20 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

20 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İktisat adaları #İ Beynelmilel ticaret seneden İsneye değil, aydan aya azal- . Dünyanın idhalâtl ihracatlar yekünları darı tadır. Bir yeni iktısat dev- in başındayız. İngiltere, bu en kuvvetli leket, gümrük dıvarlarile ini dünyadan ayırmakla . DEn zengin memleket Tansa, idhalâtın bir kısmını ”, bir kısmını muayyen mik İırlara irca ediyor. Belçika, id- İalötm bir kısmı tahdit edi- « İtalya, ticaret mukavelele- bağlı olmadığı maddelerin Bümrüklerini yüzde oh beş art- iyor. Polonya, yüksek güm- İğ'üklerini beğenmiyor, daha yük rini — hazırlıyor. İsviçre, İshlike gördüğü memleketlere şi tahdit politikası takip e- iyor, Bulgaristan, Yunanistan İlpanya gümrükle beraber kam 0 tahdidi yolundan dünya- ayrılıyorlar, Brezilya, gün- İs 20 bin çuval kahve imha €- diyor. Bütün imha edeceği 9 Milyon çuvaldır. İmha sü fi gelmediği için, lokomotif- rde kömür yerine kahve yakı- Yor. "Bu tecrit dünyasında hve satamayan Brezilyanm İali kadar, zamanı hâzır: karak İsrize eden hâdise azdır. - Nihayet Türkiye, kafileye W son iltihak edenlerdendir. eni gümrük (tahdidatımız kambiyo mürakabesile ilerle ie tecrit rejimini takviye e- Dünyanın bu gidişi karşısm- dn zihinleri bir nokta işgal et- Mekten hâli değildir. Bunu, hem dış dünyada, hem de mem ketimizde görüyoruz. Deni- milet eder, yoksa hususf've akkat bir tagayyürden mi ibarettir, Nazari ve ameli iktr- at âlemi bu suale bir nevi ce- Vap veremez. Kimi dünyanın fiktısat mektebi) değişmiştir, i de yapılar şeyler (geçici tedbirler) dir der. Hüdiselere eğilip yakından bakılır ve onlar son zamanda $ok ilerleyen rakam ve müşire Wesnetleri iletetkik edilirse, dünyanm yeni gidişini, esasa taallük eden bazı iktısat mütca İ #felerinin artık vazife yapamaz tesir ika edemez hâle gel- "Şiş olmalarma atfetmek lâzım iş t kuvvetlerinin ser- besi oynamaları bu mütearife- indir. İktisat mekteb” 'n işmiş olmasını kabul etmek, sebepten zaruridir. Diğer ta an, yapılan şeylerin & mahiyetinde olduklarını - bazada da hakikat vardır. Zira, Modern devlet, ruzmerre ted. birer alan ve öyle tedbirlerle Yürlyen cihaz olduğuna göre, er Jâhza tedbir almakla ilerle Wek, eskiden gelen ve bu gün Modern devlet diye yâdedilen Wzviyetin naturel vazifesidir. İnun için yapılan şeylerin ge- ici tedbirlerden ibaret. olma- Ması, keskin tenkide dayana- Maz, Maziden hâle doğru bakıldı- ği zaman tedbir, istikbalden ha le doğru bakıldığı takdirde de Mektep değişmesi gibi görü- Men son iktisadi hareket, tlöri mücerret adalar gibi a- Yırmakta dövam ettikçe, yeni Yeni bir takım meselelerle kar- ir. (İktısa- Müderris Nizameddin ALİ menemen Idam.. ANKARA, 19 (Telefon) — İhsan Efendiyi öldüren Boyâ- atlı Mehmet oğlu Kürt Hüse- Yinin idamı hakkındaki tezkere leclise gelmiştir. AR 20 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2075 NUSHASI $ KURUŞTUR Dün Fırkada sekiz saat mühim müzakereler cereyan etti.. Hatipler iktısadi buhran önünde azami tasar ruf lüzumunu işaret ve hassasiyet gösterdiler ANKARA, 19 (Telefon) — Halk fırkası grupunun bugün bah ve öğleden sonra aktet- tiği içtimaları seki t de vam etmiştir. İçtima vaktin geç olmasına binaen cumartesiye talik olunmuştur. Cumartesi gi nü Meclis içtimamı müteakıp grup toplanacak ve müzakeratı na devam edecektir. İçtima et- rafında kat'i bir ketumiyet mu hafaza edilmektedir. Anlaşıldı. ğına göre grup azaları hüküme ti aldığı tedbirlerden dolayı tak dir etmekte, fakat iktısâdi buh ran önünde azami tasarrüf lü- zumunu işaret ve hassasiyet İz har etmektedirler. Adliye veki ki Yusuf Kemal Beyin istifa et- tiğine dair rivayetler tahakkuk etmemiştir. Ancak grupta muh telif memleket meseleleri görü şülürken adli teşkilâta ve adli- ye makinesine de temas edildi- ği.zannediliyor. Bursa meb'usu bayıldı Öğleden evvelki celsede içti- ma salonunda Bursa meb'usu Asaf Beye bir kriz gelmiş ve derhal dışarı çıkarılmıştır. Ba- Paketle memnu eşya getirilmesinide: önüne geçmek üzre icap eden tedbirler alınıyor.. Borsa komiseri Adil Bey Dün İstanbul gümrüklerinde tabii vaziyet gene #vdet deme İstanbul gümrükleri başinü dürlüğü evvelki gün aldığı e- mir mucibince, dün yeni k. namenin neşrinden evvel getiri len eşyanın beyannamelerinin tescil numaralarını kayda baş- lamıştı. e Başmüdürlük kale- Adliye vekiiinin istifası doğru degilair.. 1 Dünkü içtimaa riyaset eden Ali Bey yılmış olan Asaf Bey tedavi al İmmıştır, Ahvali sıhhiye si iyidir. Verilen kararlar ANKARA, I9S(AA.) C. H. F. grupu bugün de reis ve- kili Afyon meb'usu Ali Beyin riyasetinde toplanarak müzake ratmı intaç eyl Üç gün devamı eden bu müzakerat bü- Kareasermamearaeeereneaşassaeaerreneseşaiikenemesaasassanasameeeaei (16 teşrinisaniye kadar beyanname si verilen eşya son tahdit listesinden istisna edildi.. ——— — minde tesis edilen hususi bir büro bu işle meşgul oluyordu. Bu odanın içi ve dışı yüzlerce komisyoncu, t ve alâka- kadarlarla dolu Bağrılıyor, çağrılıyor, arada kavgaya ka- dar varan münakaşalar görülü yordu. Bizzat başmüdür Seyfi Beyin nezaretinde çalışan bu büroda bir memur yüksek ses- le numaraları okuyor, kendi nu marası okunan komisyoncu be- yanramesini tescil ettiriyordu. Bu faaliyet saatlerce hattâ an- cak yarım saat öğle tatili yapı- larak akşama kadar devam etti. Fakat komisyoncular ve tüccar ların elifide bulunan beyanna- e minden çok fazla ol ılıyordu, Dün akşa- ma kadar 2000 den fazla beyan name tescil edildiği halde el'an beyannamelerin . tescili bitme- mişti. Akşama doğru İstanbul başmüdürlüğü çok mühim bir emir aldı. Bu emirde 16 teşrini sani tarihine kader beyanrame si verilen ve muntazaman takib edilen © eşyanın © kontenjan listeye ve hiç bir tahdide tabi (Devamı 7 inci sahifede) yük bir samimiyet © içerisinde cereyan ederek ruznameye da- hil maddeleri arizi amik tetkik eylemiş ve binnetice hükümetle fırka arasında tam bir tesanüt mevcut olduğu anlaşılmıştır. Grup bu müzakerat neticesin- de umumi buhran dolayısile hü kümet tarfından ittihaz edil- miş olan tedbirleri tasvip et- miştir. Bundün başka B. Mil let Meclisinin faaliyet devresi- Bi eylülden itibaren üç ve şu- battan itibaren dört ay olarak tesibt etmiş ve fakat elde mü- him işler olduğu ( takdirde bu devreleri kabili temdit olduğu- nu da tasrih eylemiştir. Grup- ça ittihaz olunan bir karar ka- rar ve bütçenin mali senenin başlangıcından asgari üç ay ev vel meclise tevdi edilmesidir. Tekzip ANKARA 19 (A.A) — Ad Bye vekili Yusuf Kemal Bey- fendinin ettiklerine dair İstanbul matbuatında intişar & İ den havaldisi tekzibe Anadolu İ ğü eizinden Bize ibret Olsun! İngilizler yerli malı :eferberliği iân ettile! LONDRA, 17 — İngilterenin her tarafında “İngiliz malı satın alınız” parolası altında bütün iç- timai sınıfların iştirakile müthiş bir propaganda başlamıştır. İngi liz mamulâtı satın almaktaki ha- yaki ehemmiyeti göstermek için şimdiye kadar İngilterenin he- men hemen bütün şehirlerine dört milyon duvar afişi dağıtıl mıştır. Aynı maksat için ayrıca bir kaç milyon beyanname basıl maktadır. Her gün milyonlarca insanın geçtiği Trafalgar Spuare meydanındaki çensbi Afrika mü messilliği binası cephesinde gece Hi gündüzlü yanandektrik ampul lerinin yazdığı “İngiliz emteasın dan başka cıntea almayınız” iha. resi göze » Bütün resmi ve gayri resmi Müessese. ler, teşekküller, kadın cemiyet. leri, izciler bile bu milli mücade leye yardım etmektedirler, Na- sırlardan Thomas söylediği bir nutukta son intihabın neticesini Britanya İmparatorluğunun ri münkeşif kudret ve kabiliyeti. ni hükümete hatırlâtan bir işa- ret olarak tefsir eyl vustralya birleşmiş hükümetleri Başvekili Scullin İngilterenin her tarafına neşredilen bir telsiz. le İngiliz milletini giriştiği müca deleden dolayı tebrik ederek em- ton mücadelesinde İngiltere ve Avastralyanın biribirine | müm- kün olduğu kadar rüçhanlı bir muamele göslermeleri lüzumu üzerinde şiddetle israr etmiştir. | | | | l | Berlin Sefirimiz Son alınan tedbirler hakkında ne diyor? Kemaleddin Sami Paşa dün Ankaradan geldi Mezunen memleketimizde bulu nan Berlin sefirimiz Kemaleddin | Sami Paşa dün Ankara'dan şehrimi- ze gelmiştir. Kemaleddin Sami Paşa iki üç gün burada kaldıktan sonra tekrar An kara'ya avdet edecek ve bir müddet sonra da Berline gidecektir. Dün bir muharririmiz Kemaled- yaz için Hükümetçe ithali e bazı o mevaddım da 'i ithali hususunda ittihaz olu- nan kararm isabeti noktasında Ke mâlettin Sami Paşa demiştir ki: Hükümetimizin almış olduğu tedabirin son dercede mühim ve msi. sip olduğunu söylemek bile zaittir. Son dokuz ay zarfındaki ithali ile ihracatımız arasında bir mükaye- se yapılır ise, ithalâtm fazla ihraca- tın, para oktai nazarından, eksik olduğu görülür. Bu noksaniyet aleyhimize olup memleketten döviz çıkmasını mucip oluyordu. Ve bu böyle gidemezdi. Filvaki memleketten (o ihraç olunan mevat miktar itibarile eskisinden ek- sik değildi. Fakat fistleri düş , Binaenaleyh bunun böyle devam müvazenemiz tanzim edilmiş olmak. tadır. Almanya ile münasebalımız Kemaleddin Sami Paşa Türk - sebatı hakkında da de- et veriyoruz ve bunun inkişafı için çalışıyoruz. Mütekabil muamele İki hükümet arasında konsolos- luk, ikamet, iadei mücrimin mukave- İ leleri aktolunmuştur. İkamet muka- velesine melfuf bir formül de var. dır ki, buna nazaran iki memleket tebaası aym muameleye tabidir. Me- selâ Türkiye'de bir Alman Türk gi- bi, Almanya'da bir Türk, Alman gi- bi muamele görmektedir. Elim bir irtihal Muş meb'usu Muhiddin Nami B. vefat etti.. ANKARA, 19 (Telefon) — Muş meb'usu Muhiddin Nami Bey bu sabah te davi edilmekte nede zatürree den vefat etmiş idir mü teessürle ka şılanmıştır. Ce naze merasimir de Kâzım ve İs- met Paşalar, ve Muadain Mamı 5 killer, meb'uslar, Tayyare Ce- di i ve dostları bulun : Kıymetli bir Er- kânı harp bulunan merhum, meslekine daima merbut kal- mış, matbuatımızda güzel yazı larile temayüz etmiş ve Meclis te arkadaşları arasında çok 8€- vilen bir zattı.. Kederdide ailesine beyanı zivet ederiz. Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Ziraat Bankasmın devlet na- mma Amerikadan satın aldığı üç milyon dolarlık 64 fıçı altın dün akşam Ziraat Bankasma teslim - edilmiştir. Altmların Fransadan itibaren Türkiyeye naklini ve Ziraat Bankasına tes limini deruhte eden Fransız nakliyat şirketi ile Şark Demir- yolları kumpanyası arasında nakliye meselesinden dolayı çi- kan ihtilâf halledilmiş ve altın- Altınlar d ün akşam tesellüm edildi.. Altınları nakleden şirketin burada ki memuru dün bir tehlike geçirdi lar vagondan çıkarılarak Zira- at bankasına gönderilmiştir. Dün istasyonda altın vagonu- nun başında garip bir hâdise de cereyan etmiştir: Altınları burâya kadar geti- ren nakliyat şirketinin komi yoncusu saat 5 raddelerinde tn vagonunun kilitlerini mua- yene ederken, muhafazaya me- mur jandarmalardan biri vago (Devamı 7 nci sahifede) Biri diğerini çağıran iki abone arasındaki mukâlemeler nasıl vuxua gelir? Makineden memurlar! Eski, yeni... Daha bir kaç gün evvelisine kadar kulakla- rımızda çınlayan matmazelle- rin sesleri: — Merkez!.. Hangi numara efendim?.. | — Numarayı lütfen i eder misiniz? — Bu numara başkasile ko- nuşuyor, sonra sizi çağırayım tekrar Ve en mühim ve en hara retli bir meseleyi görüşürken de: — Üç dakika tamam olmuş- tur, efendim, daha devam ede- cek misii muhavereler. Tabir caizse: “Matmazelle- sin telefonu,,.. Hani, şu, muha- tabmızla yalnızca konuşama- mak tehlikesine her zaman ma ruz kaldığınız eski sistem tele- fon... Şirket binasının önüne ge- inceye kadar hep bu sesleri işitir gibi oldum, Temiz, mer- mer döşeli kapıdan girer gir- mez kulaklarıma her köşeden: İZ — Alle, Allo, Sesleri gele- İ cek zarinediyordum. Nerede?.. (Devamı 7 inci sahifede) Hitabile kesilen | Otomatik telefon şimdi insan zihnini si şaşırtan bu memurlar elindedir.. Rasathane ile Telefon şirketinin de ayarı bir.. Arayıcı hatlar (Arayici hatlar önünde memur M. Ali B. çalışıyor)