26 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMARTESİ 26 KÂNUNUEVVEL 1931 6 ncı sene, sene, No. 2111 NUSHASI 5 KURUŞTUR Yeni Kanun Çıkarken... Hükümet, Gi ik kanu- nunu meclise verdi, encümen- lerde tetkik (ediliyor. Kanu- Bun esasları, dı evvel Cüm- buriyet Halk fırkasım mali komisyonunda ve gürup içti” manda tetkik ve müzakere © iği için meclis heyeti umu- miyesinde esaslı tadilâta uğra- yacağı beklenemez. Kaçakçılık kanununun çok sert olduğu ilk bakışta anlaşılı yor. Buna zaruret vardı. Bu günkü vaziyet ve şerait içinde İşin içinden başka türlü çıkıla | S azdı. Her (halde bu iş için istiklâl mahkemesinin lüzumun da ısrar edenleri tatmin ede cek kadar kanunda şiddetli ah- 'kâm vardır. Yalnız bu müna- sebetle hatırlamalı ki, bir ka: nunun iyiliği ve iyi netice ver- mesi yalnız sert olmasile de- gil, iyi ellerde iyi tatbik olun- masile mümkündür. Hükümetin noktai nazarma göre “kaçakçılığın bugünkü ve ziyeti bir memleket mesele halinde takibi icap ettiren bir Taabiyet almıştır.,, Bu sütunlarda günlerdenbe- | ri izah ettiğimiz (gibi, bizim şahsi kanaatimiz de bu merkez dedir. Eğer bu kanaati mes'ul ve yayrimes'ul bütün memur. lara, vatandaşlara telkin - ede- bilirsek mücadelede muvaffak olmamıza mani kalmaz, Çünkü tecrübesini yaptık; En zor bir işi bir o memleket meselesi olarak kabul ettikten, alâkadarların bütün enerjileri- ni bu nokta etrafında topladık- ten, tedbirlerimizi ona göre al dıktan sonra mutlaka yeniyo- ruz, Kaçakçılık işinde de başka türlü olmasına sebep yoktur, Şu muhakkak ki, işlerin iyi yürümesi, her kanunun iyi tat- bik olunması için mutlaka çok iyi kanunlar ister. Ancak hiç bir kanun, kaçakçılık kanunu kadar memurlardan ciddiyet, istikamet, dirayet ve fedakâr- lık beklemez. Bu kanunda va- tandaşların ferdi hürriyetleri, meskenlerin masuniyeti, dola- yısile vatandaşların o şeref ve haysiyeti geniş mikyasta me- murların takdirine bırakılmış- tır, Memurlarımız; kendileri- me büyük bir emniyet ifade &- den bu salâhiyet ve takdir bak larını yerinde ve yolunda kul- Janmak mecburiyetindedirler. Onlara bu sisebaiyili tahmil €den sebep, yalnız kanuni bir hak ve vazife değildir, Manevi ve vatani bir vazife daha var ki, bütün memurlara ve vatan- daşlara bu işlerde eli has- sasiyet ve ii yor: Yeni mücadeleyi daha niş bir hudut dahilinde bir mesele halinde mütalea et meliyiz. Büyük gümrük merkezle. rinde hazine aleyhinde ve do- layısile iktisadi hayatımıza ya- pılan suikastlar bir tarafa bıra kılsın; yalnız cenup hudutları- muzda olup biten işlere bakılır sa davanın hususiyeti daha iyi anlaşılır. Bu hudutlarda, çöl ortasında, karşımızda teessüs etmiş kaleler vardır. Bu kale lerde Türkün © mevcudiyetine düşman ne kadar anasır varsa, toplanmış, bem dahilde ve ha- riçte siyasi tahrikât yapıyor- lar , hem de Türkiye'de kaçak- çılık yapıyorlar. Kaçakçılık ya- pasları kolüyhE GMiiiyerlr Memlekette , sulh ve emniyet varken, birer kaçak eşya su halinde yaşıyan bu çöl saba ve müesseselerinin tehli- keli zamanlarda ne yaman bir tahrip ve ifsat vasıtası olaca- ğını kolaylıkla kestiriyoruz. Doğrudur:Bunlar yaşaması komşu hükümet veya o memle- ketin mandater otoritesi müsa- maha ile görüyor, komşuluj icaplarını yapmıyorlar, ğü de bizdedir. Çünkü onları 774 Gümrük kim tayin kumandanlığına Kumandan merkez teşkilâtını bitiri Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET gam Karadeniziela Fırtına moi Bir motor daha karaya düştü, İki kadın bir erkek boğuldu Karadenizde: şiddetli Karayel far. binası 'an devam etmelitedir. Ka- radeniz limanlarından gelen baber- ere göre, birçek vapurlar oldukları yerde kalmışlardır. Dün Ayancık muhabirimizden fır bmaya dair şu telgrafı aldile muhafaza edilecek? bitirmez vilâyetleri gezecektir ANKARA, 25. (Telefon) — (li müdafan kara müsteşarı Seyfi Gümrük muhafaza kumandanlığı | Paşanın tayini ihtimali kevveti teşki hakkındaki lâyiha meclis | dir. dalan encümeninde tedkik e-| Gümrük muhafaza kumandaı AYANCIK, 25. (Hususi) — Ka radenizde müthis bir fırtma vardır. Fasılâsız kar yağmaktadır. Vapur. lar İimanlara kaçmışlardı. Bir motör karaya düşmüş, iki kadın, bir erkek ğun bilir, Fakat mes'uliyetin ei dikkat etmeleri: şarttır. | sine bakmalıdır. İşin hususi bonoyu Küynekiiğini Yilan | eti gibi, kanunun da hususi: cilsceğinden eski bo, | 1asmca Bile ölemşemnkğrl öğe Ole. ilmektedir. Firka kumandanlığı salâbiyetini haiz olacak olan bu DE veçkelütt istihbarat ve istatistik Zişlerile meşgul olacak zabitler de bulunacaktır. Lâyiha be hafta içinde kanu- niyet kesbettikten sonra, kuman- teşekkül ederek liyete geçecektir. Kumandanlık, Maliye vekâleti S ve büyük erkân: barbiyeye mer- but olacaktır. Kumandanlığa mil. Şehrimizde bulunan B. M. M. Reisi Kâzm Pş. Hz. dün öğleden sonra saat 15 te Be- yoğluna geçerek Aero klübünü ziyaret etmişler,. Aero o klübü fahri reisi olan (OPş, Hz. klüp idare meclisi âzası tarafından istikbal edilmişlerdir. e Kâzım Paşaya klübün faaliyeti hakkm da izahat verilmiştir . budutlarında kaçakçılığın önü- ne geçildiği | gün, bu düşman kaleleri kendiliklerinden sukut ederler, Görülüyor ki, kaçak- çılık ile mücadele (o meselesi; yalnız iktisadi noktai nazardan değil, siyasi cepheden de bir vatan müdafaasıdır. Öyle bir müdafaa ki ne top, ne ister. Bu mücadelede en büyük silâh, vatandaşların hassasiye- ti, memurların dikkat ve isti- kametidir. Yeni kanuna göre yeni ba- zı teşkilât yapmak, ve dolayısi le Büyük, küçük mertebelerde yeni memurlar bulmak ti vardır. Gerek bu memurlarm inti- habında ve gerek (o mevcutlar içinden işe yaramıyanların tef- rikinde alâkadar makamların her zamandan ve her şeyden dir yanma mm Meclis reisimiz Aero klüpte Meclis reisimiz dün Ankaraya gitti Hareketinden evvel fahri reisi bulunduğu Aero klübü ziyaret etti) boğulmuştur. Diğer taraftan Trabzonda da müt hiş kar fırtmaları vardır. Her taraf karla örtülüdür. Zizana dağımm bü- tün geçitleri kapanmıştır. Trabzon» da odun ve kömür fiatleri birdenbi- re yükselmiştir. Hudeverdi motörünün | yolcuları Bir hafta evvel Karadenizde kay- bolan ve hâlâ bulunamıyan 18 ton- luk ve Eşref Bey isminde bir zata sit Hudaverdi motörü bu ayin İd ünde İstanbulda gelmek üzere Ağ- vadan hâreket etmişti, İçinde Ağva tüccarlarmdan Hakkı Bey, Asım- beyazade Ahmet Bey, Seyit Efendi, merkezdeki büro işlerini tanzim ettitken sonra, cenup, şark garp vilâyetlerinde bir tetkik edecek milli müdefnn O vekâleti müsteşarlığna — kolordu kuma danlarından biri getirilecektir. Ağva tahlisiye memuru | Ahmet E- fendi vardı. Motör kaptanı, maki: nist Hasan oğlu Mehmet, tayfa Sü- leyman oğlu Mehmet, Hasan, Kara Mastafa Efendilerdir. Motörün akşam üstü hareketin. | den sonra fırtına başlamış ve 10 | gündenberi motörün İstanbula gele memesi, bura tahlisiye idaresini ve İ Şile kaymakamlığını — endişeye dü- | gürmüştür. Uzun tahlekat yapılmış , | yalnız sahillerimizin birinde motör kaptanın şahsi fotografile, mot” | rün (o parçaları bulunmuştur. | Tahlisiye idaresi Hudaverdinin bat- tığına kani olmuştur. Tahkikat de- vam etmektedi Noel gecesi ve e Fransiz PARİS, İla A.A — vasıtasile işsizleri Neal gecesi mayiş yapmağa davet eden komü- nist fırkasının bu davetine işsizler. den kimse icabet etmemiştir, Yalmız adetleri 100 kadar olan ve bepsi de askerlik çağında bulunan 100 kadar komünist na er ve Champs Elysee mey: tapir rn teşebbüs etmişlerse de der sonra No gecesi hiçbir hadise ile ihlâl edilmemiştir. mi Avusturya parlamen- tosunda VİYANA, 25. A, Â.— Avusta rya meb'usan meclisi OKredit Ans talt, mali müessesesinin islâhma ma | Meclis Reisimiz, klübün her | tarafını gezerek gördükleri in- tizam ve mükemmeliyetten do yı memnuniyetini beyan et- miş ve idare heyeti azasma mu | vaffakıyet temennisinde bulun | muşlardır. Pş. Hiz. klübün salo muna asılmak üzere imzalı bir fotoğraflarını hediye etmişler. (Devamı $ inci sahifede) Vecihi beyi beyin Dünkü uçuşu Tayyareci Vecihi Bey dün şehri- afak.nia varım söntten fazla bir cevelâin yap- mıştır. Bu cevelâ- nm kayda şayan diheti Vecihi Be hih etmek lâzımdır: Eski tü- tün reji idaresi halkın ruhun. Ti Malı” yazılı iki da çok fena hatıralar birakmış zan bez bağlamış ter. Bu acı ve acıklı hatıralar olmasıdır. Bu bez. yüzünden halk, & kaçakçılara Körerli nd biö) adeta mazlum nazarile bakmak tadır. “Acı şeyler, çabuk unu- tulmaz. Seneler © geçti; fakat bu zihniyet tamamile sönmüş pazandası yap mak için. asılmış ter. Vecihi Bey bu - > üçüşü yerli mal. | diye sormayalım şünkü belli..Saha- değildir. Onun için hakiki va:| © yeğmim. lar haftasında ya, | dan. Nihayet üçe yirmi kala mü- ziyeti ve bu vesile ile yeni kanu pacakken, havanın | him maç başladı. Takımlar şöyle i- nun ahkâm ve maddelerini bü | muhalefetinden dolayi yapamamış. | diz z tün halka anlatmak, bunun i- | & Malümdur hi. Vecihi Vecihi Beyin tay | Avni çin de her vasıta ve imkândan istifade etmek zaruridir. Gaye mutlaka mücrim © yakalamak |” değil, cürümlere imkân ve mey dan bırakmamaktır. Bu itibar- la kaçakçılık kanununu yalnız resmi ceride ve yevrmi gazete- | lerde ilân ile iktifa etmemeli, | her kasaba ve her köyde onu! İKalka yaymak va “ğretmek ça- | yeli malıdır Vi Tefrikalarımız Yaran: j Nezihe Muhiddin i | Yazan anki ila 5 v4 Mimieminanın 2. von i İ riyordu, yin Tayyaresinin | seyredil ili kanadma “yer. | idi: Şlarımı kaldırmış 7 dakikada Svobode . Sahanın ç bizim kaleye şut atarken... Slavya dün tam kendi oyununu oynayamadı amurlu olması her iki takımın da iyi oynayamamasını intaç etti Dün sabah yataklarından kalkan spor meraklıların ik bakdıkları yer hiç şüphe yek ki gök yüzü ol. muştur. Havanın açık olması maçın! İay- metini ve zevkini bir kat daha arti- Eminiz ki her sporcu santm. bir an evvel ilerleimesini her hangi bir | İ yağışın olmamasını can ve yürekten emye Netekim bu tahminimiz. de aldanmadığımızı stadyam önüne gittiğimiz zaman — anladık, Çünkü saatin henüz on bir olmasına rağ- imen kapıda o büyük” günlerin bare“ eti ve kargaşalığı" vardı, İşzibatı Bu vaziyeti burada birakip bir az da öğleden sonra Beyoğlunun hali- ” | me bakalım.İstiklâl caddesindeGalata | saray mektebinden © Taksime kadar iki keçeli insan nehri akiyordu: Ara- larında pek seyrek Tünel tarafına gidenler vardı. Ekserisi hatta diyebi diri ki hemen hepsi Taksime doğru | Yİ Şaka değin yah, Slerya bal. we wya Clear een kulağında GU yordu. Saat iki .. tramvaylar adam almı- ruyor ya bir kişi iniyor yahutta dur masile hareket etmesi bir oluyordu. Mez artık mahşeri manzara arzetmeğe lm calar ve Sathi bu cümlenin ne mana ifade ettiğini pek güzel bilirler. Hiç bir fütbol meraklısı yoktur ki orada ya bir düğmesini m mış veya masırını sızlatmamış olsun. Stndyoman e büyük demir kapı diyarı selâmete çılamışsmız demektir. Ondan sonrası | kolay. Mabhut sta dyom sahası gene o hali pürmelak İmekle — doyulmaz bir halde Bütün gayretlere rağmen iki gün evvel yağan karın bıraklığı çamur kurutulamamıştı. Sahn suyu gekil- miş bir göl halini almıştı. Tribünler heme hemen dolmuş herkes yaka- gene birbirlerile inaçı münakaşa ediyorlardı. Buna rağmen herkesin yüzünden bariz bir sukutu hayal mevcuttu. Neden? Mitat Suphi Nihat © Mi Reşat Rebii, o ZKemal Zeki, Muzaffer, 1. Mehmet Slavya ise henüz gelmemiş olan kalecileri Planişkanın yerine ihtiyat kalecilerini koyarak (şöyle. çıkmış lardı: isliy Golle neticelenen bir akın da Slavyalılar Reşatla sağ iç uğraşırken (Devamı 5 inci sahifede) Gaziantebin kurtuluş günü tes'it edildi Gaziantepliler dün hazin bir mücahede- ! nin hatıratını yaşadılar ve 11,000 sehidin kahramanlığını tebcil ettiler Finla Zinşek Cambal Şirpsreky O Kirzek Yünek,Sobotka Svoboda Puç Çipera İlik akını onlar yaptılar,