20 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

“Siyasi ve tarihi tefrika 10 KEMALİZM biz ,Selânik - Anafarta - Ankara.. Yazan: Edirne meb'usu Mehmet Şeref Kemalizm inkılâbı, millet ve milliyet düsturlarını nasıl kurduğunu anlatırken: Insani- yetin büyük eserini getirmeğe çalışan, duyan ve düşünen medeni milleterle mü- vazi yürüyen bir Türk milleti vardır, diyor... Bununla beynel milel medeni ailenin içinde â- lemşümul insani vazife aldığı Bı anlatıyor; Burada Kemalizm rejiminin en büyük esası şu. dur: Bir türlü medeniyet var. Bu- | run şarkı ve garbı yoktur. İ hisarcılık fikir ve mütaleası, bi raz da âdem oğullarının bir tür lü yakasını kurtaramadı; ben lik iddiasından ileri gelmiş ve bu medeniyete bir şarklılık, bir garplılık adı takmışlardır. Hal- buki bunun mecmu heyetini meydana getiren biribirine ma- nevi zincirlerle ulanıp bağlan- miş insanların ceht ve sâ İşte Kemalizm,bu prensibi şarka da, garbe de anlatmak! tiyor ki bizim rejimimiz mı âlemde milletlerle müvazi yürüyerek o büyük insani eseri ikmale çalışmaktır. Burada mil letin yü ve âlemşümul mef humunu insanlık mefhumile be- raber tutuyor... Medeni eserin ikmalinde Türk milletini, bü- tün milletlerle müvazi ve yan yana yürütüyor. Sonra... Türk milletinin hususi seci- yelerini aslâ nazardan kaçırma mak, onları olanca kuvvetile yaşatıp yükseltmek istiyor ve diyor. . ki dil, kültür ve mef- küre birliği Türk milletinin hu susi seciyesidir, Şimdi burada beynelmileliyetten © milliyete geçiyor. ... Dil, kültür, mefküre birliği Türklük için milliyetin temeli- dir. milletini asırların örttüğü kö- tü ve yalnış telâkkilerden, ya- bancı harsların milli dehayı sustu, tesirlerinden kurtar- mak lüzumuna kail oldu, Bu- nun için de her şeyden evvel Türk milletine kendini inandır mak, ona iman vermek lâzm- dı, Meselâ Osmanlı imparator- luğunda Türkler vardı... Lâkin bir Türk milleti yoktu. Osman- lı imparatorluğunda bir tarih vardı. Lâkin, Türk tarihi yok- tu. Osmanlı yi 11 bedii, hukuki, ii i bilgiler vardı. Lâkin bunlarda aslâ milli şuur yoktu. Yabancı dil ve kültürün ba- sıcı, dağıtıcı tazyiki, fikriyat indeki i hakküml Türklerde tesanüt duygusunu mahvettiği gibi ruhi ve mane- vi bağ da garyimilli idi. “Dumlupmar” © zaferinden sonfa rejimi kuran Mustafa Kemal artık dehasının nurunu, kudretli © nefsinde £ şiddetle duyi benliğinde yoğurulan “Türklük” mefküresini, ancal 4 milletinin etrafını sarmış ka- bukları ayıklamakla ortaya a- tacağına iman etmişti. > Milli devletin şiarı Türklük li, Milli mefküre, milli dil, mil- li kültür! İşte bu, asla iç- timai mefkürecilik olarak Mus tafa Kemalin ruh ve dimağm- da yer bulmadı. Onda bu üç milli kudret ancak Türk tari- aş maddi varlığından doğ- O; milletinin tarihini başladı. Asrı yürüten, felsefi fikir ve kanaatler bu diyarda Laik sırri ve asavvufi idi.. Zira Türk ler tam manasile görme ve &- raşi üzerine müesses mad di bilgilerle asla ülfet etmemiş, | ©, dağınık insanlardı. Onlar an- zak, her hâdisenin © sebep ve mantıki bir “kavil” ile izah edi- lebilir o kanaatini dı.. Böyle öğretilmişti.. Bu öğ retilişte ise yetiştiren ve yük- selten bir fikri terbiye yoktu.. Bunun için de (milli deha) sö- nüktü, Zira: Daima “kavlin,, karanlığı meydana | Büyük reis, ilk adımda Türk | taşıyorlar- | verseler ona kani, ne yapsalar ona şakir,” işte Mustafa Kemalin 'nur ve dehası bu karanlığa hücum ile dağıttı, milleti nurlandıra- cak yolu gösterdi. Bu ilk adım İda millet yolu, milliyet yoliy- di, Bu sebepledir ki Kemalist rejimi kap kızıl, dos doğru mil liyet rejimidir. Mustafa Kemal: Evvelâ mil li harsı şuurlandırmak asliyeti- ni Kemalizm rejiminin başma İ koydu, Bunun için de milli araş tırmaları teşkilâtlandırmak lâ- zımdı. Türk milleti gibi terihi letin... Kâinetın seyrini değiş- tiren , medeni varlığı yaratan İ büyük akını meydana getirmiş büyük bir milletin elbette har sı kuvvetli idi, Bu; asırlarca yabancı kültür lerin hücumu altında büzül- müş ve susmuştu . Bu harsı şuurlandıracak teş kilâtın başında milli tarih var- dı. Türk tarihi ise dünya me- deniyeti hhinden başka bir şey değildi. o Mukayeseli bir ilim kafasile bu tarihi Hint — Avrupai yanlış görüşünden kur İ tararak, onun dört yanını sa- ran > (rivayat ve hikâyat) des- İ tanlarından sıyırıp ortaya mad di tarihi çıkarmak lâzrmdı. Bu hareket, kültürün şuur- lanması için en başta gelen bir ceht idi. Bunun tabii neticesi olarak (milli kültür meydana çıkacaktı, Bu su de milli irfan müesseseleri ku- rulacaktır, Ve işte ancak o vakit terbi ye öğreticiliğin dar ve yekne- sak çerçevesinden | sıyrılarak yükseltici ve yetiştirici olacak- tı, Bu sebeple Kemalizm. Tür- kün hususi seciyelerini araş- tıran bir rejimdir. Bunun ba- şında dil vardı ve onunla işe başladı... Pek az zamanda fey zimi gösterdi. Türk dili, dip diri dünya dilidir. Bunun üzerine çöken, asır- larca onu ezen, kendi o milli bünyesinin £ açılmasına engel olan yabancı söz ve (kaideleri attı., Şimdi bir Türk dili var- dır, Türk dili onu bağlayan ve genişletmeyen, kendi bünyesin den olmayan bükümlü dillerin elinden kurtuldu... Arap ve a- cem kaidelerini attı. Terkiple- rini attı., Tasrif ve iştikakla- rana attı, Büyük halâskâr buna işaret in başında Tür . J ederken, i kün dili bulunduğunu aöyledi- ği sırada her halde dilin istik- ret etmiştir. Bugün Türk dili billâr kay- nağından tatlı tatlı akan, Türk yüreklerine dokunan bir dil ol yazan... ve nihayet ince, yük- sek duygulu genç kalemler ye- tiştirmiştir. Şimdi sıra dilin sadik nöbet çisi olan kamusunu yapmağa gelmiştir ki bu da nihayet gü nün meselesidi iğ Kormalalılı en çök ehem- miyet verdiği ana hatlardan bi risi de kültürdür. Osmanlı imparatorluğunda böyle bir şey yoktu. İttihat ve Terakkide de bunu aramak a- bes bir şeydi. Birisi yalnız (gayreti din — devlet) yalancı namı altın- da “Padişah, ve onun tevabii- ni düşünen bir karma karışık teşekküldü.. Onda “milli de- ha,, yı yükselten ve bir mil. > seciyevi vasfı ve asliyeti lan “kültür,, ü aramak imkâ- nı yoktur. Oteki hürriyet ve meşruti- yet içim haykıran İttihatçılar | ise “İslâm, ittihat, 1 gibi ber- a çürük bir yola sapmışlar- ir. Islâ ittihad, İttihat ve TTerakkicilerin Osmanlı mille- ti gibi muhayyel, asılsız bir şey di. Izaha hacet yoktur. Bugün herkes bu saçma fikrin kıy- cihan tarihile başlamış bir mil | lâlini kurtarmak lüzumuna işa- | muş, ve gittikçe temiz Türkçe | Pr.Piccard i Hep o İ Sağ salim indi | Siyaset! i Yakında bir kerre | daha havalanacak | ROMA, 19 (A.A.) — Profe- sör Piccard, dün akşam tam saat 17,10 da Mantow vilâyetinin Ca- vallara tepesi yakininde yere in- miştir. Sihhati mükemmel © olan profesör, Senzano'ya mütevecei- hen otomabille hareket © etmiş- tir, Aletler işledi ROMA, 19 (A.A.) — Profe- sör, Piccard'ın balon sepeti, in- mek üzere iken Cavallara tepesi- ne çarpmıştı orgun görünen profesör se- yabatinin mükemmel © geçtiğini ve balonun bütün cihazlarının şa yanı takdir bir surette işlemiş ol duklarımı.— söylemiştir. Mahalli ükümet erkânr profesörle arka- yonlarla Senzano'ya tar, taşınmış- Bir tecrübe daha WİLMİNGTON, 19 (A.A) — Maruf Belçikalı profesörün bir İngilterenin Hint politikasında bir değişiklik yok! LONDRA, 19 (A.A.) — Rew- ter ajansından: Hint teşrü me& isi sabık reisi ve Hint kongresi | mili fırkası lideri olup hali ha zırda İngilterede bulunan Vallah- hai Patel, Büyük Britanya hükü- | metinin Hint cemaatleri hakkın» deri olup burada eczacılıkla meş | gul bulunan M. Jean Piccard'ın söylediklerine göre, profesör Pic- çard'ın yakın bir âtide o Hudson körfezi havalisinde semanm Siva. tosphere mıntakasına yeni bir su ut daha yapması ihtimali dahilin dedir . Pr. Piccard'ın beyanatı DESENZANO, 19 (A.A.) Pr.Piccard, elde edilmiş olan ne- ticelerin 1931 senesinde elde edil miş olan neticelerden mahsus de- recede mühim olduğunu, zira su- udun daha ziyade batastle icra ©- dilmiş ve balon sepetinin daha iyi | düşünülerek vücude getirilmiş ol duğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, £ 16000 metrede rü- yetin mükemmel olduğunu söyle- miştir. Pr. Kozmik şunatı hakkın- da calibi dikkat tecrübeler yap- master, Hava ile deniz. Arasında Mollison doğru yolu! na devam ediyor | LONDRA, 19 (A.A.) — Tay- yareci Mollison'un dün Galway sahilinin 650 mil garbin- de Benverbrac Kanada vapuru ta rafından görülmüş olduğu hak. kmda Londraya yeni bir haber gelmiştir. Bu mevki tayyarecinin Ascania Bahrimuhit vapuru tara fmdan müşahede edilmiş olduğu | mevkiin 100 mil garbindedir. LONDRA, 19 (A.A.) — Tay- yareci Mollison, hareket esnasın- da, şimdiye kadar hafif tayyare- | ler tarafından kaldırılmayan nis daki kararmı şiddetle tenkit ede rek demiştir ki “Hükümetin bu vesik, #yetsizce yapılmış bir ve Büyük Britanya hüküm. retle mümkün olabildiği zun bir zaman için Hindistan ü- zerindeki hüküm ce nüfuzunu lâ- | übaliyane bir tarzda devam ettir- mek arzusunda bulunmakta ve | böylelikle Hint cemaat ve smıfla rmı biribirlerine muhalif vaizyete | getirerek yekdiğerlerinden tama- men ayrı birer kütle haline ifrağ ve tebdil eylemeği istihdaf etmek | tedir.” Sıcaklar Yirmi bir senedir görül- | memiş derecede LONDRA, 19 (A.A.) — Lon-| M dra buğün adeta bir (o cehennem gibidir. Öğleden — biraz evvel Greenwich rasathanesinin kaydet miş olduğu hararet o derecesinin mikdarı Fahrenhayt 95,5 idi:Bu hararet 1911 senesinden beri kay dolunan en yüksek hararet dere- cesindedir. 1911 ağustosunda hararet de- recesi yüze çıkmış idi. Mallarını müsadere edecekler MADRİT, 19. A. A. — Meb'usan meclisi, mutlakiyet | taraftarı fesat hareketinde methaldar şahsiyetlere ait zirai araziye ümet larafından vaz'iyet edilmesini derpiş | eyleyen | kanun lâyihasını heyecanla müzake- ileceği tahmin olunuyor. MADRİT, 19. A. A. — Köortes- ler meclisi haldar şahsi İ iü tazminat simlâkine dair olan ka- | İ mun lâyihasımı 14 muhalif reye kar büyük bir benzin hamülesi | götürmüştür. Benzin ile 1438 ingiliz fibresidir. Hava va- dsaatı Nevyork ve Saint Jean de Terreneuve'den mükemmel o- larak iş'ar edilmektedir . LONDRA, IŞ (A.A.) — As canin Bahrimuhit vapuru, gazete- lere gönderdiği bir telsizde, bu sabah tayyareci Mollison'a tesa- | düf etmiş, olduğunu, havanm a çık, denizin sakin ve tayyareci vapurun yakininden geçerken ge- miyi selâmlamış bulunduğunu bil iyor. HALİFAX, 19. A. A.— Molli- 40n'un tayyaresi, civarda bir müddet sonra garba doğru tevec- cüb etmiştir. Müteakiben tayyare- nin motörünün gürültüsü buraya o- tuz beş mil mesafede bulunan Hub- larda'dan işitilmiştir. HALİFAX, 19 A. A — Yeni İs- oç Bu sabah saat 5,45 te “ma halli saat” tır. Şu halde mümaileyh Atlas Okyanosmu ilk olarak geç- miştir. Tayyareci Garp cihetini bul- makta idi, HARBOURGRACE, Newve), 19. A A — sant 17 de (İngiliz kapalı ve fakat rü'yet şersiti iyi idi. Yüzlerce kişi | tayyareci Molli- son'n bekliyorlardı. Ottava konferansı OTTAVA, 19. A. A. — Bir taraf tan Büyük Britanya ve diğer taraf- b a da yapılmakta olan aa ulapmmana karla ipi hir mleiya isal edilecekleri ümidi izhar edilme- sine rğmen Kanadaya ait mesailde (Terre saati ile) hava | "EE pilotun sikletleri | yeniden bazı manilere tesadüf edil. | diği şayiası deveran eylemekeldir. Dominyonlar arasındaki iki taraf- kı müzakereler daha şayanı memmui- yet bir halde terakki etmektedir. İktisadi teşriki mesai komitesinin bütün teşkilâtını ve evsafı sanayin şı, 262 rey ila tasvip ve kabul eyle- | vetir Fransanın ithalât ve ihracatı PARİS, 19 (A.A.) — Fran sanın 1932 senesi ilk yedi ayı. | (ma ait ithalâtı 17 milyar 677 82 | İbin ve ihracatı da 11 milyar 512 milyon ve 205 bin franga baliğ olmuştur. Fir Amerika ayanı kanunu ihla! etmiş NEVYORK, 19 (A.A) — | Şe mes | telif hayir cemiyetlerinin müh taç azasına yordım için lüzum- ; lu mebaliği tedarik maksadile tertip edilen bir piyangoya ait | olarak mevzu kanunları ihlâl etmiş olmakla ittibam edilmiş. | lerdir. Bir askeri tayyare | düştü CHALONS SUR MARNE, 18. A.A — Bir bombardıman tayyaresi, | sürat kaybetmesi neticesi olarak su- ği parçalanmıştır. Tayya | re rakiplerinden 4 zabitin ikisi öl | müş, ler ikisi ağır surette yara FONT SAN PİETRO, 19. A. A. Bir askeri tayyare, bir evin İ ! | yeniler. | kırmağa teşebbüs ederek on bin Brezil'de bir gemi | müsadere edildi “LONDRA, 19 (AA) — Resmi mahafilde haber alındığı | na göre Brezilya hükümeti bü- tün ecnebi gemilerini Morbla | adasında tevkif ederek ecnebi yolcuları ve bazı istisnai ahval de Brezilya yolcuları karaya | çıkarmak ve gemiye almak me Zuniyetini vermiştir. Şark panayırında BARI, 19 (A.A.) — Şark pa nayırı müdiriyet ari müba, bir hale ge | dar bulunan | | tüccar ve sanayiciler arasında | mukaveleler akdini teshil için | ihtiyacatına tetabuk eyliyecek “ve | panayırın açık kaldığı müddet- yeman zenan telrar tetkik ve a ' çe muhtelif şubelere şamil ol- | ya ile akdolun: | fahtolbebir kumandanlarını ve | Anaeeilkemnmeni demiclemiz "lerin tayfaları tamamile M. Venizelos Kürsüde Hükümetin icraa- tını kısaca anlattı ATİNA, 19 A-A. — M. Venize- 1 os dün meclisin son celsesinde hükümetin tını kısaca anla- tarak kendi fırkasimı © dört sene mütemadiyen iktidar mevkiinde kaldığını ve memlekete © şayanı dikkat bir siyasi istikrar temin ey lediğini söylemiştir. Başvekil, ma- li siyasetinin . muvaffakıyetlerini | izah ederek bu müvaffakıyetlerin | ancak cihan buhranı önünde te- vekkufa uğradığını ehemmiyetle kaydetmiştir. M. Venizelos mas ederek demiştir ki: Siyaset- teki istikrar harici sahada da bü | yük muvaffakıyetler elde edilme | sini mümkün kılmıştır. İ Türkiye, Italya ve Yugoslav- dostluk munhe: deleri her türlü M. Venizelos kendi fırkasının : Bu suretle Liberal fırka ge rek rejim meselesinin sureti kat- iyede halli gerekse bu rejim mese lesile sıkı sıkıya alâkadar bulu- nan hükümetin sureti teşekkülü | hususunda çok müsait olacaktır. feshi ile ayni intihaba- tın icrası hakkındaki emirname: | ler bugün neşredilmiştir. İtalya'da Manevralar Filodüm inan sonra ordu manevrası başlıyor ROMA, 19 (A.A) — Italyan ordusunun bugün başlıyacak © lan büyük manevraları bir hafta devam edecek ve umumi erkânı harbiye reisi ceneral Banzani- nin kumandası altında icra edile cektir, Semin takriben iki bin ve altı bin TARANTE, 19 (MA) — Bah riye nazırı M. Sirianni; Tiryest Miele Zain yanllarian gi ve orada Amirallerle © zırklı sasını kabul ederek © kendilerine deniz manevraları esnasnıda gös- termiş oldukları fikri teşebbüs ve teşriki mesaiden dolayı kralın ve başvekilin memnuniyet ve tebrik- lerini beyan etmiştir. Nazır bundan © sonra Bari ve olan gemilere gitmiştir. Bu gemi. ihtiyat efradnıdan mürekep olup manev- ralara iştirak nagihani surette da vet edilmişler ve talimler esnasın- muvaffakı. ER Croos Nevyorko gidiyor RİO DE JANEİRO, 19 A. — Southern Croos İsminde ki Amerikan vapuru Buenos Ai. i resten Nevyorka gitmektedir. İ Geminin bundan takriben bir İ ay evvel bir ın zuhur etmiş i olan Sao Paulo hükümeti dahi linde bir takım ecnebileri hâmi len ında buraya muvasalat #tmesi beklenmektedir. Bir kadın tayyare- ci 10,200 metrede VİLLACOUBLAY, 19 A. A. — Kadın tayyarecisi Mary Semetz, kadın irtifa rekorunu Jiki yüz metreye çıkmıştır. 20 | Mart 1930 tarihli rekorun sahi İbi Amerikalı kadın tayyareci İ Smith ancak 8357 metreye çık mış idi, Yeni rekor tayyaredeki cihazların tetkikinden sonra res men tasdik edilecektir, Fransanın taziyetleri PARIS, 19. A. A — Başvekil M. e ep emiştir, Bordeau'da grev büyüyor Key B.A A— Şi 2ak artmakta, Haydutlar bir şehir zaptei BENDER - BUŞİR, 19, A, A, — Haydutlar, esk şehri olan Djask şehrini zabtederek garnizonunu teşkil mış beş neferi ufak bir kuleye ilticaya mecbur etmişleri de içecek suyun tükenmiş olduğu söylenmektedir. He ateşi teati edilmektedir. Bender Abbastan takviye kıtaa rilmişir. Djask'da İngiliz tabaasından bir kaç kişi ikamı tedir, Muğla'da büyük bir gangın MUĞLA, 19. A. A: — Dün gece saat birde Sabunh kiinde bir yangın çıkmış ve iki buçuk saat devam etmi kümetçe alınan tedbirler ve itfaiyenin mesâisi sayesine bir tehlikenin önü alınmıştır. Darülfünun Feyeti Çankır. ÇANKIRI, 19, A. A, — Dört Müderris ve 24 talebec rekkep Darülfünun tetkik heyeti dün Çankırı halkının $ tikbal tezahüratı arasında şehrimize gelmiştir. Misafirlı ne Çankırı Belediyesi 40 ki ri gezecek ve müessesatı ziyaret edecektir, Daday'da zelzele devam ed MULGĞA, I9,A.A.— | Daday'da zelzele . | ediyor. Ayın 14 üncü gece sabaha karşı bir hafif sonra şi fasılalarla daha sonra da yine hafif bir zelzele olmuştur. Ayın 15 im gene sabaha karşı iki hafif ve gündüz saat 14 te şiddetli bir ve 19 da hafif zelzele hissedilmişti, Dün zelzele olmamıştır. Halk el'an bahçelerde oturuy Idam mahkümu karı koc ŞANGHAY, 19, A, A. — İsviçre tabiiyetinde olduğu! | eden Paul Moulens isminde birisi ile karısı, mahkeme hapishanede 15 ay bekledikten sonra idama mahküm edi | dir. Maamafih, idam cezası, Çin afiumumi kanunu mucibi B Komşu memleketlerde .Suriyede neler oluy Museviler Erdeni de isteyo: Beruttan Adana gazetelerine yazılıyor: — Hızbulistiklâl olâra- bi fırkası son günlerde Kudüste bir beyanname dağıtmıştır. Bu beyannamede ezcümle deniliyor istin Suriyenin bir cüzüdür. memleke birleşmesi ve intidap rejiminin kaldırılması lâ- zamdar. Filistin de dahil olduğu halde bütün Suriyede serbest bir intihap yapılarak Arap meclisi mebusanı teşkil edilmesi lâzımdir.” Bu beyannamelerden Avrupa hükümetlerine ve Cemiyeti Akva- ma da gönderilmitşir. Yahudiler ne diyorlar? Diğer taraftan alınan bir habe re göre Yahudilerin maruf şahsi- yetlerinden doktor Vizmen “Elras fet” gazetesine şu beyanatta bu- lunmuştur: Filistinin arazisi, o mevcut ve mustakbel nüfusuna nisbeten çok küçüktür. On iki milyon dönüm- den fazla değildir. Bu kadar ara- zi daha şimdiden buradaki Arap ve Yahudi kitlesine dar geliyor. Halbuki dünyanın her tarafında bulunan Yahudilerin de vatanları na dönmek istedikleri nazarı dik- kate alınırsa mesele bir kat daha müşkil bir vaziyet alacaktır. Binaenaleyh bu “Ana vatana şerianın yani Şa. tine ilhakı ile tehakkuk edebilir. Esasen Yahudiler on iki sene- günkü halile mükemmel bir Yahu di yurdu olmuştur. Fakat hariç- ten gelecek Yahudileri istiap ede- miyeceği için ana vatana dönmek zusunda olan dünyadaki bütün Yahudilerin behemehal Şarkuler- den topraklara yerleşmesi icap ediyor Biz Şarkulerdenin - Filistine ilha- kı için elimizden geldiği kadar ça- lışacağız ve bu iki memleket an- cak bir Yahudi yurdu olabilir ve behemehal bu olacaktır da. Eletraşın milli misakı Sahrada bulunan Suriye müca» hitleri reisi Sultan Elotraş bir be- yatlarının sonuna kadar vatanın kurtulması için çalışacaktır.. Dama karyesinde imza milli misaka sadık kalaca uğurda kanımızı dökeceğiz, bir vatanım silâhıyız, vatan aleyhine çalışan insanların amansiz düşma mıyız. Onlar bizden korksunlar.” Yeni mukarrerat Geçen mektupta, ehalinin bazı şikâyet ve metali lerini hükümet ri memleketlerine dönmü; Heyeti azası ilk önce Rİ hur Hazretlerini ziyaret tarimat eylemiş! Bu heyetin mütalebalın, dilik şu maddeler kabul al alınmıştır: fee iş'arı ahire kad 2 — Mühtarler ni nin tatbikinin tecili, Bu içtimalara iştirak © birisi şu malümatı “Muhalifler parasız ve bir halde kalmışlardır. Ba rak'a ve Hindistana gittil da tedarik ettikleri parala tikten sonra, yaşamak için bir çareleri kalmıştı: Fra: casusluk ve jurmalcılak.... kip ve her gün onlar türlü türlü yalan ve iftiral, bu jurmallerini Fransızlara