1 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

1 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET ÇARŞAMBA 1 Ekonomi Takasa tabi mallar 6 milyon kilo tütün var. Bunlar 5 ayda ihraç edilebilecek Ticaret müdürlüğü takas ve yapmaktadır. Bin tâbi olan eşyadan daha ne r mevcut olduğunu teşbit e- İlk tetkik tütün üzerinde yapıl mıştır, Anlaşıldığına göre, takas- tütün memlekette altı milyon kilo raddesindedir. Malüm Olduğu üzere yal mız 930 vedaha evvelki sene- ler tütün mahsulleri takasa tâbi- dir. Bu miktarın normal bir şekil- de ancak beş ayda ihraç edilebile- ceği hesap edilmektedir. Muhtelif cins eşya üzerinde ta- ws muamelâtının devam edip et- miyeceğine dair verilecek karar- da bu tetkik esas olacaktır. İplik iler toplandılar iğinde dün iplik fab- Sanayi bi rikatörleri bi Bu içtimada ipliğe lâzım olan me- vaddı iptidaiye meselesi üzerinde görüşülmüştür. Trakya mahsulü nakledilmiyor Trakya halkının şark şimendi- ferleri idaresinden şikâyetleri gün den güne artmaktadır. Bu şikâyet- İer bilhassa geçenlerde navlunla- va yapılan zamdan sonra daha Ziyade artmıştır. Trakyalılar Şark şimendiferle- rinin Trakya iktısadiyatını artıra- cak yerde, aksi harekette bulundu #una kanidirler. Memleketin çok müybit topraklarına malik, ve her nevi mahsulü yetiştirmekle o meş- hur olan Trakyada Şark şimendi- ferlerinin mütemadiyen zam yap- ması bu velut topraklardan alr pan randımanı azaltmaktadır. mi rakkamlara göre, yüz ira kıymetinde her hangi bir va- Bon” mahsul i için meselâ Edirne- den İstanbula kadar 130 lira isten mektedir, Trakşolılar yeni mahsul sene- si yazın İstanbula bir vagon bile mahsul gönderemi- Yeceklerini şimdiden söylemekte- dirler. Fransa ile ticaretimiz Fransa ile olan iktısadi müna- sebatımız .son senelerde dikkat derecede azalış iki taraflı olarak hem cem lât, hem ihracatta görülmektedir. ç Fransanm 932 de memleketi ithelâtı 5,256,000 franklık Bi Ayni senede Fransanm biz- den aldığı 8,681,000 franklıktı. 931 de Fransanın memleketi- wi den ithalâtı 8.405.000, ayni se- RORSA (İş Bankasından alınan cetveldir) 28 ŞUBAT 1933 Alışam Fintları İstikrazlar o $ © Tahvilâr akal il GE $ Elekrik Şark “ 475 “i 5440 ESHAM ; ». Ba, Nama 1015 Ş Bomonti ! 1. Ni N m” ara — e 1210 hitihat dey. © 750 ee Balya Tramva S4— 5 Şark m. oca Umumi Sigarin YE $ Telefon ÇEK FİATLARI Paris 12,06 $ Prağ 16 — Londra © © 72514 $ Viyan 425 İtüyer m $ Mei Madrit S7143 Milano 3,20,25 198,1-2 Brüksel 33858 42325 Atina 52,63,75 Cenevre 2,2 ofim GG. Amsterdam LAZ NUKU Kuruş 20 £. Fransız 169,— 1 İsterlin Dolar o mi— 30 Lie 20 20 £. Belçika 117.— 20 Drahmi 20 & İsviçre 820 20 Lea 2— 1 Florin 05.— 3 Kur. Çek 122— tima yapmışlardır. i nede Fransanm bize ihracatı 5. 978,000 franklıktı. Dikkat edilirse bu rakkamlar arasında şayanı dikkat bir muta- bakat vardır. Yalnız iki sene ara- sındaki tenezzül de nazarı dikka- ti celbetmektedir. Esnafın Odaya kaydı meselesi Küçük esnafın Ticaret Odası- na yeniden kaydı muamelesi hazi- rana kadar devam edecektir. Fakat bu hususta bazı pürüzlü ve düşünülecek şeyler bulunmak- tadır. Bir kısım ticarethane sahip- leri kendilerinin esnaf değil, ser- mayedar olduklarını iddia etmek- tedirler. Halbuki meselâ bunlar. dan bir kısmı, büyük gazino sa- hipleri bu vaziyettedir. Bunların isimleri kahveci olduğu halde, on bin liradan fazla sermayeleri bu- lunanlar da vardır. Aldığımız malümata göre, bu işi tanzim için bir talimatname çıkaracaktır. Şirketlerde sene'ik içtimalar Şehrimizdeki anonim şirketler, ticaret kanunu” mucibince, senelik heyeti umumiye içtimalarına baş- lamışlardır. İktisat Vekâleti, ano- nim şirketlerin mürakabesi, sene zarfındaki faaliyetleri hakkında ticaret müdiriyetlerinden izahat istemiştir. Diğer taraftan bir sene en şirketler hi da ayrı- veri) seneye nazaran şehri- mizdeki şirketlerin mevcudu art- mıştır, Bundan başka geçen sene için- de bir kaç kooperatif şirketi de te- şirketleri kon- trol edecek olan, komiser, ratiflerin senelik faaliyeti, ve ifa ettikleri hizmetler hakkında Ve- kâlete ayrıca bir rapor göndere cektir. Piyasadan çekilen şirketler a- rasında birkaç ecnebi milessesesi de vardır. Ostro-Türk şirketi ANKARA, 28 A. A. — İktisat Vekâletinden tebliğ edilmektedir: Vekâletimizle Ostro - Türk Li- mitet şirketi arasında 17 teşrinisa- ni 1932 tarihinde münakit clea- ring mukavelenamesi ahkâmının filen tatbikina başlanılmıştır. Bu mukavele ahkâmma dair malümat almak istiyenlerin İstan- bulda Ticaret Ofisi müdürlüğüne müracaatları ilân olunur, Ecnebi memleketlerde bloke kalmış dövizler ANKARA, 28 A.A. — İktisat Vekâletinden tebliğ. edilmektedir: Tü: racat tacirlerinin ecne- bi memleketlere yapmış oldukla. rı ihracat dövizlerinin muhtelif memleketlerde 1-1.933 iptidasna kadar bloke kalmış olanları hak kında tedabir ittihazı düşünülmek tedir. Alâkadarların hariçte bio ke kalmış olan dövizlerin mikta- riyle mahiyeti ve hangi memle kette bloke edildiğini, hangi tarih ten itibaren bloke kaldığını, han. gi bankalarda bulunduğunu ve hangi satışın dö olduğunu i- lân tarihinden itibaren bir ay zar. fında İktisat Vekâletine tabriren bildirmeleri ilân olunur. Bono meselesi ANKARA, 28 — Buraya gelen Gayrimübadiller heyeti Maliye Vekâ letile temasa başlamıştır. Yeniden bono ihracı çok mühim bir mesele ol- duğu için bu hususta şimdiden bir karar verilecek gibi değildir. Filigranlı kâğıtlar Hilâliahmer Cemiyeti, iskam- bil kâğıtlarının kaçaklarından tef rik edilebilmesi için Avrupa'da filigranlı kâğıtlar imal ettirerek tmiş ve bunları piyasaya çı kar -«'ya başlamıştır. Bu kağıtla. rın üzerinde bandrol ve damga- dan başka her birinde iskambil kâğıdı inhisarına ait harfler yazı- kdar. Belediyede Üsküdar iskelesi Meydanda bir bahçe vücude getirilecek Usküdar iskele meydanının daha genişletilerek buraya küçük bir bah- çe yapılması takar etmitşir. Mey- dana ve oradan itibaren tramvay cad takılacaktır. Meydandaki medreseler kaldırılacak, iskele camisi tamamen meydana çıkarılarak, iskele civarına güzel bir şekil verilecektir. Belediye mecmuası Bele: memurlarmın o belediye mecmuasına muhakak abone olmaları evvelce tamim edilmişti. Bu tamime memurlar o riayet & etmediklerinden mart aylıklarından birer lira abone bedeli kesilecektir. Talimatnamede yeni bir madde Belediye, zabıtai belediye talimat- namesine hayvaant teşhiri ve sokak larda yezdirilmemesi hakkında yeni bir madde ilâve etmiştir. Bu maddeye göre badema hiç bir sirk İstanbula ge lemiyeceği gibi sokaklarda kurt, ayı laştırılarak iyecek oynatılamıyacaktır. Seyrüsefer işleri hak- kında tetkikat Polis altıncı şube müdürü Faik B., seyrüsefer işleri hakkımda tetkikat yapmak üzere belediye tarafından Viyanaya gönderilecektir. Faik Bey Viyanada bir sene kalacak ve sonra daba bazı Avrupa merkezlerinde tot kikat yapacaktır. Faik Beyin Avrupa | ya gitmesi için Dahiliye vek'yetinden müsaade istenmiştir. Yeni Terkos tesisatı Belediye fen işleri müdürü Ziya Bey Ankaraya gitmiştir. Terkos be- lediyeye geçtikten sonra yeni bazı te- sisat için boru vesaire mübayaa edile- cektir. Bunlara âit takas ve döviz me seleleri için Ziya Bey alâkadar vekâ- letlerle temas edecektir. İtfaiye mütehassısı İvfaiyede ıslahat yapmak üzere Av rupadan bir mütehassız celbedilecek- ti. Belediye son zamanlarda iki man ve bir İtalyanla uyuşmuştur. Bu üç mütehassıstan biri tercih edilecek. tir. re başlamıştır. Fakat esaslı tamirat için tahsisat bulunamamaktağır. Sürp Agop mezarlığı Temyiz mahkemesi cumartesi gü- nü Sürp Agop mezarlığı hakkında son kararını tefhim edecektir. Elektriksiz Apartımanlar Taksim meydanma yeni yapı'fın a- elektriksiz kal yapamamaktadır. kadar yeni bina yızcmıştır ki sirket bütün malzemesini tir. Yeni den malzeme mübayaa için ise döviz n dave müsaadesi alınmamak» P ankimlkeziyi parkı Sultanahmet meydanında yapıla- cak parkın tanzimine devam edilmek tedir. Park nihayet nisan sonunu | ka- rağmen hariçten hiç kimse içeri gir- park hariçten görülebilecek bir tablo haline getirilecektir. Halkın parkm dışında oturabilmesini temin etmek üzere bazı kanapeler konacak tır. Belediye parkın tarhlarma çiçek- ler dikecek, temmuzda yetişecek bu şiçekler parkın güzelliğini temin ede- ce Et ucuzlayacak Mezbahada havai basküller tesisa- b bitmiştir. Yakında mezbaha rüsumu kesilmiş hayvan üzerinden almacak- tar. Se Halli iktısat müdürlüğü kilo başmdan alınacak mezbaha resmi hakkında bir tarife hazırlamış, daimi encümen bu tarifeyi tetkik ve tasdik ettikten sonra tatbikmn başlanacak» tr. Mezbaha resminin kesilmesi et ü- zerinden almması takdirinde et fint- lerinin birkaç kuruş daha ucuzlayaca ği temin ediliyor. Paskalyada gelecek Balkanlı seyyahlar Bu sene Balkanlardan, bilhassa Yu nanistan ve Bulgaristandan bazı kim #elerin pasklaya tatilini İstanbulda geçirmek istedikleri haber almıştır. Bu vaziyet karşısında belediye bazı tetbirler almağı düşünüyor. Belediye bunu nazarı dikkate alarak paskal. yaz tatillerini TY ile bükme li âdet haline gelmesini temin etmek İ- çin seyyahlara bazı kolaylıklar gös termeği, bu suretle umumi rağbetini celbetmeği münasip görüyor. Bu mak satla turing klüp ile müştereken ha- reket edilecektir. İ samba günü milkiye yetimlerine birin- İ maaşlarına da 13 mart pazartesi gü- desine yeniden 60 havagazı limbası | Mart maaşı Bugün veriliyor. Ücret- liler dün aldılar Mart umumi maaşı bugün verile- tektir. Ücretli memurların Şubat ma ast dün verilmiştir. Eytam, eramil maaşlarının tev: ne 4 Mart Cumartesi, mütekaitlerii nü başlanacaktır. Eminönü malmüdürlüğünde: 4 Mart cumartesi günü mülga zat işleri binasında birinci kişede askeri yetimlerine 1-150 ve mülga Düyunu umumiye binasmdaki ikinci kişede 1191 « 1250 numaralara maaş verile- cektir. Mülkiye yetimlerine 4 mart cümartesi yünü mülga Zal maaşları binasında ikinci keşide 1-75 ve Düyu- nu umumiyedeki ikinci keşide 3336 - 3400 numaralara maaş verilecektir. Kadıköy o Malmüdürlüğünde: 4 mart cumartesi günü askeri yetimleri ne birinci kişede 3000 - 3128 ve mül kiye yetimlerine ikinci kişede 1 - mart cumartesi günü askeri yetimle- rine birinci kişede 2000 - 2175 ve mül kiye yetimlerine ikinci kişede 5001 - maaş verilecektir. lmüdürlüğünde: 4 günü askeri yetimle- y. kişesinde 1 - 150 inde 4001 - 4150 mu- iye yetimlerine 8 mart çarşamba günü Galatasaray ki- sesinde 2001 - 2150 ve Kasımpaşa ki sesinde 4601 - ilâ numaralara maaş verilecetkir. Fatih ma 150 askeri tekaütlerine ikin- 3600 ve 8 mart çer- şede 1» ci kişede 3501 - ci kişede 601 - 750 ve mülkiye teka» ütlerine ikinci kişede 3901 - 4000 pu- | maralara maaş verilecektir. İ Samatya kişesinde: 4 mart cumar tesi birinci kişede askeri yetimlerine | 1147 - 1280 askeri tekaütlere ikinci | kişede 4283 - 4400 numaralara maaş verilecektir. Beşiktaş Malmüdürlü- ğünde: Eyün kişesinde askeri yetim- lere 1943 - 2050 Malmüdürlüğü bi- | nasında asketi yetimlerine 1 - 150 mu | maralara maaş verilecetkir. Eminönü, o Kadıköy, O Üsküdar müdürlüklerinde 13 mart gününden itibaren askeri, mülki müte kaitlere ve hidematı vataniye tertibi o dürlüklerinde mba mülkiye yetimlerine ve 9 mart per- şembe günü mülkiye ve ilmiye yetim- Terine maaş verilmeğe başlanacaktır. Aldığımız malâmata göre, kânunusa- ni, şubat, mart maaslarmı Emlâk Bankasma kırdırmış olanlara da is- terlerse banka nisan, mayıs haziran maaşlarını kıracaktır. Posta tayyaresi gitti Evvelki gün havanın muhale. fetinden dolayı (o Geyveden geri dönen Ankara - İstanbul O posa tayyaresi dün sabah Yeşilköyden saat 9 da Ankaraya hareket etmiş tir. Topkapı müzesi rehberi Topkapı saray müzesine ehem- miyet ve kıymetile mütenasip bir ziyaretçi kütlesi toplamak mak- sadile Müzeler idaresince bazı tedbirler alınmaktadır. Müzedeki eserleri halka etrafile - tanıtmak ve kendilerinde bunlara dair esas- lı bir fikir uyandırmak için saray müzesinin bir rehberi lan maktadır. Rehberde 40 kadar resim bu- elerde Kaçakçılar İhtısas mahkemesinde iki kişi daha mahküm Beykozdaki dükkânmda ka- çak çakmak taşı sattığı söylenilen ve üzeri arandığı zaman 78 çak- mak taşı zuhur eden Tursun oğlu Kademin muhakemesi dün netice- lenmiş, 6 ay hapsine, 1950 kuruş para cezası vermesine karar veril- miştir, Yedi şişe konyak Dükkünmda yedi şişe kaçak konyak zuhur eden Andon Efen- dinin muhakemesi dün intaç edil- miş, Andon Efendinin cürmü sa- bit olduğundan 6 ay hapse, 2550 kuruş para cezası vermiye mah- küm edilmiştir. 30 kilo tütün Geyvedeki evinin çardağında 30 kilo yaprak tütün zuhur eden Sadiye Hanımm muhakemesi dün dokuzuncu ihtisas mahkemesinde neticelenmiş, bu tütünlerin oraya başkası tarafından odüşmanlıkla konulduğu anlaşılmış, beraetine karar verilmiştir. Mürettep mi? Adapazarında Erenler mahal- lesinde bakkallık eden Mustafa Efendi ile karısı Ayşe Hanım dün ihtisas mahkemesinde kaçakçılık- tan muhakeme edilmişlerdir. İddiaya nazaran Mustafanın dükkânmda ve evinde, karısı Ay- »e Hanımın da üzerinde kaçak si- gara kâğıdı, tütün ve memnu kop- ya kâğıdı zuhur etmiştir. Mahkemede Mustafa Efendi ile karısı bu işin mürettep olduğu- Du, kendisine medyun olan bir a- İ damın bizzat kendisi dükkânına, karısı da evine bu memnu eşyayı gizlediklerini, sonra da gidip ih- barda bulunduklarını söylemiş- ler, zabıt varakasını da imzalama dıkları halde altında imzaları bu- lanmasına hayret ettiklerini, ve bu imzalarında sahte olduğunu id- dia etmişlerdir. Muhakeme bu iddiaların tahkı- ki için başka güne bırakılmıştır. Maarifte Milletmektepleri Tedrisat dün bitti, bugün imtihan var Millet Mekteplerinin 1932 - 33 tedrisat müddeti dün akşam bit- miştir. Bugünden itibaren imti- hanlar başlıyacaktır. İmtihanlar bir hafta sürecektir. Bu imtihan- lara mektebe devam etmemiş o- lan, fakât okuma yazma öğrenen kimselerde dahil olacaklar, mu- vaffak oldukları takdirde şahadet name alacaklardır. Talebe birliği kongresi M.T. Talebe Birliği senelik kongresi yarın Halkevinde devam edecektir. Divan içtimaı Darülfünun Divanı bugün top- lanarak fakültelere ait imtihan talimatnamelerini itmam edecek- tir. » Li Maliye memurluğu imtihanları Tabriri yapılan imtihanlarda Defterdar Mustafa, Muhasebe Mü dürü Âmir, Beyoğlu Malmüdürü Ali Rıza B. lerle Üsküdar ve Fa- 10 liradan 20 ve 20 liradan 30 liraya kadar münhal bulunan ve ileride inhilâl edecek maliye me- murluklarına talip olanların dün Darülfünun Konferans salonunda imtihanları yapılmıştır. İmtihana, aralarında otuz kadar hanımda bulunan 110 talip dahil olmuş, kendilerine Muhasebeden ve Va- ridattan altışar sual sorulmuştur. tih malmüdürleri hazır lardır. İmtihan neticesi, evrakı irnti- haniye tetkik edildikten sonra i- lân olunacaktır. Junmuş- Takaslık Eşya Mıktarı Tetkik Ediliyor.. Tika” Ma a a A di RNK sa a LA GEZ EDE AŞ FIKRA Tavuk kızartmasının bugünkü cemiyette mevkii Herkesin ağzında sakız gibi gevelenen bir söz var: Buhran var, hayat pahalı. Buhranım oldu- ğu muhakkak olmakla beraber ha yat pahalılığında dünkü nesille bu günkü nesil arasındaki yaşayış farkının ve bunun icaplarmın da büyük tesirleri bulunduğu muhak- kaktır. Dünkü neslin mutavassıt sınıfı basmadan, yüksek sınıfı keten- den gömlek giyiyorlardı. Bugün- kü neslin orta hallisi bile sırtına ipekten aşağı gömleği yakıştırmı-. yor. Ayağına ipek veya floştan a- şağı çorap giyenler ise parmakla gösterilecek kadar azalmıştır. Sair memleketlerde yüksek ve mutavassıt sınıfa has bir serpuş olan fötr ve melonu, burada satı- <ılarla işportacılardan tutunuz da işkembeci çıraklarınm başlarda mantoyu beğenmiyorlar, rma taklit astraganraz görerek kürkle garnitürü tercih ediyorlar. İyi hatırlarım: Yakın zamana kadar tavuk kızartması, orta halli lerden yükarıca silelerin yemeği idi. Geren gün Galatadan Unka- yakala- panma kadar gitmistim. Çarpık çurpuk pis bir ahçı - dükkânmın seyri insana istikrah veren came- kânında tavuk kızartması da yer almıştı Görülüyor ki dün muayyen 8 nıfın yemeği olan tavuk kızartma- sı, bugün Kerküklü boyacı ile güm rük hamalınm midesine inecek kadar cemiyetteki mevkiini değiş- Düne kadar ailelerimizin kadın bütçesinde bir berber faslı yoktu. Bugünse gencinden © ihtiyarına, zengininden züğürdüne kadar ai- le bütçesinde “berber faslı” diye bir fasıl açılmıştır. Dün yirmi paralık bir kınanın yaptığı tırnak tezyinatı ise bugün yerini manikür masrafile tırnak cilâsına terketmiştir. Bu iptilâ, sadece kadmlara münhasır olmak (Serkildoryası) dan, şoför efendi- ler (Yenice) den aşağısını beğem- miyorlar. Bu ruhi halet, üç şeyin ifadesi- dir: Ya kazancın fazlalığı, ya U- mumi Harpte ölümle yüzyüze ge- len insanın hayattan azami kâm- alması endişesi, veyahut hesabını bilememek... Acaba bizimkisi bu üçten han- gisine dahil?.... Salâhattin ENİS Miyami suikastı Gazi Hz. M. Hoover' teessürlerini bildirdi ANKARA, 28 A.A. — Yeni A- merika reisicumhuru M. Roose- velt'in maruz kaldığı suikast te- şebbüsü dolayısile Reisicumhur Hazretlerile Amerika Reisicümhu ru Hoover arasında aşağıdaki tel öraflar teati edilmiştir: Müttehit Amerika hükümetleri " Reisi Mr. Herbert - Hoover Haz- retlerine: Pek muhterem Mr. Roosevelt aleyhine vâki olan alçakça sui- kast teşebbüsü, teessürümü mucip oldu. Bu vesile ile dostane muhab- betlerimin ve âsil Amerikan mil- leti hakkında Türk halkımın hisle- rini tecdit teminatının kabulünü zatı devletlerinden rica ederim. Gazi Mustafa Kemal Hz. lerine: Nazikâne telgrafınız şükranla alındı. Bundan haberdar edilen yeni cumhur reisi samimi hissiyat ve mütekabil temenniyatının ar. zında bana iştirak etmektedir. Rus edibi ediplerimiz arasında Bir müddettenberi şehrimizde bulunan ve Türkiye hakkında bir eser yazacak olan Rus edibi M. Nukulin, Türk edip ve şairleri ile tanışmak mâksadile Şair o Abtül hak Hâmit Bey ve Şuküfe Nihal H. mu ziyaret etmiştir. M. Nikulin gelecek hafta zarfında Anksrs'ya gidecektir.