25 Temmuz 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

İzmirdeki Hazırlıklar (Başı 1 inci sahitede) dest bulunan kooperatifler g: mektedir. Ayrıca bir de rapor ka- sırlanmıştır. Bunda zirsi o kredi kooperatiflerinin vaziyetleri, his- s8 ve sermayelerile yaptıkları iş- ler gösterilmektedir. Hazirana ka dar İzmir'de teşekkül etmiş ve fa- âl vaziyete girmiş 72 kredi koope ratifi vardır. Derdesti teşekkül o- lanlar ise 15 tir, Bunların da teşek külleri kisa bir zamanda kabil o- lacak ve bu sene faaliyete geçme- leri temin edilecek. Diğer taraftan mer köydeki Aygır deposunun Bir al mü hazırlanmaktadır. Bunda de- ponun muhtelif resimleri olmakla beraber aygırların resimleri, Kıb- rıstan satın alınmış olan Merkep A len Pilevne cinsi simleri bulunacak! Balıkçılar rapor hazırladı Sehrimiz Balıkçılar cemiyeti tarafından Akdeniz balıkçılığı ve istihsal hakkında bir rapor ba zırlanmıştır. Bu cemiyetin İzmir". de konserve fnbriknar inşası verai- re için bazı temennileri de vardır. | Cemiyet idare heyetince hazır- lanan bu rapor © Ticaret odasma verilmiş ve toplanan oda idare heyeti raporun tetkikile meşgul Balıkçılar cemiyeti; bu raporu Başvekil İsmet Pş. ya takdim ede ceklerdir. İzmir'de aya IZMIR, 24 (Milliyet) — e eli Te istikbal merasimi yapılmayacak ter. İsmet Paşa ile Hariciye vekili vekilleri için de kız lisesin de daireler hazırlanmıştır. Başve kil şerefine verilecek ziyafet iki sant devam edecek ve zant on ba- çukta Garden parti başlayacaktır. Heykel Türk bayrağına sarıldı IZMIR, 24 (Milliyet) — Gazi heykeli büyük bir Türk bayrağı na sarılmıştır. Küşat merasimine belediye reisi Behçet Beyin bir Butku ile başlanacak ve İsmet Pa pa nutkunu ikmal ettikten sonra heykel açılacaktır. Yarım hoparlörün meydanda tecrübesi yapdacaktır. “Sel,, piyesi muvaf- fakıyetle temsil edildi ANKARA, 24 (Telefon) | — Dün gece halkevinde Münir | ieri idi Hayri Beyin (Sel) piyesi mu- vaffakıyetle temsil (e edildi. E- ser büyük takdirler kazandı. Garbi Trakyalı gazete - eğmedi badi teşekkürleri | Memleketlerine giden Gar- bi Trakyalı gazeteciler Uzun köprüden Hakkı & Tarık Beye gönderdikleri bir telgrafta dilerine karşı gösterilen hüsnü kabul ve misafirperverliğe te- şekkür etmişlerdir. Haliç tarifesi Liman Tarife komisyonu, Haliç şirketi; yeni vapur ü- curat tarifesini tanzim için dün toplanacaktı. Şirket hesabatı- nın tetkikatı bitiril bu içtima gelecek pazara ve Seyrisefain sevahili mütecavire minlerini takviye etmektedir. liye Seyyahlar döndüler Şehrimizde bulunan Roman | yalı seyyahlar, dün öğleye ka- dar muhtelif semtleri gezmişler ve öğle üzeri Romanya vapuru ile Köstenceye avdet etmişler- dir. İtalyan seyyahlar da evvel iki akşam gehrimizden ayrılmış lardır, —e | Marsilyaya gittiler mi len meşhur milyoner! Ro- çilt ve Fransanın müteveffa Şe ker Kralınm oğulları, ayni yat la Marsilyaya hareket etmişler dir. İtizar Reşit Galip Beyin tarih kon ! Lausanne | le bahtiyarız, d 'i. ün aj İ rm en büyük bayramı olduğunu i- Günü Tesit edildi (Başı 1 inci sahifede) ir nezaket ve samimiyetle karşı- layorlardı. tam 15 ti, Şehir bandosu İstiklâl marşını çaldı. Marş ayak- ta dinlendi ve şiddetle alkışlandı. Tahir Beyin celseyi açışı Müteakıben Hukuk fakültesi esisi ceza müderrisi Tahir Bey kür- süye gelerek celseyi açtı, Tahir Be; — Bugün, L usanne sulhünün 9 uncu yıldönün ünü Müt Lausanne sulhü, m ne demek ol- ZE Bil EEE Mühim ve şayanı dikkat hitabeler irat eden İbrahim Fazıl,Muslihiddin Adil B.ler memlekete yaptığı fayda lerini örmek suretile bunların fenalıkla rını teşri etti. Gençliğin ebedi minneti ve büyük bayramı Tahir B Bey alkışlar arasında takiben Fakülte Talebe cemiyeti idare heyetinden Baki Bey kürsüye geldi. Baki Bey | Lausanne sulhüne tekaddüm eden | vekayii hülâsa ederek Sevr mua- hedesinin mânasına işaret etti. Lau- sanne'ln — Sevr arasmda müka- yese yaptı. Sevr muahedesine gö- re çizilen Türkiye hudutlarını zik rederek dedi ki: — Türkiye tarihte daima istik Iâl mefhumile müvazi yürümüş- tür. Bu şerait altında bu millet el bette ki yaşayamazdı. aki Bey müteakıben Lausanne sulhünün şümul ve ehemmiyetine temas ederek bu büyük hukuki Mve etti, Baki Bey şiddetle alkışlandı. İbrahim Fazıl Beyin nutku Bundan sonra İktisat müderri- si İbrahim Fazıl Bey kürsüye gel- di. Fazıl Bey Osmanlı il luğu ile twadi ve mali vaziyetlerine dair bir saatlik kıymetli bir konferans verdi. Konferans ikide bir alkış- larla kesiliyordu. Fazıl Bey Os- manlı imperatorluğunun ticari, ik tısadi politikasının bütün çürük ve yanlış hatları vuzuhla teşrih etti. Bütçe, istikraz siyaseti temas ederek Düyunu umumi, nin nasıl başımıza belâ kesildiğini $i sistemlerini, anlattı. İsmet Pa- şa Hazretlerinin Lausanne” yük bir muvaftakıyetle temi li ve mai istiklâlimizi ine işler için yapıldığını birer birer saydı. İbrahim Fazıl Bey bu mut- kunda ezcümle şöyle diyordu: «— Şimdi doğrudan — doğruya Lausanne'a geliyorum. Bu muahe 'denin akdine memur olanlar mem. leketin yakın mazisinin bu muaz- zam tarihini, bilhassa çizmeğe ça İştığımız iktisadi ve mali levha- in yessâver manzarasını çok biliyorlardı. pençi den bu memleketi tekrar iktisadi kurtarmamışlardı. o Binaenale daha Lausanne'a gitmezden evvel esas takarrür etmişti. Eenebileri bir çok noktai nazardan bilhassa iktisadi "noktadan hâkim vaziye- te koyan kopitüler mahiyetinde- ki imtiyazlardan hiç bir eser kal- mayacak, genç Türkiye kapitülâs- yonları ipka edecek olan. bir sulh muahedesine kat'iyyen vaz'ı imza etmeyecekti. Paşanın bu üzerindeki iye ve eser mü 'aasından genç Türkiye ile uz laşmak 'kapitülâsyonları | bilâ- kaydü şart ka! muhataplarımı: dağını evle anlamılardı, LAfzan çok basli, fa çok derin “Tarafeyn gresinde irat ettiği nutkun de- vamı mündericatımızın çoklu- ğu yüzünden neşredilememiş- tir. Okuyucularımıza itizaz e deriz İgasını her biri ken disine tanilüku alimi kabul olmak hak Sök Ey Berlinde müsellâh te- cavüzlerdevam ediyor Hitler Son nutkunda: “ 31 Tem muz bir gün olacaktır ,, diyor.. BERLİN, 24 (A.A.) — Müfrit milliyetaperver meb'uslardan M. Zillkens, şu beyanatta bulunmuş- ture “31 temmuz intihabatını meş- ru olsun, gayri meşru olsun Berlin üzerine bir yürüyüş takip edecek- tir” Meb'uslardan Ris de şöyle de- “31 temmuz intihabatından son ne olursa ol- itler idare ede- inu'da 30.000 kişi karşısın- ir nutuk söyleyen Hitler, Da- ba ihtiyatlı davranmıştır. Ve yal» nız şöyle demi “31 temmüz al nüfus günü olabileceği gibi kari bir gün de olal Müsellâh tecavüzler BERLİN, 24 (A.A:) — Örfi dn reye ve eslâhn taşmmasmın mipotine rağımanı Mürüsük bikge sa sol cenah mensuplarına karşı müsellâh tecavüzler devam etmek da İ tedir. Gazette de Vosa muharrir- lerinden Richard Winner, Naziler tarafından vuku bulan bir taar- ruz esnasında kafasından yara- lanmıştır. Gazette de Vass, Berlin kumandanma © müracaat ederek şikâyette bulunmuş ve vatandaşla rm hayatını himaye için ne gibi tedbirler ittihazı o tasavvurunda bulunduğunu sormuştur. M. Von Pâpen ne diyor? STUTTGART, 24 (A.A) — Dün sabah saat 10,30 başlamış o- lan Alınan devletleri konferansın Prusyada'bir Alman komiser- ihdası meselesi görüşülmüş. . M. Von Papen, “Bu tedbirin muvakkat olduğunu, misal teşkil etmeyeceğini ve tedbiri diğer devletlere teşmil ta- savvurunda bulunmadığını” söyle miştir. H, telif Alman devletlerinde bat ve umumi emniyet işlerinin di li çok iyi ellerde olduğunu ilâve et- | miştir. Mumaileyh, fevkalâde ah- val rejimin 31 temmuzdan evvel ilga Zi ümidini de ihsas eylemiştir. iLeipzig divanına müracaat LEİPZİG, 24 (A.A.) — Yük- eski Prusyalı nazır memleketin sahibi olmuş oluyor- du. Hukuki noktai nazardan sarfı- nazar, epi iktısadi nokatı zardan bu maddenin yaptığı sunda Türklerle müsavi bir vazi- yete getirmek asırlardan beri Tür kü iktsadiyatta geri bırakan en mühim âmili ortadan kaldırmak olmuştur. Ayrıca muahedeye “Dü bul ve salâhiyeti adliye mukavele et esasma raptedilmiş ve bunda Türkiyenin bazı san'at kandile. rine gene, ütekekiiyek şartile, ve teklif daima ağır Fazıl Beyin konferansı şiddet- Ti alkışlar arasında nihayet bul. du. l bir esmrete mahküm. etmek kre Muslihiddin Adi! B. kürsüde) Bundan sonra müderris Musli- | hiddin Adil Bey kürsüye gelerek çok heyecanlı bir hitabe irat et- ti, Muslihiddin Adil “ i iğ hatırlatarak burada Türk gençli- ğinin vazifesine işaret etti. Ve hi- tabesini: — Yaşasın Türk gençliği, yaşa #m cnun asil ve hakilki mümessili Gazi Mustafa Kemal! diye bitir- di. Muslihiddin Adil Beyin hita besi çok alkışlandı. Bundan son- ra hukuk talebesinden bir efendi” nin, bugünlcü mes'ut yıldönüm mü masebetile o Gazi O Hazretlerile İsmet Paşa Hazretlerine Türk nunumun şükran ve tazimlerini bildiren birer ; deigesf , çekilmesi hakkındaki teklifi alkışlar arasm edildi. Merasim saat 175 mi ve heyecanlı bir hava içinde neki ie SALARIRIZLI nuiyet müddetini tenkis edeceği | i | söylenmektedir. | İ Takibat BERLİN, 24 (A.A.) — Geçen hükümetin bu | a ii “ HARİCİ HABERLER | kat'i ceği ane kadar her türlü resmi ha reketten istinkâf etmesi mu- | vakkat bir karar vermesi talebini | mutazammın olarak vuku bulan müracaatlarını müzakereye başla mesir. Alman hükümet mabafili, bu r. üracaatın is'af güleceğine ihti mal vermemektedir. Angriff pe BERLİN, 24 (A.A.) — Önü- müzdeki pazartesi gününe kadar il manya mahkemei âliyesine müra- <aat etmiştir. Mahkemenin mem Sart günü komünistlerin çıkar- Iduki de Altona' 92 kişiden 71 i kında adli taki | bat icra'edilecektir. 30 yüksek memur çıkarıldı BERLİN 24 (A.A.) — Sosyal | demokrat fırkasına mensup 30 ka dar yüksek memur, azil ve tebdil edilmiştir. Yeni memurli dendir. Bu meyanda M. Baukne- İ eht'e halef olan Colonya polis mü | dürü M. Linkens vardır. Başvekillerin içtima STUTTGART, 24 A.A. — Baş- | Von Papen'nin riyaseti altmda ima eden Alman devletleri başve- killeri bariçi ve dahili mühim mese- leler üzerinde müzakerede bulun- muş ve Von Papen'in Alman kabi. mesinin Alman devletlerinin hukuku pa hiç bir suretle halel getirmek ni- İ yetinde olmadığı hakkındaki | beya- natını memmuniyetle karşılamıştır. Başvekil Von Papen Prusyada Al man kabinesi komiserliğinin teşkili keyfiyetinin geçiçi bir tedbir . olup ! Parlamentolar Konferansı (Fransızlarla İtalyan- lar ara- sında bir hadise oldu CENEVRE, 24 A. A. — Parlâ- mentolar konferansı, Fransız murah haslarından M. Grinda'nın © zehirli ecza imalinin tahdidine © müteallik ni kabul etmiştir. 1 — Zehirli ecza imal eden 14İ devlet tarafından imza edilmiş 137931 tarihli mukavelenamenin İ ve ticaretin iteallik ka- beynelmilel bir zabıta vücude mesi ; İtalyanlar meclisi terketti CENEVRE, 74 A.A. — Parlâ- mentolar konferansı, reis M. Carton İ de Wiart'ın “M, Renandeli adaba riâyete davet eden” o beyanatmdan | sonra Fransiz - İtalyan hâdüsesini halledilmiş telikki etmiştir. Fakat, İtalyan heyeti, bunu kâfi bulmamış ve meclisi terkeylemiştir. İtalyan murahhasları PARİS, 24 A.A. — Matin, Ce- nevre'den almış olduğu aşağıdaki İ birliği azalığından istifalarını ver. miştir, Her Nadolni geliyor| | innsr rümessiline, tahdidi teslibat oan | | Tahdidi Teslihat Almanlara göre kon ferans terakki eseri göstermedi BERLİN, 24 A.A. — Nim resmi bir nota, Cenevre'de Alman heyeti- nin, Almanların konferansın mesai. sine iştiraki hususunun hukuk mü- savatı meselesinin halline bağlı oldu. ğu suretindeki beyanatının hükümet le bilitilâf tanzimt edilmiş olduğu be- yan olunmaktadır. 7“ Si John Simon'un konferansın bir muvaffakiyet elde etmiş olduğu suretindeki sözleri hayretle karşılan muştar. Zira, konferans tahdidi tes- lihat sahasında ufak bir terakki ese. ri bile gösterememiştir. Temps'nın mahalesi PARİS, 24 A.A. — Tahdidi tes- lerin emnü selâmete ait teşkilât vü. cude eme sulhün tensik 6 ini ve tahdidi teslihatın ancak bü milletlere temin oluna- cak emnü selâmetin mantıki neticesi olabileceğini yazmaktadır. M. Benes'in beyanatı PRAGUE, 24 A.A, — M. Benes, Praguo'a gitmeden evvel Ceteka A- tarihinde mühim bir hâdise teşkil etmekte olduğunu söylemiştir. Cenevreden avdet LNDRA, 24 A.A. — Sir John Si- mon, Mr. Henderson ile tahdidi tes hihat konferansındaki İngiliz murah basları hava tarikile Londra'ya dön müşlerdir. M. Litvinoff'un beyanatı MOSKOVA, YY A.A — Tass Ajanss bildiriyor: Sovyet heyeti murahhasası reisi M. Litvinof terki teslihat konferan sinin umumi komisyonunda karar sureti huklanda ezcümle de- miştir kiz “Bu karar sureti bütün salh ümit lerini konferansa bağlamış olanlar ac bir inkisarı bayala, ağramılar. dır. Kararda ancak mü olarak ıya, mikrop ve yangin ve ire sit ahidim vardır. Karar 1925 den beri mevcut olan ve Cenevre proto- kolu ismini taşıyan misaka nisbetle | geriye doğru atılmış bir adım teşkil | eder Babıâlide bir Yankesici! Dün Ankara caddesi (Bab İ âli) bir yankesicinin o tutulması hâdisesine şahit olmuştur. Sabı- kalılardan Şevki dün öğleden son ra saat üç raddelerinde Ankara caddesinde Afiyet yurdunda tah- tı tedavide bulunan o Hacı Meh- met Efendinin yatmakta olduğu arak, tpler elmas bir yü İngiliz, öç Rus altını bulunan cüzdan: çak mış ve hastaneden fırlamıştır. Sirkat derhal anlaşılınca Anka ra caddesinde şiddetli ve hara- Eytam bankası arzu edenleri CENEVRE, 23 — Terki tesli. | retli bir takip başlamış ve Papa na o meydan kal se- | madan cürmü meşbut halinde yar | firlik vazifesini der'uhte. etmek için | kalanmasına imkân hasıl olmuş- Mütekaitler muraba hacılardan kurtulacal maaşlarını senevi yüzde 12 faizle kırabilecekti ANKARA, 24 (Telefonla) — Maliye Vekâletile Emlâk Eytam Bankası arasında vaki bir anlaşmaya göre, Banka İ kara, İstanbul ve İzmir şubelerinde Eytam ve oEramil ve 8 tekaitlerden üç aylıklarını birden alanlardan arzu | edenlef maaşlarını senevi yüzde on iki faizla kırabilecektir. i e suretle alâkadarlar mürabahacıların elinden kurtulac) lardır. Bu husus Maliye Vekâleti tarafından olunmuştur. Sanayi müdürleri arasında ANKARA, 24 (Telefonla) — Istanbul sanayi © müdül Nafiz Bey Havza müdürlüğüne, Havza müdürü mihendiş Re Bey İstanbul sanayi iğüne tayin edilmişlerdir. İstanbulda komiser Ali Rıza Bey Trabzon iktisat müd lüğüne tayin olunmuştur. Triyeste tizaret mümessilliğin Cemal Bey tayin edildi ANKARA, 24 (Telefonla) — Triyeste ticaret mümesi Muhtar Bey Ticaret Ofisi reportörlüğüne naklolunmuşti Yerine Ticaret Ofisi müdürü Cemal Beyin tayini mukarrerdif Triyeste takas işlerinin tedviri için bir merkez i intihap olu duğundan Cemal Beyin Triyeste'de vazife o görmesi faydi telâkki olunmuştur. Ticaret Ofisi müdürlüğü tasarruf maksadile vekâleten ide olunacaktır. Sabık Adliye vekili tayyare ile İzmire gidiyor IZMİR, 24 (Milliyet) — Sabık Adliye Vekili Mahmüt İ sat Bey şehrimize gelmekte iken Uşak belediyesinin davetil icabet ederek bir akşam orada kalmış ve tayyaresile | seyahi etmekte olan Vecihi Beyin refakatinde İzmire gelmeğe kari vermişti, Vecihi Bey tayyare meydanma inebilmesi için müsande # lep etmiştir. Müsaadenin vüruduna intizaren Alaşehire inmiş dir. Yar bekleniyorlar. Beynelmilel parlamentolar konfaransında Türkiye CENEVRE, 24 (A.A.) — Anadolu Ajansının o muhabi mahsusu bildiriyor: 20 temmuzdan beri hali içtimada bulunan beynelmilel pat lamentolar ittihadının bu konferansına 40 memleketin meb'u ları iştirak etmektedir. B. M. Meclisi namına da Sivas meb'us Necmeddin Sadık, Ordu meb'usu Ahmet İhsan, Elâziz meb” Fazıl Ahmet, Bursa meb'usu Rasim Ferit, Tokat meb'usu Ni Beyler iştirak etmişlerdir. Beynelmilel area i konferansı silâhların tenzili, iktısadi, misyonlara ayrılmıştır. Necmettin Sadık Bey silâhların tenzilit, Ahmet İhsan İktisadi, Fazıl Ahmet Bey siyasi, Rasim Ferit Bey | sıhhi, zım Bey hukuki komisyona aza ayrılmışlardır. Reis intihap edilen M. Karton birkaç gün evvel Cemiyeti Akvama aza olan © genç ve Türkiye cümhuriyetinden sitayişle bahsetmiştir. Romanya'da itimat itilâfına iltihak etti BÜKREŞ, 24 (A.A.) — me mabhafilden malümata nazaran, Romanya hükümeti Fransız, İrini itilâfına iltihak etmiştir. İltihaka ait müşterek be; tesbiti için küçük itilâf devletleri arasmda © müzakerat etmektedir. vilâyetlere tami/ Darbei Hükümet mi? Ceneral Kondilis şay, tepzip ediyor ATİNA, 23 — Ceneral İktisadi muharebe başlayacak mı? DUBLİN, YAA. — Fevkalâde tarifeler