23 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

23 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA sene evvel, “Seksen günde dı ” namını daki eserini yazdığı zaman, bü tün dünya, muharririn muhayye- işti, Seksen gün- Mübalâğa bu kadar olur, denilmişti. Geçen gün Post ve Gatty namın daki iki tayyareci “Sekiz günde dev riâlem” diye bir eser neşrettiler. Ba tayyareciler, Fransız müellifi ilden bahsetmiyorlar; anlatıyorlar. Çünkü | sekiz günde “âlemi devretmişler- | AAA ga Maliye vekili fırka- da izahat verdi dir, 60 sene evvel riya günde | il tayyarecil ik başladığı zaman, ta; yare ile seyahat etmek, tehl yahati kadar rahat değilse de o- yun kadar salim bir bale koydu. kaza nisbetinden in yağıdır. nakliyatı şirketi tarafmdan yapılan hesaplara gö- re, bu şirket, hatları üzerinde, şü ketin teessüs ettiği tarihten beri 200 bin yolen nakletmiştir. Bu gün en işlek hava hattı Londra ile Paris arasmdaki hava yoludur. Bu hat üzerinde haftada 3000 yolcu nakledilmektedir ki “ 150 binden fazla insan ribirine bağlanmıştır. Türkive bu memleketler arasın- da değildir. Evvelâ memleketimiz büyük beynelmilel hava yolları| üzerinde olduğu halde, bir çok s6- | aakilyatnd en çok istifa- de etmesi lâzım gelen Türkiye ol- Hrupu ile hava nakliyatı için yar pılan itilâftam dolayı çok sevin- W şa üç âmilde aranılır: 1 — Sür'- at, 2 — Selâmet, 3 — Ucuzluk. « Sür'at herhalde temi göümiş vaya gidip gelmesi mümkündür. lâmet noktasma | husüsü bir. N in Büy - | de teşebbüste bulunmağa karar | ler mütalealarını söylediler ANKARA, 22. (A.A.) —C.H. Fırkası Gu- rupu bugün öğleden sonra saat 15 te Afyon mebusu Ali Beyin riyâsetinde toplandı. Evvelâ Maliye Vekili Beyin mali vaziyet hak- kmda rakama müstenit izahatı dinlenerek mali it şerait altında devam et- i. Bazı vergiler üzerinde muhtelif hatipler tarafından mutalehlar derme- yan olundu. Müzakereye yarm da devam olunacaktır. Es ve ANE Şoförler vergiler için bir teklif yaptılar Vergilerin benzin fiatına zam edilerek alınmasını istiyorlar Taksilerin hep ayni renkte olması için vazedilen mecburiyet niçin ağır geliyor? İstanbul otomobilciler cemiyeti, otomibillerden alınan © muhtelif vergilerin, benzin üzerine bir ük Millet Meclisi nezdin- memektedir. Teklifimizin kabulü halinde bunlar ©; 100 kabili tah- sil hale gelecektir. Bu hususta yap, tığımız hususi temaslar müsait su yete karşılanmıştır.Şimdi, biz tele lifimizi tahriren hazırlıyoruz. kımda Meclisi âliye arzedeceği; Taksilerin boyanamıyacağı iddia ediliyor vermiştir. Cemiyet reisinin bu bu susta bize verdiği izahata göre, side çalışan bütün otomobillerin üst kısımları koyu pefti ve çamur- luklar da dahil olduğu alt kısmın lari “— Yeni teklifimiz, o gümrük | Bu husustaki son mühlet 932 se- kanununu ve tarifelerinde herhan | nesi nihayetinde biteceletir. &i bir değişikliği istilzam etmiye- | Şoförler cemiyeti, “Belediyeye cektir. Benzin, esasen, hükümetin at ederek, bunun bu sene kontrolu altında gümrük muame. mümkün olamıyacağını bildir lâtı bittikten sonra depolara nak | miştir. Cemiyet Reisi bize bu hu i, vazta demiştir “— Yeknesek taksi talimatna- mesi eskidir. Göçen”sond iktadi buhran nazarı dikkata alınamak taksilerin üst kısımları koyu.nef- kanununda tadilâtı müstelzim ma hiyette bulmuştu. Cemiyet Reisi — ere ğ Modaya " Tramvay Yeni şebeke nasıl tesis edilecek? iptidasından itiba- ar tramvaylarının fa te devam edip edemeyece ğini tetkik eden komisyon ev- rak üzerindeki tetkikatını ik- © | mal etmiştir. Komisyon azasın | dan Galip Bahtiyar B. dün bir muharririmize şü izahatı ver- mişti — Meselenin mühim olduğu anlaşılmaktadır. Şimdilik ev- rak üzerinde tetkikat yapıyo" ruz, Şirket müdürünü celbede- rek umumi vaziyet o hakkında izahat aldık. hara mahallin de etraflı tetkikat © yapacağız. Bu da uzun sürecektir. Komis- Haziran Fatih camisinde ezan okunuyor Türkçe Ezan Beş namaz vaktinde muhtelif makam- lardan okunacak.. Istanbul Evkaf müdürlüğün- de evvelki gün şehrimizin meş bur hafızlarınn iştirakile yapı lan bir toplantıda met meselesinin -görüşüldüğü- rü yazmıştık, Bu içtimi ha- fızlara, müezzinlere öğretile- cek türkçe ezan süreti de veril- | Yon tetkikat neticesini şehir miştir. Türkçe ezan günün beş meclisinin bu devresine yetişti vaktinde ayrı ayrı makamlar ü- | remiyecektir. Ancak şubat dev Galip Bahtiyar Bey : Sahip ve Başmubarriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Balkanlarda Turizm kolaylaştırılacak Sakızda da bir Türk konsolos vekilliği ihdas ediliyor Turizm propagandası için bir afiş müsabakası tertip edildi Bükreşte toplanmış olan 3 ün- cü Balkan konferansında a memleketleri arasmda tesvik işin bazı kararlar eli r.a Tükiye Tı bü reisi Reşit suzta hazırladığı kabul edilmiştir. Bu rapora nazaran Balkanlar- da müşterek bir seyahat tarifesi tanzimi ve turizm propagandası için bir afiş | yapılması düşünül mektedir. Bu afiş için altı Balkan meml ları arasında bir müsabaka açılacaktır. En güzel i yapan ressama 100 lira mü verilecektir. Her sehe yapi- afiş müsabakasında mülkâ- fatlarm seneden seneye artırılma- sı mukarrerdir. Verilecek afiş nü- munelerinim tetkiki için gelecek nisanda Sofya'da bir komite top- lanacaktır. Müsabaka'ya (iştirak edecekler resimlerini 1 şubata ka- dar mensap oldukları memleket- ler Turing Klübüne göndermeli- dirler, Kabul edilecek afiş, merkezi İstanbul'da bulunacak olan Bal- kan Turing Federasyonu taralın- dan her yere dağıtılacaktır. Talebe seyahati Gene konferans mukarreratın- dan olarak Balkan talebe gruplar n, Balkan memleketlerinde tatil zamanlarında mectanen seyahat edebileceklerdir. a Romanya hükümeti ve Bükreş Belediyesi şimdiden altı Balkan memleketine mensup 60 talebeyi, Romanya'da 15 gün her türlü mas rafını deruhte ederek gezdirmeği şa ve tanzimi için bir proje hazır İadiğma ve bu yolların bir sene zarfmda ikmal edileceğine dair konferansta okunan raporu, konfe- Tane muhitimde İyi tesirler baraka: maştar, , Balkanlarda turizmi teşvik i- gin memleketimizde ittihaz edile- Sek tedbirler hakkında Türkiye Turing Klübü hükümete bir muh- tira vermiştir. İktısat Vekili Hâl B. in bu programı tatbik ode- ceği ve C.H. fırkasınm da terviç e- deceği ümit edilmektedir. Seyrüsefer ve pasaport işteri zerinden okunacaktır. Müezzin ler sabah namazını Hicaz, öğ“ le ezanmı saba makamlarından okuyacaklardır. Türkçe ezan ve kametlere Ramazanın ilk gü- nünden itibârenibaşlanması çok muhtemeldir. Diyanet işlerinin ( Devamı 6 ıncı sahifede ) Amerikalılar Bizden Şarap alıyor Tekliflere nazaran bütün şaraplarımız ihraç edilebilecek Amerikada nihayet Martta bu- günkü kuru rejimin terki artık bir emri vakidir. Hattâ Amerikalılar Martı da beklemeden bir an ev- vel içkiye kavuşmak için sabırsız lanmaktadırlar. kanın iht Diğer taraftan Amerikanın bir | çok büyük firmaları koca Ameri- | resinde bir karara raptedilebi- lir. Şirketin hesaplarmı da tet- kik etmekteyiz. Aldığımız malümata göre Üsküdar tramvayların bazi- randan sonra ds devamı behe- mehal temin edilecektir. Bele- ( Devamı 6 ıncı sahifeda ) İraniler Gidiyorlar mı? Tütüncülerin dörtte üçü işlerini tasfiye etmişler Dahiliye Vekâletince hazırlar namelerinden alınmıştır.. Dahili- ye vekâleti pasaport işlerini kolay laştrmak için yeni bazı Erme ittihaz ir, tedbirler kında alâkadarlara tebliğ ediler. cektir. İzmir ve civarındaki harabe ve asan atikayı gezmek ve o Çeşme kaplicalarmı ziyaret etmek isti. yen ecnebilere kolaylık olmak ü- zere Hariciye Vekâletince Sakız adasında bir konsoloa vekilliği ih ( Devamı 6 me: sahifede ) Heybeliada sanator- yomu genişletiliyor Reşit Saffet Bey Sanatoryom 300 yatağa çıka. rılacak, fiatlar indirilecek Sıhhiyenin Heybeliadadaki | da açmış olduğu sanatoryorun sanatoryomuna ilâveten inşa o | da ileride tevsii eükarrerdir. girişmektedirler, İN Aldığımız malümata nazaran, ! Amerikalılar Türk an lunan 65 yataklık wiyonun son İş” En per Bu sanatoryomun hâlen bütün yatakları doludur. Erenköy ox matoryomunun helen — $ | inşaatı bitmiştir, H tiye ve alt kırmlurı siyaha bayan | © | tihzarat b yep sokmaktır. mükayesede iii Ve bu bilhassa posta Makliyatmda dikkat eğilecek bir başka, imdi otomobillerden alı nan vergiler kismen tahsil edile- BEBEK CİNAYETİ: — (1) Mediha Hanım yaralı çocuğu ile (2 - 3) Hem vuran hem vurulan Galip ve yaraladığı baldızı Zekiye Hanım; Hanım gazetecilere izahat veriyor (4) Mediha — Yazın iç sahifemizde — lüne yüzde azami bir hat tayin e- dileceğine nazaran ihraç edilecek içkiler de ayni şersiti haiz olacak- tr. —— Tapuda Hanımlarımız Hanımlarsnız her meslekte kendilerini göstermekte ve bil- gilerini / arttır. maktadırlar, Bu defa da Tapu ve kadastro mes lek mektebinin hukuk şubesin- den aliyülâlâ de recede ilk ola- rak, Kadıköy ta pu memarlarm- dan Sabire Ha- nun mezun olmuştur. önünde.. İnhisar maddeleri satıcılığının da önümüzdeki hazirandan itibü- ren meriyete girecek © kanun ile Türk tebaasına inhisar edeceğini razmıştık. Bu meyanda en çok a- bulunan zün İrani üzere cadde- vir li Zap yapıma Fa Tanimi İşler ane adale Tatbik zamma nı gelince da tütün ve inhisara ait diğer o maddeleri satamiyacağımız anlaşılıyor. Fa- kat eskisi gibi kâğıt, kalem, kitap, bir faydası düha olmuştür, AL dığıız malömiata göre bu sa“ natoryomda ae güm 'de 250 kuruş gibi cüz'i bir pa- ra almmaktadır. Bunda bakım, yemek, içmek dahildi lir, Sanatoryomlar ucuzluyor Veremle mücadele cemiyeti- nin Erenköy sanstoryomuna yatan hastalardan yevmiye250 kuruş ücret alması diğer sana- toryomların da fiyatlarını in- dirmelerine 8. olmuştur. Bu suretle halkın lehine bir faide » İtemin edilmiştir. sanatoryomunun bu suretle üç yüz yatağa iblâğı mutasavver- dir. Bu temin edilince memleke tin mühim bir sıhhi ihtiyacı da daha vasi şekilde temin edilmiş olacaktır, Erenköy sanatoryomu Veremle mücadele i Açık havada verem tedavia!