3 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

a XV Up | imita A Rüpaeeiz (lida Harici haberler Ve Türk karii Geçen gün Japonyalı bir destur matbuat hakkında has bühal ederken, kendisinden Ja- don gazete karilerinin en ziyade hangi haberleri okuduklarını #or- . Japonyalı. arkadaşımız , Ve idi Her memleketin vaziyeti ile ya- kından alâkadardır. Alelöde bir Japon gazete kariinin dünya ah- vali hakkındaki malümatma şaşar sınız. Bu malümat Japonyanm ya- Tı resmi ajansmın her memleket- teki hususi mümessilleri tarafın- dan verilmektedir. Büyük gazete- rin de mühim merkezlerde mu- habirleri vardır. Türkiye ile Japonya arasnda bir mükayese yapılacak olursa, gazete karilerinin mahiyeti nokta tından arada bir tezat oldi süphe edilemez. İddia edilebilinir ki bizde harici haberler gazete okuyacularını en az alâkadar e den mevzudur. Ve harici haberle- rimizin memba ve menşeini ha- tırladıkça bu vaziyetten memnun slacağımız geliyor. Çünkü henüz Türk gazete karii, kendisine dün- ya ahvali haklımda doğru malü- mat verecek bitaraf bir havadis vasıtasmdan mahrumdur. Memle- ketimiz ile dışarı memleketler a- Tasındaki anten Anadolu Ajansı firması altında çıkan Havas, Reu- ter, Wolf, İstefani, Tass gibi pro- Paganda haberlerinden ibarettir. Gazete karileri bu haberleri ina- narak okudukça, en ziy on- ların tesiri altnda kalacaktır. Bi- macnaleyh oldukç Mikayet & belki de efkârı umumiye namı- bir gazeteci arka- daşmız Anadolu Ajanamın Fran dasmdan ibaret olan Ajans Umum Müdürü ayni gazetenin yazmıştı. Muvaffak Bey, sütunlarında bu iddiaya karşı ver- diği cevapta gazeteci arkadaşımı- xm hakkını teslim etmekle bera- diğer ajansların haberlerine ne olduğunu, şimdilik bununla ik- tifa etmek lâzım sen her ajansın diğer ajans ha- berlerine abone olduğunu bildir- işti. Anadolu Ajansının başma geç- tiği gündenberi servisin tekâmülü Yolunda çok büyük gayretler gös- teren Muvaffak Beyin bu sözlerin- de tavzihe muhtaç bazı noktalar vardır: Evvelâ paramız kifayet etmi- Yor, Binaenaleyh bir işi tam yapa- Mmıyacağımıza göre yarım olsun Yapalım demek istiyor. Bizce A- bet mazarralı var çeşit yazıları neşrettirmek alâkadarlar te para veri ie Kaldı ki biz, para ile propa- #anda satın alıyoruz. Her ecnebi ajanam diğer ajans rm servislerine “ abene olduğu doğrudur. Fakat evvelâ ba ajans- arın kendilerine mahsus geniş teşkilâtları vardır. Bu teşkilâtı topladığı haberler içinde ecnebi Ajansların verdikleri ve sıkı bir tasfiyeye tâbi tutulan malümat Süz'i bir şeyden ibaret kalıyor. Yani kendi malı olan haberler içinde yabancılar kaynıyor. Sani- Yen hiç bir ajans kendine ait Mayan haberi kendi malı imi; i Beşretmez. Çünkü Türk e Umumiyesi, Anadolu Ajansının is- mi altında neşredilen habere baş- , Havas Ajansının ismi altında Meiredilen habere başka kıymet * Halbuki bütün haberlerini Yaz bancı ajanslardan alan Anadolu Ajansı, aldığı haberleri kendi fir- Ması altında ve kendi istihbaratı " Ella söylemi Yor. Sonra tanka bir de “Ame- Yikanın itilâfyiriz” davranmadığı e itilâfa varılacağını söy- e Se Anla Ajnnsina de İÜ, Revtero ve Havas'a yakışır Mir lisandır. Hattâ 'eğer onlar da kendilerinden beklenen hizmeti Yapsalar bu yolda haber verme- tir. Amerika, İngiltere ve Fransa- borçları tecil hususundaki tek- | rini kabul etmedi, devletlerin nazarında telâkki edilebilir. Fakat Amerika- CUMARTESİ 3 KÂNUNUEVVEL 1932 7 inci sene No. 2448 NUSHASI 5 KURUŞTUR Darülfünun konferans salonunda dün rey vermeğe gelenler ve yeni meb'usumsuz İbrahim Tali Bey Dört meb' usluk için dün intihap yapıldı İstanbulda 1554 müntehibisa. niden 1459 sı İbrahim Tali Beye rey verdi Merhum Ahmet Rasim Bey- den inhilâl eden İstanbul meb usluğu için dün yeniden inti- hap yapıldı. Rey sandığı dün sabah erkenden belediye dai- resinden kaldırılarak Darülfü- Dun konferans salonuna geti- | ri İntihap münasebetile salo- Bun methali ve intihap sandığı nm bulunduğu köşe bayraklar la donatılmıştı.. Daimi eni men azasından İhsan Namık ve encümen başkâtibi Zühtü Bey- ler, salona ilk girenler meya- nında idi. Heyeti teftişiye kâtipleri (Devamı 2 inci sahifede) İngiliz notası hiçbir tesir hasıl etmedi Görünüşe nazaran, 15 kânunu evvel taksitini i| vermeğe mecbur olacaklar Amerika Hariciye Nazırı . Stimson VASHİNGTON,2. A. A. — Birin | ci Künunun 15 inde vadesi | taksitin tecili hakkındaki İngiliz no- tası Amerikan kongresi âzası üze- rinde pekaz bir tesir hâsil etmiştir. Cümhuriyetçi ve demokrat âzâ bu taksitin tecili. aleyhindeki vaziyetle- rinde sebat etmektedir. Bu âzâ, borçlar meselesinin yeni- teşkili yolundaki teşebbüsün akame- te mahlcüm olacağını şimdiden söy- lemektedirler. Ayan meclisindeki cümhuriyetçi & cili ilnellerizin tamamile gayri va, rit olduğunu bilhassa beyan etmiş- lerdir. Sa Amerika gazeteleri ne diyor? vey YORK, 2. A A. — Ameri- kan gazeteleri yeni İngiliz notasın- dan derin bir surette müteessir ol. renin eski vaziyetin de sebat ettiği takdirde hiçbirşey ya pılamıyacağını umumiyetle beyan et mektedir. Christion Science Monitor gazete si bu münasebetle şu satırları yaz- maktadır: “ Amerikanin bu meseleye | ait bütün safhaları tetkik etmeden ev- vel kal'i bir hüküm vermekten NEV YORK, 2. A.A. — Nev York American gazetesi İngiliz & notasını Deşretmiş ve bu notanın ticaret saha sında bir takım mukabelei bilmisil hareketlerine girişileceğini gösterdi- ğini beyan etmiştir. Nev York Times gözetesi, İngiliz notasnın reisicümhur M. Hoover ile başlıca müşavirleri üzerinde bilhassa Lawsanne itilüfiüa ait fıkra münase- ( Devamı 6 ıncı sahifede ) — ————————— İslar da dönüp Fransız ve İngil lere “Asıl itilâfgiriz olan sizaimi çünkü , borçlarmızı vermiyorsu- nuz” dese, haksız bir söz mü söy- lemiş olur? Bütün bu beynelmi- lel borçların tediyesi meselesinde Havas ve Reuter'in hedefi şu ol- megan Borçların tediyesi, beyi nelmilel iktisadi tezebzübün de- vamı demek olacaktır. Halbuki bu ajansların o mensup oldukları devletlerin ala- çu. saman, damat at müdafaa ediyor- taraf olan efkârı umum: yelerin bir veya diğer tesir altım- da kalmaları için hiç bir sebep Beynelmilel borçlar meselerini bir misal olarak zikrediyoruz. Dik kat edilirse, yabancı ajanslarm her mühim mesele hakkında ver- dikleri haberin arkasında ayni sinsi propaganda mi dır. Dünyanın va: salim bir fikir sal herşeyden evvel, yabancı ejans- ların tahakkümünden kurtulacak şareleri aramak lâzımdır. Ahmet ŞÜKRÜ <€| yerek öldürmüş | Mübadele Komisyonu Lâğvediliyor Yunan hükümeti noktai nazarımızı istimzaç etti Atinadan verilen bir habere gö re, Çaldaris. kabinesi Muhtelit Mübadele komisyonunun lâğvmı tasavvur etmektedir. o Bu mesele hakkında de noktainazarı istimzaç edilmiş- tir, Türkiyenin buna, esa: iibari- le muhalefet etmeyec dilmektedir. Komisyonun lâğvı ta karrür ettiği takdirde, İstanbul- daki gayrimenkul mallara sit me | sailin halli için bir sureti tesviye bulmak üzere iki hükümet arasın- da müzakerat cereyan edecektir. Komisyonda iki heyeti murahhasa reisi M. Fokas ve Şevki Bey Diğer muallâk meseleler de iki hükümet arasında doğrudan doğ- roya vukubulacak müzakereler neticesinde halledilecektir. Troçkinin Peşinden. İkinci saklandığı yer de keşfedildi KOPENHAG : — Troçki'ni sehir civarında ikamet edece; zannediliyordu. Fakat şehir dahi- linde Dajgas caddesinde bir villa- da oturmaktadır. Troçkinin ikinci ikametgâhı da keşfedildiğinden burası da mütecessis halk tarafın 'dan âdeta muhasara edilmiştir. Bu sebeple Troçki bu gece yeni- 'den evini değiştirmeğe mecbur ol muştur, Yeni adresi henüz malâm değildir. İdama Mahküm Ayşe Kendisini ziyarete gelen sevgilisine mendil hediye etti ADANA (Milliyet) — Bura hapishanesinde, mahkeme kararı temyize gönderilmiş idam mahkü mu bir kadır vardır. Bu kadın kö yünde sevdiği Kasım Ali isminde birisi ile güya ser best yaşamak bül yasıyla Kasım A» İ'nin karısmı ve çocuğunu zehirle tü GeçenlerdeKa sm Ali hapisha- nede Ayşeyi ziya ret etmiştir. Ayşe temyizin verece| kararı beklemek” fi le beraber, meta- Lİ Ayşe ni ziyarete geldiği rem rin ahlar Rk ağlamıştır, Ay. se Kasım Aliye — ime ay- rlırken cebinden çıkardığı temiz bir mendili hediye olarak tir. Belki de bir daha göremiye. ceği sevgilisinin bu ziyareti Ayşe için büvük bir teselli olmuştur. EEE Sen ve Ben.. Yakında Milliyet'te SARE Türkiye hükümetinin | >, Sahip ve Başmuhariri ni Sirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET | İstanbul. Edirne yolu Asfalt olarak inşa- sına karar verildi Dört vali İstanbulda bu meseleyi konuşacak İ Türkiye Türing ve Otomobil İ ilübün teşebbüsü üzerine İsta: bul - Edime yolunan asfalt ola: rak inşası takarrür etmiştir. Bu maksatla, Edirne, Kırklareli, Te da Istanbulda bir caktır. Bu yolun bankadan avans alınması ve buna hüküm. kefalet etmesi mevzuu nin asfalt olarak inşası yalniz memlekete seyyah celbi noktasın dan değil, Trakyanın iktisaden in İ kişafı noktasından da ehemmiyeti | haizdir. Yol 240 kilometredir. Bu | yolum inşasmdan sonra İstanbul: dan Edirneye dört santte gidilebi- lecektir. Ankarada yeni Fran- sız sefarethanesi Fransa hükümeti Ankarada ye ni bir sefaret binası inşasına kas rar vermiştir. Bu maksatla Fram- sız bütçesine yeni tahsisat konul- muştur. Yeni insa edilecek bina nın arsası, hükümetimiz tarafın- dan meccanen Fransız hükümeti- ne verilmiştir. Bu arsa 1974 met- re murabbamdadır. Yalovada Yeni memba Bu sene yeni bir park daha yapılacak Seyrisefain idaresi bu sene de Yalovanın ihyasına dair olan pro- jelerin tatbikına devam edecek- tir. Bu sene yapılacak işler meya- | nında geçenlerde yanmış olan bü- yük lokantanın inşası vardır. Kap calar yukarı kısmında bulunap | i dairesi, kolaylık ol- mak üzere, aşağıda yapılacak o- lan yeni bir binaya naklolunacak- tır. Evvelce tamir ve kısmen harap olan eski sicak su kanallarınm da tamirine başlan | nı mıştır. Bu suretle, şimdiye kadar öteberiye kaçarak dağılmakta o- lan sularm ziyama meydan veril- memiş olacaktır. Bu kanalların ta miri esnasmda şimdiye kadar ma lâm olmayan bir memba daba meydana çıkarılmıştır. Bu mem- bam da diğerleri kadar kuvvetli ve eyni şifni hassalara malik ol- duğu anlaşılmıştır. Bundan baş- ka soğuk su kanalları da tamir edilmekte ve suyun, otomatik surette büyük otele çıkabilmesi i- çin bazı tesisat yapılmatadır. Bu suretle suyun tulumba ile yukarı ya çıkarılmasndan kurtulunmuş olacaktır. Yalovada Göney parkı pamile yeni bir park ta yapılmak rk, kaplıca mevsimine ka lerek umuma açılacak- idnbede 23 medeniyet Alişardaki hafriyat neler öğretti? Alişar'da Hitit asarınım meyda İ na çımarılması için Şikago | Enstitüsü namına Profesör inşası için bir | bahistir. İstanbul « Edirne şonâsi- | gın | riyatı iz Bu sebeple Profesör Von der Osten şehrimize gelmiştir. Profesör Alişar'da yapı- lan hafriyatta şimdiye kadar elde edilen neticelere dair şu izahatı vermiştir. — Allşar'da yapmakta olduğu. muz hafriyatın bu sene yedinci se de ettiğimiz meticelerden memmu- nuz. Ahiren taş, bronz, bakır ve demir devirlerine ait yeni eserler elde ettik ve bu devirlere ait in- san iskeletleri de bulduk. Tahar- riyatımız, kablettarih taş devrin- den Osmanlılara kadar olan me- deniyetler hakkında bir fikir ver- meğe yardım etmişti 25 metre Neolitigue devirlere ait bulduğumuz eserler, bu devrin (Devamı 6 ıncı sahifede) Yukarıda solda Başvekilimiz, sağda Zekâi Bey tayyarelerine binme- bindikten den evvel, aşağıda Başvekil tayyareye Tayyarelerimiz, gece uçuşları yaptılar Başvekil Eskişehirden dün saat on üçte Ankaraya döndü ANKARA ; 2. (Telefonla) — Baş vekil İsmet Paşa ile maiyetindekci zevat, saat on üçte gene tayyareler- det ettiler. Başvekil çok neşeli görünüyordu. A vdatte o rma Bı Celâl B. in tayyaresine binmiş bu- lunu yordu. İsmet Paşa Eskişehire vardığı za- man, havadan üç tayyare filosu is- tikbale çıkımıştır. Başvekil tayyare meydanına indikten sonra, kendile- rini karşılayan Naci Pş. ile kayma- kam Celâl B. le zit fotoğrafları- çektirmişlerdir. a mahkemesi reisi İhsan, baş müddelumumi Ni- hat Vali Hakkı, Fırka Reisi Osman, Belediye Bein vekili Küm Beylerie muhtelif teşekküller mensup bir çok zevat bulunuyordu. Bogvelii bemdizini hari hayaldi ayrı ayrı ellerini sıkarak iltifatta bu- Tunmuş, havanın Eskişehir mıntaka- sında birdenbire soğuduğunu söyle- miştir, Başvekil akşam üzere Belediye te- Lik maçlarına iki sahada başlandı Üç ay geciken lik maçları iki sahada birden başladı Yeni Futbol heyetinin tertip et | 1932 - 1933 İik maçları dün adı. Bundan böyle her cuma gü- nü Kadıköy ve Taksim stadyum. larında lik maçlarına devam edile çektir. Taksim otadyumunda dün fikstür mucibince Fenerbahçe B, Beykoz B takımları, o Anadolu » , Fenerbahçe A - Bey sahada birden oynanmağa baş koz,*A takımları arasında olmak üzere üç maç oynandı. Kadıkö- de gene fikstür mucibince Dünkü maçlardan bir enstantane