10 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

10 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Asrın umdesi «MİLLİYET» tir. 10 T.EVVEL1932 İdsrehane: Ankara enddesi, 100 No. Telgraf adresi: İst. Milliyet Telefon Numaraları: Başmuharrir ve Mi 24318 Yazı işleri Müdürlüğü 24319 İdare ve Matbam 24310 ee ABONE ÜCRETLERİ: Türkiye için o Hariç için LK LK 3 aylığı 4— w— s , 750 4— n ,4— 2— Gelen evrak geri verilmez — | Müddeti geçen nüshalar 10 ku- suştur. Gazete ve matbaaya ait işler için müdiriyete müracant edilir. Gazetemiz ilânların me- #'oliyetini kabul etmez. BUGÜNKÜ HAVA Yeşilköy rasat merkezinden aldığımız malümata nazaran bu- 9/10/932 tarihinde hava taz- yiki 762 milimetre, hararet en fazla 29, en az 15 santiymrat idi. i Kadın kılığı i Anlayorum; dilimizi düzelte- “im, yabancı kelimeleri atalım, zerkesin anlayacağı gibi ım... Falan Filâi “an dediği gibi şu leblebiye bir İl aarh koysak ta çoluk çocuğun vu Figanı kesilse!... Bu ipi sapı olmayan başlan #gıçla girmek istediğim mevzu # «adın kılığıdır.. Kadın kılığı de nilen artık örtmek ve İziydi hedeflerini tamamile | kaybedip yalnız terzi ve kumaş- kâyetçi değilim! Yanlış anla- “mayın! Âleme mürayi mürayi “ahlâk dersi de vermek istemiyo » rum, İtiraf ederim ki; giydiğini «bir zevktir. Fakat!, Gelgelelim yişin içyüzüne 7. Kadınların bu hususta erkek . ilerden büyük bir farkı var, - Kı- lığına merak eden - bir kadın bir haftada iki süvare olursa bu Şi giki süvarede de ayni gece tu- İ valetini giymek istemez. İki , say olsa birincisinde giydiği fis / şitanı ikincisinde giymez ve eğer “bu ikincisi için espabı yoksa me gitmez... Şimdi bu va- iyeti on beş günde beş altı sü- re ve bir o kadar çaya gitme Nene İettik mi iş aşağı yukarı 1500 «1 liralık bir masraf puslasma da- “İ ,İyanır... ii Halki erkek bep eyni one. yi hep ayni caketi giyer, bu İZ rada kadının erkeğe nazaran v Ki kr raf vardır. Erkekle ; İ müsavat iddia edip dururken p “ondan on defa daha Fazl müş | külpesent örn Skallem hor İ zaman göze çarpan ( süslenine ihtiyacınm tesiridir. Bu ruhi bir ır. İşte ben buna bir ça re bulunmasını istiyorum.. Ka- dının da smokin. frak gibi mu- ayyen bir gece kılığı olmalı ve onu kesesi zararına muttasıl değiştirmek hevesinden vazgeç melidir. İtiraz hastalığı Ruh değişikliklerini tetkik İ eden âlimler artık her ruhi ip- | tilâya bir hastalık adı koymak- tadırlar... Ben İstanbulun belli gazetelerinden birinde Türkiyede | spor teşkilâtına ve bilhassa be- nim alâkadar olduğum atle- İ tizm federasyonunun işlerine İ çatar... Hele Balkan oyunları- nın lâfına bile tahammül ede- İ mez.. Geçen seneler bu çatışla- rın en kuvvetli tarafı olarak be- İnüm bir seyahat budalası oldu- | ğumu ve atletleri Atinaya sırf | kendi seyahat zevkimi tatmin | için götürdüğümü yazardı. Bu | sene oraya ben gitmedim... Fa- ; kat bu zat gene itirazlarını, ten | kitlerini yaptı... İtiraz hastalığı İ nın bir aksesi olan bu harekete i ne deni Bu zat büyük salâhiyetle ida re ettiğine zahip olduğu spor İ sütununda geçen gün diyordu b; iz “Federasyonlar artık yaptık- ları şeyleri bize haber vermeye va görmeyip gizli yapıyor- lar. Bir gazeteci, hattâ alelâde > gazeteci için bile bu pek ga- iraftır. Dünyanın hiç | | bir yerinde havadis gazeteciyi | avamaz. gazeteci havadisi arar. İ Kaldı ki; federasyonlar efkârı İ umumüyeyi alâkadar eden bü- tün hareketleri ajans vasıtasile | gazetelere vermektedirler. Fa- kat biliyorum ki; çok defa bu spor bültenleri gazetelere geç vakit geldiği için gece muhar- riri onları İnk tmaktadır. Spor işlerimizin bilhassa at- letizm şubesini nişangâh itti- haz edip muttasıl ona çatan bu zat eğer atletizmle zerre kadar alâkadar olsaydı. 23. 24, 25, ta- rihlerinde birinci defa olarak İs tanbulda yapılan Türkiye birin ciliklerinde hazır bulunurdu. Fskat kendisi o esnada yağ reşçisi Kara Ali ile mül - | yapmakla meşguldü. Bu zatın gazetesinde o birincilikler hak- kında edna mertebe fenni müta la çıkmadı amma son günler- de Balkan oyunlarına iştirak için Atinaya gönderdiğimiz at- letlerin yüzünü bile görmedi- ği halde: “Çocukların bakımsızlıkları yüzlerinden belli idi.. Hepsi me yus idiler, diye hakikate uy- mayan şeyler yazmaktan kendi ni slamadı... Üç senedir yazıla yazıla eskiyen bu satırlarda bir damla hakikat olmadığını bura da bir kere daha yazmağâ ve Türkiye atletizm birincilikleri- ni Kara Alinin yağlı seyretmeye tercih eden müte- ve zatın atletlerimizin form ları hakkında artık beyanı mü- talea edememek iyetin- i de kaldığını kendisine bir kere daha hatırlatmaya mecbur ol- dum. Omarım ki; bu sözler ken “Milliyet, in edebi romanı: 10 Şi bir parça insafa yaklaştı- FELEK o ROMAN i Yazan: Falih Rıfkı “Bu akşam hepsi toplanmış | di. © sen Münakasalarını din- pantalonla gelmiş... — Karısının Ahmet Beyin oğlu ile. ca ederim, bırakınız, Kone kulağıma eğile- RE diyor; işte — Hâki er: Hacı Hüki Efendi derler- Dikkat ettim: o Gözsüz de- necek kadar buram buram kır- p kaşlı bir ihtiyar, insana da- fazla yayvan burnu ve kaba dudağı bakıyor. — Şöhreti, Kuvayı Milli ye zamanı şehitlere aşir oku- muş olmasıdır. Sağındaki tak- keli adam, köy tarlalarının ya- rısmın tapusunu ele geçirmiş- tir. Şeyh efendinin koyunları- na otlak verir. Şu başı ne sarkan, girik alınlı il | görüyor musun? Şeyhin eli a- İ yağı gibi bir şeydir. Doksan senelik hoca (iken. bir günde sarığını'attı. kasket giydi, der- MİLLİYET . PAZARTESİ 10 —) a — Eriko ile Feriko —Bir E ! Öyle ise daha çok (Feriko elinde bir gişe ile Eri- konun odasma girer. Fakat kapı açılar Ke ole masanın altından sarı bir köpek fırlayarak şiddeti: bavlamağa başlar.) Feriko — Yavaş be!.. Bacağı- Feriko — Benim başım da dön meğe başladı mı ısırdığın bir şey değil, şişemi iko — Talim varmış! elimden düşüreceksin.. Feriko — İyi amma çok dönü Merdivenin üst başından bir'| yor.. Adeti. kadın sesi — Kukla!.. Geliyorum | © Eriko — Öyle ise daha talili hat. | âmişsin. Feriko — Ah Eriko, şu dünda yok mu?.. Kendimi lcin yıldızla İ em altında zannediy, Feriko — Oh! Ohl » | vaz hava gelsini.. fil.. Biraz sussa da bir kenara iliş | © Havasızlıktan patlıyacağım. sem.. Fakat söz anlar gibi deği Eriko — Ben de öyle, şa ma- Al uğursuz Kukla. Al da zift | samızı deniz kenarına çekelim. Fakat sonra soğuk almıyalım? Feriko — Hayır, korkma... Tut şü masanın ucundan. Püfür püfür esiyor.. Fa- hal. Akai bi ( Kulda Ferikonun yere attığı sucuğu kaparak kanepenin alt” na girer.) Oh! Erko — O elindeki” şişe me Fariko — Bil bakayım? Eriko — Bildim. Ondan ben- de de var. Bak, masanın üstünde duruyor. Feriko — (Şişeleri yan yana | getirerek) haklısın amma bunun etiketi başka.. Mamafih tecrübe si kolay... Uzat bakayım kadehi- ni, Hah işte, Şimdi gel bakalım dokuşturalım. Vay canıma bel. Göz Eriko — Aman kalmasın, da- Ben doğrusunu istersen zgâra rağmen kendimde bir değişiklik göremiyorum. Sen? Feriko — Ben?.. Öhhü öhhü.. Galiba da öyle: Hattâ başım git- tikçe ağırlaşıyor. Şuraya biraz uzansam acaba birşey derler mi? Eriko — Uzan, uzan.. Ne di. yecekler.. Hattâ ben de şöyle bir sert üstü yatmak istiyorum. Feriko — İyi edersin. Oh!.. Arka üstü yatmanın zevki başka türlü oluyor vesselâm! Eriko — Ne demezsin!.. Şim- di yalnız bir şey eksik.. bil baka- yım nedir 07 Feriko — Bildim. Eriko — Nedir? Feriko — Bir şişe daha. Eriko — Hay Şemsinin Eriko — Öyle bir şey söyleme dim, Feriko? Feriko — Ne 0? Eriko — Yahu, ven bu odaya İ girdikten sonra kucaklaştık mı? Feriko — Vallahi farkında de Zilim. Maamafih bu da para ile| değil amma, bir daha kucaklaşı, şerri- ş Erika — Hakkın var. Ah be. tin!,. Haydi öyle ise gidip bir şişe Feriko — Haydit (Fakat bütün gayretlerine rağ men yerlerinden kalkamazlar. Ve uğraşıp dururlarken ikisi de birden kışlık bir soba gibi horla- mağa başlarlar. Kukla saklandı- &ı yerden çıkarak masanm üstün- den hırlar. Şapur şapur artıkları 2 ii PERDE (Kucaklaşlar.) — Yahu Feriko, Bu şi- senin içinde ne vardı? Feriko — Taliin varmış! Eriko — Iyi amma fırıl farıl dönüyor, Adana Erkek Mual Mektebi müdürlüğü den: 1 — 26225 yirmi altı bin iki yüz beş ira keşifli mektebimi- zi» yarakhane pavyonunun Tıraça tamiratı mektep temellerinin ile telvini, helâ duvarlarma müzaik imali ve su oluklarınm tecdi- di, umumi inşaat şartnamesi esaslarma tevfikan ve keşifnamesi mucibince tamir ve inşası 26 eylül 832 den 19 teşrinicvvel inş, vesaikin teminatlarile birlikte ihale günü olan 16-10-932 pazar günü saat 14 te Adana Maarif Müdüri de içtima edecek o- lan komisyona müracaatları ilân olunur, (5093) Liseler Alım Satım i Komisyonundan: Komisyonumuza mülhak mektepler için komisyon idaresin- deki şerait mucibince yaptırılacak 250 adet sıra 26-10-932 tari- hine müsadif çarşamba günü saat 16 da ihale edilmek üzere kapalı zarf usulile mevkii münakasaya konulmuştur. Taliplerin meszkür günde teminat makbuzlarile Maarif dairesindeki komis- yorumuza müracaatları. (5194) kaşketi yere vurür; çiğner, du- | “Tarihi hâlâ elyazmasından okur. Birden içeri yakasız göm- lekli, kısa top lal içeriye o- yuk | ye birisi girdi: bana... Söz benim, Me Elinde mecmuaya benzer bir sey “ Klübümü, içinde kim- İer var? Ya Gazi Paşamız du. yarsa.. Herkes kulak kesilmiş, is- “ — Ben giymiyorum, -seni bana giydirdiler. Demek i- çin... (*) Fakat ayazmanın üs- tüne oturdu. — Ne ayazması? — Bahçesinin bein idi, Rumlarla davalı imiş, Dok. san yaşında kafasını kasketledi diye kulüp azaları el birliği o- lup onu haklı çıkarttılar, Şim- di sıtmalılara su satıyor. - ai şişenin dibinde bir şey kalma | ne uğrayasım, ne çabuk ta keşfet | ka, başında, cümhuriyetin yum ruğu gibi durur ama, ne yap- sm? “Onun solundaki Otıknefes Tanziymat Hariciye memurla» rından birisinin oğlu olduğu i- | da Avrupa işlerinden o bahse- | 'Ali Paşa merhum demiş Ve sizin Tevfik Rüştü'yü berrak AR Paşanın sözüne ge - İtirir. “— Ah, sefirlerimiz hep böy- le olsa... derler; Gazi Paşa is- ter amı çin, Kulüpte, ihtiyarlar arasın- | kemlede oturanlar doğrulmuş, ri pi LELE sert irmiş» onu — Korkunç bir yobazdır. Es kiden lâkabı 31 mart Hakkı idi. İ Sarığı ile mektepli zabit boğ- | muş, bile derler. Fakat camide demokrasi vaızlarına başladı- ğından beri hoş görülür: “— De... mukk.. râ.. si diye yumruğunu kürsü tahtasma çarptığı vakit. kadınların tek- bir getireceği gelir. Frenkçeyi mükemmel tecvitlemiştir. “Vaktile şeriate uyduramadı ğı şeyleri, şimdi de bir türlü (1) Sen ölmedin, seni öldürdüler, | demokrasiye uyduramaz: “— Demokrasi demek edep Pamela Sefer > İvemet o Müdürlüğüne, oAnkara'da (Hıfzıssıhha 1932. Yenil Beşrigak Boş beşik ve Akkuş Temiz türkçe ile yazılmış ilk mander. Yürüklerin, köylülerin içi den toplanmış, onların yaşayışların- | dan alınmıştır, On luke Türkün hepsi okur ve anlar. Konser | vatuvar müdürü, ve halk bilgisi der- | neği mümessili Muğlalı Yusuf Zi; Beyindir. | İş ve İşe | yel bu sütunda iş ve işi istiyenlere tavassut ediyor. İş ve işçi istiyenler bir mektup- la İş büromuza müracaat et- melidirler. İş arayanlar 506 — Almanyada yüksek tah- On iki formadır. Bu merakli ve | sil görmüş ve Bolonya konservat bu yolda ilk defz yazılan kitabı her | varından mezun almanca, fransız kese tavsiye ederiz. <a, italyanca, türkçe ve rumca İi- sanlarına vâlaf iyi bir aileye men sup bir hanım az piyano o deri vermek ve kız mekteplerinde mu- siki muallimliği yapmak arzusun. | dadır.. tasfiyede bulunan | MİLLİ SİGORTA Türk Anonim Şirketinden: Hali tasfiyede bulunan Milli Si- | görta Türk Anonim Şirketi, mizam- namei dahilisi mucibince ve Ticaret kanununun 456 ncı maddesine tev- fikan hissedaran beyeti umumüyesi- ni $ teşrinisani 1932 tarihine > dif çarşamba günü 1130 da Şirke tin Galatada Ünyon Hanındaki mer kezi idaresinde fevkalâde heyeti u- mumiye içtimasna davet eyler. İşbu içtiman iştirak etmek için bilâmüm birsedaranın malik olduk. ları hisse senedatını ticaret kanunu mun 371 inci maddesine tevfikan arzusundadır, arzu edenler Hay- riye sokak Çorlu apartıman 6 N. i dairede. 329 — 330 senesi | İstanbul! Sultanisi mezunlarından olup ha- li hazırda hiç bir işle mojgul de: ğilim. tüccar yanlarında ve fal rikalarda kâtiplik vazifesine ta: | Bibim. Maaş (45 — 50) lira ara sındadır. Elimde bönservislerim | vardır. Arzu edenler Milliyet İş bürosunda “S,, ramuzuna müra- | çaat etsinler. yevmi içtimadan asgari bir hafta ev- Adresi e. N : : Babıâli Vilâyet © karşısındaki vel şirket merkezine tevdi ederek | yratanedeki Şükrü Bey vasıtasi-| mukabilinde duhuliye varakası ah zeylemeleri rica olunur. RUZNAMEİ MUZAKERAT: 1 — Tasfiye memurları ile mura- kıp raporlarının kıraati, 2 — Hesabı kat'inin kabul ve tas le M. Sabri, ... İ Fransızca ve türkço tmallimi 25 | kuruş mukabilinde evlerde ders ve- | rir. Beşiktaş İmam zade sokak No. | 67 Sadullah Bey. İ | | vibi, Ademi iktidar ve 3 — Şirket mevcudatının hisse- bel gevşekliğine darlara tevzi, İ karşı en müessir deva SERVOİN 4 — Ticaret kanununun 451 inci haplarıdır.Deposu, İstanbul'da Sirke maddesi mucibince Şirket defatiri- nin bir yeddi âdile tevdii, 5 — Tasfiye memurlarının tebri- Gide Ali Riza Merkez cezanesidir. | Taşraya 150 kuruş posta ile gönde- rilir. İzmirde İrgat pazarındaki, Trabzon'da Yeni Ferah eczanelerin- de bulunur. yesi. Tasfiye memurları Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletinden Trahom hastahane ve dispanserlerine lüzumu olan (55) ka- lem ilâç ve sıhhi malzeme olbaptaki şartname ve listesi mucibin- <> kapalı zarf usulü ile münakasaya konulmuştur. 26-10-932 çar şamba günü saat 15 te Ankarada Sıhhat ve İçtimai Muavenet Ve | kâletinde komisyonu mahsusünca ihalesi yapılacaktır. Şartname | ve listeyi görmek isteyenlerin İstanbulda Sıhhat ve İçtimai Mua | İşleri U| mum müdürlüğüne müracaatları ve taliplerin şartna- || wesindeki tarifat veçhile hazırlanmış teklif mektuplarını. temi- | nat akcelerini muayyen zamanda vekâlete irsali ve komisyonu mahsusuna tevdi etmeleri ilân olunur. (5229) Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletinden Trahom hastahane ve dispanserlerine lüzumu olan (50) ka- lem cerrahi alât olbaptaki şartname ve listesi mucibince kapalı zarf usulü ile münakasaya konulmuştur. 26-10-932 çarşamba gü- nü saat 15 te Ankarada Sıhhat ve İçtimat Muavenet vekâletinde komisyonu mahsusunca ihalesi yapılacaktır. Şartname ve listeyi görmek isteyenlerin İstanbulda Sıhhat ve İçtimai Muavenet Mü dürlüğüne, Ankarada Hıfzıssıhha işleri Umum müdürlüğüne mü racaatları ve taliplerin şartnamesindeki tarifat veçhile hazırlan- mış teklif mektuplarını, teminat akçelerini muayyen zamanda Vekâlete irsali ve komisyonu mahsusuna tevdi etmeleri - ilân o- lunur, (5230) | Devlet Demiryolları idaresi ilânlar' | Eskişehir istasyonuna bir sene zarfında gelecek maden kö mürlerinin tahmil ve tahliyesinin kapalı zarfla münakasası 30 birinci teşrin 93Z pazar günü saat 15 te Ankarada idare merke- zinde yapılacaktır. Tafsilât Ankara ve Haydarpaşa veznelerinde | birer liraya satılan şartnamelerde yazılıdır. (5299) «Bilmem siz Allaha inanır | demektir, bukild şerlet demek” | tir, Behey banım; açıl demekse | 12151n12?.. saçıl demek değildir! Demokra | | HâkiBey si göğsünü, enseni, bacağını | — Vay kâ göstermek midir? Yoksa çorap | (Dedi, #z mı dolaşmaktır? Köyden | —fir..diy kalk. kumsala git, elin izbandut gibi heriflerinin yanında deni- ze gir. Sonra da anan evde si- kıştırıp sordu mu ne o, küçük hanım gusül abdesti alırmış! Ya kuma yüzü koyun devrilip ettiğin halt ne idi, teyemmüm teli yerini ısırdı; şalvarsız ğu aklından elini pan- talonunun bacak boşluklara soktu: — Vay bolşevik! dedi. Okuyorum: (#BONO mü? Bir gün milletin gazabına gelirsiniz. Bu millet ölmemiş- Er İmhal ederse ihmal etmez. “31 mart Hakkı'nın Volkan" daki makalelerinden herhangi birini alımız; şeriat kelimelerini demokrasi, Allah kelimelerini millet ile değiştiriniz. bugün yazılmış kadar yeni ve zamana uygundurlar, Hakkı E£, hâlâ ter siliyor ve nefes boşaltıyor. Nihayet mec muayı açtı: mİ Se YEL sene reisliğe üzenen çapkın yok mu. Edip Beyin oğlu. ismi nedir orun.. — Halit. — İşte o bacakârzın.. Dinle. «Elektrik kaçıncı asırda keş- fedildiğini - bilirsiniz. Bütün kuvvetler kuvvetinin tarihin karanlığında keştedilmiş oldu- Zu nasıl kabul olunabilir? İnsa nın bilmediklerinin, anlama. dıklarının, korktuklarının topu na birden Allah denilir. Hepi- mizde bilgi ve anlayış arttıkça Allah azalır, yerine insan ge- Mir... Meclisin sabrı tükendi; sanki hasır yerinden sökülmüştü. ek- eğ kokulu bir toz havayı kap ız — (Homurdanarak | Zındık. — İSoluyarak| Mason... Hüki Efendi — Ah in Karak iy olanların allahlığıdı Muhammet Allahın. peygant beri değildi; Hicaz arapları? © dâhi, şefi, kumandanı...» — Korkarım, Gaziye dil u28 oi GITTA ALPAR ve GUSTAV FRÖHLICH İzdivaç merasimini sabah belediye dairesinde icra ve © akşım SAADET ŞARKISI filmlerinin ilk iraesine iştirak etmişlerdir. Pek yakında ARTİSTİK Sinsmasında Önümüzdeki Çarşamba ELHAMRA Sinemasında Dünyanın en büyük artisti Emil Jannings Tehlikeli kadın ANNA STEN tarafından harikulâde bir surette temsil edilen İHTİRAS Fırtınaları filmini ta'ei'm oderektir Güzel bir operet eİzem ve zaruri bir şeydir: de nefis musiki, ve pek kiymetli sahnelerile PARİS KIZI operetini görmek lâzımdır suvare saat 21,30 da Yarınki sale Öğ; günü aksamı bi rinci defa Pazartesi - Por şembe. Yazan £ Musahipzade Celâl Bey. Meallimlerle talebelere LI Mübadil, Gaysi mübadil ve hazine bonoları alır satar ve ipotek yapar Sirkeci'de Liman hanında No 20 Ömet Latfi. Telefon 24300 Beşiktaş İkinci Hukuk Mahke- mesinden; Ortaköyde Taş Merdivende Pa- langa caddesinde 21 No. hu hanede mukim iken vefat eden Hasan Paşat kerimesi ve merhum Ferit Paşa re- fikası Nevber Hanım terekesine mah kemece vaziyet edilmiştir. Mütevef- fanın bıraktığı eşya 19 teşrinievvel 932 çarşamba günü sant 14 te açık arttırma ile satılacağından talip ©- lanlar yevmi mezkürda mahallinde hazır bulunmaları ve tarihi ilinden itibaren eshabı matlüp ve olâkadi- Fanın bir ay ve miraacılarm üç a3 zarfında Beşiktaş ikinci sulh bulcub mahkemesine müracaatları ve işbe müddet geçtikten sonra terekedeni bir hak talep edilemeyeceği ilân olu nur, | DOKTOR FMİN ŞÜKRÜ Dahili — hastalıklar. mütehassıs Her gün öğleden sonra İstanbu! Türbe Babıâli Caddesi No, 1 Telefon 2,2622 Şeyh Veysel Efendi — Ho- cam, ah m. — Devam ediyorum. j «..Peygamber Allahtan'des Zil, kendinden, * insandan ha“ ber getiren adam demektir. İt sandan evvel ve insandan sor ra yoktur, Şimdi Allah ve pey” gambere, yaratıcı irade denir. Biz kendimizi yarattık. Allah ae olmuş olanların rüyas” — Allahi aşkına bırak. — Lillah aşkına kes. — Muhammet aşkına sus — Ali aşkına dur. $ — Hayır, hayır.. Adamları ii i Beki » Yaratıcı irade teslim — Ağzımı yırtmalı.. — Çenesini koparmalı. ta