12 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

12 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ll A . # Ğ # , © , , . m MİLLİYET PAZARTESİ AEKÂNUNUEVVEL alanla Tut n fiatlarında tereffü başlıyor İhracat Ofisinin tütün vaziyeti üzerindeki tetkikatı bitti Ihracat ofisi tütün stokları- mız hakkında yaptığı tetkikatı kemal etmitşir, Tütün vaziyeti mizin ve tütün stokları hakkın daki bu tetkikat şayanı memnu miyet bir netice vermiş ve stok mevcudunun hayli tenezzül &t- Miş olduğunu göstermiştir. Ye ni mahsulle birlikte mevcut za kun 933 senesi dahili istihi ve ihraç ibtiyacma kifayet pi ie anlaşılmaktadır. Bil. etlerin yeniden iki ine kilo tütün mübayaası için faaliyete geçmiş olmaları, Çekoslovakların gene iki mil yon kilo Türk tütünü mübayaa için münakasa açmış olmala ri mevcut stokta ehemmiyetli bir tenezzül husule getirecek- tir, Şark tütünü yetiştiren di- ğer iki memlekette, Bulgaris- tan ve Yunanistanda da bu se- ne vaziyet hemen, hemen ayni Bul istihsalâtının 17 milyon küsur, Yunanistanın 30 milyon küsur kilo kadar ol- duğunu kabul etmek lâzımdır. Bü hususta mütalea yürütür- ken şark tütünü yetiştiren üç memleketin dahili tütün istih- tanı bulundurur sak bunun yirmi milyon kiloyu tecavüz ettiği — görülmektedir. Bu vaziyete azaran şark tütün leri fiatlerinde yakın bir teref- fü tabii görülmektedir. Köylüye nümune Emirdağı kazasma bağlr Ba yat nahiyesi nahiye merkezin- de köylüye faideli küçük bir ti- caret müzesi vücude getirilmek tedir, Bunun için Ticaret oda- #ından da bazı nümuneler isten miştir, Hangi konserveler Fransa bazı meyve ve sebze konservelerinin gümrük resmi- hi arttırmak için tetkikat ve maktadır, Oda mahallinden bu tetkikatı hangi konserveler ü- zerinde olduğunu sormuştur. Tütün istihsali heryerde az Tütün yetiştiren bütün mem İeketlerin bu sene istihsalâl: az “ir. Yalnız ikisi müstesna: İs- İ BORSA | (İş Bankasından alınan cetveldir) 10 Kânunuevvel 1932 Akşam Fintları © İstikrazlar Tahvilât ha dahil ğS Sure öyaları Elektrik — Temvay “m Tünel Rum ise Ansdo'n 1 340 5 LR İamir Belediye Mümessil 0.40 kazı “ ESHAM İsa, Nama 1029 $ Bomanti .0.0. Hama 10,15 $ Terkos 4 « Milessie 128,-- $ Çimemte Ar. #40 Azado'a MAMİ Ünyondey. sas6 Meji 410 $ Şark dev. 1.15 Bir. hayriye 1ASOĞ Balya 2. Yramyay 9050 | Şark m oca 124) Ünemisigorta 11, — $ Telefon 1805 ÇEK ATLARI 1200 $ Praf Viyana Maden Berlin Brüksel Yarn Alina Peşe Gimevre z Bükreş Sofya, 6541,67 Ş Beige: Me bterdam 1,1787 $ Moskova NUKUT (Satış) Btm, Ar, pense 4 dirhmi da, 30 teeiçse Ata, Vİ 4 Çereaveçi © — ee Rad “30 Mörin © BE—$ ç Mecidiyc o 35— gi kur Çek; 13 $i Banknet 2 İpanya ve Çekoslovak; İs- panyanın 931 senesi tütün mah sulü 4000 hektar iken 932 sene sinde 5000 hektara çıkmıştır. Çekoslovakyanın 931 senesi iş tihsalâtı 9000 hektar iken 932 de 10.200 hektara çıkmıştır. tar. Er çok istihsalâtmdan kay beden Amerikadır, 931 senesin de 821.000 hektar tütün eken Amerika 932 de 586.000 hekta ra indirmiştir. Yunanistana mısır ihracatımız Dahildeki şiddetli ihtiyaç do layısile Yunanistana gümri süz Mısır ithal edilmekte Sonradan kaldırılan bu müsaa- denin tekrar vaz'ı için Yunan rükümetine bir çok müracaat- lar vaki olmuş ve Başvekil bu hususta vaatte bulunmuştur. Ticaret odası gecen defa bu va ziyetten en ziyade hangi mem- İeketin istifade ettiğini tetkik etmiştir. Bu tetkikat mısırı çok ucuza sattığından dolayı geçen defa Yunanistana çok mısır ihraç ettiğini. göstermiş- tir, Oda bu defaki vaziyetten istifade ederek mısır ihraç et- memiz için Yunanistana kadar nakliye masraflarını o ve mısır piyasasmı tetkik etmektedir. Mısır zeytinciliğe * başlıyor Mısır hükümeti son zaman- larda zeytin ziraatine bilhassa ehemmiyet vermektedir. Mısı- rın yegâne gelir membar olan pamuk fiatlerindeki mütemadi kişafı lüzumunu hissetmişler- dir. Mısır hükümeti meccani zeytin fidanı tevzi. etti il zeytinyağı ( tasirhanelerine de ayrıca yardım etmektedir., Şikago sergisi Şikagoda açılacak beyrelmi- lel sergiye iştirak her ta- rafta, bilhassa komşu memle- ketlerde hararetli - bir hazırlık vardır. “Ticaret odası komşu memleketlerin bu sergiye nasıl ve nelerle iştirak ettiklerini ya kından takip ve tetkike başla- mıştır, Ticaret (odası, Şikago ; sergisinde ayrıca bir pavyon te İsis ettiğimiz takdirde yarım milyon İiraya ihtiyaç göstermiş b. Aldığımız malümata naza- ran Mısırlılar sergiye müstakil bir pavyonla iştirak için propa ganda masrafları Aa dahil oldu ğu halde ancak 7000 Mısır lira sına e takriben 70.000 Türk ihiiyaç göstermişler. dir; Bu, sergiye iştirakin bu ka dar külfetli olmıyacağını gös- termektedir. Esasen bir ser; ye iştirak için yarım milyon ra sarfedilmiyeceği bedihidir. Fıstık mahsulü Antep ve mülhakatında bu sene fıstık mahsulâtı diğer se nelere nisbeten iyidir. Fiatlar yüksek değildir. Halebe sevki. yat yapılmaktadır. Fıstığın ok- kası Halepte 65 kuruş altın pa radır. Amerikadan fazla talep vaki olmadığından mahsulâtın kısmı küllisi Halep alıcıları ta- rafından istok olarak muhafa- za edilmekte bir kısım da Avru pa ve Amerikaya sevkedilmek- tedir, Kızıl azaldı Kızıl hastalığının önüne geç- mek için mekteplerde ve aşı istas yonlarında aşılar devam etmekte- dir. Kızıl ndan evvele 30 - 35 vak'a olurken şim- Belediyede Yeni pazar Yerleri Beş yerde yeni pazar açılıyor İstanbulda yeniden Anadoluhi sarı, Üsküdar, Beykoz ve Bostan- &ıda pazar yerleri tesisi takarrür etmiştir. Pazar yerleri ile belediye yakmdan alâkadar olacaktır. mir Belediyesi yeni tesis pazar yerlerinin üstleri mak üzere on üç bin lira vermiştir. . Dahiliye Vekâl, tahsisatı çok muvafık görmüştür. İstanbul Belediyesi de pazar yer- lerinin üstlerini tente ve sai kapatmak üzere bütçesine tahsi- sat koyacaktır. Unkapanı köprüsü Unkapanı köprüsünün tamiri- it keşifler bitmek (üzeredir. makam masraf için bütçede lk min müsaadesi Vekâletin- kapan- ahsisat sonra dubaların tamirine devam edilecektir. seen Bir otomobil Faciası Ziyafet dönüşü köşk sahibinin ölümüile neticelendi Cuma günü Yakacıkta tüc- cardan İlyas Bey oğlu Recep Remzi Beyin ölümü ve dört ki- şinin de yaralanmasile neticele nen feci bir otomobil kazası ol muştur, Recep Remzi Bey Kı- zıltoprakta Kayışdağı caddesin de Tuğlacı mahallesindeki köş künde oturmaktadır. Recep Be yin bundan maada başka köşk ve evleri de vardır. Recep Bey, arasıra dostlarına ahbaplarına köşklerinde ziyafetler tertip et mektedir. Otuz beş yaşında o- lan Recep Bey. cuma günü de Yakacıktaki köşkünde bir ziya fet tertip etmiştir. Bu ziyafet- te mumaileyhin ahbaplarından Kadıköylü Fahri Bey ve ailesi Üsküdarlı Refik Bey ailesi ve beş yaşındaki çocuğu da bulun muştur, Ziyafet öğleyin başla mış, yenilmiş, içilmiş ve saat dörtte bitmiştir, Bundan sonra Recep (o Bey © davetlilerini kendisinin idare ettiği otomobile bindirmiş ve âv- det içi yola çıkmışlardır. Oto- mobil Yakacıktan kalkarak Sa mandıra yolile Madenler köprü sünü geçiyor ve Baleıdere yo- kuşuna doğru geliyor. Resmi yerden tahkikatımıza göre bu- rada otomobilin idaresinde be- ceriksizlik başlıyor. ve yal iyi bir şekilde ve nizama göre ta- kip edilmiyor. Bir riyavete gö- arkadaşının ve e Recep Bey idaresine vermiş» idaresizlikle ve yo İun sol kenarının takip edilme mesi Deticesi olarak kaza baş göstermiş, otomobilin evvelce ön tekerli: re müteakıben ar- ka tekerleği fırlamış ve otomo- bil dan yavarlanmış- tır, Otomobil uçurumda dört takla atmıştır. Bu takla atışlar a aral önce misa- firler fırlamışlar ve er son da Recep Bey düşmüştür. Recep | Beyin başı yarılmış, beyni da- ğılmış ve hemen ölmüştür. Hiz metçisi Alinin de ayağı kırıl- mıştır. Yarası ağırdır. Fahri B. belinden ve diğerleri de muhte- Wf yerlerirden © yaralanmıştır. Refik Beyin çocuğuna hiç bir sey olmamıştır. Yaralılar has- taneye kaldırılmıştır. Recep Beyin cenazesi dün akraba ve dostlarınm teessürleri | içinde Eyüpteki makberei mahsusuna defnedilmiştir. Bir tashih Evvelki günkü nüshamızda Mı- sır Maalahatgüzarının resmini de bir yanlışlık olmuş- tur, seir, ve hâlen meb'us Mhr Pe, nın resmi konmuştur. ! i ı Poliste Beyoğlu cinayetinin .. .. içyüzü ve katiller Yunanistandan bu cinayeti yapmak için mi geldiler? Polis bu cinayeti nasıl meydana çıkardı? Kanlterden birise Pandeli Geçen salı günü Beyoğlunda, Rumeli Hanında S1 numaralı da- irede elektrik telile boğularak öl- dürülen Madam Antuvan'ın katil- leri, zabtıanın mahirane takibat ve tahkikatı neticesinde ele geçi- rilmiştir. Zabıta, cinayeti müteakıp, tah i maktulenin ya- duğu tesbit edilen kimseleri ve ifadelerine müracaat etmiştir. Bu meyanda bulunan maktulenin oğlu Kostantin Efendinin valdesi- le iki senedenberi dargın olduğu, yanına hiç gitmediği ve cinayette herhangi bir süretle'dahil ve işti- raki olmadığı anlaşılmış — ve ser best bırakılmıştır. Cinayetin vukubulduğu » gün, saat 15 te mâktilenin sokaktan dönerek dairesinin merdivenlerini çıkarken üst katta oturan ve aşa- Mmanükürcü düf ettiğini ve bir muhavere cereyan eylediğini de tespit etmiştir.: — Madam Antuan, ben ini- yorum, siz çıkıyorsunuz. — Evet, Matmazel Aleksand- iya, Bakalım, nasılsınız ?. — Ben iyiyim. Siz de iyisiniz yal — Biraz hastayım. Bugün dok- tora gidecektim, ama gidemedim. Yarın gitmek istiyorum. mazel, Çünkü saat altıda misafir- lerim gelecek. Zabıta, bu muhavereyi tesbit ettikten sonra Madam Antuvanm cinayetin vukubulduğu günün sn- at altısında beklediği — anlaşılan misafirlerin kimler olduğu tahki- ka başlanmıştır. Bu iz üzerinde yürüyen zabıta, cinayetten birkaç gün evvel, ahi- ren Yumanistandan şehrimize ge- len ve burada komisyonculuk yap makta olan Yunan ( tebansmdan Pandeli ve ortağı Antuvanın, ona İstanbuldaki ticaretlerinin yolun- da gittiğini, epeyce poe kazan- fazlasını vererek evinin bir kısmın da ikamet etmek istediklerini söy- lediklerini tespit etmiştir. Madam Antuvanın bu çeki kabul ederek kiracı kısmını çikardığı da anlaşılmı İn Yapılan tahkikat, Pandeli ile Antuyanm, maktulenin haylı pa- erik ve mücevheratı olduğunu öğ- be saya eğtim tarımı end amemekindi Zabıta, bir taraftan ii öğ renirken tahkikatnı diğer taraf- tan da ilerletmiştir. Bu sahada ye- güne ipucu olarak polisin elinde maktulenin ağzında tıkalı mendil bulunuyordu. Polis, bu mendilin kime ait ol- | er. duğunu sorup araştırmış, bu esha- da mendili Pandeli'de görenler ol muştur. Bunun üzerine o Pandeli ve Şeriki Antuvan yakalanmışlar- dır. Cinayetlerini itiraf eden Pan- deli ve Antuvanım, salr günü saat 18 de Madam Antuvanm nezdine gittikleri, evi gezerken girdikleri yerden birdenbire zavallı kadının üstüne çullanarak bağır- maması için ağzma'bir mendil t- kadıkları ve ondan sonra elektrik ile onu boğdukları ve bu cina- müteakıp evin her | tarafını | eşy gazeteye yeti . Bu yanlışlığı tashih ede- | karma karışık edip ellerine geçen yüzük, pırlanta boroş ve se- ir mücevheratı aldıkları bu suretle tahakkuk etmiştir. Suçlular Adliyeye mek üzeredi: Yangın saçağı sardı Fatihte Horhor caddesinde Fatma Nezahet aHnımn evinin çatısındân dün akşum yangın çıkmış, bu çatı kısmen yandıktan sonra ateş yanda- ki eve geçmiştir. İki evin — çatıları yandıktan sonra söndürülebilmiştir. İlk yangın çıkan Fatma Nezahet Hanımın evinin 2000 liraya sigorta- lı olduğu anlaşıldığından, yangının sebebi tahkik edilmektedir. sevkedil- Kadın kavgası Tarlabaşmda oturan madam Meri ile ayni mahallede oturan o Leman Hanım isminde bir kadın alacak yü- zünden kavga etmişlerdir. İlk kavga sokakta olmuş, iki kadın ayrıldıktan sonra kavganın ikinci faslı başlamış | tir. Leman Hanım kavgadan ayrılıp evine gittitken sonra vak'ayı am kırabasmdan anlatmıştır. Bu defa Leman Hanıma Havva Hanımla Emine Hanımı da alıp tekrar madam Marinin evine git uzaktan münasebeti ol- | mişlerdir. Havva Hanımla hemşiresi Emine Hanım bir kenara saklanmışlar, Le- man Hanım ayı çalıştır. Kapı açılınca iki hemşire de meydana çık ve üç kadın birden eve girmiş Evde üç kadınla madam Mari kavga etmeye girmişlerdir. si biribirlerine “un inden bir olup yandan Mariyi fena halde dövdükten sonra kızı Ö- jeniyi de dayaktan yere sermişler- dir. Feryatlarmı duyan © komşuları polise haber vermişlerdir. Eve ge- len polisler kavgacı kadınları yaka lamışlardır. 5 Madam Mari ile krzı Öjeni tedavi altına alınmışlardır. Karısını döve döve öldürecek midi? igili Yi İsa tehlikeli surette yaralanmıştır. kavga ber zamankinden şiddetli muştur. Kavgada Ayşe Hap Vezi sina bazı münasebetsiz sözler söyle- miştir, Süleyman Efendi bundan büs bütün hiddetlenerek sofradan fırla- yıp karısının üzerine atılmış ve kadı mı fena halde döğmeğe harler Ayşe Hanım can acısile bağırdı ça m Efendinin hicüe mış ve el ile hiddetini ğini anlayınca kapının arkasında İunan çivili eski ayakkapları gözüne ilişmiş ve derhal ayakkabı. ye alp olanca kuvvetile kadın ka: fasına i indirmiştir. Fazla kuvvetle indirilen ayakkabı Ayşe Hanımın başında büyük bir yara açmış, kadın kanlar içinde yere yuvarlanıp bayılmıştır. 'Vak'a polise aksetmiştir. Zabıta Süleyman Efendiyi yakalamış, ağır Nimet H.ın yaptığı Efendi isminde biri, | en evvel Nimet isminde bir Sinemalar, Mektepliler 18 yaşından aşağı talebe sine- maya giremiyecek Birçok lise ve ortamektep ta- lebesi velileri Maarif Müdürlüğü- ne müracast ederek çocuklarının sinenlalara gitmeleri için teşvik edildiklerinden şi etmişler- dir Öğrendiğimize güre şeki mizdeki bütün büyük © sinemalar her hafta gösterdikleri (filmlere ait davetiyeleri bütün hise' mektep idarelerine o göndererek bunları mektep idareleri vasıtasi- le talebeye tevzi ettirmektedirler. retile talebe biletil te ve her hafta sinemaya gitmek fırsatını bulmaktadır. Maarif o idaresi, bundan bir müddet eyvel sinemalara ve mek- tep idarelerine 18 o yaşından kü- çük çocukların lâalettayin filmle- re gönderilmemesi hakkında bir tamim yapmışsa da bu — tamimin tesiri görülmediği anlaşılmıştır. Şehrimizde mevcut £ sinemaların talebeye mahsus filmler gösterme mektep talebesi 18 yaşından kü- gük bulunduğundan, mektep ida- relerinin talebeye davetiye tevzi ettirmeleri sureti kat'iyede mene- | dilecektir. Maarif İdaresi bütün şiddetli o bir tamim İ gö bu yanlış — hareketin önüne geçilmesini bildirecektir. Sinemalara da 18 yaşından - sağı talebenin kabul edilmemesi için polis vantasile tebligat yapı: lacaktır. Salih Zeki Bey Bir haftadanberi (şehrimizde bulunmakta olan Maarif Müste- şarı Salih Zeki Bey yarın Anka- raya avdet edecektir. Divan toplandı Darülfünün Divanı dün öğle“ den sonra toplanarak Fakülteler. den gelen bazı evrakı tetkik ve in taç etmiştir. Kitap komisyonu işini bitirdi Mektep kitaplarının fintlerini tetkik eden Devlet Matbaası Mü- mal etmiştir. Komisyon hazırla dığı raporu dün akşam © Maarif Yekâletine göndermiştir. Raporda kitap fiatleri hakkında komisyo- Bun edindiği kanaat ve ber ile ihsai malümat ta vardır. Maarif Vekâ- letinde Maarif Vekili Reşit Galip Beyin re altında > teşekkül Mİ komisyon İstanbuldaki Bazı kürsülerin lâğvi evvelce de istenmiş miydi? Yeni bir Darülfünun Kanunu İ Lâyihası hazırlandığını © yazmış. tak. Bu hususta Darülfünun meha- filinde malümat yoktur. mehafilinde, ga- zetelere göre yeni lâyihanm Pro- fesör Malehe'in raporu da tetkik edilerek hazırlandığı anlaşılmak» ta ie3 dağlğire pe baliğ Derili minliği Darülfünun tarafından teklif edil. diği halde o zaman mazharı tas- vip olmadığı söylenmektedir. Vapurlara Girilemiyecek Dahiliye Vekâletinden gelen İzmirdeki emlâk için İzmirde satılığa çıkarılan Yu- kır | nanlı emvalinin satışının tesrii i- Mahkemelerde Hırsız Değil Yerden E yas- tığın altına koymuş; beraet etti Göztepede, bahçıvan çıraklığı eden Zühtünün bir o odada yatıp kalktıkları Abdullahın cebin 75 lirasmı aşırmaktan suçlu ola rak dün ikinci cezada muhakeme- #i yapıldı. Maznun Zühtü parayı yerde bulduğumu, fakat cebine de Bil, yastığın altına koyduğunu,son Fadan aranıldığı zaman elile koy duğu yeri gösterdiğini söyledi. Mahkeme, Zühtünün parayı hırsızlık kaatile aldığına dair bir delil olmadığmdan beraetine ka- rar verdi. Gafuru öldüren Galatada, Kemeraltında, Gaf- fur isminde birini öldüren Yusu- fun muhakemesine dün de Ağırce zada devam edilmiştir. Diğer şa- bitlerin celbi için © muhakemeye başka yün bakılacaktır. Parmağını Isırmış mı? Çeşme başında çocuk yüzün- dun Sabriye Hanımla kavgaya tu- taşan Saadet Hanım © aleyhine usunun parmağımı ısırarak bir hafta hastalığını icap ettiren bir yara almasma sebep olduğu iddiasile bir dava açılmıştı. Saadet Hanımın mubakemesi- ne dün de Ağırcerada | dilmiş ve müdafas şal barı kimseler dinlemiştir. Bun- lar, Saadet Hanım, Sabriye Ha- mumin parmağını ısırdığını görme diklerini söylemişlerdir. Mahke- me diğer şahitlerin celbi ve da: &ı Sabriye Hanımın yeniden mua yenesinin in duruşmaları başka güne bırakmıştır. Mübadele komis- yonu umumi içtima yapıyor Mahtelit Mübadele Komüsyo-. Jsatgan mizi ikinci murahhasımız Esat B. temsil eyliyecektir. İtimada teknik büronun İasfi- yesi ve Garbi Trakya'daki Türk- lere yapılan tevzist mesxili görü. sülecektir. e seime İstanbul Samsun İlk tren cuma günü Samsuna gidiyor İstanbul - Samsun demiryo- lu hattı 15 Kânünuevelde isle” meğe açılacaktır. Haydarpaşadan © Samsuna ilk tren Cuma günü saat 17,40 ta kalkacaktır, Bundan sonra muntazaman her hafta Haydar paşadan Samsuna Pazartesi, Çarşamba ve Cuma günleri bi- yer tren hareket edecektir. Hay darpaşadan cuma günü kalkan tren Samsuna Pazar günü ve Pazartesi günü hareket ©- den tren Çarşamba günü, Çar- şamba günü hareket eden tren de Cuma günü saat 20.05 te muvasalat edecektir. Samsundan da İstanbula her Cumartesi, Salı ve Perşem be günü birer tren kalkacaktır, Bir rapor Hazırlanıyor Kontenjan harici İktısat Vekâ- etinin müsaadesile ithal edilecek mevadda tahsis edilen V stesin- de muhtelif motörler bulunmakta» Bu motörler arasında hangisi- 'daba işe yarar olduğu ve han-