7 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

7 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

.— BEEF AAA İktibaslar Japon imperatorları - THE NEW - YORK TİMES MAGAZINE den - İmparator Hirobito'nun elindeki kudret apon. teşkilğt esasiyesinin vordüği kudret değildir. Hirohite Ja. ponya üzerinde velâdet halkı ile bü küm sürüyor. Tebaası | imparatoru Güneş alihesinden ri rinde hüküm sürmü, Simi o lan Kamilerin sülâlesinden addeder ler. Imparator zıllullah değildir, biz- zat allam kendisidir. Onu biç bir kanun imparator yapmamıştır. Çün kü kanın kentisidir ve devlet irade simi o temsil eder. İmparator Meiji 1868 de Japon- ya'da bir teşkilâtı esasiye vöcude ge tirmek istedi, Bunu Japon milletin- den isteyen bir fert dahi yoktu. İm paratorun salâbiyetlerini tahdit için ibtilâller vulun gelmiş değildi. Hali sadece derebeylerden salâhiyetlerin alınması, imparsorun ise salâbiye- muhafaza etmesini istiyordu. Fa yordu. Meclisi vükelâ ise ancak im- paratora karşı mes'uldur. Ancak medisler karşısında akaliyetie kalır sa istifa edebilir, Fakat hakikatin buna karar veren yine imparatordur. İmparatorun salâhiyetlerini hiç do- kunulmamış halde | bırakmak için, meclişlerin salâhiyetleri tahdit edil- miştir, Hirohito 20 nisan 1901 de doğ- muştur. 1912 de tahta çıkmış olan imparator Yoşihito'nun büyük oğlu dur. Yeşohite on dört sene saltanat sürmüştür, Hayatının sonuna doğru hastalığı vazifesini ifasına mâni ol. muş ve Hirohito imparatorluk maibi olmuştur. Hirohito kardeşleri Şişibu ve Ta kumatsu ile birlikte Tokyo'da" asl iadeler mektebinde tahsil | görmüş ve ski bir terbiyeye tabi tutulmuş” tur. Subah saat altıda kalkar, bir sa st apdest alır, ölen ecdada ve ya- sayan akrabasma dua eder. Genç yaşında kendisine Çin edebiyatı, fo- toğrafedık, Japon eskirimi, binicilik ve jimnastik öğretilmiştir. Hocaları- nin içinde, Jnponya'nm Rusya'yaga- Tibiyetini temin eden amiral Togu'da vardır, Hirohito 1921 de Avrupa'da altı ay devam eden bir seyahat yapımış- ts, Bu suretle Japon imparatoru aile sinden bir uzuv ilk defa olarak Ja- ponya'yı terkediyordu. O zamandan ponya'da hayret uyandırdı. Naipliği zamanında perens Doşal'ı taklide, sine göre “ryık ve sulh, demektir, Eskiden daima milleti içinde ge! zen, ea âciz bir köylü ile konuşan Hirohita, imparator olunca tebaası- na oyle kolayca görüncmez bir hale geldi, Şimdi hayatı memleket mese- islerinin idaresi ile geçiyor. Şimdi imparator sabah saat al- da kalkar. Abdest aldıktan sonra im paratoriçe ile beraber, dun odasma girer. Dundan sonra kahvaltı eder- ler. Bundan sonra imparator gazete leri okkur. Yalnız Japon gazete lerini “eğil, bütün dünya gazetelerini de.) şansları dinlemekle geçirir. En çok sevdiği mevzular coğrafya, tarih, hayvanat ve mebatattır. Sarayda tü- rih tabii tetkikatı için bir lâboratö varı vardır. Bundan sönra itnparator tayinleri, — muhtelif © nazâretlerden özele” orrakı ve” saraya sit vesaik imzalar, Sene de bir defa orduyu ve donanmayı teftiş eder. Hirohito'mun erkek çocuğu Yok tur. Japonya'da ise imaratora halef olacak zat, erkek evlütter. Eğer impa ratoriçe erkek bir evlât dünyaya g* tirmezte, imparatorun yerine kar deşi Şişibu gelecektir. Şişibu Japon ya'da çök popülerdir. Çünkü her halde imparatorun muvafakatı ile daima halk arasında dolaşır. Japon- ya'da izci hareketlerini © idare eder. Sporun hâmisidir. Bütün merasimle re giderek milletine görünür. Yani imparatorun pernslik zamanında ki poltikasını takip eder. Möiji fendal bir Japonya'yı mo- dern bir memleket haline soktu. Yo şihito zamanında Japonya umumi harbe girdi ve ve harpten sonra bir devlei munzazma halini aldı. Cemi- ye akvamın daimi azası oldu. Cenup denizinde ki adalardan o mürekkep Alman müstemlikesinin mandasını Japonya'ya verdiler. Hirohito zama nında ise, Japonya yepyeni bir mem lekcettir, > — eee Fransız güzeli nasıl intihap edilmiş? Fransız güzeli Matmazel Caisson de Souza Paris gazetelerinden: Mis France arefesi geldi, Fakat müsabakaya işti cağız? Bir çirkini mi intihap odece- öz? kaybettim. Mezkür mühürle kimse» ye deyin senedim yoktur. Bulanın adresime getirmesi, aksi takdirde enisini kazdıracağımdan suhucun- da hükmü olmayacaktır. Hacı Kadın Mahallesi İmam sokak No 10 Zeynep. DK PN MİLLİYET Hikâye Mektep arkadaşı Ali Bey yol çantası elnide hızla kapıyı açtı ve hiddetinden kap kâr- muzı kesilen karısının âvazelerini din lememek için, merdivenleri dörder dörder indi ve sokağa çıktı. Zaten cevap vermeğe kalksa mutlaka vapu ru kaçıracaktı. Karısı arkasındanba #urıyordu: — Beni Yalova'ya kadar götür- mözüln de, kendin Buren'da ki mek- tep arkadaşmı göreceğim diye gez- meğe gidersin... Ali Bey bu son sözleri işitmedi bile... Doğru vapura.. Kamaraya ku- ruldu. Uzun dığı rüyanın iş şima yapacağı sürpirizi düşünerek memnun oluyordu, Sekiz sene leri mekteple yatakları yan yana Aynı kürsüde beraber yan yana sek çürütmüşlerdi. İlk siğarayı giz- lice beraber içmişlerdi. Mektapten çıktıktan sonra, bayat kendilerini nyarmıştı. / Bi İstanbul'da bir şirketin muhasebeci si, öleki de Bursa'da doktor olmuş- bi. Uzun zamanlar görüşmemizlerdi. Ara sıra bir'kart, bir mektup genç lik hatıralarım tazeliyordu. Dektor evli idi, çocukları vardı. Kim bilir nasıl bir gururla silesini tanıştıracak t. Burusa'ya varınca doktorun evi- ni bulmakta güçlük cekmodi. Kapı yı açan hizmetçi kıza, beye bir şey söylernemesini, ona sürpiriz yapaca. ği anlattı ve yol çantasını kapının dibine bırakarak, şaşıran hizmetçi nin önünden içeriden bir takım ses ler gelen odaya doğru yürüdü. Oda- nan eşiğine gelince durakladı. Boş alt; yaşlarında haylâz, inatçı | bir çocuk har bar bağırıyor, ayakla. rmıyere vuruyordu. Babası da hid- detten kıp kırmızı kesilmiş, oğlana tehditler savuruyordu, #ması bir ke- narda sap sarı, baba oğulu teskine çalışıyor, eteklerine de bir küçük kız yapışmış cıyak cıyak ağlıyordu. Doktor odanın eşiğinde bir adam görünce vaziyetini düzeltti ve aflar diledi. Sonra isyankâr çocuğu yaka. sından tuttuğu zaman karısı bağırdı: — Aman ceketini yrtacaksın, dikkat et, — İsterse yırtılsın. Keratayı mah zene hapsedeyim de görsün, Baba, çocuğu bötün mukaveme- tine rağmen mahzene sürükledi. Ka rısı ve hâlâ eteğine yapışarak ağla- yan küçük kızı da oğlana mahzene kadar refakat ettiler, Çocuk hapsedildikten sonra, dok tor tekrar geldi ve kapının eşiğinde ki zate oturmasını rica ettikten son- ra, sordu: — Hasta misiniz? — Hayır, hasta değilim. Bilâkis sıhhatım pek yerinde, — O halde ne istiyor sunuz? — Ne istiyeceğim? Seni görme. ğe, elini sıkmağa geldim. Beni tanı- madın mı? mektep arkadaşımı? Kü- çük Aliyi. Doktor Hiç bir sevk göstermeden düşündü i, Ali, küçük Ali. Ha siz misi- niz? Ah, o zamanlar şimdi ne uzak! İyi değişmiş siniz, sizi tanımadım. Bursaya niçin geldiniz? Muhasebeci: “Sureti mahsusa da Fakat cesaret edemedi! — Geçiyordum da... Bir uğradım, dedi. intil ününün | Si — Eyvahlar olsun, dedi: Ne yapa | Ga Mevlidi Şerif Geçenlerde, Erenköyde vefat et miş olan Serezli İsmail Bey zade Yusuf Beyin ruhuna yarınki Cuma günü Eminönü, Yeni camide mev- lidi şerif okuttarulaçağından arzu eden zevatı kiramın teşrifleri gâca olunur. ln inim mknkte | pekte elğiteke Paris belediyesi Nasıl çalışıyor? —ie— İnsan her gün yeni bir değişiklikle karşılaşıyor (Mülkiye mektebinin geçen | seneki mezunlarından Ali Mü| nip Bey, şehircilik tahsili için! Parise gönderilmişti. Ali Mü- nip B. Paris'ten gazetemize ya! zı yazacaktır. İlk yazısmı bu| gün dercediyoruz:) i bir yıl açmış olumuyor. Bu | büyük şehir de iki aydan beri devam eden reklam k dün eeki şa'şa asını kaybedebildi, Bu muazzam şeh rin pilânı o kadar muntazam bazar. | lanmıştır ki siyasi propagandalar, ticari reklâmlar için ayrı ayrı sahalar | muhtelif sergi mahalleri tahsis edil diği gibi, yanı başında ayrıca tarife | ler mevcuttur Hayretbahş metropoliten teşkilâ- tı her gün birez daha tevsi ve daha #shhi tüneller inşz edilmektedir. Esa sen pek vâsi olan bu eserin el'an ik- small edilmemiş olduğu ve ikmali için de Paris belediyesinin teşebbüslerini gördükçe şaşırmamak mümkün de- ğildir. Paris sathen.bir şehir olarak kalmıyor, yer altında da bir şehir kazanmaktadır. Simdilik yalnız rek- lâm beldesi bu yer altında beşeri ze kânın inceliklerini görüp takdir et- memek mümkün değildir. Henüz bir #y olmadı ki dört büyük dahm yer altı elektrik tren teşkilâtı vücude ge Birilmiştir, Bu yeni tesisler belediyenin büt- gesinde tenkitatı şöyle dursun bilâ- kis nakliyat ve diğer resimler büt cede tezyidatı pek âmü bir sarette gös terecek kabiliyettedir. “Hotel de Ville,, de halka azami teshilât göstermekte ve sakinlerin azami rağbetini celbedecek sahalar aramaktadır. Bu medeni merkez yal | nız kendi mubhitinin mahsullerini cel | Betmekle kalmıyor, diğer -| lerin unsurlarını ber an sinesine al: | maktadır, Bu günlerde Fransada iki milyon | dokuz bine pek yakm ecnebi olduğu | nu “Service de İn Statistişue Mumic pale,, resmi dairesinde müşahede Paris yalnız zevk ve sefahat yeri değildir. An'anevi metodun oldukça kazançlı günler temin ettiğini ve ek. seri kadınların bu sosyetede sarfet- tikleri emekleri ve faksiyonları gör- memek kabil değildir. Fransız kadın ları hayatı anlamıştır. Teşkil ettiği ailede erkek ile her an beraber çalı ş4n ve her gün cemiyette yeni yeni âş arayarak hayatım temine uğraş- maktadır. Yalnız Pariste büyük bir sây e imei #ucibi elem ve zahmetten laştarılmağa baş- lanmış ki bu suretle Kel A vellüdüne ve bilhassa saatle. ri hafta programlarında oldukça yer tutmaktadır. Nosi ve yılbaşı reklâm lart ne kadar söy ile vücude getiril. diği, fakat onun sehhar cazibesi her zaman kendisine bir mahreç buldu- ğu herkes tarafından görülmektedir. Noel ve yeni yılın uzun gecelerinde Sen nehrinin aguşunda parçalanan şampanya şişeleri Fransız milletine yeni sene için biraz daha hamle veri- | yer. Sen smürlarının hir vx welin | bulunan Etoile meydanı hakiki bir. yıldız. zannetmemek mümkün mü. dür? Bu sembol reisi cencrallerin isil diye | yada mücevherat ticaretiyle mlişte Yerli mallar için Yüksek mübendis mektebi talebe İ ca nefis bir almanak vücude ge | İ dim yoktur. Zuhucunda hlikmü ol- |8 İ #ümat almak , isteyenlerin 931437 mücacaatları ilân olunur. . | sinden hariç kalacakları. 2 — Ka; * | bilânçomu ile diğer evrük ve vesaik Yeni neşriyat ıs A'malık.. | Dr. Abdullah Cevdet Bey Alma- | kk adlı bir kılap neşretmiştir. De. bu kitabını halkın © anlıyacağı bir lisanla yazmış ve göz hastalıklarıam. çeşitini ve vikaya çarelerini — izah eylemiştir. Herkes için faideli olan bu kitabı tivsiye ederiz. | Resimli Şark 13 numaralı kânunusani 1932 müs | hası üç renkli ve zengin mündericat | la çıkmıştır. Beş Hasta var! Etem İzzet Beyin yeni ve son romünı kitap halinde çıktı. Bütün kitapçılarda vardır.Ciltli 200, ciltsiz 175 kuruş. Tevzi merkezi | Suhulet kitaphanesi,. Latan Ressam Logo Bey, Fransız- | tirdi ve Stan ismi altında meş- retti, Nefis bir kpaak içinde, mül bir surette basılan şehrimizin muhtelif” meslek a- damlarının karikatürleri, zarif hikâyeler, mizr üstatlarının ka leminden çıkmış nükteler, şuh ve şen yazılar “Satan” a emsa- li arasında hakikaten müstes- na bir kıymet vermektedir. Fransız lisanından zevkalan karilerimize “Satan” ı bararet- le tavsiye ederiz. NEFİS VE SERİ SÜRETTE Her nevi evrakı matbüa tab'ımı deruhte eder. Notere ait bilcümle evrak, imektupluk kâğıt, zarf, kartvizit, muhtıra, reçete ve faturalar renkli olarak el ve duvar ilânarı yapılır. Piatlar mutedildir. ADRES: Ankara caddesi daireli mahsusa Telefon: 24310 - 24318 - 24319 ZAYİ — Bakırköy ve Üsküdar icra larındaki tatbik mühürümü Eylül 831 tarihinde zayettim. Mezkür mü hürle hiç bir kimseye deyin sene- Muallim Mubahat Bey tarafından Terciime edilen Ameli Hayat Alimi (HERBERT N. GASSON) 'un İDEAL BÜRO ve YENİ MÜSTERİ BULMAK SAN'ATİ Eserleri gayet güzel bir şekilde intişar etmiştir. Bütün İş adamlarma tavsiye ederiz. Tevzi mahalli: Milliyet Matbaası. mozdığ ilân olunur. Galata Belediye tahsil şabe memuru Nuri, —— İstanbul dördüncü icra memurla ğündan : Temamına 19250 on dokuz bin iki yüz elli dira kıymet taktir edilen 149 kadem tul ve 32 İknârm arzında 397 gayrı safi ve 179 safi | tanolâtolu 70 beyğir | kuvvetinde | tek kazanlı tiripil makine ile mü- | cehhez Balen Galztada Kalafat mah linde kıçtan karaya bağlı İstanbul limanma mukayyet 149 senedi bah- si numarali Zafer vapurunun tekna- sai açık artırmaya vazedilmiş olup 161-932 tarihinde şartnamesi — di- vanhameye talik edilerek 3 şubat 932 tarihine müsadif çarşamba gü- nü saat 14 ten 16 ya kadar İstanbul dördüncü icra dairesinde açık er- tırma ile satılacaktır. Artırma ikin | cidir. Birinci açık ( artarmasında ÇİŞİ $000 liraya talip çıkmış olup ba | kerre en çok artıranm üstünde bı- takılacaktır. Artırmaya iştirak için yüzde yedi teminat almır. Müte- | rakim deniz rüsümları müşteriye | alttir. Yeni izra ve iflâs kanununun (| 119 uncu maddesine tevfikan hak- Jarr deniz ticareti mödüriyetinin verdiği siciller ile sabit olmıyan te minatir alacaklılar ile diğer alâka daranın ve irtifak hakkı sahipleri- nin bu haklarını ve hususiyle faiz ve masarife dair olan iddialarını i- ln terihinden itibaren 20 gün için- de evrakı müsbiteleriyle bildirme- leri dizımdır. Alesi halde halelarcöş- bu sicikler ile sabit olmıyan — satış bedelinin paylaşmasından bariç ka- urlar. Alâkadarların — işbu maddel kanuniye ahkâmma göre | tevfiki hareket etmeleri ve daha fazla ma- BÜYÜK TAYYARE PİYANGOSU 11.ci tertip 6.cı keşide 11 Kânunusani 1932 dedir. Büyük ikramiye 200.000 ini. Mİ Ayrıca: 50.000, 40.000, 25.000, 15.000, 10.000 liralık ikramiyeler ve || 109,000 Liralık bir mükâfat vardır. Bursa Birinci Noterliğine | Ebendim, Biz aşada imzaları atlı Bursada koza hanında Tüccardan hüsmen zade Mehmet Bey ve İsak Abravanel efendi ile Bursada altı Parmak mahallesinde 170 numarada İsviçre tebasmadan Mosyü Moris Mislen arasında ipekli mensucat imal ve füruhtu ile iştigal etmek İLÂN İktisat Vekâleti Celilesinin ve tasfiye memurunun muvafakati mu tibince Londrada hali tasfiyede bu- lunan The Consolidated ass, Com- pany Limited şirketinin bütün iş- derinin tasfiyesine ve tarafımza tev di edilen teminat akçesinden her bir sigortalının hissesine ait meb- lâğın tevziine memur edildiğimizi merkür kumpanyenm bilümüm si- görtalılarma 931 ecnesinin 30 Ağus- tes, 6 ve 13 Eylül 9 ve 16 ve 23 Teşrinicvvel tarihlerinde arz etmiş idik, İşbu son ilânımızla alâkadar. | ların nihayet 1 Mart 1932 tarihine kadar evrak: müsbitelerile birlikte aşağıda miresi iraz edilen yazıhane- mize müracaat etmeleri lüzumunu beyan eyleriz. Mezkür tarihe kadar müracaat etmedikleri takdirde ber- vechi bali hususat hakkında vaki olatak metalebatın nazarı itibare a Amamayacağı ilân olunur. Consolidatet Sigorta Şirketinin tasfiyesine memur edilen 15 Föniks 35 Viyen Şirketinin İstanbul Şube- si: Türkiye Milli Han, Galata Vöy- voda Caddesi. Mehmet, Abravanel ve Müslen kol- tektif şirketini 20 ilkkânen © 1031 tarihinden itibaren riza ve muvafa- katımızla esheyledik. Mösyü Mis den şirketteki | hissesinin Hüsmen Zade Mehmet Beyle İsak Abrava- nel efendiye aralarında tekarrür €- den bedel mükabilinde bileümle hu kuk ve vecalbi ile devir ve temlik eylemiş ve bu hususu mumaileyhi- ma Mehmet Bey öle Abravanel e fendi kabul etmiş olduklarından Müsyü Mislenin mefsuh Şirket hu- dosya numarasiyle memuriyetimize —.z İstanbul ikinci icra memurluğun- dan: 1 — Beyoğlu icra itiraz mor- cil tarafından konkordatosunun ka buline karar verilip iki ay müddet mehil ita olunan Beyoğlunda İstik lal caddesinde 393 numaralı mağa- gil ( B. ve J. Zemgil) şirketinin mevcut emvali tesbit edilmiş olup alacaklıların toplanması ve kayt eğilmesi tekarrür | eylediğinden 7-1932 tarihinden 28-1-932 tarihine kadar işbu şirketten alacaklı olan— ların bu hususdaki senet ve vesika- larıyla Beyoğlunda kâin İstanbul ikinci icra memuru Bekir beye mü- racaatla alacaklarını kayt ve vesika ve senetlerini makbuz mukabilinde teslim eylemeleri ve mezkür müd det içinde alacaklarını kayt ettir. #eyenlerin konkordato müzakere mi Buna ve Yeni Fikir ve İstanbul da Milliyet gazeteleri ile neşir ve ilnıne reca ederiz. Ğ İstanbul ikinci ilâs memhtlu undan: Müflis İstanbulda Balık | Pazarnda Nafia hanında 10 No'da | Çaycı Hasan zade Hüseyin efendi | İstanbul asliye 6 inci hukuk mah kemesinden: Naciye H. tarafından Kadıköyünde Mühürdar caddesi 66 No. da mukim Abdürrahman Nafız B. aleyhine ikame olunan boşanma “davasında müddealeyhin ikametgi- hi meçbul olduğu mübaşır tarafan- dan verilen gerh ve mahale ilmüba- berinden anlaşılmakla bu bapta da- va arzuhalinin tebliğ edilemediği görülmüş ve keyfiyetin ilinen teb- liğine karar vecikmiş olduğu cibet- ie 15 gün zarinda cevap Tâyihası vermediği veya tahkikat günü olan 4-2-032 perşembe günü saat 13.30'da Asliye 6 inci Hakuk mahkemesinde | pazartesi günü saat 14 te ikinci top müsmelesinin hitamını müteakip on gün içinde mevzuu bahs şirketin ve defterlerinin tetkiki için her a- lacaklıya ikinci icra dalnesinde açık mahkemece tasfiyenin tatiline ka- rar verilmiş olduğu icra ve iflâs K. nun 213 inci maddesi hükmüne tevfikan ilân olunur. Zundan : Müflis Kendros mabtum- larına ait masa muamelâtının teke, mül ve sıra defterinin tanzim oluns duğu ve 11-1-932 tarihine müsadüf cemiyetinden: 7/1/9832 Perşembe günü saat 14 “Cümburiyet Halk Fırkası Beyoğ- kaza yerli mallarını ilâvesi fevkalâ. bir kongre pdr Mallara ren eş i nin bir mali olmadığından dolayı —— İstanbul birinci iflâs mengarlar. hazır bulunmadığı takdirde hak- | lanmanın icra kılmacağı ewwelee İ kında giyaben muhakeme icra olu- . nacağı tebliğ ve ilân olunur. J borçlu şirket dahi hazır bulunaca- ğından alacaklıların mezkür gün ve saatta Beyoğlunda kâin İstanbul i- kinci icra memurluğu odasında ha- zır bulunmaları ilân olunur. ZAYİ — İlgaz Şubesinden aldğım e ai Bucuvra Dereköy karyesinden 320 tevellünlü Hüseyin oğlu İbrahim, md ik si izli alindi atak