4 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

4 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ad İtalyada bu sene mahsulünün O bozulmasını dikkate alan Ofis i ÜN üzün sevkiyatı için derhal ha- zum gelen ted- lâzım gelen beraber diğer igonlarının müm- Kühi yeni amba- lâjını hazırladı Ambalâj mütehassısı M. Kühl Hamburga göndereceği ve sebzelerin ambalâjları- İevaddı iptidaiye listesi bekleniyor Yeni mevaddı ipti Mücibince fabrikaların Mevaddı iptidaiyesiz kalmak karşılaşmışlardır. Milli sanayi birliği yıldırım işa bir telgrafla İktat Vekâle- müracaat etmiştir. 5 gibi, ihracı için izahat istemiştir. kendisine ambalâj hakkında Ahat vermiş ve mühim firmaları tiyatına başlıyacaktırı. Gemi tamirat malzemesi İstanbul Ticaret Odası hükü- : #ayanı dikkat bir teklifte İstanbulda gemi inşaatı malzo- Meri pahalı olduğundan ecnebi ge tmektedirler. Oda buna bir hal çaresi olarak | BORSA | 3 Ağustos 1932 Aleyna Fintiarı ytikrazlar Tahrilât t dahin "”. 2k ela 619 $ Klekarik *— Mavakhide 85,75 $ Tramvay o 4ers0 Gümrikie y5o İ Tümel çe İM mahı 75 2 Rah is dota 030 $ Anadolu? 31,85 hai ... .. ww ii Belediye Mmo 88,18 aci Pata “29 $ Terken ”.— yerden 1,20 $ Çimento A 1999 ie 420 $ Ünyonder. #78 1, Mariya Masa $ şark dem 873 ab 4559 $ Balya .— lalgorta 1039 $ Şark m. ema 240 Yenonri 1149 $ Telefon ,— N Çek Farları > 104 $ Pre 89143 ende 145 $ Viyana “> Kiyak aris £ Made im ne "45,3 $ Berlin 10018 del Varşova “a dina Peşin ..4 Darvrg Bükreş ni Belgrat 10 Moskova İTO satan) rana 1139 lrertin ve 1 dalar vi — Mia siz e laa 118 o erigre sas, Meva a $a An sand a erin 85. $ ; Mecidiye M— kar Çek) 128,— $ 1 Banknot 230— İlk defa 2 vagon yaş üzüm ihraç ettik Üzümün yolda bozulmaması için yeni bir ambalâj tedbiri alınmış 8 : Almanyaya fazla miktarda ü- | gemi tamirat malz. .emesinin takas suretile ithali ve | kullanıldıktan sonra alınan resmin indesini tek- lif etmektedir. Bari sergisine iştirakimiz Bari'de açılacak sergi komiser lerinden olup şehrimize, gelen ve Ankara'ya gidip dönen M. Lom- barde, dün Pire'ye hareket etmiş. tir. Sergi heyetini temsilen fahri komiserlerinden M. Cittono şehri” lüle kalacaktır. M. Lombardo, sergiye şimdiden 10 Türk müesse- sesinin iştirak edeceği anlaşıldı- ğı. bu mikdarın çoğalacağı yn hakkak bulunduğunu, hükümeti- mizin sergiye resmen işlirake he- nüz karar vermemiş olmakla bera ber, müabet karar verileceği ü- mit edildiğini söylemiştir. Bu seneki afyon rekoltesi Ihracat ofisi 1932 senesi Tür- kiyenin afyon rekoltesi tahminine it bir table hazırlamıştır. . “Tabloya nazaran bu seneki af- yan rekoltemiz şöyledir: Okka Sandık Soft-ince mal: Malatyada: 3000 3000 50 Gümüş Hacıkköy1800 Tokat 624 1000 800 (Kırklareli o 1170 Edirne Tekirdağ (o 1477 3011 50 C) Ege mıntakası: Afyonkara- hisar 1750 Balikesir 2400 Diğer muntakalar 22850 27000 450 D) Diğer PE 4500 75 97S a Seylân'lı bir fabrikatör geldi Seylân'da büyük bir mensu İ cat fabrikatörü sahibi olan Se- yit Mehmet Aptülkadir ismin- de bir zat dün Avrupa tarikile şehrimize gelmiştir. Siyahi bir zat olan mumaileyh, İngilizce" den başka ecnebi lisana vakıf değildir. Seyit Mehmet Aptül- kadir, kendisile görüşen mu harririmize demiştir ki: — “Bütün ke yar ketlerini dolaşarak Türkiyeye geldim. İstanbulu çok güzel ve müterakki buldum. an Ankaraya gitmek istiyorum. 20 gün son da Kahireye gide ceğim. Memleketiniz, Seylân'da se vilmektedir. Gazi iğ çer "dan büyük bir pal ve Küyük bir dahi oldu ğunu Seylân'da bilmeyen yok- tur. Hindistanda 90 ber ni lân'da 400 bin müsl - lunmaktadır, Burada bulundu- ğum müddetçe memleketinizle Seylün arasında ticari münase- bat için tetkikat icra edece- ğim. — m — Adil Bey bugün Ankaraya dönüyor imizde bulunan Gümrük kere vekâleti müsteşa- 1 Adil Bey İstanbul gümrükle- rinde tetkikatta bulunmuştur. "Adil Beyin bugün Ankaraya ha reketi muhtemeldir. Moskova sefirimiz Moskova sefirimiz Hüseyin Ragıp Beyin cumartesi günü şehrimize muvasalatı muhte meldir. Maarifte İhtısas Mektepleri Derecelerinin tayini zaruri görülüyor Aldığımız. malü maarif vekâleti müesseseleri hakkında umumi bir tetkik: © yapmaktadır. Ka- nunu mahsus mucibince memle ketimizde tahsil dereceleri ilk, orta ve yüksek olmak üzere üç dereceye tefrik edilmiştir. Bazı meslek ve il mektepleri bu üç dereceden hangisine dahil e- dileceği münaziünfih kalmakta dır. Maarif vekâleti bu gibi mü esseseleri tetkik edecek ve her birini bir dereceye koyacaktır. Bu mektepler derecelere girer- ken icap ederse idare veders programlarında bazı tadilât yapılacaktır. Diğer taraftan öğ rendiğimize göre Türkiyede bi- lâmum tahsil veren müessesele rin Maarif vekâletine raptı dü- şünülmektedir. Şimdiki halde bazı yüksek mektepler de dahil olmak üzere, diğer vekâletlere merbut bir çok mektepler var- dır, Bu meselede tahsilin bir el den idaresi ve daha salim bir şekle sokulması esası gözönün- de tutulmaktadır. 20 sualin cevapları İstanbul maarif müdiriyeti tarafından ilk mektep hocaları- na sorulan 20 sualin cevapları | gelmitşir. Bu sualler muallimle | rin bir senelik tedrisi ve terbiye vi faaliyetlerine aittir. Cevap- lar tetkik edilmektedir. Ticaret mektebinde yeni teşkilât Ticaret mektebinin yüksek kısmı ticaret lisesi şeklinde 15- lah edildikten sonra, buradan mezun olanların âli kısma gir- meleri temin edilmişti. ders programlarında tadil: sene yapıldığı için ticaret İise- sinden ancak iki sene sonra me zun olanlar âli kısma kabul edi lebileceklerdir. Yüksek ticaret mektebi ticaret lisesi haline ge tirilmezden evvel, buradan me- sun olanları mağdur etmemek ve onlara da âli tahsili takip et mek hakkını verebilmek için mektep idaresi bir kurs açmış- tır, kursa eski yüksek ticaret kısmından mezun olanlar de- vam etmektedir. Kursa şimdi- ye kadar 50 den fazla talebe kaydolmuştur. Kurs eylül orta larında nihayete erecek ve tica- | ret lisesi bakalorya imtihanına | müşabih bir imtihan açılacak. tır. İmtihanda muvaffak olan- lar âli ticarete, yani yeni isim ile yüksek ticaret ve iktisat mektebine kabul edileceklerdir. Kursta, ticaret lisesi ders prog ramlarına bu sene ilâve edilen dersler | gösterilmekti Bu dersler tarih, içti bilgisi, teşrih ve fiziyolojidir. Kursta dersleri ticaret mektebi muallimleri göstermektedirler. Vefa lise oluyor Haber aldığımıza göre önü- müzdeki derse senesinden iti- baren Vefa orta mektebi tam devreli lise olarak tedrisatına devam edecektir, Bu sene doku zuncu sınıf açılacak ve her se- ne bir sınıf ilâvesile üç sene ni- hayetinde ilk lise mezunları ve recektir. Mektebin lise olması kesif bulunan bir muhitte çok mübrem bir ihtiyaca cevap ver #ektedir. Mektep lise olduğu Mühim Poliste Bir amele makinalara kapılarak parçalandı! Bir kadın yandı ve bekçi bir sarhoşu Süleymaniye'deki Karamürsel fab rikasında amele Ahmet oğlu, moto- ra kayış lakarken kendisini kayışa | kaptırmıştır. Zavallı Ahmet oğlu, | makina ile bir devir yapmış ve ava- zavaz bağırmıştır. Biçarenin bacağı" nı makina koparmış ve kendisi de feci şekilde ölmüştür. Ölümle tehdit etmiş Galatada Serçe sokağında 39 nu maralı evde oturan Hıriste zevcesi Nikolayini ile ayni evde oturan Vik torya silevi bir meseleden dolayi - ralarında kavga çıkmıştır. İ Kavgaya Viktoryanın kocası Ne- sim de karışmış ve bıçak çekerek | Nikolayini'yi ölümle tehdit ettiğim- den yakalanmıştır İçmişler, hesap gelince.. Galata sakinlerinden Şalamon, be- raberinde İki arkadaşı olduğu halde Foti barına giderek bir haylı içmiş- ler. Salamen bütün 1 verece- #ini söylemiş Fakat dolgunca olan he sap puslası gelince evvel arkadaşla rı, sonrada kendisi hesap görme den savuşmak istemiş. Salamon ü telik kendisine bir tayır vererek — Taharri memuruyuz, demiş. Bar sahibi polise haber verince özrü kabahatinden büyük olan sah te memur yakalanmıştır. Bir kadın yandı Beyoğlunda Zekipaşa apartımanı- nin 7 numarasında oturan ve yan tebeasmdan olan 56 yaşında Madam Mari çamaşır yıkarken ©- tekleri tutüşmuştur. Ateş hemen vü cuduna da sirayet etmiş, kadın fer- yada başlamişter. Bu esnada etraf- tan yetişenler olmuş ise de kadının vücudu baylı © yanmış , hastaneye kaldırılmıştır. İki at denize battı, biri köprüden düştü Dün Haliçte iki araba kazası ol. vurdu.. Çamura saplanış o kadar seri ol. muştur ki, bir kaç dakika zarfında iki hayvanla beraber koca araba te- imamen bataklığın içine gömülüp su altında kaybolmuşlardır. Bu sırada arabacı da yarı beline kadar çamura gömülmüş ve feryada başlamıştır. Etraftan yetişenler ara- bacı Rıfkıyı müşkülütla ölümden kurtarınışlardır. lr içinde kaybolan iki bey- girle arabanin izleri bile bulunama ar, Mİİ Arabacı Naim dün araba ile mağa başlamışlardır. Bu sırada hay- vanlardan biri o arabadan çözülei ve tamir edilmekte olan açık kısı dan aşağıya köprü dubalarının sra- sına düşmüştür. Hayvan ölümden kurtarılmıştır. Ağr> bir yaralı Dün gece Kumkaprda bir kavga ve ağır cerh vakası olmuştur. Vaka şudur Nuri isminde birisi dün gece sar- boş olarak Kumkapıda dolaşırken i ki kişi ile kavga etmiş ve bıçağını çekerek kavga ettiği bu iki kişiyi ta ben elinde bıçak sokakta koşmaya başlama maballe bekçisi Adil © fendi sarhoşa tesadüf etmiş ve Nu- riye durmasını söylemiştir. bu ihtara aldırış etmiyerek gene ilerle- mek istemiş ve bekçinin mani olma. sı üzerine bu defa bıçakin bekçiye İtal. | hücu metmiştir. Bu taarruz karşısında bekçi Adil efendi tabancasmı çekerek korkut mak için bir kaç el ateş etmi kan kurşunlardan birisi Nuriye betle ağır surette yaralamıştır. Vakaya zabıta vaziyet etmiş, Nu- çi ifade veremiyecek bir halde har- tahaneye kaldırılmıştır. Bekçi Adil efendinin ifadesi alınmıştır. Sandal devrildi Akıntıburnundan geçen Atıfın ©4 ya yüklü sandalı | devrilmiştir. Et raftan yetişilerek Atıf ve eşya kur- tarılmıştır. Esrar ve silâh din evinde taharriyat yapılmıştır. bire ürkerek koşmak istemişler ve bu sırada ikisi de bataklığa saplan- tmuşlardır. Evde hir mikdar esrar ve bir si- tüh, fişek bulunmuştur. Mahkemelerde Cinayeti yapıpyapma- dığı anlaşılamadı Çünkü lehteki teki delillerden fazla! Bundan bir zaman evvel polis esrarengiz bir cinayetle karşılaş- pi yangın boğularak öldürülmüş, sonra ka- fası taşla ezilmiş, hüviyeti meçhul Bundan sonra iş katili arama- ğa kalmış, katil aranmış ve seyri inin kudret Şa İnen "Ateşçi Ahmet şüphe üzerine yakalanmıştır. vakit şimdiki binası kâfi gelme yeceği dilecektir. — e — Tadilât komisyonu esasları hazırladı Tütün İnhisarı kanununun ta dili için bir proje hazırlamıya memur komisyon encümeni dün de İnhisarlar idaresinde toplanmış, esaslı bazı maddeler üzerinde meşgul olmuştur. Şim diye kadar encümence hazırla- nan esasat görüşülmek üzere komisyon heyeti umumi$esi cu martesi günü toplanacaktır. Bir refikimiz, komisyonda tü- tün tacirlerinin temsil edilme- diğini yazmışsa da, komisyon- da tanınmış müteaddit aza bu- lunmaktadır. fakat aleyhinde- Buna e lini inkâr etmi ki deliller çok kuvvetli olduğu i- mahkemeye verilmiştir. Ağır- çin mr Ni Soza mahkemesinde dün bu cina- yet davası intaç edilmiştir. Iddia makamı katil töhmetiy- le mahi sevkedilen maznu aleyhindeki delillerin kuvvet Ti olmadığını ve cürmün sübut bul rnadığını söylemiş. beraet talep etmiştir. Müdafaa vekili Cemil B. aynı talepte bulunmuş, ve lehte- ki delillerin aleyhteki delillerden dahn çok olduğunu söyleyerek be raat istemiştir. Heyeti hakime Ah medin beraetine ve derhal tahli- yesine karar vermiştir. Örümcekli dede cinayeti 16 Kânunusani 1931 tarihinde deliller aleyh. Şehrimininde / Örümeekli | dede ürbesi önünde Arap Mehmedi katleden arabacılar kâhyası Za- ferin muhakemesine dün ağır za mahkemesinde devam edilmiş tür. Dünkü muhakemede Zaferin bu cina yeti müdafani nefis halinde işlediği ve öldürülme tehlikesi ğe silâhını istimal zaruretini hissetti» #i söylenilmiş ve hakkında esbabi muhaffefe takdir edilmesi rica © Muhakeme karar tefhimi için 10 ağustosa kalmıştır. Liraon kralının muhakemesi muhakemesine dün de ihtisas mahkemesinde devam edil Dünkü muhakemede 145 san: dık limonu muayene eden muaye- ne memuru Kenan efendi dinlen- miştir. yaset makamı gümrükçe hakların da tahkikat icra edilen üç memu- run dosyasının da dahili dava edil mesine karar vermiştir. Nazmi Nuri Beyin talebi üzeri- me Diyamandi efendiyi o badema #oahkemede vekillerinin temsil et- İ mesine karar verildi ve muhake- ime 18 ağustosa talik edildi... Afyoncular Toplandılar Vaziyeti görüştüler hükümete müra- caatta bulunacaklar Şehrimizdeki afyon tacirleri dün Ticaret borsasında mühim bir içtima yapmışlar ve bu toplantı dan sonra ittihaz edilen temenni- yatı telgrafla Başvekâlet ve İk- tsat vekâletine © bildirmişlerdir. Bu içtiman İzmirden gelen büyük afyon tacirleri de iştirak etmiştir. . Afyon itleri son günlerde düşmekte ve afyon piyasası dur- gun bir vaziyette bulunmaktadır. Bunun başlıca sebepleri meya- amda 1933 de inhisar başlıyaca- ğmdan dolayı banka himayesinin kalkmış olması ve bu vaziyetten istifade eden bir çok eşhasın elle- rinde mal bulunmadığı halde, varmış gibi göstererek hariçle dü- şük fiatle bir takım angajmanla- ra girişmiş olmalarıdır. Tacirler dün Hükümetten su temenniyatta bulunmuşlardır. I — Ziraat Bankası vasıtasile iç olmazsa yarım milyon liralık afyon mübayaatı yapılması, 2 — Bankaların kestikleri avan #m yeniden temini 3 — İzmir ve İstanbul tüccarı arasında hükümetin de muzahare- tile bir birlik vücude getirilmesi, Dün bu hususta İzmir tacirlerin den Halim Bey bir muharririmize demiştir — İzmirde de piyasa çok dur- gundur. İzmir afyon tacirleri de Hükümetten temeni bı Bu temenniyat ta alınmazsa afyon pi na vaziyete girecektir. Yarınki At yarışları Bu cuma yarışlar daha hararetli olacak Bu cuma günü İstanbul yaz at yarışlarının ikinci haftası Veli i dı efeni yapılacktır. Ge- çen haftaki alâkaya nazaran bu haftaki yarışlar da çok rağbet i muhakkaktır. Yunanistan. dan ikinci bir İngiliz kısrağı daha iştir. Bunun da kuvvetini gör meği meraklılar heyecanla bekle mektedirler. Koşulara işti nazaran seçebildiğimiz favorileri mizi karilerimize yazıyoruz. Bun randı İarı yazarken hafta galo; gösterdikleri kuvveti naz: ra alarak ayırdı buna göre yarı cekleri atları bizim yazdıklarımız la müka; ederek oynarlarsa neticeler elde e 400, 600, 800 liraya satılıktır. Bi- rinci gelen müzayede edilecektir. Satış fiyatına — göre a veya çoktur biz bunu da düşüne- rek seçtiğimiz kuvvetliler şunlar- dır: Rüzgâr, Mes'ut ve Tayyardır. Bakal İm netice nasıl olur. İkinci koşu: İngiliz atlarına mahsustur. Bu koşuda hiç yarışını görmediğimiz. ve bu hafta Yunanistandan gelen Pazar isminde güzel bir kısrak vardır. Ali Haydar Beyin Gözdesi de bu yarışa girmektedir. Bizim imi alırsa Jak Hablerdir. Starti iyi almazsa ye- ni gelen Pazardır. Üçüncü koşu: Günün arap yarışıdır. Favorisi katiyetle Projdur fa- kat bu yarışın plâsesini tayin et- mek biraz güçtür. Dördüncü koşu: İngiliz handikap yarışıdır. Bu yarış pek dağınıktır. Fakat bizim favirimiz Friktir, gerçi kilosu en çoktur. Fakat bu kabadayı at e- ğer koşarsa bu kilo ile de rakiple rini kolaylıkla geçer. Geçen haf- ta Yunanistandan gelip te birin- ciliği kazanan Piper de bu yarış- tadır.. Frikle boy ölçüşecektir. Bu günün heyecanlı yarışlarından biri olacağından şüphemiz yoktur. Beşinci koşu: Üç yaşlı taylara mahsus mah- dut ha meb bu kilo da Yıldırma verilmiştir. Diğer sikletler elli yedi peri Amerikalı seyyah- lar geliyor Yarın şehrimize 500 Ameri- Bir içtima Yaptılar Belediyede Şehrin Temizliği Daha fenni bir usul tetkik ediliyor Şehrin sokaklarının pisliğinden müteaddit şikâyetler vaki olmak- tadır. Belediye İstanbul sokakları nın daha fenni bir şekilde temizlen mesi için bir proje hazırlamakta iy: kik ettirmektedir. Başı boş köpekler Sıkı takibat ve teftişata rağ- men şehirde başı boş olarak ge zen köpeklerin tamamen itlâfma imkân hasıl olmamaktadır. Bilhas sa yangın yerlerinde geceleri kö- pekler, yolcular için bir. tehlike halini almaktadır. Belediye bütüm. şubelere yeni bir emir vererek kö. peklerin sureti katiyede imha © dilmesini bildirmiştir. On gün son. ra bir teftiş yapılacaktır. Bu tef- tişte mmtakasında köpek bulunan Bezafeti fenniye memur ve âmir. leri tecziye edilecektir . Suadiye iskelesin- den bir ihtilâf çıktı Sundiyede yapılan vapur iske. lesinden dolayı Seyrisefnin idare- si ile Belediye arasında bir ihti- l†çıkmıştır. Belediye bu iskele. den dolayı Seyrisefainden inşaat harcı istemiş, Seyrisefain vermek istememistiz Mesele Dahiliye vekâletine ya- zılmış, Vekâlet Seyrisefainin har. vermesi lâzım geldiğini bildir miştir. 16 mart şehitleri abidesi len buğdaylar Haydarpaşada Belediyece tem hir edilen buğday vi muayenesi ikmal edilmiştir. ya uğrayan katara bağlı ecza de po edilmiş vagonlardan buğday vagonlarıma ecza karıştığı tesbil edilmiştir. Bu buğdayların istihlü kinde mahzuru sıhhi olduğundan imha edilecektir. Bütçe; Heyeti vekilede Belediye bütçesi alâkadar ve kületlerce tasdik edilip heyeti ve- İ kileye sevkedilmiştir. Heyeti ve kile ilk içtimamda bütçeye tetikik edecektir. ve —— Vilâyeti Maaş Yoklaması Eytam, eramil yok- laması cumartesi başlıyor Dün malmüdürleri defterdar. lıkta toplanmışlardır. Bu toplan eramil, mütekaitle- yoklamaları konu- Yoklamalara cümartesi günü boşlanacaktır. Malmüdürleri ara- sında tebeddüller İstanbul mal müdürleri arasın da bazı tebeddülüt yapıldığını yaz muştık. Bu teboddülüt detterdarlığa teh Tiğ edilmitşir. Hilmi Bey gitti Maliye Vekâleti şube müdüri- yetine tayin edilen İstanbul vari- dat müdürü Hilmi Bey Ankaraya Kaç ağaç dikildi? Vilâyet ziraat müdiriyeti tara- fından bu sene Vilâyet dahilinde dikilen ağaçlar hakkında bir ista- 'Meyva veren 87,057 ağaç dikil- Akasya, çinar, çam gibi meyva- sız ağaçlardan da 23,357 ağaç di- kilmiştir ki hepsi 111,014 ağaç di- kilmiş demektir. Sarıyer jandarma kumandanı Vilâyet jandarma kumandan lığı mülhakı yüzbaşı Fuat Bey Sa rıyer bolüğü ji kuman danlığına tayin edilmiştir. Fuat Bey çalışkan bir zabittir. Muvaf. fakiyet temenni olunur. 3