5 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

5 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI 5 Londra Mülâkatı ——— Fransız Başvekili ve Hariciye tini ancak şu özahatle teba- Tüz ettirebiliriz: iye Harbi umumiden evvel bu nevi ziyaretlere büyük © ebemmiyet atfe- dilirdi, Bir Başvekil veya Hariciye Nazarmın bir memleketi ziyareti, ek- seriya iki devlet arasında bir ittifak akdine çığır açardı Harpten sonrada bu ziyaretlere hiç ehemmiyet veril memeğe başlandı. Çünkü rical arasın da hiç neticeye varmayan müsel bir takım mülâkatlar,harp sonrası po Vitika hayatın bir bususiyetini teş kil etmeğe başladı. Şimdiki Londra mülâkatının ehemmiyetini ölçmek i- lunda merhale merhale ilerliyerek vâsıl olduğu tabii bir meticedir. Tar- li projesini İleri sür- müş ve beş küçük devletin içtiman davet edilmesini İngiltere, Fransa ve İtalyaya teklif etmişti Bu teklife karşı Almanya içtimam beş küçük devletle beraber dört büyük devle- tin de iştirakile yapılmasını, yani do kuz taraflı olması ileri sürdü. İm- ine, içti dört bü- devletlere kararlarını empoze etmek kolay bir mesele olacağını İngilizler bildirdiler. Binaenaleyh konferansın Londrada toplanmasına ve Italya, Al manya, Fransa ve İngilterenin işti- rak etmesine karar verildi. Öleden heri malâm bir kevfiyet- tir ki, İngiltere, Almanya, İtalyanın iştirakile toplanacak dört taraflı kon 'erans Fransanın ğı bir vazi- yettir. Çünkü Fransızlar pekâlâ tal dir ederler ki, böyle bir konferans in yalnız kalabilirler. Almanyanın vaziyeti malümdur. İtalyanın takip edeceği siyaset açıktır. İngilterede bunlara meyledecek olursa, Fransa üçe karşı yalnız kalacak demektir. Bunun içindir ki Fransızlar İngiltere ile anlaşmadan dört taraflı bir hönfe ransa iştirak etmekten kaçınmışkır dır, Birkaç ay evvel Lawsanne b feransnın içtima tarihi tesbit edil ği halde Fransızlar, İngiltere ile an- laşmadan içtiman iştirak etmek iste- medikleri cihetle bu konferansın top lanamadığı hatırlardadır. O toplanamayan Lausanne konferansı- in Londra konfe- ransının müzakere mevzuundan da daha dardı. Fransızlar © 7 man kacındıkları bir konferanstan şimdi alâkadar devletlerin münase- betlerini daha geniş bir noktadan mü makaşa edecek olan Londra konferan dina İngiltere ile anlaşmadan gtimek istememişlerdir. İşte bu defaki Lon- 'dra müzakerelerinin mânası budur. Yani Tuna projesi, beş Tuna dev leti arasında bir konferanstan dokuz taraflı bir konferansa, bundan da yalnız büyük devletlerin iştirak ede ceği dört taraflı bir içtiman intikal ettikten sonra şimdi İngiltere ile Fransn arasında bir mükülemeye müncer oldu. Bu mükâleme ne netice verecek? Bu hususta kat'i bir mütalea derme- yan etmek mümkün olmamakla bera ber, Başvekilinin © an- laşmak (Oöcin hu defa (ciddi bir teşebbüs yapacağı . istidlâl edi- lebilir, Tardicu'nün selefi Laval, bü tön beynelmilel | meselelerde dikine gitmekten başka bir şey yapmamış- tı, Bu siyaset Fransayı büsbütün tee rit etmiştir. Avrupa kıt'asında ikinci derecedeki bazı devletlerle yaplığı it- tifaklara rağmen, Fransız hükümeti büyük devletlerin hepsile de ihtilâf halindedir. Borçlar meselesinde, ta- mirat, tahdidi teslihat, hülâsa her meselede, ayrı bir siyaset takip edi- yor. Her şoye rağmen bu siyasetin Fransayı bir çıkmaza götürdüğü- nü Tardicu anlamıştır. Amerikanın alacaklarını tecil ettiği müddet tem- muzda biteceğinden tamirat könfe- ransı ariık tehir kabul etmeyecek bir vaziyete gelmiştir. Daha bir çok beynelmilel meseleler vardır ki, Fran 12, bu müzakerelerde yalnız kalma- mak için anlaşmak mecburiyetinde- dir. Bunun içindir ki Londrada içti- ma edecek olan dörtler konferansı ve buna mukaddeme teşkil eden şim dili Londra mükâlemesi doğrudan doğruya büyük ve doleyısile de kü- çük devletlerin münasebetleri nokta sından birinci derecede ehemmiyetli dir, Fransız Ahmet ŞÜKRÜ SALI 5 NİSAN 1932 7 ci sene, Ne, 2210 KURUŞTUR Ankaradan gelen tetkik heyeti raporunu verdi ve bu vesile ile makinelerin bir sırrı da öğrenildi! Heyetin raporundan anlaşılan şu: Şirket muaddidin bozuk olduğunu görmüş ve geçen “İsenenin hesaplarına bakarak yeni faturaları yapmış! Sır şu : Kadran çevrilmeden ve para yazmadan makinelerle konuşuluyor!. Belediye müfettişlerinden Ali Yaver Beyin ni e- vinde mevcut telefonu ile görüşül mediği halde şirketin kendisinden bir çok mükâleme ücreti İstediği iddinsile açtığı dava yakında rü- yet edilecektir. Malüm olduğu ü- zere, Kadri Raşit Ps. Dr. Abdul lah Cevdet ve Fahrettin Kerim Beyler de telefonlarından fazla mükâleme ücreti istenildiğini id- din etmişlerdir. Bu şikâyetlerin te valisini nazarı dikkate alan Pos- ta, Telgraf ve Telefon umum mü- dürlüğü, şehrimize bir heyet gön dermiş ve gerek idari ve gerekse fenni uzun boylu tetkikat icra et- tü Bu beyet, Telgraf umum müdürü İhsan Cemal, Ankara O- tomatik Telefon müdürü Niyazi, Telsiz telgraf mühendisi Abdul lâtif, mühendis Hasan Kâzım B. lerden mürekkep olarak Telefon Şi ezdindeki hükümet baş- komiseri Fuat B. in de iştirakile teşekkül etmiş ve bir hafta devam di Telefon şirketi müdürü eee. © töbetik tesisatın bu ilk sanasemeeraaaiesiiese Yeiefon şirketinin Otomatik te'sisstı için makina ve elektrik kabloları dairesi eden tetkikat ve tahkikatı netayi İ cini mufassal bir rapor halinde tesbit eylemiştir. Raporun aslı Posta, Telgraf ve Telefon “umum müdürlüğüne verilmiş ve bir sure- 8 de İstanbul müddei umumiliği- ne gönderilmiştir. Bu suretle me- bitiren heyet azası Anka- ra'ya avdet etmişlerdir. Aldığımız mevsuk ve hususi malümata göre, heyet, yaptığı tet kikat neticesinde, Ali Yaver B. den istenilen mükâleme ücretleri- nin geçen teşrinievvel, teşrinisani ve K. Evvel aylarma tesadüf ot- ini görmüştür. Bu aylar da İs- tesisa zamana tesadüf etmektedir, ki o- tatbiki safhasmda bir çok bozukluklar olduğu ve şikâyetler üzerine bun- ların tetkik ve lah edildiği ma- limdur. Darülfünunu ıslah! M. Malche raporunun esaslı noktalarını tesbit etti Talebenin maişet, ikamet veiçtimai vaziyeti de müte- hassıs tarafından tetkik edilecek.. ki Pr, M. Malehe Darülfünanun ıslah ve tekemmü- lü hakkında Maarif (o vekâletine bir rapor verecek olan M. Albert Malche'in İsvicre ve Fransa Da- ettiğini yazmıştık. M. Malche yese vücude i Malche dün Cercle d'Orient'da kendisile görüşen bir muharriri- mize, tetkikatı hakkında şu ize- hatı vermiştir: — Fransa ve İsvicre'de Darül- fünun kütüpaneleri ve lâboratu- varlar, bilhasan Tıp fakülteleri kliniklerinin nasıl çalıştıklarını a- istanların vazife ve mes'aliyetle- rini ve miktarını, talebeye karşı ne gibi leri olduğunu tet- kik ettim. Kütüpanelerde kitap ve mecmunlar talebeye nasıl ve- rilir? bunlar hakkında bazı not- lar aldım. Türkiye'de Tiselerde ecnebi li- sanı tedrisatını tetkike memur e- dilmiş. olduğumdan o Avrupa'da Türkiye — vaziyetinde bulunan memleketlerde ecnebi lisanı ted- risatından elde edilen neticeler hakkımda bir anket yapmağa lü- zum gördüm. Bu cümleden olarak Beynelmilel Terbiye büroru vası- (Devamı altıncı sahifedel w Bu kadranı çevirmeden de telefonla komuşulabildiği anlaşılıyor. Heyet, bunu tesbit etmekle be- Yaver B.in telefonu- den kontör!erin işlememiş oldukla görmüştür. O esnada hiç et yuku bul sirket memurları tarafından far. (Devamı Altıncı sahitede) eaaresemasamaasa Fahreddin Et, yi ve karısını öldü- renler evvelki gün Ankarada muhe keme ve idama mahküm edildiler. Resimlerimiz sırasile Şu intibaları kayd ediyor: Heyeti hâkime, müd- deiumumi, dinleyiciler, maznunlar, Heyeti Vekile Dün de geç vakte kadar tetkikat yaptı ri edilmiştir Heyeti vekile bu zünkü içtimamda bütçe üze- rinde tetkikatını ikmal edebi! Celâl Bey Gidiyor İş Bankasının İsken- deriye şubesi İş Bankası İskenderiye şubesi- nin küşat resminde bulunacak o- lan müdiri umumi Celâl, İzmir meb'usu Osman zade Hamdi ve Sinop meb'usu Recep Zühtü Bey- ler bugün Ege vapurile İskenderi yeye müteveccihen hareket ede- eeklerdir. Şehrin yeni Plânı Belediye şimdilik 100 bin lira tahsisat koydu İstanbul şehir plânı için 1932 bütçesine 100 bin lira tahsisat kon rmuştur. Bu para bittabi plânın ya pılması için kâfi gelmiyecekti Müteakip senelerde daha | fazla tahsisat konacaktır. Belediye önü müzdeki sene koyduğu 100 bin li- ra tahsisatla İstanbul plânı için beynelmilel şehir mutehaassısları arasında bir müsabaka yapacak- tır. Hangi mimarın projesi İstan- a elverişli gelirse ir. O M. Yr Tazminat nas.. Verilecek? Mübadelede reisler dün toplandı Muhtelit Mübadele komisyo nu reisler komitesi dün toplan. mıştır. İçtimada etabli rumla- rm Anadolu'da bulunan emva- | ine mukabil verilecek tazminat meselesi görüşülmüştür. Taz- min edilecek olan emvalin mik- dar ve kıymetleri 10-15 güne kadar tesbit edilecek , bundan sonra tazminata tahsis edilmiş olan 150 bin İngiliz lirasının ne nisbet dahilinde tevzi edile- ceği anlaşılacaktır. Tevziata mayısta başlanacaktır. Lindberg'in Çocuğu Fidyei necat Avrupada mı teslim edilecek? LONDRA, 4. A. A.— Lindber. gin kaçırılmış “olan yavrusunu are- Shoeffel, bugün Plymouth'a vasıl ol. muştur, Mümaileyh, beyanatta ba. hunmaktan istinkâf etmiştir. nebi parası olarak tediye edilmesinin kendisinden rica edilmiş olduğu söy lenmektedir. Bu hal binbaşı Shoeffee'in İngil- tereyi ziyaretini bir dereceye kadar Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yan Müdürü Rıhtımşirketi antrepo- larındaki sui istimal! Sui istimal zannedildiğinden daha mühim ve hayrete şayandır.. Tahkikatın ilk safhasına ait davaya ayın dokuzunda başlanıyor ve şirketin o vermek istemediği 657,085 lira 27 kuruşa ait safha- nın mubalkemesinin ilk celsesi $ nisanda dördüncü Hukuk mahke mesinde rüyet edilecektir. |Devamı altıncı sahifede) İstanbu! Rıhtım antrepoları: meydana çıkan milyonluk mal ve kaçakçılık meselesi efkârı umumiyede büyük bir alâka uyan darmıştır. Aldığımız. malümata Basan, tslkilabı imal olilen *İ Zabitlerimizden birincilik ve muvaffakiyet bekliyoruz & Niste yapılamak binicilik süse: ln e alara Pak ima Sl le alışana Pal ee pe ya kumpanyasının Karamani vapur. | etmektedir. Zabitlerimiz ile bire le Marsilya'ya hareket etmiştir. | Hite 11 nefer ve 8 at Nis'e götürü Binicilik müsabakalarına işti; | müşlerdir. Zabitler Nifte mâni rak edecek zabitler — kaymakam | müsabakalarma iştirak ve bir a Cevdet B. in riyaseti altında yü i ebeni Ber Güme, yla Ka yilan Lei jim — — Doktor Bey... Tahlil yaptırdım, sende: Şeker var dediler. Ban saklarım gaz yapıyor... Sabahleyin kalkınca ağzım Jimon gibi ekşi!.. Ne yapayım bilmem”. — Ne duruyorsun 4 iki görüm! kal dükkân açsuna? ; bu kadar yeyin olduktan sonra bak