11 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

am ili SETRA Iran mektupları: 23 İranda çay nasıl dem- İenir, sema- verler nasıl yakılır? Kahvenin içilmesinde ve pişiril- mesinde de ayrı bir hususiyet var.. Gülüstan sarayı dahilinde tetevvüç merasiminin yapıldığı Nadir Şah abtr TAHRAN, (Milliyet) İranın ekser iklimi kuraktır. Kışın pek ziyade soğuk ve ya- zın, pek ziyade sıcak (yapar. Yaz mevsiminde sıcağın şidde- tini tadil için zirizemin denilen mahzenlerde oturulur. Bu mahzenlere, bahçeden 15 basamak merdiven- » Döşemesi mermer ve ya çini ” taşlardandır. Binanın altında bulunan zirizeminin kö şesinde bâtkeş denilen tuğla- dan yapılmış, minare biçimi bir boru vi Bitkeş rüzgârı çeken demek tir, Bu boru, adeta muhalliye- tülhava vazifesini görür. keşin yüksekliği 10 — 15 , kut ru 2 — 3 metredir. Yazın sıcak günlerinde ze- mine İran halıları döşenir üze- rine döşekler serilir. Etrafına mütekka denen yuvarlak yas- tıklar sıralanır. Ev halkı, bu yastıklara dayanarak rahat bir vaziyet alırlar. Ve çubuklar, o kalyan'lar (nargile) yakılır. İramn bazı mini güzel tütünler yetişmektedir. Bunların en ne fisleri o Azerbaycanın Rumye kısını ile (Geylân) ın Reşt ka sabasmda yetişir. Asfahan ve Şirazın tömbe- kileri meşhurdur. Birçok yerlerde bu sirize- minlerde havuzlar kazılarak su ile doldurulur ve fiskiyeler su: ları birer metre irtifaa kadar çıkararak ortalığa tatlı bir se- rinlik verirler. Yazım bu zirize minlerde oturmak, cidden ke. yiflidir. Kerpiç ve tuğla... İran kurak olmak münase- betile tahta binalar yok gibi- dir. Bütün binalar, ham veya pişmiş tuğladan yapılmıştır. Bunlara (Hişt) veya (Hış- tı ham) denilir. Kerpiçler, 25. santim kutrunda, dört köşeli. dir. Samanlı balçıktan yapılıp ür tulur. güreşte kipi ia Zenginler pişkin lanırlar ki bunları pişiren fı rınlara Küre denir. Her kasa” banın. civarında müteaddit tuğ İa fırınları bulunur. Cami, mesçit gibi umumi mahaller müstesna olmak üze- — ekser binaların tavanları düz Büyük camilerin ve çarşı ve sair. umumi binaların tavan ları kubbelidir. Kubbeler, piş- miş kerpiçten yapılır. Kubbe şöyle yapılır: Kalfa, duvarlar örüldükten sonra, is-| kelenin üzerine çıkarak aşağr- dan yukarıya atılan tuğlaları Vi birer ve kemali maharet İş alır. Ve çalışırken husust ahenkle: 10 Bichdez yek hışti > bidebbi | nem nimera.. Yahut Türkçe: “At gelsin bir kerpici. Ver gördüm nimeyi...” diyerek söy- lenir, Nim kerpicin yarısı de Çereke, bizim çeyre- Bât- | dikçe kerpiç, nime istedikçe ya rım kerpiç, çereke istedikçe bir çeyrek kerpiç atılır, Bazı mahallerde olduğu gibi kubbe yapılırken evvelâ tahta- dan bir kalıp yaparak tuğlala- rı kalıbın üzerinde | tertip et- mek donduktan sonra kalıbı çı- karmak âdeti yoktur. İrana hariçten kereste ithal edilmez. Tavanlar, ne kadar büyük olursa olsun, yerli di- j reklerle tutturulur. Kerpiçten İ yapılan dört duvar meydana İ geldikten sonra, İranda Kale. me denilen bir nevi kavak ağaç ları vardır. Bu kavakların w- zulnuğu bazan 12 — 15 met- reyi bulur. (Kaleme) lere ka- saba kenarlarında ve köylerde sik sık tesadüf edilir, Kalemeler, kabukları temiz lendikten sonra (kesilerek iki duvarın üstüne yatırılır. İnce tarafm altıma destek konularak kalın (| tarefile bir hizaya getirilir. Yan yana ya- tırılan direklerin arası 60 — 70 santim kadar açıktır. Tavana bu suretle direkler uzatıldıktan sonra altına, ince çitiler çakılır. Bütün tavan, bu çitilerle örüldükten sonra sıvanır, İranda çimento yerine «- hak - kireç eek için daima alçı istimali edilir. Duvarların sıvanmasını mü teakip işi başlar. İnce toz haline getirilerek çamur ku- vamında sulandırılır. Ve du- vara sıvanır. Bu sıvama ame- tercih vakkıftır. Alçı gayet (beyaz, mermer rengi alır. Oturulunca başım hizasını İ geçinceye kadar olan kısım yumurta ile ve yahut bazı ilâç. larla parlatılır. Mermerkâri de nilen bu nevi duvarlar, adeta ayna gibi parlar. Mermerkâri | lerin üzerine türlü türlü çiçek- ler ve nakışlar yapılır ve al | tın yaldızla süslenir. !., Tavanlar ekserisi bu bi- gimdedir. o Vaktile Tahranda sefirlik eden merhum Münif Paşanın Süleymaniyedeki ko. nağında İran tarzı verdiği oda ların tavanı bu suretle yapıl mıştır. İranlıların mergup içkileri m çaydır. Bütün İ- , çay (tiryakisidirler, Yalnız evde ölü çıktığı akşam misafirlere çay yerine acı kah. | ve ikram Kahve, bizde olduğu gibi İpişmez, döğülmemiş kahveler, çay gibi kaynatılır, suyu alı- İnarak hususi büyük bir cezve iye konur ki buna Kahvedan derler. Kahve fincanlarını, e birisi İ elinde tuttuğu bir tepsiye di. zer, diğer birisi de kahvedanı alır. Misafirin önüne gelir, Ve fincanlara bu kahveden birer birer boşalterek © misafirlere takdim, eder. SE dalma se. liyesi oldukça maharete müte- | men MİLLİYET PAZA Moskovadaki Siyasi suiikast ke ig vallınak verilen idam kararı infaz edildi MOSKOVA, 10 (A.A) ajansı bildiriyor Tase von Trawdowski'n karşı süikast ic- ra etmiş olduklarından dolayı kurşu | na dizilmeğe mahküm edilmiş olan İ Slime ile Stern, Sovyet merkezi | ine müracaat ederek af temişlerdi.. Komite bu müracaatı reddetmiştir. Stern ile Vasiliev idam edilmiş- dir. (Bu idam kararını icap ettiren hâdiseyi hatırlatalım, Geçen martın beşinci günü Stern isminde bir Rus Alman sefirinin otomobiline karşı beş el silâh atmıştı, Bu otomobilde bir kaç arkadaşı ile beraber, Alman setareti müsteşarı M. von Twar- | dowaki bulunuyordu. Müsteşar ağır | ve şerilâ eörmü olan © Vasiliev ile bilmuhakeme ileri Silâhların Tahdidi Harp kanunları yenidan tetkik edilecek mi? ROMA, 10 (A.A.) — Tahdidi teslihat konferansma tevdi edilmiş olan İtalyan murahhasınn 5 metni geşredilmektedir. Bu muhtara, bazı silâklarm ve 19 şubat tarihli İtalyan batırlatmaktadır. Bu muhtırada ilga ne gibi usullere tevfikan irca edile- ceği tasrih olunmaktadır. Muhtıra da netice olarak harp kanunların gin kontrol edilmesi maktadır. Macar murahhası caristanın tahdidi teslihat konferan- sında başlıca Apponyi, Cenevreye müteveccihen hareket etmiştir. , Romanya heyeti BÜKREŞ 10 (A.A) — Tahdi- di teslihat konferansına iştirak cek olan Romen heyeti, Cenevreye gitmek üzere yola çıkmıştır . Taşan bir nehir BUDAPI 10 A.A. — Tu mke Tisza nehri, Karpatlardaki karla rın erimesi yüzünden taşmıştır. Birçok Macar kasabaları, su al- tında kalmak tehlikesine maruz- dur. Bu kasabalardan birinde 12 ev yıkılmıştır. Nehir, birçok eşyayı ve a Ancak duvarları beyazlatmak | keye İ yon ile 2000 amele, bu setlere ne zaret etmektedir. Bir facia ROMA, 10 A.A.— Caltanisset- ta taş ocağında feci bir hâdise ol- muştur. Büyük bir taş parçası ga- lerinin kubbesinden ayrı müş 3 amele ezilmiştir. Bunlar he ölmüslerdir. m m metçisi, erkenden kalkar, kav denen ufak bir pamuğu ateş- İler. Kav, tavlama denilen tel- den örülmüş bir torba içine ko nur. Büyük bir nar şeklinde, tepesi açık ve etrafı telle örül. müş olan tavlama, beşer san- İtim uzunluğunda parça parça İ bir ipe bağlıdır. Tavlamanın ufak kömürler yığılır. Ve pa" Imuk, bu kömürlerin arasına yerleştirildikten © sonra, ateşi İİ İyakan kimse, ipin ucundaki yu | slk halkayı şehadet parma. (ğına geçirir, kolunu gerer ve| tavlamayı hızla çevirmeğe baş | (lar. Her tarafından rüzgâr alan ateş, iki dakika sürmeden yan mağa başlar, Bundan sonra 4- teş semaverin içine dökülür, |İ İ üzerine kömür yığılarak borusu konur. Taze deminden yapil mış İran çaymın bir misline daha başka bir yerde tesadüf etmek imkânı yoktür. | İran'da çaya limon veya | turunç gibi şeyler koymak, a- deta günah sayılır. Çünkü bun İlar. çayın isine o mahsus İl olan güzel kokusunu ihlâl eder. /İl V.N. Almanya sefareti müsteşarı M | surette yaralanmıştı. Stern derhal | | idama mahküm edil. | harp usullerinin ilgasını teklif eden | vesikasını | keyfiyetinin | yenden tetkiki ve sivil tayyarecili- | iltizam olun- | BUDAPEŞTE, 10 A.A, — Ma | murahhas; olan Kont | içinde * ufak |İğİ RTESİ 1 NISAN Mesuliyet i Kime ait? İ Şii İ /4 ler konferansı dağıl- İ dıktan “sonra PARİS, 10 (A.A.) — Havas a- jansı tebliğ ediyor: Tempa gazetesi, 4'ler konferansı nın akamete mahküm olmasından mütevellit mes'uliyetlerin taayyün İ etmiş olduğunu kaydettikten son- va diyer kir Fransa ile İnigitere müzayekada bulunan memleketlere acilen e yapıl- ması icap eden mali muavenet yükü nü yalnız başlarına deruhte etmek üretilemühim fedakârlıklar icrasına hazır oldukları hınlde bu iki devlet- ten Almanya ve İtalyadan istenildi. Ği gibi en ziyade mazharı müsaade millet maddesinden feragat etmele- vi istenmiş ve bu iki mevi fedakâr bktan hiçbirine"karşı bir taviz gös- terilmemiştir. Fransız gazetelerinin mütaleaları PARİS, 10 (A.A.)) — Geze- İ teler, #'ler konferansının akame- te mahküm olması meselesi hak- kında bir takım mütalealar ser- detmekte ve Tuna devletlerine yardım maksadile husulü arzu © lunan itilâfa mani teşkil eden bey nelmilel ihtilâflara teessüf eyle- mektedir. Gerek Almanyanın ve gerek İtalyanm hattı hareketini Paris gazeteleri şiddetle tenkit et mektedir. - sında ecnebi usuna karşı mü- cadele etmek ve büyük devletle- rin tahakkuk sahasma oisal ede- memiş oldukları itilâffı bi İ tahakkuk ettirmek keyfi küçük itilâfa ait olduğu mütalâa sını serdediyorlar. Hindistanda İsyan ALLAHABAT, 10 (AA) — | Polis bugün asilerin üzerine. ateş Aaçmağa mecbur kalmıştır. Bir po- ağır surette yaralanmıştır. 48 kişi tevkif edilmiştir . Treni soymak isteyenler VALEN! "A. — Geçen akşam İM. ie Bönevre 'sür'mt katarı Valencö istâsyonuna girdi- örcü, tesviyeci, , tornacı, iyi bir dülger, marangoz, âlâtı ziraiye, Onun için biz işsizlerle işçi is teyenler arasında | tavassutta bu- Ricamız şudur: Valiler, kaymakamlar, nahiye müdürleri; diğer taraftan beledi- ye eeisleri, fırka (idare heyetleri | isleri; ticaret müdürleri ve alâ kadar idaro âmirleri bulundukları | yerlerdeki işçi ihtiyacını (şekil, mahiyet, evsaf, verilecek ücret İ| ve iş şertleri tesbit edilerek) bir zetaler, şimdi Tuna kaza | ği sradu elleri silâhlı olduğu hal | İşsizlere iş, işçi istiyenlere işçi buluyoruz! | İşsizlere iş bulmak için Milliyet tavassut ediyor İHARiCI HA ERLER | Iki tarafta Israr ediyor Anadolunun her tara- fında soğuklar başladı İngiltere için Irlanda- | hların ! sadakat yemini lâzım LONDRA, 10 (A.A.) — Seda- kat yemini ile senelik zirai taksitle rin ilgasına mütedsir olan | İngiliz nolasına İrlandanın vermiş olduğu cevap, dün akşam Dublin'e gönde- rilmiştir. İngiltere hükümetinin — İrlanda notatins vermiş olduğu cevapta su Ankara ve Sıvas havalisine dün kar yağmıştır ANKARA, 10 (Telefonla) ; Birkaç günden beri değişmeğ« ve serinleşmeğe başlayan havalar bu sabah tamamile kışı andırır bir soğuğa inkılâp etti. Öğleye doğru yükseklere kar ve alçak rptalini yermiş olduğu crrepta #| yerlere karla karışık yağmur yağdı. MM ei ANKARA, 10 A.A, — Bu sabah Türkiyenin hemen her tara 1 — Yemine ait siyaset tadil | fında hava bulutlu başlamış ve sonra Erciyeş mmtakasiyle orta dilemez; Anadolunun Ankara mmtakasında karla karışık yağmura çevir 2 — Yemin, imparatorluk kanı- | miştir, Biraz sonra yalnız kar şeklinde devam eden yağış yük- mi güyiinin seyi. mütemmime | sek tepelerden itibaren aşağılara doğru ortalığı beyazlandırmış e ele İngiltere ile İrlan | tf dl aramda deği, renk Briimaya | Umumi hava vaziyeti orta Anadolunun Sivas, Marzifon, Kar camiasının bütün mümessilleri ara- | şehir havalisine de az mikatrda kar düştüğünü göstermektedir. sında münakaşa edilebilir. | Cenubi Aradoludan gayri yerlerde bu habah susünet mühim de ola en gi pealanat almakta | recede düşmüştür. 16 dereceyi kaydeden hiç bir yer yoktur. urla ğe yama arm va | Trakya, İstanbul, Ege muntakasında suhunetin sıfırdan yukarı aldağn münolunmaktadır. bir dereceye kadar düştüğü yerler vardır. Orta Anadoluda on düşük derece ikidir. Karadeniz sahilinde deniz oldukca kaba dr” galı bir vaziyettedir. Icra ve iflâs kanunu ANKARA 10 (Telefonla) — Adliye encümeni icra ve iflâs kanunu üzerinde tetkikatını ikmal etmiştir. Lâyiha tabedilerek meb'uslara tevdi edilecek ve bayram ertesi heyeti umumiyede müzakeresine geçilecektir. Bir mahküm tren altında öldü ANKARA, 10 (Telefonla) — İstanbul treni bugün iki buçuk İ saat teahhurla ve saat on üçe doğru şehrimize gelmiştir. Buna a İ sebep, Derince - İzmit arasmda jandarmanın muhafazası altında Bir casus daha (| hattın yanından götürülmekte olan bir mahkümun kendisini mar yakaladılar İ şandiz treninin altma atmış olmasıdır. Mahküm çiğnenmiş ve KOVNO, 10 A.A. — Elta Ajan | derhal ölmüştür. Bedl'din glen ve bir zeren | ÇOCUK bayramında şefkat puli.. Berlin'den gelen ve bir ticaretane | m mk re ii İ en Richard Beckor isminde bir | o ANKARA, 10 (Telefonla) — Bütçe encümeni çocuk hal ibi tenli eçşimiz.— OİĞUENMS | anda mektup ve telgraflara ilsak edilecek şefakat pullarına dair Becker tevkif edilmezden evvel | bulunan kanun lâyihasını müzakere ve intaç etmiştir. Heyeti u- kendisinin temsil etmekte bulun- | mumiyeye terkedilen bu lâyihaya göre 22 nisandan itibaren her duğu müçesese ile hiçbir 2lâken | sene ve bir hafta müddetle âdi mektuplara birer, teahhütlülere olmıyan Diyetin erki ekteriyiiine | ikişer, telgraflara üçer kuruşluk ve kartlara da yirmişer paralık yun en elim İ pul yapıştırılacaktır. Lâyihanın heyeti umumiyede müstacelen Polis, merkumun üzerinde bir | müzakeresi ile kanunun önümüzdeki çocuk bayramında tatbiki- Ba imkân hâsıl olması ihtimali vardır. dokun vernik bulmuştur: Bu vesa- İzmirde muallimler kampı ik kendisinin Memel'e askeri ca- | süsuluk yapmak üzere gelmiş ol- duğunu göntermektedr. edil hkikat, Becker'in il İZMİR, 10 (Milliyet) — Bu sene 6 halta istirahat edilmek bulunduğunu | üzere Yamanlardağı santariyonunda bir muallimler kampı açıla- mevlana erlenemsatır. caktır, | Türkiye - Lehistan arasında imza edilen mukavelennmeler ANKARA, 10 (A.A.) — Varşovadan şehrimze gelen resmi malümata nazaran Türkiye cümburiyetile Lehistan hükümeti a- rasında akit ve imza edilen ticaret ve seyrisefain muahedesile i- kamet mukavelenamesi Lehistan diyet ve âyan meclisleri tarafın dan tasdik olunmuştur. lik Sovyet kabili sevk balonu LENİNGRAT, 10 A.A. — İlk Sovyet kabili sevk balonunun uçuş tecrübesi dün yapıldı. Balon 2200 meire mikâbı hacminde ve 150 beygir kuvvetinde motörlerle mücehhezdir, Tecrübe çok iyi netice vermiştir. İkinci balonun da montajma başlanmıştır. Inhisarların tevhidi m paraları Verdi.. İ ei | Fakat çocuk henüz iade edilmedi NEVYORK, 10 (AA.) — berg, oğlunu kaçıranlar istemiş ia dukları fidyei necatı vermiştir. Ancak çocuk, henüz ebeveynine ae meri Bize yazınız! ANKARA, 10 (Telefonla) — İnhisarların tevhidi otrafmdaki | hazırlıklar ikmal edilmiştir. bildirirlerse memnuniyetle kayd. pi 1 — Kime ve nasıl işçiyel| İhtiyacınız var? 2 — Nasıl iş istiyorsunuz.) elinizde ne san'at vardır, ne kadar ücret istersiniz, İstan- bul haricine gider misiniz, hususi bir şartınız var mı? Güdrük ve İnhisarları Vekâle- ti Müsteşarı Adil B. in riyasetin- 'de inhisarlar umum müdürleri top lanarak nihai tetkikatta bulun miştir. Tevhidin tatbiki için bir de talimatname hazırlanmaktadır. Tarifelerdeki tetkikat ANKARA, 10 (Telefon) — Gümrük tarife tadilâtı komisyonu nun tetkikatma göre ithalât gıdai müstahzeratla zikrymet Sr ği delerinin himayesini de istihdaf edecektir. Benzine ispirto karıştırılması ANKARA, 10 (Telefon) — 1701 ! mumaralı tütün kanununun köylü ta rafından tütünün ekimi, istihsal ve | setışile köylüden inhisar idaresince Bu, memlekete ve vatan- daşa yapılacak en büyük hiz mettir, | Hamillerle Müzakere Saracoğlu Şükrü B. in yeni ta limatı hâmilen birkaç güne kadar tekrar Paris'e giderek hâmillerle temaslarına devam edeceği, bü defaki temasların bir itilâfla meti- celenmesi muhtemel | göründüğü Ankara'dan haber verilmektedir. Ayakkabıcılar kooperetifi Ayakkabıcılar kooperatif girke- & heyeti umumiyesi bayram erte- si içtima edecek; ve Esnaf Batıka sile aralarındaki bir alacak vere- cek işi dolayısile bulunan şekli hal görüşülecektir. Rüştü Bey geldi iki in umum müdürü mis sel B. işlerle e meşgul olacak ve Belediye :vkaf arasındaki munllâk bazı işlerin a balli ile iştigal edecektir. Hüsnü Bey geliyor Ankara'da bulunmakta olan Tütün inhisar oumum müdürü Höanli B, çarşamba günü sebri- mize avdet edecektir. İnhisar idarelerinde memurlar arasında yapılacak tasfiyeye bay ramı müteakıp başlanacaktır.