24 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 TEŞRİNİEVVEL 1932 7 inci sene No. 2409 NUSHASI 5 KURUSTUR Türk. Fransız Anlaşması we Son günlerde Fransa ile Tür- arasında bir anlaşma ze- Wini bulunacağından. aradaki Mirüzlü meselelerin halinden Mi sik bahsedildi. Doğrudur: Meseleleri halletmek, mn varmak için iki mem- nı resmi mümeasilleri ara- ipa müzakere devam ediyor. Müzakerelerin müsbet bir Ye varması ümidi de kuv- Birkaç gün evvel İs- leri tarafından kabul e- Suriye büyük komiseri Ponsot; bir gazeteciye: memnuniyetle karşılana- Kk bir şey olduğunu söylemiş- amirince şaşılacak şey, Mecilmesidir, bugüne kadar u- > gitmesidir. Acaba bir fert | aklı selimi | tarafa atmadan Paris ile | Çim ki. mantıkı, ra arasındaki düzensizli- anlaşmamazlığın devamını , faydalı ve sebepli göste- in? Suriye hududu. şimendifer i» Suriyedeki emlâk i» kuponlar meselesi... iye ile Fransa srasındaki meseleler düşünülür- r akla geliyor. Bu Frugi Hz. İrandan bir de Hariciye Vekilimizin Tahran'ı zi- yaretini inde için Cumhuriyet bayra mında Ankara'da bulunmak © üzere bugün şehrimize geleceği yazılan İ- ran Hariciye Nazırı Frugi Hz. nin dün Paris'ten hareket ettiği anlaşıl- mıştır. Frugi Hz. refakatinde Abbas Gilu Han Garip ve Musa Han Nuri İsfendiyari olduğu halde çarşamba sabahı ekspresle Sirkeci'ye vüsd o lacak, merasimle karşılanacaktır. Frugi Hz. ni hudutin hükümet namma karşılamak üzereRefik Âmir ve Hariciye Vekâleti namına istikbal için İran İşleri şubesi muavini Cev- det Beyler dün Ankara'dan gelmiş. lerdir; bu alışam Edirne'ye gidecek- Hz. için © Perapalas'ta bir dak ihzar edilmiştir. Çarşamba gö- - | mü müşarünileyk şerefine Vali Mo i meseleler; Fransa cep- izde ayni derecede kuvvetli hak ve hayati bir mahiyet in Muhakkak ki, eye vatandaşları, iki cü po arasmdaki ikilâflerın, im için hiç bir tehlike ve hiç bir mâna ifade etme. ya böyle küçük şeylerden iba ME olduğunu bilselerdi, şimdi- adar şuurlu bir müdahale, ear i bir tazyik ile hükümet. İşi uyuşma mecbur eder. “e da var ki; Türk - Fran- anlaşmasının bu kadar ge- sine sebep; ihtilâflı me. in içinden çılalmayacak güç olması değildir. Ni başlı sebepler arasında is hükümeti üzerinde dahil- ve hariçten yapılan tahri- unutmamak lâzımdır. M. iot'nun hükümete geçme- havayı düzeltmekte mühim mil olduğu muhakkaktır. ayni derecede muhek- ki, Parise hakikati an a, iki memleketi biribiri yaklaştırmak (o mesaisinde renin mes'ul ricali kadar, büyük elçisi Conte de 'un büyük tesiri olu- İN Muhterem elçi; Paris ile irene uyuşmasından Ti ie adar Fransanm da ii edeceği kanaatindedir. Su- siyasi hâkimiyetini ida- Yi Ştmek ii isteyen bir devlet, rkiyenin samimi dostluğun- müstağni kalabilir mi? im görüşümüze nazaran » Fransız O anlaşmasının neticesi; böyle tâli halli dairesinde Bu anlaşmanın siya- mali sahalar. i bir devlete veya dev- zümresine karşı hasmane Bütün bu mantıki mülâhaza rağmen söyle bir sual akla Acaba, Türk - Fransız anlaş *. umulduğu gibi. mutlaka edecek mi? Bu tered- Ve endişe şundan doğuyor: * Diplom ve politika Ysk etlerine fazla oan olmaz, sebep ve mâna kal- olan öyle meseleler gör- senelerce sürüklendi, hittin B. tarafından Perapalas'ta bir öğle ziyafeti verilecektir. Frugi Hz. ayni akşam Ankara'ya gidecek ve 2 teşrinisaniye kadar orada kalacaktır. Ankarapalas'ta ikameti için bir daire hazırlanmıştır. Ankarada şerefine müteaddit ziya- fetler verilecek, resmi kabuller ter- tp olunacak, İran sefareti de bir zi- yafet keşide edecektir. Frugi Hz. Ankara'da Reisicümhur Hz. tarafından da kabul buyurula- caktır. Frugi Hz. ile birlikte Ankara'ya gitmek üzere, bugün . Tahran'dan karşı k M. Mussolini” İfalya Başvekili M. Mus- solini cenapları TORİNO,23 A.A, — M. Müsso faşizm siyasetinden © bahseden | mühim bir nutuk irat etmiştir. Du- mmm durdu. Yalnız şu muhakkak ki, Ankara ile Paris arasmda bir uyuşma olursa; tarihe gömül- müş olan Türkiye - Fransa an'- anevi dostluğu için yeni bir de- vir başlayacak vebu dostluk beynelmilel münasebetlerde er büyük bir sulh ve itilâf âmili olacaktır, Siirt Meb'usu MAHMUT çarşamba İran Hariciye nazırı 2 teş. rinisaniye kadar Ankara'da kalacaktır.. Frugi Hz. Gazi Hz. tarafından da kabul edileceklerdir. heyet geliyor İran Hariciye nazırı Frugi Han Hz. Batum tarikile İran sabık o İktisat Müsteşarı Hasan Han Rayat, Kolo- | nel Muhsin Han Diba ve Culâm Rı- 7a Han Nursat'tan mürekkep bir he- (3 yet şehrimize gelecektir. Fragi Hz. nin Ankara'yı ziyaret- | Gazi E Hz. günü İstanbula geliyor | nkarmüz sanini tezahü- ratla karşılandı ANKARA, 23 (AA) — Reisicümhar Hazretleri bera berlerinde Böşvehit İsmet Pa- şa Hazretlerile Hariciye Veki- di Tevfik Rüştü, Dahiliye Ve- kili Şükrü Kaya, Iktısat Vekili Celâl Beyler bulunduğu halde bugün saat İ2.15 te şehrimize avdet buyurmuşlar ve — İslası İyonda Büyük Erkânı ' Harhiye Reisi Müşür Fevzi Poşa Haz İretlerile Vekiller, mebrsiar so firler, mülkü ve askeri erkân tarafından harşılanmığlardır. Gazi Hazretleri gerek ma. vasalat ve gerek (istasyondan) müfarekatlerinde istasyonun iç ve dışında toplanmış olan bin- larca Kalk ve sönek leşi leri tarafından çok samimi te- zahüratla “karşılanmış, piyade, süvari, jandarma ve polis kıt". aları tarafından selâmlanmış- tar. Fransızlarla Müzakere İtilâfnamenin ya- kında imzalan- ması muhtemeldir leri iki komşu memleket arasındaki | dostluğun bir kat daha kuvvetlenme sini mucip olacağı tabii addedilmek tedir, İtalya Avrupada hekemonyaya oyacak! nin bir nutku “ Bir sene evvel söyledim borç. lar işi üzerine sünger çekmek zamanı gelmiştir iy çe, ezcümle şöyle ze, KE yen” takip ve tatbik ediyor. Uzun zamandan beri Torino, ey İtalya'nın muzaffer ser ii, korkma! hadi, İtalya, hasta olan milletler cemi- yetini terketmiyecektir. Zira bir has 4 büyük garp eyni ri mesaisi, mul canuna istinat giye yla .- sayişi tesis etmeli ve iktisadi buhra. nin önüne geçmelidir. Almanya'nın hukuk müsavatma İ ait olan talebi doğrudur, fakat AL manya teslihatın tahdidi konferansı | içtima edip dururken yeniden silâh- lanmağı istiyemez, İ Konferans akamete © uğradıktan | sonra Almanya artık teslihatın tah- didi konferansında kalamıyacaktır. Duçe, netice olarak, "İtalya, Avru pa'da her türlü Hi 'ya ve bilhassa gayri adilâne bir vaziyet ih das eden, her türlü İ karşı koyncakter.” Demiştir, Mütcakıban, harp borçları mesele- sine telmih eden M. Mussolini, şöyle (Devsmir 2 inci sabifede) Fransız” söfiri Kont Döchambrun cenapları Türk - Fransız müzakeratı- mı intaç etmek (üzere Fransız sefirinin bugün Ankaraya ha- reketi muhtemeldir. napları çarşamba günü Harici- ye vekili ile Ankarada temasla rma başlayacaktır. Müzakera- tm yakın zamanda beklenen ne ticeyi vermesi ve itilâfnamenin Akarada imzalanması muhte- mel görülmektedir. İ Balkan Konferansı Romen hariciye nazırınıu nutku BÜKRF3, 23 AA — Üçüncü Balkan k dünkü küşat eelsesinde Hariciye Nazırı M, Titu- letco şu mutlu söylemiştir: 'Burada temsil © edilmekte olan dost milletlerin mümtaz devlet reis- lerini kral ve bülümetim narama amlar ve sulh davası ve "milletlerin kardeşliği uğrunda çalışmak üzere Romanya topraklarına gelen sizlere hararetli temenniyatta bulunurum. İ Sulh, harbin mevcut olmaması de mek değildir. Sulh her şeyden evvel karşılıklı itimat ve anlaşmaya müs- tenit bir haleti sihniyedir. Sulh ilân edilmez elde edilir. Sulhu muzaffer kılmak için sarfedilecek © gayretler diğer her hangi bir zaferin icap etti- receği gayretlerden daha cetin olur ve daha uzun sürer. Bunun içindir hekemonyaya | ki sulh mücadelesinin mukaddes bir mahiyeti vardır. Bu © mücadelenin ayni zamanda yaradıcı hareketlerin &n büyük iki düşman: olan şüphe ve (Devamı 2 inci sahifede) Sefir Ce. | , Alpullunun , Beraeti İBeraet yek lemühim ve dikkate şayan esas- ları ihtiva ediyor Alpullu şeker şirketi aleyhi- ne açılan davanın şirketin ve | şirkete izafeten murahhas aza i Hayri Beyin beraetile netice- İlendiğini dünkü Omüshamızda İ yazmıştık, Dün aldığımız tafsi- lâta ve Temyiz mahkemesinin nakz ilâmı üzerindeki tetkika- tımıza göre beraet kararı pek mühim ve dikkate şayan esas- lara istinat etmektedir. Tem- yiz mahkemesinin, İstanbul sulh ceza dairesinden - verilen kararı bozmasında âmil olan en mühim noktaların bülâsası şu- dur: Alpullu şeker şirketinin mâ nevi şahsiyetinin de mahkümi- İ yetini intaç eden hâdisede ha- kiki mes'ulün tayini ile cezası- nın ona tevcihi icap ederken bu cihetin yapılmaması kanuna muhalif görülmüştür. Diğer ta raftan, 17 şubat tarihinde mez. kür şirket bayilerine 40,20 lira olduğunu isbat eden evrak ve vesikaların tetkiki ile keyfiyet. zikrolunan şirket ve bankadan ve icap ederse mezkür vesika- lar münderecatma göre hâdise den malümatı olduğu ve hattâ, İ satış bedelinin tenzili hususu- nu Üş etine emretmiş ol duğu w an İktısat vekâle- tinden istizah olunacaktı, Ve lüzumu halinde Uşak şirket ve sanayi bankası defterindeki ka yıtlar tetkik ettirilerek netice- ye göre karar verilmesi icap €- derdi. Halbuki. mahkeme, bu delillere temas etmemiştir. Mahkeme kararmda bundan manada, asr! bayii isbat hususun da bir ehemmiyeti olmayan makbuzdan ve teslim edilen malm Alpullu şirketi malı oldu ğundan bahsederek satışı Alpul lu şirketine izafe etmiş ve Al- pullu şirketinin bu alım ve sa- tımda hayirhah bir mutavassıt olabileceği o ibtimalini nazarı dikkate almamıştır. Kararda. Alpulunun bu tarz- da hi cürüm unsurla- rının ne suretle meydana gelip suç teşkil ettiği de izah nedil- meden geçiştirilmiş, ve lâzım mamül şekercilere rak verildiği iddia olunan şeke rin pek az zaman sonra 34:40 dan kat'i satışa tahvil edilmesi, henüz hilâfı sabit olmayan bir iddia iken bu muamelenin 1913 (Devamı 2 inci sahifede) Kâzım Pş. Hz. B.M. M Reisi Küzm Paşa Hz. bugün Ankaraya avdet edeceklerdir. İtalya ile Mukavele ANKARA, 23 (Telefonla — Maliye müsteşarı Ali Bey bir, iki güne kadar Anka- rada bulunarak İtalyanlarla ya pılan borç para mukavelesini hükümete Me Orada işi, ne? ORHANGAZİ (Milliyet) —Orhan- gazi'nin Çakırlı köyünde Necati B. adiyle gezen ve hüviyetini saklıyan Agop isminde bir Ermeni tutulmuş tur. Agobun üzerinde bir de tabanca bulunmuştur. Siirt Meb' "usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Dün Rus ve Yunan takımlarına yenildik Ruslarla maç çok sert oldu ve bu yüzden kaybettik.. Ruslar :4. H. S: 0., Yunanlılar:3 Pera:l ayrıca hususiyeti haizdi. Maç sa- ne nazaran daha az kalabalıktı. Şehrimizdeki Rus kolonisinin he- men hepsi orada idiler. Cuma günkü maç tafsilâtını de yazdığımız gibi, Rus lar, atletik meraya İtibarile bize çok fnik bir vaziyettedir. Buna in zimam eden vücut kabiliyetleri de oyunu kendi lehlerine çeviriyor. Yalnız dünkü oyan lüzumun- dan fazla sert oynandı. Ruslar kendi oyun sistemleri — dolayısile sert oynuyorlar. & Bizimkilerse o sertliğe mukabele ederek oynadı- lar veyanıldılar, netice | itibari Ruslar bünye ve boy itibarile bi- zimkilerine faik olduğu için bizim tatbik ettiğimiz sert oyun sistemi alarm lehine oldu. Diğer bir ku wrumuz da topu çok fazla hava landırmamızdır. Onlar daha çar buk topa yetişebiliyorlar ve eli- mizdeki fırsatı da bu munnmida- IDevamı 6 ıncı sahifedel e Yakında.. 93 felâketi başımıza nasıl geldi?.. Yeni tarihi tefrikamız 85... Bu sayı bize pek acık-| lı bir zamanı hatırlatır: 93 de- E yince bir yandan Abdülhami- in millete bir o aldatmaç larak yaptığı ve bozduğu is Millet meclisi oyuncağı, öte yandan Tuna boylarından tâ E Yeşilköye kadar gelen Rus or- E duları akla gelir. Bütün bu felâkeilerin bay- E huşu yıllarca İstanbulda Rus BE büyük elçisi olarak oturan bir EZ adamdır: Ceneral İgnatiet... Bu adam, Abdülaziz zame- nında sarayın ve hükümet «- damlarının . damarlarına gir dam, Bosnalıları ayaklandır. | mış, Sırpları ve Karadağlıları | ayağa kaldırmış, Bulgarlara baş kaldırtmıştı. Türk orduları bunların her birile dövüşe dö- vüşe kuvvetten düştüğü saman gene bu adam Rus ordularını dam Rus murahhas olarak Ayastafanos'ta Türklere öldü- rücü bir muahede imzalatmış- & Yeni tefrikamız bu adamın Rusçe basılmış bir hatırasına dayanıyor. Başka bir dile çev- rilmemiş olan bu hatıra, İgna- #efin yalnız Edirne ve Ayas- tafanos'ta yaptığı işleri anla- Yakında okumağa başlıya- | cağınız 93 felâketleri ve İgna- tief, bütün bu işleri en ince ve gizli noktalarına kadar anla tan bir yazıdır. Tarihin içine yalan katmaz; yazdığı her vak'ayı olduğu gibi gösterir. Bununla beraber bir roman gi- Yazı da açık ve sade türke gedir. Her okuyan ne demek istenildiğini kolayca anlıyacak. Hem tarihi öğrenecek, hem de acıklı ve gülünç tarafları olan bir hikâye okumuş olacaktır. PEK YAKINDA