3 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 AĞUSTOS 1932 7 inci sene No. 2927 NUSHASI $ KURUŞTUR Almanya'da intihap- tan sonra hükümet İve siyaseti ne olacak? | Yeni siyasette hedef: dahilde Otorite, hariçte en kısa zaman- da en kestirme yoldan müsa. vat temin etmek olacaktır.. , Alman intihabatı neticelen- Ü- Bu neticeye göre fırkalar. dan hiç biri hükümet teşkil e- ecek ekseriyeti temin edeme Miştir, İntihabata © yirmiden İzle fırka iştirak etmişti. Fa- İst orta cenah fırkalardan ba- rı pek ehemmiyetsiz oldu- lan bunları üç esaslı züm- & ayırmak mümkündür: 1 — Sağ cenah fırkalar, 2 — Sosyaliteler ve vasat “enah fırkalar, 3 — Komünistler. Sağ cenah fırkalar ikiye ay- #liyor ki, mühim olan Hitle- yeler İkincisi de Hugen- *g'in millicileridir. Sosyalistler ve vasat züm- eler ise, sosyal demokratlar, Merkez fırkası, Alman halk fır- kası, Baviyera halk fırkası ve ık ufak tefek fırkalardan Üarettir y,, Komünistleri de belli baş- bir sınıf olarak tetkik etmek izm Brüning hükümetinin Mat ettiği fırkalar, Sosyalistler- İ vasat cenah zümrelerin kon- İsiyomu idi. Eski mecliste mu- haliç vaziyetinde olan Komü- Bittler ile Hitleristler hükü- Meti iskat © etmek için birleş- *eler dahi, ekseriyeti temin e iyeceklerinden buna reisi urun itimadı da inzimam #tikçe, Brüning | iktidarı mu- hafaza etti. Brüning malâm o- an şerait altında istifa ettik- p sonra iktidara geçen Von âpen hükümeti bu zümreler- deh hiç birine istinat etmiyor- de. Binaenaleyh intihabatın pi sorulan sualler şun- 1 — Acaba Hitleristler yal Miz başlarına hükümet teşkil | *dccek bir ekseriyet temin ede- bilecekler mi? 2 — Acaba ( Hitleristlerle Millicilerin bir arada bir hükü- Met teşkiline kâfi gelecek ek- *eriyet temin edecekler mi? 3 — Acaba Hitleristler, mil- İiciler ve bunlarla beraber yü- Yümesi imkân dahilinde - olan taki hükümet taraftarlarından İk fırkası bir arada bir hükü- Met teşkiline kâfi gelecek ek- *riyet temin edecekler mi? 4 — Soyalistlerle vasat ce- "ah fırkalar, hükümet teşkili- De kâfi gelecek ekseriyeti mu- aza edebilecekler mi? Şimdi intihabatın neticesi mda bu suallere birer bi- cevap verelim. — İntihabat $u yolda neticelenmiştir: Sol ve vasat cenab farkı 1 — Sosyalistler 183 2 — Merken fırka 76 3 — Alman balk furkas 20 4 — Mütemevvi varak Senah furkaları Bu izahattan © anlaşılacağı fırkalardan ve yahut #ümrelerden her hangi birinin ükümet teşkil edecek © ekse- eti temin edebilmesi için 302 Xa elde etmesi lâzımdı. Yu- karıki suallere birer birer ce- Yap vererek diyebiliriz kiz le . ii Bai larına bu ekseriyeti temin ede- mediler. 2 — Hitleristlerle millici- ler birleşseler dahi 266 azala- rı olacağından ikinci | şekilde de bir hükümet teşkili müm- kün olmadı. 3 — Bu sağ cenah zümre- ler, vasat cenahlar © arasından halk fırkasını kendi cağından yine hükümet teş- kili için ekseriyet hasıl olama- 4 — Sosyalistlerle (o vasat ar koalisiyonu denilen ve Brüning hükümeti- nin istinat ettiği kombinezon 247 aza ile bunlardan da daha zayıftır. Bu şerait © altımda ne ola- cak? Bu suale cevap vermek için şunu bilmek lâzimdir ki, bütün bu mücadelelerde esas dava, 1918 ihtilâlini ve 1919 Weimar kanunu esasisini ya- le bunlara aleyhtar olan sında bir mücadeledir. Sosyalistler ve vasat (o zümre bu kanunu esasinin taraftarı ol- dukları gibi dahilde onun is- tilzam ettiği demokratik idare şekline ve hariçte de ona uy- gun oldukça mülâyim bir uz- laşma siyasetine ( taraftardır. lar, Diğer taraftan ( sağ cenah zümreler, devlet ( şeklini büs- bütün yıkmağa taraftar olma- makla (o beraber, eski Hohen- zollern an'snesine daha uygun bir idare tarzını o iltizam edi- yorlar. Ve bu noktada Faşist- İere benzeyen Hitleristler, eski an'aneye saplı kalan arazi sa- hibi gunkerler ve askerler bir- leşmektedirler. Şimdiki hükü- metin arkasındaki kuvvet, gun- kerler ve (askerler olduğuna ah fırkaların mü- masa dahi mahiyet — itibarile iktidarda kalması en yakın ih- timaldir. Sağ cenah zümreler hükümete dahil olmasalar da- hi, hükümete muhalefet etmi- yeceklerdir. Bunlar muhalefet etmedikçe de hükümeti isket etmek için kâfi bir ( ekseriyet hiç bir zaman bir araya topla- namıyacağından, kabine ikti- darda kalacak demektir. Diğer bir ihtimal de Hitle- rist'lerden birkaç nazırın kabir neye — alınmasıdır. Filbakika hükümetin bunu iltizam ettiği- ne şüphe yoktur. Fakat Hit- leristlerin, kendilerine sit ol- mayan bir hükümete (girip te bu şerait altında mes'ul bir va: ziyete geçmek istiyecekleri şüphelidir. Şunu hatırlamak lâ- ımdır ki, hükümete (o girme- En hükümete (muhalefet etmek, ne de hükümetten mü- | ir. zaheret esirgemek Binaenaleyh Alman intiha- batı prensip itibarile (davayı halletmiş demektir: Faşist, Militarist, Gunkerist, hülâsa Weimar kanununun demokrat ve parlmanter esaslarına mu- halif olan anasır kazanmışlar- dır. Bundan sonra Hitlersit'le- rin kabineye girip girmemele- ri ikinci derecede ehemmiyetli bür mesele halini alıyor. Esasen bir müddetten beri hâdiselerin aldığı cereyan Al- manya'yı oraya doğru götürü- varda. Bizzat Brüning bile bu #3 Almanyada bugünün hakimleri başvekli Von Paper, | milli müdafaa nazırı ve İşleri elinde tutan ceneral von Sehleicher Hitler: “Siz çekilin, biz geleceğiz,, diyor Ultimatom mahiyetindeki bu tebliği hükü. met kabul edecek mi? Yahudi tacirler mağazalarının yağma edileceğine dair mektuplar alıyorlar? BERLİN, 2 (A-A.) Naziler ümit | diği söylenmektedir. ettikleri muvaffakiyeti elde edeme- mekle beraber, hareketsiz ve atıl bir vaziyette kalacak değillerdir. Fırkanın büyük erkânı harp he yeti, bütün gece Hitler'in etrafında toplanmıştır. Bu mülâkatlar esna- sında mühim kararlar verildiği zan nolunmaktadır. Hitler'in şimdiki başvekil M. von Papen'in makamını kendisi tarafın, dan namzet gösterilecek bir başveki le terketmesi lâzım geldiğini söyle diği rivayet olunmaktadır. Hitler'in mazırının istifasını da iste. ' Müfettişlerdün Maarif Vekilinin riya- setinde toplandılar Maarif Vekili içtima hakkında © izahat veriyor Von Sehlei <her, milli müdafa nezaretinde ka lacaktır. Hitler taraftarları, merkez fırkasi le şimdiden bir | koalisyon vücude getirmeği kabul © etmediklerinden meclisi içtiman davet edil ? Prusyada da iktidar mev kine geçmeği israrla iştedikleri söy lenmektedir. Yukarıda zikredilen şartları havi | ve ultimatom mahiyetinde bir tebli | (De 4 üncü sahifede) Dünkü içtimada ne görüşüldü? 1 Maarif vekilinin riyasetinde toplanan maarif müfettişleri if | eti ! tişleri dün Maarif vekili Esat | rif işlerine dair bir çok meseleler | Beyin riyasetinde bir içtima ak- | görüşülmüştür. tetmişlerdir. Marif vekili Esat B. dün bu iç- İçtimaa bazı müfettişi umumi. | timar müteakip muharririmize de- ler, Maari? müdürü, — birkaç lise | miştir ki: N müdürü de iştirak etmiştir. İçtima | — Bugünkü içtimamızda mes İ saat 14'den 16,5 a kadar devam (Devamı 4 üncü sahifede) bul ilk tedrisat ve İstanbulun umumi Maa- cereyana yardım etmiş adam- | göre, reviş, yavaşlana veya hız- dır. Nasıl (oki Bismarck, Ho- | lanabilirdi. 31 temmuz inti-| henzollern hanedanının temayü | habatı ikinci yola yardım et- lâtına uygun bir devlet kur- | miştir. Bundan böyle Von Pa- mağa yardım ettikten (o sonra|pen riyasetinde olsun nibayet kendisi onun kurbanı iyasetinde olsun, | olduğu gibi, Brüning de ayni fikre hizmet ettikten sonra Bis- marek'ın akıbetine uğramış- tr. Brüning zamanında başlı- | takip edeceği siyaset dahilde yan siyasi cereyanm Von Pa- | Otoriter ve bariçte de Alman. | pen ve Von Schlacher zamanın | ya'ya en kısa zamanda en kes- | da hız alarak © ilerlemesi tabii | tirme yoldan müsavat O temin idi. İntihabatın neticesi ne o- | etmeğe matuf bir siyaset ola- Hitlerist'lerin işti müzaheretile veya müsamaha- le olsun, Alman hükümetinin lursa olsun, hâdisatım bu revi- | caktır, şini değiştiremezdi. e Neticeye Ahmet ŞÜKRÜ Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün akşama doğru refakatlerinde © mutat zevat bulunduğu halde Sakar- ya motörü ile Dolmabahçe sa” rayından ayrılmışlar ve Boğa- ziçinde bir deniz tenezzühü icra buyurmuşlardır. B.M. M. Reisi Kâzm P;. Hz. dün öğleden sonra saray di olmuş ve müşarünileyhe deniz tenez- zühlerinde refakat eylemiştir. Gazi Hz. nin bugünlerde tekrar Yalova'yı teşrifleri muh temeldir. Başvekil Hz. da Gazi Hz. ne mül Başvekil İsmet Pş. Hz. dün | Yalova'da istirahat etmişlerdir. Başvekilimiz bugünlerde şehri- mize gelerek Galatasaray'da a- çılan Yerli mallar sergi di ret ve tekrar Yal istirahatlerine devam edecek- lerdir. Hariciye vekil Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü B. dün Tarabya'ya gitmiş- tir. Yeni Türk Tarihi Türk Tarihini Tetkik cemiyeti, dün de öğleden sonra | sarayda Yusuf Akçora B. in riyasetinde iç- #ima etmiş ve yeni yazılacak Türk tarihinin ana hatları isimli kitabın projesi etrafındaki müzakerata devam eylemiştir. Cemiyet azaları bugün de öğle den sonra üçte toplanarak müza- kerata devam edeceklerdir. Londra ği Sefirimiz Yeni Londra sefirimiz Münir Beyin itimatnamesini takdim et- mek üzere kral tarafından kabul yazmıştık. Yukarıdaki ür Beyin sefarethanede ki mesai odasında almmış en yeni fotografisidir. İngiliz bahriyesinde LONDRA, 2. A. A. —İngiltere- nin Akdeniz donanması erkânharp reisi kontre amiral Sydney'in 28 şu bat 1932 tarihinde vazifesinden çe- kilecek olan kontre © âmiral Thurn” un yerine İngiliz bahri o kuvvetleri umumi erkânıharp reis muavinliğine tayin edildiği resmen tebliğ edilmiş- tir. Sıtkı Paşanın İtalya seyahatı CENEVRE, 2. A A — Mısır Baş vekili Sıtkı Paşa Vinreggiodan Ce- nevre'ye gelmiştir. Sıtkı Paşa kısa bir müddet kaldıktan sonra otomo- bil ile Turino'ya gitmiştir. Kemalizm Nedir? Yazan: Edirne meb'usu M. ŞEREF Yakında MİLLİYET sütunlarında.. Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi. Neşriyat ve Yazı Müdürü * ETEM İZZET i Dünya güzeli cuma günü İstanbula geliyor Keriman Halis Hanıma tebrik telgrafları çekilmektedir | Güzellik kraliçesinin ismi he- men herkesin dilinde dolaşıyor edildiğini yaz- dık. Avrupada çok seneler ev- 1 başlayan İ güzellik mü: de bir Türk kı zman, yirmi se- kiz milletin gü | kazanması her tarafta derin hiç bir mevkii 4 olmayan Türki kadını, dünya | milletleri ara- sında ilk defa | salt, ve bu ilke | çıkışta kukanç o Dünya güzeli Keriman Halis Hanım ve müşkülpeseni gözlerin imtiha- nmdan geçerek muzaffer oldu. Bu hâdise, memleketimiz hesabı- na bir muvaffakıyet diye kayde- dilebilir. Dünya güzellik tacını şma giyen Keriman Halis Hanım, Helis Bey isminde müteşebbis bir İ Türkün kızıdır. Çok gürbüz doğ du ve gürbüz büyüdü. Ciddi bir hastalık geçirmedi. Ona küçük Yaştan beri ciddi bir ihtimamla bakan anne annesi oldu. Keriman Halis Hanımın çocukluktan genç Devamı 4 üncü sahifede) Sergiyi iki günde 50 bin kişi gezdi Cümhuriyet gençler mahfili yarın akşam bir temsil verecek Evvelki gün küşat resmi yapı” lan dördüncü yerli mallar sergisi dün büyük bir tehacüm arzediyor | dün 18500 ki etmişti. du. Sergi bahçesini, salonları ve rgiler ilk günlerde | sergi koridorlarını binlerce | kişi | bu kadar büyük bir rağbete maz doldurmuştu. Bilhasıa © serginin | bar olmamıştı. Halkın yerli sana dış kapısını büyük kapıya rapte- | yie ve sergilere smin gün deh cadde kalabalıktan geçilmez | den güne arttığı anlaşılmaktadır. bir halde idi. Dün sergide satışın fazlalığı bil- Halk milli sanayiin son bir se- | hessa na: ikkati celp ediyor- nelik tekâmülünü en iyi bir şekil. | du: Hemen her pavyonda — geni; de gösteren sergiyi ve yerli sana- | Dikyasta satış yapıldığı görülmek Yin yeni eserlerini görebilmek i- (Devamı 4 üncü sahifede çin sergiye akım edi Dördüncü yerli mallar sergisini