7 Temmuz 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarih kongresinde kabiliyet ve vekâsının en parlâk inkişaf devresi olan 11 inci ve 12 | inci asırları hazırlamıştı (Başı 1 inci sahifede) | kü garp medeniyetinin de temeli lan islâ ıedeniyetini kuranlar ve yükseltenler acaba kimlerdi? | £ Lamark'ten evvel taribii tabii liye başladı ve zamanla- | Ye hakiki rengini veren havarzili mz 5 | (Biruni) ile Buharalı (Ibnüsina) va kadar gerek şarkta o gerekse | (E | rpte bu sahadaki en büyük mef | nin Tıp, tabüyat, felsefe sahala- ret hissesinin Araplarla İranlı | rındaki yüksek mevkileri; ara verildiğini ve Türklerin ise | eden hatip, Türklerin islâm son sayfafa bırakıldığını ve ekse- | ilimlerinde de imamı azam gi riya büsbütün hariç tutuldukları: | müctehitler Buharalı İsmail gil «4 hattâ Avrupalı müelliflerden | fakıhlar, Ahmet Yes bir çoğunun bu medeniyete Arap | tin Rumi gibi mütesavvıflar y. medeniyeti adını verecek kadar | tirdiklerini Türk kadınlarının iç ileri gittiklerini söyledikten sonra | lâm medeniyetini yaratmakta ki son zamanlarda her iki noktai na | tesirlerini ve ehli salibe karşı is- | zardan yapılan © tetkiklerin bizi | lâm elemini müdafaa edenlerin buzüne kadar hakim olan kana. | Türkler olduğu anlatmıştır tin d#sakus bir neticeye isal Şemsettin Bey irfan iklimlerini ilâve eyledi ve bu hususta tari- | tekrar zaptetmenin buzünkü ve ya. hi tetkikata müsteniden izahat | rınki Türk nesline düşen bir vazife vererek Emevi saltanatınm yıkıl- iğne beyanla konferansma ni dığı güne kadar geçen zaman zâr | bayet vermiştir fnda islâm dünyamda fikir” ve Könrülü sade Fuat Bey koaferan et sahasında ilmi denebi- | #na yatının — umumi miri kâmülünü en bariz hatlariyle göster meye çalışacağını ve fakat orta As yanın yerli halkı olan ve daha tarih ten evvel devirlerden başlayarak yal halbuki bu devirde maada kavimlerin nin anasırmı teşkil ini ve © Ebemdslim—— tillinin iktidar mevkiine getirdiği Taha- ristan Horasan ve Maverayi nehir Türklerinin is heyeti içtimaiye si üzerinde nafiz bir rol oynama- ya başladıkları ndan itibaren | fen san'at hukuk ve dini telâkki sahaların her birinde feyizli bir hareket başladığını ve kuran Türk milletinin en eski lisanı | ve bilhassa edebi mahsulleri hakkın da henüz kat'i mulamatımız olmadı ğini ve binaenaleyh bugüne kadar elde edilmiş vesikalara nazaren ede- biyatımızın tarihi inkişafnı şimdi. | lik ancak sekizinci asırdanberi takip edebildiğimiz halbuk milli medeni yat tarihimizin eskiliğine (nazaran milli edebiyatımızın o sekizinci asır dan pek çok evvel başlâdığını ko layen hükmedilebileceğini eski Çin | menbalarmda Türk edebiyatının mi lâddan evvel ikinci asrıda mevcudi- l yetini gösteren Türkçeden tercüme edilmiş bir parçası olduğunu ve Av rupanm yaşayan edebiyatları ara sında hatta 13 asırlık bir maziye ma- | lik olanlarının pek mahdut olduğ! İ mu ve dahi bir elin gösterdiği istika meti takip sayesinde Türk tarihini €n derin ve geniş bir şekilde kavra | mak sandetine nail olan bugünkü ve i yaşatan halkım siyasi idari, | yarınki nesillerin mesai bu meç | ri seviye itibariyle mütekâmil | mere mare esl Şemasttin Bey beyanatına de- vamla pek uzak devirleri bıraka- yak nazarlarımızı nisbeten daha yakm bir zamana milâdın ilk se- selerine tevcih edersek bu Türk lerin geldikleri (o muntakalarda (Yuezi) Türklerinin yüksek bir medeniyet yaşattıklarını Akhoo- İar garbi Göktürkler zamanların- Fuat Bey, bundan sonra Türkçe. Bin çok eski devirlerden beri işlen- miş zengin bir edebiyat | dili oldu Hunu ve Çin serhatlerinden başlıya rak Akdeniz kıyılarına kadar bu ede biyat bakiyelerinin bugünkü Türk hark edebiyatlarında halâ yaradığını İ söylemiş ve Cengiz İmperatorluğu Bun kuruluşundan sonra bugüne ka dar kat'i ve mükarrer şekilde muny- yen coğrafi sahalarda devam eden üç böyük Türk lehçesinin edebi in. kişafımı anlatmıştır. Fuat Bey, iptida Şark türkçesi sonra Anadolu türkçesinin, daha sonra dn Anadolu | türkçesiyle pek yakından alâkası olan Azeri türkçe sinin ne gibi edebi mahsuller ve ne gibi büyük şahsiyetler yeti; izah etmiş ve bütün bu muhtelif sa İ halardaki edebi / eserler arasınd türk milli dehasının vahdetini gi termiştir. Fuat Bey, Avrupada Türk edebi yatı hakkında beslenen bir takım yanlış fikirlerden bahsederek bunla rı sarih delillerle reddetmiş ve haki- ki bir edebiyat, tarihi lim, san'at, musiki hattâ felsefe gibi medeniyetin esaslı teşkil eden hususlarda lerin pek çok olduğunu sekizi asır evailinde (719) felsefe edyan hakkındaki lü le Çin saraymı hayretlerde bırak tığını yine ayni asırda (730) da Taharistandan Çine giden Tantu adlı diğer bir Türk aliminin bera- ğü oczayı tıbbiye ve ispencariyenin o zamanlarda Çinlilerce bilinmiyen mualiceler- den olduğunu İkve etmiştir. | Şemsettin Bey maarifin ve mumi sanayiin de nisbette terakki ettiğini halıcılık, oymacı- İk, gümüş ve altın mücev ciliğinin pek ziy, ilerledi güzel san'atların büyük bir inkişa fa mazhar olduğunu ve 713 tari- hinde Semerkant hanının Çin im- peratoruna götürdüğü hediyeler arasnda bir çok zırhlı gömlekler, işeler, be ybetli arılanlar, güzel meyve fi- danları, mahir orkestra heyetleri, 4 emsalsız rakkaseler bulunduğu nun Çin müverrihleri tarafından yazıldığını söylemiştir. Abbasileri kül İktidara getiren (Ebamüslim) in | tür noktasından değil umumi müka ırkan Türk olduğunu keza bu ih- | yeseli edebiyat tetkikatı içinde ne- ulâlin erkâne harp reimliğini Ya: | kadar faydalı olacağını söylemiştir. pan (Bermek) oğlu Halit'in | Fuat Bey, Türk edebiyetinin Arap Beniummiye © ordularını tarumar | ve İran edebiyatları üzerindeki nü eden (Kahtiye) ve Ebuün'ün de | fuzundan, milli Türk dostanının bü Türk olduklarını Bermek oğlu Ha | yük kıymetinden Türk edebiyatın lidin bir taraftan yeni devlete mer | muhtelif Avrupa edebiyatları üzerin koz olmak üzere plânmı bizzat | deki nüfuzundan bahsetmiş ve Er çizdiği (Bağdat) şehrini kurar- | menilerin, Gürcülerin, Macarların, ken diğer taraftan başlıca anasırı | Ukranyalıların, Sırpların, Yunanlı Türkler olmak üzere muntazam | ların, Romanyalıların edebiyatları ü- bir devlet teşkilâtı meydana getir | i devlet teşekkül ve umumi | berine derin izler bıraktığını izah et | miştir. İsmail Hakla Bey, Be- yin konferansına ilâve etmek istedi ği mütalealarında Maveraünnehir ve Taharistan Türklerimin islâmi- yetin zuhurundan — evvel medeniyet sahibi olduklarını ve buradaki fikri hareket ve irfanın o asırda dünyanın her tarafından daha ziyade yüksek olduğunu söyledikten sonra Türkler inkılâbi eryiz mma koyulduklarını v« ketin Türk ütlesinin kesit Dalan duğu Basrada başladığını ve bu | hareketin başında (Bap oğlu. deni | len Ömer İbnüabit) adlı bir Türk aliminin bulunduğu ve bu Türkün medeniyetler | — | fine bir takım siyasi Ajansının muhabiri mahsusundan: İ memleketin 800 milyonluk munzam | Sünger geçirilmezse İtalya zerinde Türk edebiyatın - eskiden | ”“Ya HARİCİ HABERLER Almanya 600 milyon | daha verecek « Fakat silâhların müsavatını ve! harp mes'uliyetinin mua. | ihededen kaldırılmasını istiyor Fransa siyasi müzakerata anlaşmıyor LAUSANNE, 8. A. A. — Nihaye tine yaklaşmış olduğu ümit edilen Lausanne konferansında birdenbire bir faaliyet görülmüştür. Alınan başvekili, dün akşama doğ rü M. Mac Donald'a yeni bir teklif name tevdi etmiştir. Bu teklif, Al 'nın tamirat o bakiyesi olarak edeceği götürü meblağın mik tarmı 2 milyardan 2.600 000.000 mar ka kadar çıkarmaktadır. Ancak Alman başvekili bu tekli şartlar. terfik | etmiştir. — Bu şartlar da Almanya i çin teslihat sahasında müsavat, Ver | sailles munhedesinden e Almanyanın harpten mes'ul ve mücrim olduğu maddesinin ihracıdır. Fransızlar dinlemek bile istemiyorlar LAUSANNE, 6. A. A.— M. Mac Donald tarafından yeni Alman tek- liflerinden hemen haberdar edilen Fransız mürahhasları, tamiratlar” ta. mamile alâkasız gördükleri bir kım siyasi şartları ibtiva ettiğinden dolayi bu teklifleri müzakereden im tina etmişlerdir. Fransızlara göre. LAUSANNE, 6. A. A.— Havas sahadan nagiba. ahaya tahvil © den Alman teklifatı üzerine Fransa mümessilleri Alman şeraiti hakkın da müzakerata girişmekten sade ve basit bir şekilde imtina eylemişler dir Konferansın müsbet mevzuu yal niz tamirat meselesidir Alman zimamdarlarının Cenevre- de mevzuu bahsedilen teslihat mese lesini veyahut harp mesuliyetleri hakkında daima açık bulunan ihtilâ fatı Lausanne'da | hallettirmek iste meleri katiyen kabul edilemez. Bundan mada manevi noktai na- sardan Almanya. gibi büyük bir tediyat delâletile | yeniden silahlan. mak ve harp mesuliyetlerinden te berri etmek hakkını satım almak temesi de ağır bir şeydir. Esason, Young plânı gibi serbest çe kabul edilmiş ahkâm © mucibince 34 milyarlık bir deynin zimmettarı olan Almanyanın kendisini Law sanns'da yalnız 30 milyar borçlu gör mek istemesi şeklinde bir vaziyet al- masına ve alacaklıların beynelmilei tesanüt namına ibrazına muvafakat ettikleri fedakârlıklara mukabil da. ha fazla tavizat talep | etmesine de ancak hayret edilebilir itibarla Almanya kendi iletisn di ihyasından ziyade askeri itibar ve gururuna tatmin etmek isteyor de imza etmiyor LAUSANNE, 6. A.A, — Ajansın muhabiri Havas yazı. rafından kendisine karşı a lâm eyledikten sonra şimdi Alman- yanın tamirat namile mevcut olan | taahhüdatını tehir ile iktifa O etmek ister görünmektedir. Ayni zaman da eski müttefiklerinin kendisine 0- lan borçlarmı tediye etmelerini İ temekte ve bu hakkından vazgeçme- mektedir. Maamafih Italyan o matbuatı, bu vi sini münakaşa © derken başka bir maniaya | tesadüf edilen ve bu manianın da bu bakiye sin nasıl bir hinlken binaen tesviye e- | Giornale d'İtalir, Alman heyetine göre bu meblağın Avrupanın iktisa- di imarı için tesviye edileceğini, & lacaklı birçok devletlere göre de bu | meblağın Almanyanm tamirat borç larmın bakiyesini teşkil eyliyeceğini yazmaktadır. Almanya kendi noktai nazarında is rar ederek Versailler muahedesinin tamamen tetkiki neticesini elde et meğe çalışmakta ve “Harpten me- *'ul ve müttehim olmamak” mesele ini ileri sürmektedir. Lawsanne konferansı mehafilinde bu suretle hareket etmenin münasip | zamanı olmadığı söyleniyor. İngiltere sünger darbesi istemiyor LONDRA, 6. A.A— jansının muhabiri yazıyor: İtalyanın M. Grandi tarafından Lausanne'da izah edilen | vede natın şimdiye kadar heyetler arasın da cereyan eden müzakerelerde elde edilmiş olan terakkilerin | aleyhinde olduğu ve fazla olarak İngiltere rafından kabulü, kabil olmadığı giz- lenmektedir. , Terahhi yok! LAUSANNE; 6 A A. Dün İ saat 1630'da İngiliz. heyetinin bu- Tanduğu oteli terkeden M. von Pa pen gazetecilere şöyle demiştir: * M. Mac Donald ile derpiş edilen hal sureti ile buna müteallik mesele ler ve diğer bir takım projeler hak | kında görüştük. Fakat müzakeratta | terakki yoktur.” M. von Neurath, kendisine birçok sualler soran muhabirlere sadece: “Devam ediyor” demekle iktifa miştir, Müteakiben M. Herriot ile M.| Germain Martin, konferans reisi i | le görüşmüşlerdir et De Valera | Israr edecek | İcap ederse İngilte- | re ticareti kesecek | DUBLİN, 6 A. A— Amele fır. | kası reisi M. Morton, Landradan dek ed ekin Mö'd8 Yelerdyü oi: | da hâsel etmiş olduğu intibalar hak- | kında malümat ve izahat vermiştir. Bu mülâkatın hitamında mümai layh. gazetecilere M. de Valera'nın - | hattı hareketinden aslâ rucu etriye ceğine kani bulunduğunu söylemiş- | ir. i Müzakeratın İ münasebetlerine binaen İtalyanların İ miş ve demiştir Il: İ emel edenlerin hislerinin ifadesi- İ vetine Fransanın ha bir mahzuriyetle gördüğümü söy F ransız Bütçes İsmet Paşa Izmire gi. jor! - ANKARA, 6 (Telefonla) — Başvekil İsmet Paşa Gasil kelinin açılma merasimine riyaset etmek üzere Temmuz da İzmire gidecektir. Gemi kurtarma şirketi ANKARA, 6 (Telefonla) — Gemi kurtarma şirketi ğ hakkındaki kanun lâyihası Bütçe encümeninde müazkere bul edilerek heyeti umumiyeye sevkedilmiştir. Hükümetin findeki şirkete yüzde kırk beş devlet iştiraki encümence yetmişe çıkarılmıştır. Posta ve Telgraf U. Müdür ANKARA, 6 (Telefonla) — Posta ve Telgraf umumi rü Fabri'Bey'yarın Sivasa gidecektir. Tarihi evrakın ithaline im hasıl oldu. Yeni bir kararna ANKARA, 6 (Telefonla) — Tahvilât, kupon ve emi kontenjan harici imrar olunması hakkında Heyeti Vekilef kararname tanzim olunmuştur. Bu kararname ile memleij etin olacağı anlaşılıyor PARIS, 6. A, A. — Paris'te bu- hanan nazırlar, cuma günkü celse- nin bütçe muvazenesi projesinin mü şakeresine hasrini talep etmek tasar vurunda idiler riyaseti ile bizzat böyle bir teşebbüs te bulunmazdan evvel, dün öğleden #ohra telefonla M. Herriot ile gö rüştüler Başvekil, bu müzakerattn. bulum- mak Üzere Paris'e gelmeği taahhür edemiyeceği cevabını vermiştir. Mümaileyh, pazartesi ğle- de nsonra müzakeratta bulunabilece ğini ümit eylemekte olduğunu ilâve etmiş olduğundan nazırlar, M son'a müracaat ederek kendisinden bütçe muvazenesine ait projenin mü zakeresi için meclise pazartesi gü. nü fevkalâde aktini teklif etmesini reca etmişlerdir. Meclis ,bu veçhile karar tir, vermiş. tahvilât, kupon ve emsalinin Maliye Vekâletince tasdik e şartile kontenjan harici olarak idhaline müsaade olunmak Müstaceliyetle ihzar edilerek Gümrük ve İmhisarlar Veki Maarif Vekâletine tebliğ olunan bu kararnameye tevfikan ce İstanbul hazinei evrakından Bulgaristana götürülen v& hara iadesi temin edilmiş olan tarihi evrakm tekrar meml& idhaline de imkân hâsıl olmuştur. İstanbul gümrüğünde 93 balye evrak memlekete serbestçe girecektir. Konyada bir idam kararı KONYA, 5 (A.A) — 4 ay evvel şehrimizde parasi maan bir gardöfrenin karısı ve çocuğunu öldüren Mahmut sanın ağır cezada yapılan muhakemeleri bitmiş katiller it mahküm edilmişlerdir. | Ağrıdağı mahkümlarından kişi Istanbula sevkedildi ndan Cemiyeti Akvama Davet edildik (Başı 1 inci sahifede) rü mahiyetini almıştır. Geliboluda harbetmiş olan Avusturalya murah. bası Türk ordusunun kahramanlığı- Bı yadederek Mustafa Kemal Cüm huriyetinin beynelmi sai siyaseti takip mesrur olduğunu söyledi. M. Sicyaloja, İtalya namına Tür kiye Cümhuriyetiyle olan samimi hissedecekleri hususi sevinci kaydet w Alman murahhas M. Goppart, Türkiyeyi, eski sadık dostunu selâm İndi. MERSİN, 6 (ALA.) — Ağrıdağı mahkümla M. Degue- le bu gün İstanbula sevkedilmiştir. Dünkü Meclis müzakeratı ANKARA, 6 (A.A.) — B. M, Mec Refet Beyin riyasetinde toplanmıştır. Meci raat ve Baytar mektepleri tesisatının ikmali için bir buçuk yon liralık taahhüdatta bulunmak hususunda Maliye Vekâ! kabul eti dde olmadığından toplanmak üzere içtimaa nihayet verilmiştir. Zafer bayramı hazırlıklari ANKARA, 6 (A.A.) 30 Ağustos zafer bayramını hazırlıklarında bulunmak üzere Ankara Halkevi tarafından edilen zevat bugün evde toplanarak komite riyasetine Zon meb'usu Celâl Sahir Beyi intihap etmiş ve programın ihzarti tali bir encümen tefrik etmiştir. Portekiz murahhası etinin — muvs dostane tebriklerini sevinçle İngiltere murahhası Marguis Lon- don Derry, Türkiyenin iltihakında Cemiyeti Akvamın sine doğru bir terakki söyliyerek siki nasyonalizm hapsedilmemiş olan Türk siyasetini methetti. M. Paul Boncour dahi Fransa ma- mma Türkiyenin iltihakında cihan- şümullüliğe doğru yeni yollar gör düğümü bildirerek Türkiyenin, Garp ile Şark arasında rabıta olan bu çole kadim memleketin iltihakı cihanşü- mullölüğün remzi olduğunu söyle “Bu celsede söylenen sözler sulh teşk lenmesine ve büyümesine Mademki eski dostluktan bah solunayor, Türkiyenin Avrupada en eski dostluğu Fransanınki ol- muştur.” M. Paul Boncour, Türkiyenin da- müspet ve kat'i Boğaziçinde Seferler nunca, Seyrisefain sevahili cavire yolcu adedi, hasılâtı saplarınm tetkikine memur müştir. Komisyon, bu ay Seyrisefain sevahili bilet ücretlerini de tetkik tir. Sevahili mütecavire yüksek oldu; rinde az çok tenzil kün görülmekte, maamafih yonun ne karar vereceği (Başı Wimei sahifede) | Şirketihayriye'ye ait hesabatın | #kiki bugünlerde bitecek ve ko- | misyon, önümüzdeki hafta içinde toplanarak Boğaziçi vapurlarının yeni ücurat tarifelerini tesbit €- decektir. Ondan sonra Liman tahmil ve tahliye ve onu müteakip te Haliç tarifeleri hazırlanacaktır. Tarife Komisyonu, vapur ücretlerinin & zarı dikkate almak üzere, Şirke- tihayriye'den bazı hususi malü- mat istemiştir. Bunl hem şirketin zarar etmemesi, hem de halkın daha ucuz gidip gelme- si için - tarifede mümkün olan ta- dilâtı yapacaktır. Ancak tarifeler de yalnız mesafenin azlığı veya çokluğu cen2 | tarulmamaktadır. illi bir şirket olan Şirketihayri- ye'nin idamei mevcudiyeti Tüzu- mu da nazardan uzak bulundurul mıyor. muvafakatini bildir: Lehistan murahhası M. Gvidovs- ki, Lehistan taksimini hiçbir za man olan yerüne memle- ketin Cemiyeti Akvam sıralarmı ge- nişletmeğe gelmesini Lehistanın kal İlme murahhas M. Restre- po, Latin Amerika cümkuüriyetleri namına, insaniyetin en büyük tarih lerinden birine malik olan Türkiyeyi selimladı ve “İspanya ahfadı olan bizler, medeniyet ve itikatlarımızn bu duşmanında yiğitlik ve mertlik ve hulusu tanıdık. Bu yeni azayı a- ramıza memnuniyetle aleyoraz” de miştir, Reis M. Hymas, meclisin mütte- fik olduğunu müşahede ve tespit eyledi erse yaz tatiline karar vw pazar akşamı Meclis Reisi zım Paşa İstanbula hareketi decektir. İ tabiiyat ilmi dahil olduğu felsefeye, riyaziyata, akli ilâhiyata, hukukaya | bu divarda sl attılar ya bu di da lettiler, ilerletti! le muamele edilmesini temin etme dikçe Avrupanın matlubatının ilga sı hususunda önayak olmakta israr İ ANKARA 6 (Telefonla) — Mümaileyh, ilâveten demiştir ki: Cemiyeti Akvam büyük mecli- Maamafih kapı açik bırakılmıştır. | sinin hükümetimizi Akvam Ce- olan ÇEbüli Boğaziçi yolcularının son bir se- Bir Türk (Ebülhüzeyil) | ne zarfrmdaki adedi 10 milyon- dur. Bunun 4 milyon adedini yal. in arkadaşlariyle (Atomizm) de- nilen meşhur (Cüzzü İâyetecez- za) mazariyesini kurduklarını fi- kih yani hukuk sahasında yeni bir çiğir açan Ebuhanifenin (Zo- ta) adlı bir Türkün torunu oldu- ğunu söylemiştir. (Makout) un tesis ettiği Bey- kademinin başın- tir. İsmail Hakkı Bey bundan sonra | ilik salan ooo Midye zolun İskitlerden Ana Harsis oldu. ğunu ve kendisinin hü dan sayıldığını söylemi imam | zuhurundan sonra (da felsefe Türk | elinde büyümüş ,Türk elinde yaşa mıştır. Ve İslâm felsefesi Türk fel sefesi mahi çizer İslâmda tabiat met bin Musa) edir bir Türk bu- vazeden Türklerden Ebu tunuyordu. Bu alim Bağdata Şem N maşiye mevkiinde Suriyede li kâsun da ilk defa olarak iki ra- sathane kurmuştur ve rasadata dair meydana getirdiği eser islâm heyeti alimlerine rehber olmuştur | zamanında yarında şeye istikamet vermiştir | ve İslâm âleminde en evvel ansiklo pediyi yazan din felsefesini vazeden budur Ana yurtta felsefeyi neşre- | den İbnisinadır. Avrupalıların bisa- nına bakarak ve yanlış olarak Arap | meşahirleri dedikleri feylezoflar ta- İ mamiyle bu iki Türk felesofunun ça kirtleridir .O zamanlar hiristiyan | dünyasında bu iki Türk feylesof sa | yesinde Aristo felsefesi tadile uğra- | mıştır. Türkçe olarak en evvel tel mül nazariyesini Kınalı Zade Ali E | fendi yazmıştır. Ve Erzuruşalu İbra him Hakkı Efendi de Darvin nazari heyetinin başında bul bin Kesir de ferg; tür, Müsellerat ilmini tekemmül et-| tirmek şerefi Horasan Türklerin- den olan (Ebülvefa) ya sit Hayatının son. günlerine o kadar #silli kiyafetini çıkarmıyan bü- yük alim Farabi bir kaç noktai na zardan Türk zekâsının — yüksek» bir enmuzecidir. (Ebusüleyman) adlı bir Türk mütefekkirinin riy seti altında toplanan (ihvanı sa- | i Türk | vak insan ile hayvan arasındaki rabr tanın maymunla başladığını göster iş İsmail Hakkı Bey, riyaziyat Ts- İtalyan matbuatı ne diyor? / İm tasavvufu, fıkıh tasavvuru is ten istinkâf eylemek nat olunmaktadır. ROMA, &. A. A— İngilterenin Lausanne'daki hattı hareketi dola- yısile biraz endişeye düşen İtalyan gazeteleri ,tamirat ile harp borçları arasında irtibatı açıktan açığa söyle mektedir. Bütün gazetelerde ayni fikre te. İsadüf olunuyor: İngiltere, “Sön ger darbesine taraftar loduğunu tefsir saha- | larında Türk üstatların eserlerinden ve Arap lisanını işlediklerinden ve | İslâm medeniyeti üzerindeki yüksek | tesirlerden bahsederek mütalcatımı | | bütümmüştir. | Öğleden sonraki celselerde İstan- bul darülfünunu | müderislerinden Halil Nimetullah Bey, | hakkında mülâhazalarını rek Türk tarihi tetkik cemiyetinin ilmi yolda ilk defa olarak tarihi na sıl tedvin etmek lâzımgeldiğini gös- | termiş bulunduğunu söylemiştir. | bu İ Amele fırkası reisi iki memleket a smda zuhur eden iktisadi bir har bin pek murir olacağını ehemmiyet le kaydetmiş ve İngilterenin bötün uzlaşma çarelerine baş vurmadan müfrit tedbirler ittihazma kallceşmı- yacağmna kail bulunduğunu söylemiş tir. Norton, kendisinin e de şahsi bir plânı olduğunu ve bu plânı M de Valera'ya tevdi etmek * tasavvu- runda bulunduğunu ilâve etmiştir. inde İMi bir hadise PARİS, 6 A.A. — Ayni depart | mandan iki meb'us arasında meb” | usan meclisi koridorlarında ufak | bir hâdise olmuştur. Bu iki zat, yukari Laâne mebusları M. Va- İensi ile M. Andre Liauty'dür. A- rında son intihap mücadelele- inin tevlit etmiş olduğu bir mü- nakaşa zuhur etmiştir. Birbirine küfretmişler ve tokatlaşmışlardır. M, Liauiy, göz kapağmdan ha- fifçe yaralanmıştır. Nihayet, iki miyeti azalığına davetini muta nız Üsküdar yolcuları teşkil etmiş erdi Binaenaleyh Üsküdar va- zammın kararı hükümetimize telgrafla bildirimiştir. Bu bu- sustaki telgraf saat 16 da Hari ciye vekâletimize gelmiştir. Hü kümet bu daveti yarın Büyük Millet Meclisine arzedecek ve bu hususta bir karar verilmesi- | ni isteyecektir. Cemiyeti Ak- vam mecli e Türkiye hak- kında sarfedilen samimi ve sem mütalealar burada iyi ve pur ücretlerinin az çok | tenzili, şirket varidatmı çok fazla müte- sssir edecektir. Sonra şirketin Kavaklara ka- dar yolcu nakliyatını o temin ile mükellef olduğu da düşünülmek- tedir. Bütün bunlardan dolayı Şir- ücurat tarifelerinin ip. ka edilmese bile pek cüz'i tai lâta uğraması kuvvetle muhtemel- dir. Seyrisefain tarifeleri Şimdiye kadar Seyrisefain ida- resi sevahili mütecavire ücurat tarifelerini Liman Tarife Komis- yonuna tanzim etlirmiyor, kendi- sinin mülhak bütçe ile mukayyet Hariciye vekilimizin te- | bulunduğunu sürerek Komi şekkür telgrafları yonun davetine icabet etmiyordu. ANKARA, 6 (AA) farteranii mülecavire Tap Türkiye hakkında Cemiyeti Ak | ye ücret tarifelerinin de Liman Ta van meclisinde vuku bulan be- | rife Komisyonunca tanzim edilme yanat üzerine Hariciye vekili. aş dere ve BK ği i ik Rüştü u emir üzerine Seyrisefain i- miz Tevfik Rüştü Bey, tarafın- Kümiliyene bir mesai dan M. Mihalakopulos'a ve M. | kı iştir. İl Ba iştirake karar vermiştir. İstan teşekkür telgrafla | bul Deniz Ticaret Müdür muavini istihbar edilmiştir, | Müfit Necdet B. Tarife Komisyo- Bombay'da sl arbedeler BOMBAY, 6 A.A, — Mef lerle Müslümanlar araimde kun gelen bir arbedede bir telef olmuş, 60 kişi yaralı Polis, iki defa iğtişaşçılar id | ateş açmağa mecbur olm kişi yaralanmıştır. Mısırlı tayyarefi Parise vardı LE BOUGET, 6 A.A. — “gi prenslerinden AHMET ADİ LİM, Gazze, Şam, Halep; bul, Bükreş Belgrat ve Vi yapmış olduğu ikmal edi rar yarm akşam Cemiyeti Ak- vama bildirilecektir. kip olduğu tayyare 100 kuvvetinde bir motörle tek satılı bir tayyaredir: