski nazırlardan M, Loucheur, kalp ihtilâtile müterafık bir karaci- ğer buhranından tehlikeli su- rette hasta bulunmaktadır. Gümrüklerde bu gün de tes- çil muamelesine devam edile- | cektir.. Gümrük başmüdürü Seyfi Bey bu beyannameleri tetkik ettikten sonra, idhal mü- saadesi verecektir. Bu gün de beyannamelerin tescili ile uğra şılacağı tahmin edilmektedir. Gümrüklerde tabii vaziyet an- cak bir iki güne kadar avdet e debilecektir. Rüsumat umum müdürlüğü Kars, Trabzon ve Samsun güm rüklerine emir vererek, madde zikrolunmak suretile idhalâta İ müsaade etmiştir. Rusyadan ge “İlecek şeker ve gaz Kars ve Trabzon gümrüklerinden, şi- mendifer malzemesi de Sam- sundan geçecektir. Yola çıkarı lan emteadan ayın beşine ka- dar beyannameleri verilen eş- yanın idhaline müsaade edil- miştir. Her gümrüğün idhalât | hissesi ayrı ayrı tesbit edilmiş tir. Bu idhalât eşyası arasında idhalât eşyası arasında mü kale yapılmayacaktır.. Yani İstanbul Rüsumat Baş müdürü Seyfi Bey İstanbul gümrüğüne tahsis edi len faraza şu kadar kiloluk mal, muayyen müddet zarfında İs- tanbul gümrüğünden idhal edil mezse başka bir gümrükte mü nakale suretile menilekete gire miyecektir... Kânunusani idha- lât listesi kânunuevvelin ilk haf tasında beklenmektedir. Borsa komiseri Adil Bey de rüsümat başmüdürü Seyfi Beyle birlikte gümrüklerde muâmelâtin inti- zamla cereyanını takip etmek- tedirler. Ayrıca Mali tişleri de bugünde tişatta bulunarak, gümrük mu âmelelerini sıkı bir mürakabe altında © bulunduracaklardır.. Bankalara verilen konşmento- lar bedelleri Türk lirasile tesvi ye edilmek suretile sahiplerine | * verilebilecektir. Konşmentolar âcentalara ibraz olunacak ve Manifesto kalemlerinde beyan- namelerine numaralar könarak sıraya tabi tutulacaklardır. Mu i biten beyannamelere bal edildikten sonra bütün ve- saik kambiyo heyetine gidecek ve orada ayrica kontrola tabi tutulacaktır. Tahdit emri üzeri De muameleleri tevakkuf eden eşyanm bugün muameleleri ik- mal edilecektir.. Liman şirketi muamelenin tevakkufu yüzün- den mavnalarda kalan eşyadan bu günler için yeviniye almağa karar vermiştir. Beyannamele- ri verilen eşyanın bugün mua- melesine müsaade olunacaktır. Şeker fiatları Gümrüklerde muamele olma münakale yapılmayacaktır. Bu | Sahip ve Saşmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Gümrüklerde bugün de tesçil muamelesine devam edilecek -İMaliye müfettişleri muamelâtın intizamını korumak için bugünden itibaren gümrükleri sıkı bir mürakabe altında bulunduracaklar Gelen ede bir kısmı gümrük lilere idhal edilirken. J atlerinin yükselmekte olduğu yazılmıştı. Alpullu şeker fabris kası müdürü Hayri Bey, dün bir muharririmize demiştir ki: — Şirketimiz vaziyetten isti fade etmeği kat'iyyen düşünme miştir. Biz fiatlerimizi yükselt medik, Bayilerimize istedikleri mikdar toz ve kesme şeker sat maktayız. Kahve piyasası Hükümetin - yaptığı idhalât listesine göre o kânunuevvelde memleketimize 45 vagon kahve girecektir. Bu vaziyet karşısm da kahve tacirleri aralarında toplanmışlardır. Bu içtima hak kmda bir tacir diyor — Memlekete her ray 60-70 vagon kahve girerdi. Bu vazi- yet karşısmda kahve fiatlerinin yükselmesi tabiidir, Şimdilik el de biraz stok vardır. Fakat bu mikdar fiatlerin yükselmesine mâni olacak bir mikdar değil- dir. « © Japon malları Bir çok tacirler: Japon mal- ları üzerine siparişlerini k. lerdir. Ticaret müdiriyeti tistiklerine göre bir buçuk ay içinde yalnız İstanbul limanına üç milyon liralık Japon malı gelmiştir. e Bu malların içinde yalnız sekiz binbalyesini Ja- pon dimileri teşkil etmektedir. Maamafih Japon malları üzerin deki tereffü durmuştur. Havalar! bozuldu,Kara denizde fırtına var! Çanakkalede 7000 tonluk bir Yunan vapuru karaya oturdu Rasatane: “ Bugün yağmur dinecek ve hava ısınacak ,, « Dün hava birdenbire soğudu, iki Yağmurları takip eden soğuklar Mahrukat satanları sevindirdiği ka- der, henuz odun, kömür tedarik .t- mma Balkanlarda karın başla dığı haberi bu endişeyi kuvvetlen- dirmiştür, Maamafi rasalane mevsim icabı in olmadığı- > havaların düzeleceğini bildirmek- elle nazaran bu soğuklar mevsim icabıdır, fakat | henuz kar yağması ihtimali yoktur. Yağmurda bugün kesilecektir. Evvelki gün sabahtan dün suba- ba kadar yağan yağmurun miktarı 19 milimetredi ğan yağmuru henüz tespit ötmemiş tir. Maamafih dün de 19 milimetre kadar yağmur yağdığını tahmin et mek güç değildir. Soğuga gelince, hararet dün “4 5, e kadar düşmüştür. Günün €n sıcak zamanında termometre an- cak g a kadar yükselebilmiştir. Rasatane havaların tekrar ısna- cağını söylemektedir. Sofyadan gelen telgraflara naza ran evvelki gece Bulgaristanda bir. | çok yerlere kar yağmıştır. Karadenizde fırtına Diğer taraftan aldığımız malüma ta göre, Karadenizde şiddetli bir ka ra yel fırtması devam etmektedir. Bu fırtma dolayısile Ereyli ve Zon- guldak limanlarında vapurlara kö dığı cihetle perakende şeker fi | mür tahmil edilememektedir, Bura- diyor.. ir. Rasathane dün ya ( daki buz *: lar da firtmanm mesini beklemektedirler. Teak dağ hareket etmesi ilzam gelen Ai. talya ve Dumlupınar vapurları fırtı > hareket edememişler Çanakkale - Akyaşta fırtma yü- zünden 7,000 tonluk bir Yunan va puru karaya oturmuştur. Romanya vapuru da limanımıza güçlükle gele bilmiştir. Dersim Şakileri Elâzizde te toplu bir içtimada yeni tedbirler alındı DİYARBEKİR, 19 (Husu- si mühabirimizden) — Dahili- İtiş, jandarma umum kumanda nı, yedinci kolordu kumandanı Kenan Paşa, Elâziz valisi Niza | meddin, fırka kumandanı Os- İman Paşa olduğu halde eski Dersim mıntakasmın dışında ve içinde yaptıkları teftişlerin neticelerini Elâzizde aktettik- leri içtimada bir kere daha top luca mütalea ederek, ittihazı lâzım gelen tedbirleri görüş- müşlerdir, bu tedbirler Dersim muhitindeki köylerin ve kasaba ların Dersimli şakilerin şerrin- den korunması ve bizzat Der- simlilerin asırlardan beri din- meyen “ztıraplarının araların. daki bitmez tükenmez kan da- valarma bir nihayet verilmesi olasaktır. Hükümetin ciddi ve esaslı tetkikleri aşiretler ve köylüler üzerinde derin bir tesir yapmış- tır. Bu sabah o Dahiliye vekili Elâzizden hareket etmeden ev- vel, bir çok Dersimli aşiret re- isleri Elâzize gelerek, e Şükrü Kaya Beyi teşyi etmişlerdir.. gelenler arasında Ferhat ve u- şağı aşireti ileri gelenlerinden sabık meb'us Diyap Ağanın hemşiresi ve aşiretin mühim bir siması olan ihtiyar hatun da gelerek vekili ziyaret etmiş- lerdir. Bu muhit halkı cümhuriye- tin ciddi tetkiklerini derin bir memnuniyetle takip etmektedir Dahiliye Vekili ve arkadaşları bu muntakad. i tirdikten sonra mişlerdir. Tayyaveler misafirle ri dere geçidinden karşılamış, şehir donanmış, asker, halk, memur, talebeden mürekkep büyük bir kalabalık heyeti is- tikbal etmistir, Cumartesi gi buradan Siirde gidilecektir. Si- irdin kazaları da gezilerek ora- dan cenup hududuna inilecek- tir. Cezrenin teftişi de kuyvet- le muhtemeldir. Gazeteciler Birliğinde ANKARA, 20 RA, 20 (Hususi) Gazeteciler birliğinin bugü, Heyeti umumiye içtimamda bir liğe dahil olmak isteyen bazı ga zeteci arkadaşların aza olmal rını temin maksadile heyeti u- mumiyenin önümüzdeki cuma sabahı tekrar toplanması takar rür etmiştir. Bazı gazetelerin yazdığı birlik azaları arasında- ki ihtilâflar prensip meselele rinden ileri gelmektedir. Aka Gündüz Beyin birliğin faal aza 81 olduğu tesbit edilmiş ve Aka Gündüz Bey alkışlar arasında içtimaa iştirake davet edilmiş- tir. Mısırda Ziraat bankası tesis edilecek KAHİRE, 18 (A.A) —U- fak çiftçileri mürabahacıların pençesinden kurtarmak için Mı sır hükümeti bir ziraat bankası tesis etmeği düşünüyor. Şİ da ekilebilen (arezinin vü: beş milyon hektardır. Bu ia milyonun üç milyonu ufak çift gilerin malıdır. Bunların ekse- risi 30 hektardan az araziye sa- hiptir. Mısırm asıl belgemiğini teşkil eden bu sınıf için müra- bahacilara baş vurmadan para tedarik etmek imkânı voktur. Yukarıda: günün kahrem...târt küçük Nedret Yıldız H. ile Süreyya B. , aşağıd. abilerimiz mania atlarken Bravo çocuklar! Dünkü binicilik müsabakalarında iki Türk yavrusu harikulâde muvaffakıyet emmi Sipahi ocağı konkor ipilderinin ikincisi dün 14 tem itibaren icra edil miştir. yağınırlu ve. yer- lerin çok kayıcı olmasına rağmen #abakalar ve atlayışlar çok iyi bir #urcite yapılmıştır. Konkor meyda- sındaki maniler geçen haftaya göre değişik bir tarzda konmuş ve mey- danın şekline çok iyi uydurulmuş tur. Bilhassa beş metre yüksekli- ğindeki çıkış ve inişli mani yeni bir şey olarak göze çarpıyor ve manile- rin bir kısmı iki tarafından büyük saksılarla © çerçevelenerek Avrupa kenkor iplikleri hissini veriyordu. Ne çare ki yağmur ve yerlerin baka meydanmı doldurmuşlar vebü yök bir heyecanla takip ediyorlar- dı. İlk defa olarak sivillere mahsus müsabaka yapıldı. Bu müsabakaya 12 kişi iştirek etti. Bunlar meyanın da Melihat İhsan Şükrü Hanım da vardı. Yerin çamurile mücadele €- den müsabıklar az çok tabii olan hatalarla beraber hepsi muvaffakı- yetle manileri atlamışlardır. (Devamı 2 inci sahitede) Müsabakadan heyecanlı bir an. Amerikadaki Kıbrıslı Rumların kararı Kibrastan ihraç edilen Ramların London böbüriüniekz İngiliz zırhlısında alınan resimleri, (A) dan (B) ye doğru: Theodoros Kolokosidis, (dişçi), Dionyasios Kikkotis (papas), Yorki Hacipavlu (kavanin meclisi szasın. dan), Teofanis Teodotu (avukat ve kavanin meclisi azasından), Teofanis Çangaridis. Amerikadaki Kıbsıslı Rum- lar, Nevyorkta Hernes salo- nunda bir içtima aktederek Kıb rısın Yunanistana ilhakına çalı şan Kıbrıstaki vatandaşlarının hareketlerini tasvip etmişler ve bunlara yardıma karar vermiş- lerdir. Bu Rumlar. aynı zaman da Cemiyeti Akvama, Ameri- ka, Fransa, İngiltere, İtalya ve Yunan hükümetlerine de ilhak lehinde ittihaz ettikleri bir ka- rar sureti göndermişlerdir. İngiliz hükümetine gönderilen ayrı bir telgrafta İngiliz işgal askerlerinin adadan çekilmeleri talep edilmektedir .