3 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

3 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Asrın umdesi “MİLLİYE T” tir. 3 MART 1933 İdarehane: Ankara caddesi, 100 No. Telgraf adresi: İst. Milliyet Telefon Numaraları: Başmuharrir ve Müdür: 24318 Yazı işleri Müdürlüğü 24319 İdare ve Matbaa 24310 ABONE ÜCRETLERİ : Türkiye için Hariç için LK LK ri 8— 750 4— 4— 3— Kğ İS Gelen evrak geri verilmez — Müd- deti göçen süsbalar 10 kuruştur. Ga- zste ve matbaaya ait işler için mü- diriyete müracaat edilir. Gazetemiz ilinların mesuliyetini kabul etmez. BUGÜNKÜ HAVA Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün hava bulutlu olacak ve şimal İstikametlerden ha- GF rüzgörl olarak devam edecektir. 2-333 larihinde hava tazyiki 770 milimetre en çok sıcaklık 4 en az s- fır altında 1 derece kaydedilmiştir. İ yama MN Neden mizah Yazmıyorsun? Karilerimden, daha doğrusu ahpablarımdan birisi bana bir mektup yazmış soruyor: “Birader, sana ne oldu?.. Asıl işin olan mizah yolunu bıraktın ciddi bahislere karıştın.. Günde- lik münakaşalara girişti. Halbu- ki bunlar senin çeşnine uymuyor. Sen neden döyle oldun?” Evet! Haklı bir sual ve cevabı; e gün Nasrettin Hoca bir tana girmiş. Karpuz kopara- cakmış. Daha elini sürmeden ile- riden bostancı bağırarak gelmiş ve hocaya çıkışmış: Burada ne geziyorsun?.. Hoca da cevap olsun diye? — Abdest bozuyorum.. demiş. Bostancı bu cevabı kâfi görme miş: — Hani nereye bozdun? . E bu suale de kolay cevi rilemez amma, orada gördüğü bir gübre parçası hocanm imda- dına yetişmiş işte Vakın mizah yapmak istiyor- duk amma şu son günlerde yaz- e Gid satırların taallük et. tiği mevzular insanda mizah kânı bıraktı mı?.. Se Mart içeri pire dışarı Kendinin de dediği gibi yedi ay süren bir side Abidin Daver Bey Ağabeyimiz (Nalma Mıhına) sütununda tek- rar yazmağa a » Daver Be- yin mart başmda yazmağa başla dığından bahsederlerden Elif Na- ci dedi ki: : — Desönize; dışarı!.. — Filvâki yedi ay yaşayabi. len (Günün akisleri) martla be. raber silindi gitti. FELEK ... Şoför H. imzasile mektup yazan okuyucumuza İyi kötü alâkanıza teşekkür ede- rim. Ben darülfünundan mezun ol- Milliyet'in edebi romanı: 37 ———— mart içeri pire İ lâf Buen ile Gcm dd Bucanın umumi manzarası BUCA, (Milliyet) — İzmirin çok irin bir nahiyesi vardır. kika mesafede bulunan bu s8- örmek insana ne kadar ferahli: ve sevinç ! veriyor. Muhteşem ve asırdide çam ve selvi ağaçlarile bezenon bahçeleri görmeğe ve gezmeğe sezadır. Son zamanlarda İzmir belediyesi ile Buca belediyesi : arasında çetin bir ihtilâf baş göstermiştir. Bu ihti- zmir arasında işleyen otobüs ve otomobillerden çıkmıştır. Hükümete giderek evvelâ nahiye mü dürü Rifat Beyi, bilâhara da beledi- yenin faal ve genç reisi Muzaffer Beyi ziyaret ederek bu ihtilâf işi et- rafında malümat istedim. Trabzon mebusluğu TRABZON, 28 — Münhal Trabzon meb'usluğu için buradan fırkaya beş altı kişi müracaatta bulundu. Orhangazide elektrik ORHANGAZİ (Milliyet) — Elektrik tesisatı kurulmak üzere- dir. Tesisat 8 ayda bitecektir. Ka- sabanm yarım saat ilerisinde kaynayan Nadir suyu elektrik is- tihsali için en ucuz bir vasıta gi- bi görünmektedir. Birbirlerini öldürdüler SAFRANBOLU, (Milliyet) — Konarı köyünde şoför Ali kendi. sine hakaret eden Ali pehlivan ta- rafmdan yaralanmıştır. Bunun üzerine Ali tabancasmı çekip a- teş etmiştir. Şoför Ali yarım saat, Ali pehlivan da üç saat sonra öl müşlerdir . Üsküdar fakirlere yardım cemiyeti Üsküdar fakirlere yardım ce- miyetinden: Cemiyetimizin sene- lik kongresi 10-3-933 tarihine mü- sadif cuma günü saat 10 da C.H. F. Üsküdar kaza merkezinin Do- gancılardaki binasnda aktedile- cektir. m duğum için o bahsettiği derse de lüzum yoktu. Lâhin azizim. Siz di. reksiyonu bırakıp muharrir olsanı- 2a!.. Hürmetler, (Emlâk sahiplerinden biri) ne: Vakıf icareleri hakkındaki uzun Mekhtubunuzu aldım. Meraklı ve şayanı dikkat mevzularınızı bakle- rim. Hürmetler, F, MAKEDONYA Aşk, Ein, Hüsamettin baba bu suale, yumü- şak kumral sakalını srvazlayarak, a- rifane bir tavırla şu cevabı vermiştir —— Erenlerin sırma sual olmaz. Kim bilir belki de bunda bir başka hikmet var. Ve sonra, Mevhibe Hanım bu hik- meti araya dursun, kendisine tahsis edilen odaya çekilmiş, deliksiz bir hiç Tane Nikolef gibi iteci yabancı bir yatakta ra- hat uyku uyuyabilir miydi? Mevhibe Hanım, biraz daha ge- vezelik ettikten sonra uzaklaşınca Politika ve Kan. Müellifi: Nizamettin Nazif Marreameraresesaasasseasaaaa gitti; çorbacı dervişin ikram ettiği bir kâse et suyunu midesine indirdi. Tuna boylarındaki tekkelerden tekkelerine misafir o gelen babaya karşı bütün dervişler nasıl hizmet edeceklerini bilemiyorlardı. Onun bir dediğini iki yapmağa çalışıyorlar, bu kumral babayı, hep mem- suale ancak cevap vermekle iktifa etmiş ve ikindiye doğru başını alıp tarlalar arasında şöyle bir dolaşma» ğu çıkmıştı. Çıkış işte o çıkış... Bun dan sonra babayı gören olmamıştı. yemeğinde, gece âlemin- Akşam i de, ertesi sabah ve daha ertesi ax- Yeki Miz Beeldiye reisi dedi kiz — Belediyemiz hududu dahilinde çalışan ve sahipleri Bucada oturan otobüs, otomobil ve binek arabala- rından rüsum almaktadır. İzmir be. lediyesi son zamanlarda bu vesaiti habını tazyik ederek İzmir belediyesine bağlı olacaklarmı ve rüsumu da oraya vereceklerini bil. dirmektedir. Halbuki belediye kani» nunun ve belediye vergi ve resimleri kanunu mucibince vesaiti nakliye 'den her belediye mahiye muayyen 0- lan rüsumu almakla mükelleftir. Bi- naenaleyh kanunlarla muayyen © lan bu hak nasıl olur da İzmir bele. diyesi tarafından nazarı dikkate a- lmmıyor. Trabzonda iki kulüp TRABZON, 1 — Deniz spor lâile uğraşmak üzere Trabzonda Yalı klüp namile bir klüp açıl mak üzeredir. Bir de ailelere mah klüp açılacaktır. Bekârlar bu klübe giremiyeceklerdir. İki köylü dondu ELAZİZ, (Milliyet) — Epey- ce zamandan beri burada şiddet. li soğuklar hüküm sürüyor. Elâ- zize gelmekte olan iki köylü don- muş ve izinli olarak köylerine git- mekte olan iki askerimizin de ma- den ile Osmaniye arasında ayak- ları donmuştur. Üç köy su altında BURSA, 2 —M. Kemalpaşa kazasındaki Karadere yağan yağ- murlardan taşmış, Güney köyü &- razisini tamamen su basmıştır. Bundan başka iki köye “daha hü- cum eden sular köylerde bir met- re irtifaa kadar çıkmıştır. Nüfusça zayiat olmadığı söylen Turgutluda tütün TURGUTLU, (Milliyet) — Tü- tünün takasa tâbi tötün piyasasını hararetlendirmiş ve fi- atları yükseltmiştir. Buna rağme» üzüm fiatlerinin son derece tenez- zülü müstahsilleri elyevm mevki- e düşürmüş, daha binlerce çuval kuru üzümün ellerinde kalmasma sebep olmuştur. Üzümün takasa tâbi tutulması hakkında kasabalr- lar tarafından da İktisat Vekâleti celilesine müracaatta bulunmuşlar dor. Hükümetin bu mühim vaziye- te âcil bir çare bulacağma emin bulunan müstahsil intizar içinde- dir. Konferans Muallim mektebi pedagoji mu- allimi Sadretin Celâl B. dün Da- rülfünun konferans salonunda sâ- at 13 de “Eski ve yeni tarzı ted- ris” mevzulu bir konferan ver- bah mütemadiyen onu. beklemişler, nihayet Tuna boylarından gelen ba- banın tantuna i a ları için işi polise 'apılan hareket zama- nında, babayı İokomotifin yanında dolaşırken gördüğünü hatırlar gibi Eğer Demirhisar istasyonu Selâ- nikten gelen tren durduğu zaman zi- firi bir karanlık içinde olmasaydı, belki oradaki memurlar Tokomotife bi üçüncü mevki kompartıman- iyah çarşaflı bir kadınm indiği ni ve bir başka vagondan yere atla” yan bir bektaşi babasının bu kadını alıp üç atlı bir lândona bindirdiğini görebileceklerdi. Fakat dedik a.. Demirhisar istas- yonu zifiri bir karanlık" içindeydi. Zaten Şark şimendiferleri kumpan- yasınm eline geçen hangi istasyonda ziya ve ışık bulunabilirdi ki (1). Masmafih Mevhibe Hanım bu Kazanç kanunu ii Lâyihası B. M. Meclisinde müzake- | ilecek olan Yeni Kazanç kanü- | nu lâyihasının Bütçe encümeninde | kabul edilen son şeklini nerede: | vam ediyoruz: Noterlerin noter kanunu mucibince tutmağa mecbur oldukları defterler kazanç erğisinin tarkında da 'oss3 tutulur, B) Mukim ikrazatçıların tutacakla | rı defterin hâsılat sütununa, müstak- rizin isim ve adresi az edilen me- İSTANBUL BELEDİYESİ Darülbedayi * temsilleri İstanbul: Şehir Tiyatrosu Buğün: mâtine saat 15,30 ve suvare saat 21,30 HİLE ve SEVGİ Yazan; Şiller Tercüme eden: Sabri Bey Haile 5 perde Umuma 6 mart parartesi günü - Bir kavuk devrildi - — 584 hi tikraz senedi noterlikçe resen lan- zi medilmiş veya noterlikçe tasdik ks- | lınmış ise bunun hangisi noter daire- sice kay;tlı olduğu, tarih ve sumara- | #r, borç ipotekli ise senedinin tarih ve nümarasi ve hangi tapu idaresince tos cil edilmiş bulunduğu) kaydolunur. C) Kasaba “ve şehirlerde “ticaret hanlarile apartımanları toplan isticar kısmı, aldıkları icar bedellerini, ma- denlerin tutacakları defterin hâsılat edip perakende suretile ahara icar e- sarif kısmı da tptan verdikoleri icar bedellerile, mevcut ise, müstahdemin ücretlerini ve icar bedelinin yüzde 10 unu tecavüz etmemek ve mukavele- sinde tasrih edilmiş ve yapılmış ol- mak şartile istimalden mütevellit ta- mir masraflarını ve müteferrik masa- rifi ihtiva eder. Bunlardan oda veya daireleri mobilyalı olarak kiraya ve- renler, masrafları meyanma mobilya maliyet fiatın yüzde 15 ini tecavüz etmemek şartile mobilya amortisma- nı koyabilirler. Yukarıda (A, B, C) fıkralarında ya zılı mükelleflerin hasılatlarile, masa» rifi umumiyeleri yekünları arasmda- ki fark, safi kazançlarını teşkil edip beyannamelerine de dercolunur. Ve kendilerinden bağlıca blünço ve kâr ve zarar hesabı talep edilmez. D) Sakip oldukları madenleri ve dalyanları bizzat işletmiyerek hasıla ttan hisse almak veyahut kısmen na- kit ve kısmen hasılata iştirak etmek suretile kiraya vermiş olanların, tuta- | cakları defterin hastlat kısmına ay: | nen aldıkları malların satış kıymetle- | rini , kiradan bir kısmı nakit ise bu na kit miktarını ve takvi ş yetinde satılmamış mal kalmış ise bu malların o tarihte bulunduğu mahal- lin piyasası üzerinden kıymetini der- cederler. Masarif kısmına da, malların satı- şma kadar nakliye, sizorta ve depo İ- carı gibi ihtiyar edilen masrafları kay dederler. Kira bedeli , yalnız nakit olarak ta yin edilmiş ise, noterden tasdikli kon turatolar muamele ve satış defteri makama kaim olur. Bu mükellefler den hasılattan hisse alanlar beyanna- melerine, hasılatlarile mevcut ise mas rafları mikdarmı ve ara daki fark vergilerin matrah teşkil eder. Yalnız kira bedeli alanlardan beyannamelerinde tasdikli kontura- toda yazılı ikira bedi gösterirler ve kira könturatolarnın tasdikli bir süretini beyannamelerine raptederler Bu mikdarlar doğrudan doğruya ver. gilerine matrah ittihaz olunur. MADDE 34 — (33) üncü madde- de yazılı defterlerin (ikinci nüsbala- rından terekküp eden ve sene nil tinde ciltlenilmiş olan kopya defteri hariç) her ticari sene başında moterş tasdik ettirilmesi mecburidir. Defter- lerini müteakıp senelerde de isetimal de devam etmek istiyenler, her ticari senenin birinci ayı zarfında son mun- melelerini notere işaret ve tasdik et- tirmek suretile bu defterleri kullana- bilirler. z” Yeniden işe başlayanlar, işe başla- madan evvel defterlerini tasdik etti- rirler. Mükellefler bu kanun mucibince tatmağa mecbur oldukları defterleri türkçe olarak tutmağa ve bu defterle re geçirilecek kuyuda ait evrakı müs biteyi ie Yan mali se takip eden sene 2 öz tep vukuunda ibraza pim mu Yeni neşriyat ———— Kooperatif Kooperatif aylık mecimuasının ©- İ uncu sayısı da pek Zengin münderis cada çıkmıştır. Mecmunda o Ahinet Hamdi Beyin Türk iktısatcılar cemi- yetinde “verdiği İktisadi. devletçilik hakkındaki konferansın: metni tam olarak mevcuttur. Türk o devletçiliği ve inkılâbmin iktisadi o bakımdan mükemmel bir görüşünü ihtiva eden ve ciddi bir tetkik mahsulü olan bu konferans her iktısatçımızla iktisat meraklılarınm, ili İamlarmın. be- hemehal okumaları lâzımdır. Mecmu ada ayni zamanda kozacılığa ve ko- operatifçiliğe ait bir çok © yazılarla beraber aylık iktisat havadisleri ve yerli ve ecnebi matbumt hulâsaları vardır. 10 kuruş mukabilinde satı- lan bu istifadeli mecmuayı karileri- mize tavsiye ederiz, KADRO Kadro mecmuasının. çıktı. Her sayısı bize en yeni Fikir ve iktısat cereyanlarım haber veren Kad. royu her genç mutlaka oleuinak mecbu- 14 üncü sayısı ÇAY ZİYAFETİ "Türkiye Turing ve Otomobil Klübü tarafından: Türkiye Turing ve Otomo- Mikrobiyoloji cemiyetinde Türk mikrobiyoloji cemiyeti aylık top lantısını “Türk tıp cemiyeti” salonun- da Dr. Osman Serefettin Beyin riya- setinde yapmış, frengi isil kulla” nılan teamâilerin istandardise edilmesi- kazanç miktarlarma göre hesap ede- rek beyannameye müstenit ilk tarhi- yat olduğunu zikretmek şartile mü- kelleflere, ihbarname ile tebliğ olu- Beyannamelerin tetkiki ve verginin tarhı MN 35 — Varidat memurla- ri, sene mart ayı içinde, n, Binali er laması icra et #İs leftirler. Varidat momurları, mali seneye te- kaddüm eden mart ayı (anonim şir- ketler için nisan ayı) gayesinde ve ti- cari seneleri Maliye Vekâletinme ta- yin edilen mükellefler için, ticari s0- nur. İşbu muvakkat tarhiyat, bunlara sit ml tetkikata muhtaç olanların tetkikatı bitmemiş ve kes- bi kat'iyet etmemiş te olsa, (o taksif müddetlerinde tahsil olunur. (Devamı var) Gözlüklü ve hafif sakallı bir za- bit, Fransız bandıralı bir vapurdan rıhtıma çıkan mavi gözlü, sari saç- k ve çok temiz kıyafetli. bir adama doğru koşmuş ve uzun uzun sarmaş. tıktan sonra bir arabaya binerek be gün geçmesi ve binbaşı Hüseyin luhittin Beye gönderdiği mektuba Dıramadan gelen cevabi okuması lâ m gelmişti. dı. Acaba nereye gitmişlerdi? Gelen bir otele mi, yoksa bir eve mi misafir olmuştu? Bütün bunlar meç- bul kalmıştı. Yalnız o gece, yatsı ezanları o- kunurken, bu ili arkadaş Kule kah- velerinin önünden yavaş yavaş geç- mişler, Çavuş manastırı mahallesinin karanlık sokaklarından birinde iki . katlı bir eve girmişlerdi. Bu eve o- Evet hakikat bu merkezde idi. | nar dakika fasıla ile dört kişi daha Bunu tamamile kestirememekle bera | gelmişti. ber Mevhibe © Hanım, etrafındaki dervişlere yine ağız dolusu bir; “— Geçmiş olsun!” o demekten kendini alamamıştı. Bir gizli cemiyet.. Bu hâdiselerden bir hafta sonra “O ağızlığı bazı mühü E anla işenbor daki Glen sip tarafından aşırıldığını zannedi. yorum. Ve tahmin ediyorum ki Hü- samettin baba diye kendisini size yutturan adam da bizzat odur. Eğer hakikat bu merkezde ise tekkedeki- döşenmiş, kafesleri sıkı sıkı kapanmış, perde. leri indirilmiş büyücek bir odada gözlüklü ve hafif sakallı zabit, ge lenleri birer birer arkadaşma tanıt mıştı “ömer Naci Bey, Hakkı Baha | Bugün MELEK ve ELHAMRA Sinemalarında büyük bir şaheser sizi bekliyor BİR GECENİN ŞARKISI Mümessili: Coşkun Belde filmini yaratan meşhur tenor JAN KİEPURA Fransızca sözlü ve İtalyanca şarkık Bugün Elhamra'da saat 10.45, Melek'te s Tenzilâtlı matine vardır. “CAŞMMNEMENMEMNEİ t Ilde > Halkımızın sevgilisi Hazım - Naşit HALİDE Düğün Gecesi Türkçe sözlü - Şarkılı - Tak- litli komedi filminde Pek yakında sizi kahkahalarla güldürecek ve eğlendirecektir Yakım'a OPERA sineniasında | kaporo | Ba günkü program 18 - 19 Kemal Niyazi B. ve arkadaş Tari, 19 - 20: Orkestra. 20 - 20,30: Belicis Hanım. 20,30 - 21,30: Hanımlar saz heyeti, 21,30 - 22,30: Orkestra, Ajans ve Bor- «a haberi, saat ayarı nin senfonik konseri. 18: Alaturka saz. 18,40: Viyolon konseri (Ekrem Zeki B. tarafından). 19,10: — Alaturka saz. 19,40: Fransızca ders. 20,10: Ajans ha- berleri, VARŞOVA, 1411 m. 13,10: Plâk. 16,50: Plâk. 18: Orkes- tra, 19,25; Plâk. 21,351 Umumi Avru- pa konseri (İsvicre'den naklen) Müse- habe, 23,40: Pik. BUDAPEŞTE 550 m. 18: Simi Kurina Sigan takımı. 19,15: lerinden konser, tagannl, 21: Zürih'ten naklen: Umumi Avrupa kon- ser, MÜNİH 532 m 20,30: Sabahtan akşama kadar feimli bir müsahabe. 22: Senfonik konser (Be- ethoven). VİYANA 517 m. MİLÂNO - TORİNO - FLORENSA 20: Plâk. 20,30: Haberler. Plâk. 21: Haberler. Plâk. 22: Senfonik konser. PRAG 487 m. 18,10: Kuator konseri. Müsahabe 20,25 sarkılar, 21: Bando muzike. 21,38: İsvlere'deni Umumi Avrupa anseri, LANGENBERG 472 m. 21: OE. Kalmanın “Duchesse de Chikago” opereti. BÜKREŞ 21, Senfonik konser. BRESLAU 325 m. 17,15: Radyo orkestrası. 21: Opers parçaları. 22: Haberler, Bey. (2) Tabli kendilerini hatırlıyor” sun. — Nasıl hatırlamam... — Naki Bey. (3) Sarı saçlı adam, — Teşekkür ederim Tahir Bey“ (4) — dedi — Ve alaturka bir minderin üzerin? yaslanarak; (Devamı var) a, (1) Kumkapı ve Yenikapı iste”; yonlarının bugünkü acınacak halleri gözümüzün önünde değil mi? (2) Şimdi İzmirde edebiyat mi” allimidir.. (3) Şimdi Büyük Müllet Meclisi” de aza. (4) Merhem Bursalı Tahir Bey.