29 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

29 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Baş vekilimiz Moskovada (Başı birinci sahifede) zevatm karşılanma me istasyonunda büyük vasi bir dostluk ve müstesna bir samimi yet havası içinde cereyan etmi Daha sabahtan itibaren bütün Mos kova sokakları Türk ve Türkçe ho #emodi cümlelerini muhtevi bayrak. İarla donatılmış ve böyük Türk mi- «firlerin şerefine hususi bir tak yapılmıştı. i Türk misafirlerini hâmil olan hu- sosi tren saat 10,45 te Türk mili marşının terennümleri arasında istas yona girmiştir. İsmet Paşa Hazret leriyle Tevfik Rüştü Beyefendi mev kite M .Molotoff ile M. Litvinoff yer > dan karşılanmış ve selâmlermışlar- dar, M. Molotoff, Litvinoff ile M. Boul- gününe, Boudeniy ayrı ayrı İsmet Paşa Hazretleri ve Tevfik Rüştü Beyefendi ile müsafaha etmişlerdir. Rüştü Beyefendini mazı güllerden yapılmış buketler tak dm edilmiştir. İsmet Paşa Hazret- leri muhafız kıtası kumandanının. raporunu istimen ve kırmızı ordu Uularının selâmlarım habul etmiş ve piyade ve suvariden müteşekkil me- | rasim kıt'asın: teftiş eylemiştir. Bu- mw müteakip Türk misafirlerimiz 30 kakları dolduran halknı selim ve alkışları arasında İstirahat ve ika etlerine tahsis okunan apartmanla. Fa azimet etmişlerdir. MOSKOVA, 28. A. A.— Başve- kil İsmet Paşa Hazretleri kendilerini Morhovaya isal eden hususi katarda Tass Ajansı muhabiri mahsusuna â- tdeki beyanatta bulunmuşlardır: “ Türkiye ile Sovyetler arasında- ki mübadenetin temeli müşterek wenfaatlerimizde temerküz ve ayni zamanda iki milletin oyrularından te vellüt etmiz bulunmaktadır. Bun- dan del ki bu kadar seğlam bir teyide mazhar olmuştur. Millet- lerin yekdiğerleriyle olan mukarenet İleri büyük bir mefküre teşkil eyle- İ (Başi 1 inci sahifede) larını intaç etmiş ve kimse de bu nem hakiki sebebini, kıymet ve © hemmiyetini anlayamamıştır. Çünkü bu feci cinayete sebep olan ve nihayet bütün sırları ile beraber kendisi de ölen meçhul a damın hüviyeti tesbit edilememiş Bir. olduğu zannedilen, sız bir tomar beyaz küğrtla birkaç maymuncuktan ve dokuzar kurşunlu yedi şarjorla, kocaman bir brovning tabanca” dan başka bir şey çıkmayan bu meçhul adam niçin takip edilmiş tir?. Neden bu dehşetli cinaycs irtikâp otmitşir? Ne kendini ölüme atmış, hunha: bir müc. iştir? cak Adliye ve zabıta âmir ve m: murlarınn yapmakta olduğu tah kikat tenvir edecektir. Dün ak- şam için bu esrar perdelerini kal dırnak imkânsızdı: Zira bu meç hul hüviyetli canıvarla boğuşan komiser Sakir Bey Haklı Bey ifade v ya sebep olan meçhal gebörmiştir. Hâdise nasıl oldu? Biz polisle adliyeyi alâkadar eden bu noktalar üzerinde tevak mem siyetin de kendi istiklâllari ve dahili inkişaf ve ihyaları için Mizumlu olan muslihane şeraiti temin etmek İste- diklerini ve ekseriyet ayni meviden müşkülleri iltihama mecbur kaldık- larını hatırlattıktan sonra her iki bü kümetin d ilyaları sehasmda imunzıam neticeler elde etmiş ol dukların: işaret ediyor: “ Sovyetler, bugün ikinci beş se- nelik devreye girmeğe hazırlammak- tadırlnr. Gazi Mustafa Kemal | ve İsmet Paşalar Hazretinin mahirane sevk ve idaresi altında bulunan Tür İ kiye ise baricin askeri ve iktisadi İ bütün taarruzların: reddetmeğe, ba İ life ve sultanların bükayesmı orta- dan kaldırmağa, din ve dünya işleri- ni birbirinden ayırmağa ve kendi da bili menabiine istinat ederek milli iktisadiyatını inkişaf ettirmeğe mu- | vale olmuştur İ Tavestiya, Türkiye ile Sovyet Rus İ ya arasında mevcut o muahedelerin İ ve sallı âmili olmak itibariyle Türk- adam da Yen sulha yardım eder. Türk - Sov- | Sovyet dostluğunun büyük ehem- yet muhadenctim beynelmilel nok. | miyetini bir defa daha kaydederek tai nazaradan mana ve şumulü bu- | diyor ki- dur. Yapılan tecrübeler milletler ara | “ sındaki terasların her zaman fnide- İ dest Türkiyenin reislerimi | selâml- li olduğunu göstermiştir. İ yoruz. Eminiz ki, kendilerinin bura Mümtaz hariciye komiseriniz M. | ya gelişleri, her iki millet tarafından Litvinof ile mütehayyiz muavini M. | bu kadar takdir edilen Türk-Sov- Karahan cenaplarınm Türkiyeye vu | yet dostluğunun bir kat daha tak- ün Sovyet m ine gelen ku bulan ziyaretleri bizim için yal nız büyük bir haz ve meserret teş- kil etmekle kalmamış ayni zamanda münasebetlerimizd - unutulmaz izler burakımıştır. Mütiterem dostum Tevfik Rüştü Beyclendinin mcıwnleketinize yaptığı ziyvret de bu gayeye müteveccih eves'ut nöticeler vermiştir. Türkiyede iken büyük meziyetle- rini takdir etmek fırsatına mahik ol duğumuz Sovyet zimamdarlarını şah sn lanımağı daima arzu etmiştik Bu fırsatın bu defa tecelli etmiş ol masmdan dolayı memnun olduğum gibi bunun dostluk münasebetleri mizin inkişafına yardım edecek en iyi neticeler iz de emi- nim, Bu fırsat atiyen yapacağımız. nokini nazar taatilerini kolaylaştı. racaktır. Türkiye, kendi inkılâbı: çizmiş müteşekkildir. . Türkiye, yarının ihyayi iltısadisi- ni banların ihltiyaç ve arzularından mülhem olarak bina edecektir. Bu- Dun için de fennin ve tecrübelerin emretmiş olduğu kavaide tatbiki ka- relet ediyoruz. Türk milletinin ar- midindeyim. Türkiye bu suretle be şeriyet nilesinin terakki ve salk um suru olacaktır. Güzel Gruzin vapuruna adım attı #umızdan beri büyük memleketiniz bizi en mihmanüvazane ve cn misa- Sovyet li zaketine müteşekkiriz. O Kiyef de hararetli mazhar olduk. Ben ve arkadaşlarım büyük oldu- ğu kadar hararetli olan ba istikbal #Mmerasimlerinin hala intibantı altın da bulunuyoruz. Bu iki böyük mem İekette göredildiğimiz şeyler, mem. )dessa ve fikir vermektedir. Şurasını kaydedi- diz ki sizin aramızda ancak üç gün denberi bulunuyoruz. Bu müddetin dörtte üçü de yolda geçmiştir.” MOSKOVA, 28. A .A.— Bütün gazeteler, İsmet Paşanın Moskovaya muvaselet münasebetiyle hararetli gazetesi: “ “Türk Cümhuriyetinin mümes- ilerini hararetle | selâmlayorlar.” Umeanı altımda meşrettiği makalede bu ziyareti Türk milletinin stilde İsra karsı mücadeleye kıyam etti #irada Sovyetlerle Türkiye arasında etmiş olan dostane münase- ve yakın tarihin mantıki hür icesi nddediyor, ayrı ayrı gayeler | işün mücadele eden her iki cümhe İ viyesine yarayacaktır.” İzvestiya gazetesi: “Hali hazırda İs Türkiyenin çehresi” başlığı altın İ da yazdığı diğer bir makalede mus- sr Türkiyenin siyasi, içtimsi ve ede bi inkişafım izah etmektedir. Maka- le mubarriri, Sovyet resmi ve ede- İbi mahafilinin hali hazır Türkiyesi- ni öğrenmek omun calibi alâka 6- an fikti ve iltinadi fasliyetinden ha berdar olmak için Türkiyenin siya. si ve fikri sahsiyetlerniin en müm- taz mümessilleriyle şahsen temaslar tesisi imkânlarından hiç şüphesiz Mâyrkiyle istifade edeceklerini beyan ile bunun geçici olmamasını ve iki memleketin ilmi ve edebi mabafi arasında tanışmak için başlangıç teş kil etmesini temenni ediyor. Prnvada gözetesi: “Türkiye ve Sovyetler? © unvanlı makalesinde Türk devlet »damlarının Moskova | ya muvasalâtlarını alkışlamakta. ve | bu gelişin Türk-Sovyet müstakbel münazebatınm teyidine ve sulhün takviyesine hadim olacağını tadır. Bu gazete, Sovyetlerin Türkiyoye karşı dastluklarınm tarihçesini ya- parak daha 1917 teşrinisanisinde Le nin ve Stalinin imzalariyle halk ko- iserleri meclisinin Rusya Müslü- manlarma hitaben neşretmiş olduğu bir beyannameyi hatırlatıyor. Bu beyammamede sakit çarlığın Tü-tiye Boğazlar hakkında yapmış oldu- in ilga edildiği bildi. mperyalist © memleketler tara. fından Türkiyeye karşı alman vazi- yet, Türkiyeyi müstemleke haline getirmek arzusunda mündemiç idi. Fakat, emperyalistler hesaplarında yanıldılar. İstilâcılara karşı, istiklâl ve hüriyeti icin kahramanca üca delesine başlamış olen Türk milleti muzaffer oldu.” Pravada gazetesi makalesini biti- rirken yakın şarkta sulhün bölüm olmasını Türk-Sovyet dostluğunun bir neticesi addetmekte ve bu mü- nasabatın iki millet için olduğu ka- dar umumi sulh içinde büvük e hemmiyeti haiz olduğunu ve bun her ili memlekette de takdir edil diğini ilâ ve eylemektedir. MOSKOVA, 28 . A. A— İsmet Paşa Hazretlerinin refakatlerinde gelmiş olan Türk meb'us ve gazete cilerindenMahmat, Yunus Nadi, Fa- Tih Rufkı, Yakup Kadri, Ruşen Eş- Tef Beylerle diğer gazeteci ve edebi yatçi zevat burün saat 13 te Tar Ajansı merkezini ziyaret etmiş ler ve Ajans umumi müdürü Doletz ki yoldaş ile rüfekası ve idare amir- leri tarafından karşılanarak selâmlan maşlerdır. MİLLİYET CUMA | kuf etmeden evvel facianın tarz; royanını anlatalnn: Vak'a nasıl oldu, kimler öldü, kimler yaralandı? Karilerimizi merak ve heyecandan kurtarmak için evvelemirde bu sözlerin ce- | yaplarını verelim ve kurbanları tesbit edelim: 1 — Eminönü polis merkezi komiseri Şakir Bey şehit olmuş | tur. 2 — Dördüncü şube pasaport masası memuru Hakkı Bey ağır surette yaralanmıştır. Vaziyeti sıhhiyesi vahimdir. 3 - Hâdise mahallinden geçmek te olan Açavni isminde bir Mat- mazel de bir kaza kurşunu ile »- yağından yaralanmıştır. 4 — Nihayet etrafını katil kur şunları ile kasıp kavuran meçbul adam ölmüş veya öldürülmüştür. Bu facianm başlangıcı ve bit şi hakkında akşam geç vakte ka» dar tesbit edilen maldrmat ta gu lr Detektif dairesi memurların dan Osman Ef, Yenicamide vazi- fe ile dolaşırken cami merdiven- leri üzerinde tuhaf vaziyetlerle etrafı kollayan bir adam görmüş, bir müddet göz hapsine almış, tet kik elmiş ve bunun şüpheli bir in- san olduğunu takdir ederek yanı- ma gitmiş ve sormuştur” — Kimsin? Ne arayorsun bura da?... ne kaçmaya başlamıştır. Bu kaçış Osman Efendinin şüphelerini tah rik etmitşir. Eğer bu adam şüphe li bir insan olmasaydı kaçma: cak ve polis memurunun sorduğu sunle bir cevap verecekti. Hem sual sahibinin taharri memtru ol duğumu da anlamış veya biliyor- du ki kaçmaya başlamıştı. Herifin takibi kususunda Osman Efendi bu mülâhaza ve kanaat ile meç- hul adamın peşine düşmüş ve » da koşmaya başlamıştır. Meçhul adam merdivenlerden iner inmez İş Bankasının önüne doğru kaçmaya başlamıştır, tam İş Bankasınm önüne gelince dur- muş, arkâsına bakmış, O. EK, ile tekrar gözgöze gelince i hareketle tersyüzü geri dönmüş, Şemsiyecilerden Sultanhamamına doğru koşmuştur. Ölüme doğru. Meçhul adam Sultanhamararna doğru kaçarken gene birden bire solu sapmış, Yerli Mallar pazarı- Bın önüne gelmiş, taabncasını çı- karmış, arkasından takip eden me mura çevirmiş, fakat patlatma mış, sür'atle tekrar Bahçekupisi- na doğru koşmakta devam etmiş tir, Oman Et. takipten geri kal- mamış, meçhul s#dam eski İtibarı Milli Bankası önünden kıvrılıp Hamidiye türbesine doğru saptığı zaman, o binlerce kişinin geçtiği caddede geri dönüp kurşun atma ya başlamıştır. Bu esnada mıntakasını teftiş- ten avdet eden Eminönü polis mer kezi komiseri Şakir Bey ile dör- düncü şube pasaport memurla rından Hakkı Bey de bir tramvay İn tesadüfen caddeden geçiyor- larmış, bir adamın silâh atarak kaçtığını ve bir diğerinin de kova ladığını görünce komiser Şakir Bey iramvaydan atlamış, Hakkı Bey de Şakir Beyi takip etmiştir. Şakir Bey tramvaydan atlar atlamaz — Durl.. Diye haykırarak kaçan adamın üstüne atılmış, tabanca tutan ve mütemadiyen ateş eden elini tut- rsuş, tabancasını elinden almaya savaşmış, fakat meçhul adam dı hal silkinerek elini ve tabancası- nı komiserden kurtarmış ve ko- miserin kalbi üzerine bir kurşun salmıştır. Komiser Şakir Bey kalbini de len kurşunun tesiri ile yere yu- varlanırken Hakkı Bey yetişmiş hazırladığı tabancasını katilin üze rine tevcih etmiş, fakat katil bir hamlede Halkı Beyin de üzerine atılmıştır. Bir harp manzarası Bu sahne pek feci olmuştur ve âdeta bir harp meydanı manzara we arzetmiştir. Katil ile Fahri Bey boğuşur ve iki tabanca mütemadiyen işlerken yetişen polisler delinen kalbinden mütemadiyen kan akmakta olan komiserin imdadına koşmuşlar hemen bir otomobile atıp hasta- haneye götürmüşler, ve gene bun lardan bir kısmı boğuşan iki vü. cudün ve patlayan iki silâh kan lı mücadelesine müdahaleye koş- muşlardır. Fakat bu müdahale hiç bir netice vermemiş, bir an i- ginde hem Hakkı Beyin, hem de meçhul adamın kanlar içinde ye- re yuvarlandığı görülmüştür. Bu aralık Evliyazade mağazası önün den de ince bir sesin çığlığı işitil. miştir. Ay bana da bir şey oldu. ve arkasından heyecan, korku, dehset içinde kalan bir matmaze lin oradaki köşeye sindiği ve aya ğwdan kırmızı bir şerit halinde durmadan kan aktığı görülmüş” tür. Hâdisenin bu zavallı kurbanı da tez elden eczahaneye ulaştırıl maş, diğer taraftan da katilin di ğer bir kursunu ile karnından va NİSAN Sirkeciyi bir birine katan kanlı bir kasırga him sörette yaralanmış olan Hak kı Bey kucaklanıp otomobile ke nulmuş, hastahaneye gönderilmiş tir, Bütün bu facizyı doğuran ada ma gelince onun da canını çoktan zebanilere teslim ettiği anlaşılmış ber. Bu sokak mücadelesi şebrin en | işlek, en kalabalık yerinde cere dan polisler koşma: öltürülmeğe, telefonlarla her yer den polisler çağırı'ımağn başlamış bir dakika zarfında da şehrin bu köşesi kuvvetli bir zabıta muhafa zasr altına alınmış bulunmuştur. Tahkikat: Bir sürü maymun cuk ve bir çok kurşun Bittabi ilk yapılan iş derbal bu cinayetten (o müddelumumiyi haberdar etmek olmuş, nöbetçi bu İunan ağır ceza müddejunmumi me avini Kâşif Bey haberdar edilmis, bir taraftan Kâşif Bay yola çıkar ken diğer taraftan polis müdürü Ali Rıza, Eminönü kaymakamı Raif, merkez memuru Ahmet Bey lerle polis nöbetçi doktoru hâdi se mahalline gelmiştir. İlk iş olarak bu ölüm kasırga sını ortaya çıkaran o meçl la mın hüviyetini tesbit etmek icap etmiş, üzeri aranmış, fakat hüvi yetini tayine medar hiç bir şey bulunmamış, ancak dokuzar kur şunlu yedi şarjur, birkaç maymun tomar beyaz kâğlı zu | iştir. Bu çıkmaz karşısında Eminö nü mıntakasında ne kadar sabıka | de | h, şüpheli adam varsa bir ai toplanmış, parmak izi memurları geliriilmiş, ceset hepsine gösteril faks! hepsinden de ayni ce vap alınmıştır: Tanımıyoruz. müz adam de; Parmak izi memurları bu ada mın parmaklarımın. izini almışlar osyalarımı tetkik ederek Küvi i meydana çıkarmaya karar ermişlerdir. Eğer bu adam sabıkalılardan ve sulzan orbabından ise muhak kak parmak izi dosyasında onun İzlerine tesadüf edilecektir. Maa mafih daha dün akşam o binlerce meraklı arasında katilin Hampar som isminde bir Ermeni oldüğu söylenilmeğe başlanmıştır. Katilin avucu içinde duran ta bancası muayene edildiği zaman, dokuzlu kurşunlu şarjurda bö? kurşun kaldığı görülmüş, dördü nün kullanıldığı anlaşılmıştır. © Müddeiumumi mnavini Kâşif Bey derhe! hâdiseyi uzaktan ya kından görmüş olanları isticvaba başlamış, katilin soğumuş cesedi ös merkezine nakle dilmiş, eşkâli tesbit olunmuştur. Katil pejmürde , soluk renkli bir elbiseyi lâbis, kirli çeh reli, kumral saç ve bıyıklı, yeşil gözlü 30 — 35 yaşlarımda bira d Hiç gördüğü laradır. i Gerek müddeiumumi, gerek za bitu âmir ve memurları bütün ge ce bu katilin hüviyetini tesbite uğ- raşmışlardır. ğ Yaralıların vaziyeti Bu kanlı boğuşmada ilk yara > Siküzmda da ems Mis merkezi yi px ü i Şakir Bey ölmüştür. Bey yaralanır yaralarım. haneye nakledilmi şolma: men vefat etmiştir. Bir ai # olan bu vaziperver komiser ma slesef ancak hastahanenin kapısı na kadar yaşayabilmiştir. Bu ölüm bütün polisleri, zabıta ömirlerini .. Beyi tanıyanları çok mü teessir otmiştir. Bugün bir ibtifal yapılacak ve şehit komiser orka 'daşlarmın omuzu üzerinde Edir nekapıya götürülecek ve Allahın rahmetine tevdi edilecektir. Hakkı Beyin vaziyeti shhiye si de vahimdir. Hakkı Bey karnın dan yaralanmıştır. Nakledil Sıhhat yurdunda derhal bir opera tör celbedilmiş, ameliyat Yapılmış ve tehlikenin mümkün olduğu ka dar önüne geçilmiştir... Hakkı Bey ifadeye geyri muk tedir bir haldedir. Doktorlar da birkaç saat için kendisinin komuş turulmasını menetmişlerdir. Yaralı Matmazele gelince bu ğızdır. İşinden çıkmış, yuvasma taşırken sadüfle bu müsa geçmiştir. İşleyen tabancalardan fırla yan serseri bir kurşun kızcağızın bacağıma isabet etmiş, bereket versin ki derin bir yara açmamış, biraz ehemmiyetlice aryırmıştır. Matmazel Agavninin yarası Beşir Kemal eczahanesinde sarıl maş, vehamet görülmediği için kendisi bir otomobille evine gön derilmitşir. Neler söyleniyor?.. Mâdise olup bittikten sonra hattâ gece yarına kadar bu sab nedeki insan kesafeti kaybolma muş, herkes biribirine bu tüyler ür pertici fa: nlatmıştır. Halk hâdiseye bir renk ver mekte, kimisi katilin yankesicilik yaparken zörüldüğünü ve yaka bu ada lanmak istendiğini, kimisi mın meşhur bir kasa hırsız oldu ğunu ve çoktan beri takip edildi ğini, kimisi Hampâtsom isminde 3 İstanbulun Ekmek meselesi Ve bir tedbir | (Başı Birinci sahifede) yapılmız sayanı merhamet müss- ses (1) lerdir. Geri kalan fırın arın ekserisi de belli başlı fenni şeraite cevap verecek gibi değil- dir. İstanbulda fenni olarak zik ye lâyik bir kaç fırından başka fırın yoktur. Istanbul fırınlar, evvelâ adet itibarile fazladır. Saniyen, fenni kıymet itibarile geridir. Bu sebep ten İstanbulda ekmek fiyatı, in- mesi İâzım gelen ucuzluğu ine: yor. İstanbulda ekmek meselasini halletmek için ber şeyden evvel fırmların adedinden işe başlama- h ve sonra, İstanbul denilen me- deni şehrin inşesini omuzlarına a- lacak bu fırmlarm, zamanın fen- ni seviyesinde olmasını temine ça lusmahıdır. — Ancek tedir. ki © ekme bugi kü (imal meliyet fiyetr), çuvalda 225 kuruş gibi fahiş de- | recelerden aşağıya indirilmiş ve İ balk ta daha ucuz ekmek yemek imkân bulmuş olacaktır. İstanbulda cczahaneler fazla- dır dendi. Medern şehirlerde yor, İstanbulda da öyle olmalıdır kıp fenalarını kapetınak tenkih ve tahdit edildi fırınlarda da ayni şey yi pılmasın? Ekmek meselesi, ecza- hane meselesinden az ehemmiyet K değildir. Bütün İstanbulda 3000 kişiye bir fırın isabet ediyor. Bu sahada da bir tenkih ve tahdit a- meliyesi iktiza eder. | | Filerimizce, bagünkü nüfusile İstanbula, modern 50 fırın kâfi- İ dir. Bu formların beheri 70 çuval işleyecek (simdiki gibi 3 - 4 çu- val değil!), ve günde takriben 6000 ekmek çıkaracaktır. İstam- | bul, bu surette, mühtaç olduğu günde 300,000 ekmeği bü mahdut fırmlar vasıtasile en süratli, Gn | temiz ve bilhassa en ucuz olarak | temin etmiş olacaktır. Ba iş, baştan başa bir teşkilât | işidir. Seberi takriben 10 bin lira masrafla acılabilecek olan bu fı- rınlar, Belediyenin de mühim sü- | sette alâkadar olacağı bir şirket» le tenis olunabilir. Şir) in manda, ekmek satmak inhisarını rinde ekmeği satabilir, Bu suret- te bakkal kârı, tab'okâr kârı gibi fuzuli masraflar kalkar. Satış ma lerce ekmek satacağın- dan, ekmeğe, satış sebebile bine- Sek ikinci elden masraf, asgari hadlere iner. Temenni olunur ki, İstanbulun ekmek meaalesi bir defa daha or- taya atılmış olduğuna göre, bu sefer artık, nihai tedbire yaklaşı! mış olsun, Biz, nihai tedbir olarak bu vazıb ve pratik şekli görüyo- vaz ve 6 şekli teklif ediyoruz. MÜDERRİS Nizameddin ÂLİ kimisi Vasil isminde bir Rum hır sızı olduğunu söylemekte, bire bin ilâve ederek ağızdan ağıza Jaktan kulağa hâdiseyi alı bir swrette yaymaktadır. Maamafih bütün bunların hiç doğru değildir. Dediğimiz gi ortadaki esrar perdesini kaldı racak, katilin hüviyetini tesbit ede cek heniz hiç bir emare buluna mamıştır. Bu işi müddeiumuminin ve zabıtanın tahkikatı tenvir ede cektir. Sondakika Müddeiumumi muavini Kâşif, polis müdürü Ali Rıza, kayma kam Raif ve merkez memuru Ah met Beyler gece geç vakte kadar Eminönü polis merkezinde tabki katla meşgul olmuşlardır. Hâdise Yi başından beri takip eden tahar ri memuru Osman Bey isticvap © dilmitşir, katili kovalarken neden tabancasını istimal etmediği sun line mumaileyh kalabalıktan dola yı tabancayı kullanmadığı cevabı Bı vermiştir » iseyi görenlerin isimleri, hüviyetleri ve adresleri tesbit © ü şahit sıfatile m. Sait şöyle anlatmıştır: — Taharri memurlarından Os man Efendi bu serseriyi Yenicami merdivenlerinde görmüş, şüpbe etmitşir, Bunun üzerine kendisine " ne arayorsun? demiş ve serseri kaçmağa başlamıştır. Şerir Hamidiye türbesi önüne gelince o esnada tramvayda bulu nan Eminönü komiseri Şakir Bey inmiş, herifi yakalamak istemiştir. Bu osnadı hr ile kaç makta olan serseri Şakir Beyi vur muştur. Bu esnada Hakkı Efendi de silâhile müdahale etmiş, serso ri yaralanarak ölmüş ve Hakkı Efendi yaralanmıştır. Kendisi bi ristiyandır. Tahkikat devam edir ir | kıymet tesbitine çalışacaktır. 10,000 kişiye bir eczahane düşü- | yerek, şehrin ecrahanoleri, iple İ EE) - Pe iş : çepe mübadıller Heyeti geldi j (Beşe 1 inci sahifed İ lere istihkaklarına hruben | İ tevzi edilmiş bulunan bonoların kıymetlerindeki | düşkünlüğü İnazari dikkate alarak fazla faz- İla kıymetler koyduğundan şi. jkâyet ettik, Bu müracaalımız İmazari dikkate alınarak, vergi- ler ve icar bedelleri esasına gö- re müzayedeye çıkarılacak em- lâke kıymet takdiri lüzumu ma balline emredilmiştir. Gayrimübadillere ait işlerin hükümet nezdinde daimi sure te takibi için üç gayrimüba, den mürekkep bir büronun An- kara'da teşkiline de Vekâletçe müsaade edildi. Bu büro, | bil hassa, muhtelif mntakalarda lâzım ine sür'atle Büroyu teşkil edecek üç gay- rimübadil, cemiyet idare heye- tince seçilecektir. i mübadillerin mütebaki istihkaklırma roukabil müteba ki bonoların da bir an evvel tev ziini rica ettik. Müzayedeye çı- İkarılması lâzım gelen emlâkin İmikdarı, cinsleri, kıymetleri tee bonoların da tevzii kararaştırıl. di. Bonoların kıymetlendirilme için faiz verilmesini de rica ve bu hususta düşündüğümüz iyeyi arzettik. ler. Keyfiyet henüz bali müzakerededir. Bu- rada csmiyet idare heyetile te» mas ederek (o gayrimübadiiler kongresinin hemen davetini te İmin edeceğiz, Kongrede, Anka ra'daki temaslarımız netayicini izah ettikten sonra, teşebbüsle- rimize devam için bir kaç güne ar tekrar Ankara'ya avdet Ankaraya iki Buçuk saatte ç lBaşı 1 sahifede) İstikşaf uçuşarı şu istikemetler de yapılmıştır: İstanbu! - İznik - Yenişehir - Eskişehir - Anka ra » Konya - Karaman - Adana > Gaziantep - Urfa - Diyarıbe - kir 'an, Diyarıbkir - Elbüs. tan - Keyseri - Ankara, Anka. ra - Samsun - Trabzon, İstan. bul - İzmir - Antalya - Konya Bu istikametlerde yapılan u çuşlardan elde edilen neticeye göre şehirlerim: mda tesis edilecek olan hava hatlarınm anâ damarı İstanbul - Diyarıbe kir hattı olacaktır. Bu hat Hin. distan ve Avustralya yolu üze. rinde bulunan kava hatlarının iltisak noktasmda bulunduğun- dan beynelmilel bir ehemmiye. ti baiz olacaktır. Bu hattın gü- zergâhı şu suretle tesbit edil. miştir: İstanbul . Eskişehir - Ankara - Konya » Karaman » Adana - Göziantep - Urfa - Di- yarıbekir. İstanbul'dan Diyarı- bekir'e bazı yerlerde tevakkuf - lerde dahil olduğu halde 11 s atta, İstanbul'dan, 'yi da Eskişchir'destevakkuf dahil olduğu halde iki saat 3 çeyrek. te gidilebilecektir. Sehirler arasında tesis edile cek diğer hava hatiarı İstanbul - Diyarbekir hattımın tesisin. der sonra tedricen inkişaf ede- cektir. Bu hat üzerindeki ucuş. iarda emniyeti iemin için, hat- tın dağlık olmiyan © arazıden geçmesi tercih edilmiştir. Bu takdirde tayyareler sisli veya fırtmalz havalarda mecburi su- rette karaya inmeğe mecbur o! dukları zaman, emniyetle inebi lecek düz ve ârızasız arazi bu. labileceklerdir. Hükümet M. Robertson'un verdiği raporu tetkik ettikten sonra tatbikat için faaliyete çilmesi hakkında bir karar imci haz edecektir. Hava hatlarmın işletilmesi için Curtiss Wriglit grupu'ndn da iştirakile bir Türk anonim şirketi teşkili mev zu bahis ise de bu hususta he- İnüz kat'i bir karar ittihaz edil. memiştir . Hava hatlarının tesisi ile tat- Limon kıralının Muhakemesi (Bişi 1 iuci sahifede) lan tahmil ve tahliye işleri etra fında uzun izahat vermiş, her vapurun bamulesi ayrı ayrı ve- saitle tahliye edildiğini, bir mavnadan diğer mavnaya yük boşaltmak ancak muhafaza teş kilâtına müracaat suretile ka- bil olduğunu, hamulenin hangi | tarihte hangi iskeleye sevkedil- diği iş kâğıdında işaret edildi. ğini, bir vapurun hamulesi di- ğer vapur hamulesile karıştmıl. mavnaya aktarma suretile mal İ rülmediğini anlattı. sonra liman şirketi mümessili. ne daha bazı sualler soruldu ve şirket mümessili icap eden €e- vapları verdi. Mazmun vekili is- kelelerde biriken malların nakil ve aktarmasından şirketin malü. matı olup olmadığını sordu. Li. man şirketi mümessili, tahliye yapıldık ve kayıtlar iskelelere sevk edildikten sonra şirketin vazifesi hitam bulduğunu ve i- sin bundan sonrası o gümrük muhafazasma ait olduğunu söy ledi. Bundan sonra Sardınya vapu gümrük şirketinden gelen cevaplar © kundu. d İlk tahkikatı yapan müfettiş- liğin fezlekesine nazaran 145 sandık limon Sardenyanın de- gil, Feda vapuru il Liman şirketi dürü Kâzım B. Sardenyanın tah liyesi tarihini kat'i surette tes- bit edemiyeceğini bunun içi Sopalan defterini görmek icap ettiğini söyledi. Reis limon san dıklarının Sarderiya vapuru ha- | mulesi olduğu kat'i surette an- | laşılması için Diyamandi Ef.ye | daha bazı sualler sordu. Müd- deiumumi Muzaffer Bey, Güm | rük teftiş heyetinde bulunan bâ | iseye bit sopalan defterile Sar bıkata geçilmezden evvel tayya re meydanları tesisi ve hava ra sat merkezlerinin ıslah ve tevsi lâzım gelmektedir. Hava rasat merkezlerinin ıslahında geçen- lerde Almanya'dan celbedilen mütehassis'ın mesaisinden İsti- fade edilecektir. Curtiss Wright grupu ile cere yan eden müzakerat neticesin- de Kayseri'de bazı tesisat vücu de getirilmesi ve malzeme mü- baysası için bir mukavelename imza edilmiştir. . Hava hatlarında yolculardan alınacak bilet ücreti beynel- milel teamüle tevfiken biri mevki yataklı vagon ücretlerin den biraz fazla olacaktır. Ma- amafih hükümetçe ( yolcu ve mektup ve posta paketi nakli i- çin bir tarife yapılacaktır. Çekoslovakya takas yapmayor ATİNA, 27 — Yunan hükü metile Çekoslovakya arasında takas esasına müsteniden bir ti caret mukavelesi akdi için cere yan eden müzakerat akim kal- muştur. men izl denya vapurunun tahliyesini tesbit eden iş kâğıtlarının, ve Feda ve Sardenya vapurlarının orijinal manifestolarınm suret- lerinin gümrükten ve iş kâğıt- larınm liman şirketinden celp edilmelerini istedi. Maznun vekili Diyamandi E- fendinin ikametgâh sabihi bir tüccar olduğudan bahsile yeni- den tahliye talebinde bulundu. Müddeiumumi, vaziyetin henüz değişmediğini tahliye için orta” da bir sebep olmadığı mütalea- nda bulundu. Hâkim de bu mü taleaya iştirak ederek. tahliye talebini reddetti. Ve maznuna hitaben: Zarar yok, daha (o birkaç gün yatın, Yeter ki hâdise te- nevvür etsin ve adalet tecelli etsin! İnşallah yüzünüz sk ola- vak çıkarsınız. Dedi. Muhake: meye önümüzdeki pazar günü in devam edilecektir.