22 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

p Sigast Tefrika: 57 Birinci Millet Meclisi Yazan: Edirne Meb'usu M. Şeref Grup nihayet en yerinde olan kararını veriyordu. Birinci meclis dağılm. alı idi ve işte o karar bu neticeyi istihsal ediyordu. Zaten silâh altında muazzam bir ordu vardı. Bu müthiş masa rifi icap ettriyordu.. Aylarca | böyle hudut boylarında bekle-| tilen bir ordu belki gevşer, bel- ki masrafa tahammül edilemez sanılıyordu. Buradaki düşman o ölçüsü Türkün ölçüsü değildi. Türk or | dusu onların kıyas ve zannettik leri ordu değildi, Mehmetçikle- | gelen | rin vatan kaynağından aşk ve iman gıdası onların an- m bir manevi gıda arkadaşlar gene o günkü arka- daşlardan başkası değildi. Müdafaai hukuk grupu içti- ma etti, Başta, Gazi Mustafa Kemal Hazretleri olduğu hal- de Hariciye vekili İsmet Paşa (Edirne) Lausanne'm ilk müza kerelerini bülâsa etti. Çok vatanperverane müzake re ve münakaşalar cereyan ey- ledi, Grup şu kararı vermişti: “Müstemirren müçtemi ve ga yenin husulünc kadar mün'e- kit bulunan Büyük Millet Mec- İlisi tam ve kâmil mânasile İ Türk milletinin o mümessilidir. Türk efkârı umumiyesi de tama mile Meclisle beraberdir. Sulh- tan kaçındığı rivayet edilen bu meclisin azası asla bu fikir ve emelde değildir. Ancak tam is- tikdâl ile bir sulh yapmak arzu i | sudur, Vatan tecezzi kabul et- mez bir küldür. Bir karış topra ğından vazgeçemez. Türkiye devleti her devletle mütekabil yurtla- | hukuk ve beyneddüvel velveleli matbuatı Türk efkârı umumiyesinin mec lis ile beraber olmadığını hay- kırmaları da az tesir etmiyor değildi. Vatana hiyanet ederek, nur cehenneme kaçan $ Mehmetçiğin ilâhi güruh ağzına geleni söylüyor- du, Halbuki meclisteki kudret- li bir grupun, Büyük Şefin et- rafındaki toplanmış olanların hiç bir şeyden perveları yoktu.. Onlar yokluklar içinde yara tılan varlığın en mahrum gün- lerinde ve en çetin mücadeleler de ellerile ölümü tutarak büyü halâskârm ardından bir dakika ayrılmış değildiler. Bu günkü Italyan Akademisyeni Dün Casa d' italyada ilk; konferansını verdi ödün leş Cine Fili da bagünkü 1 talya ve cihan fütürimi hakkında italyanca bir konferans vermiş, fran sızça ve italyanca yazdığı bazı şiir. leri okunmuştur. Fukara için meccani muayenehaneler vazifeye riayetkâr ve sahiptir. Şu halde Müdafaaihukuk grupu sulh için Arayı umumiyeye bir kere müra caatı münasip ve muvafık gör- müştür, Bu sebeple Meclisin fes hile intihabat icrasma ve yeni gelecek Meclisin in'ikadına ka- | dar müstemirren devam etmeğe | karar vermiştir, İsmet Paşanın çok yüksek ve ince bir zekâ ile vaki teklifi ka- dar Avrupada bizden kocundu- İ rulmak istenilen efkâra ve ci- ban müvacehesinde Türk mille ey- | tinin meşru taleplerine bu ka- dar salim ve metin bir cevap verilemezdi. karar veren Millet Meclisi, suh işini şerefli halefi olan ikinci meclise bıraktı, Birinci mecli. sin yokluklar | içinde işe başlayan bu meclisin Türk tarihinde yalnız bir ismi kalmış tır: Halaskâr, fedakâr, hamiyet ve feragatin timsali Büyük va- tenporver Türk meclisi ( Etıbba Odasında Heyeti umumiye bugün toplanıyor Etihba odası idare heyeti dün mu tat içtima: aktetmiştir. Heyeti mumiye de bugün saat 14 te Halke. yn senelik kongresini aktedecek Tütün inhisarında teftiş ik açmağa karar ermiştir. Hi RAN kaç güne ada ele ektir. Lausanne tamirat konferan- sının 18 kânumusanide içtima kararlaşmıştı, Sonra Fransada ki kabine buhrani #ebebile 25 kânunusaniye tehir edildi. Bu satırları yazdığımız gün — 21 kânunusani perşembe — konfe ransın içtimama dört gün kal dığı halde henüz, toplanıp top lanmıyacağı ve toplanırsa da işi ciddi surette müzakere ede- deği malüm değildir. Hattâ Fransa, 25 tarihini henüz res- men kabul dahi etmemiştir. Öy © le anlaşılıyor ki, hâkim olme- E ya başlayan fikir, konferansın, doğrusu müzakeratım tehi ri merkezindedir. O halde ya konferans hiç içtima etmiyecek ve alâkadar devletler e Alman- ”; una'u temdit et- Tütün İnhisarı umum müdür ve- kili ve başmurakihi Hüsnü B. in em- rile idarei | merkeziye şuabatı ile Cibalı fabrikasında inhisar müfettiş. leri tarafından âni surette teftişata başlanmıştır. tiklerine dair teminat verecek- ler. Yahut toplanacak ta bu ka rar Almanya'ya içtimada teb- liğ edilecektir. Konferansın tehiri diyemez- sek te her halde bu sıra karar verilmek istenilmemesinin 86- a basittir: Çünkü bu sıra karar vermek mümkün görül müyor. Hoover moratoriumu- nun temdidi aleyhinde Amerika kongresi tarafından verilen ka rar, veziyeti işkâl etmiştir. İti- lâf devletlerinin bütün ümitle- ri, Amerika'ya olan verecek- ile Almanya'dan olan ala- caklarını mahsup etmekti. Kon grenin kararı böyle bir mah- sup muamelesinin yapılmasına imkân b: « Diğer bim mm ir tim m İşte intihabatın tecdidme| > İ | İ l MİLLİYET CUMA 2? KANUNUSANİI HARİCİ HABERLER Lâtin Gazetecileri Kahire kongresine giden Fransız gazetecileri döndüler MARSILYA, 21 A.A. — Chan. | pollion vapuru, Kahire Lâtin matbu at kongresine iştirak etmiş olan Fran sız İisanile yazan gazetecileri Fran- sa'ya getirmiştir. M. Maurice de Waleffe, kongre- nin gayesi, büyük Lâtin ailesini lisan noktaj nazarından uzun zamandan beri Lâtin lisanı güzidelerini istilâ eden Anglosaksonlara karşı bir ara- | ya toplamak olduğunu ve Anglosak | senlerın bu a'âsmn, selikelarmın mahvolmaması icay Lâtin Hi- | sanlarını nihayet ereceye dü- | şörecek çekilde bulunduğunu söyle- | miştir, Mummaileyh, demiştir ki: Fransız, Italyan, İsviçre, lapanyol, (o Belçika ve cemmbi Amerika gazetecileri sık sık görüşmekte ve hali ileri bereberes tetkik eylemiekte. dirler, Kahire kongresi, büyük bir ma- vaffakiyet kazanmıştır. Mümessiller, resmen kral Fuat tarafından kabul edilmiş ve Mısır başvekili kongrenin mesaisine iştirak etmiştir. İâtin matbuatına ait hususatı bir surette istikbal etti, Helyopoli- te, Lüksor'da ve Nil vadisinde icra etmiş olduğumuz gezintilerde birçok Mrsr'lı arkadaşlarınız bize iltihak ettiler. Vapurun avdeti esnasında Lâtin matbuatı mümessili: ir takrir bul ettiler. Bu tekrirde, Lâtin unun muhafazası için Avrupa'nın Lütün lisanlarile münteşir gazeteleri ile Cemubi Amerika gazeteleri ara- sında sıkı bir birlik vücude getirmek ve muhafaza etmek arru ve azmi iz bar olunmaktadır. Ispanyada bir manastır daha kapatıldı . BİBAO, 21 (A.A.) — Dahili rasında ateş teati edilmi Manastırdan çıkarılan pori ler halk tarafmdan iskân edil mişlerdir. Tahliye edilen rsanas tır, askeri kuvvetler tarafmdan muhafaza edilecektir, 1 milyon Amerikalı, uyuşturucu maddeler kullanıyor NEVYORK, 21 (A.A.) — Mümessiller mecli İM, Loring Black' milyondan fazla Amerikalı, yoğ maddeler Dee Eski bir türbe bulundu ERİHA, 21 (A.A.) — Liver pool darülfüm sille. rinden Garstang (milâttan on beş asır evvelki zamanlarda hü küm sürmüş olan devlet reisleri nin gömüldükleri türbeyi mey- dana çıkarmıştır. —— Habeşistan veliahtı, Papanın huzurunda VATICAN, 21 A. A. — Papa, Habeşistan veliahtı ile hemşiresi ve in zevcini kabul etmiştir. Papa” ya gayet mütanna ve müzeyyen takdim etmiştir. Papa, veliahte altın madal yeler, inci tesbihler vermiş ve kendi sine dokuzuncu Pis nişanınm büyük sahibini ihda etmiştir. Para mı? İ vir, ! Müşterek Times gazetesinde mühim bir makale LONDRA, 21 A.A. — Times ga- zetesi, Perogrinus imzalı bir makale neşretmektedir, bu makalede altın milyası meselesi ile harp borçları ve tamirat meselelerinin bu sistemin iş- İ lemesine karşı çıkarmış olduğu müş | küller tetkik olunmaktadır. Birçok memleketlerin altın mik- yasını terketmelerinin neti rak makale muharriri, Steri ya gümüşün bu memleketlerce müş- terek para esası ittihaz £ edilmesini teklif eylemektedir. Muharrir, Almanya, cenubi Ame. rika, Japonya, İngiltere, İtalya, İs- kandinavya vesair takım devletlerin Sterling veya! iş grubundan birine iltihak ede | eklerini yazmaktadır. Maamafih bu gibi devletlerle altı. nı mik yas olarak muhafaza eden dev letler arasındaki ticari münasebetler bu yüzden pek ziyade müşkülâta uğ- rıyacaktır. Bunun da sebebi gümüş krymetinin altın kıymetine olan nis- betidir. Times yazetesi, netice olarak Pe- vegrinus'un tetkik etmekte olduğu imkânların altın mikyasmın iyi işle. mesini tahrip etmiş olan kuvvetler, milletlerin aklı selimi tarafından tah rip edildiği takdirde birer & hakikat olabileceğini yazmaktadır. Cenevrede Hazırlıklar | Amerikan murahhaslırı yola çıktılar NEVYORK, 21 A.A. — Tehdi- di teslihat konferansına iştirak ede cek Amerikan heyeti murahhasları âyan azasından M. Swanson ile dok- tor Bime Wodley Mo suk he müzaheret kadınlar vi eden 3 kadın bulunduğu balde Av rupa'ya müteveccihen President Har ding vapuruna binmişlerdir. CENEVRE, 21 A.A. — Cemiyeti Alevam mahafili, C: Akvam meclisinin pazartesi günü bayiye olan içtima devresinde Fransa'yı M. Boncour'un temsil edeceğini büyük bir alâka ile öğrenmiştir. Bu devreye Fransa riyaset edece- ğinden M. Boneour, riyaset kürsüsü ne oturarak müzakeratı idare edecek | M. Boncouir'un 4 seneden beri bu mümtaz devlet adamının meb'asan meclisi hariciye encümeni reisi sıfa- üle beynelmilel siyasetin tekâmülü safahatını dikkatle takip etmekten fariğ olmamış bulunduğu dikkate ş- yan görülmektedir. ge ZN mümessilleri kabul etmek için hazır- Idelarda bulunmaktadır. Ayni zaman da haricen bedii hiçbir şeye raalik olmıyan içtima binasının. dahili de gayet asri ve konfora muvafık bir su rette tanzim edilmiştir. Binanın haricen bedii bir manza | ra arzetmemesi, bir sâat veya otomo- bi fabrikasma ileri gelmektedir. Matbuat mümessilleri, bügün mü kemmel, seri ve emin tesisatlarına vaziyet etmi; M. Venize'os Roma'da ROMA, 21 (A.A.) — M. Ve nizelos Romaya gelmiş, istas- yonda Hariciye nazırı M. Gran di tarafından Hindistan'da bir hâdise| “-d JAMMU, 21 A.A. — “Keşmi; Serseri bir lesi Precisi köyünde 5 ev ve mağa zayi harap etmiş ve posta era ime yaktıktan sonra polis karakoluna ta- arruz ederek silâbları zapt ve bir miktar kâğıt para alıp savuşmuştur. | timamı yapmış ve Lart Liton' , Müstakil | Mançurya Nankin hükümeti müteşebbisler derhal tevkif edecek NANKİN, 21 A.A. — Çin hükü- meti Mançuri'min östiklü çalışanlar hakkında tevkif releri çıkarmağa karar pia Şirine Ee gönderiyor TOKYO, 21 A.A. — Şanghayda mukim Japon tebaaları arasında gün den yüne tezahür etmekte olan endi- şeyi teskin etmek maksadıla, aeber naklin mahsus bir tayyare | ilebir kruvazör, 4 muhrip ve bir o miktar bahriye silâbendaz askerlerinin Şan- shaya hareket etmelerine hükümet emir vermiştir. İ Beyaz Rusların faaliyetleri MOSKOVA, 21 ALA. — Tas A- jansı tebliğ ediyor: Moskova gazete leri, Harbindeki beyaz Ruslar askeri teşkilitmin Japon zimamdarları ile mükarenet şeklini alan içtimaları halkında Pekin'den almış olduğu bir haberi neştetmektedir. Moskova ge- zzteleri, Bu mümayişin jeneral Syt- chev'in riyaseti altında ve Karbine- koc - Vremin ismindeki Japon gaze- tesinin bir muharririnin huzuru ile içra edilmiş olduğunu tasrih etmek. tedir Sovyet gazeteleri, hiçbir mütalca yürütmeksizin Vremia gazetesinin bir makalesinden iktibas edi kür gazete, Japon kumandanı şar. ki Çin hakkında zaruri olan tedbir- li ittihaz etmeğe davet etmek ir, - Tzi gazetesinde çıkan ME pk simali Mançuri'de askeri harekâtın içtinabe nakabil ol. duğu beyan olunmaktadır. Tehkikat komisyonu CENEVRE, 21 A.A, — Maş ti'ye gidecek tahkikat heyeti liğe intihap etmiştir. Japon diyet meclisi feshedildi TOKİO, 21 (A.A.) — Ja pon diyet meclisi, dün feshedil miştir, Güzellik Kraliçesi Yeni kıraliçe ilân edilemedi! Cumhuriyet gazetesinin her sene tertip ettiği güzellik müsa bakası bu sene de yapılmış fa- kat ademi muvaffakıyetle neti- celenmiştir. İlk müsabakada hakem heye tinin tereddüdünü mucip olan nokta dün kösbi kat'iyet etmiş müsabakaya iştirak etmiş olan hans bilhassa az oluşu bu husustaki hükmün verilmesini teşkil etmiştir. Bu neticeye gö- re bu sene Avrupadaki güzellik müsabakasına Türk güzeli ola- rak kimse gönderilmiyecektir, Rana Bey Gitti en ve gümrükler bak tetkikatta bu şehrimizde & lunmuş olen Gümrükler ve İnhi Sir « vekili Rana B. dün ak iİşam Ankara'ya avdet etmiştir. Rana B. istasyonda inhisar ida releri ve gümrükler müdürleri ve defterdar Şefik Bey tarafm- dan teşyi edilmiştir. noktadan işleri teshil edebile- ceği de şüphelidir. Çünkü şim diki kongre, fikrini değiştirip de moratorium hakkında şim- dikinden farklı bir karar verme dikçe, Amerika eg gyz neticesini beklemek uzun sürer. Şimdikinden Te bir kongre ancak 1933 senesi mar- olacak. cesi bezek borçlar hakkın da daha geniş düşünen adam- lar intihap edilseler de, yk ki meclis ancak 1932 senesi timamdan sonra dağılacak. Ve yeni kongre yeni reisicümhur- la beraber ancak 1933 senesi martında iktidara geçecek. O tarihe kadar da Alman mora- torium'unu temdit mümkün gö caklılara temdit edemez. Bu şerait altında Amerika cephe- sinden yegâne ümit, şimdiki kongrenin verdiği kararı geri alarak, İngiliz ve Fransızlara karşı daha mülâyım davranma- sıdır ki, bunun tahakkuk ede- bilmesi için şimdiki vaziyetin çok değişmesi lâzumdir. Diğer taraftan tamirat et- rafında şimdi karar verilmek istenilmemesinin diğer sebep- leri de Fransa ve Almanya'da yapılacak intihabattır. Her iki memlekette de intihabat yak. lâşmıştır. İlkbaharda Fransa- da intihabat yapılacağı gibi, Prusya'da da intihabat yapıla- cak, Fransa ile Almanya arasın daki münasebatın gerginleşme- sine son Alman intihabatı s6- bep olmuştu. Denebilir ki, Al- ir. Çünkü Alman ya'nın Avrupa alacaklıları tem deseler de, Amerika bu al: sbet manya'nın Cemiyeti Akvama gemin takip eden iyi müna- gelen bu intihabat nihayet vermişti, Bu intihabat ta müfrit Hitlerist'lerin kuv- vetle meclise gelmeleri, Ver- sailles muahedesi hakkındaki noktasi nazarları (o Fransızları korkutmuş ve mukabil (tedbir almalarına sebep teşkil etmiş- ti. O günden bugüne kadar mü nasebetler (o gerginleşmektedir. intihabatın ihdas ettiği fena va- ziyeti, diğer bir intibabatın ya ratabileceği müsait hava tadil ei nazaran, yapa cak başka bir . yoktur. Mez | tenzilâtlı tarife on gün devam edecekti; Türkiye - İran müza- keratı ilerliyor. T. Rüştü B. yakında dönecek ANKARA, 21 (A.A.) — İstihbaratımıza nazaran Tahran- da Hariciyo vekili Tevfik Rüştü Beyfendi ile İran hükümeti ara- sında cereyan eden müzakerat pek müsait bir inkişaf göstermek- tedir, İki kardeş millet arasmdaki dostluk ve samimi mürasebatı bir kat daha takviye edecek olan bu anlaşmada İranın Ankara bü. yük elçisi Sadık Hanın esaslı bir âmil olduğu şayanı zikirdir. Tev fik Rüştü Beyfendinin pek yakında avdetine intizar edilmektedir. Gümrük muhafaza kumandan- lığı faaliyete geçiyor ANKARA, 21 (Telefonla) — Gümrük muhafaza tm'um ku mandanlığı teşkilâtı ikmal edilmek üzeredir. Kumandanlığın muhasebe, memurin, muamelât şubeleri bulunacağı gibi, karar- göh teşkilâtnda bir de istihbarat şubesi olacaktır. Vekil Rana Bey evdetini mütcakıp kumandanlığa tahsis edilecek bina mesele si de halledilecek ve kumandanlık faaliyete geçecektir, Seyfi Ps. halen kumandanlığa devrü teslim edilen dosyalar ve evrak üzerin de tetkikatla meşguldür. Devlet demir yollarında tenzilât ANKARA, 21 (Telefonla) — Devlet demiryolları bilet ücret lerinde Bayram tarifesini Ramazanın 20 sinden itibaren tatbika karar vermiştir. Bilet ücretlerinde yüzde 30 tenzilât yapılacak ve ir. 5: Konsolosluk işleri ANKARA, 21 (Telefonla) — Hariciye dördüncü daire birin ci şube işlerini tedvire memur baş konsolos Kâmil Mümtaz Bey derecesile konsolosluk işlerini tedvire memur edilmiştir. Mülkiye ve maarif tayinleri ANKARA, 21 (Telefonla) — Sabık Kayseri hükümet ta- "| bibi doktor Halit Bey Niğde sıhhat müdürlüğüne tayin edilmiş- İ tir, Niğde Maarif müdürü İbrahim Ethem Bey muallimliğe nak- | lolunmuş ve yerine ilk tedrisat müfettişi Şevket Bey tayin olun- | mastar. İlpir kaymakamı Vekâlet emrine alınmıştır. Üçüncü sınıf mülkiye müfettişliğine Kadıköy kaymakam: | #brahim Mes'ut Bey tayin edilmiştir, Ağaçları koruma cemiyeti umumi katipliği ANKARA, 21 (Telefonla) — Ağaçları koruma cemiyet u- mumi kâtipliğini Merkez bankası idare meclisi azasından sabı!: Ziraat müsteşarı İhsan Abidin Bey deruhde etmiştir, Ankara Tapu müdürü hakkında tahkikat yapılıyor ANKARA, 21 (Telefonla) — Ankara tapu müdürü Niyazi Bey hakkında Maliye Vekâletinin müsaadesile tahkikat yapıl: maktadır. M. Mac Donald Paris'e gitmiyor LONDRA, 21 (A.A) — Siyasi mahafilde beyan edildiğine ' göre M. Mac Donald günün meseleleri hakkında görüşmek üzere hafta sonunda Parise gelmesi için M. Laval tarafından yapılan daveti kabul edemiyeceğinden müteessif bulunduğunu Paristeki İngiliz sefiri vasıtasile M. Laval'e bildirmiştir. Adanada mektepler tatil edildi ADANA, 21 (A.A.) — Şehrimizde gripin salgın ve müstev li bir surette devam etmesi üzerine orta mektepler bir hafta ve ilk mektepler 10 gün müddetle kapatılmıştır. Grip salgını kazalarda da şiddetle hüküm sürmektedir. Telefat çoktur. Havalar gündüz sak | güneşli ve ılık gitmekte, geceleri sıfırdan (aşağı düşmektedir Hastalıklı bulunmayan ev hemen yok gibidir. İran saray nazırı MOSKOVA 21 (A.A.) — İran Saray Nazırı Timurtaş, dün Bakü tarikile İrana avdet etmiştir. İstasyonda Hariciye nazırı ve muavinleri, Türk, İran, İsveç ve Norveç sefirleri ve komiserlikler erkânı tarafından selümlanmıştır, | istifa ii Ve kikileyi yine teşkil etti, Yeni kabinenin eski kabineden far. kı, iki mühim nazırm değiş- mesidir. o Fakat O kabineye dışardan kimse alınmamış- tr. OHerbiye nazırı Ma- ginot ölmüştü, Bu nezarete Zi raat nezaretinden Tardicu nak İedlmiştr İnhilâl eden Zire- kümetinin değişmesi di yetle telâkki edilecek bir hüdi- sedir. Hâdisenin iki moktsdan alâka uyandırması lâzımd: 1 — Acaba Fransız si ge tinde bir tebeddül manasını ta- zammun ediyor mu? mer Şimdiki hükümet eski sine mazaran kuvvetli mi, zayıf m ? Birinci suale cevap olarak mü hemen söyliyelim ki böyle bir varit değildir. Bilâkis tebeddül varit terketmesi | bütün hâdisat, yeni Laval ka- binesinin, Hafta sı Fra Beşve-|i eski Laval kabinesi tarafından takip edilen siyase- ti adım adım takip edeceğini gösteriyor. İkinci noktaya gelince; bun da da tereddüt lâzem- dır: Eski Laval O kebinesi de Fransada her nevi fikri temsil eden bir hi5—et değildi. Fa- kat gir daha az tem Mep göelen