31 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

31 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSRASI 5 TT II, bakkında salâhiyettar dum, Elde ettiği: ve esastan âridir, Ancak AREATA ta tâbi tutulması Amerikada PERŞEMBE 31 MART 1932 7 »ei sene, No. 2205 KURUŞTUR çıkarılan şayialar asıl gerek Avrupa ve gerek İstanbul Rumlarını türkleştirmek hikâyes Türkiyede politi ka işlerine gayri mes'ullerin karışması efsanedir. Bir kısım Atina gazetelerinin neşriyatında po- litika mülâhazaları hakimdir. - Türk - Yunan dost luğu, bütün bu küçük mülâhazaların üstündedir Bazı Yunan gazeteleri, 309 günlerde hakkımızda çirkin meş rıyatta bulunyorlar. Bu gâzete- | yazdıklarına göre İstan- buldâki Rum ekalliyetlerini İ Türkleştirmek, onlara dinlerini ve dillerini bıraktırmak, yolun- da bir cereyan ve faaliyet baş- İ lamış.. En küçük vesilelerden İ istifade edilerek rumca gazete ler © kapatılıyormuş... böyle isnatlar karşısı detten ziyade hayrete Yor. Hatırlardadır ki, matbuat umu yeni çıktığı zaman bir kısım Atina gi ni 5 le neşriyata sahne olmuş” lardı, Halbuki mesele, sadece yeni kanunun icaplarına UY! tan ibaretti, Fazla olarak kanu- nun icaplarına uyan, bir mecburiyetlere tabi tutulan ve ttâ ayni kanunun icabını olarak kapatılan gazetelerin ç© ğu; Türk dilile çıkan, Ve yunanlılık ile hiç olmayan gazetelerdi. Bu < hiç tebarüz ettirilmemişti. Atina gazeteleri bir düziye arı €kalliyetlerin hukukundan sediyorlar; fakat unutuyorlar ki, ekalliyetlerin hukuku varsa hukuku tesbit ve teyit eden muahedeler ve bu mual rin ahkâm ve maddeleri de dır. Acaba bu ahkâm ve delerden hangileri Türkiyede ihlal ediliyor? Mevzuu bahis Yunan göze teleri şu nokta uzerinde ittifak *diyorlar: aim Kimi ekalli $ aleyhi - kalliyetleri aley? ve keme Bu faaliyete amat leştirme hareketin: he kadar memnun ediyorsa, ba“ 2 gayrimes'ul ellerin dahili po itikamızda âmil ve müessir olabileceği isradı ayni derece de müteessir - ediyor. Türkiye aleyhinde vatandaşlarma çok yanlış malümat ve kanaat tel kin eden bu gazeteler çok İYİ bilirler ki, memleketimizin #- Yasi mukadderatına Cümhuri- Yet Halk fırkası ve ondan de ğan Büyük Millet Meclisi ile İ hükümeti hâkimdir. Fırka ile hükümet arasında en küçük bir ihtilâf mezvuu yoktur. Her iki Müessese tam bir ahenk ve ni- Zâm içinde yürüyorlar, Bundan smda e kanı da azetele, böy! İ mak çok hattâ ayı dan | rumluk İ Jükal cihet- ler ; rurete bah- bu hedele- 1. | başka İ mz indeki tin alâkası yoktur. | hükümet ve resmi mak değil, gayrimes'ul va yan veriyor! İtiraf etmeli vi hükümeti böyle mevhum Bi İ politikadan tenzih etmek bizi Sürt Meb'usu : MAHMUT ul tarafmdan - mu- ahedelerin ahkâmı haricinde bir politiks takip edilmesi va- rit olur mu?, Böyle şeylere ihtimal ver- mek, yeni rejimin ruhunu ve karakterini bilmemektir. Bu gi- bi isnatlerı, tevehhümleri; bi- zimle alâka ve o münasebetleri olmayan uzak o memleketlerin i görürsek bir de- âkayt kalabili- İriz; fakat bunları en yakın kom şumuz ve en iyi dostumuz olan bir memleket matbüatmn sü- İtunlarında okursak cidden mü- teesir oluruz » Bu sütunlarda her zaman tekrer edip duruyoruz: Türki- ye ile Yunanistan; öyle bir de- Vir ve şerait içinde (yaşıyorlar ki, her sahadaki münasebetleri. ni her gün biraz daha kuvvet Jendirmek mecburiyetindedir- ler. Bu mecburiyet her gün, her iki tarafa da kendini biraz daba hissettiriyor. Her iki mem leketin ricali ve aklı erenleri ile büyük halk kütleleri bu za- İ kani olmuşlardır. Bizi Sn ziyade müteselli eden cihet te budur. Hal böyle iken ne maksatla ortaya atıldıkları bel- ki olmeyan bazı yanlış rivayet- lere inanarak evhama kapılmak ve bâdiselere olduklarından İle eka bir renk vererek halkı kanaatlere sevketmek; leket arasında teessüse yan güzel münasebetleri ihlâle yol açmaz mi? Arlattığımız yolda fena meş riyatta bulunan Atina gazetele- ri bir de Cümhuriyet Halk fır- kası umumi kâtibi Recep Be- yin yeni bir konferansından bahsediyorlar. Bizim bildiğimi- ze göre Recep Bey yeni onferans vermiş değildir. Bab settikleri konferans; olsa olsa bundan bir kaç ay evvel fırka- nın programını izah eden Is- tanbuldaki beyanattır. Çok iyi hatırlıyoruz ( ki, bu konferans verildiği gün, İstanbulda bulu- nan Yunan omatbuatının mü- messilleri de konferansı dinle- mek arzusunu göstermişler, iç- timada bulunmuşlar, o mevzu hakkında Recep Beyle uzun u- zadıya görüşmüşler ve o beya- matı tamamen takdir ve tasvip etmişlerdi. Şimdi ne oldu ki, bu gazeteler, güya Recep Bey ta- İ rafından yeni bir konferans ve- İrilmiş gibi eski bir hatırayı ih- İ yaya ve ortada eski beyanata muhalif bir şey varmış gibi ay- ni mevzu üzerinde tenkidata lü zevat yanlış — - İzin görüyorlar? Atina gazetelerini (daima (Devamı Altıner sahilede) tına al yon ticaret ve hattâ ziraatinin mazbut kaideler al. İmması ve müstahzeratı tıbbiye ve kimyeviye afyonu iptidai madde olarak kullanan memleketlerin fabrikaları sıkı bir anlaşma halinde çalışmakta olduklarına göre afyan ticaretinin kuv. vetli ve muntazam teşkilâtla idare edilmesi lüzu- mu ve istihsal şartlarınm ağırlaşmasına ve fazla is- tihsal edilmemesine rağmen afyon fiatlarının nis- betsiz olarak sukutu mahreç piyasalarmın mahdut birkaç elde temerküz etmiş olmasından ve fiatleri AKKALE AAA AAA AAA AAA ALANA AAA AAA | Un muamele vergisinin yüzde 20 ye çıkarılması ancak bütçe noktasından iyi bir tekliftir.. Komisyon Reisi Amiral Vasıf Paşa Köylüye yardım ve buğdayı kıymetlendirmek hedefi ve ona vâsıl olacak tedbirleri ayrıca mütalea lâzımdır. iğ tiği haber verilmektedir. Ah- y İzmir Ekmekçiler Cemiyeti reisi Ahmet Ziya B. in Ankar: ya giderek İsmet Paşa Hazret- İeri tarafından kabul buyruldu- ğu ve müşarünileyh Hz. ne buğ | day unundan alınmakta olan yüzde altı muamele vergisinin yüzde yirmiye iblâğını teklif et met Ziya Beye göre;. yüzde 6 olarak şimdi anan ve 4 milyon lira tutan muamele vergisi yüz de 20 ye çıkınca 11 milyon lira farkla 15 milyon lirayı bulacak, buna mukabil ekmek fiatide 60 para yükselecektir. Şehrimiz (Devamı Altıncı sahifede) Boğazlar komisyonu raporunu gönderdi Cenevreye gönderilen bu raporda komisyon neler diyor? Boğazlar ; komisyonunun! 1931 senesine ait raporu neşre dilmiş ve Cemiyeti Akvama gönderilmiştir. Rapora naza- Tan komisyonun masrafı 8620 lira olarak tahmin edilmişken 8532 lira masraf edilmiştir. F. izden de 164 lira elde edildiği için 252 lira 1932 senesine dey- redilmiştir. o Karadenizde en büyük bahri kuvvete sahip dev let Sovyet Rusyadır. Rusyanm faaliyet halinde bulunan filosu 1 zırhlı, 3 kruvazör, 5 torpido muhribi, 5 tahtelbahir, 4 mayu tarayıcı gemi, 11 sahil muhafa- za gemisi, 2 muavin gemi, biri eski iki kruvazör olmak üzere| £. 3 mektep gemisinden ibarettir. Handan <esğa ayrıca 21 deniz tayyaresi vardır. 1931 senesin- (Devamı Altıncı sahifede) rr Kapıcılar cemiyeti dün intihap yaptı. Resmimiz bu intihantan biz imtibar tesbit ediyor. En elverişli afyon istihsal eden Türkiye ile Yugoslavya birmukavele akdettiler elefonla) — Afyon meselesi ANKARA, 30 (Telefonla) — Afyon mani | im en mevsuk malümata göre af- yon ziraat ve satışının devlet inhisar altına alma > cağı hakkında son güler Yefyom ike batı ticaretinin beyrelmilel sahada azami takyida" hakkında i eden cereyan ve temayüller ve akdedilmiş ve edilecek mukayeleler dolayısile af- UM . peki yapılan tek- ii lif nasıl karşılandı? ihtiyaçlarının icap ettirdiği seviyede tutacak esaslı teşkilâtın mefkudiyetinden ileri gelmekte olması- na göre afyon arz ve talebinde makul ve her mem- leketin âfyon iktısadiyatına uygun bir müvazenenin in müstahzeratı tıbbiye imaline en elverişli ihsal eden Türkiye ile Yugoslavyanın i ki Kaçakçılıkla Mücadele Önümüzdeki aylaraa daha sıkı bir hale getirilecek Gümrük umum kumandanlı ğının teşekkülünden ve yeni ka çalçılık kanununun tatbikından beri, her tarafta lıkla şiddetle mücadele enli ve bunun netayici peyderpey istih sal olunmaktadır. Az zamanda, muhtelif mıntakalarda derdest edilen kaçak eşya yekünu külli | bir yeküna baliğ olmuştur. İhtisas mahkemelerinin teşek- ülü ve kaçak davalarının sür- atle rüyeti sayesinde de, birçok (Devamı Altıncı sahifede) | Yeni Amerika Sefiri Mr. C. H. Sherill yakında memleketimize geliyor Yeni Sefir Mr. Sherili Amerikanın Ankara sefirliği- ne tayin edilen Mr. C. H. Sberill, iyeye © gelecektir. evvelce Amerikanm Arjantin 36- firliğinde bulunmuştu. Fakat 1911 senesinde Japonyaya tayin i, Mr. Sherili, sıhhi sebep gitmek iste vermektedir. Arjantinin Amerika ile olan ticaretini sefirliği zama- i ine çikarmıştı. ikamet etmekte idiler. Ve fransızcayı kendi li- sanları gibi tekellüm ederler, Ço- yoktur. Olimpiyat komite sinin azasındandır ve kendisi de gençliğinde sporcu idi. 1887 sene sinde 100 metre koşuda Amerika şampiyonu olmuştu. Spor faaliyet leri ve teşkilâtile © münasebatmı daima muhafaza etmiştir. Bilhas- sa Amerikada Darülfünunlar ara smda sipor harekâtını teşvik etmiş tir. Mister o Sherilll ayni zaman- da Maarif ve sanayii nefise iş- lerile alâkadardır. Nevyork Da- rülfünununun or dı yu. sanayii nefise © şubesi etmiştir. Yeni sefirin seyahat ve | sanayii nefise hakkında bir takım eserleri vardır. 1908 de Fransa, 1909 da İngiltere, 1913 te İtalya, 1924 te İspanya ve Belçika ve 1927 senesinde de Almanya hak- kında kitaplar e Sahip ve Başmuharriri Siirt Me»'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET LAL | Şir. Bu mukavele bir iki güne kadar şehrimize ge- lecek olan Yugoslavya maslahatgüzarı ile İktısat Vekilimiz Mustafa Şeref Bey tarafından imza edi. lerek tasdik olunmak üzere Millet Meclisine arzo- lunacaktır. Malrmızı bir elden satabilmek ve ona hakkı olan kıymeti verdirebilmek için Türkiye - Yu goslavya afyon ihracat satışı birliği teessüsüne da- ir vaki olan bu anlaşmanın her iki memleket müs- tahsillerine büyük faydalar temin edeceği şüphesiz addolunmaktadır. Mecdi SADRETTİN KAALE KA Ma) N Koca Sinanm Süleymaniyesi, Selimiyesi, türbesi ve kendisi Mimar Sinan için bu gün ihtifal var Büyük san'atkârın 344 üncü yıl dönümü münasebetile hatırası yad ve tebcil edilecek Büyük Trk san'aikön bul? |da mnazznn bir iskiinl mia mar Sinan için bugün Halkevi | mi yapılacaktır. Sinanın büyük tarafından üstadın şaheseri o-| eserlerinden olan Selimiye cx lan Süleymaniye camii avlusun (Devamı Altıncı sahifede) Cevdet Mollayı vuran dün mahküm edildi Bir sene, iki ay yatacak ve 500 lira tazminat verecek Carih Hamdi B. muhükeme huzurunda Bundan 3 ay evvel Nişanta. şında bir vak'a olmuş, sabık vanıamedi hülefasından Hamdi B, eniştesi esbak meşihat müs- teşarı Cevdet Mollayı tabanca ile vurmuştu. Dün ağır ceza mahkemesinde bu hâdisenin muhakemesine başlanmış ve muhakeme neticelenmiştir. Mu hakemede evvelâ son tahkika- tın açılmasına dair müstentik kararnamesi okunmuş ve Ham di Beyin 448 inci madde hük- (Devamı Altıncı sahitede)