2 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Ekmek narhı için yeni bir şekil bulmalı. Bugünkü pahalılık usulün eski- liğinden ileri geliyor. Ekmek fiyatları, yükselmekte devam ederken bir taraftan da ek mek narhı için yeni bir formül a tanıyor. Bugün ekmek narhı tes bit için elde bulunan formül bun dan sene evvel yapılmıştır. O vakit İktsat müdürü bulunan Ke m lari 215 kuruş olarak tesbit edil mişti. Tam masraf olan Tuş bir çuval uman vasati fiyatına ilâve edildikten sonra elde edilen mikdar bir çuval undan çıkan 92 ekmeğe taksim edilmekte ve bun dan bir kile ekmeğin narhı bulun makta idi. Bu çok iptidai formül dört seneden beri İstanbul halkı- hin ekmeğine narh esası olmakta dır. Son zamanlarda fırımcıların buldukları muhtelif vesilelerle bu 215 rakkamı kabarmış ve tabii ek mek narhı da yükselmeğe başla- muşta. Ekmek marbamda eya ol. ması İAzım gelen çuval unun iss bu müddet zarfında hiç değ iştir. Halbuki, bütün me di mamiekilerde ekmek mar izimkine hiç te benzemeyen hu- suni bir usulle tesbit edilmekte: dir. Bunun için yapılan narh bare mi salim ve yanılmaz bir şekilde narh tesbiti imkânmı vermekte- dir. Çiroz ihracatı Son zamanlarda şehrimizde çi roz fazlasile bollaşmıştır. Çiroz © kadar boldur ki tanesi 10 - 20 pa Tadan satılmaktadır. Maamafih diğer taraftan çiroz ihracatı da başladığından fiyatların yüksele- ceği tahmin edilmektedir. Bilhas- | sa Yunanistan ve Bulgaristan rozlarımıza rağbet dir, Bir hafta daha Nisan sonunda kapanı Zngelen Filistindeki Tel - avin Panayır: bir hafta daha temdit e- dilmiştir. Memleketimizden bu sergiye iştirak eden firmalar hiç iri emin edememişlerdir. Araplarla Yahudiler husumetten dolayı ser #iye hiç bir Arap gelmemesidir. İpek satışı Japon hükümeti 1930 senesin de ipek fiyatlarını sukuttan kur- armak için 108.000 balya ipek satın almıştı. Gelen malümata gö cek her nevi göstermekte- ve bu ipekleri yarı fiyatına bir Amerika grup almıştır. İzmirde tütün Gelen malümata nazaran mem leketin hemen her tarafında, bil- hassa İzmir mıntakasında tütün zeriyatı başlamıştır. Memleketi- mizde tütün zeriyatının bu sene #eçen senelere nazaran az olaca ör anlaşılmaktadır. Buna başlıca sebep olarak müstahsilin elinde © lan & sene mahsulünden satıl mayan tütün bulunmuş olması gö? terilmektedir. Maamafih bu hu- susta şimdiden kat'i bir tahmin yapılmamaktadır. Balıkçılık Yunan hükümeti yı z name ile balık avı cemiyetleri ve birlikleri tarafından idhal edile- 5 vat gümrük ver minden muaf tutmuştur. İhtiyacı gin in anma Dallarımı iyen Yunanistan balıkla, bee üşterilerinden bulun maktadır. Yunan hükümeti balık saydının taammümü için böyle bir tedbire baş vurmaktadır. Cihan pamuk vaziyeti MİLANO, 1 (A.4.) —i3ün cü Milano panayırını dererek 1,956, ziyaret etmiş olduklarını ve sergi de mal teşhir edenlerin kaydedil- iş adedi rakamlarınm €- 000 kişinin sergiyi ir yeküna baliğ oldu #unu müttefikan teyit eylemekte bulunduklarını iblâğ eylemiştir. Milâno panayırı VAŞİNGTON, 1 (A.A.) vazün ve iatikrarı muhafaza için elde bulundurulan pamuk mevcu 'dunun satılması siyasetinin takibi kımdaki tetkik eser, muk komisyonu tarafından tica- ret nezaretine gönderilmiştir. Mev tetkik eseri, lüzumlu © lan kredilerin itası kongre tarafın dan tasvip edildiği takdirde serde dilen mübayaa taleplerinin mil- yondan milyona bütün pamuk bal rinin harice sevk ve ihraç &- silmeleri imkânının mevcudi- Romen seyyahlar abi- deye çelenk koydular Romenler Istanbul seyahatinden pek memnundurlar.. Gelmek, gitmek, 6 gün oturmak 135 lira! Şehrimizde bulunan Romanya | Üsküdarda, öğleedn sonra Çarsı- münevverleriçden mürekkep sey- | da bir gezinti yapacaklardır. yah kal 'düm sabah Taksim Cümhuriyet âbidesine bir çelenk koymuşlardır. Seyyahlar sabah o- tomobillerle Tokatliyan otelinden hareketle Taksime gitmişler, ora da otomebillerden inerek âbide- in etrafında hürmetle ahzi mev Xi etmişlerdir. İçlerinden Roman- fa Maliye nezareti sabık umumi kâtibi ve elyevm nezaret müşavir lerinden M. Dimopulos çelengi â- bidenin üzerine koyarak şu sözle Ti söylemiştir: ei münevverleri Türke Gizle etini hürmetle ve- lâmlayarak Cümhuriyetin saadeti ve fiyetinin devamın: temenni in üzerinde su cümle er. ele: çiller 'Romen mümessil! Türkiyeye tarim ve hürmetleri, Seyyahlar bundan sonra oto- Mmobillere binerek surları, Kariye ve Süleymaniye camilerini, Evkaf müzesini, Sultanahmet camiini gezmişlerdir. Öğle yemeği Tokat , yan ote yenildikten sonra edil camii, Yerebatan Bu seyahat, Romanyada mü- hendis lunan ki tren vapur, İstanbul'da kalacak ları altı; gün zarfında otel ücreti ve her türlü masarif dahil olduğu halde adam başına 135 lira tesvi mr Seyahatı tertip ©- rel . Borges, dün bize de — Romanyada dünyanın her tarafında olduğu gibi, şiddetli ik. bandi buhran hüküm sürmekte- dir. Her sene bu soyahata daha İn halk iştirak ederdi, bu sene iştirak edenler kısmen daha az dır. Romanya'da Paskalya yortu- sunda seyahat etmek bir an'ane- dir, bu sene de bü ap'aneyi yerine getirmiş bulunuyoruz. Türkiyeye gelen, yüksek rüt- bede memurlar , sanayi erbabı, bankerler, avukatlar ve profesör lerden mürekkep bu seyyah kafi lesi bu seyahatten pek memnun ol muşlar, İstanbülun tarihi âbidele rini görmekle vek ziyade istifade MİLLİYET PAZARTESI 2 Vilâyette i i Umumi Maaş Dün verildi. Eytam * maaşı haziranda verilecek Mayıs umumi maaşı dün veril miştir. Ücretli memurlar da Nisan aşımı almışlardır. Eytam, eras mil ve lerin üçer aylık maaşları haziranda verilecektir. Ziraat odası ve sergi Ziraat odası dün toplanmıştır. Oda meyvecilik ve kümes hayva- matı sergisi hakkında müzakerat cereyan etmiştir. Sergi geceleri de açık bulunacak ve şehir bandosu çalacaktır. Müsakkafatın tahriri ine kı ile iel suretile tahrir tatbik na mütedi kararnamenin neşri takarrür ettirilmiştir. Fatihte 11 bin kişi Fatih malmüdürlüğünden ma- aş alan 1l bin eytam, eramil ve mütekai ziran üç aylık bor droları tanzim edilmiştir. Sayım vergisi Malmüdürlüklerince sayım ver gisi yoklamalarına devam edil- mektedir. Yoklamalar bu ayın on beşinde nihayet bulacaktır. Hay- vanlarını o kaydettirmeyenlerden iki misli vergi alınacaktır. Mütekaitlere kolaylık Mütekaidin, eytam ve eramilin trmak isteyenler bir istida ile mensup oldukları malmüdürlükle rine müracaat edecekler ve mayıs nihayetine kadar tahvillerini yap trmış olacaklardır. Poliste Bir amele Ezildi J Bir araba da bir adi çarptı ve yaraladı Dün saat 13,10 da Haydarpa- şa geçidinden istasyona gelmekte olan Makinist Ali Rıza ve ateşçi Hikmet Efendilerin idaresinde bu lunan tren, Haydarpaşa geçidine gelince burada geçmekte olan a- mele çavuşu Murat Efendiye çarp mıştır. Murat Efendi birden bire kaçamamıştır. Aldığı yaralardan ölmüştür. Vak' müddeiumumi lik vaz'ıyet etmiştir. & bazı eşyasını sabıkalı Ali yakalanmıştır. Bunun Üsküdardaki hırsızlarla da alâka sı olduğu anlaşılmıştır. Balâtta Leblebiciler içinde 83 numaralı dükkânın kapısını, sabı kalı Cemil başka bir anahtar uy- 'durmak suretile kırmış 150 lira çalmıştır. Cemil yakalanmıştır. Araba çarpmış Dün Kuruçeşmeden gelmekte olan 13 yaşındaki Osman idare sinde bulunan yük arabası fırmer çırağı İhsana çarpmış ve yarala» maştar. Ağır yaralı Eyüpte oturan çiftçi Süleyman ile Hazim ve kardeşi Salih arala- rmda bir kavga çıkarak biribirle rini sopalarla yaralamışlardır. Hâ şim bir aralık tabancasını çekerek Hüseyini tehlikeli surette yarala- mıştır. Valde hanında çuvalcı Abbas, ayni handa oturan Haydarın oda mha taarruz etmiş bunu haber a- lan Haydarın kardeşi Hüseyin ta banca ile Abası tehlikeli surette MAYIS Masonlar neden ik Masonlar ikiye ayrıldı; yeni teşkilât yaptılar Bu ayrılık neden icap etti, eski masonlar ne diyorlar? — so ....—— Yeni teşkilâtın küşat resmi yakında yapılacak.. Türkiye Maşrıkrüzam Mason ; teşkilâtına mensup Ti lüman masonlardan bi aralarına gayrimüslüm hiç bir aza almamak gartile müstakil h fil kurmuşlar, müsandesini de al- mışlardır. Bu yeni mahfilin ünva- nı (Müstakil Türk Masooluğu Bü yük Azim) Mahfilidir. Yeni mah fil müessizleri yarın unda merkez ittihazına karar verdikle ri binada toplanacaklar, intihap- larını yapacaklar ve müteakıben mahfilin küşat resmini icra ede- rek faaliyete geçeceklerdir. Dün bu ikinci mason teşekkülü etrafın da Lanınmış eski masonlarla gö- k. Bu ayrılığın neden icap st tamamen gizlenmekle bera ber, bunun, sebep ve mahiyeti söylenmiyen bir dargınlık eseri ve neticesi olduğu anlaşılmıştır. Eski bir mason demiştir ki: | — “Masonluk, milliy. fi olmayan insani bir teşekkül dür. Masonluk, yalnız taassubu sevmez. Masonluk, vicdan hürriye tine de hürmetkârdır. Kimseye sen neden filân dindesin, diye mü dahale etmez. Edince masombak hududu tecavüz edilmiş olur.Bina enaleyh, Türkiye'de bu esaslara sadık olarak ve (Türk yükselme cemiyeti) mamile' müesses bulu. nan hakiki masonluk, bu esaslar haricinde kurulacak başka bir te şekkülü masonluk hudut ve ma- hiyetleri dahilinde sayamaz.» Esbak Türkiye üstadı âzamı Noter Servet Yesari Bey de ken- disile gi muharririmi; miştir — “Bizim, yeni mahfilden ma lümatımız yoktur; böyle bir ma- sonluk ta yoktur ve bilmiyoruz. , Bu urada Servet Yesari Beyi nezdinde bulunan ve mason olan Darülfünun müderrisleriiden ava yazılmıştı. Mim. Kemal Bey tama men hususi sebeplerle çekildiğini söylemişti. Servet Yesari Bey de hakiki bir mason olan Mim. Ke- mal Beyin tamamen şahsi ve hu- susl sebeplerle üstadıkzamlıktan çekildiğini, yeni mahfilin teşekkü Tünden onun da malümatı olmadı ğe ve onun da böyle bir mason- luk olmayacağı fikrinde bulundu ğunu söylemiştir. Mim. Kemal B. in yerine Fen Fakültesi Reisi Mus tafa Hakkı Bey östadıkzam inti- hap edilmiştir. Memlekette Hapisanede Cinayet! Diyarıbekir hapisane- sinde bir cittayet oldu Diyarıbekir © hapishanesinde feci bir cinayet olmuştur. Gelen malümata nazaran cinayetin mahi yeti şudur: Bir adamı öldürmekle mazmun ve mevkuf bulunan Sivereğin Ti- verek köyünden Ramazan oğlu Abdullah isminde biri, mahküm- lardan gene Sivereğin Til köyün- den Sefer oğlu Mehmede düşman lik besliyormuş. sabahle evvelce Sir Mahmut Beyin oğlu Mehmet Emin Beyi öldüren ve elyevm yakalanmamış bulunan Ramazanın kardeşidir. hakkında ciddi tahkikat maktadır. Bir sahtekârlık mı? bir dosyanın (o muamelesi üzerinde ip şekilde bir sahtekârliğe & Sür ldiği ileri sürülmüştür. Bu San bal tabiii yapdamallar dır. Sahtekârlığın kimin tarafından yapıldığı henüz belli değildir. Görülmemiş şey! İskenderiyede misli görülme- miş garabette bir sirkat vuku bul i rdan Ali yandığında ağzındaki on altın di sin çalındığını hayretle görmüş” tür, Zabıta bu mahirane sirkatin failini ele geçirmek için — leri a Taiz balunmaktadır. Şeker ihtikârı yapanlar Trabzon kontenjanına dahil şe ker, çay, kahvelerden piya salarda daha fazla kâr bulup mu tat haricine satış ve ihraç yapan ve bu yüzden piyasada şeker, kah ve, çay fiyatlarının yükselmesine sebebiyet verdikleri iddinsile do- kur tüccar hakkında kanuni taki bat icrasına alâkadar makamca başlanmıştır. Bir idam Geçen sene biçare bir ihtiyarı parasına tamah ederek yeni ha mam arkasındaki arsada başını taşla parçalamak suretile öldüren Mibalıççığın Doğan oğlu karyesin den Ahmet h Mahkemelerde Yaşı tesbit Edilecek | — | | Kaçakçılık maznunları hakkında verilen kararlar Üzerlerinde altmış varaklı dok- san defter cigara kâğıdı ile 608 g- ram cigara ve yarım kilo tü- tün zuhur ettiği ye verilen Kasımpaşalı İl oğlu Faikin © muhakemesine dün 9 uncu ihtisas mahkemesinde devam edildi. Müddeiumumi İbrahimin beraeti e dığı muayeneye sev ki için muhakeme bugüne bırakılenış ter. Sekiz ay hapislik rildi. Panayot ise 8 ay hapis ve 180 lira cezayi naktiye mahküm edildi. Beş sene ceza yedi Bekir isminde birini katil mak sadile yaralayan Ahmet Rüstemin dün ağır cezada son muhakemesi yapıldı. Ve Rüstemin 15 sene ola rak kabul edilen cezası yaşı dolayı sile beş seneye in. Burhan Cahit B. davası)| ; Bürhan Cahit Beyin Peyami Safa Bey aleyhine açtığı davaya dün de üçüncü cezada devam edildi. Bür- han Cahit Beyin avukatı müekkili hakkında sarfedilen sözlerin ağır ol 'dağundan Peyami Safa Beyden on bin lira zararı manevi istedi. Peyami Safa Beyin avukatı mü- dafansını yaptı. Muhakeme, karar için önümüzdeki çarşamba gününe şleri Fransız sefiri Fransiz sefiri Conte de Cham- brun dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. mmm li Meclisinde tasdik edildiğinden merkum çarşamba günü sabahı köprübaşı meydanında sâlben i- dam edilmiştir. Bağlarda bir kaç saat Orhangazide müthiş yağmur- lar yağmış ve seller bir manda ile 20 - 30 kadar keçiyi sürükleyip boğmuştur. O sıralarda bir iş zım nmda Selâmet köyüne giden kay makam Bey de derelerin cereyanı na kapılmamak için o müthiş yağ mür altında dağlarda bir kaç riyetine . iye bölündü? Belediye Yasak Şeyler Bunların bir listesi çıkarılıp basılacak Belediyenin sık sık vücude ge tirdiği yeni beyannamelerin ve ni zamnamelerin icra memur ve Â- mi nil i tarafından tamamen öğre ilmediği anlaşılmıştır. Belediye, ık olmak için, yasak mad- delerini bir muhtıra halinde ve al edilmiş olcaktır. Çocuk bahçesi başlanmıştır. Edirnekapıdaki ço- cuk bakım evindeki çocuk bahçe sinin küşat resmi de bu sene ya- pılacaktır. Kadıköy kaymakamlığı iskele meydanındaki kumluktan bir kıs mını çocuk bahçesi olarak tefriş ve tanzim etmiş, etrafına çam fi- danları diktirmiştir. Şehir meclisi toplanıyor İstanbul umumi meclis bugün saat 14 te içtima edecektir. Zeynep Kâmil hastanesi Üsküdarda Zeynep Kâmil has lahanesinin önümüzdeki sene kü şadı için lâzım gelen tahsisat büt şeye konmuştur. Bu para elli bin liradır. Hastahane için lâzım ge- len tadilât ve tamirat yapılmış tır. İstimlâk yapılacak Belediye önümüzdeki sene Fa tihden Beyazıta gelen 25 metre- Tik cadde için mühim istimlâkât | yapacaktır. Bundan başka Aksa- raydan Beyazıta ve Beyazıt medresesi etrafında is timlâkât yapılacaktır. Bu medre- seler meydana çıkarılmış olacak- tar. Yeni tarifeler Elektrik ve hav. tarife müddetleri hitam " yeni tarifelerin tanzimi için teşkil edilmiş komisyona belediye tara- fından Ziya ve Şefik Beyler inti- bap edilmişlerdir. Yeni tarifeler hu ayın on beşine kadar tesbit e- dilmiş olacaktır. ——..— Polonyanın milli bayramı Yarın Polonya'nın milli hayra mi olduğundan sabah saat 10 da Beyoğlunda Herro Çanto kilisesin de mekani bir üyin Tera sülecek: Türk cerrahları Türk Cerrahin cemiyeti dün * İçtimai yardım şubesi — Hal kevi içtimai muavenet şubesi komi tesi dün belediye daimi encümen azasından Avni Beyin riyasetinde zamname meselesi görüşülmüştür. * Kütüphane açıldı — Halkevi kütüphanesi dünden itibaren umu ma açılmıştır. Kütüphaneye yeni den bir çok kitap ve mecmualar almmıştır. Okumak arzu edenler, kitaplardan kütüphane içinde fade edebilecekler, harice kitap verilmeyecektir. * Lisan kursları — Halkevi li- san kursları tedrisatı hitem bul- muştur. On beş gün sonra imtihan lara - * Verem sanatoryomu — İstan bul Verem mücadelesi cemiyetinin Erenköyündeki sanatoryomu cu- ma günü > * Yeni bir cemiyet — Merkezi Edirnede olmak üzere Trakya kı vırcık koyunu yetiştirme cemiyeti namile bir cemiyet teşkil edilmiş- tir. Dahil ve hariçte büyük bir şöhrete malik olan nefis Trakya peynirlerinin südünü ve et piyasa larında birinci derecede bir mev ki işgal eden kıvırcık etini temin eden Trakya koyunlarının sslah ve teksirile iştizale başlamış olan bu teşekkülün memleket iktisadi yatma müfit olmasını çok temen- ni ederiz. * At yarışları — 29 Temmuzda varı 14 Doktorlar Ne diyor? Otelcilerle bazı doktor lar anlaşmış mıdır? Doktorların geçen cuma günü yaptıkları içtimada operatör Mim Kemal B. bir takım otelcilerin ba 7: doktorlardan aldıkları aylık mükabilinde taşradan otellerine gelen hastaları o doktorlara gön || derdiklerinden şikâyet otmişti. Bu hususta otelciler cemiyeti reisi İbrahim Beyle görüştük. İbrahim Bey demiştir ki: — “Bu sözler, cemiyetimizim de nazarı dikkatini celbetmiştir. İdare heyeti toplanarak buna ve- rilecek cevabı tesbit edeceki ücret mukabilinde simsarlık ya- ruz. Şayet böyle bir şey varsa, ev velâ. daha münevver olmaları iti- barile bu gibi otelcilerden ziyade : doktorların muatıp total. maları icap edeceği kanaatinde» yiz. Sonra, otel müşterilerinden kendilerini tedavi ettirmek istiyen lerin de mutlaka otelcilerin tavsi ye ettikleri doktorlara gitmeleri için onlara bir mecburiyet tahmil edildiği de varit olamaz. Bu hasta müşterilerin de akılları vardır ve kendilerine tavsiye edilen bir dok tora gidip gitmemekte şüphesiz ta mamen serbesttirler, ” Bina Vergileri! Yeni zamlar ne şekilde yapılacak? Nakliye vergisi olduğu gibi kalıcak mı? ANKARA, 1 — Muvakkat mü tadilleri muhtevi rt on gün zarfında ve bütçeden evvel meclis heyeti umumiyesinde müzakereye vazo- lunacaktır. Bina vergisine de teş mil edilecek olan iktisadi buhran vergisine göre halen alınmakta © lan bina vergisine münzam kesir. ler halinde aşağıda yazılı zamlar yapılacaktır. | — Bina vergisine matrah olan senelik iratları 2,000 liraya kadar olan binalarda yüzde otuz, 2 — Senelik iratları 2001 lira” dan 10,000 liraya kadar binalar. da 2,000 liri 3 — Senelik iratları 10,000 li radan yukarı iratlı binalarda faz laya ait vergiye yüzde elli. A — Şayinn hisseli binaların vergilerine icra edilecek zamlar biedarın hissesine isabet ©» her den irat mikdarma yöre hesap olunacaktır. > rın tamamını da sakin oldukları, mesk arı, mesken bim. lardan yukarıda yazılı zamlarm yarısı alınacaktır. C — Bir şahsın ayni tahakkuk dairesi dahilinde meskenden baş köy dahilinde müteaddit binaları bulunur ise zammın icrasında bun ların iratları tevhit olunacaktır. 'E — Bina vergisi kanumu mu cibince bina vergisinden muaf 0- lan binalar, bu zamlardan da mu a£ olacaktır. F — Devlet bütçesi açığına yar dım mahiyetinde bulunan bu ver giden mahalli idareler için hisse tefrik edilmiyecektir. Maliye encümeni bugün müva- zene ve nakliyat vergisi lâyihala diğer vergilere buhran ver. iü tetkik ve intaç etmiştir. Lâyihalar Bütçe encümenine tevdi olunmuz- tur. Maliye encümeni nakil vasıta larında halen tatbik edilen vergi nisbetlerini haddi lâyıkında bul. muş, bu nisbetlere zam icrası muvafık görmemiştir. Nisteki Zabitlerimiz.. Nis'teki Beynelmilel © Birincilik ül iştirak eden süva in Nis'ten hareket refakatlerindek allimi ile birlikte hayvan mübaya asr için Parise gideceklerinden 8- yın ortalarında şehrimize dönebi İeceklerdir. Zabitlerimiz, ilk defa istirak ettikleri bu beynelmilel müsabakalarda iyi sayılacak neti celer almışlar ve gelecek seneler | deki daha muvaf | ile iştirak edebil ik