4 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 AĞUSTOS 1752 7 inci sene No. 2328 NUSHASI 5 KURUŞTUR Plânsız İstanbul pm nefise e ri şubesinin bir muallimi rafından talebeye derste ya- an bir plân mümunesi, bu Muallim ile İstanbul belediye- Mihin bazı erkânı arasmda bir kir ihtilafı tebarüz ettirdi. an zaman tebarüz eden hu ihtilaf malümdur: Köprü Mreye ve nasıl yapılmalı? Bir evvel de ayni mahiyet- te bir ihtilâf baş göstermiş ve devam etmişti: Stad- Yom nereye yapılmalı? Liman Kin en iktisadi mevki bangi ır? Bu ihtilâflar bize daima ay- ileri ilham ir: İs- şehri için bir plân yapıl- Mas lüzumumu... Bütün dünya- da şehir değil, bir küçük kasa eli evvel plân hatıra gelir. Halbuki dünyanm en güzel tehri olduğunu herkesin tasdik Mtiği Istanbulun plânı yoktur. şia dünyanın yalnız büzük değil, Sü derecedeki kasabaları “şe- Ni” em verilen mütehas- kentrolü altında iken, İitanbulun bir şehircisi yok- ter. İstanbul belediyesinde Mütehassıs mühendisler ve kıymetli mimarlar olabilir. Fa- kat şehirci, mühendis ve mi- Mardan başka ve tamamen Müstakil bir mütehassıstır. plânsızlık ve ihtisas nok- sanlığının neticesi şu olmuştur ki, İstanbulda imar namma ne Yapılmışsa, | hepsi şehircilik tan'at ve ilmine zıttır. Cihan- Bir apartımanlarına ler bina ötekinden diğeri saklamak için adeta yarış edi- Yor. Halbuki her tarafı deniz Ve kendisi de denize doğru te- mürekkep olan bu şe- hirde deniz görmeyen evin bir vcube olması lâzım gelir. Ev- ler, apai r, parklar, ma- rtımanla, halleler, meydanlar, bahçeler, i denizden istifade etmeli- irler, Cihangirden Nişantaşına ge- Selim: Burası henüz konaklar- | dan ibaret ve İstanbulun en gü- 31 mahallelerinden biri iken, N yapıldıktan son- önliği ile meşhur Beyoğ- Tama döndü, 9 vi Taksim meydanın en fena Ve çirkin meydanlardan biri ui tasdik etmeyen kal tar. İstanbul © semtinin silueti dünyanın en güzel siluetlerin- den biri iken, yeni apartıman- lar onu da mahvetmeğe başla- Her tarafta üç dört kattan fazla ikametgâhlara karşı bü- şehirciler isyan etmiş iken, Yeri bu kadar bol olan şehirde Üametgâhları üst üste yığmak, Mem estetik, hem de sıhhat ii nazarından manasızdır. katlara ve cep- hakkı olma- . Biz bu iti- Yarit görmüyoruz. Çünkü ba hak hükümet merkezimize Verilmiş iken, İstanbul şehrine iemesinin sebebi olamaz. ilanbul bu hakkı nö zalieii ” de hükümet veya mec- lis reddetti? Belediye ne zaman İslanbulun güzelliği bozulu.| Yor, imarı fena gidiyor, şu ve D tedbirler lâzımdır, dedide et ve meclis itiraz etti? | i Halbuki belediye hâlâ müte- tun en münasip mevkiini iyim etmek için yüksek bir ih- isasa lüzum vardır. Ve plânı acak olan mütehassısı bu iç ktalarda serbest © birakmak Zımdır, « Bir zamanlar İstanbul şe birciliğ, noktai nazarından gü- . Sonra bozuldu. Fakat “sap binalarla bozulduğu için Muvakkat idi. Bu binalar yan- a düzelebilirdi. Şimdi ya- yerlerde eski çirkinlikler, beton ve demir olarak iade iyor. Düzelmesi mümkün çirkinlikleri, o düzelmesi #ayrimümkün olan çirkinlikler. bahsedildiği zaman, her | © Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Hitlerciler her yerde tedhişe başladılar Fon Papen yerini öyle kolay kolay bırakacağa benzemiyor Hitler daha işe başlamadan büyük müşkülâtlarla karşılaşıyor Ml, Slm bö alemi olmal iğkemtie 40 kişi rinin duklarını iddin etmektedirler. m rın tetbiş zam mektedir. Şarki Prusya'da Mari enburg'da sol cenah fırkalarına mensup olan 3 memura revolverle ateş edilmişse de çıkan kurşunlar isabet etmemiştir. Bu memurların ine asit pruaik ile dolu şişeler atılmıştır. 'Motosiklete binmiş bir adam, Legniltz sendikaları binasma bir el hambarası atmış ve kaçmağa muvaffak olmuştur. Yeni Prusya hükümeti tarafın- dan tekaüde sevkedilmiş olan sa- bık sosyalist Prefe'ye karşı 3 el silâh atılmıştır. Bavyera'da kâin Nemme'de (Devamı 2 inci sahifede) Mozayıkların sıvaları dökülmek üzere mi? Ayasofyada çalışan İtalyan ustalar böyle söyleyorlar Meydana çıkarılan mozayıklar daha bir kaç ay kapalı tutulacak Müstakbel başvekillerden addedilen Bracht Ayasofya camisinde mozayıklar ve yapılan ameliyat Jâf zuhuru yüzünden durduğunu ün bi azetesi Dün bir akşam & : Aya- sofya camisinin Hasır ovası deni- len Narteks kısmındaki mozayık- ların silinme ameliyesinin biz: ihti- Kemalizm nedir? Selânik - Anafarta - Ankara. Yazan: Edirne meb'usu Mehmet Şeref Pek yakında Milliyet'te (Devamı 2 inci sahifede) cephe ve irtifalarınm kontrolü için B. M. Meclisinin gelecek iç tima devresindeAnkara şehrine verilen o hukuk © alınmalıdır. Plân yapılırken de bizim fikir- lerimizi mütehassıslara empoze edeceğimiz yerde liman, stad- yom ve sairenin yerini kayi, de mütehassısları serbest bi- rakmalıyız. Ve her halde plân kat'i şeklini almadıkça, yeni köprünün inşasına başlamama- Ahmet ŞÜKRÜ On sene- beri İstanbulda sarfolunan ene ve resmi paralar, plân- le istihlâf ediyoruz. ir sarfedilseydi, İstanbulun alin değişmiş olacaktı. Her yapılan yeni binadan şeh- rin mar namına memnun ola- cağımız yerde, keşke yapılma- saydı, diyoruz. Bizce şimdi yapılacak olan ilk işler şunlardır: > çi Belediyeye hemen bir şehi di almak lâzımdır. Şehir İ plân yapılıncaya kadar inşaat İdurmayacağından O plânların Mülhakat Teşkilâtı Tevhit muamelesine başlanmak üzredir İnhisarların mülhakat teşkilâ- tmn tevhit kadrolarmın tatbika- tna başlanmak üzeredir. Ay ba- sında mülhakat memurlarından bazıları da tasfiyeye tabi tutul- muştur. Ayın 15 inden itibaren İstanbul Tütün ve Müskirat Baş- müdürlüklerinin tevhidine başla- nacaktır, Meclis reisimiz B.M.M. Reisi Kâzım Ps. Hz. dün otomobille bir tenez- züh icra etmişlerdir. Şükrü Kaya Bey Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey Trabya'dan inerek şehirde bazı ziyaretlerde bulunmuştur. Türk Tarihi Türk tarihini tetkik cemiye- | ti azası dün saat 15 te Sarayda | Yusuf Akçora Beyin riyasetin- | de içtima ederek yeni Türk tari | hinin müfredat programlarının tesbitile meşgul olmuşlardır. İç tima geç vakte kadar devam et miş, bir aralık Maarif vekili E- sat Bey de celseye iştirak eyle- miştir. Celâl Bey gitti İş Bankası umum müdürü Celâl Bey dün hareket eden Ka radeniz vapuru ile bünka şube- lerini teftiş etmek üzere, Kara- deniz seyahatine çıkmıştır. Ce I&I Beyin seyahati on gün ka- dar sürecektir. Seyyahlar avdet ediyorlar IZMİR, 3 (Milliyet) — Mısıra giden seyyahlar Rodostan hare- ket etmişlerdir. Yarn şehrimizde | dirler, Ölü zannedilen bir kadın yakıldı BOMBAY, 3 A.A. — Bombay civarında garip ve acıklı bir vak”; olmuştur. Öldüğü zannedilen kadın, yakılmak üzere iken ler arasında birdenbire harekete gelmiştir. Ateş, derhal söndürül. müş ve kadın dışarı çıkarılmıştır. Hakikat halde canlı — olan bu kadm, hastahaneye kaldırılmışsa da ertesi sabah ölmüştür. Telefon şirketi ITahsilâta geçti Vaziyetin kat'i su- rette halli lâzımdır Telefon şirketi, şehirler arası Gazi Hz. Gasi Hz. dün Dolmabühçe sarayındaki dairelerinde meş- gul olmuşlar ve akşam geç vakte hadar bir yere teşrif et- memişlerdir. Başvekil Hz. YALOVA, 3 (Milliyet) — Başvekil İsmet Paşa Hz. bura- da istirahtalerine devam ediyor lar; bugün çiftliğe kadar bir te nezzüh yapmışlardır. Başvekili mizin İstanbul veya Ankaraya hareketi günü henüz belli değil dir, Müdürlerle Dünkü içtima Önümüzdeki sene zarfında alınacak tedbirler görüşüldü Şehrimizdeki “ise, orta ve mual- Tim mektepleri müdürleri dün Man- rif Vekili Esat Beyin riyasetinde bir içtima akdetmişlerdir. | İçtima saat 14 te başlamış ve saat 16,5 a kadar devam etmiştir. Dünkü içtimada mekteplerin umumi (vaziyeti geçen bir senelik faaliyeti ve önümüzdeki | sene içinde almacak tedbirler komu- şulmaştur. Vekil B. içtima: müteakip Dolma- bahçe sarayına giderek tarih encü Dünkü içtimada bulunan- lardan Maarif müsteşarı Salih Zeki Bey meninin müzakeratına iştirak etmiş- ör. Esat B. bugün istirahat edecek ve yarn akşam Ankaraya dönecektir. M. Mussolini Hari- ciye nezaretinde ROMA, 3 A.A. — M. Mussolini, hariciye nezaretine yerleşir, yer- lesmez, başlıca ecnebi devletler mümcesillerini kabul etmeğe baş lamıştır. Kendisini ilk ziyaret eden, Pa- pa'nın vekili olmuş ve murmailey- hi İngiltere ve Amerika sefirleri takip etmiştir. Alman - Leh hâdisesi ve Avrupa mükülemeleri inim a- | bonelerinden is- | tediği parayı te- | plamaya başla- mıştır Posta mü diriyeti umumi yesinin tebliği, İstanbul Başmü İ dürlüğünün tav zihi, Şirket ko- natı ise aksi va- ziyeti müeyyit İ geçmesi aboneleri tereddüde dü | sürmüştür. Abonelerle şirket a- İ rasmda bu yüzden çıkan ihtilâfı İ bertaraf etmek için alâkadar | makamatın yenibir tebliğine | ve ayni zamanda da şirkete kat'i tebligat yapılmasına inti- zar edilmektedir. VARŞOVA, 3 A.A. — Almam- ya'nın Lehistan'daki maslâhatgü- sarı M. Von Rintelen'ın çıkarmış olduğu hâdise dolayısile © resmi membadan verilen bir tebliğde Alman matbuatı tarafından neşre dilen haberlerin hakikata tetabuk etmemekte olduğu bildirilmekte- dür. Alman matbuatı, vak'ayii Lehis tan'ın tahriki eseri addetmekte ve Leh polislerinin Alman diploma- tk sakin o olduğu evin hariciye memleket imtiyazını ihlâl etmiş olduklarını beyan eylemektedir. Leh memurları tarafdan icra edilen tahkikat, böyle bir tecavü- zün vuku — bulmamış olduğunu meydana çıkarmıştır. Resmi mehafil, M. Von Rinte. len'in doğrudan doğruya hariciye nezaretine müracaat etmesini ve bizzat bayrağı kaldırması icap e der olduğu mütaleasmdadır. Leh hariciye nezaretinde Lehis- tan'ın protestosuna Almanya ta- İ rafından verilecek cevabın bugün gelmesine intizar olunmaktadır. Kraliçe avdetinde teza hurla karşılanacak Kendisine takdim edilmek üzre bir çok hediye hazırlanıyor Ece dün İstanbul kadınları namına telgrafla tebrik edildi Dünya güzeli intihap edilen Keri- man Halis Hanımın muvaffakiyeti mananın gittikçe her tarafta büyük bir alâka Ri ve sevinç uyandırmaktadır. Keriman Dün içtima eden Kadınlar birliği idare.heyeti o Keriman Halis H. ın İstanbula avdetinde | kendisine bü- yük bir istikbal merasimi yapılma" Ece.. Gazi Hazretlerinin beyanatı Keriman Halis hanımın dün ya güzeli intihap edilmesi mü- Dasebetile Gazi Hz. tahassüsle rini şu suretle beyan etmişler. b Türk ırkının necip güzeli. Va | ğinin daima sını kararlaştırmıştır. Birlik dün kra Hçeye bir telgraf çekerek Türk ka- dınlığının tebrik ve takdirlerine ter cüman olmuştur. Kadm birliği 30 ağustosta yapacağı deniz tenezzühü ne Keriman Halis Hanımı da davet man h. haklandaki ihtisaslarını cümlelerle ifade etmiştir: — Keriman Halis H. bu büyük muvaffakiyetinden dolayı şayanı mahfuz olduğunu gösteren dünya hakemlerinin bu Türk çocuğu üzerindeki hükümle. rinden memnunuz. Fakat Keri- man Ece (Türk dilinde | krali Tamek) hepimizin içtiğimiz gibi söylemiştir ki o bütün Türk kızla rının en olmak iddiasında değildir. Bu güzel Türk kızımız (Devamı ? İnci sahifede) Sergiyi gezmekten çıkan bir grup Sergi her gün dolup dolup boşalıyor Dün Maarif vekili sergiyi gezdi | Sinema meccanen güzel filmler göste- riyor. Bu akşam temsil var mallar sergisinin | Beyin odasında bir müddet istira- idi. Dün sergi | hatten sonra, sergiyi ziyaret etmiş- tir. Sergiyi gezerken: “çok sevdiğim sergiyi şöyle rahatça ve kimse yok- ken tetkik etmek istedim” tir, Esat Boy saat 105 kadar sergide (Devamı 2 inci sahifede) İ Dördüncü yerli İ tahmin edilebileceğinden daha kala- balık olmuştur. Dü bah i açılmadan, he- müz sat 85 da Mimari Vekili Esat Bey sergiye gelmiş ve Nazmi Nuri