21 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

21 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Polislerin bekâr Ekonomi il4 kânunuevvelde top- ak bayramı yapılacak Bayram Halkalıda tes” it edilecek Ziraat Odası memleketin arı ğı ile ehemmiyetle meşgul Jolmaktadır. Oda 14 kânunuev »i toprak bayramının Halkalı Ziraat mektebinde yapılmasına vermiştir. O gün İstan- bulunan bütün ziraatçi ormancılar Halkalı Ziraat *ktebinde toplanarak toprak yramını tes'it edeceklerdir. Mektep bahçelerine iyi bal ve- z ekli ağaçlar ikecekler e fenni arı kovanları koyacak lardır. Yapağı yükseldi Piya: ğı fiatleri bir mikdar yükselmiştir. Fiatlerin yükselmesine sebep son günler de Amerikalıların mal satın al- pe Rusların mübayaatı lerde durmuştur. Sovyet İce Fintlor yükseldiği için melal Mamışlardır. Esperanto kursları Paris Ticaret odaları kongre sinde esperento lisanının tica- tet âleminde muavin lisan ola- tak kullanılmasına karar veril- işti. Oda tacirler | bu lisanı Balkanlarda tütün Ticaret odasına son gelen | mişi malümata göre aBlkanlarda tü tün zeriyatı tahdit edilmiyecek 'ünkü Balkanların bu sene ki tütün mahsulü geçen seneye nazaran yüzde otuz kadar nok sandır, Bu cümleden olarak bu sene Bulaprlekakdn Sie 32, Türki- yede 38, Yunanistanda 41 mil yon kilo tütün istihsal edilmiş | dinin tir. Diğer Balkan memleketle- rinde ise mahsul çok azdır. Bu sebeple tütün piyasasının yakın larda yükselmesi muhtemeldir. Fransaya ithal edilen kunduralar PARIS, 20 (A.Â.) ml asan meclisi Fransaya idhal lecek ayak kabılardan aa gümrük resminin arttırılması ve yüzde yirmi beş nisbetini geçmemek üzere nisbi ve aynı sürüm ihdası (hakkındaki ka- Dun Jâyihasını 16 smuhalif reye karşı 546 reyle kabul etmiştir. © Memlekette Tohumluklara itina ediliyor MANİSA, (Milliyet) — Tar aya atılacak tohumluklar mah tulün seleksiyona tâbi tutul- “ ve hastalıksız ola- rinden geçirilmekte ve tevzi €- dilen göztaşı mahsulüne batı- nldıktan sonra | zeredilmek- tedir. Yeni sene mahsulünün temiz ve hastalıksız olmasına İtina edilmektedir. Çubuk tevzii MANİSA, (Milliyet) — Ma hisa muhitinin bağcılığa fevka- İâde elverilşi olduğu malüm- dur. Bağcılık, memleketimizde Sün begün tekâmül etmekte ân'anevi ve batıl şekillerden rtularak fenni bir sistem ta- edilmektedir. Bu cümleden olmak üzere halihazırda bağcı- İiğm esasını teşkil eden az mas tafla çok mahsul almak ve has talıklara mukavim bağ tesis et mek fikrile kıraç ve zayıf ara- tideki bağlar terkedilmekte, bu Ba mukabil yeni bağlar ovalar- da, münhat yerlerde tesis edil- mektedir. Filoksranm zuhurun dan sonra Amerikan çubuklari tesis edilen bağların temin *tmekte olduğu büyük istifade Yi gören halk, yeniden tesis ede ekleri bağ yerlerinin toprakla tını tahlil ettirerek ziraat fen memurlarının tayin edeceği çu ğu garsetmektedirler. An- tak Horos köyünde tesis edi- Amerikan fidanlığının da- Na bir iki sene için muhite uy- $un çubukları vermeyeceği ci- İetle vaktin ve pek kıymettar “lan senelerin boşuna gitmeme *i için halk i ğun Erenköy bi için mütevali müracaatlarda bulunmaktadır. Halkım bu alâ ka ve tehacümü lâyık olduğu *hemmiyetle karşılanarak ihti- Yaç tesbit edilmiş keyfiyet ve- te bildirilmiştir. Gelecek Subuklar taliplerine tevzi edile Sektir. Rizeli şakiler İzmirde mahküm oldular - evvelce müeb. Mi ys mahküm olduğundan icranın içtimana imkün olmadı- dan müebbeden ağır hapsine di- Temaşa Bulgar opereti Evvelki al i Beyoğlun da Franz tiyatrosunda Bulgar ope kısmı türkçe bildiklerinden, sahnede bulgarca ve türkçeyi karışık olarak söylemektedirler. Bilhassa komik- ler daha ziyade türkçe konuşmakta dırlar, Bulgar opereti Avrupadaki em- salile mukayese edilecek kadar mü- kemmeldir. Yalnız sahne dar oldu - undan dans epeyce tah- dit ediliyor. Bir de eker o kdar süslü Sesler arasında yapılamıyor. da şek müstesnalari olmamakla bera ber, heyeti umumiyesi itibarile fena ke e eee de türkçe konu: masa hal. kn m gitmekte ve alkışlanmak Çenbesilie; berlitaş bakter- yolojihanesi Çemberlitaştaki Bakteriyolojiha- nenin Ankarada yeni yapılan hıfzıs sıhha merkez binasma nakledilece- ni. yazmıştık. Bu ayın birimden ibaren başlıyan Vapur kaptanları için kurslar Döniz Geneet müdüriyeti vapur için kuralar açmağa karar vermiştir. Vapurlarda çalışan kap- tanların bir kısmını mütekaitler teş kil ediyor. Deniz ticareti müdüriyeti, kap- tan kurslarında Gceret dersleri ve muhtelif liman idareleri malümat verilecektir. Kurslar 2 çılınası için, İktşat vekâletinden tah sisat istenmiştir. Fakir çocuklar i için Tertip heyetine dahil olan kibar sınıfına mensup Hanmılar ve Bey- Yar ka ilkinden © hizmet matla meşgul olacaklardır. Bazı zevat da velileri alış verişe teşvik vazi- fesini deruhte edecektir. ra ile iki gece sürmesi de düşünü mektedir. Eğlence tertip heyeti iki: ci içtimai önümüzdeki pazar gü- mü aktedecektir. İçtima, heyet öze ğer suçlulardan Kadir, Emrullah, e cürümde alökaları gö- ülmedi beraetlerine karar ve. Poliste Ahırkapı Cinayeti Polis, cinayet inayet etrafında yeni izler buldu.. Müddeiumumilik ve polis Ahırka pı cinayeti tahkikatile meşgul olmak Üzer Vaziyeti o aydınlatan birçok tur. Bazı kimseler Slave edilmiştir. Fakat henüz zan altına alınan kimse yoktur. Bunun la beraber polis cinayetin izi üzerin de ae, Ge GE ei Morg raporuna bulunduğundan ir çü bir gün si Sidür rülmüştür, peel Lüzumu muhakeme kararı Adana esbak nüfu: üdürü Mah mat ve sabık nüfus müdürü Tevfik Beylere avukat kâtibi İbrahim een Bekâr polisler tercih edilecek Emniyeti umumiye müdürlüğün vaz polis müdüriyetine gönderilen bir emirde a ların tercihan memuriyete alınmala rı bildirilmiştir. Bekâr olarak polisliğe alınan efen diler meslekte 2 âzami 3 sene çalış turdarak bu müddet zarfındaki ah- val ve vaziyeti kontrol altında bulun durulacak ve hiç bir fena hareketi görülmediği takdirde evlenmelerine müsaade edilecekti — ses — Verem mücadelesi Istanbul Verem Mücadelesi Co- miyetininden: 1 — 932 senesi | yaklaşmakta ve kongre zamanı gelmektedir. Senelik faaliyet raporu ve hesap hülüsasının ihzarma başlanacaktır. Binaenaleyh, 931 aidatının öde- meyen muhterem azanın, teahhütle- rini Cağaloğlu Hilâlinhmer binasın- da cemiyet merkezine lütfen gönder meleri. 2 — Her hangi bir sebeple kendi- sine cemiyetin aylık “Yaşamak Yolu” gitmiyen mukay- yet azanın mufassal adreslerini mer- keze bildirmeleri kermali ehemmiyet le rica olunur. Erenköy sanatoryomu Veremle Mücadele Cemiyeti tara fından Erenköyünde tesis | edilecek sanatoryoma ait hazırlıklar hayli i- lerlemiştir. Cemiyet — idare dün toplanarak yatak, yor gan ve saire gibi bina yatını Harap bir mektep tamir edilecek Fatihte Karagümrükte yirmi ye- ei ilk mektep çok harap bir hal. dedir. - Talebenin bu eski binada barınması çok müşkül olduğundan mektebin tamiri © kararlaştırılmış. tar. e irmak İsimleri benzeyen semt ve kazalar Bursada Mustafa Kemal Pş. kazaları ve İstanbulda küçük Mustafa Pş. mahallesi biribiri- ne çok müşabih olduğundan postada karışıklığa meydan ver mektedir. Buralara posta gön. derilirken vilâyetlerinin tasrih edilmesi tamim edilmiştir. a Yangın başlangıcı Fatihte Sinanağa mahallesi- nin fenerli sokağında 12 numa- ralı Hacı Sabri Beyin evinde o i | cağın kenarına bırakılan gaz o cağı patlamış ve ateş büyümesi ne meydan verilmeden söndü- rülmüştür. —ass— Hint ordusu kumandanı Bir müddettenberi şehrimiz de bulunan İngiltrenin hind or- dusu kumandanı Dünkan Klark dün Toros ekspresile Hindista | na hareket'etmiştir. Süveyş kanalında bir kaza Süveyş kanalının fener şa- mandırasnn bir mil günelin. de bir yelken gemisi batmıştır. Yol kapanmış olduğundan ba- tan yelkenlinin yanma yeşil Te nerli şamandıra vazolunmuştur gazetesi olan | iLo EN SDISUD olmaları tercih ediliyor Yeni plâna Göre.. e İnşaatın bir müddet tatili düşünülüyor İsatnbulun bazı semtlerinde m bazı mahalleler vücu- da gelmektedir. Cihangir, Fa- tih, Maçka, Nişantaşının yan- gın yerleri adeta tanmmıyacak hale gelmiştir. Yalnız yeni ya- pılan binalarda uslüp ve zevke kat'iyen riayet edilmemekte- dir. Mimari tarzları birbirlerine uymayan bu binalar ekserisi yükset apartmanlardan ibaret. tir, “Haber alındığına göre, bele diye şehrin yeni plân ihale edi lir edilmez inşaatın muvakka- lap tir. Hükümet bu kanunu kabul ederse yeni binaların inşası an- cak yeni plân tanzim edildikten sonra olacaktır. Mezarlık arsa- larında yapılacak binaların ruh satiyesinin ancak merkezden ve rilebileceği belediye şüabatına tamim edilmiştir . Ne kadar hizmetçi kaydedildi? Bu ayın on beşine kadar tes çil edilen müstahdemin mik- tarı (2800) olarak tesbit edil- Belediyedeki büroya ündenberi de (60) hiz- den müracaat edenlerin de tes- ii devam ediyor, kendileri- anlarını veriyor. Yalnız 1 gibiler hakkında mensup ol- dukları nahiyelerde zabıt vara- kası tutulmaktadır. Bunlardan para cezası alınacaktır. Darülbedayide operet Vali Muhiddin Bey Darülbe dayide operet şubseinin teşkili için Müessese Müdürlüğü mir vermiştir. Bu'üle musikişi | naslarımızdan * Cemal Reşit ve Muhiddin Beylerlet Nimet Va- hit Hanım meşgul olacaktır. Bir ingiliz grupu mazot deposu yapacak Bir İngiliz grupu belediyeye müracaat ederek Paşabahçesin de büyük bir mazut deposu in- şası için teklifte bulunmuştur. Bu teklif üzerine grup mümes silleri ile belediye arasında mü zakere başlamıştır. Grup mü- messilleri ile belediye reisi mu Hümit Bey temas etmek ngiliz grupu bu depodan büyük ticaret gemilerine mazut vermeği düşünüyor. Şayet bele diye ile grup anlaşırsa derhal Bir mukavele yapılacak, depo- inşasma başlanacaktır. Nefi Sendikat şirketile beledi- yenin evvelce yaptığı mukave- le bir imtiyaz şeklinde değildir. Bunun için İngiliz şirketinin inşası için müsaade veril mesi hususunda hiç bir mah. zur yoktur, Diğer taraftan Neft Sendikat ile yapılan mukavele nin tatbikatına yakında başlana caktır. Haseki hastanesinin kaloriferi Uzun senelerden beri ciddi bir tamir görmeyen Haseki has tahanesinde bazı inşaat yapıl- ması için belediye şehir mecli- sinden salâhiyet almıştı. Halbu ki bütçedeki tasarruf dolayısi- le Haseki has inşa sına lüzum görülen bu tesisa- tın tamamile yapılmasına im- kân yoktur. Bu hususta ayrı- lan on bin liradan beş bin lira ile hastahanenin kalöriferi lü- zum görülen bazı âcil tesisat yapılacaktır. Bir inşaat grupunun müracaatı Sermayedar bir grup beledi. yeye müracaat ederek şehrin müstakbel plânı takarrür ettik ten sonra İstanbulda yüz mil. yon liralık büyük inşaat yapıla cağını ve bilha: İstanbula seyyah celbi için icap eden ve- sajt ve tesisatı temin edeceğini bildirmiştir. Müstakbel plân ta karrür ettikten sonra grupla te mas edilecek ve anlaşma imkâ nı görülürse bir mukavele yapı lacaktır Ne ses, ne ses.. adeta bülbül misali Konyalı şarkısı, Kınalı yapıncak ve daha bir iki şarkı. İşte hepsi bu... Siz ister şaşın, ister şaşmayın Maksureye çıkalım mı? — Yaz kış buzlu rakı içerim — gittiği yerden haber getiren nedir? — Garsonlarır Dört şarkıya yirmi beş lira! alkışı... — a pey Mi Adeta bülbül... Mutlaka gidip dinlemeli! — Kadı öyle okuyor kil. — Monşer, dün gece daydım, Bittim vallahi. Üç kadaş: tamam sekiz şişe devir- buluşacak yer mi yok sanki? — Bravooo! Bravoooo000!. Ve ardı arası kesilmeyen bir alkış fırtınası... Meşhur hanende, çelimsiz endamile göründü. Başile alkış lara mukabele ediyor. Buranın garsonlar, doğru- bu | su, güzel sese pek meraklı şey kadını dinlemek adeta farzoldu. bize... İki arkadaş, birleşip yola çıktık. Beyoğlunun kuytu biraha- nelerinden biri... Bizi kapıdan karşılayan, akortsuz bir kema- nın sinirleri tanbura teli gibi geren, sonu gelmez gıygıyları | ca, oldu. Arkadaşım sordu: — Maksureye çıkalım mı? Yüzüne 3 — Maksure de nesi oluyor? Burası cami mi? — Cami değil amma camie benzer tarafı var? .. — Nasıl yani — Burada da camide olduğu gibi imam, bildiğini okuyor!.. Arkadaşım burada hariçten gazel sipariş etmek memnu ol duğunu ima etmek istiyordu. Dar bir merdivenle çıkılan bu maksure, doğrusu boşuma gitti, Bir kere, burada herke- sin gözü önünde değilsiniz. E, içki hali bu.. Ne olur ne olmaz. Eğer hahi selâmet derkena- rest! Garson, hemen damladı: — yoksam rakı? — Rakı! Bir de ordövr.. Arkadaşım, kadehini yarı kadar doldurduktan sonra, ne bir haylı buz atmağı unut- madı: — Dokunmasın.. Diyecek ol dum. Dedi ki: — Bilâkis, dokunurmuş, — Ya?.. — Neye şaştın. Ben, yaz ol- sun, kış olsun rakıyı buzlu içe- — Mükemmel öyle isa. Muhterem arkadaşımın ra- kı hakkında kuvvetli nazariye- leri var. Diyor ki: — İlk çakıntıl, devamlı olmalı... Biribiri arkasma iki üç kadeh yuvarlamalı.. o Ondan sonra, ağır ağır gidilebilir. Tavsiyesi veçhile hareket et tik, Fakat ispirto bol, derecesi yüksek rakı,'beni derhal sardı. Arkadaş soruyor: — Kâfir rakı.. Gittiği den haber getirir. kadar var değil mi? Sahi de öyle. Gittiği yerden lik haberi geti Hafif bir mide bulantısı!.. Maamahif, telâşa sebep yok. Daha ağır gidersek (Omesele kalmaz, İşte saz da âhenge baş ladı, imtisasa hizmeti yer- Dedikleri Yalnız şarkı okuyan hanım- lar arasında herkesin bekledi. ği, gözlerile aradığı meşhur o- kuyucu yok. Etraftan fısıltılar başladı: Acaba nerede kaldı ki? — Bu vakte kadar gelirdi. Bilmem ne oldu? Ötekiler de pek âlâ okuyor. lar amma, -malüm ya, şöhret başka şey... İlle filânca hanım söyliyecek ki zevkle dinlensin. Hicranü elem açtı gene sineme yare, Ey hasta gönül bekleme sen derdi çâre, Ürmidin eğer kaldı ise başka bahare Ey hasta gönül bekleme sen derdine gürel Yarım asır evvelki âşikların hicran ve elemini bu şarkı, ne kadar güzel canlandırıyor. Al- laha şükür, zemane âşıkları için böyle mevsim endişleri yok! Sevgililer, artık kafes ar- mitler, baş. ka bahara niçin kalsın?.. Kışın ” İzuk ler.. Hemen müşteriler, arası- na dağıldılar, Alkışlamaktan nerdeyse avuçları patlayacak! Anlaşılan talimatı böyle al- mış olacaklar. & Neyse, böyle şeyleri hoş görüvermeli.. Fakat ne dersiniz. Meşhur tü kesil, ie erin bir istiğrak içinde © nu dinliyor. İlk şarkı, bir memleket ha- vası idi: z Konyalıya şirin derler, | Muhabbeti derin derler. Hoy koy hoy boy Aramızda epice Konyalı Muhabir mektubu varmış meğerse... Şarkıyı, bir daha tekrar ettirdiler, Ondan sonra İzmirin, efe türküleri, Kımalıyapıncak ve daha bir kaç şarkı.. San'atkârın burada okudu- ğu şarkılar, dördü beşi geçmi- yor, buna mukabil aldığı para hakkında © muhtelif şayialar var; — Üç ay için dört bin lira- ya kunturat yapmış Her akşam 25 lira alıyor. Bir apartıman yaptırıyor- i muş, diyorlar. Güzel bir sesin, sahibine bir apartıman temin etmesine bel- ki hayret etmeyenler vardır. Fakat, geçim O müşkülâtindan bu kadar sızlanılan bir memle- kette, dört şarkıya, bir hafta- lık kazancını feda edecek kaba dayıların bulunuşuna ben şaşı- yorum, Siz ister şaşın, ister şaş M. S. Sinop köylüleri inhi- sardan ne istiyorlar? Tütün inhisarı bu köylülerin elin- de kalan tütünlerini alamaz mı? BOYABAT: Yağmurlu ve soğuk bir havada Boyabada ha reket eyledim. Bu rasile Sinop arasında 100 kilometrelik bir 403€ vardır ki bazı yerleri bo- olduğundan otomobiller dört ve kamyonlar beş saatte gidebilmektedirler. Her zaman otomobil bulmak da kabil ol- madığından haftada iki defa giden posta kamyonlarına bin mek mecburiyeti vardır. resinde (Kabalı) köyünde dur duk. 80 hane 600 nüfuslu olan bu köyün ileri gelenlerinden muhtar Rıza Beyle Kerim ve Harun Beyler beni kahveye gö türüp sobada ısıttılar. Kerim lerken köyün iimelyikik da ir konuştuk. Bura ahalisi tünle meşgul iseler de üç sen. denberi malları satılmadı; dan dolayı büyük bir sıkıntı düştüklerini yana yakıla bana anlattılar. Tütün inhisar müdüriyeti umumiyesi Köy ahalisi diyorlar ki: Re ji bizim tütünlerimizi alsın. Bankalara ve hazineye olan borçlarımizi ödesin! Sonra tü- tünlerimiz satıldığı zaman e- ğer para artarsa bize | versin, artmazsa şu kadar borçlandı nız desin! Biz onu gelecek sene yine tütünle öderiz. Bizim paraca o kadar sıkıntımız yoktur. Ka pılarımızda elhamdulillah yiye cek, içeceklerimiz boldur. An- cak borçlarımız bizi düşündü- rüyor. Bundan başka Sinopta bulunan bazı tütün tüccarları herman ispirer ve sair ecnebi müessesatının mümessillerine: “Siz tütün mü istiyorsunuz? Bizden alınız! biz size istediği nizden alâsını bulacağız, fakat siz köylülerle temas etmeyi- niz ve onlardan bizzat almayı- nız,, diyerek tütünlerimizin fi- atlerini düşürüyorlar, ve ecne- bi kumpanyalarile uyuşarak kendileri bizim zayif damarı- mızdan ve bankaya olan bor- cumuz dolayısile behemehal ucuza pahalıya bakmiyarak sat mak mecburiyetinde bulunma- mızdan istifadeye kalkışıyor- lar! Binaenaleyh reji (Tütün inhisar idaresi) nin dediği gibi tütünlerimize müşteri masını istirham ediyoruz, | nop köyleri umumiyetle aynı vaziyettedirler ve hükümeti- mizden buna bir çare bulunma sını rica ediyorlar! Köylülerin dilekleri burada nihayet bulmuştur. Filhakik; bu muhterem O müstahsillerin şu arzuları is'af olunmuş olsa içinde bulundukları sıkıntıdar | kurtulmuş olacaklardır. Müdür umumi Behç; et Beyin bu cihe- İ ti nazarı dikkate almasını biz Şosenin (26) inci kilomet- | de gazetemiz namma çok arzu ederiz. Karlı dağlar Köylü kardeşlere veda ede- rek yola düzüldüm. Gittikçe yükseliyoruz. Yağmur açık oto mobilin her tarafından suratı. mı kamçılıyor! Sert bir rüz- | gâr el ve ayaklarımı donduru- yor! İki saat sonra 1250 rakım daki tepeye | geldik. Bur da kar yağmıştı, demir gibi soğuk ciğerlerime işlemeğe baş lamıştı! Saatlerce büyük bir çam ormanının içinden geçiyo ruz, uçurumlu ve sert meyilli dağlardan virajlar © yaparak Mü korkunç vadiler insanın gözü- nü karartıyor!.. Arazi pek ar- zalı ve alelâcayip bir manazır- ki ve bazi yerleri de sisli ve bu latlu olduğundan insan ilerisi. ni göremiyor. Karşı ki dağlar beyazlanmış, galiba dün gece oralarda da karlar yağmış!.. Biraz sonra Karaca viran v2 disine düştük. Soğuk bir dere ceye kadar hafiflemişti. Uzun ca ve güzel bir ahşap köprüden ve Karaca viran köyünün ke- narmdaki beyaz ve şirin bir mektebin önünden (geçtikten sonra küçük tepeciklerin ara- larından seyrederken Boyabat bir dakika beyaz çehresile gö- ründü. Artık şehrin methalin- deyiz derken (yine kasabayı kaybettik ve tekrar önüne çık tık ve çarşı içinde durduk, Belediyede Benim vürudumdan evvel. ce haberdar edilmiş olan bele- diye Mehmet Beyi maka mında buldum. Biraz sonra birlikte hükümet dairesine git tik. Kaza kaymakamlığı hâlâ / münhal bulunduğundan Naci Bey isminde muktedir bir tah- rirat kâtibi kaymak: