20 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

20 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

20 KÂNÜNUEVVEL 1933 7 inci sene No. 2465 NUSHASİ 8 KURUŞTUR Küçük İtilâf İtalya- Yugoslavya meselesile meşgul rupada vaziyet karışmağa başla- dı. Garbi Avrupada siyasi kar lâf şeklinde tebarüz eder. Büyük harpten evvel Avusturya, İtalya- nn hem müttefiki, hem de rakibi idi, Dostluk tarafı mı, yoksa dür manlık tarafı mı daha kuvvetli duğu 1915 senesine kadar anlaşı- lamadı.. 1915 senesinde İtalya, nihayet Avusturyanm düşmanları- na iltihak etti ve düşmanlık tara- fının galip olduğu alaplı. y zakerelerinden yer. Ve bil mm e bil hasan 1927 senesindeki | buhran- dan sonra Yugoslavya - İtalya münasebatı normal olmaktan u- zaktır. Yugoslavya iki noktadan Fran- saya bağlıdır: Evvelâ değe Mısır sefiri "İye arasın: fes meselesi etrafmda çi- kan hâdise ka panmak üzere dir, o Mısırlı dostlarımız , meselenin © sas itibaril, Biemeneleri Yag tini Fransaya ve küçük yamıştır. Diğer taraftan İtalya da Yugos karşı Macaristan, Bulga- Arnavutluğu tabii bir addediyor. Binaenaleyh da kı liğinden ilâf xümrelerine benzeyen bi kım kombinezonlar meydana gel- ğa hümden ibaret olduğunu takdir etmeğe başlamışlardır. Sefir ” Abdülmelik Hamza Bey dün | meseleden bahsederken demiş- — Bis bu mesele etrafında bir şey söylemeğe lüzum görmü yorum, İngiliz ve Mısır gezete- » İlerinde bu hususta'çıkan yazıla rda bir çok yanlışlıklar vardı Ayan Meclisinde | irat ettiği nutleu okumak kâfidir. Dalmaçya” da Roma zamanından kalma bazı eserlerin o Yugoslavlar tarafından tahrip edilmesi üzerine bir vukubulan rile bir suitefeh. Misir Sefiri Abdülmelik Hamza B. vapurda Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazi Müdürü ETEM İZZET Türkiye veMısır hükü- meklerini yoktan yere meşgul eden hâdise Mısır Sefiri Abdülmelik Hamza Beyin gazetemize beyanatı Sefir Hz. diyorlar ki: “Mesele esasen bir suitefebhhümden ibarettir. ,, Ben şimdiye kadar bililtizam sü küt ettim. Çünkü söyliyeceğim en küçük bir söz, matbuata yan lış bir şekilde aksedebilirdi. Me sele esasen bir suitefehhümden ibarettir. İki hükümeti alâka- dar eden bu meselenin gene iki hükümet arasında halliiçin elim den gelen herşeyi yapacağım.” “Bize tarihi unutturmak > ya pılan bu barbarca hareket, mede niyetin yüzünü kızartacaktır.” Yugoslaryada İtalya aleyhine yı pılan tahriklerden bahsetmiştir. Küçük itilâf devletlerinin Yugos- ahtındaki konferansları söylenen bu sö sıl bir intiba Di getirdiği tah- min edilebilir. Emniyetini Fransa ve lâfın yardımında arayan mldüüitmberi, meğe böe Macaristanın harici siyasetine hiç te tereddüde mahal bırakma- yacak bir istikamet verdi. Ve her türlü şüpheyi izale etmek için ge- genlerde Romayı da siyeret ets eti. Son zamanlarda Sofyada ristan, Bulgaristan, çemen ve İtalva arasmda bir konferans tan bahsedilmektedir. “Diğer t vi Yugonlavları en- ha mühim âmil, Fransanın Fiy şüphe et- meğe başlamalarıdır. F Fransa, Yu- goslavyaya para ikraz etmiyor. Sonra dahili umuruna müdahale ederek, devlet şeklinin federal ol- masmda israr ediyor. Bu, Yuğos- lavyadaki hâkim Surp unsurunu hiddetlendiriyor. Küçük itilâfm diğer iki rüknü zamanlardaki | masun iLe mar İDün bu hususta Hilâlinbzer cemiytti reisi Dr, Mazhar Os- kile, Romanya ile Rusya arasın | man Beyle görüştük. Mazhar Dr. Mazhar Osman Bey (Revue des Tabacs) isminde bir mecmu antiseptik- ir, Ağız ve dişler içimi iyi olabi- İİ ir. Buna mukabil en büyük fe- nalığı da, da, damarlara yaptığı te te sirdir, Hil karşı faaliyette ee dır. Hilâliahzerin gayesi yalnız | ceâinde içkiye karşı hareket! pik memae içenlerin ken- ii ziyade ailesinin, etra- fının ve cemiyetin saadeti mev- zuu bahistir. Bunun içindir ki, bemen her yerde Hilâliahzer a- zası, doktordan ziyade içtimai Eğ takip etti, e Fransa- nın bu hareketinden hiç memnun kalmadılar, Almanya ile Fransa arasındaki teslihatı azaltma müzakereleri de Çekoslovakyayı memnun etmiyor. Velhasıl küçük itilâfın - üç rüknü de bu aralık Fransadan ayrı ayrı *ebeplerle şikâyetçi vaziyettedir. ler. Bunun içindir ki Mussolini'nin | vaziyet böyle değildir. Onun te | Ayan medlisindeki nutkunun Bel- | siri, şahsa o münhasir kalır ve akisleri her zamankin. | bunun içindir ki, tütün H iyade kuvvetli olmuştur. | ahzerin i faaliyeti dahilin. Ahmet ŞÜKRÜ | de değildir. Tütün zarar yerine veriyor? Mevcut kanaatleri sarsan ve tereddüde götüren bir iddia Dr. Mazhar Osman ve Ziya Cemal B.ler bu iddiayı nasıl anar tepleri. profesörlerin- den Dr. Ziya Cemal Bey'de şunları söylemi; “— Her ne kadar Amerika- da tütünün muzadı taaffün bas salarından bahisle sonzamanlar birçok diş eti iltihapları ile her zaman karşılaşmaktayız. Bina- enaleyh her şeyin fazlası mu- azl de sir etmekle kalmayıp, ayni za- manda ekseriya boğaz ve han- Dr. Ziya Cemal Bey imei yaptığı teharrüşler neti- özeyme husulüne de Çünkü | sebep oluyor. Bundan başka ni- kotin, şiryan katılığını teşlit etmekle de ittiham edilmiştir. Hattâ ilk içenlerde baş dönme- si ve baygınlığa benzer bir ha- Vini husul bulduğu görülmekte- dir. Bir tavşanm burnuna tütün dumanı üfleyip | şiryan tazyik kaydedilirse, - tazyikın evvelâ yükselip sonra hali tabiiden aşa ğı düştüğü görülür, Bu suretle damarlar: büzüp açtığı âşikâr- an an ihtilâfı İran Milletler Mec- lisine bir mektup gönderdi Püragi: Helin İran Mecli- sinde imühlm beyanatı TAHRAN, 19 (Hamsi) — lazırı Fürugi Han ilğası üzerine İngiltere ile tahaddüs eden ihtilâ! etrafımda İran Meclisinde uzun i- rahata bulunmuştur. Füruği Han bu izahatmda petrol imtiyazınn ilğası için iki sebep mevcut oldu- ğunu söylemiştir. Sebepler şunlar Vi ağ #eraitinin İran milletine müsait olmaması, 2 — Petrol Şirketinin imtiyaz seraitini tatbik etmemesi. Bu sebeplere binaen İran hü- kümeti imtiyazı ilğa etmiştir. Pet rollar İran milletinin malıd bu kadar zengin menbalardan İ- ran Hükümetinin istifade etmesi lâzımdır. Milletler cemiyetine İranın mektubu CENEVRE, 19 (Hususi) letler Cemiyeti Meclisi, İranla İn- giltere arasmda © petrol ibtilâfimi tetkik etmek üzere toplanacağı sr rada İranın Paris sefiri Cemiyeti Akvam umumi ktipliğine bir . Binaenaleyh bu mesele etrafın daki müzakere bir-talınm merasim den ibaret kalacak, ihtilâf etrafın daki münakaşalara ancak paskal- ya tatillerinden sonra başlanacak tar, Rivayetler CENEVRE, 19 (A.A.) — Ar- eye verilen imtiyazın geri alınma- sı dolayısile İram ile İngiltere hü- kümetleri arasında oçıkan ihtilâf hakkında alman Bazı bra meye göre, bu mesele mesele hakkında bir laşma yoluna gidilmiş e. ör lenmektedir. İngilterenin kendi ne ait menfaatların bu yüzden ii teessir olmayacağma ve İran'ın itilâfperverane temayüller göstere <eğine dair teminat aldığı söylen- mektedir. Milletler cemiyeti mec- lisi bugün bu ihtilâfa © sırf şekle a- İt bir içtima için bazı tnhaffuzi tedbirler almmasını is- temesi muhtemeldir. Bu ihtilâfım ikinci kânun içtima devresinden sveel halledileceği ümit olunmak» tadır.. Eski Osmanlı Borçları Pariste yapılan itilâfın esasları Düyunu umumiye meclisinin pipe Türk hükümeti mümessili ile muhtelif memleketlerin hâmil. cemiyetleri murahhasları ara- bulunmuştur. İşbu itilâf mecibince, tedi tedi- yat heyeti o mecmuası 895.435.000 Fransız renkli iti- bari bir sermaye Üzerinden ve el- (Devamı 5 inci sahifede) Yeni ölçüler Kaldı Kanun 935 ten itibaren tatbik edilecek masının tasavvur edildiğini sada | İ Tetnat Vekâleti bu hususta bir | kaman lüyihası yaparak — Heyeti derecektir. o Heyeti , acele müzakere 935 senesi başında Belam ilecektir. (Devamı 5 inci sahilede) | teklif edi Ocaklar, namzetleri b | Seyrisefainin | İstikrazı Alınacak paralar daha ziyade borçlara verilecek Seyrisefain — idaresinin milli bankalardan birinden bir istikraz aktedeceğini yazmıştık. Ankara” da bulunmakta olan Seyrisefain umum müdürü Sadullah B., bu istikraz hakkında lâzım gelenler- le temasta bulunmaktadır. Bu İs- tikraz ile, Yalova'da yanan vte- lin yeniden yapılacağı | yazılmış ise de, bu haber doğru değildir. Seyrisefain Umumi Müdürü Kendimiz Ticaret Odasi Türkiyenin sanayi vaziyeti hakkında uzun müddetten- beri yaptığı telkikat neticesinde şa- yanı dikkat bir rapor hazırlamıştır. Odanın bu raporu * son seneler zar- fnda sanayimizdeki (inkişaf ve te- kemmülü çok eyi bir şekilde göster- mektedir. mensucat (kısmen). (Kısmen), gıda maddeleri sanayii, yün mensucat Sadullah Bey Bu para ile idarenin borçları, e2- cümle Ereğli şirketine olan borç- ları ödenecektir. Bu istikraza Ma- liye Vekâleti kefalet edecektir. Muhtar İntihabatı intihap ettiler halle intihabı ayrı ayrı günlerde olmıyacak, perşembe günü saba- hı bütün mahallelerde intihap baş lıyacak ve akşama bitecektir. C. H. Fırkası Merkez Ocakları kendi mntakaları (dahilindeki ye namzetlerini tesbit etmiş- lerdir. Reyini istimale sahibi salâ hiyet bütün vatandaşlar perşembe günü, muhtarlarını seçeceklerdir. Vilâyet intihabı tasdik ettikten sonra yeni muhtarlar sene başın- da işe başlıyacaklardır. Bu da Hacivat için "Arkadaşımız Selim Nüzhet Beyin bu serlâvhalı güzel bir yazısı yarın Büyük Bir Av- rupa Şehri Ahmet Haşim değirmenler, bisküvi, konserve, deri sanayii (Kısmen) sabun sanayii. Mevaddi iptidaiyesi kısmen veya tamamen hariçten tedarik edilenler: Deri, trikotaj, muk, yün ipek sanayii deki sanayiin kudretine tahsis edil- miştir. Bu kısmında bilhassa mensu- cat sanayii hakkında esaslı malümat A. çikolata, lüstik, pa- dokuyup | kendimiz giyeceğiz Yerli fabrikalar mensucat ihti. yacımızın yarısını yekiştiziyen rülmetkedir. İpek ipliği yapan Bur- sada 16 fabrika vardır. Bundan 832 mancınık da mevcuttur. Memleketimizin mensucat sana pa" | yü ise şu vaziyettedir. İpek mens sucat sanayii: Bursa ve İstanbulda 60 1 mütecaviz fabrikada 900 tez güh vardır. İpek mensucat sanayii memleketin ihtiyacını temamen te- - | di fabrikanm 25 milyon metre | ö- mil- | malâtı vardır. İthalât 5 milyon met- redir. En güzel Vitrin müsabakasına iştirak e- den mağazaların vitrinlerini tet- kik eden jüri heyeti kararımı ver- miştir, Heyet uzun tetkikattan sonra mallarından yerli en güzel vitrin tertip edenler araunda pa mağaza ları seçmiştir: İstanbul tarafında: Sultanha- caddesinde Pertev vitrinler üri kararını verdi, kazananlar diploma ve madalya alacak ve Bahçekapıda Ata Refik mağa- zası vitrini ikinci olarak seçilmiş- tir. sağa Girini birine, Samiye pazarı vitrini ikincidir. Kadıköyünde Hasan Avni ter. zihmnesi vitrini birinci ve şekerci Rasim Efendinin vitrini ikinci in- tibap edilmiştir. Bu vitrinlerin sahiplerine diple- mon ve madalya verilecektir. Himayel Etfal Cemiyeti Anneler Birliği dün toplandı | ve bayramda çocuklarımızı sevindirmek için hazır- lıklara başladı. Yazısı iç sahifemizdedir.