11 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

11 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMARTESİ 11 ŞUBAT 1933 7 inci sene No. 2516 NUSHASI 5 KURUŞTUR İran. İngiltere Petrol ihtilğfı İngiliz Hariciye Nâzırı Sir John Simon, iş başına geçtiği günden beri çak defa tekrar € dilmiş bir sözdür: Hariciye Nâ zırmın en büyük zaafı, lüzu- mundan fazla kuvvetli bir bur kukçu olmasındadır. Herkes biliyor ki Sir John Simon, 78” kın zamanlara kadar avukat idi. Mahkeme salonundan Har riciye (Nezaretine geçen Sir John Simon için - beynelmilel ihtilâfları da hukukçu mantıkı ile muhakeme etmek, uzun 2 meslek hayatının busule gelir” diği bir itiyattır. Bunun bazen bir mezivyet olduğu inkâr ex emer. Fakat siyasi, iktisadi ve ictimai manzarası her fin e ğişen bir dünya içinde ai etlerin münasebeti lal cu mantıkı ile bii değildir. Ve bu zamanlardadır ki İniliz Hari- diye Nâzirmm zaYifliği teba. üz eder. üz gi klanmak han. müsavat iddiasını ile- ri İngiliz Ha- riciye Nâzırı, bu iddianm hu- kuk noktai nazarmdan ne ka- dar cürük olduğu hakkında bir muhtıra yazmıştı ki bu muhte. ra okunduktan sonra akan su- larm durması lâzımdı. Fakat muhtıradaki kuvvetli hukukçu mantık Almanyayı silâh mü- sayatı istemekten vazgeçirme- | tetkikatta İktisat Vekili Celâl Bey dün Ege vapurile İzmirden şehri- İ mize gelmiştir, Celâl Beye A- nadoluda yaptığı tetkikat es- | Basmda refakat etmiş olan İ mütehassıslar da şehrimize gel | mişlerdir. Celâl Bey, Galata rıhtımında Gazi Hazretleri na” mına yaverlerden Naşit Bey ile şehrimiz iktısadi mehafiline mensup bir çok zevat tarafım dan karşılanmıştır. Bu me yanda Siirt meb'usu Mahmut, Maraş meb'usu Mitat, Sinop meb'usu Recep Zühtü, Sanayi ve Maadin bankası umum mü- dürü Sadullah, İş bankası mü- dürü Yusuf Ziya, Liman şirke- ti müdürü Hamdi, Seyrisefain umum müdürü Sadullah, Ticar ret mıntakası müdürü Muhsin, Ticaret odası reisi Nemli zade di. Nihavet Sir John Simon da | Mitat ve oda azasından bazı dahil olduğu halde bütün dev- Tütün inhisarı umum İlet ricali Almanyanın müsava- | müdür muavini Mitat Beylerle tını tanıdılar, İran hükümeti tarafmdan İngiliz - İran petrol şirketi im- tiyazmın ilgası üzerine İneil. tere ila İran arasında tahaddüs eden ihtilâf, İneiliz hükümeti- nin sikâvetile Milletler Cemi yetine intikal etmişti. İngiliz Haricive Nezareti — bu mesele haklemdaki noktni nazarnı bir muhtıra ile tesrih etmektedir. Ancak hulk tarafı kuvvetli olan bu muhtıravı okuduktan sonra da İranın haksız olduğu- nu kabı etmek müşküldür. İngilizler de Hariciye Nâzir- larmın Kukuk tarafı kuvvetli olan muhtıralarma rağmen, İ- ran hükümetinin hakkını tanr- mış olmalıdırlar ki, İran ile meseleyi uzlaşma yoliyle hal. letmeğe çalısmıslardır. Millet. ler Cemiyeti tarafından İngiliz ve İran haslarınm nok- tai nazarlarmı dinleyip te bir rapor hazırlamaya memur edi- len Dr. Benes, bu İngiliz - İran davası hakkındaki raporunu hazmlamrstır. Her iki tarafça kabul edilen karara göre: 1 — Gerek İngiltere ve ge- rek İran Milletler Cemiyeti nezdindeki davalarmı mecli- sin Mayıs 1933 içtimama ka- dar tehir ediyorlar. Lüzum gö- rüldüğü takdirde her iki tara- fm da muvafakatile bu müd- det temdit edilebilecektir. 2 — Bu müddet zarfmda sirket doğrudan doğruya İran hükümetile temas ederek ihti- lâfm halline calışacaktır. 3 — Her iki taraf ta hukuki noktai nazarlarmı muhafaza etmektedirler. Ve eğer yeni im tiyax vapılacak müzakere. ler bir netice vermezse, ihtilâ- fn tekrar Milletler Cemiveti tarafından tetkikine başlana: caktır. 4 — Müzakereler cerevan et tiği müddetce İran hükümeti petrol şirketinin serbest çalış- masma mâni olmıyacaktır. Görülüyor ki serek M, Be- neş ve serek Milletler Cem & merlisi, ş fında hani tarafm hakarz olduğu hakkında akademik bir müna. | mı gö kasaya sirismekten ise, işi a! meli sekilde halletmeğe karar vermişlerdir. Tebansmm ecne- bi bir memleketteki hukukunu müdafaa icin bir devletin ne dernceve kadar ileri hakkındaki prensip meselesi hakkında hir karar vermeğe yaklasmamıştır. Bu, Milletler -emivetinin idarei maslahat İli uygun bir hareket- ir. gideceği Meclis tarafımdan tasdik ©- diğer bir çok zevat vekil Beye “Hoş geldiniz” demişlerdir. Ce Dünkü maçtan bulunacak Celâl B. şehrimizde lâ) Bey vapurdan inerek istik- bale gelenlerin ellerini sıkmak mzik kendilerine teş (Devamı 6 mar sahifede) bir enstantane lik maçları devam ediyor Sarı lâcivertli genç- lere aşkolsun... VefaKumkapı.Süleymaniyeye sıfır bir galip geldi Fenerbahçede; Kasımpaşa - İstanbuzlı ü Beşiktaş * Vefa küçükte) çökler) Süleymaniye B - Vefa B Eyüp | - Beylerbeyi 1 Vefa | - Süleymaniye Taksimde: Fener B - Galatasaray B Anadolu | - Hilal Fener | - Galatasaray « Dün Taksim stadyomünda ara» nerbahçe takımları karşılaştılar. | » ilâ. | Sar-kırmızılıların bu devrede al dıkları neticeler üzerine maçm zevksiz olacağını tahmin edenler dün bu tahminlerinde yanıldıkla- Her ne olursa ol-' dilen bu kararla İngiliz - İran davası halledilmiş telâkki edi- lebilir. Davayı hangi tarafm i kazanıp, hangi tarafın kaybet- | tiği meselesi üzerinde tevak- | kuf etmek lüzumsuzdur. İran hükümetinin gayesi, İngiliz - İran petrol şirketinin imtiyaz. ini tadil etmek ve İrana daha ik bir menfaat temin etmekten ibarettir. İmtiyazna- me 1901 senesinde imza edil. sun İstanbulda oynanacak olan bir Fenerbahçe - Galatasaray max anını ve ayni zevkini Ç bunu fazlarile rakiplerine halde dün ilk on beş dakikada çel güzel oyun oynadı ve âdeta Fener ed mişti, Aradan geçen otuz iki sene zarfında petrolün siyasi ve iktısadi ehemmiyeti tebarüz etmiştir. İran milletinin de bu tabii servet membamdan nisbette müstefit olmak iste. mesi tabii bir hakkıdır. İngil. tere de bu hakkı tanımakta ol. düğuna göre, petrol ihtilâfmn yakmda bir itilâfla neticelen- mesi beklenebilir. Ahmet ŞUKRU Gazi Hz, b yi Dün müzelerimizi ziyaret ettiler Reisicümhur Hz,'dün Del- mabahçe sarayında İzmirden gelen İktisat Vekili Celâl Be yi habul ettikten sonrasmai- yetlerinde Vekil Celâl ye ser- yaverleri Celâl Beylerle seve ta saire bulunduğu halde Bey oğlu ve İstanbul tarafıma gir derek şehir dahilinde bir ge“ zinti yapmışlar ve saat görde doğru Topkapı sarayını ziya- vet etmişlerdir. Reisiciğmhur Hz. Müzeler Umum Müdürü Aziz ve Topkapı sarayı mü- sesi müdürü > Tahsin Beyler tarafından karşılanarak solo na isal edilmişlerdir. Gazi Hz müzeyi görmek ve bazı tetki- katta bulanmak arzusunu iz har buyarduklarından, evve- 1â Mecidiye kökünden başla yarak sırasile hazine ve hâ- rem dairelerini ve müzenin bütün salonlarını, en ufak te- ferrüatına varıncaya kadar gezmişler ve gördükleri eser- ler hakkında Aziz öe Tahsin Beyler tarafından verilen iza hatı dinlemişlerdir. Reisicümhur Hai ük- leri bu eserler arasıda en £i- (Devamı G-met sahifede) L İzmirde” İki tevkif İki yobaz arapça ezan okuyorlardı IZMIR, 10, A, A, — İzmirin kahremanlar mahallesindeki cami minaresinde arapça ezan okuyan Müezzin Ömer Ef. ile yine ayni cami minaresinde ev velki gün arapça ezan okundu. ğu görülen Mustafa Avni ef. müddeiumumilikçe tevkif © dilmişlerdir. 7el'in felgrafları KUTAHYA, 8. A. A. — Son Bursa badisesi münasebetiyle Kütahyalıların duygularını i- fade için Gazi Hazretleri ile vekil İsmet Paşa Hazretle- ve C, H. F. umumi kâtip. liğine muhtelif teşekküller ta- rafından aşağıdaki telgraflar çekilmiştir, “ Geri ruhlu bir kaç beyinsi- zin türkçe ezan vesilesiyle Bur sada çıkartmak istediği hadise mahitimizde lâyik olduğu nef. retle karşılandı. Kütahyalılar dini taklit ve görenek olmak. tan kurtarmağa matuf olan san inkilâp hareketini de bü. tün inkilâplarımız gibi çok ye- rinde ve öz duygularına uygun bulmuşlar ve benimsemişler. dir. Gençliğimizin ve halımı. zn he ileri yürüyüşte hükü met ve fırkamızla daima bera» ber olduğunu bir kere daha arz ve içten gelen tazimlerimi- zi sunarız. ÇANKIRI, 10. A. A. — Bur. sa hadisesi Çankırıda derin nefretle karşılanmıştır. MERSİN, 10. A. A. — Bursa da türkce ezan için vaki olan hadise bütün Mersin vilâyeti sehir ve kazaları halkı üzerin. | uyandırmıştır. das ve buma iştirak edenleri İdetle tel'in etmekte, müc- rimlerin ağır surette cezalan. dırılmalarmı o beklemektedir. İ Halkımızm Cümhuriyet ve in. kilâba olan sadakat ve merbu- Devam 5 inci sahilede) Piyango Bugün! 14 üncü tertip tayyare pi- yangosunun birinci © keşidesi | bugün saat 13,30 da Darülfü- İ Bun konferans salonunda icra edilecektir. | GG EK EE A EE KY NES Iktısat Vekili dün | İzmirden geldi GaziHz. netetkikatı etrafında izahat ve malümat verdi bir Vekil B, ayın on beşine kadar şehrimizde Şimendifer Kongresi Kahireye giden mu- rahhasiardan bir kısmı geldiler Kahirede toplanmış olan Beynelmilel demiryolları kon gresine iştirak eden Avrupa memleketlerine mensup murah haslardan bir kısmı, kongrenin bitamı hasebile, memleketleri" ne dönmek üzere dün Ege ve" rile şehrimize gelmişler ve okatlıyan oteline inmişlerdir. Murahhaslar pazar günkü eks- presle memleketlerine gidecele- (Devama 5 inci sahifede) Bono işi Görüşülemedi Gayrimübadillerdün toplanamadılar Ankaraya gitmek üzere bir beyet seçecek olan gayri mü- badiller dün Halkevi salonun- da toplanmışlardır. Fakat tpo- lantıda £ ekseriyetolmadığı İ- çin, kongre yapılmamış, inti- hap ta gelecek pazar gününe bırakılmıştır. Yalnız gelenler aralarında bir hasbihal yapmışlar, intihap ta reylerin o dağılmaması için beyete namzet seçmişler ve Ab düllah, Şehap, Hasan Vassaf Beylere rey vermiye karar ver- mişlerdir. Gene verilen karar- lara çöre bu heyet Ankarada üç nokta üzerinde meşgul ola- caktır. Bunlardan birincisi mü- tebaki istihkaka mükabil bo- no levzii, diğeri İstanbul mü- zayedelerinin durdurulması, ü- çüncüsü de Abdülhamit vere- sesine bono verilmemesi, veri- lenlerin de geri alınmasıdır. Keriman Ece Âtinada M. Venizelosu da ziyaret etti ATİNA, 9. A.A. — Dünya güzellik kraliçesi Keriman Ha- lis Hanım dün sabah buraya muvasalât etmiştir Pirede istik bale gelen gazeteciler tarafın- dan kendisine | çiçek büketleri takdim edilmiştir. Keriman Ha lis Hanım vapurdan indiği za- man halk kendisini alkışlamış- tır, Keriman Hanım M. Veni- zelos'u ziyaret etmiş ve öğle yemeğini | Türkiye elçiliğinde yemiştir. Akşma Misira hareket etmiş tir. Tekmil gazeteler Keriman Hanımın fotoğraf ve mülâkat- larını neşretmektedir. Helkın beğendiği Feriha H. ile intihap edildiği Uân edilen Nazire H. Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Foto Etem Bu intihabı herkes garip buldu Jüri heyeti bile hayrette! tekrar jüri huzuruna çıka. rılmasını muvafık buluyor.. Aka Gündüz B. ne diyor il Bu geek inin ve Türki Jüri heyetinin hayreti i ye güzellik kraliçeliği müsaba iğ Si | kasr çok dedi İle iel heyetini hayrete vi sabakayı idare edenlerden biri ! 45 numaralı Feriha Hanımda Tökatliyanda verilen danslı ye | toplanmış olmasma rağmen, , Nazire Hanımın birinci ilân 5 dilmesi olmuştur. i Halkın hayretini mucip os lan sebep ise Feriha Hanım ile kraliçe ilân edilen Nazi Hanımın yanyana oturmalarşi ve bu oturuşta Feriha Hansif mın güzeliğinin daha mütebasi riz bulunmasıdır. İ Hödiseler ! Müsabaka neticesinin ilâö) nmda diğer hâdiseler arasme! da en göze çarpanı ikidir. Bum sardan biri, Ankara meb'usüj muharrir Akagündüz Beylel müsabakayı idare edenler arat sında olmuştur / Jüri heyetinden Abdülhak Hâmit Beyle evvelki gece halkın hissiyatına terce- man olan Aka Gündüz B. mekte neticeyi ilân ederken Tokatliyan salonunu dolduran davetlilerle jüri heyeti hayret. ten hayrete düştüler. Hattâ neticenin ilânı bazı hâdisele- re de sebep oldu. İlk hâdise i İlk hâdise müsabaka netil cesi ilân edilirken üi tır. Herkes saat 12 ye kadar gi turup yedikten, içtikten, eğleğii dinkten ve dansettikten sonra) müsabakayı idare edenlerden Devama 6 mer sahifede) Aka Gündüz Bey kendisin! alkış'ayan halka bağ, “İşte güzel budur.,, Ki rrayol; h