21 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

21 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

bindir. İhraç eşyamızm 931 ve 32 se- nelerinde yüzde nisbet ve kıymetlerini © koyuyoruz : Türk Lira ©, itibarile Madde 1932 (o 1932 Miş ağa © Tütün 26393.906 o 268 Üzüm 10.574.308 — 105 © Yumurn o BOZGD3 O B— Fındık 654784 65 Hayvan 6.441.271 62 M. kömürü 3783949 Oo37 İncir 3.510.142 85 Arpa 34saz83 Bİ Pamuk 241172 27 Kereste 1.941.262 19 Tiftik 1634480 o 16 Afyon 1616513 — 18 Palamut 1479682 o 14 Yün 1.284.132 — 12 Halı 113748 11 Z. yağı 07 D.M 101.028.994 (188 Yekün: 101301355 100— Türk Liran Ye itibarile 1931 1931 Tütün 2752186 o 29 Üzüm 10.768.706 85 Yumurta W s2 Fındık BS9LA34 M. Kömürü 1.661.026 14 İncir 34 Arpa 3472258 28 Pamuk 6.320.737 49 Kereste 2.320.282 18 Tiftik 1.594.406 13 Afyon 2.817.927 25 Palamot (1.269.280 09 Yün 1.814.946 5 Hah 2.403.607 19 Zeytin yağı 6111476 49 D.M, M.517.306 o 193 —— — Yelin: VEZ274807 21407 00— Görülüyor ki yüzde itikarile bir karnı ihraç oşyamızn bazılarının bir senelik kıymetleri yükselmiş bir kısmının b r Benzin fiatları o * Ticaret Ofişi son zamanlarda piyasa- da benzin fintlerinde gene bir gayri ta. billik görmüş ve vaziyeti başla maştır. Oda tetkik i- malümata sazaran, Ka atı 70 alim şilimdir. Oda bu malümatla bizim fiatleri karşılaştırıl. maktadır. Macaristana seyahat Bir Macar cemiyetinin tavassut ve ar- i erbabamızdan BORSA (iş Bankasından alnan cetveldir) Alışam Fintları İstilrezlar o İG Tahvilât Herikrazı dahili 26: $ Elektrik i— Şark yolları 505 Trameny ki ». ei Tünel iz Gümrükler, Rahim iie 1818 Balan — Anadelu 1 4350 T . . Tes Balliye mesaili li İatikerazı v9. $ semai 40,10 ESHAM 1015 $ Bömenti Ba Neme TES E - 2 Müüenie 319 gra Aİ mağ. Anadolu Hisse yalla dayı © ey Senedi © zan İğerkder van Nim 4170 $ Balya 280 Reğ 4,10 $ Şark m waza 2g Şir. ziya © 1E— İ Telefon 7 sa ÇEK FİATLARI Paris 1203 $ Pr 15,96 12 Londra 728 1-45 Viyana 42578 Nüyerk — #757 12 hiadrit 53976 Milan BAN2S İİ Berlin 108,89 2 Varşova 127150 Atina BUBİ İ Peşie 24 Ses 2443712 Bükreş 79,5 66,4 12 Belgrat iü 11720 4 Moskova 108912 NUKUT. (Satış) İki senelik ihracatımız 931 ve 32 senelerinde yüzde hesa. bile ihracat farkı nedir? e hata iştirak edecek zevatın seçilmesini İstanbul Ticaret odasına bırakmıştı. Oda tetkikat şubesi müdürü müder- ris Makkı Nazihi Beyin riyasetinde yapı" Iacak olun bu seyahatte bütün Macaris- tan, vi ve ticaret merkezleri gezile- Karstaki madenler Ticaret Odasının madenler İğ açlığı ankete Karı vilâyetinden de <o- vap gelmiştir. Bu malümatta Karsta ar- senik, krom ve amyant madenleri duğu bildirilmektedir. Almanyada tahditler Almanya bazı ziraat maddelerinin is- tihsalâtını himaye için bu maddelerin gümrük resmini arttırmıştır. Bu madde- er meyanında bizi alalındar eden bakla ye peynir vardır. Tütün konferanar tike Ki kai de Ker. Bilhassa konferansın şark tütünleri ve müstahsil ile müsteblik arasmda na- çil içün verilen mühlet, ay sonunda bi- tecektir. Ay sonuna kadar cemiyetlere yazılmıyacak esnaftan — tesçil harcı ce zalı olarak alınacaktır. Bu sene şimdi- ye kadar cemiyctlere kaydedilen esnaf yekünu 30 bini bulmuştur. Muhtelit Türk - Yunan mah- kemesinde dün 13 davaya bakıl- mış, bunlardan 8 i talik, 5 i redde- dilmiştir. Mayısin birinde Türk - Fran- sız ve dördünde de Türk - Belçi- ka mahtelit mahkemeleri faaliye- te başlıyacaklardır. Fransız mahkemesinde 12 da- va görülecektir. Bunların içinde Abdülhamit veresesi davası da vardır. Belçika mahkemesnde 26 dava görülecektir. Bunların için- de Ton ve Marpent şrketinin aç- tiğı dava da vardır. Şirket vaktile! Hicaz Demiryollarmın inşasında verdiği malzemenin parası olarak 3,5 milyon frank tazminat iste mektedir. ELE Londra camii imam! Londra camii imamı Muluj Ferzend Ali şehrimize gelmiştir. Ferzend Ali Hint müslümanların- | dandır, Londra'da müslümanla- ra ait din işleri ile meşgul olduk- tan sonra Hindistan'a dönmekte- dir. İmam EF. diyor ki: — Londrada binden fazla müs- lüman vardır. Bunların çoğu tale- bedir. Son zamanlarda bir çok İn- gilizler müslüman © olmuşlardır. Son beş senede 300 İngiliz islâm- liği kabul etmiştir. Esasen İngilte rede Vicdan serbestliği tamamen kabul edilmiş, hükümet, herkesi istediği dini kabulde serbest bırak mıştır.” —e— Ceneral nerede? Ceneral Plâstiras'ın o Yalova da bulunduğu #ayiası da teeyyüt etmemişti! lin nerede | lendiği hâlâ ATİNA, 20 A.A. — Ethnos ve Athinaika Nea gazeteleri, > cene- ral Plâstirasın evinde, M. Ve los tarafından o mumaileyhe gö derilmiş olan ve sabık başvekilin | mes'ulyetini davet edecek mahi- yette Bulunan bir mektup bulun- muş olduğu haberini tekzip etmek tedir. Bahsolunan mektup, aleli de bir bayram tebrikinden başka birşeyi ihtiva etmemektedir. ——— Postr tayyaresi İstanbul « Ankara hava posta- smı yapan tayyare dün Yeşilköy. den mutat seferini yapmak üzere hareket etmiş, fakat havanın mu- halefetinden dolayı yoldan geri dönmüştür. vilâyette Şehir maliyesi islah edilmesi için tetkikat yapılıyor Maliye Vekâleti Umumi muh sebe müdürü Faik, Varidat müdü rü ra ve Defterdar Mustafi Beyler İstanbul Vilâyetinin deği: İsleiem. düşünülen mali teşekkül. | lerini tetkika başlamışlardır. Dün Faik, Cezmi, Mustafa Bey- ler Defterdarlıkta bir toplanma yapmışlardır. Cezmi Bey varidat kısmına ait malümatı almış ve dün Ankaraya gitmiştir. Faik Bey de demiştir ki: - İstanbul o Defterdarlığında mili ve tahsilâtn daha mükemmel suretle icrası ni teşkilât mevzuu bahi: yeni teşkilâtın kazalar teşkilâtının | lâğvını intaç edeceğini zannetmi- yoruz. l Yeni bazı ıslahat yapılabılır. — | Bugüne * kadar Defterdarlığın varidat kısmını tetkik ettik, ya- ' rın da masraf kısmını tetkik ede- ceğim, 'Tahsildarların kıyafeti Maliye Vekâleti, maliye tahsil- darlarnın kıyafetleri hakkında Defterdarlıklara bir tamim gön dermiştir. Buna göre tahsildarla- rm kıyafetleri bir örnek olacak: tır. Yeni kıyafete göre, tahsildar- lar kasket giyecekler, caketleri dik yakalı ve pantalonları külot olacaktır. İdare hey'eti toplandı İdare heyeti dün Vali muavini il Rıza Beyin reisliği altında top la memurlara ait. bazı işler görüşmüştür. Maiyet memurluğu İstanbul Vilâyeti maiyet memur İuğuna Hukuk fakültesi geçen s€- neki mezunlarından Sadettin Kâ- mil B. tayin edilmiş ve dünden İ- tibaren vazifesine başlamıştı. emmek inhisarlarda Takibat memurlarına konferans İnhisarlar idaresi takibat me- murlarnın hukuki ve mesleki bil. gilerinin tevsii için takibat müdür lâğünün bulunduğu balıkanedeki merkezinde açılan kursta dün ilk konferans, o İstanbul (İnhisarlar Başmüdürlüğü Muhakemat şubesi müdür muavini Eşref B. tarafın- dan verilmiştir. Konferansta İnhi- sarlar Başmüdürü Lütfi B. de ha- zr bulunmuştur. — — Baro toplanması Baro heyeti umumiyesi ayın 30 unda toplanacak, bu toplanmada hesap raporu okunacak ve 91 im- zalı takrire sabık heyet Larafın- dan cevap verlecektir. liğin, Matmazel Şor'un pasaportu Matmazel Şor'un sahte pasa- portla Atina'ya gitmiş olmasından dolayı, bugünlerde zabıtaca ifade sine müracaat edilecektir. Matma zelin sahte pasaportla gitmesinde alâkadar görünen Madra ve Ga- lanti Ef. ler mahkemeye verilmiş- lerdir. Haha inğie Yeni Türkiye Kueli Askeri lisesinde Türk tari- hi tetkik cemiyeti azasmdan tarih muallimi Tevfik Bey tarafından bir konferans verilmiştir. Tevfik B. kon- feransına OOzman- it devletinin kuru- i huşu ile başlamış, ye. tahlil ederek idaresindeki © vu- kufsuzluklarını ve bazan da hıyanet ve sarsaklıklarnı | miş, bundan sonra cümuhriyet devri TEVFİK BEY One ve yeni Tür kâyenin kuruluşunu canlı bir surette dn <ümhuriyet rejiminin memlekete İliklerine işaret etmiş, siyasi, iktisadi, içtimai, mali, sıhhi faaliyeti: fin, I smda bir izah etmiştir. Tevfik Bey konferansın- | *çi sanarif, milli müdafan işleri üzerinde uzun ve esaslı izahat vermi Asım B. çekildi ——— İstifasına sebep ola rak sıhhatini gösterdi İnhisarlar Umum müdürlüğü muavinlerinden Asım B. istifa et- miştir. Asim B. istifa kâğıdında çekilmesinin sıh- hi sebepten ie k ri geldiği yan etmiştir. Asım B. in is- tifasının o Umum Müdür o Hüsnü B. le aralarınd- çıkan bir iht” tan ileri gel şayi olmuşsa d Hüsnü B. arala- ihtilâf” mevzuu bahis ola AS/M BEY miyacağını söylemiştir. Diğer taraftan Asım B. de has- talığı dolayısile istifa etiğini, bo- gazından ve burnundan ameliyat olacağini ve bundan sonra da a- vukatlık edeceğini söylemiştir. ee e : . Çay hadisesi Darüllünun Edebiyat fakülte- si reisi Muzaffer Beye Tokatlıyan” da verilen talebe çayı esnasında yapılan tecavüz Darülfünun mu- hitinde ve gençlik üzerinde derin bir teessür uyandırdığı gibi An- kara'da da irfan hayatımızda kıy- metli ve güzide şahsiyetile tema- yüz &den Muzaffer Bey hakkında- ki bu taarruz şedit bir teessürle karşılanmıştır. Öğrendiğimize göre hâdisenin müsebbibi olan fakülte asistanla- rmdan Nihal Bey Anadolu orta- mekteplerinden birisine tayin e- dilmiştir. Çocuk ba bahçeleri Üç semtte te Yeni çocuk Ye ener çocuk bahçesi tesis edilecektir. Bu nun için hazırlıklara başlanmıştır. Umumi. meclis Şehir meclisi nisanın birinde tekrar içlimalarına başlıyacaktır. Bu devre.15 gün sürecektir. Şehir rehberi İstanbul şehir rehberinin ihale- si dün Belediyede yapılmıştır. Reh per 16 bin nüsha tabedilecektir. 7 ay sonra tab'ı bitmiş olacak- ter. Sinemada çocuklar 6 yaşından aşağı olan çocukla- rım sinemal alınmaları yasak olduğu halde, buna birçok sine- macılar riayet etmemektedirler, Belediye bu kabil müesseselere yeni bir tamim göndererek, 6 ya- şından aşağı çocuklarm kabul e- dilmemesini, ve saat 20 den son- raki seanslarda da 12 yaşından a- şağı çocukarın kabul edilmemesi- ni bildirmiştir. Kimsesizler yurdu Galatada Belediye tarafından açılacak kimsesizler yurdu için ça- lışan komisyon dün Vali ve Bele- diye reisi Muhittin Beyin riyase- tinde toplandı. Yurdun faaliyeti geçmesi için bir talimatname ha- zırlanmaktadır. Komisyon son iç- timaını pazartesi günü yapacak. tır. Sefaretlerde Amerika sefiri Ankarada bulunmakta olan A- merika sefiri M. Charles Sherrill dün İstanbula dönmüştür. aleni | Gece gelen telgraf Matbaacı ve kitapçı da dinlendi, Edirneden getirilen komünistler “Gece gelen telgraf” ismli eser- Dün de kitabı bastıran kitapçı Ahmet Halit Beyle kitabı basan matbaacı Ali Bey dinlenmişlerdir. Kitapçı ve matbaacı dinlenildik- ten sonra, serbest bırakılmışlar- dır. Nazım Hikmet Beyin mevku- fiyeti devam etmektedir. Edirnede yakalanan Conk Ali ismindeki komünistle Bursada ya- kalanan komünist te İs- tanbula getirilmişlerdir. İstanbulda yeni komünist tev- kifatı olmadığı söylenmektedir. Metres katili İstanbulda ikâmeti esnasında Eleni isminde bir kadınla birlik- te öturan Acem Haydar isminde bir adam dün Ağırceze mahkeme sinde mahküm edilmiştir. Acem Haydar bir kaç sene bu kadınla bir arada oturd son- ra memleketine gitmiş ve tam iki sene gelm i Bu müddet zarfında yalnız ve ekmeksiz kalan Eleni de bir okan taya garson olarak girmiştir. “İki sene sonra Haydar miş, Eleniyi aramış, taramış, ça- aşığı lokantada bulmuş ve gene beraber oturmayı teklif etmiştir. Eleni bu teklifi reddetmiş, Hay- dar da kızarak Eleniyi yaralamış, Elenide aldığı bu yaralardan mü- teessiren ölmüştür. Haydar bundan dolayı $ sene hapse, 5 sene müddetle herkesin yapabileceği işleri yapamamıya mahküm edilmiştir. Haliç feneri meydanı Defterdarlık Haliç Fener mey- danımı müzayede ile satmış bunun üzerine Fenerliler Belediyeye mü racaal ederek meydanın gezinti yeri ve Belediyeye ait olduğu id- dia etmişlerdi. Bu münasebetle Defterdarlık aleyhine ikinci ceza mahkemesinde Belediye tarafın- dan bir dava açılmış ve mahkeme meydanın Belediyenin malı ve halkın gezinti yeri olduğuna ka- rar vermişti. Defterdarlık bu kararı temyiz etmiş, Temyiz de davayı defter. darlık lehine bozmuştur. Dün ikinci Hukuk mahkeme. sinde bu davanm ine ye- niden başlanılmıştır. İki taraf avu katları bu dava etrafmda vesika- lar vereceklerini söylemişlerdir. Muhakeme başka güne bırakılmış tır. eğ ae Badr Dünkü Cümhuriyet gazetesi Devlet Şurasınca muhakeme edil- melerine karar verilen ve iskân dairesinde suiistimal yapmaktan suçlu ölan 50 mevkufun tahliye edildiğini yazmıştı. Rakamda yan ie vardır. İskân dairesinde suistimal yap tıklarından dolayı muhakemeleri- ne karar verilenler 37 kişidir. Bun lardan altısı mevkuf, diğer 31 i gayri mevkuftur. Mevkuf olanlardan o Cemil, Nazmi, Raşit ve Emin Beyler ev- velce üçer yüz lira kefalet akçesi ile tahliye. edilmişlerdi. Evvelki günde Şemsi Cafer ve Atıf Efen- diler Ağırceza mahkemesi karari- le tahliye edilmişlerdir. Öldürülmemek için 9 mart 331 de Fatihte Çifte ayak baş kurşunlu medresesinde Necmeddini öldürmekten suçlu A» rif Efendinin muhakemesi dün neticelenmiş, iddia makamı suçlu- mun 448 inci madde ile cezalandı- için tir. Muhakeme müdafaa için baş- ka güne bırakılmıştır. Bir fincan için Edirnekapıda kaybolan adi bir kahve fıncanı yüzünden Hayriyi yirmi yerinden yaralıyarak öldü- ren Hamdi Efendinin mubhakeme- sine dün devam edilmiştir. İddia makamı Hamdinin suçu sabit olduğu anlaşıldığından 448 inci madde ile cezalandirilmasını FIKRA Bir fikirle istihza eden manzara İstanbulu seyyah şehri yapalım, diye ötedenberi her kafadan bir ses çıkar. Manzara itibarile (şehrimizin dünyanın en güzel şehirlerinden birisi olduğu şüphesizdir. Ve sey- yah celbinin de bir şehir için pek kârlı bir iş olduğu su götürmez bir hakikattir. Kafamda bu mülâhaza ile dün Galata rıhtımından geçerken gen- zim gayri ihtiyari ağır bir koku ile sızladı. Bu koku, seyyahların rıh- tımda şehre ilk adım — atacakları an geliyordu. İki üm. Gördüğüm şu Sokak içinde içtimai sınıf farkı olmaksızın irili ufaklı dört beş ki- $i, orada duvara yüzlerini çevirmiş. lerdi. Ben bunların ne ile meşgul olduklarının farkındayım. Fakat bu manzaranın bir ecnebi seyyahla bırakacağı ilk intiba, olsa olsa bu insanların duvarda bir biyeroğlif kitabesinin hallile meşgul olduk- ları mülâhazasıdır. o Fakat ya bu koku? Şehre ilk adımını atan bir sey- yahm ilk karşılaşacağı bu manza- ra, seyyahlar için bir sürpriz olma- dığıma nazaran herhalde seyyah celbi fikrile pek acı bir istihzadır. İş bununla © kalsa gene iyidir. Rıhtımın o hali de sokağm halin den farksızdır: Koyun, sığır gibi mevaşinin ometrukâtile bukadar rağmen biz bile rıhtımda yürümekte zahmet çekiyoruz. Tah- ta cadde ve asfalt kaldırımda yü- rümeğe alışan acemi seyyahların burada yüzükoyun, boylu boyuna oraya serilmemeleri şayanı hayret. tir. O ecişbücüş çinko barakalara gelince: İtiraf etmelidir ki bu ba- rakalar da bir seyyah şehri için pek nadide şehkârlardandır!... Avuç dolusu para kazanan, lli- mandan geçen bulutla sahilde do- martilerden para (o almağa Rıhtım şirketine buralarını tanzim etmesi temiz (tutması, bu 0 icrası gayrikabil bir iş değil. e 52 gözü bittabi yalnız ka- unutmayalım ki bu şehir, Rıhtım şirketinin değil, herkesten ve her- kesten evvel bizimdir, bizim öz malımızdır. Onun temizlik ve in- tizamından mes'ul olanları vezife- ye devet, hâttâ icbar etmek te her- kesten ve herkesten evvel bizim va zifemiz ve mecburiyetimizdir. Salâhaddin e gün bahara girdik Bugün eski “rumi” martın de- kuzu ve İranilerin Nevruz bayra- mıdır. Eski bir kanaata göre bü- gün bahar girilmiş sayılır, Nevruz ile bugün İ- ran sefaret konağında Ceneral konsolos İran tebaasının tebrikâ- tmı kabul edecektir. Kabul mera- simi 10 - 12 ye kadar sürecektir. Nevruz taraftarları bügün Nevru- ziye denilen bir tatlı yerler. İranda Nevruz münasebetile Petrol Şirketi mukavelesinin fes- hinden dolayı da bayram yapıla” caktır. age Seyyah geldi Alman bandıralı Ceneral Von Stenben seyyah vapuru dün ak- şam limanımıza gelmiştir. Cene- ral Von Stenbende 500 seyyah vardır. Seyyahlar dün akşam şeh- re çıkarak gezmişlerdir. ie Amerikanın eski Paris sefiri Amerikanın sabık Paris sefiri M. Edge bu sabah vapurla İstan bula gelecektir. M. Edge Avrupa'- da bir gezinti seyahatı yapmakta dır. xy Poliste nakiller Şehrimizdeki zabıta memurla- rından 93 polis, 3 komiser muhte- lif Vilâyetlere'nakil ve yerlerine | Vilâyetlerden polis memurları ta- gile