28 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

28 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Şanghay o Ekspresi ği Oynayanlar Marlene Dietrich ârner Oland Ülive Brook Anna May Vong Marlöne Districh'in son çevir- Üği filmlerden biridir. Anna May 'un da rol alması filme tam Mühasile lokal rengi vermiştir. zu şudur: Pekin isttasyonu, Şanghay oks- it her milletten bir çak ha- İçinde büyük bir seyahat yap- Mak üzre hazırlanıyor. Etrafta İshliko kokusu var, Askerler diş- rine kadar müsellâhtır. Asilerin Mer dakika yolda trene hücum et- Meleri ihtimali vardır. pe Yolcular arasında Çang ismin- ie Şili bir tacirin pek horuna giz kp “Şanghay Lili, ismile maruf izdelaine isminde gayet güzel perest bir kadın, zarif Donald Hue- esrarlı Tren, yolcuların ve geçirmeğe rin gürültüsü arasında bha- ediyor. Vagona giren Do- beş sene evvel delicesine 2- ik olduğu “Şanghay Lili,, ile kar- Mlaştı. Kendisini ciddi bir aşka Pk görmediği için — terketmişti akat kadının güzelliği ve buse- Merin aşıyı kurtul- Itma aldı. Şanghaya ilerlerken, silâh sesleri yol ipları birden bire yerlerinden fır- Asiler trene hücum ediyor- lerin askerle- mağlüp etmesile bitti. | Çang hakikatte asilerin reisi| Nduğundan hükümet ele geç ir haf She mükabil rehin : faza ediyor. Lili ile Kılan Çang kadma aşkını itiraf > beraber gelmesini teklif edi- Kadının ret cevabı karşısında Çinli tecavüze baslıyor. Burn zö- 1) Jüzbaşı Donald aralarma gi- Minli yakmaya karar yeri ini yal " rar ve Yor. Fakat Lİli sevgilisini — affet. Mek şartile çinlinin teklifini ka- Bal ettiğini bildiriyor. Kadmın fe Üakârlığınden bihaber ayı üreket etmek üzre olan treni Li siz terkederken yanma çinli kız Hun 'ey gelip Çanı öldürdüğü ip vagondan Liliyi almasını Bu suretle tren © tekrar yolcularla sağ salim yoluna "ediyor. Büyük bir o aşkım bu fedakârlığın kıyma yan yüzbaşı Donald Lili istasyondan uzaklaşı- 'da Polonya iklâli Oynayanlar Yalviga Smosarska Vitold Conti Opera sineması Lehistanın istiklâ Şi halata güzel bir film gösteri- İ « Mevzu şudur: Polonyalılar, uzun seneler Çar i- Ürsinin boyunduruğu altında yaşa 1*tan ve ber türlü işkence ve itina İerez kaldıktan sonra, elde ettik e ne ağır fedakirliklara olduğunu göstermek — için bu emme” ve heyecanlı filmi vücu- #etirm şlerdi* 3, Srajevoda pı isyan ves an Ferdin : dın ölümüne sebep İjp övolver ku şunu , müthiş tari- ya idireyi kopardığı zaman, Polon- ie yatanının kartulacağına iman e- milli şairi Mikiyeviçin il erinin hakikat olmasına yordu. yek f 1 ip # zi in Jersi Mirski, düğününün ari LEE daf eden bir sefer cananım irette yaralanmıştır. Yara na sebebiyet veren bu tmüsa | işanlısmın malıleâinesi civa- yukubulmuş olduğundan, | te fiyetten «haberdar olan sini eve alıma, bir ihtimsenla tedaviye b ie. a İİ; fi £ 2 Pi | manında korkunç bir imi intizar... deder. Fakat , gizlics de onu kurşu- na dizmeleri emrini verir. kanatlarını açmış. vahşi askerler, onu idam yerine sürüklemeğe başlamış” lardır, Tam o sirada, ufukta, imdada ge- | len Polonya su hayali beli Pir. mü iş acaba, yetis ii . Kilmçlar nartu... tüfenklerin ma- kınizÖrneleri çıkırdar... gene müthiş ölüm müs- tererek s'ritma- tekreh dizlerini Ea başlamıştır... Uhlanlar, me.nunans bir sür'atle ilerismektedirler, hemen hemen ye- tişmek üzercdirler. Emirler verilir, silâhlar patlar, za er sesleri yükselir... orada işlerini bitiren Unlanlar, vatanlarının istiklâ rum tekmil ıçin aldıkları diğer emir- Teri ifaya koşarlar... Film, serlavhasma temamen layik | Polonyalılara şeref verecek bir kud tette olduktan manda teknik ve fo- toğrat itibarile de bir şaheserdir. Majikte | Emden Oynayanlar Louis Ralph Verner Fuetterer Renee Stobraua Dünya vukuntr arasında bir vatan perverlik ve vazife perverlik numu- nesi aranırken Emden'ın hindenizle- rine 6 ay dehşet veren kahramanlıkla rı hemen birinci derecede gelir. U- mumi harp ilân edildiği zaman Em- den bahri asferde Tschinktau'da bu Tumuyordu. İlân edilen | seferberlik | oradada mevcut bütün münasebatı inkitan uratmıştı. Bir alaman elekt. tik şirketinde şef olarak çalışan Mor | tena ayni şirkette Grete isminde bir daktilo ile nişanlı ihtiyat çavuşu olarak olan Mortens hareke divaç etmek istiyordu. Otelde izti- vaç merasimi yapılırken Emden'na mensup Petzold namında bir bahri- | ye askeri biraz sarbos bir halde an- | sızın içeriye girdi ve Grete'yi görün ce memleketinde eskiden nişanlan- * Şanghay ekspresinde baş rolü alan: Clive Brok f e Ölüm, esirin başı üzerine meş'um | i l “Emden,, filminden bir sahne muş olduğunu hatırladı. Merasim al- töst olmuştu. Fakat bu hedise har- bin bütün şahsi menafiyi ihmal et- Girmesi sebebile ciddi bir bal almadı. ve tesadüf bu iki rakibi Emdende leştirdi, İkisinin arasını bulmak için yapılan teşebbüs bir fayda vermedi. | Emden 10 ağustosda hareket ederek | Kont Sipenin filosuna iltihak etti, | Filonun yanında biraz durduktan sonra Emden yalınız başına harekâ- | tata bulunmak emrini aldığından ya | nında kömür gemisi Markomanniya olduğu halde açık denizlere yol ver- di. Hinddenizi yolunda harbe başlaya rak ozaman zarfında bütün babrı bu meyanda İndus nakliye gemisi Kinkhut ve Diplomat yolcu vapurla rını ve Bursek ismindeki İngiliz kö mür vapurunu batırdı. Bu esnada bir radya haberi Emdene Sehemsuk is- minde bir rus kruvazörünün Penak limanmda bulunduğunu öğretti, ve Emdenin kaptamı bu gemiyi ayni li- | manda esir etmeye karar verdi. Er den güpe gündüz Penak limana | yaklaşırken rus kruvazörünün ku- mandanı ve zabitleri karada madam salonunda bulunuyorlar. m süküneti; içinde Emde nin mermileri rus kruvazörünü isa: bet etti ve rus zabitleri gemilerinin batışmı sahilden seyrettiler. Emden tekrar açık denize çıktı. Uzak şarkla İngiltere arse-da Hindenizindeki düşman gemilerinin — hareklitıni ve verdikleri emirleri | İngiltereye bil. | Girmek için yegâne radiyo istasiyo- | nu Keşindeki Kerin İsland radyo | istasyonu Emden için ciddi bir teh- like teşkil ediyordu. Bu istasyon Em | denin düşman gemilerile olan hare kitini bildirmek için en iyi birvasıta idi, Emdenin kumandanm Von Mül ; ler bu istasiyonu tahribe karar ver- di, 9 teşrinisanide Emden Kering Izlandda doğru ilerledi ve orada de- imirlerdi. Von Müller emrile bir za- | kıtası istasiyonu tahrip etti. Emden kumandanının verdiği | ikinci bir e- mirle İldöderance'de: bulunan İngi- liz garnizonuna geçi: gelmeleri teb Tiğ edildi. Limanda bulunan düşman | gemisinden gelen bir cevapta ingiliz. Haftanın Programı Elhamra: Şanghay ekspresi Melek: Karım olacaksır| Opera: Polonya istiklâli Majik: Evden Glorya: Trader Hora Artistik: Zafer Etuval: Dul nişanlı Şık: Tehlikeli yollar Milli: Prensin geceleri Zor nikâh Hilâl: Yabancı bayrak altında Asri: Kilit altında Alkazar: Çanakkale Alemdar: Aşkta galip filosunun cevarde olduğu haber veri Biyordu. Avusturaliya kruvazörü Sid ney bu radiyo telegraf: yakalamış ve ihraç kıtatı kartra iken sabahım 9,40 | inde üfükte görülmüştü. Ateş açıl. dı. Bu müsademede Sidney daha u- rile Emdenin tan von Müller vaziyetin ümit- siz olduğunu anlar anlamaz Emde- karaya oturttu. Sidney ateş ke- yrağını indirmesi en na razı olmayınca Sidney ba silâh- / İngiliz askerleri yanan Emdene ne- “uz gemiye volar ateş açtı. Telefata meydan için Von Müller bayrağı indirip yakmalarını emretti. Marlene Dietrich “Polonya | İstiklâli, filminden bir sahne dan Emdeni terkettiler.Sidneyde as- keri merasim ile karşılandılar. İngil tera kıralının hususi emri ile silâhle- rım muhavaza ettiler. Ermdenin ha- yatta kalan zabitleri ve yanlarındaki Sidneyim müretebatti yanan kahra- man geminin karşısında izharı tees. sür ettiler. Melekte Karım Olacaksın Alice Menard, hovardameşrep mizge bir adamın sevimli karım li, çin karımı bir masa başında ya- payalnız bırakıyor. O sırada genç ve güzel bir delikanlı kadının ma- sasma oturuyor, mülâzemette bu- Tunuyor, hattâ kadını evine kadar takip edip “Karım olacaksm!,, di zarel ve etmek ve esirleri alınak İ | yor. O günden sonra da mütema- | diyen Madam Menard'ı heryerde takip ediyor, mektup gönderiyor, velhasıl bir dakika rahat brakımı yor. Menard'n Loulou Gazelle is- minde bir metresi vardır. Genç de | likanlı güzel kadının evine her za man girebilmek için kocasına gi- | dip kendisini metresinin eski dos— tu Henri Latour diye tanıtıyor ve tehdi kendisni hususi kâ| ola rak angaje ettiriyor. Kada: ne tamamile yerleşen genç adam, kocayı otrafmdan uzaklaştırmak için Loulou'yu Menard'la beraber | bir seyahate çıkmıya razı ediyor. Alice, Henri zannettiği gesci ko- canına şikâyet ediyor. Menard ka- rumi rahatsız etmemesi için Hen- | ri'ye verilmek üzre Louloyı'ya bi- raz para veriyor. Tabiatile para hakiki Henri'ye veriliyor,genç dam da Alice'i takipte devam yor. Zavallı kadın kurtulmak için | kocasmı bulmak üzre bulunduğu, yere gidiyor, ve Menard'i Loulou' 'nun kolları arasında buluyor. Bu sırada genç âşık ta yanım: da hakiki Henri olduğu halde ge- lip hakikati meydana çıkarıyor. Gürültülü bir söyleşmeden sonra karı koca boşanmağa karar veri- yorlar. Menard Loulou ile kalı- yor. Alice te genç adamın arzusu gibi onunla evleniyor. Artistik'te Zafer Oynayanlar Brigitte Helm Jean Gabin Andre Ros Furtınalı, yağmurun pencereleri kamçıladığı sert bir havada, Pilot Latur'un zeveesi Vera, küçük oğlu Jaki ile zovcine intizar etmekte ve onun o emada havada olmasından merak içinde bulunmaktadır. Latur, sadık makinisti Rober Nurri ile ida- | İ eğlenceli buluyor. Gloryada Trader Horn Oynayanlar Herry Karey Edvina Booth Duncan Renaldo Muta Omoolu Olive Gonden Trader Horn'u filme alan Van Dyke, Afrikaya doğru yola çık- mazdan evvel geçirilmesi muhte- mel tehlikeleri hesaba re karşı muhafaza etmek kaygu- su idi. Hastalık, yorgunluk. valışi hayvanlar, bülâsa her tehlike ken dilerini orada bekliyordu. Onun için baş rolü alan Edwina Booth”- tan bunları hiç saldamadı. Genç kadın büyük şehirler stüdyoların- da film çevirmeğe hiç te benzemi- yen bu teşebbüsü, büyük bir cesa- retle kabul etti. Az zahmet çek- mediler, az tehlik» geçirmediler. Mevzu şa Bir Afrika taciri olan Aloysi- us Horn, yerlilerle iş yapmak üz- re büyük sazlıklar arasından ge- çen nehrin cereyanına aksi istika mette ilerlemektedir. Yanında, ©8 ki dostlarından birinin oğlu Peru vardır. Ormanm tehlikelerini bil» miyen Peru, vahşi hayvanlarla ta nışıp yerlilerin barbarlıklarını gö rünceye kadar bu seyahati | çok Onlar, bi ış verişin tam cive nında il “Juju,, yani harbi mu. kaddes patlıyor. Peru dönmek is- tiyor. Fakat Hara | reddediyor. “Ben çık! seyahati bitirmeli- yim,, diyor. Bu suretle de seyahate devam ediyorlar. Bir çok sergüzest yer çirdikten sonra, vahşilerin yanım» da misyoner beyaz bir kadına te sadüf ediyorlar. Bu kadın Afrika ya ilk geldiği vakit ufak çocuğu” nu kaybetmiş, fakat çocuğum dak ma sağ olduğuna iman (etmiş ve İ izorgi vahşilerinin üzerinde icra- yi tahakküm eden bir “Beyaz İlâ- he” den bahrolundüğunu duymuş olduğundan İlâhe de kızına — kavuş mak ümidile bu kabilenin bulum- imektedir. Bu seyahat ölüm tehl olduğundan Horn onu menetmek istiyor. Kadın gideceğine yemin ediyor. Nihayet, Horn, kadın mu vaffak olamadığı takdirde onu ta ip edip kızını kurtarmağa söz ve ea Fakat zenciler kadını öldü rüyorlar. Horn ile Peru da. ilâhenin taharrisine çıkıyor! Beyazlar tarafından kandırı- ellerinden ka sandalla eve bean havada bulunmasından dolayi zaten sinirleri bozulmuş olan Vere, Laturdan pazar günü yapıla cak tayyare canbazlıkları mrüsabas- ğini öğrenince, ara” ii bir münakaşe re Ve kocasının hayatımı > tehlikeye koyduğu ka | 8 derectde > a israrı karşısında, Latur, sonra, mükcilef bir zi yafet, buna iştirak edenleri bir araya tesiri Galibin muvaffakiyetinin bulunan gen; kadın, onunla esnasında, Latur, her zamanki gibi, uzun tayy: ve kararğâhlarına posta paketleri at mak üzere gece seferi yapmaktadır. Vera Güneş doğarken ,şampanyamın verdiği sarhoşuğun tahtı tesirinde, Boba tayyare karargâhına kadar ve fakat eder ve ilk Çeri olarak onunla havalanmağa razı olur. Jakki yemek esnasında, gururla ba- basına, apnesinin Boh amca ile uçtu ğunu yumurt! Piyer Latar karısını elinden kaçın makta olduğunu anlar. Onun hatırı için müsabakaya iştirak etmediğine peşman olmuştu! "Aralarındaki mübahaseden sonra korkan Vera, tayyare meydanına ko Kocasını orada bulamaz. Deli eve geldiği vakit, radyodan, ko casının cosurane Paris-Nevyork sefe rinime teşebbüs ettiğini öğrenir, İ Bir vapur onları Fransaya getirir İran uçtukları tayyare karargâ l şar gibi hında nadim ve müteessir olan zev- cesi ve çocuğu muhabbetle kolları 2- rasma atılırlar. Latur, zaferi kazanmış, muvaffak olmuş ve zevcesine erkek kudretini hünimeğn dna