26 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Siyasi Tefrika: 37 Birinci Millet Meclisi Düşman ordusu Yazan: Edirne Meb'usu M. Şeref temmuz ortasın- da taarruzharekâtına başlamıştı Ordumuz ise İnönü ve Kütahya hattında düş- manın muharebe temasını kabul elmişti Bunu pek müsait bir fırsat addeden düşmanlarımız derhal baskın tarzında Bursadan Eski şehir istikametinde (taarruza geçtiler. Öyle bir (o zamanda idi ki kuvvetlerimiz Kedus ve Simav cephelerinde (meşgul bulunuyordu. Fakat bu meş- i olan kuvvetlerimiz derhal nönünde (toplan. taarruz ve tecavü; le kabul etti ve ordumuz tarihi millimize birinci İnönü zafe- rini kaydetti. Vakıa İnönünde bu zaferi ihraz etmiştik. Fakat arzu edilen (orduyu vücude getirmek için muhtaç olduğumuz zaman teehhür et- mişti, Binaenaleyh (bundan sonra yeniden ordumuzu teş- kil ve taazzu ettirebilmek için çalışmağa başlandı. Düşmanlarımız bu istihza- rala da tekaddüm etmek istedi ler, Bu defa daha çok kuvvet lerle ve daha büyük mikyasta muhtelif istikametlerden yeni bir baskın hareketi icra etmiş- lerdi. Bu baskin hareketi de yi ne-ordumuz tarafından emni- yetle karşılanmış ve neticesin de de ikinci İnönü zaferini ka- zanmıştık. Tıpkı birinci gibi bu ikinci zafer istihsal olunmakla bera- ber, ordunun istihzaratı için yine teehhür aki olmuştu. Binaenaleyh üçüncü defa yeni den pek büyük himmet ve gay- retlerle ordunun istihzaratma devam edilmeğe başlandı. Üzerimize saldıran düşman kuvvetleri böyle Türk kuvvet lerine çarparak parçalandık- ça hakikaten bizi imha etmek istiyen düşmanlarımız daha büyük mikyasta tedbirler, teş- vikler icra etmek ve hırslar uyandırmakla meşgul oldular. Ve bütün bu mesai neticesinde Yunanistanın O tekmil kuvayı müsellehasından & mürekkep, fevkalâde mükemmel, müceh- hez, kuvvetli büyük © orduyu riya içersine saldırdı- e; Artık düşmanlarımız kana- at getirmişlerdi ki bu kuvvet- Wi ordu, hali teşekkülde bulu- nan ve istihzaratını £ ikmale vakit bulamıyan Türkiye Bü- yük Millet Meclisi ordusunu tamamen ortadan kaldıracak, memleket ve milletimizi imha hususundaki kararlarının tat- biki © hususüna hiç bir mani bırakmıyacaktır. Bu düşman ordusu temmuz evasıtında ha- vekâtı taarruziyesine başlamış- tr. Ordumuz bu harekâta kar- f malümunuz olduğu veçhile nönü, Kütahya ve Altm şi- mal ve şimali şarkisinde bulu- man Uzun bir hatta bulunu- yordu. Bu hatta düşmanın mu harebe - temasını kabul etmiş- tik. Fakat, daha ilk temasta, düşmanım adeden ve yesâitçe tefevvuku tebarüz ediyordu. Buna binaen ordumuz bu hat üzerinde muharebei kat'iyeyi kabulden © içtinap ile yalnız mevzii muharebeler ( vererek düşmanı fazla zayiata uğrat- Düşmanlarımız orduyu $i- kıştırıp mağlüp edemeyince elinde yalnız birkaç şehir ve bi raz arazinin kaldığını gördü. Ve bunun bir maksat temin edemiyeceğine bittabi kani ol du. Her halde tasavvur ettik- leri maksada vusul için ordu muzla mutlaka neticei kati'ye verecek bir meydan muhare- besi yapmak zarureti kat'iye- sinde bulunuyordu. İşte biz bu zaruretten dolayı düşmanın behemehal şarka teveccüh © deceğine kani bulunuyorduk. Ve Sakarya şarkında, gelecek olan düşmanı emniyetle karşı lamak için lâzmm gelen istihza ratta bulunduk. Filhakika düşman Eskişehir de o güne kadar vâki olan za yiatı ikmal etmek ve ileri yü- rüyüş esnasmda © uzayacak menzil hatları üzerinde lâzım gelen — tedbir o ve (| tertiba- tt yapmak jiçin 15 —20 gün kadar (bir © zaman sarfettikten sonra 13 ağustos ta ileri yürüyüşe başladı. sa kadar Porsuk suyunun $i- malinden ve cenubundan ve Sakaryanın kısmı ülyası cenu bundan olmak üzere cem'an on piyade fırkası ve bir süva- ri fırkasından mürekkep olan kuvvetli ordularını yürüttü. ler. Ağustosun 17 inci ve 18 inci günleri bu düşman Sakar ya garbinde ordüyu © aslimizle temasa geldi. Düşman O ihti- mal bizim Mihaliççik ve Sivri hisarda ciddi bir mukavemet- te bulumacağımızı zannederek kiz olarak tahrik etmişti, Hal buki: Bu sahada düşmanla te- masta bıraktığımız kuvvetler yalnız süvari kıtaatınm Sebük- lerinden ibaretti. Ve bunlar düşmanın harekâ tm mümkün O olduğu kadar tehir ve tevkif ederek ve tema sı muhafaza ederek geriye çe- kilmişlerdir. Bilhassa düşman ordusunun sağ cenahı ve sağ cenahının gerisinde faaliyet ler gösteren süvari kütleleri miz düşmanın harekâtını fevka lâde müşkülüta (o duçar etti. Bu suretle düşmanm bütün sevkulceyiş yapılmasını meyda İ na çıkarmıştı. Düşman Sakar- ya karşısma geldikten sonra almış olduğu tertibatın ordu- muza taarruza ve ordumuzu ârzu ettiği gibi mağlüp etme ğe müsait olmadığını anlamış olacaktır ki: 13 Ağustostan hareket yapamadı. Bu müddet zarfında yalnız sevkulceyiş ter tibatını tebdil ile iştigal etti. | Düşmanın bu yeni tertibatı sev i ettiği noktai nazar, kuvvayı asliyesi le ordumuzun sol cenahını iha ta ederek ordumuzu imha et- mek ve ondan sonra Ankara ya gelerek Türkiye Büyük Mil let Meclisi hükümetini dağıt- mak ve bütün Anadoluya hâ- kim olmaktı. İşte bu maksada 13 Ağustostan 17 ağüsto-| bu hat kuvvetlerini mütemer- | 23 ağustosa kadar mühim bir| © makla iktifa etti. Ve bunun | istinat eden sevkulceyiş plânı | zim neticesinde ordumuz Etkişe- | n: Yaparken bizim nazarımız. hir şarki ve Seyitgazi hattma | da tecelli eden safahat şu idi: MİLLİYET M. Staline'in Beyanatı Biz, hudutlarımızı garanti etmedik BERLİN, 25. A.A— Son günler de Moskovada bulunmuş olan AL man mubarriri M. Emile Ludaviç M. Staline ile yapmış olduğu mülâ- katı Berliner Tageblatt dün akşamki nüshasında neşir ve iktibas eylemektedir. | M. Stalin beyanatı. serasında de- miştir ki: “ Biz Lehistan ile olan hudutla. rımızı garanti etmedik ve hiçbir Za- manda garanti etmeyiz. Ayni za- manda Lehistan da bizim ile olan hudutlarını garanti etmemiş olduğu gibi hiçbir zaman için de garanti et mez. Alman mubarririnin M. Stalinden hali hazırda Lehistan ile Rusya ara- smda yapılmakta olan & ademi teca- vüz misâki müzakerelerinin Alma- nya. Rusya arasında o mevcut ana-| nevi dostluk siyasetini ikinci safha- da bırakmak / tehlikesini gösterip göstermiyeceği o ve bunun Verss: sistemine karşı açılmış bulunan cadelenin terki manasını ifham edip etmiyeceği hakkındaki sünline mü- maileyh şu cevabı vermiştir: “ Biliyorum ki, bazı Alman mn bafilinde Lehistan | ile Rus; sında yapılan müzakereler h: Lehistan lehinde bir terki arazi ve- ya hudutların tanınması gibi bir neticeye muadil olması | hoşmutsuz- İ huk ve endişemi gösterilebilir. Fakat İ dilrimde bu endişelere mahal yok- İ tur. Biz, herhangi bir devletle olur- | sn olsun ademi tecavüz misaki yap- mağa hazır olduğumuzu hor yerde söyledik. Bundan başka Lehistan ile de böyle bir misak akdine #ma- İ de bulunduğumuzu açıkça beyan et- tik. Lehliler bizimle müzakereye| hazır olduklarını söyleyince de der- | hal kabul ettik. Bu Almanyayı one suretle endişeye dxşürebilir? Akde- | dilecek bir misakta, biz ve Lehliler, şiddet istimal etmiyeceğimizi ve mütekabilen © memleketlerimizin is- te bulunmayacağımızı mütekabilen mecburuz. l Bu şeklin Versay sistemini tasdik etmek demek olduğuna gelince; buna, hayir diyeceğim, Bunun hu- dutlar için bir garanti olabileceği mütaleasma da hayır diyorum. Biz hudutları garanti etmedik ve hiçbir zaman da etmiyeceğiz. Bizim İ gibi Lehistan da hudutları garanti etmemiştir ve etmiyecetkir de.” Berliner Tageblatt gazetesi; bu mevzua dair olarak Lehistan ile Rusya arasındaki münasebatın mor- mal bir şekil almasna o mubalefet| İ etmekte ve Almanyanm hiçbir se | Fakat eğer bu proje Lehistanı Al. manyaya karşı taarrüzkür bir vazi- yet almağa sevkeyler veyabut o Lo histan hükümeti Almanya ile olan budutlarının daima ayni halde kala- cuğını iddin ederse mesele o zaman tamamen başka türlü olacaktır , di- yor. Bâle komitesinin Raporu Gene Fransız noktai nazarı galiptir BERLİN, 25. A.A. — Böle mu- tahassıslar komitesinin vermiş ol | duğu rapor takmil siyasi mükâleme- / lerin ve matbuat mütslealarına ait mebahasın kâffesini Hativa etmekte ir, Muhalif gazeteler müstesna ol- üzre diğer gazetelerin fikirleri, | şimdi Young plâmı çerçivesinin ha. ricinde hareket icap ettiği nektasın- da temerküz etmekte olan hükümet | Berliner © Tageblart © gazetesi, Young plânmın devam etmesi lâzım geldiği fikrini | takviye eden kat'i Fransız noktai nazarmın galebe et- iğini, fakat mutahassıslar. komite HARICİ HA güzetesi, | “ | miştir, Bundan başka CUMARTESİ | Atina Mektubu | Yunanistanda | Iflâslar artıyor İ © ATİNA 23 (Muhabiri mah | susamızdan) — Buhran, buh- İran! Gazetelere | bakarsanız ortalık açlıktan kavruluyor. İ Vaziyet hakikaten öyle midir? | Gazetelerin izam ettikleri ka- da bir müvazenesizlik, işsiz- lik, sıkıntılı bir vaziyet vardır. Bunu hükümet te takdir etmiş, fırka reisleri de anlamış ve hep si birden el: ele vererek bu va ziyte bir çare düşünmek ve bul mak kararmı vermiştir. Bu maksatla geçen cuma gü nü başvekilin riyaseti altında fırka reislerinden ve alâkadar nazırlardan mürekkep bir içti- | ma © yapılmış, M. Venizelos memleketin vaziyeti maliye ve iktısadiyesi hakında uzun iza- i hat vermiş ve uzun müzakere- lerden sonra meclisi meb'usan da memleketin bu vaziyeti hak kında aleni bir müzakere icra- sı muvafık olmıyacağı, hükü- metin tatbik ettiği ve etmek ta savvurunda bulunduğu tedbirle rin muvafık olduğu neticesine varılmıştır, Memleketin vaziye- ti maliye ve £ iktısadiyesinin meclisi meb'sanda aleni bir mü zakereye mevzu teşkil etmesi- İ nin istenmemesi bu vaziyetin pek pembe olmadığını istidlâl ettirmektedir. Diğer taraftan M, Venize- losun sene başı yortularından sonra bir Avrupa © seyahatine çıkacağı haber veriliyor. Bu se yahatin, Yunanistan namma ve Timer İKİMİ eleek hiçbi tezebbir | bilhassa Yunanistanda yapılan İ zirai teşebbüsat namına bir is- tikrazaramak teşebbüslerile kadar olacağı da tahmin edili- yor ki bu tkdirde meslisi meb”. İ usanda aleni müzakerenin mu- vafık görülmesinin bir manası da bu olsa gerektir. | Memleketin iktisadi ve mali İ vaziyetinin iyi olmadığına pek beliğ bir istintaç vasıtası da bu İsene içinde vukubulan iflâs hâ | diseleridir. 1931 senesi zarfın- da Yunanistanın yalnız odört şehrinde; Atina, Selânik, Pire ve Patras şehirlerinde bidayet mahkemeleri 404 iflâs kararı vermiştir ki bunların, içinde bir kaç fabrika ve büyük ticaretha ne vardır. Bu kısım resmi bir istetistikten alımmıştır ve Ylu- nanistanın diğer sehirleri bu a- dette dahil değildir . ji Hükümet, işsizlere ve yemek tedarikinden âciz kimselere ye mek yapmak dağıtmak hususu nu belediyelere tevdi ve hava- le eylemiştir. Atina belediyesinin aşhane- si bugünden itibaren aş tevzii- ne başlamıştır, Belediye mecli- si bu maksat için ilk tahsisat olarak 500 bin drahmi tahsis et kasap- lar cemiyeti her hafta bir kaç okka et ekmekçiler deo İ nisbette ekmek teberrü etmeği taahhüt eylemişlerdir. ... Yunanistanda işsizlerin mik darını sureti kat'iyyede tesbit İ sinin hakiki, fili ve maddi olan nok- tai nazarmın plân terketmiş oldu ğunu beyan etmektedir. buhranmın o iktibam O edilmesinin mümkün olamıyacağını tasdik edi. etmek için gerek (hükümetçe, gerek ticaret ve sanayi odale- rınca çalışılmaktadır. En doğ- ru tahminlere nazaran Yunanis i | tandki işsizlerin mikdrı 100 — 120 bin arasındadır. Halbuki bunlardân her birinin vasati o- 26 KANUNUEVVEL dar olmasa bile her halde orta | ERLER Italyan Kabinesinde Yapılacak tadilât nasıl olacak? ROMA, 25. AA İ Arnaldonun vefatı İ det edince hemen faaliyetine tekrar başlamıştır. Duce, evvelce yapmak istedi kabindeki tebeddülütm kardeşi yeceği hakkında hali hazırda bir ka rar vermiş değildir. Maamafih Duce, BL Cianonun uhdesinde bulunan münakalât ne- zaretini bırakması ve bütün İtalyan faaliyeti zahiren bir trüst şekli gös terecek bir mecmua (o idare etmesi çok muhtemeldir. Çünkü devlet ticareti bahriyesi | her türlü tedbire müracaat suretile | takviye etmeğe her suretle karar İ vermiştir, demiştir. İ pe Japonların İleri harekâtı Mançurya'daki. ihtilâl | anasırını temizlemek lâzımmış! TOKTO, 25. A.A. — Fransa, İn giltere ve Cemahiri Müttahidei A- merika hükümetlerinin Kinteheou- | daki Japon kıtaatınn ileri hareketi. | ne müteallik olarak yaptıkları | te- İ sebbüs üzerine Japon başvekili, Man İ çurinin ihtilâl ânasırından temizlen mesinin zaruri olduğu cevabımı ver- mek suretile mukabele etmiştir. | VASHİNGTON, 25. A.A,— A- merika hariciye nezareti, omuhasa- malın tekrar o başlamaması Japonya hükümeti nezdinde yeni- den mazarı dikkati celp maksadile te şebbüsler yapıldığını ilân eylemek. tedir. VASHİNGTON, 25. A.A. — Kin Teheou hakkında hükümetin endişelerini Japonya hariciye neza- | retine izhar etmeğe o memur edilen Amerikanm Tokio sefiri, şimdi de birçok milletlerin gönderdikleri as- keri müşahitlerin & vermiş oldukları İ raporlar hakkında Tekio hariciye mezaretinin nazarı dikkatini celbe memur edilmiştir. | Askeri müşehitler, verdikleri rar porda, Çinin bir tanrruz | hareketi hazırlamakta olduğuna < dair hiçbir | işaret mevcut olmadığını beyan et- ir. İ Fransa hükümetinin de Japonya- İ mın nazarı dikkatmı celbe matuf o- İ larak yapılan bu harekete iştirak et tiğini bildirdiği | tahmin olunmakta ve büyük Britanyanm da bu teşeb- | büslere muzaheret edeceği zannedil metkedir. B. C. G. aşısı davası BERLİN, 25. A.A. — Profesör Kalmet, Lubeck mahkemesine o bir telgraf göndermiş ve mahkeme rei- si dün sabahki celsede bu telgrafı okumuştur. Dr. Kalmet, bu « telgrafında Ber- linde çıkan bir mecmuanın Pr.Deick | aleyhindeki ismadatma karşı protes- Bu mecmuz, Pr. Deleke'in iste.| ye basilleri B. C. G, aşısma karıştır. | zmış olduğu şüphesini serdeylemişti. Pr. Kalmet, Dr. Deicke'in mutlak | namaskârlığından O ve samimiyeta- den tamamile emin olduğunu beyan eylemektedir. Mahkeme celsesi 28 Kânunuevel talik edilmiştir. Tamirat ve terki tesli- hat meseleleri VASHINGTON, 25. AA— A- merikap âyan meclisi bariciyo encü- İ meni reisi M. sorulan bir / sünle cevaben: Amerikan Cemahiri | vefatı üzerine tatbik edilip edilmi- faaliyeti bahriyesini eline alarak bu | şekildi. Kezalik bu hatta dahi görüldü ki: an ordusu- nun tefevvuku bakidir. Bina- enaleyh, meydan muharebesi vermeden, yalnız (o düşmanı zayiata duçar etmek için mu- harebeler icra edildi. Ve bun- dan sonra ordumuzu biraz da ha ikmal etmek ve memleke- timizin aksamı sairesinde bu- lunan kuvvayı ihtiyatiyenin iltihakına zaman bırakmak ve her halde bizim için müsait ve düşman için gayrimüsait bir mahalde meydan muharebe sini kabul etmek muvafık gö- rülmüştü. İşte böyle bir ka- rarla ordumuzun aksamı asliye si düşman ordusile olan tema- sını katetmiş... Ve uzak bir me safe şarka çekilmiş takriben ka temmuzda Sakarya gerisin- Düşman 1 — 2 fırkasını Sakar ya'nın garbında terkettikten sonra mütebaki sekiz fırkası- Bı cenuba ve şarka yaydırarak İlice vadisinin cenup sahasın- da şarka doğru yürütüyordu. Bittabi biz de manın bu maksadını daha evvelinden keşfetmiş bu- landuğumuz için oordumuza ona göre tertibat (o aldırmış, bulunuyorduk. Daima Odüş- man sağ cenahı karşısında ic- rayı harekât eden süvari kıtaa- tımız ve sebükbar piyade kıtas tumiz düşmanın hattı ric'at- leri üzerine, menzil hatları üze rine birçok hücumda ve müte madi taarruzlarda bulundular. Birçok kollarını vurdular, oto- mobillerini ve nakliyat vasıta- larını tahrip ettiler. . İğtinam yor. Tamirat ile siyasi borçlar arasında ki mü ve irtibat mütahassıs- ler tarafından kuvvetle ve batta A- merikanın aldığı vaziyet (o sebebile Almanyanın ir tarzda arzu” sundan pek fazla bil yit ve işaret edilmiştir. Berliner Tageblatt gazetesi, | sa- lâhiyettar Alman makamatının Al manyanın tanhbüdlerini ifa etmesi | için ihtiyar ve kudreti dahilinde bu- in haremi varma olduğu kanas» da da tebellür et tinin buçulin istışarı komite raporundan istihraç edilebileceğini yazmakta” dır. w—— —————- Çeltik civarından geçen men- zil hatları şimale intikal et. mek zaruretinde man 23 ağustos sabahma dar tasavvur ettiği plânın tün tatbikatını ikmal etmiş- ti, kaldı, Düş- ka- Sevan vw larak beş nüfusa bakmakta ol- | Müttahidesinin A işlerime ezik b Sea ali İİ eray ula napim te (500) bin nüfus, yani umu- | leketlerinin tamirat meselesine ni- mi nüfusun on dörtte biri ka. , hayet vermeleri ve teslihatı şiddetli © | sefalet altında demekti dar bir kütle mutlak ıztırap ve Hükü met işsizler ve çin zenginlere bir vergi tarhet mek tasavvurunda imiş. ... Bir kaç gün evvel M. (Veni- zelos) un isim günü idi, Her ta raftan tebrik telgraflar; geldi, siyasi devletler tarafından me- yasim yapıldı, o gün tes'it edil- di. Bu münasebetle Selânikte de bu yolda tes'idat © yapılmış ve bir kısım Venizelistler top- lu bir halde sokaklarda dolaşa rak nümayiş yapmışlr, yaşasın Venizelos diye bağırmışlar. Bunlara mukabil diğer bir kı. | tedbirlerle azaltmaları lâzm geldi- İ ğini söylemiştir. e Bâle kömitesinin İ Di t eden M. Borah ta: mirat meselesini ortadan kaldırma- dıkça Avrupa için tekrar iktisaden yükselmek için hiçbir tali i rum.” sözlerini ilâve eyi CENEVRE, 25. A.A. — Terki tes Tihat konferansının muvakkat (ni ——————— > ve ne bağırsa beğenirsiniz? Açlık ifade etmek maksadi- jle: — Yaşasm ramazan!,. Biraz tuhaftır, diyeceksiniz, öyle amma doğrudur. Nediyelim, Allah beni beşe- İ re acısın, İ FEHMİ “(14 meb'usun masuniyetlerinin refi ne ait dosyalar tetkik ediliyor ANKARA, 25 (Telefon) — Adliye ve teşkilâtı esasiye cu- cümenlerinden müteşekkil muhtelit encümen dünkü içtimaında İ encümene havale edilmiş bulunan 14 dosya üzerinde tetkikatta zari encümen intihap etmiştir. mazbata muhtelit encümende görüşülerek, takdirine arzedilecektir. Bu on dört dosya- riiyelerinin refi istenen bir formaliteden ibaret bulunmak üzere bi i menin hazırlayaca; Meclise intikali | devre sonuna kalması tabiidir. teklif edecektir. | teallik projeyi de bilâ müzakere Fransız Meclisi Noel dolayısile 20 günlük tatil yaptı PARİS, 25 (A.A.) — Meb usan 'meclisi dünkü celsesi es- nasında, M. Blum tarafından verilen ve umumi rey sistemi- ne müteallik bulunan istizahın müzakeresine dair olan ve hü- kümetin itimat meselesini mev zuu bahsetmiş olduğu — teklifi 267 reye karşı 329 rey ile red- İ detmiştir, Bundan sonra Noel ve se- ne başı yortuları münasebetile meb'usan meclisinin mesaisini gelecek 12 knunulaniya kadar tehir ettiğini bildiren kararna- me kıraat edilmiştir. Bir hapishanede isyan HAJPHONG, 25. A, A. — Haip- bong hapishanesinde Teltulo Con- dore ceza mücstevesine serkedilmek üzre olan kürek mabkümları 21-22 Kânünsevvel gecesi isyan etmişler ye, gardiyanların üzerine hücum &- Jandarma ve asker, inzibat ve in- tizamı süratle iade etmiştir. Mahküm lardan 4 kişi ölmüş ve askerlerden dördü de berelenmiştir. Mehmet Rauf'u b Olümünü büyük teessürle kayd- öttiğimiz Eylül muharriri Mehmet Rauf Beyin cenazesi dün sabah saat 11,30 da Cerrahpaşa hastanesinden kaldırılarak Teşvikiye camiine nakl- | edilmiş ve cenaze namazı orada kı- İmdıktan sonra Mackadaki aile me- zarla gömülmüştür. Merhumun. Ve Matbuat cemiyeti ve dama Kocaeli meb'usu Sırrı B. bir kanun lâyihası teklif edecek ANKARA, 25 (Telefon) — Ihtikârla mücadele lâyihasının hey'eti umumiyede müzakeresi sırasında müstakil dan Sırrı B, (Kocaeli) yeni esasları muhtevi bir Ankarada Kubilây için bir içtima ANKARA, 25 (Telefon) — Öğleden sonra Kubilây hatıra- sını caziz için Ankara gençleri içtima ettiler, vekili Esat B., Maarif erkânı ve bazı meb'uslar bulundular, Genç ler hep bir ağızdan “Biz yaşayan Kubilây'!a; Tütüncülük kongresi şubatta toplanıyor ANKARA, 25 (Telefon) — Tütüncüler kongresi toplanacaktır, Bu içtimada hükümet namına İ zevat bulunacak ve tütüncülüğümüzün inkişfı için alınması lâ- İzm gelen tedbirler görüşülecektir. Fransız âyan meclisi af projesini kabul etti PARİS, 25 (A.A.) — Ayan meclisi dünkü celsesinde af pro jJesini meb'usan meclisince kabul edildiği şekilde dilât yapmaksızın kabul ettiği gibi yevmi mahsus kâğıt hamurları üzerinde mevzu gümrük rüsumuna mü- İ kasmını için tahrik eden iktisat | İ geçen sermayenin getireceği yüzde Cemiyeti Yer Bu encü- meb'uslara dairdir. olan bu müracaatların meb'uslar- kanun projesi İçtimada Maarif diye bağırdılar, şubatta mütehassıs bazı ve hiç bir ta- gazetelerin tab'ma tasvip ve kabul eylemiştir, Şayanı dikkat Bir konferans İspanyanın Paris sefirinin hitabesi PARIS, 25 A.A. — İspanyanın Paris sefiri olup Cemiyeti | Akyam meclisinde mühim £ bir vol oynamış olan M. Madariağa, “Cemiyeti Ak- vam mevzuune dair vermiş olduğu bir konferansta ezcümle şunları söy lemiştir. “ Cemiyeti Akvam, adeta müsta- rip dünyanın, müşterek | sullun ta- bakkuku maksadile ödediği bir ne eat fidyesidir, Milletlerin en beşeri vazifeleri, teslihat bütçelerini en asgari haddi ne irca etmektedir. Zannederim ki, bu, bir taraftan emperyalizmin | fenalıldarına ve di- ğer taraftan da dünyanın büyük bir mubarebesine mani olmak için ye güne çaredir. Bu sene için derpiş (edilen tesli- 'hat bütçelerinin tenzili i sayesinde ole 5 faizle tün ilâmahaya temin edilmiz bulunacaktır.” Hatip, Cemiyeti Akvamın cihan sulh yolunda ilk ve en hakiki terak. kiyi teşkil etmekte olduğunu söyli- yerek sözüne hitam vermiştir. da dün gömdük ZE di muharrir arkadaşlardan — Selimi İzzet Bey nama çelenkler vazedi! miştir. Abdülhak Hâmit, O Hüseyin Cahit Beylere edebiyat ve tahrir âlemine mensup birçok zevat cene 2x merasimine iştirak ederek merhi ma son hörmet vazifesini ifa etmiş” lerdir. Allah rahmet etsin.