9 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

9 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Bir kutu Kibrit için Tarsus civarında müthiş bir cinayet oldu.. Tarsustan yazılıyor: — Tarsu sun Kargılı köyünde bir hiç yü- zünden müthiş bir cinayet olmuş tar. den fana halde kuga edirrler bekâr. evlidir, küşüğü Hasan Bir gün evvel yaptıkları kavga karışan kardeşi mermi Yücudunun mütemddit saplayarak onu da ağır een rayor; azgın katil, ne hücum ederek ve pancar zeriyatına een dır. Milâs musevileri de me konuşacak Milâstan bildiriliyorı — İzmir. deki Musevilerin türkçe konuşma hareketinden sonra şehrimizde de bir “Türkçe Konuşturma Birliği” tesiş edilmiştir. Birlik | faaliyete baslarıştar. Bir otomobil EE verde e ee < olan lan 15 numaralı tenezzüh Ki yalşlardan meni İlim istemesinden olmuştur. Direk- siyon ansızın yana dönmüş, oto- Kedi “İzmirde Türkçe ezan > OİZMİR.A — İzmir Ü 4 türkçe oran başla moşlardır. ye götürülmüş ise de diğer İbrahim b henüz yakalanmamıştır.. İzmir valisi İzmire dönüyor ANKARA, 8 ACA — İzmir Hazretleri bu gün öğle vakti hareket edecektir. Küzım Pş. vazifesine ve İzmire ait işler için Vekâletlerle günler. Reisicümhur Hazretleri 6 kânu Halkmı okumuyor, harirler mi yazamıyor Harf inkılâbından beri 4,000 kitap basıldı, fakat satış yok.. Bu satışsızlığın sebebi nedir, kitap- çılar ne diyorlar? niçin ax kitap satılıyor. m az haa Dyer? Bu sual ar- şikâyetleri arasına gir- naat kitaphanesi sahibi şu müta- leada bulundu: — Okuma zevkinin Te neşriyat sahalarının. xaman meselesidir. Yeni nesil, ya- mekteplerde, tep ve İlselerde £ talebeyi yalnız mektep kitaplarını tasfiye değil, kendisine faydalı olabilecek nef onda br derecesine çıkarmalıdır... Zaten ders kitaplarının miktarı ve nev'| sakisine nispeten çok azal Bunun evvel bu vadideki ..— rilmelidir. Ben harf inkılâbından beri mektep e okuyabileceği tap bastım. Yaptığım memnun edecek semereler zevki uyandırılabilir. Fakat haller Battalgazi, Kankalesi bikâyele- rinden ayırıp daha faydalı saha- İsra imale etmek ve daha modern neşriyat yapmak lâzımdır. Bunun için de halkım alâkasmı tahrik €- 'decek zeminler hazırlamak icap eder. Fikrimce köylü kendi kendine Yeni Oktruva mı? Bir kısım eşyayada oktruva konulması isteniyor ANKARA, 8 — İletsadi bub- ran tesirile birçok varidat memba- ları azaldığı gibi Belediyenin ok- truva varidatı da azalmıştır. zamanlar İstanbul oktruva tir. Esasen Vekâlet, Belediye büt- çesinin tasdiki sırasında da bu mü him noktaya temas etmiştir. surette baber alınmıştır. Maamafih bu hususta resmi malümat yoktur, dedesinden görüş işieiği Kahkaleini © erer, Ona faydalı neşriyatı tarıtmalı dır, Bu da köy kahvelerinde, muh tar odalarında, hatti şehir kahve lerinde, avukat yazı doktor muayenehanelerinde, bek- İeme salonlarında, vapurlarda, u- fak mikyasta birer kütüphane te- sisile halkı alkadar olmağa mee- bar tutmakla kabil olabilir. Bu tarzda bir zemin hazırlanır a köylü boş geçirecek zamanımı doldurmak ihtiyacını duyar ve bu ihtiyaç artık kökleşmiş olur. . Bunlardan maada münevver kısmının fikri gıdasını temin edebi lecek neşriyat ta çok noksandır. Bu sahada çalışmak vazifesi de biz tabilerden ziyade muharrir ve müelliflerimize düşer. Kitapçılar cemiyeti reisi Sudi Bey diyor kit Halk için yazmıyoruz. Bis. mp bir kitabı aramaz. Ara- o babasından, nün kendinden bahsedilmesini ve okuyacağı kitabın içinde — kendi hayatının teşrihini istemekte hak (4000) e yakın kitap neşrolundu. Fakat kitap denilebilecek olanlar bu miktarın yüzde yirmi & beşini bile bulmaz. larda değil, halkım istediğini hâlâ anlamayan lerde bulu- rum,” Şark Kitaphanesi sahibi Hüse- yin Kasım Bey şu fikirdedir: “ Kitap satılmıyor. Çünkü pahalıdır. Umumi buhranı nazarı dikkate alarak ne kadar müm) göre künse o kadar ucuz kitap basma- Tıyız. Bundan —— daha doğru- su herşeyden evvel okumağı, ye- ip içmek, giyinip kuşanmak gibi Balim cabdi” Tiheiyaşlan erlms sokmalıdır.” “ Esnaf ,, Ne demektir? Bu suale cevap verilemiyecek mi? Esnaf .. EL Bu sani Odasında bu kelimenin mâna ve şümulünü araştırmak &- zere eden komisyonun Crup'la Müzakereler Heyet vekâletle temasa geçti Bazı demiryolları ve diğer na- fın inşatı içim Crup fabrikaları 1s- | müdürü ile diğer bir Alman mü essesesi in Ankara" ya gittikleri yazılmıştı. Öğren diğimize göre, bu heyet, Crup fabrikaları müdürü M. Bamber ger ile ire Düne Berke Ber Ber- İin merkezi başmüdürüM. Leb- reyht ve Julius Berger'in umu- mi müfettişi M. Volgomut'tan mü bulunmaktadır. Heyet, Nafın Vekletile tema sa gelmiştir. Feribot meselesi ANKARA 8 — Trenlerin a- saba vapurile Ha nakli etrafında bir Ya İs sürü i müzakereler rojesi Vekiller Heye- emin edileceletir. Feribot işi ve iz limanların mizin inşası için teşebbüsat ve müzakeratta bulunan Colonel Barry ve refakatindeki M. Ket- eheli, buzün Ankaradan şehrimi- ze advet edeceklerdir. Tayyare postaları ANKARA, 8 — Tayyare pos taları yapılması için yeni bir ka» mun projesi (o hazırlanmaktadır. Seferler bu io çıktıktan son- za başlıyacaktır. mu Cenevrede Bir hâdise Japon murahhası bir karar suretine şiddetle itiraz etti CENEVRE, 8. A. A. — Milletler Cemiyeti büyük meclisinde İspanya, Irlanda. İsveç ve Çekoslovakya mü- messilleri tarafından verilen karar sureti projesi, ehemmiyetli bir hâdi- ki edilemiyeceği ve Mançuride bu- gün mereni olan idare şeklinin ta- m beynelmilel | taahhüt ve mükelefiyetlerie telif edilemiyeceği beyan edilmiştir. M. Matsuoks, bu karar suretinin Japonyayı ittiham © eder mahiyette olunasını hoş görmemiş ve karar su retinin geri alınmasını istemiştir. miş olduğunu söylemiştir. CENEVRE, 8. A. A. — ii. Çe een ibülüfna mütenl- lik umumi müzakerel, M ve tesviye zara Sir John Simon söz alarak Lytton raporumu Fe ve bu raporun va hamet ve ortaya çıkım. Tchang - Kai - Ghek'in bir telgrafı CENEVRE, 8. A.A. — he- ye har kn Gulam Si duğu Türkiye Mısır (Başı birinci sahifede) faatleri lehine iki milleti bozuştur mak cümlesini yazarken yalnız Bu zorla meselelendirilmiş gazete gayiasmı değil, birkaç senedenbe- ri devam eden ve gene bir türlü mes'ulü bulunmak mümkün olmu- yan sinsi hareketler de hatırımız- da idi. Mısra sidir ee gelen elemli ürk gazetecileri Mr ederiz. Mısırlıların Türklere karşı besledikleri kardeşlik sevgisi hiç Birimiz için meçhal değildir. Bu kardeşlik sevkisini şimdiye kadar rivayetler, şayialar ve telkinlerle kırmak teşebbüsleri akim kalmış tr. En iyi fırsat iki millet arasında bir izzeti nefis davam uyandırabil mek olduğuna şüphe yoktur. İli gurur davasını eline alan politi- ka edabiyatı aklı ve muhakeme; uyaşturabilir. Memleket mâtef, kirlerini banıretsizliğe düşürebilir. Son fitneyi tertip edenlerin bu ince politika oyununu bildiklerine şüphe etmiyoruz. Fakat bu tertipçilerin bilmedik leri birşey vardır ki o da Türkiye derle ve eleğin böyle ayenle. ra karşı hassaslığının ne derin olduğu Türk inkuldpçıları- nin açık konuşmak ve oyanları açı ğa parmak husamasdaki herar G9 tecrübeleridir. Hükümetlerin vasifesi mes'al olmayanların büyük milli menfa- atlere zarar verecek nifak ve tah riklerine efkdrı umumiyeleri kap tırmak değil, bilâkis efhârı umu miyeleri düşüncesizlerin ve gen. suzların tesirinden korumak oldu ğunu Kahire iktidarının de Anka- ra iktidarı kadar bildiğinde te- vaziyete lâzmgelen vuzuh ve sa- rahati verinciye kadar, erken hü- kümlerle şaşalatmamak hususan- daki dürüst neşriyatçılık rolümüz de devem edeceği 'edbirin, basiretin ve yüksek milli menfaatler duygusunun Mı- sırda kalemlerini fırıldak rüzgâr na kaptırmış olan meslekdaşları- mıza da hâkim olmasını arzu eder dik. Bu meslekdaşların hem kendi İâzüm | milletlerinin menfaatinin ne oldu u daha iyi bilmekte, hem de inkılâpçı Tü vasıflarını daha iyi anlamakta zararları de- gil, ancak faydaları olabilir. Falih RIFKI Münür Pş.nın Beyanatı ( Bayı 1 inci sahifefde ) tm; taamülen de bu böyledir. Şamua da iyeyim ki benim imi sene Avrupada bu- zaman Misır hidiv ha- nedanmdan ve Mısır ekâbirinden ve sairesinden bir çoklarnı tanır dm ve gördüm. Bunlardan hiç bi- ini erek leri» ni gördüm. Hattâ davetli yn benim sefaretime bunlardan Tenlerin dahi kiç bir vakit — feda geldikleri vâki olmamıştır. olan Kral Hüseyin bile daima baş açık girerdi, fes koymazdı. Bira- deri him Paşa da keza fese ehemmiyet vermezdi. Asabiyet ve heyecan devam ediyor Filme Çekilecek Bir mevzu (Başı birinci sahifede) . seferinden avdet ederken va- pur kamarotlarından Feyzi or” tadan kaybolmuştur. Fakat bu kayboluş sessiz sedasız olma- #nış, vapurda iki silâh patla- mış, sonra vapurun komanyacı sı Süleymanın makine dairesi- ne indiği görülmüş vet — Kamarot Feyzi bana silâh çekti dediği işitilmiştir. Bunun üzerine kamarot Fey- zi aranmış» bulunamamış, kay- bolduğu anlaşılmıştır. Vapur İstanbula gelince ka- marot Süleyman öldürmek cüir- il“ | miyle, Meto Süleymanla diğer bir arkadaşı öldürmeğe yardım etmek cürmiyle, kaptan Osman Nuri B. le üç tayfa da tahkika- b işkal etmek suçuyla tevkif e- dilmişler, ağırceza mahkemesi $ esnasında mahkemeye Yakup imzalı bir mektup gelmiş. bun- da Feyziyi Meto Sü Ayşe isminde bir kız yüzünden öldürüldüğü yazılmış Ayşe çağ rılmış, Meto manın karı- sı olmak üzere 1, fakat cinayetten haberdar bulunma- dığmı söylemiş, Yakup ta bu- İunamamış, mahkeme kumam- yacı Süleymandan maada diğer bütün mevkuflarm tahliyesine karar vermiştir. Mahall dünkü celse sinde mahkemeye gene bir mek tup gelmiştir. Fakat bu mek- tup ta Lâz Rıza imzası ve Lâz Rızanın sarih adresi vardır. Bu mektup ta Feyzinin ölü- münü gayri mevkuf | bulunan Meto Süleymanla geminin kâ- tibi pek alâ bildikleri haber ve- rilmekte ve eğer bu söylemezlerse hâdiseye © ismi karışan ve evvelce Meto Süley- manın nezdinde otururken bi- Yâhare infikâk eden söyliyeceği, çünkü artık Süleymanın tesiri ea bur Küşif Bey mektubu yazan Lâz Rıza ile gemi kâtibinin ve Ay- genin şahit sıfatıyla celbini iste miştir, Feyzinin veresesinin iy de kumanyacı Süleymanla kar #marot Feyzi arasmda bu cina- yeti tevlit edebilecek bir husu- met bulunduğunu söylemiş ve bunu bilen iki şahit göstererek celbini İstemiştir. Diğer taraftan kumanyacı Süleyman vekili de tahliye tale binde bulunmuştur. İddia makamı verese vekili talebini tahliye " reddetmiş ve şahitlerin celbi i- çin muhakemeyi ayın 22 sine bırakmıştır. Sinema Artistleri , (Başı birinci sahifede) , ANKARA, 8 (Telefonla) —| bu sinema Mısır sefiri Abdülmelik Hamza refine ziyafet ANKARA, 8 (Milliyet) — Türk ihtilâl ve inkılâbını gösteren bir film hazırlamak üzere buraya mümessili bir çay ziyafeti verilmiştir. Zi fette Maarif Vekili, Maarif ii. si, anlaşılmaz bir muamma teşkil etmektedir. Maamafilı galip bir kanante Mısır hükümetinin cevabi si postaları, mevsim o dolayısile ine “ii len cevabi telgrafnamede, AL man artistlerinin geçen cumar tesi günü tayyare ile İskenderi yeden Atinaya hareket ettikle 4 ve Atinsdeki adresleri bi İstanbul - Brendizi tayyare postası Bu haftadan itibaren Istam - Atina - Brendizi dayyağe Bitaraflarda 24 mesele ( Başı 1 inci sahifefde ) emlâkini tesbit ederek tali ko- misyona ais Tali ko- misyon da, bu emlâkin sahiple- ri filhakika firari olup olmadı ğını tetkik ve tesbit edecek, ha kikaten sahipleri firari olan em lâke Yunan hükümetince vazi. yet edilecektir. hası Fuat B. birkaç gün evvel Akare ya gitmiştir. Fuat B.in aşmurahhasımız Şevki B. le birlikte avdeti muhteracli Buradan Gümülcine'ye cektir. Celâl B. tetkik seyahatine çıkcak ANKARA 8 — İktisat vekili Celâl Bey yakındı memleket dahilinde bir tetkik © seyahati yapacaktır. i Izmir dericilerinin müracaati IZMIR, 8, (Milliyet) — Derici lerden mürekkep bir grup Belediye ye müracaat ederek İstanbuldan ge Girilen derilerin işlerine sekte vurdu ğu söylemişler ve bu halin önüne gecilmesini istemişlerdir. Türk - Fransız Mahkemesinde Muhtelit Türk - Fransiz mah kemesi bu devre faaliyetini bi- irmiştir. Reis M. Aser pa memiakelan düm Amerikalı profesör şerefine ziyafet ANKARA, 8 (Milliyet) — Re- ber Kollej müdürlerinden ve Ko- lombiya ünunu ( profesörle adamlar | rinden M. Nonru şehrimize gelmiş tir. Profesör şerefine Mamrif erki nı tarafından bir çay ziyafeti ve- rilmiştir. Reichstag'ta Kavga BERLİN, 8 A.A. — Dün Rayiş- tağda Teisicümhurun gaybubeti uzun müddet devam eylediği tak: yerine kimin kaim olacağı meselesi dolaymile vahim karga” şalıklar olmuştur. Komünist meb'uslar Hinden- burg için “Dı ülcümet reisi, Versay sistemi demişlerdi. Bu onada | büt “Kahrolsun Hindenburg” diye ba Karmışlardır. Kürside Nazilerle komünistler ara «nda bir mücadele zuhur etmiştir. Bu mücadele bir. s0 Bini almış ve birçokları mecruh ol muştur. Rayiştağ reisi, bunun üzeri tir. Celse tekrar açıldığı aman, işin hoenilaklarla Sosyalistler tar verilen ve doğrudan doğru- ya veya dolayisile hukümt aleyhin- takrirleri nazarı itibara ii ir. 'arlâmentonun muvakkaten teati Ki lehinde bir ekseriyet teşekkül et mesi muhtemel görünmektedir. Tatil meselesi BERLİN, 8. A. A. —Volff ajan sından: Merkez fırkalarını mensüp meh. illerde hüküm süren & kanane göre Reichstag meclisinin yarın için bek lenen tatili hususunun ancak cumar tesi günü kararlaştırılması o mubte- dir.