14 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

14 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

LA EE. Miu m. Şe ai LAR. Vet MEktütsir SA e A EET TET AR, ARE EL zır Ew» ZA MİLLİYET CUMARTESİ 14 MAYIS 1932 Söbzeleri ; Yikamadan Satan” Fowaf Cozalandırılmk“ Ekonomi Bari sergisine bu sene de gideceğiz Bu sene sergi daha zengin Halyanın Bari şehri şehrinde her sene açı Jan şark anayirine bu sene de iştirak rm) iz. Ticaret odası ile ihracat i —n dair hazırlıklara baş- Ve etmiştir, sene panayirda, garp ve şark Piyaslarını yekdiğerine tanıştırmak çin bir daire teşkil edilmiştir. Halılarımıza mahreç i daha nefi; Miz bir halde Avrupa piyasala- ekme alâkadar olmuş rdır, Berlin Türk Ticaret mümes | çalı silliğinin verdiği malümata gö- Son sınıf talebesi veda müsameresi verdi İstanbul Kız Orta Mektebi *on sınıf talebeleri dün bir ve- İk müsameresi | vermişlerdir. Müsamerede mektebin eski me tunarile; talebe velileri, bütün Muallimler, maarif müntesibi rçok zevat hazır bulunmuş! ir. Müsamereye saat 14 te İs tklâl marşile başlanmış, tayya 4; Mazşile nihayet verilmiştir. ektebin muallimlerinden Zeli Ma Osman H. tarafından kale- ie alınmış olan (Çalışan kaza- “çi ismindeki mektep (| piyesi ebe tarafından muvaffakiyet © temsil edilmiş, vatani ve iç-| “mai olan bu piyes bütün misa İS üzerinde çok güzel ve de iç intibalar bırakmış, şiddet alkışlanmıştır. Yarın hava mü: olduğu Akdirde mektep Şirketi Hayri- 79nin hususi bir vapuru ile Bey “za bir tenezzüh yapacaktır. t Halit Ziya B. ru Ri Şirketinde > Fen işleri müdürü Halit Zi- 2. Bey dün İzmirden şebrimi- Selmiştir, Atina sefaretimiz i Başkâtibi iç Atina sefareti Başkâtibi Re miş Bey in şehrimize gel Amerika sefiri Ankaraya gitti KV Zri Amerika şefiri M. arien re, Almanlar, İran üzümleri: nin kutulara iyi yerleştirilmesi, temizlenmesi için, İrana maki- neler göndermektedirler. Ayni zamanda, İran üzüm tacirleri ambalâj işleri için Al İmanyadan İrana mütehassıslar celbetmektedir. Adanadan sebze geliyor Devlet Demiryolları bazı eş ya tarifelerini tenzil etmeğe ka rar vermiştir. Bu cümleden o- larak Mersin ve Adana havali- inden gelecek ( yaş sebze için J mutedil bir tarife (koymuştur. Bu yüzden Adana ve havalisi yaş sebzelerinin İstanbul sebze ” İleri ile rekabet edebileceği anla şılmaktadır. Evvelki gün Adanadan iki yüz küfe yaş sebze gelmiş, der hal piyasaya çıkarılmıştır. Ta- ze çalı fasulyesi turfanda Ola- rak 30 kuruşa satılmaktadır. Taze kabak 12 buçuk © kurusa Alman tavukları için buğday Alman hükümeti tavuk ye- mi olarak 200 bin ton buğday ithaline müsaade etmiştir. Yal bu malların değirmenlerde amba- kallaskökiana dikkat edilecek» tir. Bunun için, huduttan içe. ri giren buğdaylar kırmızı bir renge (boyanacaktır. Şimdiye kadar Almanya'ya bu suretle 60 bin ton buğday ithal edil- miştir. Atina borsası TİNA, 13, A. A— Dorsanın ka müddet 2 Haziran'a bulunacağı kadar teradit edilmiştir. Yalovadaki Abide Devrilen sütunlar yerle- rine honacak Yalova'da Bizans devrinden kalma asarı atikanın meydana çıkarilması için yapılmakta ©- İlan hafriyata nzaret eden Müze Ir müdür muavini Arif Bey, Ya lovadan avdet etmiştir. lar | O Yalovada bulunan © Bizans İ devrinden kalma abidenin bir Jnasıf daire şeklinde ve her iki İtarafında birer kapı bulunduğu zannedilmiş ise de bilâhara bu İ dairenin aşağı kamında bulunan İ duvarlardan abidenin diğer bir İbina üzerinde inşa edildiği an- İlaşılmıştır. Evvelce bu abidenin etrafın İ da nısıf daire şeklinde yedi sü. tun bulunduğu tahmin edilmiş- t. Şimdi bu sütunların üzerinde bir kubbe bulunduğu ve bu kub benin bir taraftan bu sütunla” ra, diğer taraftan da nısıf daire nin temelini teşkil eden duvar İara istinat © ettiği görülmüş- Bu sütunlardan beşi devril miş olarak © bulunmuş ise de, ütlir ameliyesinin ikmalinden sonra yerlerine konulacaktır. İnhisarlar vekilinin istediği rapor Gümrük ve İnhisarlar Vekili gümrük işlerinin ıslahı için Güm- rük Başmüfettişliğinden bir ra- por istemişti. İstanbul tüccarları. Bn Vekâlete müracaatları üzeri: ne bu hususta tetkikat yapılmas İözumunu hisseden vekil, güm- rük tarifesinin ea miş külât olup olmadığını sorma dır. Gümrük Başmüfettişliği har sırladığı raporu evvelki gün Güm rük ve İnhisarlar Vekâletine gön . Raporda tarifenin tep Belediyede Otobüslerde Yeni bir âlet İSürati tahdit edecek bir alet konuyor rin yolda sü aletin bele- diyeye teklif edildiğini ve bu aletin tecrübeleri yapıldığını ve bu aletin tecrübeleri | yapıldığını . yazmıştık. Belediye heyeti fenniyesi aleti mu- vafık gördüğünden ilk iş olmak ü- zere bunların otobüslere konulması için belediye riyasetinden kayma- kamlıklara tebligat yapılmıştır. Otobüslere | tahdit aleti yakında konmağa başlanacaktır. Otobüsler hakkındaki talimatnameye ilâve edi- lecek bir fıkra üzerine bu alet oto imobillere de konulacaktır. Vali ve belediye reisi | Muhiddii bey, tahdit aletinin, otobüslerin. hayet yirmi, otomobillerin otuz lometro süratle gidebilmelerine mi edilmesini muvafık e görmüş, İ heyeti fenmiye bu muktarı pek az bulduğu için otobüslerin âzami otuz, otomobillerin de kırk kilometre sü- vatle hareket © stmeleri kabul edil. miştir. . Şimdi otobüsler, (otuz kilometre İetlerile techiz edileceklerdir. Belediye dört tablo alacakmış Yunan artisti matmazel Diplara- konun resim sergisinden Belediye- Çete Sebzeler yıkanma- dan satılamıyacak Ispanak, kereviz ve saire gibi seb zelerin yıkanmadan a ik satış yerlerine | getirilmesinden do- layı şimdiye kadar bahçıvanlardan zabitsi belediye tnlimatnamesinin (426) mer maddesine tevfikan ceza almıyordu. Kartal ve civarındaki bahçıvanlar, bu inde gibi sebzeler mahal- halde şehre inince- ye kadar bozulacağını ileri sürerek bir istida ile belediyeye müracaat et mişler, bu kaydin kaldırılmasını is temişlerdi. İ Kunduracı dükka- | sürat üzerinden kurulmuş tahdit a-| 5 ablo satın alması takarrür | kıska: ü- | ya takılmış, fakat müvazenesini düşmüş, başın. Poliste İ betmiş ve aramıya başlamış, yet koma: Nuri Ef. nin kapısı inde bir kan bisi görmüş, bundan kuzusunun | | orada bulunduğumu istidlâl ede- rek, karakola müracaat etmiş Polisler Hasanın müracaatını na- zarı dikkate almışlar ve Nuri Nu ri Efendinin evinde-— taharriyat rdır. Bu taharriyat meti karyolannı altında ku: iş ve parçalanmış bir hi de bulunmuş, Nuri Efendiyle ni evde bulunan min Hanımlar halkında da taki: | | bata tevessül olunmuştur. nında tramvay Samatyada garip bir tramvay olmuştur. Yedikuleye gi- | tramvay arabası Ağaha- nda yoldan çılmış ve k Nikoli Efendi- dânından içeri İ girmiştir. Dükkânı camları par- ça parça olmuştur. Zevceye dayak Galatada © Örer isminde biri ik yüzünden zevcesi Adi- | le Hanımı fena halde dövmüştür. İ Wmer yakalanmıştır. Sarkıntılık eden sarhoş kadın Galatada Sabrye isminde bir kadın son derece sarhoş bir hal de cadde ortasında ötekine beri- kine sarkıntılık ederken yakalan mıştır. Ah, bu çocuklar Karagümrükte Beyceğiz ma- hallesinde oturan fıstıkçı Mehmet Efendinin 11 yaşındaki oğlu Re- | cep dün Edirnekapı - Sirkeci hat tina işleyen 36 mamaralı tramva- kaybederek yere dan ağır surette yakalanmış, Et fal hastahanesine kaldırılmıştır. Vazife başında öldü temiz su ile yıkaya n ye haber verildiğinden belediye bu gibi bostanları sıkı bir kontroldan Feçirmeğe karar vermiştir. Yeni hortu! alınacak Yangınlarda itfaiyenin yaram hortumlardan su sızdığına 8: te sllmektedir. Hortumların çok bozuk ve harap bir halde oldu- ğu görülmüş ve yeniden altı bin met ro hortum satın alınmasına karar verilmistir. İstimlâk hakem heyeti Belediyenin şehir içinde yaptığı istimlâk için intihap (ettiği hakem heyeti her sene değişmektedir. Ha- kem heyetinin müddeti | hitam bul duğu için yeni hakem heyeti listesi tanzim edilmeğe başlanmıştır. Harice gönderilen e. haneleri tarafından barice gönderi len kız hizmetçilerin belediye hiz. | metçi bürosuna tescil ettirilip etti- rilmiyecekleri bir mesele halinde bir çok münakaşaları mrücip olmuştur. Bu husus vekâletten sorulmuştur. Vekâletin verdiği cevapta yalnız ş6- hir dahiline verilecek hizmetçilerin belediyeye kaydettirilmesi mecburi olduğu, barice gönderilenlerin bu kayıtla alakadar olmadıkları bildi- ralli Bu husus belediye ve zabıtaya tebliğ. edilmiştir. Mesai saatı haricinde iş Mesai saatı haricinde çalışan me- murlara ayrıca yevmiye verilmesi dahiliye Ancak bu emir verildikten sonra ba e e nir bazı kısımlarında memurlardan bir kısmı ayrica yevmiye almak için geç | santi harici meşğul olması lâzmman Dün İstanbul postahanesin. de müzesi bir bise fide mersüle (dairesi baş memu, Kemal Boy dairede vazifesi be şinda iken üzerine fenalık gel- miş ve yere düşmüştür... Kemal Bey, li e rafından bir ka ela evine nakledilmiş, fakat daha kapıdan girerken vefat etmiş, tir. Mısırın yeni Tahran | iyı sefiri Mısır'ın Bükreş sefiri Meh. met Cezairli Bey, Tahran sefir liğine tayin edildiğinden mahal li memuriyetine gitmek üzere dün Köstenceden şehrimize gel makamı tarafından o tasdik edilecek ve hakikaten bir memurun vazife yevmiyeden istifade edebilecektir Ekmek ucuzlayacak Belediye, ekmek fiatini müm- kün olduğu kadar ucuzlatmıya kat'i şekilde karar vermiştir. Ekmek nar- bina esas olan forürül “değişmemek- le beraber, hamurkâr, elektrik, kira ücretleri ve fırınların imal kabiliyet. İeri üzerinde yeniden tetkikat yapıl dığı takdirde ekmeğin bir miktar u- cuzlıyacağı anlaşılrasıtır. Yeni çocuk bahçeleri Yaz münasebetile Gülhane parkı. nin çocuk bahçesi İrem edilmiş ve bahçeye gezmeğe in buraya iğ i için kapılara bekçi ko. Kurbağalıdere, Kuşdili ça- yırı, Yoğurtçu.. Bu üç isim, ba- na, çeyrek asır evveline kadar devam eden Kadıköyünün eski eğlence âlemlerini hayal me- yal hatırlatır. Hele Kuşdiline dair, neler, ne maceralar dinle- İrünün altından geçen petrol ko kulu susuz dereyi göstererek: — İşte, beyim, Kurbağalı de- reye geldi li, ? dedi. vadı. Uzun bo- ıtarak adeta ayak bastı parası ister gibi yolumu- zu kestiler, Güç hal ile araların dan sıyrıldık. Bol ağaçlı, güzel yorduk. “Acaba, dere kenarın. da mı yerleşsek, yoksa, dereyi arkamıza alıp şu salıncakta sal lananlara karşı mı otursak? Henüz bir karar vermeğe vakit kalmadan çocuğun biri, elinde bir hasır, koşa koşa ya- nımıza geldi. Ben sordum: — Hasır mı sereceksin? Yüzüme baktı: — İsterseniz sereyim amma, kirasını verirsiniz! Hasırın kirası pahalı değil: Yirmi beş kuruş. Yalnız şu var ki, hasırm kendi imi beş kuruş edeceği şüpbeli!.. Uzatmayalım: Bir kenarına şöyl hafifçe iliştik, Yanımdakilerden biri, insa- Bı pirelendiren bir ihtimalden bahsedince keyfim biraz kaçar gibi oldu: — Ya, ufaklık varsa. Derhal kaşınmağa başladım. Maamafih, işi açığa vurmaya- rak; — Merak etme, dedim, bu zü gürtlükte o da yanımıza uğra- mazi! Sordular: — Yanımıza uğramayan ne- dir? — Ne olack, dedim, ufaklık.. Etrafımdakilere bakıyorum. Kimsede kimseyi görecek hal yok. Kimi semaverini kurmuş, çay demletiyor, kimi şişeciğini açmış, hafiften demleniyor. Ne- valeler, Allah ne verdiyse orta- üş. Ooh. Kekâ!.. leminde etikete riayet benim de hiç hoşuma gitmez. Şebrin ciğerlere daraltı veren dört duvarından kurtulduğumu iyice anlamalıyım... Kilimin üs- üne yan gelip, bir kaç saat için şöyle kendimi dinleyebilmek zevkini tatmadıktan sonra kıra çıkmak neye yaradı? Kurbağalı derede kurbağa sesi dinleyeceğinizi sanırsanız aldanırsınız. Karşıki gazhane- tortularile, çirkef renginde akan derenin suyunda hangi kurbağa barmabilir ki?. Muhite yavaş yavaş alışıyo ruz, Büyük çınar ağacının en kuvvetli dalına tutturulan salım cak, hiç boş durmuyor. On ke- şen kimselere: — Yanında bir ip parası bu- girmemesi . nulmuştur. Çocuk bahçesine her gün mauhtelif saatlerde mektep talebe. maktadır. Edirnekaıdaki çocuk bakım evi- nin yapmakta olduğu çocuk bahçe- sinin resmi küşadı da yakında icra edilecektir. Kadıköy kaymakamlığının Kadı. köy iskelesi meydanındaki kumlu- ğun bir kısmında yatırdığı bahçe de | ayni şekle ifrağ edilecektir. nin etrafına çam ağaçları dikilmiş- lundur, diye belki de bunun için li her a a vakit ii geç leri getirilerek cimmastikler yaptır- | mez ya.. Bazan da böyle ağaca | takılıp sahibine kazanç temin eder. Yemeklerimizi yedik, kahve lerimizi içtik. Şöyle kırlara doğ ru dolaşmanın zamanı geldi. Başka türlü vakit masıl geçe. ? Birisi dedi ki: dik! Arabacı, elile yıkık bir köp | bir köşe seçip dinlenmek isti-| atsan yirmi | Durakladım: — Fikir tepesi mi? Hayret ettiler; — Ay, sen Fikir tepesini bil miyor mu idin? — Yoo., İsmini bile işitme- dim! rüyü geçip beş on nce Fikirtepesi, Biraz sonra kendimizi rültü ile akan bir insan selinin ortasında bulduk. Bu sell daha yukarılarda adeta geçit ver. İmez halde idi. Adım başında, İ bir çocuk lâzmlığını devirmek, bir salıncağın üzerinden atla. mak, bir zeytinyağlı dolma ta- bağının için girmek tehlikesi ile karşılaşıyorduk. Sağdan soldan afili sarhoş- İların sarkımtılıkları: Eller, dizlerin üstünde tem- | po tutanlar: | — Oecek.. ooo. of, ok.. Kız, seni ellere ver.mem! — Ulan tımarhaneci, gözün kör olsun! ... Başı yeldirmeli bir hanım, i cumbalı odasında oturur gibi kayıtsızca çocuğuna ninni #öy- lüyor: Bİ Hadi gidin hoşhoşlar.. ne..n İ 4 Benim oğlum uyuyacak ne.n İmit, Dandini dandini dandanası, Avrupa görmüş (7) bey ba- Terzi de çıkmış hanım ab- Esscs0,80! Simitçiler, susamhelvacılar, beraat ettiler mişlerdi, Sekiz aydanberi devam e- den muhakeme bitirilmiş ve verilen beraat kararı tefhim olunmuştur. Üfürükçü değil Ağır ceza mahkemesinde bir dava hakkında karar veriliniştir. Maznun Ülfet Hanım isminde yaş lı bir kadındır. Kendisine üfürük- gülük suçu işmat ediliyordu. Bu suçu polise ihbar eden de Nami mi Efendi Ülfet uzun müddet den irlikte oturmuştur. söylemiştir. Nami Efendi evden çıktıktan sonra Ülfet Hanımın ü- fürükçülük yaptığımı ihbar etmiş | tir. Fakat bitirilen muhakeme ne | üicesinde suç sabit olmamış ve Ül fet Hanım beraat kararı almıştır. Bursada kahve yok BURSA, 12 — Kahve kıtlı ğa bütün şiddetile hissolunmak- ve, kuş sütü kadar bulunması müşkül bir madd halini aldı. Kahve tevziatı, belediyenin österdiği bazı tüccarların ma- | ğazalarında yapılmakta ve elli dirhem kahve almak mühim bir İ muvaffakıyet sayılmaktadır. Bugünlerde Ankaraya gide- Efendi isminde bir şofördür. Na- | Nami Efendi bu vaziyeti hke- | sür Fakat çü. | etmiş olan Yunan ressamların. i |dan Matmazel Diplaraku, Baş- cek olan belediye reisimiz Bur- İ boşu arabasma almak İyar: Istanbul Nasıl Eğleniyor? Kurbağalıderede fikir tepesi... Kimi semaverini yakmış, çay demletiyor, kimi şişesini açmış, hafiften demleniyor... Kurbağalıderede kurbağa yok! - Yirmi paraya bir sallantı... - Benim oğlum uyuyacak ninni!... - Hani ya, eğlencelik.. - Oh olsun... İçmeseydi.. - Fikir tepesi mi, fikirsizler tepesi mi? — Helvam.. şeker! — Fıstık var, fındık var, — Naneşeker, hasiyetli... Demirhindi © şerbetim Kadınlar arasında bazan te lâşlr telâşir konuşmalar oluyor: — Ah, kardeş, ne yapsak ki. Bizimki pek fen, — Sorma,. Bizimki le öyle,, Sağ olsun söz dinlemiyor ki... İçm dedikçe inadına içiyor. Göğüs bağır açık, başı sır. sıklam su içinde, saçları fırça gi bi dimdik bir adamın iki kişi kollarına girmiş, götürüyorlar. kimi acmıyor; — Vah vah.. Fazla kaçırmış olmalı! Kimi de hırslanıyor: — Oh olsun.. Ne vardı pat. .. İlayıncaya kalar' içecek? Aşağıda bir arabanın önün- | de durdular. Arabacı, bu körkütük sar, istemi. — İçerde ölürse, başım belâ ya girer! yanındakilerden biri, cebinden bir lira çıkarıp gösteriyor; — Kardeşim bu benim bel Tek götür de bir lira değil mi, benim kardeş Arabacı, yerinde bir lâf söy sarhoşu Kadıköyüne götürme- ğe razı oldu. Herifi karga tu- lumba edip (arabaya attılar. Ben, bu manzarayı görünce bi- imkilere: — Yanlış gelmişiz, galiba, dedim, burası Fikirtepesi değil, fikirsizler tepesi M. Salâhaddin Sirkecideki belediye binası yıkılacak Eminönü i beledi memur şube | luğu ve belediye doktorluğu Emin- ymakarlı i önü kaş lığı binasma yerleşti. Bu teşkilâtin şimdiye kadar işgal ettiği Sirkecide Paket © postanesi ö- nündeki bina belediye tarafından yık tarılmenketir. Şükrü Naili Pş. geldi İzmire gitmiş olan Kolordu kumandanı Şükrü © Naili Paşa dün şehrimize avdet etmiştir. siddetile tadır. Kahvehanelerde ve ev. |İ A karaya gidecek Şehrimizde bir sergi tesis vekil İsmet Paşa Hz. şehrimiz Paşa Mtamazel Di Ankaraya davet etmiştir. Galatasarayda müsamere Dün Galatasaray lisesinde talebe tşafından bir mi re verilmiştir. Müsamerede Ma e'in “Muhayyel Hasta, pi- yesi muvaffakıyetle temsil edil mirtir, İlk Türk berberi Istanbul Berberler cemiyeti faaliye te geçmiştir. Cemiyetin yeni heyeti idaresi aza adedinin tezyidi için ça