28 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

7 de hazırla, kavemet edildiği takdirde bir çıkacağını düşünerek, bu İimameyi imza etmedi. Farta i de istifa etti. Krala fa- İİ it idaresinde tahtını temin e- Fi ve TERME. 1932 7 inci sene No. 2413 NUSHASI 5 KURUŞTUR Faşizmin onuncu Yıldönümü İsimle Bugün İtalyanın, mukaddera: faşist idaresine ve Musolini- günün onunru yıl On sene gel li İtak galip olarak makinesi şiraze: münakalât alt üst olmuş, lar yükselmiş, paranın kıyme- üş, her tarafta menmımi- pe alâmetleri belirmiş. a yer yer komünist ediliyor. Ve bun! ler mücadek ki Faeta | eri de Bu melik Spr bir adam “ettikten sonra #enesinde (İtalyaya avdet e Avanti nammdaki - sonra Kfiştirdi. Bu yüzden de sos: fırkasından ihraç edildi. İtak- sosyalist Frrkası, Avrupa ii yegâne sosyalist fırkası idi İN sonuna kadar harp aleyhtarlı- muhafaza etmişti. Diğer s08- Halat fırkaları, bilhassa Alman- , harbe taraftar olmuşlardı. olini Popolo ditalia gazete harbe şiddetle . Har “siyah Ni tesis ederek inden mürekkep bir cemi- teşkil etti, Bu cemiyet 1921 inde Romada aktettiği kon. ğı da kabul ettiler. O za- kimse tahmin etmemişti ki tam bir sene sonra imi ve faşistleri İtalyaya hâ. Faşist sosyalist olmayan işçi *derek komünistlerle müca- etti. Deylete terettüp eden ve mülkiyet hakkınm mu- meselesi tedricen faşistlere Yaşamış olan Tiberal devlet zaferi kazanan genç in mefküresine uygun bir ba- İS getirmek”. On senelik faşist si. nin ruhu bu kısa cümle içi- Mağdırılmıştır. Bundan ni, sonra da İtalyanm onuncu yıl dönümünü idrak li Roma üzerine yürüyüş ha- i başladı. Musolini Romaya makara gidileceğini ilân et- ii: “Dört seneden beri İt etmek Zayıf ve âciz Facta hükümeti İNE Kömleklere karşı mukave- İĞ etmefe hazmlandı. Hati imzalatmak bir emir. me Fakat kral, olmuş- 'neta'dan sonra kral kabine ogi vazifesini Salandra'ya tev- aşistleri de ihtiva ede- hükümet teşkiline teşeb Fakat Müeolini eski par- —. sekilde bir hükümet teş- e larakat eimediğinden Salandra'nın tavsiyesile baş- Masoliniye teklif etti. gün İtalyada fn- z İyada faşist idaresinin on bir plânçommu yapmak bir iş değildir. Musol çıkarken, politika i iskat ederek, artık öm- yaşamış bulunan hil sistemini kaldıracağını ve kazanan Er TE: ül i £ an devlet sisteminde bir yi ij i hi T sistem yaratmıştır. garbi Avrupa dev- büyük derdi olan sermaye arasmdaki a- iği de İhdas ettiği korpo- N sistemi ile izale ederek Sym sistem meydana Bir rejimin o muvaffa- Mapa 1 ya payetli sahasındaki te öleüimeke lâzım gelirse, faşist rejiminin bu muvaffakıyeti daha dir. İtalyanın her tara, untazam yollar yap-lınış, yeni baştan Meme edil- sahalar açık. nede yeni le Halya ME lvlein dünyü müvazene il a li Salandra, Grandi ve Vec- | buzündi idaresi teessüz etmiş bulunu- | ANKARA, 27 (A.A.) — Iran Hariciye Veziri Fürugi Han Haz retleri ve refakatlerinde bulunan zevat bugün şehrimize gelmiş ve istasyonda Hariciye Vekili Tev- ik Rüştü Beyefendile Hariciye müsteşarı Numan Rifat, teşrifat U. müdürü Şevket, Rus sefiri M. Suriç cenapları, Hariciye Vekâle- ti erkânı tarafından istikbal edil - | miştir. Fürugi Han Hazretleri | tren- den iner inmez Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyle | samimi musa- fahada bulunmuş ve karşılamağa gelen zevat kendilerine takdim e şehrin farisçe boş geldiniz yazılı ve iki milletin milli renklerile methaline bir tarafında birer tak kurulmuştu. Ziyaretler ANKARA, 27 (A.A.) sabah şehrimize gelen İran Hari. tahsin edilen dairede bir müddet istirahatten sonra refakatinde ran Büyük elçisi Sadık Han bu- Tunduğu halde sant 11 de Harisi- ye Vekili Tevfik Rüştü Beyle Baş vekil İsmet Paşa ve B.M. M. Meaaaameresesese zi Furugi Han dün Reisicüm | tarafından kabul buyuruldu.. Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey Reisi Kâzım Paşalar Hazeratr Başrekilin ziyafeti ANKARA, 27 (A.A.) — Baş vekil İsmet Paşa Hazretleri bu- gün İran Hariciye Veziri Füruçi Han Hazretleri or bir — ziyafeti vermiştir. ette Hari ciye Yeki Tevfik Rüştü Beye- Her tarafta bayram hazırlığı yarın Cümhuriyet bayramının bü- İs | tün hazırlıkları ikmal edilmiştir. Resmi, hususi binalarda elektrik- İe tenvirat için tertibat alınmalı. İ | tadır. İlk mektepler talebesi si nıflarını bayraklar ve renkli kâ- ederin süülemektedirler. Mektep ler varın ve ireler le yalnız yarm e se ve orta mektepler mler esi resmine iştirak edecekler- lir. İlk mektep talebesi yarm sa» kı Yarm Vilâyette yapılıcak ka- bal proğramı şudur; yek 10 w kırk be- fakıyeti İtalya harici münasebat sından on sene evvelki zamanla kıyas kabul edemiyecek o derece- de kuvvetlidir. Versailles sulh onferansında ihmal edilen İtal- bugün hak ve menfaatinin allâk ettiği her meselede sözü- Fakat faşizmin en büyük mu- vaffakıyeti maddi sahadan ziya- de manevi sahadadır. 19 uncu as- rm dağınık İtalyasından bir ga- yapılıyor Cümhuriyetin yıldönümü parlak merasimle tes'it edilecek bul merasimi yapılacaktır. A): İstanbulda bulunan meb'- efendiler. us Bey: > B): Kolordu kumandanı Paşa Hz. ve bilümum erkân ve ümera- yı askeriye. C): Darülfünun Emini. Ç): Inhisarlar Umum Müdürü ve şube müdürleri. “5: Vekâletlerre mensup yi anüdürl s' ve şehir dahilindeki ka zalar kaymakamları. : Maarif Müdürü ve muavi- İk tedrisat müfettişleri ve âli Nise ve orta me, müdür ve müallimleri ve bilimum mek- tep muallimleri. K): Nafia başmühendisi ve Ziraat ve mühendisi, 1): Sahak melik ve merke deki hükümet hekimleri ve sahil sıhhat ve sıhhat vekâleti teşkilâtı na dahil diğer bilâmum sıhhi te şekküllerin reisleri ve sıhhi mü- esseseler müdürleri. N): Müftü ef. ve Evkaf müdü- O): Belediye erkân: (Belediye ye merbut sıhhat müdürlüğü ve sıhhi müesseseler nrüdiranı da bu meyandadır) umumi meclis âza- “. yl lee re ve baro heyeti. R): Umumi menfaatlara ha- (Devamı 6 ıncı sahifede) bir hedef ve bir ümüt otrafın- ğreimemi azimkâr ve müte- sani bir İtalyan milleti meydana ir, Bununla Beraber, Duçe ha faşizmi hedefine varmış te- lâkki etmiyor. Dün ajans telgraf. ları faşist liderinin şu sözleri söylediğini | bildirdiler: “Faşizmin İtalyan milletini yetiştirmesi için ve ona hakiki vicdanmı ve birli- ğini bahşetmesi için daha otuz sene lâzımdır.” Ahmet ŞÜKRÜ İran hariciye nazırı Gazi Hz. nin nezdlerinde | bir saat kalmıştır. Hariciye veki. linin ziyafetinde samimi nutuklar söylendi.. & erkânı hazır bulunmuşlardır. Reisicümhur Hz. nin nezdinde ANKARA, 27 A.A. — Reisi cümhur Hazretlöri bugün saat 17 de İran Hariciye veziri Furu gi Hanı Hz, ni Çankaya köşkle rinde kabul buyurmuşlardır. Kabül merasiminde O Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyle İ- ran Büyük elçisi Sadık Han ha- zır bulunmuşlardır. Fürugi Han Hz. leri Reisi- hur Hz. Fransızlarla İtilâf Dün bir iv prötökol ve bir itilâf- name imza edildi ANKARA, 27 (AA) — Fransızlarla aramızda Suriye | | | riciye Vekili Tevfik Rüştü Be- yefendile Fransa Büyük Elçisi Kont dö Şambrön cenapları «- rasında imza edilmiştir. Türhiye - Fransa münase-| batının dostane bir hava içinde dümhur Hz. lerinin yanında bir | saat kadar kalmıştır. Hariciye vekilinin akşam ziyafeti ANKARA, 27 A.A. — Hari ciye Vekili Tevfik Rüştü Bey bu akşam İran Hariciye Veziri Fürugi Han şerefine Ankara Palasta bir ziyafet © vermiştir. Ziyafette Başvekil İsmet. B. M. Meclisi Reisi Kâzrm - Paşalar Hazeratı, vekiller, | İran sefiri Sadık Han ve sefaret erkân hariciye vekâlet erkânı hazır ÜDevamı 6 met sahitede) Köylüler siğara kâğıdı yerine kullanıyorlarmış Sigara kâğıdı hükümetçe in- hisar altına (o alındıktan sonra beyaz kopya kâğıtlarının ithali ve ticareti de menedilmişti. Be ».»2| yazdan maada renklerdeki kop Ahmet Rasim için.. Bugün bir ihtifal yapılıyor.. —— İhtifal nerede ve nasıl olacak? Ustadın ölümünden bir narta ön- ce Mülliyet fotoğraf muhabiri ta- rafından çekilen resmi Üstat Ahmet Rasim Beyin ha- trasını tâziz için Matbuat Cemi- yetinm teşebbüsile bugün saat 16 da Musiki san'atkârları cemiyeti- nin Beyoğlunda Bursa sokağında ki merkezinde bir ihtifal yapılacak tar. İhtifalde bu yarım asırlık kıy harririn eserleri okuna- güzide şarkıları söylenecel stadı sevenler bu ihtifalde bakkemklerin. İbtifal münasebetile © Ahmet Rasim Beyin vefatından bir hafta evvel Heybelinda gazinosunda hu susi fotograf muhabirimiz Hilmi | B. tarafından alınan bir fotografı nı dercediyoruz. Foto muhabiri- miz üstadı gazinoda görünce he- minizi alacağım, demiştir. Ahmet Rasim Bey, bu sırada ilingir sofrasmı O kurmuş, hafif Serti içiyordu. Üstat, fotoğrafı nm gazetede çıkacağını öğrenin. ce; hemen masanın Üzerindeki şi- se ve kadehleri (kal ve kendine çeki düzen verdikten son ras — Şimdi resmimi alabilirsin, demiştir. : . Bu akşam radyoda genç mu- harrirlerimizden Sehap Nafiz B. ya kâğıtları memnu olmadığın- dan bunlardan külliyetli miktar da ithalât yapılmakta ve köyle re kadar sevkedilerek ( bakkal dükkünlarında bile satılmakta- dır. Köylülerin bu renkli kopya kâğıtlarını satınalarak siğara kâğıdı yerine kaçak tütünle iç- tikleri anlaşılmıştır. Yeni harflerden sonra . yazı makineleri teammüm ettiği ve köylerde kopya kâğıtları isti- maline lüzum olmadığı için ka çak istimalini arttıran o renkli kopya kâğıtları ticaretinin - ha- kiki ihtiyacı tazyik etmiyecek surette. bazı kayıt ve tahdidat altına almması zaruri görülmek te ve bu hususta tetkikat yapıl maktadır. Amerika sefiri Geldi Hükümeti tarafından Vaşing ton'a davet edilmiş olan Ame- rika Müttehit Hükümetler An- trenle An tir. Ali Rana B. An- karaya gitti rükler ve İnhisarlar Vekili Ali Rana B, dün akşam Ankara'ya gitmiştir. Recep B. ci teşrini ayınm ortalarına doğ” İyi geleceği beklenil- Zeppelin Amerika- ya vardı ee ee BAŞ AŞ Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Hafta tatilinin kaldırıl masına taraftar yok.. Belki cuma yerine pazar umu. .. mi tatil gü olabilir!.. Pazar gününe en çok piyasa ile alâkadar olanlar taraftardır.. Hafta tatilinin © tcaretnaler için mecburiyet halinden kaldırılması, iş hacmini genişletebileceği yolunda or taya bir fikir atılmıştır. Bu mevzu etrafında alâkadar bazı zevat İle görüştük. Ticaret <umanin pazara tah viline taraftar olup bu hususta bir iki sene evvel bir de teklif yapmış, ayni meseleyi mecliste Kavalalı Hü- seyin B.de teklif etmişti. Bu suretle damlarının maruz kaldıkları eki Dın ber günü çalışmak imecburiye- memur sınıfın tatil tinde bulunan Tatil gününün pazara tah. vilt hakkında ilk teklifi yapan Kavalalı Hüseyin B. 93... Bu sayı bize pek acık- h bir zamanı hatırlatır: 93 def yince bir yandan din millete bir Abdilhami- aldatmaç olarak yaptığı ve bozduğu Millet meclisi oyuncağı, öte yandan Tuna boylarından tâ Yeşilköye kadar gelen Rus or. duları akla gelir. Bütün bu felâketlerin bay- huşu yıllarca İstanbulda Rus E 2 büyük elçisi olarak oturan bir adamdır: Ceneral İgnatiet... Bu adam, Abdülaziz zama- nında sarayın ve hükümet a- damlarının damarlarına gir. miş, devleti zayıflatacak her çareye baş vurmuştu. Bu a dam, Bosnalıları ayaklandır. muş, Sırpları ve Karadağlıları Ruslar (Balkanları yarıp yırtarak İstanbul kapılarına dayandıkları vakit gene bu a- dam Rus murahhas olarak Ayastafanos'ta Türklere öldü- 1 Teşrinisani Salı. 93 felâketi başımıza nasıl geldi, İgnatief ne diyor? Yeni tarihi tefrikamız rücü bir muahede imzalatmış- Yeni tefrikamız bu adamın Rusça basılmış bir hatırasına dayanıyor. Başka bir dile çev. rilmemiş olan bu hatıra, İyna- tief'in yalnız Edirne ve Ayas tafanos'ta yaptığı işleri anla- Yakında okumağa başlıya- coğnız 93 felâketleri ve İgna- tief, bütün bu işleri en ince ve gizli noktalarına kadar arla- tan bir yazıdır. Tarihin içine yalan katmaz; yazdığı her vak'ayı olduğu gibi gösterir. Bununla beraber bir roman gi- bi tatlı tatlı okunabilecek bir yolda yazılmıştır. Yazısı da açık ve sade türke gedir. Her okuyan ne demek istenildiğini kolayca anlıyacak. Hem tarihi öğrenecek, hem de acıklı ve gülünç tarafları olan bir hikâye okumuş olacaktır. 7 Teşrinisanide başlıyor ÂDEM ve HAVVA Yeni romanımız Falih Rıfkı Beyin romanı yakında bitiyor. Bundan sonra genç muharrir Yaşar Nabi Beyin ve Havva isimli bir romanını neşre- deceğiz. Pek ziyade heyecanlı ve meraklı ol- duğu kadar güzel bir uslupla da yazılmış olan PERMANBUK, 27. A. A. — Graf | bu eseri şimdiden okuyucularımıza tavsiye ederiz.