8 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE 8 KÂNUNUEVVEL 1937 7 inci sene No. 2453 NUSHASI 5 KURUŞTUR Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET | Hiçten i Hâdise Birkaç gladenkeri gelen Mr İ sr gazeteleri, Londradan al- dıkları bir haber üzerine müta- İsa bina ederek memleketimiz İ aleyhine neşriyat yapmakta diler, Londradan Mısır gazete- lerine verilen habere göre, Cüm huriyet Bayramı gecesi Anka- Tada verilen baloda Mısır sefi- Yine fesini çıkarması ihtar edil miş. Bu gazeteler bununl ref ve haysiyetinin mi Bazı Mısır gazetelerinin çığırt- kanlıklarile meşhur olduklarını biliyoruz. Mısırın istiklâlile te- H£ kabul etmiyecek vaziyetler | sramağa çıkmışlarsa, bunu da- ha yakınlarda görmek çok ko- layken, durbin ve hurdebin elde, uzaklarda arayorlar ve Beyi görüyorlar? Ankarada bir balo gecesi, sefirlerine karşı bir iltifat eseri olmak üzere, fe- sinin çıkarılmasma müsaade edilmesinde... İki gündür Ankaradan ge- len heberler, bu hiç yoktan çr- karılmak istenen meselenin ma hiyetini tenvir etmektedir: Cümhuriyet bayramı günü Mı- sır sefiri de diğer sefirler gibi üniformasını giymiş olduğu halde Reisicümhur Hazretleri- ne arzı tebrik ettikten ve me- de bulunduktan sonra ge celiyin resmi ziyafete hazır bu hınmuştur. o Gerek merasimi ve gerek yemekte fesini taşr makta olan Mısır sefirine, ba- lo başladıktan sonra, başını aça bileceği söylenmiş. şapka giydiği malüm olan sefir hakkında bir iltifat eseri olan bu hareketten Mısır gazeteleri- Min tahkir mânasını nasıl çıkar dıklarmı anlayamadık. Bu garip neşriyatın mânası- nı araştırırken dün Ankaradan gelen bir haberden Mısır hü- kümetinin de mesele hakkında bir nota tevdi ettiğini hayretle öğrendik. Mısır hükümeti bu motasmda “hâdise” den dolayı tarziye ve istikbalde bunun te- kerrür etmeyeceği hakkında da teminat verilmesini istiyormuş. Biz, meydanda bir hâdise olma öre, tarziye ve teminat stilzam edecek bir sebep te görmüyoruz. Fakat şayanı dikkat olan nokta, ortada hiç bir hâdise yok iken Mısır hükümetinin, kendi sefiri bakkında R ümhur Hazretlerinin bir iltifatlarını, tamamile aksi bir mânada ala- rak, hâdise icat etmeleri ve bu- hu izam ederek bizimle bir mü nakaşa kapısı açmağa vesile İt- tihaz eylemeleridir. İtiraf et- mek lâzımdır ki Mısırda bize karşı bir husumet havası var- dır. Arasıra patlak veren bu hu #umet havasınm mânasmı an- lamıyor değiliz. Bir takım men fi politikacılar o Mısırlılarla Türklerin, bu iki kardeş mille- tin münasebatına karşı suikast Yapmak istiyorlar, Mısırda di- ger bir zümre vardır ki Türki- Yedeki inkılâbı çekemiyorlar. Taassup, baset, kıskançlık, it tifak etmiş te bir millet istiklâ- tmışlardır ki Şark mil- etlerinin istiklâl © uğurundaki mücadelelerinde kazandığı eri ve siyasi zaferlerle taril #idişine yeni bir istikamet ver- © ismi sahifeleri- klâl, şeref ve haysi yet mefhumlarile tev'em olarak kaydetmiştir. O, bunların ifade “ttiği mânanın bir remzidir. Fakat belki de - Mısır politi- acılarının hâdişeyi çıkarmala Finn bir faydası olacaktır: Ha- iki muzmerlerinin. meydana sıkması ; vaziyetin » tasfiyesine Yardım edecektir, Ayni zamanda bu hâdise ve <evabi notamızdaki samimiyet lisır hükümetinin de müteki | hüsnü niyeti “için bir initi- vesilesi olacaktır. Ahmet ŞÜKRÜ 1 iddia etmektedirler. ! Her vakit | Mısırlıların Notasına ema —— evap... Kapitülâsyonlardan, diğer devletler gibi, istifadeye teşebbüs bile etmiyen Türkiyenin bu âlicenap hareketine ve Türk ticaretine, münasebatına karşı Mısırda devam eden sistematik tahrikât politikasının tasfiye edilmesi günü gelmiştir, hattâ geçmiştir. Notanın Fırka Grupunda Müzakeresi Çok Heyecanlı Olmuştur Mısır hükümetine cevabi notamız| Yeni kazanç bugün bildirilecektir M. Esat Bey Fırkada parlak beyanatta bulundu! & |Sabık Adliye Vekili Mısırdaki neşriyat İİ Mm peş Büyük Şefin isminin karıştırılmasına şiddetle hücum etmiştir Mısıra verilecek notamızın esasları gg amm Hariciye Vekili Dün Fırka Grupunda İzahat Verdi ANKARA, 7 A.A. — CH. Fırkası Grupü buğün öğleden sonra, Afyon meb'usu Ali Beyin riyasetinde toplanarak Dahiliye Vekâleti işlerinin müzakeresine devam etti. Söz alan hatipleri ve Dahiliye Ve- | ANKARA, 7 (Milliyet) — Me- | sırın notasma verilecek cevap F: ka grupunun bugünkü içtimamda müzakere edilmiş, hazırlanan me- tin tasvip olunmuştur. Haber aldığıma göre Grup içti. | Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey ma: çok heyecanlı olmuş | sabık Adliye Vekili Mahmut (Esat B. parlak beyannatta bulunmuşter. Mahmut Esat B. yök Şefin isminin karıştırlmanna ye mun yüksek adının ve. şefliginin bir vatan ve bir milletin ve yalnız bugünkü nesillerin d. çelecek nesillerin de malı olduğunu teba- ruz ettirmiştir. Cevabi nota Cevabi. notada © esasen © ortada mevzuu baha hiç bir hâdise olma- dığı söylendikten sonra, bir devle tin protokolünu dahi ssilli ve bey- nelmilel hayat icabatına göre ya- pabilmek hâkkı bilhassa zikredil- mektedir. Ankârada asabiyet Mısırın mötası ve Misir matbun- tmın sistematik neşriyatı Ankara | mahafilinde derin bir asabiyet u- , tahrikâtmm uzun olduğu. | Türk tütünlerinin kasden rekabet sahasından - uzaklaştırıldığı, -husu si tarifelerle Türk ticaretinin mâl - yonlarca lira düşürülmüş olduğu! anlaşilmaktı Ezcümle yeden giden mey | valar hakkında meyve nümutele- rinin nezaret dairelerince evvele- mirde muayene edilmesi gibi bir uşul çıkarılmış ve vapur — içinde | kilinin cevaplarını dinledi. Bu sırada yani Dahiliye işleri kili görüşülürken arada Hariciye Ve- | Tevfik Rüştü Bey müsaade isteyerek kürsüye geldi ve Mısır | hükümetinin notasından ve hükümetin tasavvur ettiği cevaptan farka | ya malümat ve tafsilât verdi, Mahmut Esat Bey söz alarak meseleyi gerek hukuku düvel ve ge- rek inkılâp moktai nazarından teşrih ve iki milletin samimi hissiyatı mın iç yüzüne temas etti. Mevzuun bazı Mısır matbuatı ve mahafilii tarafından bu hale getirilmesine karşı şiddetli teessür ve infial göster- | di ve mükerreren alkışlandı. Bundan sonra Kocaeli meb'usu Salâhat- tin Beyin, hükümetin hareketini tasvip eden takriri veye konarak müt tefihan kabul olundu. Bunu müteakip yine Dahiliye Vekâleti işlerinin müzakeresine geç vakte hadar devam edildi. Yarın da devam olanacaktır. ra im meyvalarımız cürüyünceye kadar bekletilmiştir. Türkiye tarafından yüksek, in- kalâpcı zihniyeti eseri olarak Mıi- sırdaki kapitül ğer devletler Bü gelmiştir, hattâ geçmiştir kana ati umumidir. Cevap bugün ye ANKARA, 7 (Milliyet) — vabi notamız” Kahire zarmıza oyarm bildirilecektir. Milliyet Ahmet Haşim Beyin yazılarınıneşrediyor Güzide ve hassas Türk edibi Ahmet Haşim Beyin tedavi için | | bir müddet evvel Avrupaya gittiğimi teessürle karilerimize haber vermiştik. Bugün de üs- tadın iyileşti; ve yazılarına başladığını müjdelemekle bah- tiyarız. Üstat Haşim tedavi ve seya- | hat intibalarını ince, hakim ve bütün kalpleri teshir eden kuv- İvetli öslübü ile tespit etmiş ve, İ bini gözüermiştir. Ahmet Haşim Beyin ilk yazısını yarın neşredeceğiz.. Maslahatgüzarımız da Mar diye nezaretine notayı tevdi ede- cektir. Hâdise nasıl başladı, ne oldu? ANKARA, 7 (Telefonla) — Ortada hiç bir şey yokken, sırf bir İngiliz ajansmın tezviri yüzün den çıkarılan bir fes hikâyesi do- layısile Mısır gazetelerinin, böyle Mısır Başvekili İsmail Sıtkı Pş, bir hâdisenin filbal vaki olup ol- madığını tahkik etmeden hissiya- ta kapılarak neşriyatta bulunduk ları buraya akseder etmez herkes hayrette kalmıştı. Biz Ankaranm içinde iken böyle bir , hâdisenin vuku bulduğunu © duymadığımız halde, haddi zatında inanılmıya- | (Devamı 5 inci sahifede) | | Kanunu iDün mecliste tasvip edilen şekil İvekâlete eri çok işler de görüldü Vehbi Bey Ticaret Odası meclisi dün bir içtima yapmış ve meseleleri | görüşmüştür İçtimada Odanın 932 Teşriniev- | vel mizanı okunduktan ve tastik edildikten sonra, Borsaya © dahil sebati yağlardan alınacak simsn riye miktarmn ne olması | lâzm geleceği müzakere edilmi ; da idare heyeti nebati İ simsariye ücreti olarak | verilmesini münasip görmekte İ- di. Oda meclisi de bu miktarı ka- bul etti. Bundan sonra Londra ve Bir- minghamda açılacak sergiler için Odaya gelen davetiye | okundu. Umumü kâtip Vehbi Bey bu ser- giler hakkında izahat vererek, O- danın iştiraki imkânı görülemedi- ğini söyledi. Bu husustaki idare heyeti kararı da okundu. Bunun üzerine alâkadarlara bu sergilere iştirak tavsiyesinde bulunulması takarrür etti. Odaca da tetkik edilen yeni ka” zanç kanunu “D” fikrası üzerin- de alâkadarlar tadilât yapılması teklifinde bulunmuşlardı. Lâyiha- da senelik bilânçolarda satılmı rak kalan eşya için maliyet fia yerine rayiç fiatinin konulması tâ- zem geldiği ileri sürülmekte idi. da idare heyeti de bu ciheti tet- kik etmiş ve. muvafık © bulmuş tu. İdare heyetinin bu husust, tezkeresi okunarak muvafık rüldü ve bu hususun Vekâlet sına karar Meclis, bundan sonra İş kanunu lâyihası üzerinde hususi komis- yon tarafımdan yapılan etüt rapo- runu tetkik etmiş Sen ve Ben Yarın Başlıyor MİLLİYET'in Yeni romanı Muazzez Tahsin H.ın gazetemiz için hazırladığı bu eseri Yarından itibaren neşrediyoruz. İlk mukavele burada da tesirini gösterdi İstanbuldakiler de İzmir tacir. leri gibi şirket yapacaklar mı? Şehrimizdeki çay ve kahve tacirleri de harekete gesrişleriik İktısat Vekâletinin İzmir kah- ve, şeker ve çay tacirlerile aktet- ği kavele mucibince |: mesi şehrimizde alâka ile karşılan muştur. Hetınat Vekületinin teklif ve p yen şehrimiz şeker, kahve ve çay incirleri yeniden bir şirket teşkili in etmekle kabildir. Anka, bu yolda teşebbüsatta — bulunan çay tacirleri avdet © etmişlerdir. ralarında anlaşabileceklerini ü- it etmetkedirler. İktisat Vekâle- ti bu nevi teklifleri 10 kânunusa- Çaycılar vekâletin teklifi veçhile"! niye kadar kabul edecektir. Esnaf cemiyetleri na- sıl birleştirilecekler? Birçok umumi kâtipler bu vaziyette açıkta kalıyorlar Dün Cevdet Kerim Beyin ri- yasetinde şehrimizdeki bütün esnaf cemiyetlerinin reisleri ve umumi kâtiplerinin . iştirakile mühim bir içtima akdedilmiş” tir, Bu içtimada şehrimizdeki bütün esmaf cemiyetlerinin ma- K ve idari vaziyetleri görü: müştür. Esas itibarile tebellür eden fikir şudur: Esnaf cemi- yetleri azasına yardım, müzahe retle vazifedardır. Cemiyet en az bir masrafla çok faydalaştırmalıdır. Yapılan tetkikat neticesinde esnaf cemiyetlerinin fazla mas- rafa boğulmuş oldukları anlaşıl mıştır. Bunun için cemiyet ida relerinin tevhidi £ tekarrur et- miştir, Badema her cemiyetin İ faaliyetini en | ayrı ayrı umumi kâtibi, muha- sebecisi, kâtibi, daktilosu olmu yacaktır, Esasen bu şekil kad- ro ekseri cemiyetlerde lüzum- suz görülmektedir. Tespit edi- len yeni esasa göre 6 esnaf ce- miyetinin bir umumi kâtibi, bir muhasebecisi, bir kâtibi ve bir de daktilosu olacaktır, Her ce- miyetin gene kendi azasından bir reisi olacaktır.. Bu şekilde idareleri tevhit edilecek cemi- yetlerin alâka ve mümasebet de receleri tetkik edilecek, ona gö re yeni teşki yapılacaktır. Bu vaziyette bütün esnaf demi yetlerinde ayda on bin lira ta- sarruf yapılmış olacaktır. Bu zaruret altında bazı kâtibi umu miler de açıkta kalacaklardır. Dün şehrimize gelen Yunan artistleri rıhtımda.