8 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

8 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

çö m illiyet Asrın umdesi «Milliyet» tir. 8 K. SANİ 1932 IDAREHANE — Ankara cadde- si No: 100 Telgraf adresi: Milliyet, İstanbul. Telefon numaraları: 2518 — 319 — 24318 ABONE ny ken bir (artiste rast geliyor: | N En (9 CLI sürünür.) Neşriyat hayatı Bu düşkünlüğün içinde gizi Beş Hasta var! Yazan: Etem İzzet Bey Bir hayatın âcı hikâyesinin içine bütün bir cemiyet varlığının derin olan cevheri san'atkâr duy, le hisseden artist, kadını ana- | sma kavuşturuyor. Himaye €- iyor. Ne çare ki geçen bu çirkin hayat, genç kadının bitkin vü cudüne en fena damgasını vurmuştur; ba hayatm en acı inden biri bu zavallı vücude musallat © olmuştur: Bügün her halde görmeniz lâzımgelen Film ISTANBUL Sokaklârında İlk Türkçe sözlü, sesli ve şarkılı şaheserdir. Türk artistlerinin ecnebi filmleri kadar vücude getirmeğe muvaffak oldukları bu büyük filmi her Türkün görmesi ve alkışlaması lâzımdır. Dikkat: Bugün matineler 12 den itibaren başlayor. İlk matinede gelen. talebe Efen- dilere tenzilât yapılacaktır. Mütsakıp matinelerde tenzilât yoktur. “Ve her seans niha- yetinde salon tamamen tabliye edilecektir. ALEMDAR:.SİNEMASI« G Türkiye için 3 aylığı 409 6, 70 2 1400 2700 » 40 Gelen evrak geri verilmez Müddeti geçen nushalar 10 kuruş tur, Gazete ve matbaaya ait işler için müdiriyete müracaat edilir. Gazetemiz ilânların mee'ı çö» we İderini tahlilini sıkıştıran bu roman kitap halinde çıktı.. Geçen sene “Milliyet, sü- tunlarmda tefrika edilen “Beş hasta var!,, şimdi de kitap şek linde ortaya o kondu. Bu ro- 'uliyetini | man, Etem İzzetin son - eseri- kabul etmez, BUGÜNKÜ HAVA Yeşilköy askeri rasat merke İzinden verilen malâmata göre bu- İgün hava bulutlu olacak ve rüz- İgâr Jodostan esecektir. 7-1-942 tarihinde tazyiki nesimi 765 mi- Himetre, azami suhunet $, asgari ? santigrat kaydedilmiştir. verir... İple boyuna asılır. boş dışı deri ve ahşaptır. Sıkt- ya gelemez patlar. Rütubette gevşer, sicakta gerilir.. Gazete- siliğe hayli müşabeheti vardır.. İşte bu davul denilen şey biz de resmen iki vazife görür.. 1 — İhtiyar heyetleri inti- habını haber vermek; 2 — Oruç tutacakları rama zanda sahura kaldırmak, Belediyemiz, halkım daima rahatmı düşündüğü için bu se- ne ramazanda davul çaldırmı « Adetin çirkin olup olmadığı- nı mucibi münakaşa görürüm, fakat halkı rahatsız etmek me- selesinde belediyemizin davulu lüzumsuz görmesi pek haklıdır. Sokaklarda gece otomobil klâk- sonu, sarhoş narası ve saygısız bir takım heriflerin bağırıp ça ğırmaları, kaba kaba lâtife edip şarkı söylemeleri halkı zaten da ima uyanık tuttuğu için artık onları davulla uyandırmıya ma- hal yoktur. Davul çalmanın ayıp olma -- sına gelince... Sahurda davul çalmak sessiz sedasız yaşıyan, evinde hatta çalar saati olmı - yan ücra mahalleler sekenesi i- çin pek lüzumlu bir şeydir.. Bu olmazsa sahura uyanamaz uya» namazsa orucu sahur yemeden tutar ve sıhhati muhtel olur.. Hassas belediyemizin gözü- ne batan bu eski âdet sahur- dan kaldırmadan evvel, güpe gündüz, pırtıl bir herifin boy - nunda bir mütevekkil davulun: “Güm, güm de güm güm,, ça- lındıktan sonra: "— Yarm mahalle ihtiyar. ları intihabı var, Arpacı cami - sine buyurun!,, diye bağırdığını biç görmemişti. Asıl ayıp bu- Uyuyan bir adamın uyan- ması için davul çalmak en man Lâkin uyanık bir dir Birkaç senenin içinde ro manlarmızıa listesine g: Mu harririn ilâve ettiği Gl dördüncüsüdür. “Yakılacak ki ap,,", “Iztirap çocuğu;, “Aşk günöşi,, ve “Beş hasta var.,, . Bu dört eseri yan yana koya- rak yazanın geçirdiği ilerleme romanlı linde görünür. Genç roman- cının gözlerindeki adese altın- da, hayatın muhtelif şekilleri- nin bıraktığı — akisleri, bu'ro- manlarda size belirtir. “Boş hasta varl,; ım mevzuu çok acıklıdır: Basit bir aile ku cağında yetişmiş, komşu ço- İçi | cuğuna yürekten bağlanmış gü zel bir genç kız var. Bu kız, bir sandal - kazası neticesinde görüştüğü zengin (o Mısırlı bir Paşanın çılgın sevgisine üğra- yor. Övey babası, bütün inadına rağmen, ald. ma yolile paşanın yalısma atr- yor. Sevdiğinin hürriyeti baha halka intihap vazifesini davul. la ihtar etmek pek yakışıklı ve güzel bir şekil midir? Rüzgâr gelen delikler Şirketlerimizi ekserisinde garip bir zihniyet da oldu... Meselâ: Kibrit in. isarı o hükümete müracaatla; “— Halkta çakmak var. Onun için kibrit satışı azaldı.. Çak - m yasak ediniz!,, diyecek - veya vereceği değili Fakat bu talep bad zatında be nim garibime gitti.. Kibrit sa- tılsın diye bugün halkın elin - den çakmağını — alalım.. Yine kibrit satışı artmazsa bu sefer de kibrit çok kullanılsm diye gara kâğıdını ortadan kaldır - tıp halkı pipo içmeye ve bu su- retle fazla kibrit yakmıya icbar çe Daha sonra bilmem nel, Sonra: Filân şirket ziyan e- diyor.. Otobüsleri yasak ede - Tim,, Sıkıştıralım.. İyi ama! bütün bu hususi menfaatlerin bozülmaması için | ben, yani halk neden muttasıl sıkmtıya girsin?.. Neden kibrit şirketi kâr etsin diye günde bir kutu kibrit yakmıya mecbur ol sun? Rüzgâr gelen delikleri böy- le birer birer kapadıkça h sızlıktan opatlıyacağız yahu! Böyle ticaret mi olur?! FELEK - Milliyet'in Edebi F Rölüliü! 6 Güzellik Kraliçesi — Muamma söylüyorsun... Zavallı babamın tekaüt maaşi- le zör geçiniyoruz.. Nedim der 4en?,. daha tahsilini bitirip bir iş sahibi olmasına tam üç sene var. Babanm maaşile, Nedi- min istikbalini (beklersen, bu küçük eski köşkün içinde ça- buk yıpranırsın Belkis. Bak beni dinle... Farzet ki iki sene sonra Nedimle evlene- ceksin. Birkaç söne sonraki ha lini düşünüyorum: İki tarafın- da iki tane çocuk. Bir tanesi 'de dizlerinin üstünde bekle!... güzel cildin solmuş.. Gözle rin ve çehren bütün taravetini kaybetmiş... Bu tenha köşkün bir odasında Nedimi bekliyor- sun... Bugünkü gazetelerdeki resmin bir gün eline geçtiği za » duyacağın ıztırabı da sen Nezihe Muhiddin — Devam etme Lâmia.. İçi me fenalık getiriyorsün.. — Aklın varsa önü fırsattan istifade et. Belkis dalgındı; — Nedim Münir - rıldandı... — Nedim Münir.. Nedim Münir... O senin yerinde olsay dı bakalım ne yapacaktı.. Hem işitmedin mi Ziver Paşayı?.. Hayatının krokisini güzel yordu!.. Nedim Münir senin arzunu kabul etmezse sen de; kararını değiştiriverirsin!, Kar- şma kimbilir kaç tane milyoner Harun Mecdiler çıkacaktır. İkiside biran sustular... Lâ mia başını kaldırdı: — Niye karar Belkis? — Nedimin 'masum hülya- larını yıkamıyacağım “Lâmia., Belkisin ihtiyar dadısı ka- gelen diye - mi veriyorsun. #ina kendini Paşaya mal et- mek mecburiyetinde kalan kz, o zamana kadar, sev- gisi için, sevgilisi için yaşar. ken, o lan sonra “yaşa- mak için yaşamak,, düsturuna bağlanıyor. Zengin Mısır Prensesi ke- silen genç kadını seyahatlerin- de, zevk yek İşime. kendini boşuna giden erkeğin kucağı- na atışında takip ediyoruz. Ala bildiğine kendini hayata koyu- veren Prensesin bir mazereti var: O yaşamak için yaşıyor, “İo eski genç kız rusunun o ölü- münün intikamını o ölüme se- bep olanların © hepsini kendi zevkine payimal ederek almak istiyor. Prenses, o kadar zevkine dar biçe sayıyor ki nihayet ih- tiyar Prens bile kıskançlığın- dan kuduruyor. > Şiddetli bir kavgal, Evvelâ muvakkat bir| ayrılık... Bu sırada genç ka- dın, yine yaşamak için yaşa- | devam ediyor. Aşıkile satarak dareye çalışıyor. Bu defn da nazırlar, iş adamları, İ zenginler bu bal almacak çiçe- ğin etrafma üşüşüyorlar. Genç tr o kadar ileriye gidiyor yet tek- rar birleşmeden ümidini kesen Prens, boş kâğıdını yolluyor. Kadına göz koyan nazırlar, âşı kını da valilikle Bağda'da yol- luyorar. Kocasmdan boşanmış, âşı- kından ayrılmış, kazanç mem- baları kurumuş olan genç ve güzel kadının etrafını s: li larile onun vücudüni biliyorlar: Fakat kalbini as la... Roman, kahramanı, bize | di uzun uzun on bir sene süren bu uzun, mer | uğratmadan, hemen hemen bir mor | pefeste yazmıştır. hametsiz hayattan sonra, finoman, kokainoman, © düş- kün bir kadın halinde bir de- ha gösteriyor. Kibar âleminin bu en nazik | çiçeği, şimdi bir sokak kadını kesilmiş., Bitkin Yeni Rusya Falih Rıfkı Beyin Yeni Eseri Komşu Devlet için dilimizde yazılmış ilk tetkiyk Ki cenin önünde kadın kuduru- yor: Deli hamlelerile koşuyor, felâketinin ilk sebebi olan Pa- şayı, onun vekilharcini, sabık nazırlardan ikisini ısıra, dala- ya, hastalığına arkadaş ediyor. Kendi de, son annesi- nin yolda rast gelip ölüm dö- şeğinin başma (| getirdiği ilk ve eski sevgilisini son < defa kokluyarak veriyor. Romanın beş hastasi, işte bu frengiye uğramış bedbaht kadınla onun, felâketinin inti- kamını almak (için, daladığı dört adamdır. Fakat romanm | şahısları arasında hasta olmı- yan yok gibi: Para kuduran övey baba, ik i- ginde kızımı ziyan eden anne, zevk âlemlerinde çıldıran sürü sürü âşıklar, hep birer hasta- dır. Roman hakikatte beş has tayı değil, bütün bir cemiyetin hastalığı teşhis ediyo: Etem İzzet, bu teşhisini dece bir hastalık haber vermek şeklinde — bırakmıyor. Bunun derinliklerine girerek hastalı- ğın sebeplerini de bulup göste riyor. Muharririn ve sö re, bu hastalığın © sebebi, dün ile yarının © arasında ahlâkm geçirdiği büyük © buhrandır. Dünkü (cemiyetin bir nizamı vardı. Bu nizam, asırlı yer leşmiş bir takım ahlâk inanış- ları üstüne inanışlar bugün ortadan kalk- mıştır. Yarmki o cemiyetinde yeni bir nizamı, yeni ahlâk ina nışları olacak, Fakat onlar da tamamile belirmemiş, yelreş- memiştir. İşte cemiyetin çek- tiği hastalık, bu dünden çık- mış yarma yüzündendir: Böyle “Büyük bir tezi gös-| teren “Beğ'hasta var!, , ayni zamanda “Etem İzzet Beyin canlı — uslğbile de kuvvet bul- muştur. Muharrir, bu koca cil teksimlere bile girememiş olmak | Bütün eser, başta ve sonda müellifin söz- leri.. diye gösterilen iki parça ile üç kısma — bölünmüş, o iki parçadan “ başkası da Yoman kahramanı clan kadınm kendi dayanıyordu. Bü | Gençlik ve halk terbiyesi metotlarının, Şehir ve cemiye: Sayatırın, kızıl firkanın en eyi tahlili, ON FORMA, Tevzi Mahalli: Muallim Halit Kütüphanesi. pıden seslendi; — Beyefendi sofrada sizi bekliyor hanımlar. yemeğe buyurunuz.. Size öyle bir ispanaklı börek hazırladım | Lümiz gülüyordu — ispa- | | kis? — diye'fısıldar gibi dudak naklı börekle maydanozlu te!.. İşte hayattaki nasibimiz kendi kendini hal'eden kraliçe hazretleri!, , Belkis yemekten sonra oda- sna çekildi. Lâmia biraz sonra |bir onu yalnız bırakıp gitti. Dü şüncesi gittikçe | derinleşiyor. kedimiz, unutulmuş bir im: nın yesi szlıyordu. Teselliye, şefkate muhtaçtı. İşte Nedim Münir, küçüklük arkadaşı, ni- şanlısı Nedim Münir ince zarif | endamı, uçuk sarışın benzi, şef kat ve mul dolu temiz ve saf gözlerile yine karşısın. gelmişti. Bu ince hayalin g: lerinde derin ve munis bir şikâ | yet var: — Beni ne çabuk unu 15OKURUŞ : | tuyorsun? Seni hiç terketmiye İ cek.. Beni her zaman eksilmi- yen bir şefkatle sevecek «olan beni niçin düşünmüyorsun Bel lar kıpırdıyordu. Genç kızım gözleri birden yine gazetelerin üzerine kaydı. “Gün © Aydın, bepsinin üstünde « duruyordu. Bu gazetede sanki bir. tılsım rak, neş'eli çehresini canlandı- rıyordu. Bunun gözleri yakıcı bir zevk kaynağı idiler. Bel- kisin başı yine dumanlandı. Kali taptaze bir raşe ör- Nedim Münirin hayali ge ne eczası o uçmuş bir fotoğraf | i sislendi ve silikleşti. Bel- tün benliği şimdi yeni. | den canlandı. İçinde yeni, meçhul emeller başladı. Dışardan — Tık., tık., tik!.. müphem ve kıpırdanmağa — kapı vuruluyordu. Silkine- rek ayağa kalktı. Dadısı içeriye girmişti. Elin deki kartviziti uzattı... Belkis ağzından anlatılmıştır. . Lisa- nı, kesik, açık, içli, eğ malı canlı ve kuvvetlidir. tem İzzet, bu romanile Vi kilerden daha (derin ve daha güç bir mevzuu, için için tah- Ül etmiş, edebiyatımıza yeni ve mühim, — kıymetli bir eser bağışlamıştır. Birkaç senenin içinde elde edilen bu ilerleme, mubharririn yarmki esereri için de büyük bir ümit yor. kapısı açı- | Dün akşam ASRI SİNEMADA fevkalâde muvaffakiyet kazanmış olan CANLI CESET İİ Meşhur PRED NİBLO tarafından LEON TOLSTOİ'nin syai nam daki öserinden iktibas ve JOHN GİLBERT — RENEE ADORE CONRAD NAGEL ve ELEONOR BOARDMAN tarafından tetsi edilen sruhteşem aşk ve ihtiras manzumesidir. Bugün 16,30 matinesile İsuvaresinde filme mükemmel bir BALALAİKA ile dehakör muganni- yeler refakat, Ve - şarkılarını taganni edeceklerdir. Maestro Po. lansky idaresinde orkestra tarafından tatbiki musiki parçaları., “Beğ hasta var!,, ın mevzuu | olan tez, bugünün bütün ce- le | miyetlerini saran “Yeni ahlâk,, ve “Yeni cemiyet nizamı,, ihti yacına — dayanıyor. Bu kadar mühim ve'hemen bütün mede- anlığa sari olan bir mese leyi tetkik ederken müellifin yalnız bir cepheden işi görme- sine belki itiraz edilir, Roman kahramanmı bu âleme düşü- ren tesadüf, belki uzak sayı- lr. Fakat iş bu tesadüfte de- ğildir. Asıl bize (o gösterilmek İstenen şey, servet ve nüfuzun kütle üzerinde kurduğu zorba hâkimliktir. Kütlenin uyandı. ğı gün başından © atacağı bu zorba hâkimiyetten kurtulduk- tan sonra dadır. Yarının yeni ahlâlemi histe müellifle ayni fikirde ol- mamak mümkün müdür? L&- kin bu bahis, © romena değil, İ romancının içtimai görüşlerine ait bir meseledir. Roman, mu- harririn cemiyet o hakkındaki samimi © görüşünü ve samimi | ümidini göstermekte (o ruhuna sadıktır. Tasavvur edilen yarınki ah- lâlkı teşhisinde gösteren yeni bir sima eserde (noksan gibi görünüyor. bu ahlâkı (o dünle yarının arasında ziyan olan ka- dında, yahut © zevk ve içkiye boğulmuş bir artiste © göster- mek pek te kâfi değildir. Fa- kat öyle bir timi için roman yarına ait olan da- vasına kuracağı yeni ah- | lük... İşte romanın ruhu bura- | İ teş- ,östermek | Bugün MAJİK SİNEMASINDA RİCHARD TAUBER'i BÜYÜK VARYETEGE (Die Grosse Atraktion) Gilkminde görüp işidiniz FOX MAGAZİNE, Türkçe taganni edet ve konuşan Boğaziçi balıkçıları. Bugün saat 10,30 da matine. Umumi dühuliye 25 kuruş, i ga EL ER A a NE SL, , İlâveten; Bugün görmeniz lâzemgelen ve evvelce gösterilen “ŞİRK” filmlerine benzemeyen Aşk ve Ginayet sözlü ve şafkılı filmidir. | Dilber LİANE HAİD tarafından temsil edilen bu eserin İİ başlangcı çok şen ve hissi olduğu kadar nihayeti ağlattıracak derecede fecidir. ARTİSTİK”'te BUGÜN GLORYA”'da E. A. DUPONT'un şaheseri ÖLÜM ÇEMBERİ Haftanın en güzel filmini göreceksiniz. Gina Manes ve Damiel Mendaille tararmdan , —Harem Esrarı İ ilminin haşmümessili DON JOSE MOJİCA'nın yalnız ismi Öpera'da İİ gösterilen bu muazzam filmin muvaffakiyet kazandığına bir İN teminattır. Cazip ve sehhar bir sese malik olup ve Amerikalı. larm mebudu tabir edilen bu: ertistin en iyi filmi olan bu bugünden mümune bul | mak gibi bir hayale vücut ver- | meğe mecbur,olurdu. Cemiyet nizamınm © bozuk İ tertiplerine kurban olan bir za- vallıyı genç kızlık hayatından ölüm döşeğine kadar derin de- rin gösteren, bu hayatm acık- lı mecerasmda bütün bir cemi. | İ yetin hasta varlığım tahlile vesile bulan “Beş hasta var!,, çok canlı ve kuvvetli bir tez ro manı — omuştur. Muharririni tebrik ederiz, İL Necmi karta bakınca birdi, bire sap sarı kesildi.. Kalbi © yerinden kopacak gibi - çarpıyordu. Ve- dat Naci ziyaretine gelmişti!.. rak rum! — dedi — basta mısın? Misafiri salona aldım. Şimdi Beyefendiyi de: . uyandıraca- ğin. Belkis: —Babamı uyandırma dadı— dedi Dadısı çıkar çıkmaz Belkis bemen aynanın önüne koştu, Titreyen elleri (o podra ve kar- men tüpünü araştırıyordu. Sür atle podra sürdü, dudaklarını şayanı ; hayret bir meleke ile | boyadı. Salonda Vedat Naci Belki- sin güzel büst: bir resminin önünde durmuş derin derin ba | karken gençkız içeri m Heyecanmı zaptetmek içi peyce güçlük çekiyordu. Vedat Naci eski bir ahbap teklifsizli. &i ile onun iki elini birden tu tup öptü. — Cesaretime, sabırsızlığı- Dadısı hayretle yüzüne baka - (lı — Ne kadar sarardın yay «| MELEK | Sinemasında LİLİAN HARVEY ARMAND BERNARD ve ANDRE ROANNE AŞKA TÖVBE kahkaha, musiki ve meşe filmi, Saat 10,45 te tenzilâtlı matine ELHAMRA inemasında MARLENE DİETRİCEH'in en güzel temsili olan 27 Nolu CASUS emsalsiz filminde görünüz. Saat İl de tenrilâtlı matine ilâveten: Paramount halilyazır dünya havadisleri ile sesli varyeteler ma hayret ediyorsunuz. değil mi? — diyordu — Belki: bilâkis — diye ce- | Sizi vap verdi — yalnızlıktan sıkı- | yorum — çok memnun ol-| teklifi tekrarlamanın doğru ol mıyacağını hissediyorum. Vedat Nacinin yine kendi verdiği bu cevap Belkisi şa- şarttı, Her halde o gönç adam onun - müsabakaya girmesine pe taraftar değildi. Teşvik ede faz | ceği yerde cesaretimi kırıyor- du., Sözünde durmasını adeta ihtar eder gibiydi. Ah Lâmia burada olsa idi Karşı karşıya koltuklara 0- Vedat Naci sordu; © , Bu İN gazeteleri 0- İ ln teveccüb; var, Balodin çıkar çıklaz min tldurğuynn oehisini. — Çok yanılıyorsunuz Bel: |, 14 ” kis Hanım, Herkes, ama ber. | belki meseleyi yolue koyür- kes sizden bahsediyordu. Hat | di! Belkisin uzunca süren sü- ti ymm bana küçük bir va- İkt Vedat Naciye büsbütün zife de vardiler cesaret verdi: — Nasıl vazife? e — Affediniz — dedi — za Düm gece size en ten kabul ettiğim bu vazifeyi benim refakat ettiğime Giz brkikile <2 Yedekli etmişler.. Tertip heyetinin si İska hatice 'alikiy TME ederek | erek ları bugün siz ziyaret ederek İce Me e ere kan bir be teklifi tekrarlamamı rica etti- (iler. hane telâkki ederek kabul et Belkisin içinde gene bir fır. | tim.. Artık bu bahsi kapaya tma başlıyordu... Ne cevap ver İrm... meli idi ? (Devamı var) ğ