22 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

22 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi İzmir ne ka Son tetkike nazaran, Ege mın takasında çekirdeksiz 554890, Razakı 87514, siyah 68741 ki ce- man 691150 dönüm bağ vardır. Bu bağların başlıca bulundukları Mahaller: Kemalpaşa, Urla, Ka Yaburun, Seferihisar, Menemen, Kasaba, Manisa, Salihli, ya tike scnebi memleketlere ir *dilmekte ve bir kısmından da Müskirat İmal olunmaktadır. Ra- zakıların bir kışmı yaş olarak is- ühlâk ve ihraç ediliyor. Siyah ü- zümler ise şaraplığa yaramakta- dir. Ege mntakasının normal ku- ve azn rekoltesi 45 milyon kilo- dr. H ialbuki geçen sene rekolte ri 25 milyon kilodan iba- Yetti. Bu senenin İlk mahsulü 16 tos tarihinde piyasaya çıka- işi. İhracat mevsiminin baş- İşaret olan bu tarihten buzüne kadar İzmir borsasında 32 milyon 582 bin kilo satış yapıl Miş ve bu miktarm 24 milyon 88 bin kilosu ihraç edilmiştir. Geçen sene ayni tarihlerde gi in kilo özüm satılmış bunun 8,5 milyon kilosu ihraç Mei Fintlere gelince: (o Son hafta zarfında İzmir borsasında 8 numa Tadan 12 numaraya kadar olan lerin beher okkam 18 - 34 —w arasında muamele görmüş” gez sene ayni tarihte üzüm biyasası 32 - 56 kuruş arasnda ebat ki sünek Va t üst eyi ucuza, hatt mal — Pat noksana satmakta- Çünkü, borç içinde bocalayan Müstahsil malmı bir an evvel elin den çıkarmak mecburiyetinde kal Muştr. etihsal miktarı bu sene Mormal hadden daha yüksek, ya- hi 55 milyon kiloya baliğ olduğu İzmir piyasasına fazla mal Nrzedilmekte, ihracat tacirleri de hunları ucuz fintlerle alarak ec- hebi piyasalarında | tasavvurun ehven fiatlerle satmakta Hamburg ve mühim cihan piyasa inde da Yunan a forniya, ve İ- ssında bir pevi önerimi yapmakta ve bu suret e rakip memleket ümüzleri Tür- Kiye İÇ üzümlerinin ucuzluğu karş: “ada satılamamaktadır. Vaktile Alyora üzümlerine kül ÜMNi satış yapan ihracatçılar ba pe bu yüzden İyi bir kâr temin Mnişlerdir. Gemlikte zeytin piyasası ğe günlerde zeytin fiatlerin- ir canlılık Bun- başlamıştır. Sü hr Güm Sovyet Rusya 30 ton İm yen gön fintler üzerinde iyi te- rn içinde, geçen sene aka 18 kara kal yi Daha evvel, 10-12 kı Mn öd Ucuz tütün Tütün ihracatı dolayısile her in giren para tistik. le bu azalış daha bariz meret” görülmektedir. 930 senesinin Ep tütün ihracatı 28 7 Üzümlü ekmek Me Min m de üzümlü çıkarılıyor. Uehistan Bulgaris- ndan tütün alıyor Sofya mubabirimizden: — Le- bin lira idi. 931 sene- | Mevsim başlangıcından bugü. dar 24 milyon kilo üzüm ihraç edildi lar bu ay nihayetine kadar Sofya dn Lehistan rejisinin idaresine tes Tim edilecek ve münakasa hemen icra edilecektir. .1930 senesi mah sullerine şim çıkmadığı için tüccar ve koopera- üfler bu yüzden sıkıntı çekmekte bi nuniyetle karşılanmıştır. Bulgaristanın ceviz ihracatı Sofya muhabirimiz yazıyor : Son günlerde Bulgar ceyizlerine karşı hariçte rağbet fazlalaşmış- mıştır. Bulgar Ziraat pezareti bu rağbeti arttırmak yı carlarma örderdiği yeni bir ta- imimde cevizlerin daha temiz ve beyaz olması için muhakkak su ve kum ile yıkanmasını ve depo- larda cesametlerine göre ayrılma larını tavsiye etmektedir. Bulgaristanda pirinç Sofya muhabirimiz yazıyor : Bulgar Ziraat bankası bu sene pi- rinç müstahsillerine fazla yardım etmeğe karar vermiştir. Pirinç ar pasının kilosuna Ziraat bankası tarafından üç leva kredi verile- cektir. Pirineler fabrikalara de- po edilecek ve umum Bulgar ziral kooperatifleri teşkilâtı tarafından İ temizlenip satılacaktır. Zirant bankasının tahminatına nazaran bu sene Bulgaristan 7,200,000 ki- lo pirinç istihsal edecektir. Geçen seneden kalan 1,200,000 kilo pi- rinç ile bu sene Bulgaristanda ” 400,000 kilo pirinç olacak ve bu mikdar Bulgaristanm umut pirinç istihlâkine kifayet edecek» tr. Hattâ ufak bir mikdar ihraç bile edilebilecektir. Manisada tütün zeriyatı MANİSA 19 — Manisa ve mül hakatı dahilinde bu seneki tütün zeriyat İnrı aşağıda gösteri len mikdarda tahmin ve tesbit e- dilmiştir. Manisada 340,000 Ak- hisarda 1,500,000 Gördös ve Şa- Bihlide 100,000, Kırkağaçta 320 bin Somada 330,000 kilodur. Banka Polski'nin skonto fiatı VARŞOVA, 21 A.A. — Banka Polski müessesesi skonto haddini yüzde yedi buçuktan altıya indir miştir. Tiftik fiatları yükseliyor Tiftik fiatleri yükselmektedir. Bundan bir iki gün evvel 42 kuru şa satılan tiftikler, 50 kuruşa ka- dar çıkmıştır. Halbuki bundan bir kaç ay evvel, Eskişehirde hattâ İstanbul piyasasında bir okka tif tif 25 kuruşa kadar düşmüştür. Bu yükselişin sebepleri şunlar- dr: Hükümet 930 senesinden ev- vel, köyüden satın alınan banka» lard ave tüccara ait ambarlarda bekleyen tiftiklerin, takas usulile ihracını temin edecektir. İktısat vekâleti buna dair bir talimatna- me de yapmıştır. Bundan maada yeni tetkikat neticesinde mensu- cat fiyatlarının yüne yüzde 25 nis betinde tiftik karıştıracağı tecrü- belerle anlaşılmıştır. - Fabrikalar bu yoldaki tecrübelerine devam etmektedirler. Tiftiğin yerli fabri kalar tarafından yüzde yirmi beş © nisbette artacaktır. Belediyede Umumi leri bu | Meclis sene Sasıl satıldı? Önümüzdeki ay başında açılıyor İstanbul umumi meclisi ömü- müzdeki ay başında açılacak ve içtimalara başlayacaktır. Bu hu- susta hazırlık! Bu içtimada reis, eki i kâtiplerin intihab: yapılacaktır. Geçenlerde bir kaza neticesinde vefat eden Topkapılı Mehmet Bey merhumun yerine bu devreye ye- dey aza arasından en çok rey kazan mış olan fırıncı Şakir Bey iştirak edecektir. Belediye Ve Terkos Terkos şirketinin yeni tesisatı» na nil inşaat bitmiştir. Fakat yeni tesisat ile eski şebekeyi bağlama- ğa imkân olmadığı için yeni i attan henüz bir memiştir. Diğer taraftan belediye, halkın susuz kalmasından dolayı Terkos şirketi aleyhinde dava aç“ mak için başlayan tetkikata, > şiktaş, Ortaköy ve civarındaki ba: ne, fırın ve evlerin su- için, Beşiktaş beledi- ının yaptığı zabıtlar e- sas teşkil ediyordu. Fakat beledi ye hukuk işleri bu zabıt varakala- rının davaya osas teşkil edemeye ceğine kanaat getirmiştir. Hukuk işlerinin moktal nazarma göre, Terkos su şirketi Nafia ile muki vele yapmıştır. Şirket taahhüt ni ifa etmediği takdirde davacı şirketi, kendi abonel: miyorsa, ancak aboneli namlarına dava açabilir diye, şehir halkım hususi vazi yetlerini müdafaa için vekâleti ha iz değildir. Bu mütaleaya göre be- lediye halk namına dava açama- yacaktır. Ancak, belediye mücase selerinde ve yangın muslukların- da su bulunmadığına göre beledi- ye şehri yangın tehlikesine bıra- ken su buhranı için bir dava aç- mak fikrindedir. Bu maksatla be- lediye, hangi günler ve hangi sa- atte kendi müssseselerinde ve yangın musluklarında su bulunma dığının bir cetvel halinde bildiril. mesini ve azbit tutulmasını emret miştir. . Binbirdirek ocak kongresi Cümhuriyet Halk fırkasının 0- cak kongreleri devam etmekte- dir. Bu meyanda dün sabah saat onda Alemdar nahiyesine mer- but Binbirdirek semt ocağında «e nelik kongresi Dizdariye cam deki ocak merkezi salonunda ak- tedilmiştir. Kongreye kaza heye- ti İdare reisi Methi Sait ve kaza heyeti idaresinden Dr. Bürhaned- din Beylerle Alemdar nahiyesi re isi Rifat, ve diğer zevat iştirak et- mişlerdir. Binbirdirek ocak reisi ikinci reisliğine Esat Hami, kâti; Hiklere de Reşat ve Ferit Beyler intihap edilmişlerdir. Ocak reisi Raşit Bey tarafmdan ocağın bi senelik mesai raporu okunmuş ve | rapor kabul edilmis ve mahalle. | tır. nin ihtiyaçları ve dilekleri tesbit edilmiş ve bu meyanda bir çok a- za söz alarak bazı temennilerde bulunmuşlardır. Bundan sonra he yeti idare intihabatma geçilmiş, neticede ocak reisliğine sabık 0- cak reisi Raşit Bey ve azalıklara 1, Fehmi, Ferit, Ahmet ilerdir. Ve mahiye- ve gönderilecek mümessilliklere > Cemal Beyler in- Firdevsi için ihtifal ye abadan elen malümata İle büyük bir çe m kazanan şair pre ki Heşee ölümünün binin ü münasebetile Hüyük bir iktifal yapılacaktır. re Bir vapur oturdu İzmitten şehrimize doğru gel- mekte olan Brezilya kumpanyası nın Nejat ismindeki şilepi İzmit civarmda Diliskelesinde sisten ka yaya oturmuştur. Şilepin kurtarıl. ması için ica poden tedbirler alım- muştur. Adanada köpeklor öldürülüyor “| atle gelen 3611 - | yerler | İnhisarlarda | Tevhit | Muamelesi Ay sonumu kadar ikmal edilecek Gümrük ve İnbhisarlar vekili Rana Bey, İnhisarlar umum mü- dürlüğünde, inhisara ait işlerle uğraşmaktadır. Verilen malüma- şöre, inhinarları birleştirme isi, yetlerde bu ay nihayetine ka- dar bitecektir. Esasen birleşme işi, vilâyetlerde bu ay nihayetine kadar bitecektir. Esasen birleştir- me işi pek az vilâyetlerde olma- muştır, bir iki gün sonra, umum müdür Hüsnü Bey, ve memurin müdürü Abdülkadir Bey, Sıvas, Amasya, Samsun taraflarma, gide ceklerdir. Poliste Gene Toslaştılar Bir kamyonla tram- vay çarpıştı Evvelki akşam saat 6.5 —7 ara larında Topkapı— Sirkeci seferini yapan 190 numaralı araba Koska ya yaklaşırken Lâleliden son sür- e numaralı yük kamyonile çarpışmıştır. Müsade- ime pek âni olmuştur. Şiddetli o- lan müsademeden yolcular fevka de korkarak bağırışmağa baş- lamışlar ve birkaç kadın bayıl- basının sol merdiven ve parmak- lıkları kâmilen harap olmuştur. Kamyonun yalnız çamurlukları hasara uğram ştır. 15 dakika ka- dar sevrüsefer tevakkuf etmiştir. Vatman «e şoför karakola sevke- dilmişlerdir. Bir evin alt katı yartidı Kuşdilinde Selmanağa sokağın da Cemile Hanımın evinden yan- gın çıkmış, Bodrumun bir kısmı ile alt kat odaların döşemeleri ta- mamen yanmıştır. Otomobil kazası Hukuk fakültesi talebelerin- den Feridun Bey köprü üzerin. den geçerken 1510 numaralı oto- mebilin altında kalarak muhtelif den yaralanmıştır. Şoför Davit yakalanmıştır. Topkapıda yangın Topkapıdı Arpaecmini yoku- sunda 23 numa alı Karpisin köş- künden vanş » çıkmış, fakat der- ba! vetisilerek söndürülmüştür. Bir kız denize düştü Büyükada iskelesine yanaşmak ia olan vapur yolcularından Eli isminde bir kız iskeleye çıkar- een denize düşmüştür. Kızcağız oğulmak üzere iken kurtarılmış- Bir amele çiğnendi Tramvay kumpanyası amele- sinden Abdullah dün Karaköyde yol üzerinde çalışırken şoför Meh met idaresindeki 3508 numaralı kamyona çarparak başından ya- ralanmıs, Beyoğlu hastahanesine kaldırılmıştır. Komşu kavgası İçerenköyünde Hamam sokar dindar oturan Kadir Ağa ile kom- şusu Lütfiye Hanrm biribirlerile kavga etmişlerdir. Kadir Ağa s0- pa ile Lâtifa Hanımı dövmüş, ba sından ve muhtelif yerlerinden a Ör surette yaralamıştır. Beraat kararı tapu lan bir pul suüstimalinden dolayı tapu müfettişlerince İşten el çek- rilen veznedar Mehmet Abdi B. ile Hüseyin Efendinin üğüncü ce- m rr ie İleiie be uş ve raatine karar verilmiştir. Konservatuvarın konseri Dün konservatuvarda piyano muallimi M. Friedrich Von Stat- öldürül | zer tarafmdan bir konser verilmiş tir. Konser güzel olmuş ve birçok davetliler bulunmustur. Istanbul Nasıl Eğleniyor? Tütün ihracatımız Yarı Yarıya azaldı | Çukurbostan stadında bir saat.. Kaleye öyle bir akın edişleri, topun üstüne öyle bir atılışları, hasılı öyle bir canla başla.. Boğaz bu mevsimde neye benzer? sabahları taze bir kız, öğleye doğru ateşli bir kadın... - Çukurbostandakilerin en küçüğü kan kırmızı - Hay yaşa Sakarya!.. - Şeker gibi şüt çekti, neme lâzım.. - hovardalar kimdir, paradi neresidir? Takvime baktım: Önümüz. deki pazartesi ogünü. bağ bozum zamanı başlıyor. Ne ya- pahm, her düzenin bir bozumu var, Eğer zaman çarkını dur- durmak elimizde olsa. oOömrü. müz. gençliğin sıcaklığını kay- betmeden, senelerimiz bir tek mevsim içinde geçse, hangimi- zin ne ge hakkımız olur. du?. Baharı yaz kovalıyor. Ya» Zin arkasından güz yetişiyor ve nihayet kış. çıplak iskeleti ile Azrailin gölgesi gibi karşımı- za dikiliyor. Bir hafta evvel, sı cağından şikâyet ettiğim yaza, bugün mersiye yazdığımı gü. lünç mü buldunuz?. o Hayır! Hiç te gülünç değil. Biz insan- lar, böyleyiz. Daima geçeni a- rarız. Bugünün çocukları. ya. rın şu içinde yaşadığımız devri nasıl hasretle anacaklar?. Sıhhatimizin bile kıymetimi onu elimizden kaçırdığımız za man anlamıyor muyuz?. Yarın kış gelecek... O man da: — Ah. sonbahar... giz. Geçen çarşamba sabahı, uy kularmdan sırtlarında birer ür. perme ile uyananlar, mevsimin değiştiğini farkettniler. diyece- Yok. yok. Kendimizi bire ümitsizliğe lm. Daha önümüzde, Epeyce ilik günler var. Henüz pastır- ma yazma bile girmedki. . Bir gazeteci arkadaş vardır beni her gi daki evine davet eder. — Geçen birden kaptırmıya- ön yalının bahçesinde denize karşı bir par — Merak etme canım, çekiş treceğimiz şey. canlı mahlâk değil, — Anladım. dedim, teşek- kür ederim, davetine, . Yalnız bana kalsa Boğazın Ozaman geçti! . Yaz, kış Emirgünda oturan hazret: — İşte bunda yanılıyorsun, dedi, ben bu mevsimde Miz çini hiç bir yere d. Her sabah, gelinlik ye & miş bir kız. mahmur mahmur karşında soyunduğunu görmek istemez misin?, — Ovoo.. dedim, bu gelin- lik çağma girmiş kız da kim?. Yalmıri karşısında bir yosma i. le mercimeği fırına mı verdin yoksa? Gi — Bildiğin yosmalardan de. öil bu... Boğaz, azizim Boğaz. Onun gözü ile Boğaz, sabah ları teze bir kızmık. Öğleye doğ. ru ateşli bir kadın olurmuş.Ben sordum: — Ya ortalık kararınca? — O zaman da kıvrak bir Jozefin Beker. Emirgânlı arkadaşın bu cu- ma için bir yerde işi çıkmasay- dı Boğazın sabahlığını, öğleli- ğini ve geceliğini beraberce gö A oi s.sz Ke Ea yon evvel, Çulurbostan ismin- de bir durak yeri vardır. Bir cu ma günü öğleden sonra burada | imar ve trtmiveyrdad: isiniz, Bi> ag a dım yürüyünce Çukurbostana gelirsiniz. Adının bostan oldu. ğuna bakıp ta burasını kavu karpuz, yetiştiren bir tarla san- | mayınız. Bu çukur arsa, bir kaç sene- denberi bostan değil, (o sporcu yetiştiriyor, Hem ne sporcu... (| En küçüğü kankırmızı dedikle. ri cimsten.. Ateş mi ateş hep- si de... Kaleye öyle bir akışla- | ru topun üstüne öyle bir atılış- ları, öyle bir tekme vuruşları, hâsılı öyle bir canla başla oy- mayışları var ki, büyüklerde bu cantezliğini. bu acarlığı ruüm- kin değil bulamazsınız. Stadyomun önünde çepeçev re bir duvar var. Bu duvara a. banabilenler maçları başından sonuna kadar bedavaca seyredi yorlar, Fakat arkada kalanlar yandı.. Bir göz uydurumluk yer bulacağım diye biribirlerini saatlerce çekeleyip ; kakıştırı- yorlar. İki rakip sahaya çıkım- ca sağdan soldan takdirler baş. gümrük. . Çık ta boyunu gös- ter bakalım.! Ve maç devam ederken se. yircilerde eller ayaklar, başlar hep birden hareket halinde: — Ulan itme be. . — Vur beyni bâlüsma. . Haş şöyle. . — Şeker gibi şüt çekti, ne melâzım.. Derken yüzlerce ağızdan çı- kan bir uğultu: ai ı Arada bahse tutuşanlar var: — Sakaryaya benden bir yirmi beşlik... - Benden (o Karagümrüğe yarım siri Neticede kaybeden paraları sökülüyor. Seyirciler (o arasında yaşlı başlı adamlar da ( görüyorum. Spora merak sarmak kırkından sonra saz çalmak gibi bir şey a ma, bir kere dadanmışlar, bira- kamıyorlar demek... Hele şu altmışlık acuzeye bakın, iki de- Kkanlmın ara yerine sokulduk- şa sokuluyor: — Kuzum, oğlum. . Şu sarı yeşilliler hangi takımdan?. Cevap veren olmayınca sağ kolumu sağdakinin. sol kolunu inin omzuna attı.Güya maç seyrediyor ama, başkaları nın kendisini seyrettiklerinin farkında olmuyor. Delikanlılardan biri, kadının buruşuk yüzüne bakarak kolu- Maarifte ,Açığa çıkarılan IMuallimler Kısmen vazifelerine iade edildiler Ecnebi ve ekalliyot mektöple- rinden son kadrolarda açığa çıka- rılan 200 kadar türkçe mualli- minden bir kısmı vazifelerine in Siirt - Diyarıbekir yolu SİRT, 21. (Müliyet) — Sürün “Umran faali; nu hafifçe çekti, Etraftan bu- | Bu görenler gülüşüyorlar: — Hanım nine, koltuğu ki. ralık zannetti... , — Şekir.. oğlum. Sor baka- İrm. sütlaci kaymaklı mı?. Satıcılar, yayakaldırımını & - Limoon.. Haydi limon verelim: H — Okkası yirmi kuruşa ba dem. Kestaneyi yiyip yiyip o ka. buklarını biribirlerinin suratına atanlar mı, ayakta beklemek- ten yorularak duvara çıkıp yü- zü koyun uzananlar mı, bir parça aralık verince beni sevdanın ipek saçları sar. dı, şarkısını mırıldananlar mı, neler yok.. Stadyomun içinde oyun seyredenleri şöyle par- maklarmızla sayayım deseniz, bir elinizin parmağı kâfi gelir Kendileri azlık ama, azametler çok. . “Bugüne begin. pa hükmümüz geçer! der g rup durup duvar dibindekileri tepeden tırnağa, şöyle bir süzüş İleri var. Kulağıma sık sık şu sözler çarpıyor: , — Hovardalar daha düşme- — Bugün hovardaların gü- nü değil!. . Bu hovardaların kim olduğu nu merak ettinizse bemen ha- ber vereyim: Maçı parasile sey redenler. . Duvardibi seyircileri, kendi aralarında, oyun — seyrettikleri 1 de “paradi,, ismini vermiş Stadyomda buluşmak için biribirlerine söz verdikleri ze. man, yerlerini şöyle tarif edi- yorlar: — Paradide sağdan ikinci koltuktayım! Tiyatronun paradisi ile Çu- kurbostanın duvarı (o arasında yüksekten bakış noktasında hemen de bir fark yok... Eğlenmekten yana ise. Çu- kurbostan âlemi en heyecanlı bir filim temaşasından © daha zevkli ve daha sürekli oluyor. M. SALAHATTİN Cenup aşiretlerile kanlı vak'alar MARDİN, 21 (Milliyet) — Cenuptaki aşair ile Fransızlar a- rasmda kanlı vak'alar olmuştur. Bir aşiretten para ve silâh isteyen Fransız tahsildar ve-jandarmala- rının aşiret halkı tarafından öldü rüldüğü haber alınmıştır. Söylen. diğine göre bu ölenler arasmda Fransız iştihbarat zabiti de var dır. —— Giresunda bir cinayet GİRESUN, 20.— İslâm zade AM, Taç Ali zade Nihat, Topal Hasan oğ ha Halil, Hacı zade Ahmet Beyler, başlamışlardır. Şişeler gelip gittikçe kafalar dumanlarmış, Nihat ile AN Ağu arasında soy sop meselesi açı asik, mesai BAM sabnkaçaı GE muştur. İş biraz sonra larzışmaş, to- katlar, su bardakları birbirini takip etmiş bir aralık Ali belindeki bıçağı ini çıkarmış ve Hacı zade Ahmedin karnına saplamış, Nihadı da kolun dan bıçaklamış, şapkasını alarak yo İs cevan olmuştur AAhmedin yaran ağırdır. Hayatın dan ümit kesilmiştir. Katil Akkale “larda yakalanması “şii m gamet