10 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

10 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Bu usulün ibracatımıza mües. sir olacağı tahmin ediliyor «Mısırdan bir müessese Ofise aat ederek dahili piyasa lerinin radyo vasıtasile.net- lilmesini temenmi etmiş ve bu- a rare olan ihracatımızın art İmasma yardım edeceğini bil- e i» harici piyasa haberlerini İfadiye kadar radyo © vamtasile İtiretmekte idi. Bundan sonra (hili piyasa haberleri de radyo- | Pe verilecektir. Borsa laboratuarına "erilecek nümuneler Ticaret borsası idare heyeti ba- he borsa lâboratuvarına veri- nümunelerin mübürlü ki in torbalar içinde olmasına Tar vermiştir. Yugoslavyadan meyva ihracatı Almanya ve Yugoslavya şimen- fer idareleri arasında Yugoslav İan Almanyaya taze © meyve kli tarifelerinin tenzili hakkın- İS bir mukavele aktedilmiştir. Mısırda gümrüğe zam Misir hükümeti mahalli mahsu- © himaye maksatile Musira it İncek un, buğday ve diğer 13! hububatın gümrük resimleri- arttermıştır. Alman devlet ban- kası iskontosu Alman Devlet Bankası 20 ey- İlder, itibaren iskonto miktarını izden beşten yüzde dörde indir- Yüştür, Bremenden mal isteniyor Kal Bremen ne yardım Van İdatı vazederek Giz vermem: taraf için müsait olan bir fintla alınmıştır. Alınan zeytin partile- rinin Rusyada yapılan muayenesi iyi evşafı haiz olduğunu is- pat etmiştir. Ağlebi ihtimal Rus- lar Türkiyeden gerek Türk zey- tinleri, gerekse zeytinyağı müba- yansına devam edecektir. Fransada buğday fiatlarını protesto CHARTRES 9 A.A. — 76 na hiye müdürü, buğday piyasasının indirilmesini protesto için istifa etmişlerdir. Fransız ihracat tacirleri PARİS, 9 A.A. — Ticaret na- zı le Bank de France arasında Fransız ihracat tacirlerinin döviz çıkmasını men yeya tahdit eden memleketlerde ikamet eden müş- terilerindeki matlüplarını alabil. melerini temin maksadile icra €- dilen müzakerelerin iyi bir neti- ceye iktiran etmiş olduğu haber verilmektedir. Bu hususta vukua gelen teah. ekte olduğu söylen Bundan sonra, Bank de France m müzahereti sayesinde Fransız ihracat tacirleri tükas — ofisinde kredilerini mobilize edebilecek. lerdir. Sis Düdükleri Vapurların selâmeti için çalmağa devam edecekler Sis düdüklerinin, sis olmadığı #natlerde de, bilhasen gün doğar- ken çalmakta olduğu şikâyetleri mucip oluyordu. Kendisile görüştüğümüz Deniz Ticaret müdürü B. demiştir hi: “. Sen günlerde üst üste sis oldu. Bu saatlerde de sis düdük- İspanyanın Türkiyeden ithal | leri çaldı.. Bu düdüklerin çalın. an mevadda karşı döviz tak- | ması seyrüseferin selâmeti icabı. bedelleri için | dır. Düdüklerin fena ses çıkarma hassa yurur. | sı, herkesi rahatsız etmesi Beledi- bili ilacirlerini epeyce (o sarsmıştır. | yenin düşüneceği bir iştir.” ararım verilmesinden © evvel eee mühim miktarda yu- ra sevketmiş olan Türk tacir- İğ llarının bedelini alamam: ır. ,Bu vaziyete düşen tacirlerimi- zarardan vikâyesi içim bazı irler derpiş edilmiştir. Aldığı iç malümata nazaran, bu tacir- İş ve Zirmat Bankaları birer Şiter avana verecektir. Tacirler yansı İpanyadan mallarının elini aldıkları zaman inde e “ceklerdir Fransız kontenjanı Fransız ticaret nezareti 1 teş- isievvelden itibaren öç ay müte- i neşretmiştir. Bu liste iştir, Yeni liste tetkik edilince sınai - edilmediği ve evvelki listeler event kontenjan miktarları- a arttırılmadığı anlaşılmaktar Buna mukabil 40 kadar mad- iin ithali hususunda © evvelki nisbetle daha müsaadekâr Ny kamtenjan muta Türkiyeden altı kadar Yi zeytin alarak sev. ii» lman zeytinlerin kısmı elere ait yeni bir madde i- (ğlcir, Fndık yiyen bir millet- tir, Tahlisiye umum müdürü Nec- mettin B. de demiştir ki Şimdiye kadar sis düdükleri bir türlü gelmedi, diyen bazı ga- zetelerin, şimdi de tenkitlere baş- ladıklarını görüyorum. Sis düdük- leri İktnat Vekâletinin emrile ge- tirtilmiştir; idaremiz icra vaziye- tindedir. Bugün o Monako'daki den aldığımız mektupta, sis dü- düklerimizin tescil ve bütün de- nizcilere tamim edildiği bildiril i diye ge- Girtilen siz düdüklerinin E—8 mi. den duyulduğu bittecrübe anlaşıl- mıştır. Bunun sebebi, o rüzgârm muhalif istikamette esmiş olması, mukavel: Türkler. en ax Üzüm, İn- Halbuki Türkiye Üzüm. lacir. Fndık memleketidir. Üzüm. İncir, Fındık yetiş- tirmeyen m İletler, bu ye- İmişleri Türkiyeden . getirti- yorlar, Halbuki. biz, kendi İmemleketimizde yetişen ü- İzümlerimize, (| incirlerimize, MILLİ IKTISAT VE TASARRUF CEMİYETİ Mevlidi şerif Murat Zade Mehmet Bey mahtumu Niyazi Bey merhu- mun ruhuna bağışlanmak üze- re bugün öğle namazından son si Gemlik ve Mudanya men | re Beşiktaşta Sinan Paşa cami- 1931 senesi | sinde mevl şerif okutturula- Zeytinler iki | caktır. MİLLİYET PAZARTESİ 10 TEŞRİNİEVVEL Satış listelerine yeni mal ilâve edilecek Maliye vekâleti, mübadil bonoları fiatlarının yükselmesi için yeni- den bazı çarelere tevessül otmiş- tir. Bunun için İzmir, 1 gi bi milli emlâk satışı yapan yerler | deki satış listelerine yeniden mal | ilâvesine karar verilmiştir. Yakın- da geniş mikyasta bu — malların satışma başlanacaktır. . ! | Memlekette | Kadın Meselesinden İki kişi öldürüldü, bir kişi de ağır yaralandı ARAPKIR 8 — Burada Adliye odacılarmdan o Abdullah Efendi ile oğulları birkadın meselesi yüzünden ut muallimi Filposun evine taarruz etmişler Filpos ile Artin isminde bi risini öldürmüşler ve Paylan ismin- de bir Ermeniyi de ağır surette ya- ralamışlardır. Abdallah Efendi ile oğulları yakalanmışlardır. Bu seferde peygam- ber olmuş Adanadan bildiriliyor: İbrahim hoca isminde bir üfürülçü, çocuğu olmayan kadınların göğüslerine ya- 4 yazmak suretile para koparmıya başlamış, yakalanacağını işitince or tadan kaybolmuştu. Bu adam Dört- yol civarmdaki e kendisini yonlar diye amini ve demiş Ben peygamberim. Beni denize atalar boğulmam. Ateşe koysalar yanmam. Vücuduma kurşun işle mer. Derimi haşerat dişlemez. İz- mirden buraya deniz geçerek, dağ lar aşarak Hızır Peygamber gibi gel dim.” Fakat kurnaz köylüler bu düzme Peygamberin martavallarmı yut alamaya öt “Sk sandik “ey: gambersin, senin bir de nerrudun © lacak. Nemrutsuz İbrahim yepgam- ber olamaz.” demişler ve ba üfrük- yobazı jandarmaya teslim etmek lerdir. Fakat sahtekâr herif bir kolayını bulup ortadan savuş | muştur. Şiddetle aranmaktadır. Serseri kurşun FETHİYE 8 — Buraya dört sa- atlik mesafede Cermike köyündeki wn öğütmekte olan Tep Hasan evvelki gece bir serseri kur unla vurulmuş ve ölmüştür. Silâb- İki sazalar tesbit edilmiş, benleri dan Şaban larsindeki şahın yakalan. işte. Hiç yüzünden NAZİLLİ, 8 — Hacıbeyli köyün den Hacı Yusuf olim Lütfi ile ayni köyden e ile e Detiemde LAR Göçe bar ane #urette © yarlarmıştır. vaziyeti tehlikelidir. Bir mektep yandı BOZDOĞAN, 8 — Gece ilk mele- tepte yangım çıktı ve bu muazzam mektep alevler içinde kül oldu. Yan gının sebepleri hakkmda tahkikat yapılmaktadır. Neşriyat davaları İZMİR, Şehrimizdeki (Hiz- met) ve (İşik) gazeteleri mahkeme- ye verilmiştir. Karısını balta ile öldüren adam TEKİRDAĞ 8 — Hiç bir kabe olmamsama bahçıvanm da beygirini çalmışlar ortadan kaybolmuşlardır. Harman baskını SOMA, 8. Birkee gün eril Sö vişler köyünde Halilin harmanını ba sarak soyğunculuk yapan meçhul a- damlar tesbit iştir. Bunlar So- manın Olarca köyünden © Hayda Halil ve Cuma isminde üç kişidir. Yakalanmak üzeredirler. Mahkemelerde Zevcesi İclâl Hanımı kıskanç- | hk yüzünden öldürmüş olan Gü- zel San'atlar Akademisi muallim- lerinden Şevket B. hakkında ve- rilmiş olan mahkümiyet kararını temyiz mahkemesi bozmuştur. Şevket Beyin yakında yeniden muhakemesine başlanacaktır. Arkadaş katili Arkadaşı Ahmedi bir © kavga neticesinde öldüren Kâmilin Ağır cozada dün muhakemesine de- vam edildi. Suçlu Kâmil, Ahmedi öldürdü- dünü İnkâr etti! — Ahmet benim üzerime bıçak la saldırdı. Ağzım burnum kan içinde kaldı. Yere düşmüş, bayıl- mışım. Ondan sonrasını bilmiyo. ram, Dinlenen şahitler suçluyu elin- Yüksek İktırat ve Ticaret mek- tebi ile Ticaret lisesinde esaalı 19- lahat yapılmıştır. Bu suretle Yük sek İktisat ve Ti. earet mektebi bir ilim müessesesi, Ticaret lisesi ise bir ihtisas mekte bi haline getiril miştir. Ayni za manda bu iki mektep arasında ki tedahüller kal dırılmıştır.. Tica vet Msesinden vae zun olan talebe smıf © imtihanın- dan maada bir de bakalorya im- tihanr vermedikçe Yüksek İtimat ve Ticaret mektebine giremeye- eeklerdir. Bütün bu tslahat hak- bize şu izahatı vermiştir; — Vekil Beyin gökteki teşrif. leri esnasında kendilerine muhte- Mf kısımlar izahat verdim. Mektebin lise kıs mına yeni bir çalışma sittemi ver- mek için başka memleketlerde ol- duğu gibi, mükemmel bir çalışma kadrosu vücude getirilmesi lüzu- muna dair mütalealarını Hüsnü B. sat arasına bir de “pratik büro” ilâve ettik. Bu suretle talebe mek mükemmelen görecek ve muh ii meseleler üzerinde monoğra- Aler mecbur tutula- caktır. Gene bu kısım talebesi için *Talebe mesai bürosu” vücude ge tirilmiştir. Bu büroda talebeler ihsai grafikler, bir istılahlar lâ- gati ve tetkik etütleri hazırlaya- caklardır. Bunun için biribirine münasebeti olan derslerin mual- limleri bir zümre halinde bu me sai bürolarmda çalışmağa bom, mışlardır. Böyİ Böylelikle bu yetişen talebe için takip er a meli gayeye gittikçe yaklaşaca- hız.” Yüksek İktısat ve Ticaret mektebinde. Yükset İktisat ye. ve mek tebinin tedrisatına daha ilmi bir istikamet vermek üzere müderris Umumi iktnat ve iktınmdi mez. bepler tarihini altı devrede tale- beye tamamen ikmal ettireceğiz. Sınai iktısat dersi meyanmda gö- rülen içtimai iktsat için aynca bir devre tahsis edilmiştir. müderrislei Mn gösterile cektir. Ticari ve mali emtia, iktisa- di coğrafya ve tekniloji dersleri- Bu çıkarılmış dersleri halinde okutulmaları ii yeni proğramlar yapılmıştır. caret hukuku dersi için yeni sa- Şevket Bey tekrar | muhakeme edilecek Temyiz kararı nakzetti Ticarette ilim ve ihti- sas ayrılacak Yüksek iktısat mektebi ve ticaret lisesinde yeni ıslahat vücude getirildi İ bir şekilde sınıf geçmekte idiler. | imtihanlar için talebe aldığı not- nin proğramlarını tetkik ettik. | tir. örülen 1932 Mübadiller Için Satış Listelerine Yeni Emlâk Konuyor | Mübadil i Bonoları Dahili piyasa darad- yoya verilecek de bıçakla gördüklerini söylüyor” lardı. Suçlu: — Benim de şahitlerim var. Allah işin burada gelip bildiklerini söyle- sinler, Müddei umumi, talebin kabulü | lehinde bulundu ve mahkeme de | müdafaa şahitlerini dinlemek ü- zere duruşmayı başka güne bi raktı, Usulsüz zabıt it tutmak, ler aleyhine açılan o davaya dün Ağırcezada devam edildi. Maz- mun vekilleri uzun uzadıya müda- faalarmı yaptılar. Muhakeme karar için kaldı. atlor ilâvesile noksan kalan de- niz ticareti | hukunun da tedris imkânı hazırlanmıştır. Bu kısmın İantihan ve sömestr şartlarına da- ir talimatnamede mevcut bazı ge- niş ahkâm tadil edilmiştir.” Öğrendiğimize göre bu mek- tepte şimdiye kadar talebe im han vörmeseler dahi mihaniki Yalnız mektepten mezun olabil- ek için bütün derslerin imtihan larını vermeğe mecbur tutulurlar dı. Bu suretle de zamanı geçen tan her devre için bir numara kay bederdi. Yeni talimatnamede ted ris ve idare şekilleri arasındaki bu tedahül kaldırılmıştır. Ayrıca her sene imtihan verme, 'bur olacaklardır. Bunun içi fakülte imtihan talimatnameleri- ne müşabih bir talimatname vö- cude getirilecektir. Bu yeni tali matnamede bir dersten imtihan veremiyenlerin bir yüksek sınıfa geçebilmeleri gibi hukuk fakülte sinin son kabul ettiği talebenin bir senesinin ziyama meydan ver miyecek bir usul tatbik edilecek” tir. Ayrca öğrendiğimize göre, borçlar hukuku dersi Suphi Nu- ri Beye verilerek eski muallimin idari hususat ile meşgul kararlaştırılmıştır. Bu kısmın tedrisatı aym 15 in- de başlayacaktır. Cümhuriyet Bayramı Bütün esnafın tem- sil edilmesi takarrür etti Cümhuriyet Bayramı merasimi için yakında bir program hazırla tutarak mensuplarının yaptıkları işe göre, içinde, helvacı ise helva, kahveci ise kahve pişirerek ve ilk şekilleri temsilen geçide girecek- tir. Her cemiyetin kamyonunu, © takip edeceklerdir. mayis iz Tevhide nezaret İnhisarlar umum müdür muavin. Anadoludaki inhisar idarelerinin tevhit kadroları nın tatbikatına nezaret etmek üzere dün akşamki trenle Kayseri ve Si- vasa müteveccihen hareket etmiş- İnhisarlar umum müdürü Hüsnü Beyin de bugünlerde Karadeniz $6- vahilindeki inhisarlr | teşkilâtinim 'i- | tevhidine nezaret için hareketi muh temeldir. Belediyede Terkosun Devri kan İ Yeni teşkilât için | talimat- name yapılıyor Belediyede Terkos hakkında tet kikat yapan hususi komsiyon dün Vali ve belediye reisi Muhiddin Be yin riyasetinde son içtimainı yap- mıştır. Belediyede bir silar umum müdürlüğü teşkili kararlaştırılmış tr. Terkosun idaresi bu müdüriyeti umumiyeye verilecektir. Terkos ko misyonu vazifesini bitirdiği cihetle artık içtima etmiyecektir. Terkosun belediyeye devri bir kânunusani 1933 de resmen yapılacak ve bu ta rihten itibaren şirket ortadan kalka- rak İstanbul su ncı işi belediye- ye geçmiş olacaktır. eşekkül edecek sular umum mü dürlüğü için bir teşkilât ve vezaif ta limatnamesi ihzar edilmektedir. Kimsesiz çocuklar yurdu Şehiryatı mektepleri mü hapishane, Maarif müdürü muaveneti içtimaiye şubesi reisi, ee- ki darüleytam müdürü | Salâhaddin Beyler dün valinin riynsetinde top- lanarak Galatada açılacak olan kim- sesiz çocuklar yurdu hakkında gö- rüşmünşlerdir. Yurda almacak çocuk lar için bir talimatname yapılacak- tır, Yurt bu ay sonunda açılabilecek tir. Maarifte Mektepler teftiş edilecek Şehrimizde bulunan Maarif ve- kâleti müfettişi umumileri mektep. lerde tedrisat başladığı cihetle ya kımda Anadoluya dağılarak lise, or- in ve muallim mekteplerini teftiş © deceklerdir. Bu teftişler bir ay de- Maarif müsteşarı gitti Maarif müsteşarı Salih Zeki ve beyeti teftişiye reisi Rıdvan Naliz Beyler dün akşamki trenle Ankara- ya gitmişlerdir. Yeni değil! Dünkü Sonposta gazetesi Kadı- köy lisesi edebiyat muallimi Sadul ish Nüzhet Beyle Konya lisesi ede- biyat muallimi Baki Beyin vekâlet emrine alındığını yazıyordu. Aldığı- mız. walümata göre, bu yeni i ay evvel cereyan eden bir hâdise ir. Bu bosusta tahkikat ta o vakit lmıştı, Bu iki muallim elyevm Maarif vekâleti hizmeti haricinde dirler. Marangozların satış kooperatifi Marangozlar cemiyeti bir satış kooperatifi tesisine karar vermiş ve nizamnamesini Ticaret müdürlüğü. Be vermiştir. Cemiyetin Fincancılar- daki satış meşheri de bu kooperatife rapt , Poliste | Bir motör Parçalandı 9000 kilo nohudun çoğu döküldu Marmara Ereğlisinden gelmek İ te olan Ahmet kaptanın Ayvalık motörü dün sabah Bakırköy önle. rinde Taş iskelesi civarında sis yüzünden taşlara © çarparak ön kısmı parçalanmıştır. 9000 kile nohut hamulerinden çoğu kurta rılamamıştır. Zavallı kız Beyoğlunda Eleni isminde 5 yaşlarında bir kiz çocuğu sokak- ia oynarken oradan geçmekte ©- lan 15 yaşlarında Kaminanta iş- minde bir çocuk birdenbire Eleni- yi arkasmdan itip yere yuvarla. muştir. Düşme neticesinde Eleni, başı sivri bir taşa çarparak tehlikeli surette yaralanmıştır. Çocuk has- taneye kaldırılmıştır. Lotaryacılar Ötede beride lotaryacılık ve fr. ri suretile © halka kumar oynatanlar gene çoğalmıştır. Zabıta bunlar hakkımda sıkı ta- kibat yapmaktadır, Evvelki gün Kumkapıda, Dikran isminde biri- sl sokak ortasında fırıldak çevi- rirken yakalanmıştır. Balatta Pandeli isminde bir «- dam da kahve ve meyhanelerd. lotarya çektirirken iş başında ya- kalanmışlardır. İki kumarcı adli- yeye verilmişlerdir. İki hırsız yakalandı Bir müddetten beri Üsküdarda Kısıklı ve Bağlarbaşı tarafların» bir takım hırsızlar dadanmış, bir şok evleri soymuşlardır.. Zabıta bu işin bir şebeke tara- kta olduğunu mey bunlardan ikisi alananlar Refik ve Hida- lerinde iki kişidir. Suçl li bakkında tahkikat bitirilmiş, ikisi de Üsküdar adliyesine tenlim edilmişlerdir. Hesap yüzünden kavga Limon iskelesinde oturan Meh- met Cemil | efendiile tesviyoci Naci ve arkndaşı Mustafa, Gül bahçe garinosunda hesap görür. ken kavga çıkmıştır. Bunlar gazinocu son İbrahim ve Celâl gar tarafların- Çiçekçi ve tavukçulara madal. ya ve diplomaları tevzi edildi Ziraat odasında dün madalya ve diplomalar fevzi edilirken stanbul Ziraat odası tarafın- dan bu sene ikinci çiçekçilik, ta- vukçuluk ve sebe sergisi a- çıkmıştı. Bu sergide kazananlara (Odün ziraat odasında medalya ve mü- kâfatları e ez 7 büyük şeret lomağı Ş miştir. Bu diplomayı alanlar şun- lardır: 1 — Yalova Millet ve Baltacı çiftliği, 2 — İstanbul Belediye bahçeleri, 3 — Erenköy tavukha- nesi sahibi Ratip Tahir B., 4 Lütfi Arif B., 9 — Üsküdar let tavukhanesi sahibi 8 — Halkalı Ziraat mektebi, 7 — San'a Vü tcmrekkemesi sekli Bedi Bey. Bunlardan başka: 22 altın ma- dalya, 88 gümüş (O madalya, 18 bronz madalya, 12 yalnız diplo- ma, 23 nakdi mükâfat, 18 gümüş diplomasız madalya, bronz madalya verilmiştir.