29 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

mr mekle kili NV. Istanbulun nin Muvazene vergisinde tadilât.. Ve bir tedbir Müderris: Nizameddin ALİ | Dikkat ediyoruz. İstanbulun ek mak meselesi zaman zaman orta- ya çıkıyor. Fakat, sabit bir sureti halle raptedilmeden bırakılıyor. Halbuki, 700 bin kişilik büyük bir şehrin ekmek meselesi ehem- miyetlidir. Bilhassa, bu şehirde, hususi bütçeleri ekmek fiyatından müteessir olan halk kütleleri faz- lacadır. Bu itibarla, İstanbulun ekmek meselesi ayrı bir itinaya tâbi tutulmak iktiza eder. Bugün, bu mesele, şu safhada bulunuyor: İstanbul şehrinin iaşe si için günde 25 vagon buğday l- zundar, Halbuki bu sene mahsul çoktur. İstanbula bu mikdardan fazla buğday geliyor. Meselâ son zamanda İstanbula gelen buğday günde 70, 80, hattâ 110 vagona kadar çıkmıştır. Şu halde, niçin ekmek fiyatı yükseliyor? Bu bir tenakuztur, Bu tenakuz izale edil meli, hesaplar doğru yürütülmeli, ekmek fiyatı indirilmelidir. Ortaya atılan bu tez, yakından tetkike değer. Tetkikle görülür ki, bu sene, mahsulün fazla olmasın- dan dolayı İstanbula gelen buğ- y vazonlarının da fazlaca oldu fazla olmakla beraber, ler, #küeriyetle cumartesi günleri ve bayramertesi günler Eğer w- #unca bir rmüddet için, üstüste Vağon hesabı yapılacak olursa, İs tanbula gelen buğdayın günde 40 Vagonu mahsus #urotte tecavüz €tmediği tesbit olunabilir. Şu halde, İstanbul ihtiyacma fazla olan 15 vagon buğday ne oluyor? Bu fazlalık, ekmek fiyatı nım ehemmiyetli surette inmesine Yardım etmeli değil miydi? dene- bilir. Lâkin unutmamalıdır ki, İs tanbulda bulunan ve bu ve işle- Yen 9 değirmen, yalnız İstanbul için değil, marmara sahilleri, Ka- radehiz sahilleri için dahi işliyor. Öyle ki, İstanbulda öğü.. .len buğ daym bir kısmı ve tam bu fazla- lığa tekabül &den kısmı, İstanbu- İun haricine sevkolunuyor. Bu se- beptendir ki, bu seneki fazla buğ day istihsali ve onun neticesi olan İstanbula fazla buğday müvare- datı, İstanbul ekmeği üzerine u- mulan fevkalâde tesiri yapmamış lar, Bu, meselenin bir cepbesidir. Diğer bir cephe de şudur: Un fi- yatları İstanbul Ticaret borsasın- da takarrür eder. Bu takarrür © diş, serbest arz ve talep kaidesine Jöre okur. Borsa, un fiyatlarını, stanbul Belediyesine muntaza- man bildirir. Belediye, bu fiyatla- Ta 1 — Ekmek imali masraflarını, 2 — Fırıncıdan alınan ve değir- Menci tarafından tediye edilen Yüzde 4,80 muamele vergisini Zammeder ve bu surette bulduğu mikdarı ekmek narhs olarak ta- Yin eder. İstanbulun ekmek nar- iu usulle her hafta tayin ve Yet almış bulunuyor. Deniyor ki, acaba, İstanbul Ticaret borsası- nın verdiği un fiyatlarına, beledi- yece ilâve edilen | frrmcı masraf- ları, ki 73 kiloluk bir çuvalda 225 bir hesaptır. kıymeti Yoktur. Bugünkü masraflar ayni Heğildir, battâ o masrafların essis ! kalemleri olan fırın icar bedeli, Mahrukat bedeli, amele ücreti, tablekâr ücreti düşmüştür. Fakat muterizlere göre de, bilâkis, tuz ve saire gibi masraf rakamla- siktir, fazlalaştırılmak lâzem Geçen gün İstanbul Belediye isinde bu mevzua dair uzun- Sa devam eden bir içtima aktedil Mişti. İçtimaım neticesinde, bu he- “a yeniden gözden geçiril. Mesi kararlaştırıldı. Fakat bu su- ette, İstanbulun ekmek başta söylediğimiz gibi, bir defa daha ortaya çıkmış, fakat nihai bir sureti halle raptedilmeden ka Panmış oldu. , Biz, İstanbulun ekmek mese- lesini bu şekilde mütalea etmiyo- Tuz. Kısmi hesaplarla ve kısmi muvakkatelerle bu şekil ca edilen İstanbulun ek- ek meselesinin hiç bir zaman kökünden halledilip atılamayaca #1 kanaatinde bulunuyoruz. Öyle iennediyoruz ki, marazın mihra- İş Dir çoklarımızm ve o meyanda otanbul belediyesinin kabul etti İİ gibi bir takım hesapların doğru beji yanlış yapılmasında değil, işinin teşkilât. i t İzah edelim. rın vardır. Bu fırmların yüz ka- Jar umumi harpte, süratle ve biç hir fenni esasa riayet etmeden (Devamı 6 ıncr sâhif üzere hükümtle bir imza etmişolan Curtiss Wright ahiren tetkikatını ikmal ederek raporunu hükümete vermiştir. M. Robertson hangi lerde hava hatları tesis ed leceğine dair muhtelif şehirler arasında istikşaf uçuşları yap- mış ve şimdiye kadar 7000 kilo metrelik mesafe profesörleri, Darülfünun emini ve Maarif müsteşarı dün zu ziyaret etmişlerdir. Kendile rini Darülfünun emini, fakülte reisleri, hocalar ve yüzlerce ta- lebe karşılamıştır. Darülfünu- nun içi Türk ve Bulgar bayrak- larile donatılmıştı. Talebe Bul- ğar profesörlerini alkış şa” sedaları ile seâmladılar. Mi safirler merasim salonuna alın- dı. Kendilerine Türk profesör- leri takdim edildi. Bundan son ra edebiyat fakültesi reisi Ali Ankaraya iki buçuk saatte gidebileceğiz Şehirlerimiz arasındaki hava pos- taları tetkikatı ikmal edildi Rapor tetkik ediliyor Şehirlerimiz arasında tayya- re ile yolcu ve posta nakliyatı hakkında tetkikatta bulunmak mukavele grupu mümessili M. Robertson ikamet- katetmiştir.. (Devamı 6 ıncı sahifede) M. Robertren Bulgar misafirlerimiz Darülfünunu gezdiler Dişçi ve eczacı mektebindeki Bul- gar talebe ile görüştüler Beylerbeyi sarayında kendilerine ziyafet verildi, saray gezdirildi Muzaffer B. fransızca bir hita. be irat ederek, Bulgar misafir sabah | leri selâmlamış ve İstanbul Da- dülfünunu teşkilâtı, © tedrisatı hakkımda izahat vermiştir. Mu zaffer Beyin izahatı şiddetle al kıslanmıştır. Müteakiben misafirler Darül fünun dershanelerini, mesai o- dalarını gezmişlerdir. e Gelen profesörlerin ekserisi tarih ve coğrafya zümresine mensup ol- duklarından bilhassa tarih ve coğrafya Darülmesailerine çok alâka göstermişlerdir. (Devamı ikinci sahifede| Şehrimizde bulunan Bulgar ve “ya- Müvazene Vergisi 15 lira aylık alanlardan vergi alınmıyacak ANKARA, 28 (Telefon) — Maliye encümeni muvakkat mü vazene vergisi kanun lâyihasını müzakere etmiş tir. Encümen lâ yibada bazı tadi lât yapmıştır.Bu göre as gari maişet had. di 15 lira olarak bit edildiği ziraatte çalı. İSMET BEY şan amele ve rençberlerin de ver giden muaf tutulması esası ta- ne müddetle muteber tutulması nı bir madde olarak lâyihaya i- lâve etmiştir. Adliye vekili Dün gitti Dün de Üsküdar Adliye devairini gezdi Adliye vekili Yusuf Kemal Bey dün Üsküdar Adliye da- iresini gezmiştir | Mumisileşh İs tanbuldaki tetlci katını ikmal et. miş olduğu içi dün akşamki renle Ankaraya hareket — etmiş- tir. Yusuf Ke- mal Bey cere. yan eden müza- keral ve toplantılar hakkında bir şey söylememiş, yalnız kanun lâyihalarının sür'atle ha- zırlandığını söylemekle iktifa etmiştir. Celâl B. İş bankası umum mü- dürü bugün geliyor İş Bankasınm İskenderiye şu besinin küşat resminde hazır bu lunmak üzere Mısıra giden ban ka müdürü umumisi Celâl, Re. cep Zühtü ve Osman zade Ham di Beyler bugün öğleden sonra Ege vapuru ile şehrimize avdet edeceklerdir. Gayri mübabiller Heyeti geldi Bir çok taleplerini kabul ettirdiler Ankara'ya giden beyetten Ham di ve Nüzhet Beyler dün şehri. mize avdet etmişlerdir. Heyete riyaset eden mütekait Yanyalı Esat Paşa da Ankara'dan ayrıl mışsa da, yolda trenden inerek bir iki gün için hususi işlerini Adapa tesviye etmek üzere zarı na gitmiştir. Heyet azasından Hamdi B. li Bİ. ile ve diğer alâkadarlarla | !$ temas ederek gayrimübadille- rin mubtelif temennilerini izah ettik, Bu meyanda, Zirsat Ban. kasmın İzmir'de müzayedeye zikarılan emlâke gayrimübadil. İİ vekil İsmet Paşa Haz. lerile Tev. Baş vekil Moskovada Heyetimiz muazzam merasimle karşılandı İsmet Pş. nın Rus gazetelerin beyanatı MOSKOVA, 28, A, A. — Baş tarafından ar, MOSKOVADA BUYUK MERASİM” MOSKOVA, 28.A. A— Tür. (Devamı 6 ine: sahifede) Kaçak limonlar Çoğaldı Dün'de dört bin sandı- ğa vazıyet edildi Limon kıralı hakkında pazar günü karar verilecek Diyamandi Efendi mahkemede Gümrükler heyeti teftişi tarafından kaçakçılık tahkikatı Sirkeciyi bir birine ka- esnasında vaz'ıyet edilen limon lardan mühim bir kısmı dün Ye mişte limon iskelesinde müzaye de ile satılmıştır. Bundan başka dün bekçi mahallinde büyük bir firmaya ait dört bin sandığa da ha vaz'ıyet edilmiştir. Bu limon ların da kaçak olduğu anlaşıl- maktadır, Limon kıralının muhakemesi Limon Kralı Diyamandi Ya. nakaki Ef, nin Gümrükteki ihti sas mahkemesinde dün de mu. hakemesine devam edilmiştir. Geçim celesde Limon şirketin den salâhiyettar bir memur cel Halk evinde dün verilen çocuk neresinde zabitlerimiz, göksümüzü kabartacak müsabakalar yapmış- sarsıldıktan sonra, bu dereceleri almaları fevkalâde sayılabilir. müsabakada mükâfat alışı, yüz. — Sahip ve Başmuharrir Siirt Meb'üsu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Bir komiserimizi şehit ettikten ve bir teharri memuru ile bir kezr da öldürmek kastile yaraladıktan sonra nihayet bütün sırları ile ölen ve öldörülebilen adam tan kanlı bir kasırga! Komiser Şakir Beyi öldürdü, taharri Hakkı Beyi yaraladı, kendisi de öldürüldü! Hiç bir şey belli değik bu adam kim ve.. kimden kaçıyordu? sikma m Komiteci mi, hırsız mı, suikastçı mı? Hiç bir şey bilinmiyor! Milliyeti de anlaşılamadı.. Dün akşam saat tam yedide Bahçekapıda Hamidiye türbesi ö- nünde bir komiserin şahadeti, bir taharri memurumuzla bir matma zelin yaralanması ve şüpbeli bir adamım ölümü ile neticelenen çok feci bir vak'a olmuştur. O semtin <. ık zamanında cereyan eden ve bilâ mübalâğa binlerce kişiyi heyocama veren bu hâdise o kadar âni olarak cereyan etmiş tir ki zabıta için dahi bütün tefer rüntı tesbit edebilmek âdeta im- Kânşez bir hal almıştır. Hâdis ö- deta kanlı bir kasırga halindi rafa dehşet saçan bir manzara ar zelmiş, birkaç tabanca birden iş- İemiş, 18 - 20 kurşun biribirini ta rarengiz bir mahiyet arzetmesi i- tibarile hâdise mahallini dolduran | binlerce meraklı ve mütecessisin vak'adan sonra bile orada kalma (Devamı 6 ıncı sahifede) p | p tr Esrarengiz adamın kurşunile şehit düşen zavallı komiser Şakir Bey Nisteki Müsabakalar va lardır. Bilhassa hayvanların seya bat ösnasında fırtınalardan hayli Mülâzim Saim Beyin bir kaç Cevi at Beyin Polonya k ER onya kupası Nis müsnbakalarında yüzbaşı 'Kılıç Tevfik B. izin bir iki sene içinde om kum vali Zolerinin Kevvelli vetli Avrupa bir rakibi olacağını âlenen ifade | simler.