9 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

9 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Dünya Kadınlığı Konferanslar vere-| cek olan Mm. Rider ne diyor? İngiliz feministlerinden Madam Andrâe Rider bir kaç günden beri | şehrimizde bulu- nuyor. Mm. Rider kadmlara in tibap hakkı verilmesi için mü- cadele eden beynelmilel ill birli ğın murahhasır, Mm. Rider, 1926 senesinde de bir defa şeh rimize gelmiş ve burada iki kon ferans vermişti. Mm. Rider şeh rimizi ziyaretini şu suretle zah ediyor: — Ben bu seyahatimde 44 memleketi temsil eden beynel- milel kadın birliği reisi Mr. Corbett Ashbes'i temsil etmek. teyim. Şam ve Bağdatta topla. nan Arap kadınları kongresin- de hazır bulunmak üzere ve Bağdada gitmiştim. kongresi Darülfünun bi toplandı. Reis, Suriye feminist lerinden Nur Hamadiye H, idi. Nur Hamadiye H. bir çok nu tuklar söyledi. Ben de söz ala rak beynelmilel kadınlar ittiha dına dahil olan Arap kadmları- na, beynelmilel ittihadm selâm larını tebliğ ettim. Şam kadın. ları, kadırlığın yükselmesi için çalı rlar, Kongrede Tıp ta- lebesinden Fatma Murat İsmin de bir genç hanım, bir nutuk söylemiş ve yüzünü ibi o muhit için, terke bi da dise addedilecek bir cesaret gös termiştir. Suriye hükümeti bu genç hanıma Tahrana gidecek olan kadınlar heyetine refakat ederek orada Me ver iaikbale tarafından gelen bir he yet karşılan dık, Bağdaltan sonra heyeti murahhasa Tahrana gitti, ben de İstanbul geldim, Burada di- ğer memleketlerde yaptığım gi bi kadınlık hareketleri hakkın da tetkikatta bulunacağım. Bü yük Gazivin Türk kadınının visayetten kurtulması için yap- tıkları işleri dikkatle takip etti ğimiz içim, Türkiyeye karşi o- lan alâkadarlığımız diğer şark memleketlerinden daha fazla- dır. Maarif vekili Reşit Galip ve Vali Muhittin Beylerin ba- na karşı gösterdikleri kolaylı- ğa bilhassa müteşekkirim. Vali B-y burada yapacağım ziyaret- lerde bana refakatetmeği vadet mek nezaketini gösterdi. Bu bafta zarfında vermek istedi. ğim bir konferansta izah edece ğim veçhile Türk kadınlarına Akvam cemiyetinin nasıl çalış- tığı ve ne işler gördüğü hak- kında tetkikat yapacak birlik- er tesisi fikrini telkin edece ğim, Böyle bir birlik teşkil La dildiği takdirde Akvam cemiye binezdindeki murahhas heyetin de bir Türk kadınmn da bu. lunması istenebilir. Netekim İngiliz murahhas heyetine bir kadın refakat etmektedir. Bu suretle murahhas heyetlere re- Memlekette Ii Kocasını | Pıçakla Öldürdü Aydın köylerinde iki cinayet oldu Aydının. (Köşk) nahiyesinin Yavrulu köyünden o Kuduz kızı Şerife ile kocası Hafız arasında bir aile kavgası olmuş ve bu kav- ga cinayetle neticelenmiştir. Kavga esnasında pek (| ziyade kızmış olan Şerife eline geçirdiği ekmek bıçağını kocası o Hafızın kalbine saplamış ve öldürmüştür... ne ödünmediğini ve aşağı Hz. ”. ğın fızım kalbine > kaza mealde saklandığını iddia etmektedir. Gene Aydının Göndereli köyün den Mustafa köy kahvesinde arka yakalanmıştır. dın kıkançlığı sebep olmuştur. Anadoluda Diğ. murlar z Balıkesirden yazılıyor: — Ev- velki gece fırtına halin de dolgun bir yağmur yağmış, bir çok evler su altında kalmıştır. Sokaklar, şiddetle al Ezcümle, seller bir değirmen- den dokuz çuval beldeye sürükle miştir. Bu çuvalların birisi de sekiz altın beşibirlik Trabzon muallimler birliğinde TRABZON 6 — Muallimler bir liği re heyeti yeniden edi İstihabın feshi hakkında bir muallim istida ile vilöyete mü- racaat etti, Konyeda Maarif pansiyonu Konyadan yazılıyor: o Maarif cemiyeti bir pansiyon tesis etmiş | Birinci Sahifeden Geçen Yazılar Amerikada Reisicümhur İntihabı (Başı birinci sahifede) husustaki te, Amerikadan şebbüs gelecektir. Malâm olduğu yeçbi| bu meselede M. Roosevelt, ra- Kan inden daha itilâfkirizdir. 2 — Taslihatın İmei mesele- si. Bu hususta şü noktayı hatırlat mak icap eder ki anilar kara teslihatnım tahdidi mevzuu bah- solduğu zaman biç bir itiraz etme diği halde deniz teslihatınm tah- didinden bahsedildiği zaman hiç te iile dn 3 — Tarifeler meselesi, İngilte redeki himaye hareketinin Ameri ya tarafmdan vazedilmiş olan ta ler yüzünden ba; ol duğu söylenilebilir. Me e Alka; okan emi göre cihan itısat kon- feransma Sabaha kadar beklediler NEVYORK 8 A.A. — Dün Ne bulabilecek adam” diye tavaif ey- lemiştir. M. Roosevelt, Nevyorkta son mutkunu İst eylemiştir. 47 milyon erkek ve kadın bugün rey lerini vereceklerdir. Ecnebilerin başlıca unsurlarına gelince, bun- larının yarısının M. Hoover'e di- ğer yarısmın da M. Roosevelt'e ye verecekleri zannolunmakta- dır. Küçük cemaatlerden Çeklerin hemen hemen müttefikan M. Ro- osevelt'e İsveç, Norveç ve Fenlan Siyalların ekserinin M. Hoover'e y verecekleri zannolunuyor. Bü tin memleket halkı neticeyi anla- mak için sabaha kadar uyumaya- caklardır. Nevyorkun dans salon- ları ile kabareleri saat beşe kadar açık kalacaktır. Kara ve hava mü nakalât kumpanyaları seyahatte. bulunan yolculara neticeyi telsiz» le bildireceklerdir. Her Iki namzedin taraftarları LONDRA, 8 A.A. — Times ga zetesinin daki muhabir- lerine nazaran M. Roosevelt, mem leketin vereceği 531 reyden 400 ilâ 450 sini kazanacaktır. Müsa- rünileyhin, en azı 30 hülümet da bilinde muvaffak olacağı muhak m Alabama, Arizone, Arka. Georgie, İdaho, Ülinele, Kem Kentucky, Lowiniane, Max ryland, Mississipi, Missouri, Mon tana, Minnesota, Nebraska, Neva dai Yeni Meksika, Şimali ve Cenu bi Karoli kerelerine iştirak edebilir. Ak- vam cemiyetinde kadın murah- | Yunan bas yoksa da, heyeti ımumiye müzakerelerine kadılar da iş- tirak ediyor. Türk kadını Ak, vam cemi işlere ol 0 er İski Meklağzar İbaret olan Kalede bize de yardım etmiş olacaktır.” Kasma kadar sobasını, ocağını yakamayanlar, Kasımın birinci gü nünden itibaren Hakikaten birkaç günden beri devam eden iin ma havalar ar tk son bahara veda ettiğimizi is- bat ediyor. Askeri tebligat Askere davet Jİ, AS, D. deni 932 teşrin cek i 8 bedeli nakti veren efradın bir olunacaktır. r : efradin derhal şubelerine ii İ Malatyaya üçer milimetre, Lü | Kütahya, Üşak, İsparta; Ada 7 Inaya 13 er milimetre, Halkal- 35, Antalyaya 38 milimetre Dz ber gün İdare yağmurlar devam etmektedir, Meteoroloji © müessesesinin verdiği malümata göre evvelki gün Yalova, İzmit, Bursa, İz- mir; Kastamoni, Kayseri, An- kara, Dörtyol, Erzincan, Kon- ya; Samsuna birer milimetre, Eskişehir. Merzifon, | leburgaza 7 milimetre, Deni ya * yağmur düsmüstür. » Connetisut, Delaware, Towa, Michizan, Nev-Hapahire ve Hoover'e sulkast mı? Halkevinde, pek yakında, hiç Türk e bilmeyenlere mahsus olmak üze- bir türkçe kursu açılacaktır. Ka- it müşmelesi, nd müracaatları ilân olunur, Korkulacak Salgın var mı? | Bayram (Başı birinci sahifede) gocuklarda görüldüğü için bilhas- sa bu yaştaki çocukları muhafa- za etmelidir. B: için de en u- fak bir boğaz a; da cutta görülecek en küçük bir kır- ımızılık karşısında derhal bir he- ve Tir, Son senelerde kızıldan korun- makta ve tedavisinde büyük a- dımlar atılmıştır. Kızıla bulaş mak tehlikesi karşısında aşı tat- bik edilir. Bu aşı, muafiyetini 4 - 8 haftada verir ve oldukça uzun müddet devam eder. Maamafih, bu muafiyet bütün aşılarda oldüğu gibi mutlak değil dir. Yani aşılananların bepsinin kızıla tutulmaması icap etmez. Serama gelince: bu en ziyade tedavide kullanılır. Orta şiddette ve şiddetli vakalarda behemehal serom tatbik edilmelidir. Hafif kızıllarda da serom kullanmak müraecahtır. rit vakulardır. Şehrin herhangi bir semtinde ve sırf oradaki $6- raite merbut olarak zuhur etmiş fo vakaları gösterilemez. Tifoda en korkunç olan su sal- gınlarıdır. Bulaşık su kullanan halkın büyük bir kısmı tifoya tu- tulur. Bunun önüne geçmek için içme ve kullanma sularının tam bir emniyet altında bulundurulma #1 icap eder. Bu ise her medeni şehir halkı- nm şehir idaresinden bir hak ola- rak istediği şeylerin başmda gelir. Tifo sirayetinden korunmak i- gin tifolu olduklarından şüphe €- dilen hastaların biribirinden ayrıl manı, pisliklerinin dezenfeksiyonu lâzımdır. Tifoya bulaşmak tehli- kesinde bulunanlar (o bebemehal kendilerine tifo aşısı yaptırmalı” dırlar.” Mazhar Osman B. İağihenelerie bunları bizzat ve tatbikatı hakinda dokt lâzm gelen talimatı bile kendi veriyor. Bir yerde ufak bir ontan çıkın €n halk arasında şüyuuna meydan vermeden söndürüyor. Halkımız bu cihetten emin ol- Kızıl aşısının memleketimizde tatbikat sahası geniştir. Kuvvetli sanılan salgmlar daha başlangıç- ta söndürüldü. gayet tehlikesiz Kızılaşısınm. yapıldığı bilinerek aileler çocuk- larını aşılatmalıdırlar. Eğer kızıl, tektük vakalara in- hisar etmese, sıhhiyemiz mecburi >. ile bunun süratle önüne geçe- ir. Şimdilik ortada korkulacak bir sey yoktur. Difteriye gelince bu- nun da artık aşısı vardır ve bu en tehlikesiz bir Halkımız. kendi sıhhatile meş- gul, vukuflu ve şuurlu bir sıhhat Utah. | teşkilâtmm mevcut olduğunu bil- lmalıdır. Mik- Konvada yağmur KONYA, 8 A.A — Üç gün- den beri vilâyet dahilinde kısa fasılalarla ya; yağmakta- dır. Buğday fiyatlarında düşük” lük vardır kime müracaat etmek lâzem ge- | vü- | allimler ve talebe tarafından şe l şük- | tebin mevcudu 350 dir, Orta mek “| rek orta mektebin Çatalendaki va | Çatalcalılar Yaptılar (Başı birinci sahifede) , diye reisi, mektep müdürleri, mu- hir haricinden kı tün Çatalca bayra | muhtelif yerlere taklar inşa edil- mişti. Sokaklar hıncahınç kalaba lıktı, Çatalca hakiki bir bayram günü yaşayordu. İstanbuldan gi- den heyet doğruca belediye dai- det istirahat ederek kahve içil- di. Heyetle beri bando belediyeni: ü: havalar çalıyordu. Halk : belediye binasının önünü doldurmuştu. Bu esnada mektebin ve talebe yurdu nun resmi küşadında hazır bulun mak üzere mevkii müstahkem ku mandanı Fuat Paşa da Çatalca- ya z i. Biraz sonra belediye bi- in, na evvelce ilk mektepti. Bu senn talcada bir orta mek- kararı verdikten son bu ilk moktep binası muvafık örülmüş ve buradaki ilk mektep i ilk mekteple tevhit edilmiş- tir. Orta mektebin (bu sene yal- nız birinci sınıfı vardır. Ve 80 ta- lebe mevcuttur. Mektep muhtelit- tir. Çatalcada (şimdi bir orta ve bir de ilk mektep vardır. İlk mek tep küşat merasimi çok güzel ol- muştur. Evvelâ kapmın önünde bahçede, mektep talebesi İstiklâl marşmı söyledi ve çok alkışlandı. | Fürugi Hz. (Başı birinci sahifede) Maağin Bankası müdür muavini Ali Sami B. bulunduğu halde Beykozdaki kundura fabrikasını ge: ve dönüşte Beylerbeyi sarayını ziyaret Fürugi Hz. dün gece Darülbe- dayide verilen temsilde hazır bu- rdır. Muhterem misafiri” zarhlnı ile donanmanın diğer kısımları zi- yaret edilecektir. Bugün İran tebaası tarafından saat 17 de Perapalas otetlinde şe reflerine bir çay ziyafeti verile cektir. Yarın da Vali Muhittin B. de Nişantaşındaki konağında bir çay ziyafeti verecektir. beke Sabri Bey tayin edilmişlerdir. İktısat Konferansı Mac Donald yılba- şından evvel toplanmasını istiyor CENEVRE, 8 A.A. — Dün ya iktısadi ve mali konferansı- rin yıl başı yortusundan evvel toplanması hakkında M. Mac Donald'ın dün Avam kamara- smda izhar ettiği temenni, Ce- Devre'de büyük bir hayret uyan Kİ ener Filhakika, bu konferansa sit hazırlıklarla uğraşan komisyo. nun mesaisi bugün nihayet bul maktadır. Bazı meseleler hak- kında tamamlayıcı tetkiklerde bulunmak üzere ikinci kânun- da bu komisyonun tekrar lanacağı zannedilmektedir. şerait içinde iktısadi konferans, mesaisinde muvaffak olabilmek için ancak 1933 senesi nisanın- da veya mayısmda toplanabi. Bundan sonra orta metkep müdü | lir, rü Hüseyin Bey bir nutuk irat ede zifelerinden bahsetti, Müteakıben Çatalca halkı namma bir genç bir Butuk irat etti ve teşekkür etti, Mütcakıben ica kaymakamı Kenan Bey i bir nutuk söyledi ve köylerin münevver ih- tiyar heyetlerine olan ihtiyacın- dan bahsederek bu mektebin bü tün Çatalca köylerine münevver muhtarlar yetiştireceğini söyledi. Bundan sonra vali ve belediye re- isi Muhittin Bey Çatalcalıların bilgiye olan heves ve iştiyaklarını | ederek kurdeleyi kesti. He yet mektebi gezdi. muallimler 0- dasmda bir müddet istirahat edil- di. Talebe misafirlere “Çatalca orta mektebi” yazık hatıra ro- zetleri tevzi ettiler. Mektepten çıkıldıktan sonra belediyenin önü ne gelindi. Burada orta ve ilk mektep talebesinin bandonun işti rakile yaptıkları geçit resmi sey- redildi ve köçük Çatalcalılar Da alkışlandı. Müteakıben yeni tesis edilen orta mektep talebe yi na gidildi. Yugt biter Gzleceli gü 90 piğlğn ii lâğ edilecektir. Yurda yalnız orta mektep talebesi kabul edilmekte- dir. Yurtta kalan talebeyi, civar köylerde ilk mektep tahsilini ik- orta mektep talebesi için ilk yurt Çatalenda | tesis edilmektedir. Yurtta üç kısım talebe iskân ve i- ya olaçık İaleküüleler: İki ci kısım talebenin ücretinin yarı- smı kendisi, diğer yarı olan ayda beş lirayı da köy sandıkları ver- mektedirler. Üçüncü kısım talebe de ücretini tamamen kendisi ver. mektedir. Yurt, Çatalca C, H. fir sima merasimi de çok gö 201 olda Beni kaza Perla vak Bunun böyle olması. birçok mütehassısların da arzu ettikle şe eme yiye yeli milel mübadelelerin eski haline getirilmesine ait bir projeye it- tıla hâsil etmişlerdir. Bu proje de milletler arasmdaki ticari suretile - eski haline getirilmesi gayesi görül ir, Bu pro- jede mevzuu bahsedilen iştira bonoları takas ofisleri la dan > ve tabii zaman larda poliçeler ne suretle teda- vül ediyorsa, bu bonolar da mil letler arasında o suretle teda- vül edecektir. Bu proje, Cenevre Darülfü- nunu iktısat müderrisi Fransız M. Edgard Milhaud tarafından tertip cilmiştir, merasim bitti. İstanbuldan giden heyete yurtta öğle yemeği verildi. Saat 15 te İstanbul heyeti i | otobüsle avdet etti. Bütün Çatal: ca orta mektebe ve bir yuz ka yuştuğundan dolayı sonsuz bir he yecan ve sevinç Dün gece Çatalcada bir müsamere ve- rilmiştir. İstanbuldan giden heyet rına sebebiyet vermiştir. Çatalca maarif iberile en sengin Kasalar | A. yurda ve talebeye ler dileyerek (o kurdelâyı kesti ve yurt binası gezildi. Yurtta yatan talebe namma bir efendi çok gü- zel bir hitabe irat ederek kendile rine bu çatı altmı vücude getiren- lere etti. Bundan sonra yenidir. ay evvel 20 köyde yeni mektep bi nası İnsasına » Çetmi İ aile ca halkı kendilerine getiren mektebi çok sevmektedir. lebe yurdunun açıl betile vali Muhittin Bey Maarif | illa aşkla talcalıların teşekkürlerini bildir. rardır. buçuk | başlanması al Norman Davis Romadi M. Musolini ile uzul uzadıya görüştü ROMA, 8S AA — M Norm Davis ile M. Museolini, uzun & Ye giyilen bii Mükülemenin teslihatın ve 8a deniz teslihatının tahdidi mestlf si hakkında cereyan ii olduğ? innedilmektedir. M. Herriot'nun nutku 8€| Cenevrede intiba PARIS, &.A.A, — Kabine, seli #ız plânının tevdii keyfiyetinin işçilerinin yaptıkları grev, elele ir irlari hakkında dün rrekerie Hi!