10 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

10 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

A K 10 KANUNUSANİ 1932 6 nc sene, Ne, 2126 KURUŞTUR ÇAN Sürt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Jandarmaya niçin ehemmiyet veriyoruz? Halkın ruhundaki emniyetsizliği çıkarmalıyız - Jandarma zabit ve küçük zabitleri için yalnız askeri ihtisas kâfi gelmez - Daimi mücadele içinde geçsı. bir hayat - Ordu ve jandarma arasındaki fark - Jandarma kuvvetlerimiz memlekete nasıl Türkiyede asayişin temini- | ni her mülâhazanm üstünde ta | tuyoruz. Eğer bir koç seneden beri memlekette nisbi bir inki- şaf ve faaliyet başlamışsa bu-| nu asayişe İyunuz. Şunu da | unutmamalı ki, memleketin ber tarafında asayiş normal bir halde değildir. Hele bazı vilâ- yetlerimiz halkının ruhlarmda, maneviyatında bir nevi emmi- yetsizlik hâlâ yaşıyor. Asayiş mevzuu; hem maddi, hem ma- nevidir. Bu mevzular üzerinde esaslı surette çalışmağa mecbu ruz. Bu zarureti, bil gal ve cenup vilâyetlerimiz için da- ha müstacel görüyoruz, Asayi- şin takarrür ettiği yerlerde bu iyi vaziyeti tutmak, emniyetin bulunmadığı yerlerdede onu arayıp bulmak için muntazam, müsbet bir teşkilât ister, Jan- darma teşkilâtını murat ediyo- ruz, Janadarmamızı, o esaslı bir ıslah ve tensik (yolunda nasıl çalışıldı ğını, çalışmıştık. Bu faaliyet, her gün daha ziyade artan bir azim ve hararetle, bil'iassa ciddi bir takip fikrile devam ediyor. Jandarma, tıpkı süvari sıni- ziyade bütçeyi alâkadar Bütçenin dar olduğu bu zaman larda bütün ihtiyaçlar, birden temin edilemiyor. Bununla vaber hükümet, her — dairenin (1 bütçesinden mühim tasarruflar yaptığı halde jandarma bütçe- sine ilişmemiş, bilâkis onu art- tırmıştır. Bu hatt hareket; hü- kümetin asayişe ve onu temin ile muvazzaf olan jandarmaya verdiği ehemmmiyetin. gösterir, Şu da var ki, jandar- manın mü bir hale gel“ mesi için yalnız para kâfi de- gildir. Bu işi başarmak için pa- ra kadar da uzum bir zaman ve bu zaman zarfında devamlı, me. todik bir faliyet (ister. Çünkü » | lidir, Bu arada harita mütal tevzi edilmiş?.. Jandarma zabitlerine yükle nen mes'uliyetlerin ağırlığı dü- şünülürse, ordunun en iyi zabit leri arasından seçilmeleri lü- zumu kendiliğinden © anlaşılır. Filhakika jandarma zabitinin vazifesi ağırdır. Bif taraftan or du zabitleri gibi talim ve terbi- ye ile meşgul (olacak, askeri malâmatını (arttıracak. Di- ğer taraftan da adli, zamanında bile, köylerde, kır- larda daimi bir mücadele için- rk | de geçecektir. Jandarma zabit. lerinin mesleki bir imtiyazı, re- fah noktasından ordudaki arka daşlarından hiç bir farkı 'yok- tur. Terfi ve tefeyyüz cephesi; ordu zabitleri için daha ümitli ve parlaktır. Bu sebepler; ordu zabitlerinin jandarmaya geçme lerini teşvik edici bir mahiyet arzetmiyor. Kanaatimizce ordu izaha | oni: Yeni jandarma teşkilâtında küçük zabite çok & ehemmiyet veriliyor. Bunların gedikli mek tebinde tahsil ettirilmeleri düz Bu mekteplerde as- m, ilk mektep tahsi sı ve basit krokiler yapılması öğ- retilecektir. o Bütün bu malü- be- |mat; küçük zabitin yalnız mes. yrEi RR değil, içtimai ve teshil edecek mi bir âmildir. Jandarmanın ana emniyet ve asayişi | ihlâl eden hallere daha İden mâni ol- maktır, Bu mülâhaza ile her vi- lâyetin çoğrafi, idari vaziyetle- rine göre kuvvetler memleke- tin her tarafına tevzi edilmiş- tir, Bugünkü mevcuda göre vasati olarak yirmi köye. bir Jandarma, her beş karakola da bir zabit düşüyor. Kazalar, na- hiyeler ve hattâ bazı yerlerde vazifesi adam yetiştirmek, meslekleri: | köyler telefonla biribirine bağ- nin bütün icaplarını bilen za- bit ve efrat yetiştirmek mev- zmu bahistir. Talim ve terbiye işleri kuru temennilerle husul az, Jandarma zabitlerinin, kara- kol kumandanlarının vazifeleri lanmıştır. Bu, hem inzibat iti- barile faydalıdır, hem de va- tandaşları biribirine yaklaştır- mak, memleketin birliğine ya- ramak noktasından mühimdir. Her halde müntazam, vazifesi- 'ni müdrik bir jandarma kadro- yalnız askeri işlerden ibaret de- | su, memleketin en verimli bir gildir. Onlar için yalnız aske-| teşkilâtı sayılır. ri ihtisas kâfi gelmez. Jandar- Siirt Meb' ma zabit ve küçük zabitlerinin MDMMUT. idari, adli, mesleki ve bilkasen AR içtimai vazifeleri de vardır. Türkiye halkının yüzde sek- - sn il imi zeser | Rus-Romen ziyade jandarma ile temas he- | Müzakeratı lindedir. Onun için jandarma, hali hazarında adeta devletin mümessilidir.Denilebilir ki, köy lülerin devlete ia olan ei ve saygılarının derecesi, mul İerindeki jandarmanın hal, ha- reket ve ahlâklarına (tabidir. Böyle muhtelif cephelerde va- zife ve mes'uliyeti olanların fi- kir, ahlâk ve irfan * seviyeleri sok yüksek olmak lâzımdır. O- Sun için jandarma zabitlerinin &n evvel harbiye o mektebinde! okumaları, ilk senelerini ordu- Jandarmaya geçmeleri esası ka- aşmıştır. Bu suretle ordu Dun temeli olan disiplin ruhuna asılandıktan sonra meslek mek- sevkolunurlar, Netice Rusyanın ve- receği cevaba bağlı BUKREŞ, 9 A.A, — Sovyet Rus- ya; Romanya tarafından tellif edil miş olan son metin hakkındaki ka- yarını vermek üzere 48 suat mühlet talep etmiştir. Bu karar, 10 kânunu- saniden evvel malâm olmayacaktır. Resmi bir membadan bildirildiğine göre Romanya hükümeti; Romanya”. nın bütün menafij ç muhafaza eden metin Sovyetler tarafından kabul ©- k | dilmedikiçe onlarla hiçbir itikâf nktet emeğe karar vermiştir. Binaenale yh şimdiki müzakeratın muvaffak. yetle netiçelermesi ve bilmukabele mahküm olması Sovyetlerin cevabı- pa bağlıdır, KA iş nal Hariciye vekili vapurda İstanbul valisi tarafından teşyi ediliyor Hariciye vekili dün hareket etti Tevfik Rüştü Bey Bağdat'ta Kral Faysalın misafiri olacak, iki gün kalacaktır. Vekil Bey Tahranda itilâfları bizzat intaç ve imza edecektir. Tevfik Rüştü Beyle beraber Tahrana giden İş Bankası "umumi dei müdürü Celâl B. | katlıyan otelinde bir decek müzakeratı idare edecek | olan Hariciye (o vekili Tevfik Rüştü B. dün Loit Tiryestine kumpanyasınin Abağia vapu- ru ile Batum tarikile “Tahrana hareket etmişur. Tevfik Rüştü B. dün sabah To müddet meşgul olmuş, bir aralık Holan da, Yunan ve Bulgar sefirleri- nin ziyaretini kabul etmişti Vekil B. öğleden sonra saat üç buçukta otelden çıkarak Pera- palasa gitmiş ve orada bundan bir kaç gün evvel kendisini zi- yaret etmiş olan sabık Mısır Hidivi Abbas Hilmi Pş. ya ia- i ziyaret e etmiştir. Tevfik beş on da Rüştü B. saat Türkiye — İran hudutları | kika geçe Abazia vapuruna git hakkında Tahranda cereyan ©&- (Devamı 6 ıner sahifede) Belediye cezaları için mahkemeler açılıyor! Hâmit Bey Ankaradan geldi Bu mahkemeler yalnız Belediye cezalarile meşgul olacaklardır. Bir müddetten beri Ankarada bu- lunan belediye reis muavini Hâmit B. dün avdet etmiştir. Hâmit B. An- karada takip ettiği | belediye işleri izahatı vermiştir: — Sulh mahkemelerinin işi çok- tur. Belediye cezalarının ve itirazla- rın tetkiki geçikmektedir. Bu den vaznifi belediye lâ; yapıla. mıyor. Adliye vekâleti nezdinde te- şebbüsatta bulundum, ve, yalnız ce- ralmi belediyeyi rüyet etmek üzere sulh mahkemeleri ihdası kararlaştı. Bu mahkemeler yalnız belediye işle- rine ve sür'atle intaç ©- deceklerdir. Bu mahkemelerin İstanbulun ban i semtlerinde tesis edilmesi lüzum- lake il liye visko dei umumilikle hali muhaberededir. Belediye memurlarının tekaüdiyeleri Belediye memurlarının teksüdiye eri hakkındaki kanun lâyihası da ik mal edilmiştir. Bu kanuna göre, be- lediye memurları tıpkı devlet memur ları gibi tekaütlük haklarından isti- fade edeceklerdir. Lâyiha bütün en- cümenlerden geçmiş, bütçe encüme- ninde kalmıştır. Meclis tatil edildi- Himit B. dinden müzakeresi tatilden sonraya burakılmıştır. İstimlâk işleri İstimlâkâtim daha salim ve daha pratik, ayni zamanda alâkadarlar i- de Şin de müsmir olabilmesi için vekâ. Mühim bir İçtima Heyeti vekile dün İl dört saat toplandı ANKARA, (Teletfonla)— Heyeti vekile bu sabah saat || İl 21 de toplandı. İçtima 4 saat |! devam etti, Bu içtimaa husu- si bir ehemmiyet atfolun- maktadır. Pıçak kemiğe Dayandı! (Almanya artık para vermiyeceğini resmen bildirdi.. Avrupa siyasi mahafili heyecan içinde; ne olacak? Alman Bâşvekili M. Brüning LONDRA, 9 A.A. — Berlinden Reuter ajansına haber veriliyor: Ber lin'de İngiliz sefirine Alman başveki li, bundan böyle Almanya'nın tami- (Devamı 6-rner sahifede) Suriye Krallığı.. Hariciye vekili Suriye Krallığı hahkında ne diyor? Ankarada Gazi Hz. tarafım. dan kabul edilmiş olan sabık Mısır Hidivi Abbas Hilmi Pş. refakatinde sabık Şarki Erden başvekili Hasan Halit Pş. bu- lunduğu halde dün Ankaradan gelmiş a Şimdiye kadar vâki olan tek ziplere rağmen (o Abbas Hilmi Paşanın Suriye kralı o olacağı hakkında yeniden bazı rivayet- ler deveran etmektedir. Abbas Hilmi Pş, nın Ankara seyahati bi noktadan şayanı dikkat g rülmüş ise de, Hariciye Vekili Tevfik Rüştü B. dün bu husus ta mütalealarını soran gözeteci lere komşu bir memleket olan Suriyenin Oo umuru dahiliyesi hakkında hiç bir mütalea beyan li otelinde yemek yemi Hasan Halit Pş. Abdülha- mit devri ricalinden Ebülhüda EF, nin oğludur ve elyevm ak- rabasından bazıları da şehrimiz de bulunmaktadır. Hasan Ha- it Pş. o Abbas Hilmi Pş. ile birlikte bir iki güne kadar Av- rupaya gidecektir. Se mi let nezdinde bazi maruzatta bulun- dum, Vekâlet tetkileat yapmaktadır. Gazi köprüsü bali tetkiktedir. Henüz bulunmuş bir bal şekli yoktur.” /| Kemalpaşaya varınca derhal mahal. / | lemuhtarları davet edilmiş ve müuhta Urla ve Kemalpaşa kazalarındaki darlık! izmir valisi vaziyetin mübalâğalı gösterildiğini, mevcut darlığın iza- lesi için tedabir alındığını söylüyor Hakiki vaziyet nedir? de vaziyete düşen Urla Kamal ii iyete ve paşa kazası bağcılarına i cemi yeti tarafından yardımda — bulunul- maktadır. Hilâliahmer cemiyeti İzmir heye- ti merkeziyesinin kararı mel Hilâliahmer reisi Sezai Beyin riyase tinde bir heyet Urlaya giderek mua- venete muhtaç ajl yapılan yar- 'dımlara nezaret etmiştir. o Hilâliak iyeti mühtaç ailelere un ve maddeler tevzline devam . İzmirden kâfi mikdarda, gönderilmiştir. Ayrıca bir sıhhiye memuru ve mualece de sev- kedilmiştir. Yardıma devam edile- cektir, çene cemiyeti ya heye- t iyesi, geçen günkü içtima da Kemalpaşa kazasında O mevcut muavenete muhtaç | ailelere de yar- dında bulunmaşı © kararlaştırmıştı. Gerek Hilâliahmer © cemiyetinin gerek hamiyetli bazı tüccarların te- berrü ettikleri unlar on beş günden İzmir Valisi Kâzım Pş. miştir, İlk yardım o olmak üzere ur ve zeytinyağı tevzi edilecektir. Yapılan son tetkikatla da © sabil olmuştur ki, Kemalpaşa o kazasının hu seneki sıkıntılı vaziyetine yeğân sebep, üzüm mahsulünün semavi a- fattan mahvolmasıdır. Bir istatistiğe nazaran 929. senesinde (7) milyon (Devamı 6 ıncı sahifede) gitmiştir. Heyet cı muavenet aile miktarı tesbit edil. Şoförlerden delirenler ole Yeşılaycların vexvdiği rakkam ısrarla reddediliyor Şoförler kokain, heroin gibi şeyleri kullanmayı nereden ve kimlerden öğrenmişle, â düşmanı “Yesilay” cıların - vide nakliye kazalarından sarhoş © <i Z soförleri mes'ul tutması, şoförler a- : rasmda umumi bir teessüre sebebi yet vermiştir. Şoförler cemiyeti er- İkânından bir zatın bize anlattığına göre “Yeşil ay” cılar bir sene zar- fında 40 şoförün içki yüzünden de- lirerek bmarhaneye girdiği iddiaları mübalâgalıdır. Dört sene içinde an- cak dört şoförün çıldırdığı tesbit edil miştir. Bunlar da içkiden değil fi- rengi neticesinde delirmişlerdir. Şoför cemiyetinden bir zatın id- Gasına nazaran geçen gün Beyoğlu kaldırımında cereyan kamya- net faciasının kahramanı şoför Celâl &k. nin sarhoş olmadığı anlaşılmıştır. Celâl ef. hattâ sigara bile içmezmiş. örler ki: — Otomobil © kazalarının mes'uliyetini şoförlerde aramak ve hele sarhoşluğu kazalarda snik diye kabületmek doğru se kendi cemiyetlerinin fikir ve müta- lena alınmadığından şikâyet ediyor. Şoförlerde tahsil kaydı aranması hakkında cemiyet erkânmdan bir zat demiştir ki: lan bu menhus âdeti şoförler, yük. sek sosyeteye dahil hanımlarımızdan kapmışlardı ir. Memlekette içki kullanan. koleain seken, esrar tüttüren sade şoförler mi mı yül © (Devamı 6 ıncı sahifede) Mavunacılar heyeti umumiye halinde dün toplandılar ve nizami nameye bir madde ilâve ettiler, Yazısı iç sahifemizdedir.