27 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

ariht ve Siyfsi Tefrik Birinci Millet Meclisi Düşman taarruza geçerken hıyanet te ayaklanıyor! Çerkes Ethem ve Reşit; İsmet Paşadan ürkmüş ve isyan etmişlerdi.. Zaten: ters ve yanlış propa gandalarla karış! isteni- len mubitin bütün sarsıntıla- rına karşı Mustafa Kemal Pa şa üç şeyi, etrafındaki sadık ve fedakârlara iyice anlatmıştı: Susmasını, sabretmesini yap masını bilmek! Halbuki: Bir takım sakat düşünceler ve mutlaka nefsin- den başka yerde kuvvet bulmak ği nanlar Türk milletinin ruh ve dehasmdaki kuvvetten ziyade başka yerlerden muavenet bek liyorlardı. “Yeşil ordu,, Bolşevik cere yanı ortalığı sarmak tehlike- sini göstermişti. Bu Yeşil ordu garip bir hi- kâyettir. Hakkı Bey bir siyah kaplı deftere bunun efradını kaydediyordu. Bu defterde birçok meb'us- ların, zabitlerin memurların fotoğrafları ve isimleri yazılıy dı. Sanki Yeşil ordu ile bir göz boyacılığı yapılıyordu. Bu Yeşil ordu efsanesi gö- rünmiyen kudretlerden dilen- bulunanların eki iş tehlikeli idi. Bolşevikliğin ne olduğu bilin- meden cazibesine kapılmak ve Karadeniz kıyılarından akıp ge lecek tehlikeyi görmemek doğ ru değildi ve bunda da bir gün Büyük şefin gürlüyen sesi işi- tildi: Hakkı Hâminin yavan ve soğuk bir ifadesine SE ve- riliyorken Büyük Reis sözü ta mamladı: iz milli bir dava üzerin deyiz. ya size ilk lâf olarak hele işin başından çeki- liniz, müsaade ediniz de sizin | münevver tabakanızın kafası- nı koparalım.. Sonra Bolşevik olursunuz, Bu doğru söz ve görüş ha- raretli taraftarlarının aşına 80- ğuk su döktü ve sustular. Gürp cepbesinin yükünü o- muzlarna alan İsmet Paşa şim di bütün kudretile, büyük bir azim ile tarihin zaferlerini şıyan Türk alaylarmı tensik ve harp nizamma raptediyor- du. Bu doğan ordunun içinde tamamile ve istismasız sade fe- ragat ve fedakârlık hissile kay naşarak vatana ve milli dava- ya gönül ve bel bağlamış zabit ler vardı , O zabitler her mahrumiye- te göğüs gererek İsmet Paşa ordusunda vazife aldıktan son- ra bir gününe taham- mül edmiyeceği bir güçlük İer içinde aslâ yanlarma yees ye füturu uğratmadan çalışı- yorlardı. İşte o zaman hiyanet gükromişti. Alabildiğine sorgu suz ve korkusuz O çapulculuk yolunda yürüyen Etem, Reşit ve arkadaşları İsmet Paşanm şerefli hizmetinden © ürkmeğe başladılar ki o sırada da düş- man taarruza geçiyordu . İsmet Paşanın hazım ve ih- tiyattaki (o kuvvetli seciyesini LLIYET CUMA Yazan: Edirne Meb'usu M. Şeref daima teyakkuz ve ie zannındaki lâ aldatmadı.. Bir suizan değil, büyük bir ihti; tedbir Türk ordusunun vatan mü- dafanımdaki sevleti karşısında intibahta gizli olarak müzakeratta bulunmuş miştir, mesini istiyor VASHİNGTON, 26. A.A. — Salâhiyettar bir menbadan ge- len bir malümata nazaran A- merika hükümeti tahkikat ko- u muhasemat tatil ed geldiği ve Japon askerlerinin şimendifer mıntakası dahiline İ çekilmesi hususunun hesaba katılmaması icap eylediği mü- talcasında bulunmaktadır. Aksayi şarktaki resmi bir menbadan gelen maberler, M. ” | Stimson'u Japonların birçok noktalardan çekilmesinin bü- yük teşevvüşlere sebebiyet ve- receğine ikna etmiştir. Komisyonda Amerikan murahhası da var LONDRA, 26. A.A.— Vas- hingtondan Bildiri Amerika, bir Amerikalının ta- mamen hususi (mahiyette ol- mak üzere Mançuriye gidecek cemiyeti akvam tahkikat ko- misyonuna iştirakini tasvip et- miştir. Japonlar Harbin'i zaptet- meğe uğraşıyorlar MOSKOVA, 26. A. A, — Tass ajansı yaziyor: Moskova gazeteleri, Pekin- den gelen bir haberi neşretmek tedir. Bu haberde Japonların bazı zaruretleri behane ederek Hailingde bulunmakta olan jeneral Ma-Tehan-Han, takip etmekte ve Sunpudaki son is- tasyona kadar demiryolunu ele geçirmeğe çalışmakta oldukla- rı bildirilmektedir. Şunpu'nu işgali Japonlara Şark şimendiferleri ile asker nakletmelerine hacet kalmadan Harbin varoşlarını ve hatta bizzat Harbin'i zaptetmeleri imkânını bahşedecektir. Şimali Mançuri'nin mukad- deratı yakında kat'i surette ta- ayyün edecektir. İngilizler Tang - Chan'a asker gönderiyorlar TOKYO, 26 A.A. — Tien- Tsin'den Rengo ajansma gelen bir telgrafnameye nazaran, o- İsmet Paşa garp cephesinde Tarihi koleksiyonlarımızdan | müstevli düşman O hakkında bir gün'evvel Türk © davasını müdafaa ettiklerini (haykıran kuvvetler bir hıyanet cephesi teşkil etmişlerdi. e Hakk bir gayz ve gadabın Türk ruhuna verdiği şiddetli bir atılışla İs- met Paşa bu ihanetin üzerine yüklendi, onu vurdu ve dağıt- tı. Şimdi vatan müdafaası an- cak o aziz vatanın Hakiki ve şe refli evlâtlarma kalmıştı. İşte bu cephenin yılmaz ve üşen. mez serdarı İsmet Paşada iha- neti tepeleyen silâhmı istilâya yürüyen düşamana © çevirecek vakti buldu, onu defetti ve bin bir şehamet destanlarma (bir (inönü) daha ilâve eyledi! Artık, vatanın ber tarafında kafasını kaldıran ihanet di istiklâl mahkemelerinin âdil ve azimli huzurunda — dağılıyor, gittikçe (o Türk ruhunu saran bulaşık ve yabancı kabuklar sö külerek o ruh aslındaki saffet ve selâmetle meydana çıkıyor. du. İsmet Paşa garp cephesin- deki hıyanet şebekesini dağıt- tıktan sonra Anadolu içinde şimdi ayaklanan mağdur bir mez işe başlaması lâzım | milletin hak isteyen savletine karşı koyacak açık bir taarruz yaşayamazdı. Düşmanlar bunu da takdir ettiler ve işi içinden rada bulunan İngiliz kuvvetleri Pekin-Moukden demiryolu üze rinde kâin Tang - Chan'a asker hazırlanmaktadır. çürütmek ( tarafma, hileye, fesat ikama çevirdiler. (Devamı var) Haftalık siyasi icmal Cemiyeti Akvam meclisi, geçen pazartesi günü Mançur- ya meselesini tetkik etmek üze re Paris'te toplandığı gün, meclisin üç yol takip edebile- ceğini yazmıştık; 1 — Japonya'nın ihdas et- tiği emri vakii kabul etmek. 2 — Japonya hakkında Ce miyeti Akvam misakının tayin ettiği tedbirleri almak. 3 — Tetkikat bahanesile işi talik et mek. Ve bu üç yoldan sonun- cusunun takibi en galip bir ih- timal olduğunu söylemiştik. Filhakike öyle oldu. Emri va ki kabul edilemezdi. Cemiyeti Akvamın teyit kuvvetlerinden de istifadeye cesaret edileme- kişilik bir tetkik he- yetinin Mançurya'ya giderek mahallinde tetkikat yapılması- na karar verildi. K. Cemi- yeti Akvamm prestiji noktasın dan emrivâkii kabul etmek ka- dar zararlı olduğuna şüphe Seti Kintehâou'da Çinlilerle r ponlar arasında vukuu muhte- mel bir müsademe neticesinde ricat edecek Çin re bulunduğunu, Çinin bunu hüsnü telâkki edeceğini söyle- diler. Çinde asayişi muhafaza edebilecek bir hükümet bile mevcut olmadığını iddia etti- ler. Sonra bir takım küçük po- litika oyunları başladı. Bazı devletler, Rusya ile Japonya nın aralarını açmak için bu hâ diseyi bir fırsat telâkki ettiler. yoktur. o Çünkü Japonya'nın | Filhakika Rusya ile Japonya- her şeyden evvel Mançurya'yı | nın bir harbe rişmeleri, bir- 16 teşrinisanide tahliye etme- | çok devletlerin işlerine elvere- si ittifakla kararlaşmıştı. Ve | cekti. Japonya'yı Mançurya'yı meclis ilk toplandığı günler | tahliye için tazyik edecekleri zarfında bu noktada rsrar edil- | yerde kendisine hoş görünerek Fakat tedricen hâdisat Ja- ponya lehine bir cereyan aldı. Ve meclisin bu noktada ısrar i anlaşıldı. Japonlar Rusya ile Çin arasındaki m nasebetten istifade ettiler. Rus yanın Çin işine karışmak üze Rusya aleyhine tahrik etmek istediler. Amerika da bu eniri ka havasından tavahhuş etti. Cemiyeti Akvam meclisinin fa aliyetini takdir etmekle bera- ber, Japonya hakkında ittihaz edilecek herhangi karar ile mu kayjet olamayacağını, ilân etti, Cemiyeti akvam üç mühim karar verdi Çin ve Japon orduları ihtilâfın halline kadar harekâtı tatil edecekler PARIS, 26. A.A.— Cemiyeti akvam meclisi, dün akşam iki ssat kadar içtimamı perşembe günü saat 1'e tehir eylemiştir. 3 mühim karar ittihaz olunmuştur: is, her iki tarafa bugünden itibaren ve ihtilâf hâline kadar lürlü askeri harekâttan içtinap etmelerini tebliğe memur edil- , efkârr umumiyenin bir hüküm vermesi için kararının sü Beşretmeğe ve her iki tarafı kendilerine terettüp eden mes'uliyetler karşısında bulundurmağa karar vermiştir. 3 — Meclis, bu suretle sarih bir vaziyete ilka edilmiş olan iki tarafın maklıl bir hattı hareket ittihar etmeleri ümidi ile cuma sabahı umumi bir içtima aktine karar vermiştir. Dünkü eelseden evvel Beşler komitesi (Fransa, . İngiltere, Almanya, İtalya, İspanya) bir içtima aktetmiş ve bu içtimada M, Briand son #lrnan haberlerden ve Amerika'nın hattı hareketinden rüfekasına malümat ver. ... Amerika Japonların çekil- | karşı İngiltere'nin Kailouan ve Tchin-Âuanz kömür maden 27 TEŞRİNİSANI HARICİ HA ERLER | M. Brüning'i | Devireceklerdi Hitlercilerin bir darbei hükümet teşebbüs- leri meydana çıkarıldı BERLİN 26 A.A. — Hitler cilerm merkezi olan Darms- tard'taki Siyah Evde dün ya- pılmış olan taharriyat, Hitler" in iktidar mevkiine meşruiyet baricine çıkmadan vâsıl olaca- ğına dair olan beyanat, ve ifa datını garip bir surette tenvir eylemektedir. Nazis'lerle bir gok gürültüleri olmuş olan Hes se diyeti meb'uslarından M. Sc- haefer'in ihbarı üzerine Hesse zabıtası, bir çok müfrit milliyet çilerin ikametgâhlarında tahar riyat yapmış ve oralarda Nazis "erin hakiki bir darbeli hükü- lerindeki iktısadi menafii hima | $ ye etmektir; M. Briand'ın Çin ve Japon- ya'ya telgrafları PARİS, 26 A.A. — M. Bri- namına 5 edeli u telgrafın metni berveç- | hiatidir: Çin ve Japon hükümetlerine atideki müracaatle şerefyabım, Meclis ihtilâfın muslihane bir surette halli için sarfı gayret etmektedir.Fakat Çin ve Japon kıtaatı arasında yeniden bir ta- kım müsademeler olacak olur- sa bu mesai boşa (gidecektir. Meclis bilhassa Chincheou mın takasındaki vaziyet üzerine her iki hükümetin nazarı dikkatini celbeder. Daha şimdiden birta- kım hükümetler oraya müşahit ler göndermeğe karar vermiş- lerdir. Fakat yeni birtakım mü sademelere ve nüfusça telefata sebebiyet veredek her türlü ha- rekâttan içtinap etmek için ken di ordularına kat'i emirler ver- mek Çin ve Japon bülkümetleri ne aittir. Arkadaşlarım ve biz zaru- ri olan ber türlü tedbirleri müs tacelen ittihaz etmeleri husu- sunda iki hükümetin hüsnü ni- yetine itimat etmekteyiz. Haydutlarla Japonla ara- sında bir müsademe TOKYO, 26 A.A. — Mouk- den'den Rengo azasma bildirili yor: Cenubi Mançuri demiryolu garbindeki haydutlarm tahrikâ tına nihayet vermek üzere dün | gönderilmiş olan Japon kuvvet leri, başlıca haydut çetesini Ka. otaitse de kâmilen münhezim etmiştir. Sabahın yedisinde Ja- pon kuvvetleri tekrar yerlerine dönmüşlerdir. Haydut naaşları arasında birçok Çin askerleri de bulunuyordu. Japonya kabul etti PARİS, 26 A.A. — Gazöte- ler Cemiyeti Akvam meclisinin teklif ettiği karar suretini Ja. ponya" 'nn bilikuvve kabul etti- ğini, Çin'in bir dereceye kadar muhalefet ve itirazda devam ey lediğini kaydetmektedir. Jeneral Dawes bu karar su- retinde derpiş edilen © umumi plâna Amerikan hükümetinin iştirak etmekte olduğunu be- askerlerine | yan etmiştir. bozuldu, Cemiyeti Akvam bu darbenin tesiri altında haylı sarsılmıştır. Bazı İngiliz ga- zeteleri, bu tasarruf devrinde Cemiyeti Akvama yapılan mas rafın beyhude olduğunu söyli. yecek kadar ileri gidiyorlar. il ük devletlerin mümessilleri şiddetli nutuklar- la Japonya'nın hareketini pro- testo etmişlerdir. Fakat bu, protestoda yi Cemiyeti Fakat şimdiye kadar zevahir muhafaza edilmişti. Mançurya meselesile o müessesenin aczi tezahür etmiştir. Cemiyeti Ak vam bundan sonra da. devam eder, Ve şu veya bu tedbiri a- lr. Alman tedbir de küçük bir devlet hakkında ise tatbik edi- Hitler taraftarlarına natak söylerken met hazırlamakta olduklarma bir takım vesaik ele geçir Hesse'de kâin Lampert heim'da Nazis'ler rücsası tara- fından 16 eylül tarihinde akte- dilmiş olan içtimada bu vesika lar müfrit milliyetperverler rü esası ve Hitlercilerin ziraat mü tebassısı M. Wagner huzurun- da kat'i surette tanzim ve tes- vit edilmiştir. Bu metinler, dar bei hükümetin ne suretle icra e dileceğini tayin ve tasrih etmek te idi. Nazisler, aynı zamanda hücum kıt'alarının askeri dikta törlüğünü ve Alman ve Hesse kanunu esasilerinin ilgasmı ilân edeceklerdir. Hesse, hü- cum kıt'aları devletin zabıta kuvvetleri haline geleceklerdi. Bunun idari ve teşrii kuvvetin devri meselesi takip etmekte o- lup bu hususda tatbik edilecek usuller fırkanın merkezi teşki- lâtımı tarafından çok zaman ev vel tesbit olunmuştu. Nazislerin neşredecekleri be- yanname, meşruiyetine ait o- İan şu mübhem sözlerle başla- maktadır: Alman devleti diğer memleketlerin iktidar mevkiin de bulunanlı vukuat devir- | miştir, Hi ın bu tebeddülü, 1918 teşrinisanisinde olduğu gibi, yeni bir hukuki vaziyet ih- das etmektedir. Bu projeyi, Nazis rüesası- nın içtimaımda ihzar ve tanzim eden Hesse diyeti meb'usların- İ dan ve bükkâmdan DoltörBest tir, Birçok cürümler için idam cezası derpiş edilmiştir. İaşe vesikaları tevzii usulü yeniden vaz'olunacaktı, Voelkischer Beobachter — lir. Fakat her halde nz meydana çıkmazdan Cemiyeti Akvam ee iğ İtalya Hariciye nazım Sin- yor Grandi Amerika'ya vasıl oldu ve reisicümhur Hoover ile Hariciye nazırı Stimson ile gö rüştü. Bundan sonra da Nev- york'a ve Philadelphia'ya git- ti, Grandi'nin bu seyahati Fran sız Başvekili Laval'in ziyareti. ni takip etmesi, haylı dediko- duya sebep oluyor. Buna La- val - Hoover mülâkatından zi- yade ehemmiyet atfediliyor. A- merika'nın yeni tasavvurların- dan bahsediliyor. Bu mülâkatın zannedildi kadar ehemmiyetli olduğuna kani olanlar arasında değiliz.Ev velâ İtalya ile Amerika arasın- da hiç bir mesele yoktur. Son- ra Amerika'nın alâkadar oldu- | olduğu halde Diyarıbekirden Mardine muvasalat edeceklerdir. Vekil Beyi İhtikâr yapanların del i hal cezası veriliyor Adana ve Erzurum'da takibata başlandı. Erzu- : rum'da mahkemeye verilenler va! ANKARA, 26 (Telefonla) —— İktimadiyetmen koruma kararnamesini bazı yerlerde mal satış fiatlerinin yükseldiği ve bir kır) sm emten üzerinde yüzde on, on beş hattâ 20 derecelerinde ihtikâra ka sıldığı malümdur. Dahiliye vekâleti ezcümle Erzurum ve Adanada ihtikif| © yapanlar hakkında tahkikota başlamıştır. Erzurumdaki ihtikâr müteşebbis) te ii mahkemeye verilmiştir. Dahiliye orkânmdan salâhiyettar bir zat basi) lemiştir — İhtikârr yapanlarla elbette mücadele edeceğiz. Vekâlet kendisine dü. şen vazifeyi yapmak için lâzım gelen tedbirlri almaktadır. Salâhiyt sab memurlar kanuni salâhiyetlerini tamamen istimal edeceklerdir. Hükümet haz olunan tedbirlere karşı hareket edenler derhal tecziye edilecekler v.IE Dahiliye vekilinin Siirt ve Mardin'de teftişatı DİYARIBEKİR, 26 (A-A.) — Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey refaks Gndeki zevat ile birlikte Sürtten Silvan tarikile dönmüştür. Sürtte hükü met daireleri, belediye, C. Halk fırkasını, fırka kumandanlığını ziyaret eki miştir. MARDİN 26 (A.A - Dal Vekili Şükrü Kaya Bey perşembe gü nü öğleden sonra maiy: ndeki zevat ve müfettişi umemi İbrahim Tali Bef vilâyet hududu olan Seyhanda vali, vilâyet erkin: ve bir çok zevat tarafım dan istikbal olunacaktır. Şehir medhalinde memurin mücssesatı resmiye v hususiye ile halk, esnaf , tüccar ve rüesayı ruhaniye ile ayrıca merasimi if tiramiyeyi ifa etmek üzere kıtantı askeriye ve polis, jandarma mülfrezelefi tarafından pek parlak bir surette karşılanacaktır. Şehir bayraklarla donas mıştır. Gece mektepler tarafından fener alayları yapılacaktır. Sehrin med halinde ve hükümet önünde iki tâkı zafer kurulmuştur. Mardin halkı 56 vinç içindedir. Vekil Bey şerefine belediye tarafından kırk kişilik bir #5 yalet verilecektir. Vekil Bey cuma sabahr vilâyetimizin Suvar kazasını ve akşamı Midyat cumartesi sabahı Midyattan hareketle gidecek, orada öğleyin ka larak ikindi zamanı Midyata avdet edecektir. Şükrü Kaya Beyin Mardi den avdeti günü benüz belli değildir. Avdetinde istikbalde olduğu gibi mf rasimle teşyi edilecektir. Bulgar başvekili kânunuevvelin ikisinde memleketimize gelecektir ANKARA, 26 (Telefonla) — Bulgar başvekili 2 kânunuev- velde Ankara'da bulunacaktır. Misafirimiz karşılamak üzere te$ rifatumura müdür muavini ile kalemi mahsusdan bir kâtip hudu da gidecektir. Yeni vergiden istisna edilenler ANKARA, 26 (Telefonla) — Bütçe encümeni yeni v. lâyihası üzerinde tetkikatını ikmal etmiştir. Dün de bildirdiğim veçhile Ankarada'ki mükellefler için 60 lira istisnaya esas olarak teklif edilmiş ve malüller vergiden müstesna tutulmuşlardır. Tayyare cemiyetinin altı aylık bilânçosu ANKARA, 26 A.A. — Türk Tayyare Cemiyeti umum met” kezi bugün saat 14 de Afyon meb'usu Ali Beyin riyasetinde top landı, Merkezi idare heyeti reisi vekili merhum Muhiddin Nami Beyin ruhunu taziz için bir dakika süküt edildikten sonra idar& heyetinin ve mürakiplerin raporları okunarak tasvip edildi. Cemiyetin altı aylık bilânçosu tasdik edildikten sonra mer kezi idare heyeti reis vekilliğine Erzincan meb'usu Abdulhak B- secildi. 932 bütçesinin tetkiki için 28 Teşrinsan cumartesi günü saat 10 da toplanılmasına karar verildi, Denizlide şiddetli bir zelzele oldu DENİZLİ, 26 A.A. — Bu sabah saat Si 40 geçe 30 saniye kadar devam eden şiddetli bir zelzele olmuştur. Zayiat yoktur. Antalya'da sekiz ev yandı ANTALYA, 26 A.A. — Dün akşam saat 20 de Yenikapının Kesik minare mahallesinde yangın çıkmış alınan tedbir ve müda- baleye rağmen havanın rüzgârli olmasından sekiz ev yamıştır. Mes'ut bir Düğün ANKARA, 26 akay veli — Am kara Maarif müdürü Rahmi Beyit İEPPERISPELYOZE FINP pesyp> ki Hitler” lerin mürevviçi ef- iradı Schaefer yoldaşın vaz geçeceğini ümaileyl, ir. in lele haber vermiştir. bunu tekzip etmi; nun üzerine metgâhımı işgal etmişler ve fır- kayi alâkadar eden vesaiki alıp götürmüşlerdir. Aradaki müna- sebatın işkıtai katileşince M. Schaefer, Lampertheim beyan- namesini hükümet memurları. na haber vermiştir. ğu Alman borçlarile İtalya bi- rinci derecede alâkadar değil- dir. Hoover daha geçen ay, La val ile görüşürken, Amerika- nın Avrupa işlerine karışmıya- cağını bildirmişti. Şimdi ara- dan bir ay geçmeden Avrupa hakkında bir takım yeni tasav vurları olmasına ihtimal veri- lemez. Bununla — beraber, Grandi Fırkanın hücüm vuran an bu | baldızı Şükriye Hanımefendi ile dev hin ika. let bankası memurlarından Asım Be yin düğünleri köçiründe Reh huzurile icra Merasimde Büyük Reisi, Maarif ve Has Ankarada bulunan büyük elçilerimiz. meb'ualar ve nile dostları bulunmut pe Her iki tarafa sandetler dit kalmıştır. Ve İtalya ile Fran sa anlaşmadıkça, İngiltere, J8 ponya ve Amerika arası itilâf ta natamam kalmak zarf retindedir. Bu meselelerin gö rüşüldüğüne şüphe yoktur. Sonra Grandi'nin neden A- merika'ya gittiğini sorarken, sunu da hatırlamak lâzımdır ki, Avrupa'nın büyük devlet- leri arasında İtalyadan başks ile Hoover arasında tahdidi tes | her Başvekil Amerikayı ziy# lihat konferansının içtima ret etmiştir. Mac Donald git“ il bütün miştir. Almanlar gitmişlerdir. ir. Ma | Fransız Başvekili de ziyaret el lümdur ki, tahdidi teslihat me- | miştir. İtalya da birinci sınıf selesinde Amerika noktai na- zarı, Fransadan ziyade İtalya- ya daha uygundur. Londra hri tahdidi teslihat muahe- ile Fransa arasm- ihtilâf yüzünden henüz bitmiş sayılamaz. İtilâf, beş taraflı olacağı yerde üc taraflı düveli muazzamadan ve bilhas” sa bu noktada Fransa ile bsf başa yürümek istediğinden, A” merika hükümeti tarafından d# vet edilmezse, istihfaf edilmif olabilirdi. Şu da muhakkak olarak söY lenebilir ki, tahdidi tenli