24 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

24 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

1 bi n 1 kapıcı! E ' , | “Sabatay Zevi! Şimdi bu dahili vazi; tarafa bırakarak barici müna- sebata bakılınca da yhudiliğin o zaman Lehistan ile Rusya © arasında mevcut gerginlikten ne kadar müteestir olduğu an- Yaşilır. Lehli için Rus demek Asyalı ve şayanı o istihfaf bir şey demekti Ayni zamanda o Ortodoks mezhebine girmiş (olan Rus, © Katolikler için pek nefret edile cök bir şeyden ibaretti. Yahu- di ise bunların ikisine de ya- bancı idi. Bir zaman oldu ki, galip taraf yahudileri elinde bir vasıta olarak kullandığı i- çin mağlüpların kin ve husume t yaküdilere karşı iki misli art mış oldu. Büyük arazi sahibi asılzadeler yaptıkları kilisele- rin anahtarını yahudilere vere rek baktırıyorlar. o evlenecek bir köylü kiliseye gidebilmek için evvelâ kapıcı yahudiye pa- meğe mecbur oluyordu. ilisesinde yahudi er adamcağız para bulup veremezse o zaman yahu köylünün öküzünü bile zap tederdi! ; Bu bir nevi kilise ticareti i- © di. Arazi sahibi olan asılzade kilisenin o kapıcılığını muay- yen bir para mukabilinde ya- hudiye satar, yahudi de kilise ye gelenlerden para almak su- retile kendisine bir kazanç te İ min ederdi! Görülüyor ki ara- © zi sahibi asılzade meydanda bu © lunmuyor, herkesin husumeti- ni yahudi kazanıyordu! 1 * yı işgal ederek ileri İ Kötelikleri öldürdüler. Katolik | İdliselerile sinagogşlari yaktı- lar, Bir Leh ordusu Kazaklara i karşı çıktı. Kazaklar mağlüp $ oldu, Bunun üzerine isyan a- kim kaldı. Bundan sonra 1648 dede — Lehlere karşı bir isyan çıktı. Bu seferki isyan birincisinden daha iyi hazırlanmıştı, Lehlile te karşı Kazaklar o mukaddes . Bunlar ka temin ile yahudileri de ortadan kaldır- mak istiyorlardı. o Kazakların reisi Çimiyeinski Kırım tatar- -larile de ittifak etmişti. Mütte- fik ordu 1648 nisanında harbe tutuştu, Leh ordusu mağlâp oldu, Dinyeper nehrinin evvel- ce garp tarafım ele geçirmiş olan Lehlilerin bu hezimeti ü- | zerine Kazaklar bu havaliye b | im olmuşlardır. “Yahudiler a- rasından ortodoks dinini kabul edenler yerlerinde kalabildiler. Bu isyanların muvaffakıyetle * meticelenmesi Lehhlerin hâki- miyetini bekleyen Kazaklar i- © gin büyük bir ümit ve kuvvet teşkil ediyordu. Bu isyan hare- keti Kiyef bavalisini kâmilen v sade Her taraf kan ve dehşet malgarıg iz Fakat çok lr Vindizlav Si. pa galan beraber Lehistan. du mevcut teşkilât ta mahvolu Bir Yahudi kızının Kazak erkeğile kanlı macerası Genç Musevi kızı, erkeğe teslim olmamak için kendini kılınçla öldürtmüştü bir | detli taassubu varsa bu muha- iki yordu. iy artık müstah a şebirlerde kendilerine sı- .ğmacak bir yer arıyorlardı. Fa kat onlara bu şehirlerde de em- dp yoktu, Yahudilerin ora- oraya gitmeğe meçbur darı Mm eek kat daha artlırıyordu, Yahudiliğin evamiri aşere- sinden, bu dinin esasını teşkil ede on emirden biri de: “Kim- seyi öldürmiyeceksin!,, dir, Fa- kat yahudileri her tarafta öldü renler ve bunları ölümle hiris- tyanlıktan birini kabul etmek arasında omecbur bırakanlar ba: “kimseyi o öldürmiyecek. sin!,, kaidesine riayet edenler- den değildi. Hülâsa yabudilik işte böyle âciz ve müdafaa- sız bir halde oradan oraya sü- Nakleden : R.N. rebelerde kendini gösteriyor- du.OrtodoksKazaklarla katolik Lehler arasmda cereyan eden muharebenin sonunda mutlaka yahudiliğin aleyhinde bir vazi- yet meydana geliyordu. Fakat “Kimseyi öldürmiye- ceksin!,, diyen | yahudinin de | pun, kendine mahsus < bir cesareti vardı, Eğer yahudi meselâ iki ip tarafından birinin saf ları arasında bulunup ta bu ce- sareti gösterseydi hiç şüphesiz kahramanlığını hürmetle andır mağa muvaffak oldu. Fakat © muharebe saflarından hariç tutuluyor, sonrada (o husumet ve taassubun en acı neticelerine katlanmağa mecbur oluyordu. Bütün bu Karışıklıklar arasın da yahudinin gösterdiği casa- ret şu oluyordu: O gelen sade- melere mukavemet ediyor, mev cudiyetinix kaybetmiyordu. Her millet tarihinin muhtelif| safahatında türlü türlü (o sade- melere uğramış, bir çok kah-| ramanlar çıkmış bir milletin ve yahut bir fikir ve itikadın mü- | dafaası için hayatları feda et| mekten geri kalmıyan insan-| lar zuhur etmiştir. Fakat yahu dilerin kahramanlığı, fedakâr- lığı daha başka ve müstesna ol muştur. Çünkü her hangi bir millet için, mücadele ve ıztırap seneleri vakit vakit gelmiş, mu ayyen bir devirden sonra rar hali tabiiye (kavuşmak O| millete nasip olmuştur. Fakat yahudiler için bu böyle olma- mıştır. Yahudilik daimi bir mü Balığı ve ıztırap içinde bulunu yordu. Yahudi kendi dinini mu bafaza için ölümü ve her tür- lü fedakârlığı muhafaza eder- ken halikine karşı en derin bir merbutiyetle bağlı olduğu ka: naatinde idi. o Yahudiliğin üç bin senelik tarihinde vardır. Ölüm ile hıristiyanlıktan bi rini kabul etmeğe mecbur tu- tulan yahudilerden binlerce ki- şi kendi din ve imanlarını feda etmekten ise ölümü tercih ede rek kılmçtan geçmekte beis görmemişlerdir. Yahudilerin katlandığı ölüm kolay (ölüm! lerden değildi. Her | türlü eza! ve cefaya tabi tutularak hayat- | ediliyorlardı. larından mahrum edil Lehlerle Kazaklar arasında muharebelerde edilen maruz kaldıkları fecayi esnasın da yahudiler pek büyük kahra manlıklar göstermiştir. Erkek ve kadm bütün ya- hudilerin kahramanlık hatırala rı arasinda bir genç kızın gös- terdiği cesaret ve metanet bil- ie unutulmayacak bir Kazaklardan biri güzel bir yahudi kızını ele geçirip te ken disinden fena bir surette isti- fade etmek isteyince genç ve güzel kız kendisinin kat'iyyen öldürülemiyeceğini ve vücudü- ne silâh tesir etmiyeceğini söy lemiş ve kazakla böyle bir id- diaya tutuşmuştur. İddiasını isbat için de ister- se Kazağın kendisini yaralama smı söylemiştir. Kazak silâhi- nı genç kızın vücudünde tecrü- be ede ede genç kız yaralana- rak ölmüştür. Genç kız hu iddi- ayı teslim olmayarak kendini öldürtmek için icat etmişti. Di ğer bir Kazak ta gene güzel bir Yahudi kızını almak istediği za man genç kız bü teklifi kabul etmiş, Kazak gibi İuristiyan o- arak onunla evlenmeye razı gö rünmüştü. Yalnız nikâhın akdi için nehrin öbür tarafmdaki ki liseye gitmeyi teklif edince Ka bu | hazasile İrana taviz olarak ve- Türk-Iran Hududu (Başı £ inci sabifede) tehditlerine maruz kalamaya- caktır. Ticari münasebat Bu prötokolun imzası İranla iktisadi ve ticari münasebatımı zın da inkişafı gibi hayırlı neti celer verebilecek mahiyeti ha- iz bulunmaktadır. Pek yakm â- tide bu mesaili siyasiyenin tica | ri semerelerimi müşahede edece | ğimize şüphe yoktur. Trabzon - Tibriz yolu | Taribi bir kervan yolu olan Trabzon - Erzurum - Tibriz yo hunun Türk - İran transit ticare tine yeniden açılması bu saye- de kabil olacaktır. İran hükü- meti daha prstokolun imzasım- dan evvel Kürt aşiretlerini hu- duttan geri çekmektedir. Kom şumuz hududunu bizim gibi muntazam kıtaatla tahkim ede cektir. Karadenizdeki limanlarımız Türk vatanını demiryollar ve şoselerle techiz siyasetini bü- yük adımla takip eden muhte- rem İsmet Paşanın Trabzon - Tebriz şosesini büyük yük kam yonlarının seyrine müsait bir şekilde inşa ettirmeğe karar verdiği ve işede başlandığı meçhul değildir. Hus baratıma göre Trbazon da da- hil olduğu halde Karadenizde ki mühim İimanlarımızın inşa- sı tasavvuru yalanda kuvveden file intikal edecek, bu süretle kolaylık ve ucuzluk noktai na- zarından transit yolumun istik- bali ber suretle temin edilmiş bulunacaktır. Hududan tasaihi Tahranda imza edilecek pro tokola göre Türk - İran hudu- dunun tashihi şu suretle tesbit edilecektir. Küçük Ağrı dağı ve Aybey dağları bize terkedi- lecek, mukâbilinde Baçirke mm takasında İrana taviz arazisi verilecektir. Çorak ve hiç kıy- meti ziraiyesi olmayan bu sarp dağların bize intikali mukabi- linde sadece iki taraf hududu- nun emniyetinin temini mülâ- rilen arazi bir çok köyleri ihti. va eden münbit ve mahsuldar bir vatan parçasıdır. Bu da dost luk ve hüsnü niyetimizi isbat i- için kale alınmağa değer bir öl- çüdür, Diğer taraftan öğrendi. ğime göre İran hükümeti ile ak di mukarrer ticaret muahedesi- nin müzakeresi esas itibarile ik mal olunmuştur. Muahede pro- jesi tetkiki mükavelât dairemiz ce etüt olunmaktadır. İmzası yakındır. Bu meyanda müzake resi bitmiş sayılabilecek olan posta mukavelesi de intaço İunacaktır. Bu suretle Türk - İran münasebatı en normal bir m dahil olmak arifesinde ir, Mecdi SADRETTİN — e. —— Ziraat Bankasında Sene başı münasebe- tile ikrazat mu- vakkaten tatil edildi aklaştığı cihetle Senebaşı zile pe ğı İkraz muamelâtma kısa bir müddet için nihayet vermiştir. mi lee etmişlerdir. Zi- raat Bankası köylüden borcuna MİLLİYET PERŞEMBE 24 KANUNUEVVEL Birinci sahifeden geçen yazılar EA A İZ AN Ka ENE 2 DAA Birden ziyade Evlenenler (Başı 1 insi sahifede) Janması faydalıdır; Ancak nikâh ta- biri kanunu medeni ile mefsuh 0- lan abkâmr sabıkaya ait bir tabir olduğundan dini merasimle vuku- bulan bizleşmelerde dini nikâh ta- birinin kullanılması muvafık gö- rülmemiştir. Evlenme memarları Bundan başka amme davası açı- labilmesi için bazı hususi usul ve Şartlara tabi xina suçundan ayrıl İ malta olan bu gibi birleşmeler hak- kında kullanılacak müeyyidei — ce- #aiyenin ceza kanununun zina fas- Jına ilâvesi münasip olmayıp bu imüeyyidenin evlenmeleri kanunen memnu kimselerin bilerek akitlerini yapan evlenme memurlarile bu gi- bileri evlönmeye' sevkeden veli ve- ya vasilere ve kiminin aktin yâ- pılmış olduğunü ispat eden vesika- Jarı görmeden dini merasim yapan imam ve sair rubaği reisler huk- kında cers hükümlefini rmuhtevi 237 inci maddeye ikiye edilmesi mu vafıktır.” Müezzin ve hatipler Adliye bu müzekkeresinde ev lenme akdinin böyle bir akdin dini: merasimini yapanların ce- za görebilmeleri maddenin sa- rahatine ve temyiz mahkemesi nin içtihadma göre dini merasi mi yapanlardan yalnız imam ve ruhani reisleri tecziye etmek kabil olduğunu müezzin ve ha- İİ tplerle sair şahısların cezadan kurtulmakta bulunduklarını ©- hemmiyetle işaret eylemekte ve halbuki bu kabil eşhas tara fından yapılan aynı mahiyeti, ve bilhassa kanun hükümlerin. den haberdar olmayan bazı €$- has üzerinde âynı kuvveti haiz bulunan 277 inci maddenin son fıkyasının tadili lüzumunda ehemmiyetle ısrar etmektedir. Vekâletin istediği tadilât Adliye vekâleti maddenin Şu şekilde tadilini ebemmiyetle ta lep etmektedir; “ Erlenmeleri, kimselerin bu mişlamıiyeti bilerek akitlerini yapan evlenme memnirla- sile bunları sevİçyneğe sevkeden veya evlenmöleribe riza gösteren veli veya vasilerb '9 dydan 2 sene ye kadar hapsohünürlar... Kanuni sebeplâr © haricinde, ka- munl şartları ila etmeksizin evlen- me vesikası veren memur bir aydan 3 ağa kadar hapsohunur. Kamınen evlenme aktinin yapılmış olduğunu gösteren vesikaları. görmeden bir | İğ evlenmenin dini merasimini yapan- Jar hakkında #yai mur. Evli olduğu halde dini merasim yaptırmak suretile diğer bir kadın Ja birleşip karı koca — gibi yaşayan , evli olduğunu bildiği halde . bu suretle - birleşen kadınlar 3 aydan bir seneye kadar hapis ve 30 liradan aşağı olmamak üzere pata cezaşına mahküm olur- | lar, Ve memurlar hakkında ayrica teza hükmölu- mwöebbeden memüriyetten mahru- | Nİ Bim arkadaşını yakalayarak hakların» | miyet cezası dabi Bikmolunur.' B hüküm kanını medeninin yetinden sont Bu suretle birleşmiş olup ta bu kanunun neşrinden son- ra ayni vaziyeti devam ettirenler hakkında da caridir.” Aris vapuru nasıl oturdu? Bankanın sermayesi 26 milyon 232 bin 600 lira olduğu halde, kanunen memnü | | nama çalışan isimlerinde iki 1931 Hava sınıfı Mensupları (Başı 1 inci sahifede) ve balon rasıdı zabitlerle pilot gedikli zabit ve pilot gedikli küçük zabitlere her altı ayda ir, kânünuevvel ve mayıs ay- larında, nısfı verilmek üzöre $€ nede 360 lira, nişancı bombar- dımancı ve balon nişancısı ge- dikli zabit ve gedikli küçük za- bitlere de keza her altı ayda bir kânunuevvel ve mayıs ayların- da nısfı verilmek üzere senede 240 lira uçuculuk zammı veri- lir. Bu zamlar şahadetname ta- rihinden başlar. Bu zamları ala ilmek için yapılacak talimat veçhile her altı ayda lâakal 15 saat uçuş yapmak şarttır. İşbu zam tahkikatı bir güna nın diğer maddelerine nazaran yapmak şartile her iki senede bir ve mali sene iptidasından itibaren birinci maddede beyan olunan mikdarların 360 ve 240 lirası üçte biri nisbetinde arta- caktır. Lâyihada muallim pilotlar ta birinin, muallim uçucular şek- linde tadili, gece uçuşunu ya- panlara her bir saat için ayrıca Şuş parasınm bir ayda bir şahıs için 20 lirayı geçmeyeceği hak kında hükümler vardır. Poliste Mahmut Saim Gene yakalandı pili Bire Mevhum tıcarethanesi için para toplayordu Zaman zaman gazetelerde polis ve adliye haberleri arasmda ismi Beçen bir adam vardır. Ekseriya salnamecilik ve hiç alâ- kazı ölmödığı hal- de gazetelere abo- ne yazmak gibi İş- landırıcılık — yap- makla maznunen müteaddit defalar tevkif edilmiş ve aylarca tevkifane de yatmış olan! Mahmut Saim, da- ha geçenlerde ha- pisaneden çıkmış ve yeniden iaatiye | te koyulmuştu. Mahmut Saim, dün de Jozef ve Kemal isimlerindeki arkadaşlarilc, Galatada Havyar har andı ticaretle iştiğei eden Besi efendinin yazıbanesine | giderek, göya ticaret salnamesi için ruay- yen bir para istemiş, Besral ef, bir Taradenn: bunlari ayalarkan, diğer | İ taraftan polisi haberdar etmiştir. Gelen memurlar, Mahmut Saln Mahmut Saim kanuni takibata tevessül etmiş- lerdir, Artist kavgası Tepebaşında artistlik eden Ma- dam Trikya ile Madam Kobi, ara- larında geçen bir kıskançlık dolayı sile kavga etmişlerdi. Bu kavga neticesinde, Trikya, Köhiyi dövmüştür. Polis tahkikat İ yapmaktadır. Birbirlerini yaraladılar laki ef, nin furu- him ve Hasan kişi kavga etmişler ve birbirlerini yaralamışlardır. Kumar Kurtuluşta İ Main bayaa 117 Bm * | vayla çarpışmış, ber.ikisi de kasara ağramıştır. Şoför idaresindeki ©- | kaç mara attıktan sonra, evin dam Hira tobüs Çenberlitaşta seyyar tatlıcı | larmı da Ali ef. ye çarparik yaralamıştır. 'Mecruh todavi oaltma alınmış, ş0- Şoför Babel e£, tevkifata tabi değildir. Lâyiha * da zam talimattaki uçuşları! ikişer lira verileceği ve gece w- | lerle uğraşarak do | dün İstanbul kontenjanı tebliğ edildi Kolilere ait bir dan tereddüdü kayt olmadığın- mucip noktalar umumi müdürlükten soruldu.. | İ Gümrük başmüdürü Seyfi B. 1931 senesi ilk üç ayına mal sus olan umumi kontenjan liste sinin İstaubul gümrüklerine sit olan kısmı dün Gümrükler w- mum müdürlüğünden tebliğ e- dilmiştir. Dün İstanbul konten iDevletlerle müte Memleket iktısadiyatını ko- ruma kararnamesi mucibince evvelce ticaret muahedesi yap- İ ağımız devletlerle yeniden mü tekabil tavizat esasına müste- nit bir anlaşma yapılmak icap etmektedir. Anlaşma şudur: Bundan böyle, herhangi bir memleketten, ancak kendisine sallığımız eşya kadar mal id- İhal edeceğiz. Ancak mer'iyet | halinde bulunan ticaret muahe i deleri bu anlaşmaya mâni ol maktadır. İ Hükümetimiz bu güne kadar 120 muhtelif memleketle ticaret Imuzhedeleri akdetmiş bulunu- yor. Bu muahedelerin bir kıs- mı mer'iyete girmiş ise de bir | kaç tanesi, henüz tasdik edilme miş, diğer bir kısmı da tasdik edilmekle beraber henüz teati o | lunmamıştır. Bu yakınlarda müddeti bitecek ticaret muahe deleri arasında, Fransa, Rusya ve Mesaristanla oakdettiğimiz muahedeler başlıcalarıdır. Ma- amafilı, Macaristanla şimdiden mütekebil bir anlaşma zemini mübadelesi esasma müstenittir. Macarlar, bizden okkası iki li- reya tütün alacaklardır. Çekoslovaklar da aynı svret- İe anlaşmak için temayül termektedirler. Bunun etrafın- da müzakereler cereyan ettiği bile söylenmektedir. Çekoslo- vaklar, aramızdaki mukavele mucibince bizden ber sene2 milyon tütün alacaklardır. Biz de bilmukebele (o Çekoslovak mallarının piyasada revacmı te m emeği taabbüt etmiş bulu gri mer'iyet haline gir üş- | memiş muahedelere gelince: Bunlar için de yeni saslar dahi linde tekrar müzakere cereyan e deceği ve muahedeleri meriye- ya ile aramızda muahede müd. a a mn kırmıştır. Artin, polişçe yakalanmıştır. mediği için zabitaya ve adliyeye müracat etmiştir. Zabita ve Adli- bulunmuştur, Bu anlaşma, eşya | te giren devletlerle de dostane | d: janmı alan gümrük başmüdürü Seyfi Bey derhal tetkikat yapa rak kânunusani, şubat ve mart aylarında İstanbul gümrüklerin den girecek muhtelif maddele- rin mikdarlarmı tasnif etmiştir Bu kontenjan isteye Bir dei- zahname merbuttur. Yalnız ba zı rakamlar üzerinde tereddüt hâsil olmuş ve bu noktalar mü diriyeti umumiyeden sorulmüuş- tur, Bundan başka yeni konten janda kolilerin vaziyeti de anla şılmamıştır. Gümrük başmü- dürlüğü Ankaradan bu konten jana üç ayda idhal edilecek ko- ği (lilerin karşılığının da bulunup bulunmadığını istizan etmiştir. # Eğer koliler bu kontenjana dahil değilse, bu takdirde koli- ler için ayrı bir kontenjen ya- pılacak demektir, Aldığımız ma lâmta nazaran, Ankarada bu- Tunmakta olan Moliye beyeti teftişiye reisi Adil Bey yeni kontenjan hakkında temaslar- da bulunmaktadır. Ticaretmuahedelerine yeni esaslar konuyor De ——— kabil tavizat üze- rinden yeni bir anlaşma yapılacak deti 9 eylül 932 de nihayet bu- lacaktır, Lehistanla munahede- miz meriyet mevkiine girmemiş tir: Müddeti bir o seneliktir. Fransa ile aramızdaki ticaret muahedesi müddeti 8 eylül 952 de hitam bulacaktır. İngiltere ile akdettiğimiz ticaret muahedesi beş sönelik- tir. Mer'iyete girdiği tarih 3 eylül 930 olduğuna göre 3 ey- lâl 935 tarihine kadar hükmü vardır, Türk . Alman ticaret mua- hedesinin müddeti 25 eylül 931 de bitam bulmuşsa da iki hü kümet, feshini istemedikleri i- çin muahede mer'iyet halinde demektir, Amerika ile aramız- daki ticaret muahedesi 22 ni- $an 933 tarihine kadar mer'i- yet halindedir. Japonya ile muahedemiz he- nüz meriyete girmemiştir. Müd deti üç senedir. Macaristanla muahedemiz, 13 teşrinievvel 832 de nihayet bulacaktır. Bulgaristanla © yaptığımız mushede, 2 kânunusani 931 de meriyete girmiştir. İki senelik- tir. İsviçre ile muahedemiz meri 5 halinde değildir. Müddeti ir p Romanya muahedesi 15 kâ- munusani 93) de meriyete gir- miştir, Müddeti iki senedir. Türk « Isveç munhedesinin hükmü 2j haziran 933 e kadar devam eder, Yunanistanla ara- muzdaki muahede 5 teşrinisani 933 de hitam bulacaktır, Hollanda ile muahedemiz, henüz meriyet halinde değil. dir, Munhede müddeti üc sene dir. İspemya ile yapılan muahe- meriyet bhalind. ie Müddeti bir senedir. Kezalik Finlândiya, Norveç, Çekoslo- vakya muahedeleri de meriyet haline girmemişlerdir. Bunlar. dan Finlandiya mvahedesinin müddeti 3, Norverin iki, Çekos lovakyanın 2 Ziran 931 den beri meriyet ba- İindedir. Müddeti iki senedir, İstonya muahedesinin. 18 ma ları arasında müzakerata başla sikm ani yaya e değildir. *