2 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Türkiye Fransa ale Ankaradan gelen haberler Fransa ile aramızdaki ihtilâf ların nihayet halledildiğini ve İki devlet arasında bir itilâf im zalandığını bildirmektedir. Bu ibtilâfların mahiyetleri malüm du: Suriye tebaasmın Türkiye- de ve Türk tebaasının da Suri- Yedeki emlâkine ait ihtilâflarla $imendifer meseleleri. . Bunla- ın hallinden sonra Osmanlı im Peratorluğundan intikaleden İek bir mesele kalıyor ki oda kuponlar işidir. Ve bu da Paris- te halledilmek üzredir. Türkiye ile Fransa arasında" ki münasebetten bahsederken, “ahanevi dostluk. tabirini kul Yanmak bir anane haline girdi. Ta enaltıncı asra kadar geri gi- den bu dostluğun. Türk milleti- nin kalbinde hususi bir yeri var dır. Türkler Garp ile | temasa başlayınca, dost olarak karşılaş tıklar; ilk devlet Fransa olmuş. tur, Filhakika bu dostluk. mu- kaddes Roma (o imperatoru ile Yasi dostluklar daima böyle a- millere dayanır. poleonun Mısıra te. diğeri de kırk sene son va Fransanın Mehmet Ali tara- iltizam etmesile | iki defn Yısa fasılaya uğrayan bu dost- 19 uncu asrm o sonunda Fransa siyasetinin anahattı ye- ni bir istikamet alıncaya kadar devam etmişti, & Almanyadan 1870 muharebesinin intikamı- Bı almak için Rusya ile ittifak aktedince, Fransanın Osmanlı İmperatorluğuna karşı takip et tiği siyaset değişti, Fransa rpteki vaziyetini takviye et- mek için Şarkta Rus emellerine Mmümaşat göstermeğe başladı. Ve Almanya Rusyanın başlıca rakibi olan Avusturyayı ittifa- aldıktan sonra | Serktaki ransız - Rus tesanüdü büsbü- tün mütebariz bir şekil | aldı. Şark işlerinde Almanya Avus- turyaya, Fransa da o Rusyaya müzaherette adeta rekabete gi- tiştiler, Ve harbin arifesinde Tansa adeta Rusyanın Şarkta- i davasını benimsemeğe baş- amıştı, Osmanlı imperatorlu- ğunu Almanyanın kolları ara- #ma atan amil de bundan iba- tettir. Harbı umumi bu vaziyeti de- tirmiştir. Bugün Fransanm takip ettiği siyasetin esas he- i ile Türk siyaseti arasın- da taaruz o edecek bir nokta Yoktur. Çünkü Fransanın esas Medefi Versailles ile | tecessüs *den sistemin idamesidir. Bu sistemin ne dereceye ka- r hak ve adalete istinat etti- i münakaşa kaldırır bir mese- £ olmakla beraber bunu değiş- tirmeğe çalışmakta £ Türkiye huriyetinin hususi bir Menfaati yoktur. Binaenaleyh Türkiye ve Fransa siyasetleri Anahatlarında taaruz etmiyor. Ve anahatlarında taaruz etme- ait mesele- üzeri şmak dajma Mümkündür. Lausanne sulhun beri Fransayı bizden a- Yıran meseleler Fransa için © Kadar feridir ki eğer Türkiye Sin dostluğuna kıymet verili” Yorsa, bunların halli ile iki dev- İSE arasında en samimi müna- . in teessüs etmesi işten bile değildi 4, Apkarada imzalanan itilâ İyi münasebetlerin tesisi yo- kında bir adımdır. Böyle bir a- dimın atılması için yalnız bi- Sim üniyetimiz kâfi gele- PA er Tad z hükümetine Türk da- Yasımın, & akibinde sefir cenapları- mesaisini, Türk . Fran- w dostluğuna kıymet verenle- im Şükran ve memnuniyetle Vdetmeleri lâzımdır. Ahmet ŞÜKRÜ re 1932 7 inci sene No. 2417 NUSHASI 5 KURUŞTUR ANKARA, 1 ( Telefonla ) — Türkiye Büyük Millet Meclisinin Meclis reisliğine tekrar ve ittifakla intihap olu- nan Kâzım Pş. Hz. on birinci toplanması dün Gazi Hazretlerinin nutükları ile açıldı. Dün Mecliste ilk açılış günlerinin kalabalığı ve merasimi vardı.| Meclis salonunun arka tarafı ga Rels vekilliğine intihap olunan Hasan ve Refet Beyler zeteciler ve dinleyicilere ayrıl erkânı, Gazi Hazretlerinin loca- larmda da İran Hariciye veziri Furugi Han ile beraberlerindeki we ve büyük elçiler bulunuyor. tarafından açıl dı. Ve Meclist anlaşıldıktan sonra Reii Hazretleri açma nutukl lemek üzere salonu teşrif ettiler. Bu nutukla Büyük Millet Mec- | hsi azaları bugün aziz Gazinin a- zim ve iman sunan senelik nutuk» | larından bir tanesini daha vecdile | B. in bir teklifi ve mecli m İT Sirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET “Bütün milletlerin güçlükle gögüs germeğe uğraştığı canlılık, hükümetimiz yüksek isabet göstermekte, harici münasebât inkişaf etmektedir.,, RL Meclis nasıl açıldı ve büyük Reis nutkunu nasıl söyledi?. Dün riyaset divanı intihabı da yapıldı, Kâzım Pş. ittifakla reis intihap edildi. Reis vekilleri - Kâzım Pş. Hz. nin nutukları - Hakkı Tarık ste heyecanla yaşanan bir gün.. Reisicümhur Hz. nin nutukları.. ANKARA, 1 (Telefonla). — Reisicümhur Hz.'nin nutukları. nın melmini aynen bildiriye | ram M. Meclisinin muhterem hur Hazretleri kısa, veciz ve de- rin mânalarla dolu olan bu nınt- hâs , hiç eksilme- yen heyecanıle muntazam bir çer- çeve halinde çizmiştir. mas eden sözleri büyük bir alâka uyandırmıştır. Beynelmilel siyasi cemi; inkişafı ve iktuadi genişliğin te- mini için Gazi tarafından serde- sevgi ile selâmlarım. (Allaışlar) Aziz arkadaşlarım, Beynelmi- lel siyasi ve iktwadi buhranlar. İğ dan beşeriyetin duymakta oldu- ğu sakımtı ve ser devam etmek amudu fıharisini kanizmasının teşkil eden bütçeye lüzumu ka- dar kıymet ve ehemmiyet vermiş- tir. Natukta “Herhalde müvaze- neli bir bütçenin temini gelecek yıla düşen kaygularımızın gene esası kalacaktır.” cümlesi, üzerin- de durulmaya değer bir irşat ma- hiyetindedir. o Anlaşılıyordu. ki, 933 bütçesi geçen sene olduğu gi- bi bu sene de hükümetin ve mec- lisin üzerinde ehemmiyetle meş- gul olacağı bir mesele halindedir. Seviyeli ve mağrur millet olarak Türk milleti, devam etmekte olan çetin ve buhranlı devirde ayakta durmak için her zaman olduğu gibi vefalı olacak, fedakârlık dan kaçınmayacaktır. Gazi geliyor Meclis Gazi Hazretlerini al. kışlarla ayakta karşıladı. Nutku- mat | wa büyük bir açıklık ve derin bir (Devamı 6 ncı sahifede) Dün Balkan güreş şampiyonası için Yunan güreş- Büğünülğ “ ölnyoçdülreMolilolasi çileride yeldi. Resmimiz istikbal esnasını gösteriyor “Milletimiz her güçlük ve zorluk karşısında durmadan ilerilemekte ve yükselmektedir,, zorlu Çaldaris Kabinesi Yeni başvekil mü- şaverelerle meşgul Atinadan bildiriliyor: — M. Venizelosun istifası (o üzerine Başvekâleti deruhte eden M. Çaldaris Hür fikirliler fırkası reisi Ceneral Metaksas ile uzun uzadıya görüşmüşlerdir, Cene- ral bir nezaret deruhte eyleme- ği kabul etmiştir. Harbiye. Bah riye ve Hava nezaı i tevhit edilecek. Müdafaai milliye ma. mını alacak ve bu nezarete fır- ka reisi ceneral Kondilis geçe- cektir. M. Çaldaris, Kafandaristen maliye ve Papanastasiyudan Hariciye nezaretlerini deruhte eylemelerini rica etmiştir. Bir habere göre Sıhhiye ne- zareti ile Muaveneti İçtimaiye pi M. Çaldaris İ ve İktisadı Milli nezaretile Zi- raat nezaretleri tevhit olunacak | ve birleştirilecek nezaretler ay- rı birer müsteşar tarafımdan ida re edilecektir. Meclisteki zürra grupu umumi kâtibi Hacı Yani veya Sofyanopulos dahi bir ne- zaret alacaktır. Yeni hükümet çarşamba günü sarayda mutat olan yemini verecektir, Zaro ağa Davacı! İki milyon kazandır- mış, buraya meteliksiz gelmiş Zaro ağayı dün de evinde bir çok kimseler ziyaret etmiş- tir. Dün kendisini gören bir muharririmize Zaro ağa demiş- tir ki: “— Bugün (dün) Vali Mu- (Devamı 6 mcı sabifede) Bir devrin şeameti, bir milletin felâketi, ve çarlık Rusya ile Os- manlı İmparatorluğu.. Bütün bunları Mi'i- yetin yeni başladığı tarihi ve siyasi tefri- kada okuyacaksınız. Bugün 2 nci sahifede klar içinde milletimiz büyük İlk müit diş tababeti kongresinde hazır bulunanlar Birinci diştababeti kongresi açıldı Kongrede müzakere ve teşrih edilecek mevzular zengindir Bir sergi ve bir müze de açıldı Birinci Milli Diştababeti kon- gresi, dün saat 14 te Darülfünun konferans salonunda merasimle | açılmıştır. Kongreye İstanbul ve Anadolu'nun muhtelif mahallerin den 300 kadar diştabibi iştirak et | miştir. Kongrede Dr. Nurettin Ali, Darülfünun emin vekili Nurettin Ali B. in nutku Açılış celsesine iştirak eden a- zaya dağıtılan programa göre, kongre, şehir namına vali Muhit- #in Beyin mutlu ile açılacaktır. Şe hir meclisi dün ayni saatte açıldı #: için Muhittin B. - İunamamış, açılış nutlkunu, Dişta- İ bipleri cemiyeti fahri reisi Dr. Nu İ rettin Ali B. irat etmitşir. Nuret- İ tin Ali B. bu mutkunda diştabipli- ğinin lüzum ve ehemmiyetini, memleketimizde beçirdiği tekâ- mül safhalarmı, Türk Diştabiple- Tİ cemiyetinin bu husustalci mesa- (Devamı 6 mc: sahifede) Dr. Nurettin AH Bey Umumi meclis dün içtimalarına başladı Dünkü ilk içtimada riyaset divanı ve encümenler seçildi İstanbul umumi meclisi dün | raporu hazırlanmış ve encüme-“İ den itibaren birinci intihap dev | ne verilmiştir. Yakında mecli- İ resi üçüncü içtimama başladı. | si âlinize arzedilecektir. Geçen Saat 14 te celse vali ve bele- | seneki içtimalarımızda heyeti diye reisi Muhittin Beyin riya- | muhteremenizin bir çok temen setinde açıldı. Muhittin B. şu | nileri vardı, Bunlardan müm- kısa açış nutkunu söyledi: | kün olanlarını yaptık. Temen- — Muhterem arkadaşlar, bi- | niler bir liste halinde tesbit edil rinci intihap devresi üçüncü iç | miştir. Arkadaşlara arzedilecek timamı açıyorum. Mesainizde | tir. İçtima başlangıcı olmak i- kemakân muvaffak (olmanızı tibarile şimdi reis vekilleri, di- temenni ederim. Hesabı kat'i | |; LDâvamı 6 ıncı sahifede)