22 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

22 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Şeker sanayii memleket için hakikaten bir nimet oluyor.. (Basi 1 inei sahifede) şundan bahsetti ve bu arada dedi - Fabrika, tesis edildiği tarihte gönde 500 ton pancar işleyebilecek | kabiliyotte idi. İki sene zarfında, bu İ nun ihtiyaca kifnyet etmeyeceği gö- rüldü.... Ve fabrikanın istibss! kabiliyeti çoğaltılarak günde 600 ton pancar işleyebilecek hale getirildi. Fabrika nin tasfiye tesisatı kuvvetlendirildi. Yanı başında bir de ispirto fabrika- sı yapıldı. Bundan sonraki senelerde de, de- rece derece fabrikanın tekemmülüne çalışıldı, Evvelki sene, Alpullu mü- selerimizi ziyaretle bizleri bahti yar eden büyük Gazi Hazretleri, bal kin pancar ekmek, hususundaki #usuna cevap verebilmek İçin fabri- | kanın ka şadında bulundular hal yerine getirildi. Fabrikamızın ka biliyeti günde bin ton pancar işleye- cek dereceye çıkarıldı. Fabrika, şeker tesisatı ilâve edildi. Taafi- ye tesizatı mükemmel bir hale kon- du. Bu mikdarın da yine, köylüleri- mizin pancar ekmek için vaki müra enatını tamamen karşılayamadığını görerek geçen sene | bu kabiliyeti 1200 tona çıkardık, Önümüzdeki se ne icin de ayni yolu takip ederek bu kabiliyeti bir derece daha yükselt mek niyetindeyiz Şikir Bey, sözüne devamla şeker sanayiine yeni başlamış olmamıza rağmen alınan neticelerin çok şaya nı memnuniyet olduğunun #ftiharla knydedilebileceğini tekrar ile şeker sanayiinin memlekette kurulmasına temin eden Cümhuriyet © idaresinin büyük şeflerini selâmlayarak nutku- un nihayet vermiştir. Fabrikanın gezilmesi Davetliler, ziyafeti müteakıp, şe her ve ispirto fabrikalarını, fabrika müdürü Şefik Beyin delâletile kez- diler ve tesisatı tetkik ettiler. Pancarın şeker haline gelinceye kadar geçirdiği bütün | istihaleler hummalı bir faaliyet devresinde bu- lunan fabrikada davetlilere yi gösterildi. Pancarın, olfa tesisatı va sıtasile silolardan fabrikaya nakli, yıkama (dolaplarında yıkanıp parça lanması, otomatik kantarlarda tartıl İşi, kesme makinelerinde ev makar ması şeklinde doğranması, tazyikli sıcak su ile muayyen hararet derece sinde difüzör denilen kaplar içinde özü alınması, kalan küspenin presse lerden geçerek transportorlerle kuru tuluşumu, bam şerbet halinde ele geçen şekerin kireç kaymağı ile mu amele edilerek tasfiyeye uğratılışı, k içler geçerek, Mildiğimiz küp veya toz şeker halinde çuval ve sandıklar ra dolduruluğu ziyaretçilerin birer n canlı bir sine İspirto fabrikası Bundan sonra ispirto fabrikası siyarci edildi. İspirto, bu fabrikada şekerin melâs ismi verilen etmeyen kısmı yakılmak suretile is- tihsal edilmektedir. Her iki fabrikada görülen yüksek teknik kabiliyeti davetlilerin üzerin de müstesna bir tesir yapmıştır. Fabrikalar ve yeni yapılan basta ne, memurin binaları, park, ve di- ğer tesitat ziyaret edildikten sonra bazırun sinema salonuna davet edil mişlerdir. Burada Alpullu şeker fab rikasının ilk tesis edildiği günlere git bir kaç prodüksiyon gösterilmiş ir. Davetliler. handan sonra, trenle- rine binerek İstanbula hareket etmiş lerdir. Davetlileri hömil tren, dün ge ce saat 11,40 te Sirkeciye dönmüş. tür. Alpullu gezin! Tica- ret vekili Rahmi, Sinop meb'usu Re <p Zühtü, sanayi ve ticaret müdür İleri. Refik ve Muhsin, zahire borsa- reisi Fortün zade Murat, İş banka İstanbul şubesi müdürü Yusuf Zi ya, Ziraat bankası İstanbul müdürü Ahsen Beyler o Bankodi Roma, ve Banka Komersiyaleltalyana namına M. Benzon ve M. Popi, Döyçe O. rient bank namma © Sadi Beyler, Defterdar Mustafa Bey, Şark şimen Gferler müdürü M. Paskal ve Mat buat orkân: davetli olarak iştirak et mişler Hayri Beyin beyanatı Alpullu ziyareti münasebetile ser şirketi müdürü murahhas âzâ tüm siyasi ve ikti- mücssis fabrikalarının makta ve bir taraftan yeniden fabirkalar açları, şeker ca- yeyiisin memlekete çok faydalı oldu una canlı bir misal veker fabrilnar devamına Kara bir pi Halkımızın kafasında — hara bir tebeltür | | nokta var; şeker, gümrük kapıları: İ mıza kadar yedi kuruşa mal olduğu halde bizde 30—35 kuruşa mal edil mesi şüphesiz ki ya memleketin şe ker sanayiine elverişli olmamasın. dan, yahut şeker istihsalâtında yan kış yollardan girilmesine atfedilmek- tedir, Çok kimse bilmiyor ki şeker, dünyanın hiç bir yerinde yedi kuru şa mal olmamaktadır. ti bu sam'ati yüz sen Bimsemiş olan memleketlerde bile ni hayet 18—23 kuruşa mal kta- dır. Eğer dünyada pancardan şeker istihsal eden fabrikalar, evvelemir- de senelerden beri, fabirkalarını he- me ntamamen amort İ etmişlerdir. Ekserisinin plânçolarında fabrikalar rınm maliyeti sıfıra indirilmi der taraftan pancarı bize abe az para verirler, Zira, Avrupada tarlalar meütekimil bir bale eek alabiliyoruz. o Şekerin maliyetinde pancarın mühim rolü vardır. Bu şe- ker maliyetinin takriben yüzde 80— 60 ı pancar bedelidir. Avrupada bize pancara az parn verildiği gi bi bir san'at memleketi olmak itiba rile memurini fenniyeye de yine biz ilmektedir. Bunlar, şek: yeti Üzerinde müessir  millerdendir. Bizim şekerde Avrupa maliyetine yaklaşılmamız zaman me- selesidir. Esasen bu yedi kuruş fiat, maliyet sintı değil, İstihsal fazlalı- ğından ileri gelen bir finttır. Devlet ler, istihas fazlalığına çare bulmak için Brükselde | beynelmilel şeker konferansları topladılar ve fazla stok İnrı sarfedebilmek (için istihânlâti tahdit ettiler. Şeher, gümrükler, vergi Zannediliyor ki buraya yedi ku- Fuşa şeker satan | devletler, kendi memleektlerinde şekeri | daha ucuz satıyorlar. Halbrki her memlekette pi satış fiatı, bizdekinden faz- bazı memleketlerde ise iki misli siyadedir. Meselâ İtalyada şekerin kilosu 80 kuruştur. Şeker ihraç © den Çekoslovakyada bile flat Şizde kinden fazladır. Şeker istatistik Fat arının tetkiki bunu gösterir. Bir de, Alpullu ve Uşak şeker fabrikalarını yaşatmak için hükümetin — gümrük resmini arttırdığı iddiası vardır. Bu İddia varit olamaz. Ziya, şeker her devlette en iyi bir verki mahreci- dir. Mutavassrt silelerde bile ayda, nihayet 10—18 kilo şeker sarfolu- nar... 10-15 kilo şekerin satış fiatı, bi- zim para ile 4 - 6 lirn arasında- dır. Ayda 4 - 6 lira hiç bir ailenin itçesini rahnedar etmez. Binme aleyh, hükümetle pek haklı ola- rak şekere doğrudan doğruya ve bilâ vasıta vergi tarhetmektedir- ler. Yerli fabrikalar gümrük bi- mayesinden tamamile müstefit W değildiler. Her sene, istihsalâtm- dan kiloda 8 kuruş istihlâk öde- mektediler. Devletler, şeker fab- rikalarının hayatiyetini temin ile mükellef olduklarından vaziyete göre onları ya gümrük himayeleri İc, yahut prim usullerile koru- maktadırlar. Binaenaleyh yerli fabrikaları korumak için gümrük resmi arttırılıyor iddiası tamamen yanlıştır. Şeker fabrikalarının kazançları Şeker fabrikaların kazançla rı eşhası hususiyenin cebine g yor deniliyor. Halbuki Uşak şe- rmayesinin te- rine ait mütebaki yüzde 20 si zür ram, islerin ve eşhası husu- siyenindir. Bir müessesenin sal bi, sermayesinin ekseriyetine ma, lik olanıdır. Bu sahip müessese» nin hal ve istikbalini korumak f- çin geniş bir ibtiyat elde bulun- durmak ihtiyacındadır. Bilhassa şeker sana; i üç veya dört se nede bir senenin kısır itibar olum duğu bir işte 3-4 senelik fazla kâ rı, bir kısır senenin getireceği za- tarı kapatabilecek halde değildir. Bu. münassbetle fabrikayı amorti edinceye kadar hissedarlarına fe» yizli senelik kazancını tevzi etme si ihtiyatsızlıktır. Bu sebepledir ki Alpullu, teessösünden beri ser. mıayedarlarına ancak yüzde 12 te mettü tevzi imkânmı bulabilmiş tir ki bunun yüzde ikisi kazanç vergisine gittikten sonra geri ka» lanı sermayedarlara ancak kala- bilmektedir. Şu halde hususi eşha un yüzde yirmi hissesi olduğuna ve şirketin sermayesi 750 bin lira dan ibaret bulunduğuna göre mil W banka haricindeki bissedarla- rm 6-7 seneden beri ellerine ge- te temettü mikdarı senevi 15 bin lira raddesinde Alpullu hissedar larmm memleekte bu kadar fay- dalı, fakat o nisbette kendileri i- $in tehlikeli bir işe koydukları ser mayeden senede yüzde 15 temet- tü almaları fazla görülecek bir #ey midir? Sanayie konulan bir sermayenin © temettü, hiç olmazı sa yözde yirmi olmalıdır. Bu seneki istihsal Alpullu fabrikasına bu seneki istihsali, görünüşe nazaran 1700 vagondur. Bünun tutarı bugünkü piyasaya göre nit milyon 200 bin lira raddesindedir. Taleribi bir sa rette bu paraların nerelere veril- diğini izah etmek isteri: re kiloda 8 kuruştan 360 bin lirası Maliye istihlâk vergisi olarak verilmekte dir. Bir milyon 400 bin lirası zür- raa pancar bedeli olarak verilmek tedir. 180 bin lirası, kazanç, buhe Tan, müvazene, arazi vergilerine, 170 bin lirası Zonguldak kömür havzasına 75 bin lirası gene yerli or manlarımız yoahsulât olan san- dık tahtalarına, 40-50 bin lirası kireç ocaklarından | istihsal olu- nan kireç taşma, 180 bin lirası a- mele Ücretine, 150 bin lira memu- rin ve miülstahdemin maaşlarına, 300 bin lirası kampanya zarftaki fab rikn masrafma,500 bin Şark şirnen, fer kumpanyasına, 600 bin lirası milessesatı maliyeye, 500 bin lira 4 amortismana, 170-180 bin İisası tohum bedeline, 100 bin lirası çu- val bedeline gitmektedir ki netice de hisedarlara kalan para en fe- yizli senede 2-3 yüz bin lirayı teca- vüz etmez Ziraat mınlahası Alpullu şeker fabrikasınm 3€- kiz ziraat mıntakası vardır. Çer- kesköyünden başlayıp nihayet bulur. 200-280 köy bulunmaktadır. Şim diye kadar 15060 çiftçi ile pan car mukavelesi akdetmiş bulunu- yoruz. 3-8 dönüm ekenler olduğu gibi 1000 dönüme kadar zeriyat yapanlar vardır. Köylülerin pa: car zer'ine salih olan arazisi de ve Avrupada | tahsillerini mal etmiş ziraat mühendislerimiz tarafından mütemadiyen teftiş o- lunmakta ve hem şirketi, hem köy lâyü korumak için ancak pancar ziraatine elverişli intihap İunmaktadır. Bu çiftçiler 6-7 se- neden beri pancar zer'i usullerini tamamen öğrenmişlerdir. o Fennf bir usulle © tarlasmı hazırlayan, zamanında eken © ve çapalayan köylü, çok iyi mahsul alacağını geçirdiği senelerin tecrübesile bil diği gibi pancardan eline geçecek paranın, diğer mahsullerden ala» cağı, paradan çok fazla olduğunu da biliyor. Bu İibarla pancar ek- mek, şirketle mukavele yapmak arzularını çoğaltmaktadır. Şirket tesia edildiği zaman. âdeta yalva rırcasma pancar ektirildiği halde bugün fabrika izumundan fazla Pancar zürrama İstihsal masrafla rını azar azar ve falasiz veriyor, Tohum ve tobum ekme makinesi. ri ve ekici ustalarını, köylünün emrinde bulunduruyor. Capa 7a- manı geldikçe çapa ameliyesi için lâzm gelen masrafı da veriyor, Haşerat hücumuna maruz kaldığı dağıtıyor. Sahipler hem kendi ve hem de hü kümet vesaitini harekete getire- rek, köylünün evvelce olduğu gi- bi eli böğüründe kalmasına mey- dan bırakmıyor. Hasat vaktinde erken yetişen pancarları dahi red olduğu kadar sıraya ko- yarak, pancarın sikletinden kay- Gn fırsat o bırakmayarak, sökme masrafını da gene faizsiz vermekten, ve tarlalarına en yi kın tesellüm istasyonlarında pan- <arları tartarak almaktadır. Bu tafsilâttan anlaşılır ki zörran is- tihsal masrafını, pancar bedeli den mhsup olunmak Üzere istih- salden beş altı ay evvel azar azar vermekte ve kendi çoluğu ile çocu ğu ile tarlada çalışan zürraa dahi bu masarifi ödemektedir. Köylü kendi tarlasında âdeta amele üc- reti almakta ve bilâhara pancarı- nı satarak iyi çalıştığı, hava yar- dım ettiği tkdirde kâr temin et- mektedir. Köylerdeki inkişaf Bu rayede pancar eken köy- lerde, çiftçi gerek vergisini, ge- rek şahsi borçlarını seve seve veri yor. Mal mem lattıllarına göre pancar eken köy lerde vergi tahsilâtınm yüzde 100 edilmekte, pancar ekme- yen köylerde ize bu nisbet yüzde 50 yi bulmamaktadır. Pancarm bankada parası olan bir adamın itibarı kadar köylüye itibar temin muhakkaktır. Pancar cüz- danı para cüzdanı kadar kiymet- lidir. Yedi senedeki tekamül Alpullu şeker fabrikası 926 senesinde, ancak 46 vagon şeker istihsal edebilmitşi. 927 de, istih- sal 418 vagona çıkmış, (o 928 de 330 vagona düşmüştür. 928 da is tihsal 480 vaşondan 830 de 820 vagon şeker istihsal edilmiş, 931 de 1412 vagon olmuştur. Bu se- neki istihsalin 1700 vagona baliğ olacağını ümit ediyoruz. Kampa- ny başladığından düne kadar fab rika silolarına 106 bin 346 ton girmiş ve bunun 102 bin 56 tonu işlenmiştir. Fabrika zeriyat saha» sında 106 bin dönüm pancar ie mektedir. Ve pancar KPA KA çalışan amelenin fe de çapalama bedeli olarak ire dan aldıkları para 400 bin lira- dan az değildir. rımızm bize an Edirnede | Bu mıntakalarda haznesine | Ruslarlarla ilk maçta 2-2 berabere kaldık. (Başi 1 inci sahifede| lardı. Saat 3,20 geçe İsmet Paşa Hazretleri bu maçı huzurlarile şereflendirdiler. Yanlarında Halk fırkası idare heyeti relsi Cevdet Kerim, Bey, mebuslar ve paşalar vardı. Rus konsolosu da oyuncu- larla beraber stada gelmişti. Sa- essesesi radyo tertibatı almış ve çok güzel parçalar başka İpek film maçın başlangıcı Bı ve cereyanmı filme almıştır. Tam saat 3,28 te Oyuna Nuri Be- yin hakemliği ile başlandı. Takım İar şöyle idi : Rus takımı Babkin Falim İstarslinabaeandre İlisiyef, Butsof, 'avlof, Prikofiyef Türk takımı Hüsamettin Bürhan Fikret © Nihat Rebii, Muzaffer, Zeki, Leblebi Mehmet Ruslar bu devrede rüzgâr üstün id Bizim, ilk akmımız Rus | ri ve vole bir sistemle devam edi yor. Ancak bu ilk dakikalarda bizim takımın müdafaası iyi oy- nayamıyor. Her iki bek te top kon | trolünü daha temin edemediler. Rastgele topa çıkıyorlar ve müte madiyen Rusların İshine topu ha- valandırıyorlar. Ruslar bu fırsat lardan istifade ederek (nisbi bir hâkimiyet tesla etmeğe muvaffak oldular. Bu nisbi hâkimiyet bizim | müdafaanın ve dolayisile takımın muannidane bir tarzda oyun yo Baması dolayısile tam bir hâkimi yete münkalip oldu. Bizim oyuncu lar Rus oyuncularının karşısında seri oynayamıyorlar. Buna da se- bep misafir oyuncuların vücut itl barile bizimkilere faik olmasıdır. Halbuki onlar tam bir serbesti İ- şinde oynayorlar. Rusların tek- mil forları çok seri ve kafalı oy- suyorlar. Biribirlerini iyi görüyor lar. Bu arada bizimkiler üç dört ika bir akın yaptılar ve yısile gol çıkaramadık. Ruslar bu tazyika derhal mukabele ettiler ve ayni şekilde onlar da bizi skiş tırdılar, İlk golleri Bizim müdafanın ileri vaziyet te bulunmasından istifade eden Rus forvedi topu ileri sürdü ve sol İç te topu durmadan bizim kale- ye 25 pastan şüt çekti ve top ağ- İara tal gol oyunun on Ü- çüncü dakikasmda yapılmıştır. Oyun devam ediyor Bu golden sonra bizim takım biraz canlanır gibi oldu. Muavin ve forvet hattımız çalışıyor. Fakat müdafaa gene çok bozuk oynuyor Ruslar atletik kabiliyetlerine inzi mam eden süratleri sayesinde o- yunu kolaylıkla kendi İehlerine çeviriyorlar. Oyun bizim nısıf sa- bada cereyan ediyor. Ruslar biraz favüllü oynuyorlar. Bu arada bir akın yaptık, Top Hakkıda. Yal. nız kaleyi pek iyi göremedi topu avuta attı, Gene bir nannda Rebüiden gelen topu Hak ka bir kafa ile kaleye yolladı, fa- kat kaleci yerinde bir çıkış yapa- rak topu yumrukla kornere yolla dı. Korneri çektik yunda tevazün başladı. Muzaffer çok iyi bir sürüş yaptı ve müsait vaziyette iken topu vuta attı, biraz sonra devre İninci haffayım Bu devrede bizim takımda u- fak değişiklik yapıldı. Cevadın yerine Suphi, Leblebi Mehmed yerine de Niyazi girdi. Rüz oldukça hafifleşti. 4,23 te oyun tekrar başladı. Misafirlerimiz ge- İ ne faik oynamağa başladılar. Bil. hassa sanirforları çok iyi paz tew- zlatı yapıyor. Bundan dolayı Rus lar çok tehlikeli vaziyetler ihda, ediyorlar. Bizim bir akınımız es- nasmda Ruslara bir penaltı oldu ve hakem görmedi. Ruslar çek se ri bir akın yaptılar ve kaleye mât bi şbir şüt çektiler, bunu Hüsa- mettin sola bir blonjon yaparak kurtardı ve alkışlandı. Bunun he- men arkasından bir şüt daha gel. di. Hüsamettin bunu öne kapana rak tuttu ve böylelikle kalemizi büyük bir tehlikeden kurtardı. Bizim golümüz Mukabil akım yapıyoruz. Fik- ret topu bütün hızile sürerken sağ müdafi bir favi yaptı, Fikret çek- ti. Rus kalesi önünde bir kargaşa hik oldu ve Hakkı bir kafa pası ile ilk golümüzü attı. Oyun devam ediyor Bundan sonra oyun mütevazin şekilde her iki takımı devam ed saşalıktan istifade eden Hakkı . Bunun üzerine ül <anlandılar ve Mi bime bir gol daha attı lar. Bu süretle oyun iki iki oldu. Haftaymın sonlarına doğru Rus lar tazyiklerini büsbütün arttırdı. larsa da fazla bir 2 - 2 berabere neticelendi. Oyundan sonra Başvekil İs. met Paşa Hazretleri Sporcula- rın soyunma odasına £ giderek kendilerine yine ayrı. ayrı ilti- fatlarda buludular. Gösterdik- leri muvaffakiyetli oyunların dan dolayi her iki takımın kap tanları tebrik ettiler. Karagümrük - Selânik maçı Dün gayrıfedere kulüplerimiz- den Karagümrük, Çukurbostanda le ı ve güzel | bir oyundan sonra 3 - 2 galip geldi. Bazı oyuncuların pasaport mu amolesi vaktinde ikmal edilemedi ğinden evvelce tesbit edilen tarih ten bir hafta sonra maç yapmağa mecbur kalan Selânik (takımının dünkü oyunu şehri futbol meraklıları arasında büyük bir a lâka uyandırmış, o Çukurbostan stadyumu maş saatinden pek eve vel dolmağa başlamıştır. Maç nasıl oldu? Saat 3,20 de evvelâ Selânikli- ler ve iki dakika sonra da Kara- gümrük alkışlar arasında sahaya çıktılar.. Mutat merasim ald. Kale intihabmda Selânikliler kc zandılar ve oyun 3,30 da Necmi Beyin hakemliğile başladı. İlk a- kını Karagümrük yaptı. Fakat Yu nan müdafaası bu tehlikeyi kolay hıkla atlattı ve akabinde hasim güzel bir çıkış yaparak kurtardı. Oyun ilk dakikalarda mütevazin cereyan ediyor, karşılıklı hücum- lar bir netice vermiyor. Karagümrüğün tik golü Karagümrük soldan yaptığı a- kınlardan birinde Yunan müdafii « hiç lüzumu olmadığı halde - topu eliyle tuttu ve penaltıya se behiyet verdi. Karagümrüklüler bu fırsattan istifade ederek ilk böylece yaptılar. Bu gol haftaymın 11 inci dakikasında ol muştur. Şimdi Karagümrük daha canlı oynuyor, fakat muhacimle- anlaşamamaları ve yüzünden bir çok gol fırsatları heder oluyor. Selâniğin birinci golü Selânikliler bir aralık soldan seri bir hücum yaptılar. Karagüm rük aleyhine korner oldu. Korne- rin kale önünde yaptığı kargaşa- İrktan istifada eden Selânik muh- teliti sağ hafı takanının ilk golü- nü yaptı. Bu gol haftaymın 1610 mamda olmuştur. Selönik- birinde uzaktan sık: bir şütl &i ve son sayıları yaptı golde Karagümrük kale” büyük batâsı vardır. Oyun serleş Karagümrük müdafaası kale öeliklö yenisi yapunük Sehl dan bir türlü vazgeçemiyor. iki taraf ta yüzel hücumlar yapı- yor ve mühim fırsatlar kaçıryer- lar. Oyun mütevazin cereyan edi- yor. İki takan da zaman zaman vaziyete hâkim oluyorlar. Kara- sümrük orta hafı daima kenarla- r akaçıyor, muhacim hattını hak kiyle berleyemiyor. Oyun bir ara lık durgunlaştı. Karşılıklı yapı aliye klon yaral ME taym bitti. İkinci haftaym İkinci haf'aym 4,25 te başladı. Oyun gene mütevazir, fakat seri... Selânik kalesine inen Karagüm- j mı, Altunordu (İzmir) i sıfıra | rüklüler arka arkaya iki mühim fırsat kaçırdılar. Karagümrüğün ikinci golü Karagümrük müdafaası şimdi daha iyi islevor: »etekim müdefa anm büyük fedakârbıkla kur dığı top muhacım dan güzel bir akın. mı aleyhine korner. ragümrük merke e bir hamlesile Selânik m. Tarama EGE Yafa elena Ea Mİ ve beraberlik tecssüs etti, Bu gol haftaymın 13 üncü dakikasında olmuştur. Golün hızı ile oyun serilesti. Hâkimiyet şimdilik Karagümrük. | kilerde. Müdafan lüzumsuz şan- | delleri, muhacim hattı faydasız | drüblinglevi bıraktı. Bir aralık Karagümrüklüler sağ cenahlarile güzel bir alın yap tılar ve merkex muhacimleri Rıza vasıtasile galibiyet gollerini atma ğa muvaffak oldular. Karaşüm- rük arka arkaya üç güzel akm yaptı. Vaziyetin vehametini kavra yan Selânik mukhteliti canlandı Top şimdi ortalarda dolaşıyor. Karagümrük müdafaası fedak oynamasına rağmen ağır ve müte reddit... Selânikliler bir aralık sağdan seri bir akm yaptı ve mö- him bir gol fırsatı kaçırdı. Oyun eski süratini kaybetti. İki tarafta da yorgunluk alâmetleri görülme £ ebaşladı. Ağırlaşan oyun hake- min keskin düdüğü ile ve Kara- gümrüğün 3-2 galibiyetile netice lendi. Taksim maçları Dün Taksim & stadyomunda stadyum idaresi tarafından tertip edilen turauvanın ikinci haftası oynandı. Gayrifeder> ecnebi kur lüplerin iştirak ettiği bu turnuva intizamla devam etmekte rilerimize dömifinal ve finallerin silâtmı önümüzdeki haftalarda bildireceğiz.. Arnavutköy sahasında Dün Arnavutköy sahasında #ayrifedere kulüplerin atletleri | bazı atleti kmüsabakalar yapmış- | lardır. Ping-Pong müsabakaları Haber aldığımıza göre şebri- mizde büyük bir sporcu kütlesinin alâkadar olduğu ping bung oyunu Dun turnuvaları yapılacaktır. Bu müsabakalar iki katagori üzerin- de icra edilecek ve her iki katego rinin şampiyonlarına madalya ve rilecektir. Camialtı sahasında Dün Camialtı sahasında Sö. leymaniye ile Kasımpaşa karşılaş tılar ve dostane bir maç yaptılar. Fenerbahçe B - Trabzon mıntakası Dün Rus - Halkevi maçından evvel Trabzon mıntakasile Fe: bahçe B takımı bir müsabaka yap mıştır. Bu maç tamamen dostane idi. Fenerbahçeliler Trabzonlu dostlarma çok centülmence bir o yun göstermiştir. Maç pek büyük bir fark arzetmemekle & beraber B nin attığı beş gole ile | i celbeden oyuncular bilhassa | şunlardır. da nazarı dikkati celbeden seviza | hafla sol bek iyi idi. Trabzon mıntakası NE nayışlarından belli oluyordu. İleri de daha iyi olacakları muhakkak tar. Türkiye Şampiyonu İstanbulspor final maçını hazandı.. IZMİR, 21.A.A. — Bugün Alsancak stadyomunda (yapı. lan Türkiye futbol birincili fi. nal maçında İstabulspor takı Sol açık, sol iç, santre, sie futbolü iyi benimsemiş olduğu az | karşı üç sayi ile mağlüp ederi Türkiye şampiyonluğunu zanmıştır. Türkiye eskrim birincilikleri IZMIR. 21. A.A. — Türki- ye eskrim birinciliklerine dün akşam saat 17,30 da Halkevvin de başlamıştır. Proğram smuci bince milli kılıç takımı ile İs- tanbul 932 kılıç takımı arasın da takım mübarezesi yapılmış ve neticede 16 mübarezeden ## kiz mübarezeyi milli takarm kizini de İstanbul takımı kazs mıştır. Milli takım 15 taş, İs tanbul takımı 25 tuş almıştır. Milli takım. İlhami, Enver Fuat ve ihtiyat Muammer B*Y ler ve İstanbul takımı da Or han, Adil, Nihat, ve Cihat Be” lerden teşekkül etmiştir. Hanımlar ve küçükler Blör? mübarezesinden on iki yaşınd& ki Nihat üç hanıma galip rek birinciliği almıştır. Hanı lardan birinci Suat Hanım (İs tabul), ikinci Neriman (İsta bul), üçüncü Sabiha Hans (Ankara). Ferdi kılıç ve flori seçmel? rine bugün yapılacaktır. Anharada sonbahar at koşuları ANKARA, 21. A.A, — So” bahar at koşularının üçüncü hafta koşuları bugün £ yapıldr Hava güzel, saha çok kalabalik tı. Bilhassa dördüncü ve P* şinci koşular seyirciler tarafi” dan heyecanla takip edildi. B4 hafta yarışlar karşı artan bi alâka göze çarpıyordu. Birinci banal üç yaşmda, ke" E kazanmamış, yerli, arap ©“ ek ve dişi ta; arasında İk Bu koşya beş hayvan girdi. zım Efendinin Efesi birinci Murat Efendinin Serdarı ikin” ci, Binbaşı Şevki Beyin Avcı#' üçücü geldiler, İkinci koşu 932 senesinde sf tı yüz liradan fazla ikrami)* kazanmamış üç ve daha yuk#” yaşlı haliskan İngiliz at ve &” rklar arasında yapıldı. Me#f fe 1600 metre idi. Koşuya $ ren üç hayvandan Akif Beyin Bedyarı birineb Anna Sabri B* yin Pazarı ikinci, Yüzbaşı Hi İlsu Beyi Mesterembolu güncü oldu. Üçüncü koşu 2600 messfel! idi. Dört ve daha yukarı yaşi” ki yerli ve Arap ve kısraklar8 mahsustu, Koşu iki hayvan # rasmda yapıldı. Mehmet Tayyare birinci ve Kâzım # | fendinin Yayuzu ikinei si Dördücü koşu üç ve dahi karı yaştaki Haliskan eb ai ve karaklar arasında yapı Mesafesi 2000 metre İd leri sekiz hayvan met ve Fikret Beylerin Pipet birinci, Mm. Anna Sabri Beji” Jasoku ikinci. M. Aliotini? Gosseri üçüncü geldi, Beşinci koşu üç ve daha karı yaşlı yerli ve arap 8 kısraklara mahsustu.Sekiz Pİ yan girdi. Mesafesi 1600 Ze ek re idi. Emir Salik. Efendini Klasa birinci nelik et Hi is Zeynel Efendi Sa Nasibi: ime Ahmet ve Fikr in Maltayı aldı. Kütahyada futbol KUTAHYA. 21.A.A. — . tahyanın Halkevi Eskişehir kulübü arasında gün yapılan maçı 3-1 ml takımı kazanmıştır Doktor Rusçuklu Hak Dahiliye hastalıkla” mjikobas öge Cumadan manda hergün sonra saat (2,30 dan 567 tanbulda Divanyolunda 118 rakı hususi dairesinde debili İılları muayene ve tedavi #İ“ belen: İstanbl 22396. di