10 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

10 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

“ Cambazlar hakimi! ,, filminden bir sahne z > Gloryada Karnaval Karnaval, çok güzel temsil e- dilmiş büyük bir filmin ismidir. Matheson Lang, o Dorothr Bouchier ve Joseph o Sehildkraut İsimli üç artist bu eserde kendi- lerine yüksek rollerde yöstermek tedirler. Eserin musikisi de pok İ- Yidir, Lang şiddetli bir rolde, Joseph Sehildkraut romantik âşık rolünde #esizdirler, Simonetta rolünü can- landıran Dorothy o Bovchler ise hususi bir dikkate lâyıktır. Filmde, büyük bir baloda, meş- hur Roda Sandor Çizan orkestrası -almakin. çek güzel parçalar din tmektedir. Mevzuu şudur: Venedikte Karnaval mevsimi, Meşe, kahkaha, çılgın aşklar. Her We mesut, Fakat, herkesten daha Mesut. bir çift var: Silvio Steno İ- le karını ta, Ba karı ke: Şa bütün Avrupada | meşhur ve Venediğin tapındığı iki sahne ar- sn İm Desdemona rolünü oynuyor. amma çare yok. Repetisyonları son günü facia başlıyor. O gün Silvio bir işi çık- uğı için karmını baloya götüremi yor. Si kızıyor ve Kont Andresnın teklifini kabul ediyor. Haftanın Filmleri Glorya: Karnaval Maji: Milyonlar hırsızı Elhamra ve Meleh: Bu gece beni sev Artistik Kim olduğu- mu bilmek istemiyorum Opera: Cambazlar ha- kimi Asri Zaptolmayan Şıh: Otomoblide izdivaç Muti: Mataharl Kont yolda âşkımı itiraf ediyor. O akşam karı koca kavga başlıyor. yette bulüyar. Annem bir yabancı İle gitti. Silvio o aralık eve dönen ka- rımmdan hakikati öğrenmek isti- Yor. Karısı yalan söylüyor. Mü- Fakat (o balk perdenin açılmasını bekliyor. Otel lo piyesi oynanacak. Son dakika- da karı koca yetişiyorlar, Fakat Silvio, rol icabı öldürmesi icap 6- den karısını sahiden boğmıya kal. makaşa ileriliyor. kışiyor, perde iniyor. Silvio, karısmı, bu çılgınlık a- Otello rolünden memnun değildir | #Mdan sonra Kocası, karısının gözlerine ba. ona inanıyor. Yeni bir sam- karak det devri başlamıştır. Pola İlleri arasında Silvio eve gelin- €e küçük Ninoya ağlar bir vazi- Opera'da Canbazlar 2 Hakimi Opera bu hafta bu filmi göster riyor. Mevzuu şudurı Vinter Garden'de temsiller ver mekte olan Handi Bandi hokka- bazlıklarile ahalinin muhabbetini kazanmışlardır. Hokkabaz Han- İdi Bandi, kızı Jenni ve arkadaş | ları Frank ve Eddinin İsimleri İ her tarafta şöbret bulmuştur. Han di Bandi temsilin sonundaen mühim mumarasımı yapmaktadır. Frank ve Eddi, ber ikisi de Jenni'ye âşik ve onun desti izdiva- ca taliptirler. Binaenaleyh ara- larındaki kıskançlığın hududu yok tar. Jenni ise kendisini oyun ar- kadaşlarından birine vermek iste Harri Kellere âşıktır. Yalnız ba- basından korkusundan onunla an- cak babası sahnede son numara. sını yaparken bir kaç dakikacık konuşmıya vakit bulabilmektedir. Harri Keller için başka bir ma- ni daha vardır Borcundan dola- yı ber gün kendisini takip eden icra memurunun elinden kurtula- mamakta ve sevgilisile sahne altın da görüşebilmek için dara dar var kit bulabilmektedir. İcra memuru nihayet bir © gün tevkif kararile gelir. Müzekkere- yi masanın üzerine kor. Harri de evvelce masanm üzerine Hamburg makamı resmisinden almış olduğu Jenni ile resmi izdivaç müsaadesi. ni bırakmıştır. O akşam da kaç: maları mukarrerdir. Tevkif olu- nacağını anlayınca İcra memuru- Dun dalgınlığından istifade ederek kâğıdı cebine koyup srvışır. İşin farkına varan icra memuru da kü- ğıdını alarak takibine koyulur. Vinter - Garden'de Jenninin fi- rı anlaşlım. Handi Bandi baba la yardımcı Vollersi yanma sla- rak kızmı kandıran Harri Keller. in takibine çıkar, Jenni ve Hari Hamburga mü- teveccihen hareket eden ekspros- te kendilerini müsterih farzeder- en icra memurunu birden bire karşılarında görürler. Harri tren Şen atlar ve kaçmıya başlar. Jenni Ğ işer memurunun refakatin- Mi iamburga seyahatine devam, Şğer. Jenniye yetişmek için Harri ir tayyareye biner. O da tayya: ide Frank ve Eddi ile karşılaşır. | Fakat bunlar Harriyi tanımazlar İ ve Jenniyi kaçıran sahan atıp tu | tarlar, - |, hin tatlı tarafı bundan sonra başlar. — Hamburga | gelinince İ Frank ve Eddi icra ““ mommumunu İ Jenniyi kaçıran şahın zanmile ee kip ederler. Berlin icra memur ru ile Hamburg icra Harrinin odasinda karslaşırlar Hari Jenni ilenikâh daire sine gelir ve nikâh müsaadesi zan. nile yanlışlıkla cebine koyduğu tevkif müzekeresini verir. Nihayet da izdivaçlarına muvafakat eder. Ve hepsi birlikte temsil için Vin- ter » Gardena yetişirler ve Handi Bandi ehemmiyetli numarazmı her | Zamanki gibi muvaftakıyetle oy- | Bar; piyeslerde komik | 1916 da Emil Janings ile beraber #i- nemacılığa mesine rağmen adi bir artist olan | yüksek Tanınmış bir rejisör: Ernest Lubitch Bu Alman artisti kimdir çalışır? ve nasıl Ernest Lubiteh sinema (âleminin en meşhur, en sevimli simalarından biridir. Bitmez tükenmez bir sây ile çok ince bir zekâ İle sinemanın mütema- diyen terakki ve tekemmeülü için ça- | şar, rr Kirk beş sene 8- ig civarmda o doğmuştur. Hukuk ve felsefe tahsilini bitirdik- tem sonra tiyatro ile iştigale başla” Taştı, | Uzun müddet Berlin, Viyana, Mü nih'te Makı Leinhard ile birlikte &) yatrolarda çalışmış, bilhassa varı sahne ile Bir çok roller oynamış ve | tr. 1916 da Âv- İbemn'in tiyatrolarından mülhem lan Ernest hakiki hayat ve ruhiyat İle alâkadar filimler yapmak istiyor” da, arasında gok fark vardır. Bu filimler de artist | da bugünkü şöhret ve iktidârlarme | geceli gündüzlü çalıştı; ve bu saye. de operanın en parlak biri oldu. İlk rölüne 1928 de La Bo. heme'de Mimi ile başladı. Ve büyük bir muvaffakiyet kazandı Sonra sırasile “Romeo et Julitte, Julitte, Faust de Marguerite rolleri. nü oynadı, | 1929 da yaptığı törnede o Paris, Kan ve Montekarlo'da çok alkışlan. Bu sene de sinema ölemine giri. yor. Sesli filimde her hangi bir opera yı oynamak ve teganni etmek opera sahnesindekinden çok güç ve farklı. dır, Operada yalnız şef dorkestrm key. | mandası altında ve mahdut bir halk karşısında yapılan rol ile bütün dün Yanın gözü önüe çıkmak arasında i. se fark vardır. Kadastro işleri Maliye Vekili Mustafa Ab- dülhalik o Beyin riyasetinde Şark vilâyetlerindeki tahrir ve kadastro işlerinin halli için bir komisyon © toplanacağı yazıl” mıştı. Bu komisyonda aza ola rak olan Kadastro fen işleri müdürü Halit Ziya Bey Ankaraya #itmistir. Fakat sek san'atını Bundan sonfa yaptığı filimlerde muvaffakiyet kazandı. Amerika macılığı Avrupai bir şekil aldı N lebe Prens ilâ... filimleri rağbet gördü. Beş sena zarfmda yaptığı ve Pola e Adolph Menjou'nun oyna- | Memnu cennet, Üç kadın,Ta her tarafta 1929 da sesli filmin çıkması Ame- Tikada sineme âlemini altüst etti, sıl istersen”, «Tarzanı, «Scerfacer» “İki Saniye”, oeMadam Racke. ter» ye saire, * İspnayada Valanata beş bin peçeta sermayeli «Hi İmleri * Son günlerde Pariste radyo- il su olanlar, gösterilen meden * Clara Bow Fransada bulun maktadır. * “Pour vous” mecmuası 1932 |" de en iyi Fransız filmi için karile ri arasmda bir o anket açmı Fanny birinciliği kazanmıştır. Mar silyada cereyan eden bu filmin ar | herşeyden evvel atletizme Raimu, Charpin, Eresnay. “Orman daki haçlar” ikinciliği, cAtlan. | Şeğ tide” üçüncülüğü kazanmıştır. Turizm Kongresi keyetin an Kathe Von Naş; Ewautare filminde. ve Tolstoi ie | | Orada ilk yaptığı Gilim çok fena e oldu. yavaş yavaş Lubitch yük. Amerikalıları © tanettı. » İsminde bir şirket teşkil e- ilmmiştir. * İtalyan sansürü “Kibar âlemi nin genç kızları” ismindeki filmi * Çek sinemacılığına ilk yol için | sanlardan © Vaclar Petros vefat ot evlerinden musiki ve söz- lerini dinleyebiliyorlar. Düğmeyi ayar ediyorlar, koltuğa gö | imleri görmeden, sadece musiki ve sözleri takip edebiliyor. Spor Atletizm Temasları Federasyon reisinin ajansa beyanatı ISTANBUL 9. A.A. — Atle tzm Federasyonu reisi Burhanet- tin Bey muhtelif atletizm mesele İeri ve beynelmilel temaslar hak- kında Ajansın şu beyanatta bulun muşlardırı “ — Türkiye spor mintakaları- nın pist ihtiyacını tatmin için beş senelik bir pist inşantı proğramı hazırlamaktayız. Bu pistler her sene dört, beş tane ve ihtiyacım fazlalığı nisbetinde srrasile mev- cut mmtakalarda (yapılacaktır. BugünTürkiyede üstünde koşulabi lecek vasıfta bir tek pist vardır ki o da Fenerbahçe stadında yap- tırdığımız pisttir. Bu sene yaz gelmeden Türk ve ecnebi memleketimizde ne kadar atlet varsa bunların sicillerini ya» pıp ellerine lisans vereceğiz. Ba | Atletlerin değiş- tirmelerini de yalnız senede muay yen bir aya inhisar ettireceğiz. Bu süretle sene ortasında nakil mua- melesi yapılmıyacak ve daima ka- | rışıkdığı mucip olan nizami müd. İ deti doldurup doldurmamak kay- | gusu ortadan kalkacaktır. | Mentakalar atlet söcillerile meş- İ gul olmuyacaktır. Bu siciller fiş İ,geklinde ve bir atletin on senelik 'bayatını takip edebilecek surette tanzim olunmaktadır. Bundan baş ka yakında bir de muavin antre- nör getireceğiz. Bu sene şehrimizde ve belki İz- mirle Ankarada (Bu, mezkür mn İtakalardaki pistlerin intizamma bazı beynelmilel | te- Bu in Bundan başka, Çeklerle bir tari- he tesadüf etmek üzere bir o ka- dar de Yuman atletinin celbi içli ri bere çok | mai "İNE | Ramen nin memleketimize gelmesi büyük bir kuvvetle muhtemeldir. Bu su- retle şimdiye kadar koşacak pist olmaması yüzünden yapamadığı. mız ecnebi temaslarmı memleke- timizde yapabileceğiz. Çekoslovaklar bilmükabele bi- zi Mazarik bayram olan 3 haz ran günü büyük Sokol şenliği mü- nasebetile Prağa davet ediyorlar» ihin pek erken olması i dolayı mütereddidiz. Maahaza en iyi at letlerimizden bir kaçının Prağa gönderilmesi mukarrerdir. Bu gi denlerin fırsattan istifade ederek müsabaka kabiliyetlerini — artır mak için Prağdan Dresdene gön- derilmeleri muhtemeldir. Klüp ve mekteplerimize dağı tılmak üzere Prağtan celbettiği- 200 veri atletizm. talim lav. lesef gümrükten ala- vekâletinden mü- » | en bulavhalara Türkçe izahat bas tırarak dağıtacağız. Muallim Her Abraham kış 80 nunda Anadolu mtakalarında i- ki buçuk aylık bir talim seyahatı ıpacaktır. Ayni zamanda kendi- tik bir jimnastik ve atletizm kita- bı telif etmektedir. 935 senesinde Balkan m İstanbul'da yapacağız. Bu iş ©- sas itibariyle umumi merkezce de kabul edilmiştir. En kesif atlet başımda gelen İstanbul'un Besik- taş sahasma 400 metrelik bir pist yaptıracağız. Bu pist önümüzdeki mevsimde bitmiş olacaktır. Bum- dan başın İstanbul cihetinde Da- rülfümun meydanile Fatih camii yüz | “ avlusunada birer talim pisti yapıl- ması hususunda omıntaka ile mu- tabık kaldık. Bu sene Ankara'da gör İzmirin mevcut pisti gerek çev« şekli, gerekse toprağın hali- tası itibariyle maalesef | fenadır. Bu çalışkan mıntakanım pistini bu sona ilah edeceğiz... | Ki Memlekette >. sporun verilmesi lâzımgeldiği gün tikce daha çok anlaşılmakta ol ğundan ileri mesaimizin muvaf- fnkiyetle bez emi niz.” şt. Amerika sefiri Ankaraya gitti Amerika sefiri M. Charles Murahhaslarımız | sherrili dün ekşam Anlar Kahireye gittiler | simiştr. iğ Bu seneki, Beynelmilel Tu- rizm kongresi 14 şubatta Ka-| ye hareket dir. hire'de toplanacaktır. Türkiye etmişler: Reşit Saffet B. Toros eks- izde kabili tatbik olacak pra- | mıntakalarının Turing ve Otomobil Klübü na- mma kongreye iştirak edecek olan Reşit Saffet ve Kastamo- nu mebusu Ali Rıza Beyler ev- presile hareket ettiğinden Su-| yeti vekile gelecek hafta topla ği riye ve Flistin yolu ile Kahire” | narak kanunda musarrah yüz gi gidecektir. Ali Rıza B. ise İzmir vapurile İskenderiye'ye banelisi atmnlnile Vilâyette İskân İşleri İstatistik memuru memu- riyetine iade edildi İskân sui istimali tahkikatı başlarken iskân idaresi istatiş- tik memuru Zühdü Beye de iş- ten el çektirilmişt. o Yapılan tahkikat neticesinde Zühdü B. in bu işlerle bir alâkası görül. memiş ve kendisi memuriyeti edilmiştir. ne İnde edil İtalya konsolosu vilâyette İtalyan konsolosu, dün Vali rwavini Ali Rıza Beyi ziyaret etmiştir. Türk parasını koruma Türk parasının kıymetini koruma hakkındaki 20 şubat 1930 tarih ve 1567 numaralı kanunun 6 ıncı maddesinde ya zılı üç sene müddetin beş sene ye iblâğ edildiği bildirilmiştir. Malül gaziler ce- miyeti intihabı Malül gaziler cemiyeti inti- babatma fesat karıştırıldığı ve | yapmak üzere polise havale İ etmistir. Beyazıt polis merkezi meseleyi tahkika başlamıştır. Kitapçılar Toplandılar Mektep kitapların- dan ihtilâf çıktı Maarif Vekâleti, ilk mektep kitaplarından bu seneden iti. baren tek kitap olarak tedrisi- ne karar verilen bir iki kitabı basmak hakkını şimdiye ka- dar mektep kitapları basmak- la meşgul kitaphanelere ver- mek arzusundadır. Ancak mektep kitapları meşretmiyerek sadece kitap sa- tıcılığı yapan bazı kimseler bu kitapları basacak olan şirkete iltihak etmek arzusunu göster- dikderinden, kitapçılar arasm- 5 da bir içtima yapılmıştır. Bu içtimada kitabı tabileri, bu işin ellerinde külli. * yetli kitap istoku bulunup ve bu sene değişecek kitaplar yü- zünden yeniden zarara uğrıya- cak olan asıl mektep kitapları basanlar tarafından yapılması muvafık olacağını, ancak di. ğer hususl nesriyat için arzu e derlerse büyük bir şirket yap- mağa hazır olduklarını söyle- mişlerdir. İ Bunun üzerine kitap basic" | ları ile satıcıları iki kısma ay- 5 rılmışlardır. Bunlar yeni bir | karar vermek © üzere tekrar zümre halinde toplanmağa ka ii rar vermişlerdir. Müteak'ben umumi şekilde toplanacaklardır. | Dahili İstikraz Tahvillerin tab'ı 6 ayda bitirilecek Ankara, 9 — Dahili istikraz tahvillerinin tab'ı Hâkimiyeti Milliye matbaasma verilmiş tir. Bu, altı ayda ikmal edile- cektir. Maliye Vekâleti muhte öl Tif ressamlara tahvil nümune- İl | leri yaptırmıştır. Yedi nümune den biri bugünlerde seçilerek kalıpları Avrupada yaptırıla» Mart başında birinci tertip için kayıt muamelesine başla- nacaktır. Tahviller basılıncıya kadar o hâmillere muvakkat i makbuzlar verilecektir. Birin- | ci tertip dört milyon liralık ola caktır. i Basılacak tahviller yirmiser İiralık altı yüz bin adettir, He- de yediden kacının ikramiyeye lahsis edileceğini kararlaştıra" enine