2 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

2 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

iyenlerinden Paul Orle- heff Moskova salonlarından bi > inde, gece gibi esraregiz iri si- Yah gözlü bir genç kıza rast- telmişti; Alla Nazimova'da ga Yet şakrak ve şuh bir ses vardı. İ Üzerine ağır ve siyah bir rop almıştı. Nazimova o sıralarda | bir köye boca olmağa hazırla. yordu. Üç dört ay kadar er- Yel Moskovada ölen Paul Or- Rus tiyatrosunun şayanı | dikket simalarından biri olmuş tu. Kokain pirto © ve öm hı n çürüttüğü. Hece asabi, âdeta yarı matuh a- dam kendini tam mfnasile ti- Yatro ve şiire vermişti. Sahne- bulunmaz ve emsalsiz artist İsrden idi, Yeni yeni artistler lur, tiyatro dinine mütemadi Yen rahip ve rahibeler yetişti- Piri. Orleneff'in en büyük zev bu idi, Nazimova'nın bakışı Vs sel Orlenoffun nazarı dikka Üni celbetti, Gece yağmur al- tinda, Moskova sokaklarında Şi imiderke kızı iknsa uğraş- — “ Allah rızası için ” gel atroya çalış! Bu kadar güzel bir istidadı ti Yatronun kaybetmesine razı ol- Muyordu, Nazimova'nın önün- İc diz çöktü. Her türlü sefale- çeşit şaşaayı görmüş o- an bu hayatı. inişli bütün hararetini ve liriz- > Mini kaybetmemişti. En niha- Yet Nazimova büyük artistin ine tutuldu. Beş, altı sene Panl Orleneff'in en sadık til. Mizi, mesai arkadaşı oldu. Sey- Yar trup müdürlüğünde Orle- in bütün yeeslerinde ve in- kisar: hayallerinde ona kuvvet Yermeğe çalıştı. Çünkü Orle. Meff asabi karekteri yüzünden İir yerde devamlı olarek kala- Miyordu. Umumi harp kendile- Yi Amerikada buldu. Orada Salonie, Yahudiler ve saire gi- Wi Tehirikoff, Ibsen ve Shakoe- e dan piyesler oynayorlar- Tenç kıza refakat etti. Hararet | diye yalvardı. | çıkışla a- | Örlenelf muharebeye işti- Alla Nazimova rak etmek üzere Rusyaya dön | dü, Nazimova Amerikada kaldı İşte o zamandır ki kadının ha- yatında yeni bir kariyer başla” İdi: Sinema,, Bugün Alla Nazi mova ismi sinema meraklıları. na belki de o kadar çok şeyler i. fade etmiyor. Fakat on. on iki sene evvel Csaplin ve Sessuc Hayakova ile beraber, ismi dil- lerde dolaşıyordu. O tarihler. Amerikan sinemacılığının baş- langıcı sayılabilirdi. Bir İngiliz yahudi pon artisti Amerika toprağın da yalnız kendilerine değil, bü- tün bir sinema âlemine yol aç- mışlardı. Elde ettikleri şöhre tin ve muhabbetin derecesini anlamak için. o zaman gazete koleksiyonlarını — karıştırmak lâzımdır. o Pearle White'den sonra - daha bu artist te o zw- manlar kemaline gelmiş değil- di - ve Gloria Swanson'dan ev. vel, AllaNazimova Amerikan sinemasının en büyük yıldızla- bir Rus kadını, bir Ja | Alla Nazimova hayli sefalet geçir- dikten sonra tekrar sinemada! | Bu Rus artisti bir köyde hoca olacak iken, tiyatro ve sinemaya nal geldi?. | 1910 senelerine doğru Rus | | | | rından oldu. Fakat zaman de | İ işti. Sinema kendi yıldızlarını İpek çabuk yakıp kavuruyor. O | zamana kadar etekler dolusu para getiren filmlerden bir ta- nesi, az para getirsin. yahut bir | film âlemi sevdiği bir kızı fil me sokmak istesin, itiraz etsin. yıldız hapı yutmuş sayılırdı. Alla Nazimova da senelerce se faleti tattı, unutuldu. gitti, gajmansız. yevmi ocedit, İl cedit yaşamakla beraber, için- | deki ümit ateşi sönmüş değildi. | Hallyvood'daki küçük evinde, | yahut Nevyorktaki sefil bir o- | tel odasında dıvarlara asılı 0- len Paul Orleneff'in resimleri onu yeesten ve nevmididen kur tarıyordu. Orleneff'i de kimse tanıyor muydu? O da bir hayli | sefalet çekmiş değil miydi? Na- zimova küçük tiyatrolardan kü çük tiyatrolara düştü. Yamalı çoraplar. soluk elbiseler. tamir görmüş papuçlarla dolaşıyor- du. Akşam alını yamarken Orleneff'ten öğrendiği şiirleri | okur ve sabrını cilâlardı, Fa. kat nihayet tali bir defa daha | yüzünü gösterdi. Birkaç ay ev- vel Brodvey'de oynadığı bir | piyeste Nazimova harikulâde bir temsilde bulundu. Bu rolü de ulıncaya kadar akla karayı | seçmişti. Birinci temsilden son ra muvaffakıyetinin derecesi ölçüsüzdü. Şimdi bütün sinema stüdyoları şamıyorlar, En müsait mukave eler telif ediliyor. Şahsında gazeteler en beşeri trajediyeni tebrik ediyorlar. Güzel, fakat! sun'i yirminci - asır fabrikaları" nın seri halinde çıkardığı me. şimdi hakiki bir san'atkâra tek | rar kavuşuyor. Nevyorktaki temsilleri nihayet bulunca Na- zimova Hollyvood'a dönerek sesli film çevirmeğe bi caktır. Demek ki Nazimova'yi kaybettik, şimdi gene bulduk. Şu hakiki hikâye. modern bir peri masalına benzeyor. l | mihrakını teşkil ettiği için. kar İ nın hayatına mal oluyor. Bu ec nebil; - coğu, kabili tahdit İ olmak üzere, Amerika toprağın | da altı av oturabiliyorlar. Bu | Holiyvood Tekin değil! Hollyvood yer yüzünün dört | köşesinden £ gelen insanların makarışık bir şehirdir. Herkes kapılarını kale gibi kapatmış stüdyolara hücum ederek şöh- rel ve para kavgası ile meşgul olduğu için. hayat orada zanne dildiği gibi. hiç te cennetâsa değildir. Bilâkis başdöndürüci cehennemi bir ömür törpüsü- dür, Bu mücadelede kazanama yanlar mağlüp ve perişan dönü yorlar. Çok defa da bu mağlü- biyet kanlı oluyor, Çünkü Hol Iyvood'da intiharlar ve cinayet ler şayanı dikkat derecede faz ladır. Fakat sihirli Hollywood gene kendisine daha bir çok ye Bi yeni kurbanlar çekecek, O- na şüphe yok! Bilhassa kıskanç ! lik pek kıyasıyadır, Bu zehirli | silâh her sene daha siyade ec- mebiler arasında bir hayli insa- ecnebilerin *kameti için nakdi ıhsi kefalet te isteniyor. rini temdit etmek iste | yenler. mem'sketin nizamla na göre hareket etmek mecbu- riyetindediler ve. vaktinden | evvel keyfiyeti ait olduğu ma- kama bildirmek lâzımdır, Çok | l Marlene Dietrich kimseler işlerinin veya ümitle rinin ne kadar devam edeceği- ni bilmedikleri ıçin. bu noktayı ihmal ederler, Fakat zabıta ha- ber aldı mw müddetini geçiren. leri bilâ merhamet huduttan dışarı çıkarır. Bilhassa kıskanç lık yüzünden hüviyetleri ve ad resleri zabıtaya haber verilen- ler çoktur, Diğer taraftan zabı ta da adres değiştirip. yerlerini belli etmemek isteyen bu gibi ecnebilerle (o da- imi mücadele © halind. Bu meyanda ecnebi ma artistleri de daima vaziyet- lerinden çekinmektedirler. Me- selâ (o Lupe Velee tar. dedilmemek için Obin tür lü © şeytani hilelere O mü- racaata omecbur (kalmıştır. Marlöne Dietrich'in'de başına gelmedi mi? Âşıklarından bir tanesi bir gün gazeteciyim di- ye kadına yaklaşmış. İlânı aşk etmiş. Marlöne yüz vermeyince artistin rejisörü olan Von Ster nberg'in karısına gitmiş: — Marlöne Dietrich senin ko canı baştan çıkarıyor. demiş. Bunun üzerine az mı gürültü koptu. İş mahkemelere düştü. Hülüsa kıskançlık. şantaj hep si Hollyvood'da! — reamme — Marline Dietrich'in son filmi line Dietrich'in son çe: | i “Sarışın mabude” fil- | mi için rejisörle stüdyo müdür | leri arasında ihtilâf çıkmış. ni- hayet rojisörün dediği olmuş- | tu. Bu filmde zevce ve ana o- | lan bir kadın kendisini sefah: .M I rikada gösterilmektedir ve stüd Greta dönecek mi, dönmeyecek mi? Her kafadan bir ses çıkıyor. | şayialar.. a, Greta ile Clarek Gable “Kurtizan,, filminde Greta Garbo kendi memle- keti olan İsveçe çekilip te, al- kıştan ve gazetecilerden uzak yaşmakla beraber hakkındaki rivayetlerin bir türlü arkası ke | silmiyor. tekrar Hollyvood'a dönecek mi. yoksa sinemadan İ vazgeçerek ne zamandan beri özlediği memleketine büsbütün yerleşecek mi? Geçenlerde de- veran eden bir sayiaya göre de. Greta Garbo'nun tasarrufların- dan biriktirdiği paraların yatı- rılmış olduğu banka iflâs etmiş ve Greta Garbo'nun da seneler den beri topladığı r bu badirede kaynamış. gitmiş. O- nun için Greta'nın yeniden pa- ra toplamak için, sinemayi ter- ketmesine imkân yokmuş. Aca ba doğru mu? Fakat şurası mu hakkak ki, Greta Garbo'nun mukavelesi bu yaz bitiyordu ve Greta mukaveleyi ayni şeraitle Paramount'un en genç | yenilemekten istinkf etmişĞ. Yüksek ayarda bir çok artist- ler haftalıklarında yapılan ten- zilâtı kabul ettikleri halde Met ro Goldwinin Greta'nın haftalı ğını tezyide muvafakat edecek | mi? Diğer taraftan Şereen Gu- ild'in bir film için Gretaya bir servet takdim ettiği temin edi- liyor. Bunu kabul edecek mi? Sonra Greta'nın popülaritesi hâlâ şahika halinde duruyor. Daha geçenlerde Nevyöorkta iki kişi, arasında bir düello ol- İ du. Çünkü bu iki kişiden biri | Greta için: İ — Çamaşırcı kız rolünden | | başka işe yaramaz. demiş... | Öteki de Greta “Allahın kul | larına bir mevhibesi” addedi- yormuş. İmar! 75, (| Sinema Haberleri | * Lawrence Tibbett'in karı- sı yakında kocasının “İmpera- tor Jones” ismindeki filmini çe virecektir. * Marian Nixon kocası Ed. ward Hillmann ile boşanacağı haberini tekzip etmektedir. * Grace Moore kocası Ve lentina Paree ile beraber İspan yadan avdet etmiştir. * Norma Sherer Rus Gran. düşeslerinden Marie tarafından yazılan “Prense mektebi” ün. vanlı filmi çevirecektir. * Gillaum Tell Almanyada filme almacaktır. * Lil Dagover “Genç bir ka. dının ruznamesi” filmini çe- İ virdikten sonra tiyatro turnesi- İ ne çıkacak ve bilhasa; önünde bir buse” oper nayacaktır. * Lili serveti” mektedir. * Brigitte Helm hastalan- mıştır. Harvey “Marginin minde bir film çevir de Camila Horn eş olacaktır. Kara yatı Buster Keaton yalnız perde de değil, hayatta da tuhaf a- dam.. Şiredi ev biçiminde dört tekerlekli bir araba yaptırmış, Arabasma diyor. orada ayşayormuş. da: “Kara yatıdır bu” muş, Yemek salonu 12 biliyormuş. Bir salon, ro dairesi. bir mutbah varmış. elefonu. radyosu da keza. Bu seyyar hanede yedi kişi ya. tabiliyormuş.. Van Dyke'e nişan rader Horn'u Afrikada filme alan Van Dyko Vransa hükümeti tarafından geçenlerde büyük kâ- şiflere verilen nişanla taltif edil. miştir. Nişanı inha eden Tarih ve Coğrafya cemiyeti azasından ce- neral witney men talik me rasiminde bir çok tanınmış zevat ve bu meyanda devri âlem seyyah larından Burton Holm bulunmuş tar, deer. 0051010090808 0004 Kaçakçılarla müsademe ŞEHİR — Resülüyn gün Viranşehirle Dirik kaza- $ı arasında yaptığı bir tarama netice sinde Kızılahmet deresi denilen mev kide 15 kişilik mü kaçakçı kafilesine tesadüf etmişi e larla bir saat devam eden bir müsa- Görülüyor ya, Greta'nın etra | fına muamma nasıl örülüyor? | ! deme yapılmış, arazi dağlık ve ka. yalık olduğu için kaçakçılar kaçma” ya muvaffak olmuşlardır. Maama fih 14 deve istedikleri manifatura şeker ve gaz yağı tamamen müsadere edilmiştir. Kaçakçılar takip edilmektedir. RADYO İSTANBUL — 1819/30 Hafç Ahmet B.heyeti ve Muzaffer hanım 19,30 - 21 orkestra, 21-22 Münür | Nureddin bey. KÖNİGSVUSTERHAUZEN £ 1635 m — 21.05, Viyanarlan naklen, “Yederman” isimli temsil, 22,15, Triyo konseri, 23,35, Londradan nak | | ve güzel artistlerinden Sari Maritea te terkettiği için. stüdyo mü- dürleri filmi gayri ahlâki bul- muşlardı. Bu film şimdi Ame- işe İ Çünkü okadar azim dolarlar amaaan Üz memekte imis İ len: Belsazars müsameresi, 24,30, Yoost caz takımı, VARŞOVA 1411 m.— 1905 or. kestra 20,05, Müsahabe, 21,05 Kili. se musikisi, 23,05, Müsahabe, gra mofon. radyo orkestrası, 1920 Tagannili BUDAPEŞTE, 1805 — 5 aletli konser (Gudimel, Gumpeltshei Brahms ve Molnar'n eserlerinden)” VİYANA 517 m. — 19,30 Bande muzik» 21,05 “Yedermann” isminde ki musikili temsil 22,25 Brahms'n. eserlerinden salon musikisi. PRAĞ, 488 m.— 18.15 Kukla ti- yatrosu, 20,25 o Saksofon porçaları, 21,05 “Sokrat'ın ölümü” isimli stüs yodan tiyatro, 23.25 cazband. BERN-BAZEL-ZURİH 459 m 20,20 Edebi musikili bir temsil,21,05 Koro konseri, 22,30, Haberler. Mü- tenkiben, gramofon. BÜKREŞ, 394 m.— 1805 radye orkestrast, 20,45, gramofon, Zi0e Keman konseri, 21,35 konferans, y BRESLAU, 325 m. — 18,05 “Har dinal'in ölümü” isminde movel,18,45 Adolf Skorranm eserlerinden kon- ser, 2005 Mütenevvi o musiki, 21,35 Silisya Filârmonik — takımı, 2335 Londradan nakil 21,50 piyene müsameresi, 22,20 Vi: konseri, a İlmi kali