31 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

31 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Afyon tüccarı Oda'da vaziyeti görüşecek Bu içtimaa Izmirden gelecek bir heyet te iştirak edecektir tarafında afyon ticareti yapan- lar arasında endişe uyandırmış tır. İzmir afyon tacirleri bu ha- ber üzerine bir içtima yapmış- lar ve bu içtima neticesinde hü kümetle temas etmek üzere A- İâiyeli zade Halim Beyin riya- seti altında bir heyetin Anka- raya gitmesine karar vermiş- lerdir. Diğer taraftan şehrimiz deki afyon tacirleri de cumarte &i günü Ticaret Odasmda bu husus için görüşmek üzere bir içtima yapmağa karar vermiş- lerdir. İzmir afyoncuları heye” ti de şehrimize gelerek bu içti- mad iştirak edeceklerdir. Bu içtima neticesinde şehrimiz af- yon tacirlerinin de Ankaraya gitmek üzere bir heyet intihap etmeleri muhtemel görülmek- tedir, İnhisar haberleri afyon fiat- leri üzerinde müsbet veya men fi bir tesir yapmamıştır. Yalnız Piyasaya luk vermiştir. Liman fiatları larda fazla ücret almasın layı Ticaret odasına şikâyette bulunduklarını yazıyordu. Yaptığımız tahkikata meza- 30 Mart 1932 Akşam Fiatları İstikrazlar Tahvilât et. dahi 9550 ğ Elektrik “0 Şark d. yolları 3.25 $ Tramvay .n D. Mevahhide 80,78 $ Tünel 400 Gümrükler © 750 $ Rıbum 1025 Saydi mahi o 6— $ Anadolu 1 #819 Bagdat ee yp VE T. askeniye o 650 Mümessil 22,15 Esbam İş Baskası 10, Terkos Anadolu 1880 $ Çimento Ar. 90 Yeli 410 $ Ünyon dey. 4895 Şir. hayriye | Ja, $ Şark dey. 20 Tramvay $4,— $ Balya 2m Umumi sigorta 11:28 $ Sark mecra 87 Mosmomi 1445 $ Teldon İS Çek fiatları Paris 1206 $ Prat 4800 Londra 758,142 Viyana 283 Nüyork 4 Made 626 Mitano g7 bertia 108,374 Brüksel © A3M1/2$ Varjova © (422 Atiza 08 Pete 305 Cinevre © SAAIZ2 $ Bükreş 1260 Solya 0555 Bolge ".— Aasisterdam 1,17.3/8 $ Moskova o 1096— Nukut (satış) Kuruş Kuruş 301 Fransız 1201/45 1m, Av, 2 — 1 iserlin 7gn5 £ 1 pena 16, 1 dolar mii? ! mark mw teli m— Ni P— Şiş penge ğ D 4. Belçika 112 X ap dey desi 2 deahml 42 Öden o 78— Mi İsviçre $ , 1 Viva 0 florin oo 85, Şiş Mecidiye 83 0 kur Çek) res,— $ | Banknot S52— asil manası ile Avrupa'lı West Öst liche Divcn'ın Haem'i işe beş ki- tanın vatandaşıdır. O, bütün insan ları, “insanı, anlamak istedi; bü gün bütün insanların da osu İren dilerinden sayıp sevmelerine kazandi. üsnü niyetimize,, rağmen yık olduğu hürmeti göstere- ; ona lâ; Medik; gösterebilmemize de İM- kün yoktur. İrfan işlerinde, © bis bir “hüsnü niyetin,, affettirmiyece ği bir Iaübalilik gösteriyoruz. Mu- alim olduğum için birçok gençler içtimamda esaslı tadilât ve ten silât yapılmıştı. Ispanyada pamuk İspanya pamuk ziraatinin hi. mayesi için bir kanun tatbikine başlamıştır. Bu kanun mucibin ce ber pamuk tarlası için hek- tar başına yüz peçete yardım edilecektir. : İspanya, pamuk ihraç ettiği” miz bir memleket olduğundan Ticaret o Odası İspanyadaki membalardan malümat istemiş tir. Hamburg fındık piyasası Berlin Türk Ticaret Odası- nin son gelen raporu Hamburg fındık piyasası hakkında şaya- nı dikkat malümatı ihtiva et- Rapora nazaran: Hamburg ve bilümum şimali Avrupa li- manlarında mevcut mâl son derece azalmıştır. Bunun sebe bi Türk ihracatçılarının kriz do layısile mallarını o Türkiyede satarak Avrupa © piyasalarma göndermemeleridir. Arada is- pekülasyon yapan mücsseseler bu vaziyetten istifade ederek paskalya bayramlarından ev- vel Avrupada mevcut malım fia tmı yükseltmişlerdir. Elyevm Hamburgda mevcut emtia ile Türkiye'den yüklenilen mal a- rasında 100 kilo başına takri- ben 10 Türk lirası fark vardır. Bu fark 10 tonluk bir vagon mal için 1000 Türk lirası gibi büyük bir meblâğ teşkil eder. İhracat tacirlerimizin bu fark lardan istifade edememeleri şa yanı teessüftür. Oda tütün encümeni toplanıyor Ticaret odası tütün encüme- ni pazar günü ir içtimad ndan le: alâkadar tacirleri imizdeki tütün üzerine ye yerim adar bankalar rü. ka ası vE Bu içtimada oda tetkikat ve istihbarat şubesi müdürü Hak- kı Nezihi Bey Balkanlarda şark tütünü hakkında yaptığı teki kata ait müşi lerini anlata caktır, Almanyada müstamel makinalara resim Almanyada 27 Martten iti İğ meraka Deep İni mı için çok ağır bir resim! kille Bilhassa trikotaj ve mensucat makineleri u | Bir şirketten şikâyet Ecnebi limanlara seferler ya yukarı biliyor; ” hafızası kuvvetli olanlar Erke nin sevdiği kızların isimlerini sıra ile sayıyor. Chorlotte Buff'u bi- İiyor, fakat Werther'in Cbarlotte”- ilmiyor. Hemen bemen hiç Faust'tan bir sahne bile oku- Kabahat onlarda mı? Hayır. Okumak istiyorlar; fakat kitap- darda ne Hasan Cemil Beyin İlihişenie tercümesi, ne de Galip Bahtiyar Beyin Faast tercümesi bulunuyor. Bunların birini Serveti Fünun, öbürünü Hayat - mecmua- ları ilâve olarak neşretmişlerdi. Büyük eserlerin hakkile anla- şılması için muharrirlerinin hayat- larını da bilmek lâzmeder derler. Bu, yanlış değildir; fakat evvelâ mi MİLLİYET PERŞEMBE 3i MART 1932. Şehrimiz afyon tacirleri toplanıyor Maarifte Mah İkemelerde Vilâyette Muallimlere Pa Terfi Kıdem zammı | Kaçakçılık davaları | imtihanı 350 muallim için on bin lira tahsisat kondu İstanbul ilk mektep muallim- lerinden 350 kadarı haziranda bir derece kıdem zammı alacaklar- dır. Bu husus için 10 bin lira tab- sisat konmuştur. Zam Lis | rin kısmı azamı 927-928 senesin- de mezun olup mesleke girenlerin vazifelerinde muvaffakiyet gös- termiş olanlarıdır. Si it Zam görecek maailimlerin İis- tesini maarif? vekâleti tesbit ede rek yakmda İstanbul maarif mü dürlüğüne bildirecektir. Muallimler birliğinde toplantı atan maltimler, birliği 8 nisan perşembe gecesi birlik bina smda yalnız muallimlere mahsus olmak üzere bir toplantı tertip edecektir. Fen fakültesinin müsameresi Darülfünun fen fakültesi tale b cemiyeti nisanın 7 sinde Hal evinde bir müsamere verecektir. Istanbul lisesinde müsamere İstanbul lisesi bugün talebe ve Wilerine mahsus olmak üzere sene lik müzameresini verecektir. Kocataş Suyu pim Londra'da mükâfat ve madalya kazandı Necmeddin Molla Bey tarafın dan tesis edilen Kocataş suyunun Londra “Güzelev”” sergisinde bi- rinci büyük mükâfatı ve altın ma dalya kazandığı bildirilmektedir. Sergi 25 Şubattan 5 Marta kadar Londrada açılmıştı. Ve se Kocataş suyu gönderilmişti. Ev. velki gün sergi kâtibiumumiliğin- den şu mektup iştir: “Sergi jüri heyeti tarafından yaptırılan tahlil neticesinde Koca taş suyuna büyük mükâfat ve al- tın madalya verildiğini tebrikâtı- mıza terdifen arzeyleriz efendim” Bir Türk suyunun Londra ser- gisinde mükâfat ve madalya ka» zanması memleket namına du şa- yanı memnuniyettir. Necmeddin Molla Beyi tebrik ederiz. Halkevi tiyatro şubesi Halkevi tiyatro şubesi cr martesi günü içtima edecektir. Bu içtimada idare komitesi in- tihap edilecektir. Geri kalan iköycülük, müze ve sergi, spor | şubelerinin idare komitaları da İnisan içinde seçilecektir. Evin İumumi idare heyeti teşekkül et tiği cihetle önümüzdeki bafta itoplanarak hazirana kadar olan muvakkat bütçeyi tesbit ede. cektir. ——— — pan bir Türk vapur kumpanya Ereğli kömür şirketinden şi. yetle alâkadar makamlara müracaat etmiştir. Bu şikâyet eğer doğru ise çok haklı ve ye rinde bulunmaktadır. Vapur kurapanyası Ereğli kömür şip ketinin Türk vapurlarına ecne- bi veparlardan daha çok paha ibra- | lıya ihrakiye verdiğini delâille isbat etmekte ve bunun sebebi- ride sormaktadır. Alâkadar makamlar bu müracaatı şayanı dikkat bulmuşlar ve tetkikata başlamışlardır. yazanın hayatmı bilmek, faydalı olmak şöyle dursun, muzır oluyor. Meselâ Goethe, elinden Wilhelm Meister, Faust, İphigenie kaldırı. nca bir düzüneden fazla kadın sevmiş bir saray dalkavuğu bâline düşüyor. Doğrusu bu husustaki büyüklüğü, izam edilecek şeyler. den değildir: Casanova'nın yanm- — kundaktaki çoculkar gibi saf kalır. Goethe'nin —bütün şairlerin— hayatımı güzel kılan, eserleridir. Evvelâ onları tanıyalım, onları ta» nıtalım. Bu, almanca veya fransız üç beş kitabı, sekiz on makale yi karıştırıp konferans vermekten, kitap, makale yazmaktan elbette daha zordur, Ama ne yapalan? insan ancak bu sayede medeni o- lur. Goethe için yazılan o bütün makaleler, kitaplar, verilen kon- Dokuzuncu ihtısas mahkemesinde) Dün defterdarlıkta dün de mesinde iki dava rüyet ve İntaş edilmiş, bir de istinabe yapılmış tr. İstinabe Kilis ihtisas mahkeme sinden gelmektedir. Müskirat inhisar mermurların- dan Cihangirde Yuda apartıma- nında oturan Halil efendi Kilise müskirat İnhisarma üzüm mübar yaası için gitmiş, fakat orada ken disi için de bir kaç şişe > kolonya mubayaa etmiştir. Kilis mahkeme Re ihtisas mal il efendinin — beyanname harici 12 şişe Flördamur kolonya” sını, kimden, nereden, kaç kuruşa aldığını, üzüm mübayaasma me- ur iken neden kolonya mübayaa ettiğini, bu mübaynada kendisine kimin yardım ve delâlet ettiğini, gümrük muamelesi yapılırken mu amelesini takip eden © muhafaza memurunun kim olduğunu soru” yordu. Halil efendi bu — kelenyaları Kilisde tüccardan Kasım efendi den aldığı faturayla beraber Ki is gümrüğüne beyannamesini ver diğini, muamelesini Kilis müski- rat memuru Ziya Beyin takip et Gğini, alışta kendisine £ kimsenin delâlet ve tevasıut © etmediğini, hepsine 43 lira para verdiğini, ko- lonyaların olmadığını söy” İstinabe evrakı mahalline iade edilecektir. Davalara gelince bu davalar- dan birinin maznunuları kaçakçı Bergamalı Yaşar zade Salim ve şoför Ömer efendilerdir. Bu zat bir otomobille Ban- dırmadan Bursaya 26642 defter derununda 1741810 yaprak siga- ra kâğıdı kaçırırlarken - yakalan» mışlardır. i Kaçakçı Salim.yakalanan siza- ra kâğıtlarının kendisine ait ol madığımı, şoför de-mahletiiği zey- tin yağı meyanında si- gara kâğıdı bulunmadığını söyle- miş, fakat ilisin de aksi sabit ol- muş, her iki maznun sekizer ay hapse ve 17418 lira 10 kuruş para cezasını müştereken ödmeğe mah küm olmuşlardır. Diğer davanın maznunları bir ev halkıdır: Hüseyin efendi, karı- sı Hanife Hanım ve üç çocukları. Hanife hanımın Ahırkapıdaki evinde 3648 yaprak siyara kâğıdı bulunmuştur. İcra edilen muhake- me neticesinde de kaçakçılık yap tığı anlaşılmıştır. Neticede Hanife hanım 6 ay hapse 36 lira 48 kuruş para ceza- #ına mahküm olmuş, Hüseyin e fendi beraet etmiştir. Mahküm sna jandarma muha- fazası altnda hapisanc; lürken bedbaht baba da ve bir oğlan çocuğunu sllerinden Himayeletfal cemiyeti kon- gresi son içtimamda on beş kişi den mürekkep olan heyeti mer keziye azalarını intihap etmiş» tir. Yeni heyeti merkeziyede şu İzevat vardır: üz edilseydi, sayıfalık bir müntehabatı meşro- lunsa idi, elbette çok daha iyi 0 Tardu. Biz fnni Goethe hakkında der- me çatma mahimat edinmeği, yal nuz ve yalnız kitaplarının sayıfa- ları arasroda gizli olan ebedi Geni i öğrenmeğe tercih ediyoruz. Se reizi bilmiyelim, © daba iyil G azımda, büyük şairler klemdla hocalarını dan öğren Yetiştirilen fakir ve kimsesiz çocuklar ns- relere yerleştirilecek? Himayeietfal cemiyeti dün kon- gresini ve intihabını yaptı bir kaç maznun mahküm oldu.. Altr eya mahkâm olan Hanife H. tutmuş, başı önünde evine gitmiş- tir. Mühürlü telefon meselesi Belediye müfettişlerinden Ali Yaver bir cürmü meşhudu ile ortaya çıkan fazla telefon üc reti tahaili in müddei w- mumilikçe tahkikına devam e dilmektedir. Müddei umumilik w- mumi telefon santralinde tetkikat ve makineler üzerinde keşif yap- tırmış, telefon müstahdemininin ve telefoncu kızların ifadelerini almış ve daha ziyade tenevvür i- çin hâdisenin tamikına lüzum gör müştür. Tahkikat ve tetkikat de- vam etmektedir. Gizli morfin yapanlar Beyoğlunda gizli morfin fabri kası işletirken yakalanan maznun lar dokuzuncu ihtisas müddei u- mumiliğine verilmişlerdir. Fakat dokuzuncu ihtisas müddei umumi liği bu meseleyi vazife harici gör- Iki esrarkeş mahküm oldu Hasan çavuş ve Süleyman ismin de iki kişi dün esrar keşlikten de: 1 ağırceza mal mal küm olmuşlardır. Bunlardan Ha- > —— tiryakiyim, esrar kulla- nurum, le balam rü itiraf etmiş, Süleyman da: Başka birisinden aldım, de- iştir. " İnhakeme neticesinde maznun ların her ikisi de ikişer ay hapse, beşar lira para cezasma mahküm olmuşlardır. Şemseddin B., Şakir Ps, Tevfik Âmir B., Tevfik B. (Be lediye müfettişi umumisi) Em niyetsandığı müdür muavini Reşit B., Evkaf müdür muavini Sabri B., Dr. Hikmet B., Mu. imtihanlar yapıldı Defterdarlık memurları arasm da dün terfi imtihanı yapılmıştır. Bu imtihanlarda © muvaffakiyet sösterenler münhal vuku bulacak mafevk rası ile tayin edilmektedir. Bahçevanlık sergisi Vilüyet bahçesinde açılacak o- lan kümes hayvanatı, bahçevam- lık, meyvacılık sergisi için ziraat odası esaslı sürette meşgul olmak ka da bu sergiye iştirak etmeleri köylere tarim edilmiştir. Yaz santi Yaz saatinin 1 nisandan itiba ren tatbik olunacağını yazmıştık. 1 nisan cuma gününe tesadüf et- tiği cihetle, cumartesi gününden itibaren tatbik olunacaktır. Yeni tramvay Arabaları Şirketin getirmekte olduğu yeni arabalar bambaşka.. İstanbul Tramvay şirketi, Emj- mönü - Bebek gibi uzun hatlarda daha seri ve muntazam surette seyrüseferi temin için şimdiki va- gonları değiştirmeğe karar vermiş tir. Öğrendiğimize göre, şirket, bu hatlarda çift araba yerine uzun, şimdikilerden daha geniş ve tek vagonlar işleterek nakliyatı temin etmek istemektedir. Bu yeni va- gonların muhtelif aksamı pevder- pey gelmektedir. Yakında bunla- rm tecrübeleri yapılarak muvafık netice alınırsa tatbikata başlana- caktır, Yeni vagonların yarısı bi- rinci ve yarısı ikinci mevkidir. Ba- şamakları ötomatik olup yolcular bindikten sonra mevkiflerden ha- reket edilirken kendiliklerinden kapanacak şekildedir. Bu suretle yolcuların hareket esnasında atla malarına imkân kalmiyacaktır. Yeni vagonların kapıları ortaların dadir. Bunlar 100 kişi istiap ede- bilecek ve makineleri kuvvetli ol- duğundan Eminönü » Bebek ara- smdaki mesafeyi Azami yarım sa- atta katedebileceklerdir. Kapıcılar, odacılar Kapıcılar ve odabaşılar ce i idare heyeti intihabı dün cemiyetin Galatadaki merkezin de yapılmıştır. harrem Nail B., (dava vekili) Ai Rıza B. (polis müdürü), Lüâmia Refik H., Refika Hulü- si Behçet H. (şehir meclisi aza sından), Atıfet Nözm, Hakkı- ye Emin, Atıfet Kapancı Ha. nımlar. Himayeietfalin yeni heyeti merkeziyesi dün ilk içtimamı yapmıştır. İçtimada yeni sene Zarfında yapılacak işler görü- şülmüştür. Himayeietfal, bun- dan sonra bilhassa fakir ve kim sesiz aile çocuklarile l o- lacaktır. Bunun için "akal aralarında hususi bir teşkilât yapılması © düşünülmektedir. Bundan maada Kalenderdeki Himayeietfal yurdunda tahsil gören gençlerin muhtelif san'at müesseselerine yerleştirilmesi için icap eden teşebbüsler yapıl lacaktır. Limon Fiatları Ticaret müdürlüğü bu vaziyeti tetkika başladı.. Son bir kaç gündür limon fint- leri gene alabildiğine yükselmeğe tar. Limon bir tek kelime ile kontenjana bul- dukları kabahat limon fiatlerinin günden, güne yükselmesine sebep oluyor. Daha bir ay evvel 60 para iki kuruşa satılan liraonlar bir o kaç, günden beri 4 - 5 kuruşa satılmak tadır. Buna, bir müddet sonra li- mon bulunamayacağı tehdidi de ilâve edilmektedir. Ticaret müdür lüğü esasen limon fiatlerinin gay- ri tabii ve sebepsiz yükseldiğini ve bunu yükseltenlerin isimlerini tesbit etmiştir, Müdiriyet bu vazi- yet üzerine de tetkikata başlamış tar. — 0 Ankara telefonu tamir edildi Son fırtına ve fena havalar. dan dolayı bozulan telefon ve telgraf hatları tamir edilmiştir. Ankara telefon hatları da dün a çılmıştır. Bir İtalyan profesörü geliyor Italyan profesörlerinden M. Mariotti cumartesi günü şehrimi- ze gelecek ve pazar günü Casa d” İtalia'da bir konferanı verecek- tir. amm Halkevi kütüphanesi İstanbul Halkevi kütüphane ve neşri; t şubesi idare komi- noksan lartesbit edilmiştir. Kütüphane alir bala gürel temini i düşü. nülmüştür. M. Yansen geliyor ANKARA, 30 — Mimar Yansen birkaç güne kadar şeh im ek e nnın tat ait ii gul olacaktır. ay Aşk yüzünden cinayet Alâiyeden yazılıyor: — Kr zılağaç nahiyesinde Kırhacı oğ lu Emin isminde bir köylünün üzeyi oğlu ayni nahiyeden Ay- şe isminde genç ve güzel bir kızla sevişiyorlarmış, Bu ma- sum aşkın meşru bir hayat şek line bürünmesi için kızın baba $i İzdivaca razı olmuştur. Fa. kat ayni köyden Hacı Kerim oğlu Mehmet isminde bir deli kanlı da güzel (e Ayşeye' göz koymuş ve bir fırsatını düşüre rek kızı cebren kaçırmıştır. Bu küstah delikanlı birkaç (o gün sonra kızın nişanlısının babası Emin Ağaya giderek aradaki nişanın bozulmasını kızı kendi si alacağını söylemiş, fakat E- min ağa buna rıza gösterme miştir. Mehmet, bu cevap üze- rine geri i bire silâhımı çıkarmış ve zavallı ih- tiyarı birkaç kurşunla kanlar i. Hee yere sererek kaçmıştır. tiyar ölmüştür. Katil Meh. en kurursuz bir surette ter” edilmesinden daha hayırlı- dır, çünkü bizi onu kendi kendi- mize anlamağa, tecessüse sevke der. Fena tercüme tenkit edilir, üzerinde tashihler o yapılır, asıl kiz üzerinde çalışılmağa sebep ir, 'Tembeliz, korkulacak bir sw rette tembeliz. Okumağa üşeniyo- ruz, yazmağa üşeniyoruz, tercü- meye üşeniyoruz. Her işi çabuk bitirmek arzusundayız. Faust, el- bette çalakalem tercüme © olun- maz; onun için kimse onu tercü- meye yanaşmıyor, Yeniler o daha kolay geliyor. Tembellik; hiç bir iş görmiyen, #rtüstü yatıp uyuyan adamın tem cüme ederek faaliyetin ancak xe Lİ PİMLERİ e m 4 pimin el yalı iyetinden, M dan ayırmalıdır. Bunları biribirin den ayırdığımız gün senede on sekiz cilt tercüme edenlere hay- ranlığımız nihayet bulacak ve gü- zel ve doğru tercümeler bekleme- Bir yerde: “Okutmak için sat- mak” ile ssatmak için okutmaka arasında Moliöre'in “yaşamak İ- ehli e eğ pi