30 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MEMLEKETTE Düğün böyle olur) Bir kadın yandı | Aydında yedi yuva birden kuruluyor AYDIN (Milliyet) Bu hafta şehrimizde bir evlenme vak'ası o- İacaktır. Zafer mahallesinde Ha- öce Hanım, ayni mahalleden e8- | kici Ali Efendi ile evlenmek'edir- | ler. İşin kayda değer yeri Hatice Hanımın ilk kocasından 9 ve Ali ağanm da eski karısından 6 çocu- ğu olması ve Ali ağanın 3 oğlu ile Hatice Hanrmın 3 kızının baba ve analarile beraber ayni günde ev- lenmeleridir. Kastamonu Hilâliahmeri KASTAMONU (Milliyet) — Perşembe günü umumi meclis sa- lonunda Hilâliahmer kongresi ya- pılmış, yıllık sarfiyat ve rapor tetkik ve kabul edildikten sonra merkez heyeti seçilerek kongreye nihayet verilmiştir. Ağılda kurtlar MALKARA (Milliyet) — Ka- zamızın Şahin nahiyesine tâbi Pırafça köyünde Aloş ağanın ağı- İma geceleyin iki kurt girerek ko- yun ve keçilerden on tanesini par- e yemişlerdir. Ayni kurt- ar Prrafça köyüne bir saat mesa- fede olan Tatar köyüne de iki ge- ce sonra gitmişler ve Ahmet ağa- nin ağılından sekiz oğlak parça- İamışlar. dört keçiyi de boğarak öldürmüşlerdir. Gemlik -——- Umurbeyli Halil a- ğanın sürüsüne kurt inmiş, dok- parçala san koyundan 60 tanesini muştur. Yeni yollar AYDIN (Milliyet) — Köşk na- hiyesinden ödemiş istikametinde yapılmakta olan Şeyh köy yolun- da faaliyete devam olunmaktadır. ” Bu yol yakında Ödemiş hududuna iletilecektir. Eskişehirde sanat erbabı Eskişehirde iş bilir bir kısın sa- nat erbabı aralarında bir sanatkâr lar birliği kurmağa karar vermiş dir. ii müd. dei umumiliğini gösterdiği lüzum üzerine tevkif edilmiştir. Bir batında 4 çocuk Bursada Paşa o mahallesinde Hafız Osman efendinin ailesi bir datında biri kız, üçü erkek olmak üzere dört çocuk doğurmuştur. Orhan Gazide elektrik ORHAN GAZI — Kasabada #lektrik tesisatr yapmak üzere zen gin bir musevi ile bir mütekait Be lediye ile mukavele yapmışlardır. Her ev elektrik almak üzere taab- Diri mi, ölü'mü yan- dı, belli değil AYVACIK 24 — Onbaşı Şa- banın karısı sabahleyin ocağın karşısında tsmrrken sebebi meç- hul bir hal neticesinde ocağa düş- müştür. Evin önünden geçenler pençere- lerden duman çıktığını görmüşler ve içeriye girdikleri zaman zaval- k kadını ateşler içinde tamamen yanmış bir vaziyette bulmuşlar- dır. Kadının kalp hastalığından öldüğü ve o suretle ateşe düştüğü zannedilmektedir. Söke şehir meclisi SÖKE (Milliyet) — Şehir mec- isinin nisanm birinci gününde a- diyen içtima etmesi kanunun muktezasından bulunmakla riya- set tarafından ruzname ile birlik- te davetnameler azaya tevzi edil- di. Gerek bütçe ve gerek sair mu- karrerat hakkında ayrıca malümat verilecektir. Nahiyelerde temsiller AYDIN (Milliyet) — Halkevi | temsil kolu «Öz yurt» piyesini tem | sil etmek üzere Yenipazara gitmiş | tir. Köycüler inin temennisi ü- zerine temsil kolu Vilâyetin her nahiyesine giderek muhtelif piyes ler temsil edecektir. “”» YENİ PAZAR (Milliyet) — Temsil kolu reisi muallim Avni B., temsil şubesinin sıra ile Vilâyetin bütün kaza ve nahiyelerinde hat- tâ köylerinde bile temsiller verece ğini ve halkımıza milli tarihimizi sahnede telkin etmeğe çalışacağı- ni söyledi. SÖKE, (Milliyet) — Sökenin vaziyeti coğrafiyesi noktai naza- rmdan hükümetimizce ihdasma lü zum görülen polis teşkilâtı yapıl. dı. Beklenilen memurlar geçen per şembe günü geldiler. Ve derhal vazifeye başladılar. Bundan hal kın memnuniyetine payan yoktur. Domuz avı SÖKE, (Milliyet) — Bu seneki mezruatımızda domuz salgını var dır. Domuzlar gece gündüz sürü halinde (o gezmektedir. Belediye reisi Eyüp Beyin riyaseti altında- ki mücadele komisyonu derhal fa- aliyete geçti. Evvelemirde halka meccanen barut, fişek ve silâh ve- rilecek ve badehü ava çıkartıla- caktır Bir mektep Eski Mısır Hedivi Abbas Hilmi Paşa Eskişehirde kendi Adlarıyla | anılan köyde bir yatı mektebi yap- en şey nedir bilir misin? Henüz bizde bütün (o (entellektüel. ğin) hemen hemen üslüpçuluktan i- baret sanılması! . . İnsan temiz ve ye- ni bir dil klığı elde etmekle irfan öm- rüne ancak ilk adımını atmış sayıla- bilir. Fakat tekmil varlığında bura- dan bir ayak ileriye gidemezse o kı- leğa bile acırım. Kalem sahiplerinin şoğunda, tenkitçilerin | bazısında bu anlayış sakatlığını sıksık görüyorum. Arkasına sek bir esvap taktığı için ken disini dünyapın en büyük adamı sa- tıracaktır. da yalnız cümle süsü ile yazılarına niş bir değer kazandırdığını sanıyor. Temizce ve yakışıklı bir üslüp güzel bir şeydir elbette. Bu iyi kesilmiş bir debi ve felsefi kültüre az çok merha- MILLIYET PERŞEMBE 30 MART 1933 . Neden çekildi? Japonyanın Cenevrede anlattığı sebepler | Japonyanm Milletler Cemiyetin- İ den çekilme kafarını resmen tebliğ ettiğini yazmıştık. Dün metni şebrimi- İ xe gelen bu istifa kâğıdında ezcümle şu sebepler ileri sürülüyor: "Çin tensik edilmiş muntazam bir devlet değildir. Dahili ah e hari- eirmünasebetleri teşevvüş içindedir. Normal milletler arasmda cari huku- ku düvel usulü Çin hakkında tatbik edilemez. Geçen on yedi ay sarfındaki mü- zakerelerde Milletler Cemiyeti azası” nen ekserisi ya bu hakikatleri anlama muşlar, ya o kabiliyeti gösterememiş- lerdir. Bundan başka, Cemiyeti Akvam misakı ve hukuku düvel kavaidi da- hil olmak üzere muhtelif beynelmilel taahhüdat ve mükellefiyetlerin tat- | bik ve hattâ tefsiri hakkında Japon- le bu devletler arasında ciddi ih- lâfı efkâr mevcut olduğu, bu muza» kerat esnasında çok defa pümayan ol muştur. Bunun neticesi olarak, heyet tarafından geçen subatın yirmi dör- dünde sureti mahsusada vukubulan içtimada kabul edilen rapor, yegâne arzusu şarkta sulhu muhafazadan i- baret olan Japonyanm bu arzusuna temamile © vukufsurluk göstererek, hem ahval ve vakayi'i müşahede hem çıkarılan netayic ve mukarrerat husu- sunda büyük hataları muhtevidir. Rapor, oylulün on sekizindeki hâdise zamanında ve bilâhire Japon ordusu ba rekâtmın o müdefani meşrun o hudu- du dahilinde bulunmamış olduğunu ifa- de oder iken hiç esbab dermeyan etme miş ve keyfi bir neticeye ve karara var- muştır, ve hâdiseden evvel olan gergin- lik vaziyeti ve sonra vukua gelen muhte Hf şiddet ve vahametleri ki bunların bü tün mesuliyeti Çine aittir — bilmemez- lik ile şark'ın siyasi sahasında yeni mü- nazan menbas tevlit etmektedir. Rapor, Mançeko'nun te'sisini intaç eden ahva- 5 hizirayı tanımaktan istinkâf eyleyo- rek ve Japonyanm yeni hükümeti tas- dik etmekle aldığı vaziyete karşı mey* çen şubatın yirmi beşinde vaki olan be. yanalta tamamen izah edildiği üzre ra- pordaki tavsiyelerde dermeyan edilen İ mini için hiç bir hizmeti olamaz.” İstifa köğudnm sonunda, bu sebepler zikredildikten sonra demiyor ki: Japonya hükümeti bu ahval dahilinde âtiyen teşriki mesaiye mahal kalmadığı kanaatinde bulunduğundan; Japonyanın Cemiyeti Akvamdan çekilmek niyetinde olduğunu misekm birinci maddesinin ü- İ güncü fıkrası abkâmma imtisalen ihbar ve tebliğ eder. | Bir vapur battı BARECELONA, 29 (A.A.) — Rosastan' bildirildiğine göre zahi- re yüklü 1885 tonilâtoluk Yunan Fedon vapuru batmıştır. Amerika donanma:ş- nın manevrası SAN FEDRO, 29(A.A.) Büyük Okyanus ve Atlas Okyanu- su Filoları birleşerek dün Kalifor- niyanm 75 mil açığında gizli atış tecrübeleri yapmıştır. ; Marlene Dietrich attan düştü SANTA MONİKA, 29 A.A. Artist bir kaç güne kadar iyileşe- cektir. ziye gidecek ROMA. 29 A.A. — Müstemle- küt nazırı M. de Bono, kralın ya- Jar; Hakkım yok mu? — Ben de tıpkı senin gibi düşü: yorum. Fakat acaba onların da bi- zim hakkımızdaki hükümleri ne? Bir kere de onu anlasak! Fazıl AHMET Hamiş: Son İki Kafadar'da ka lan bazı tashih yanlışlarından dola" yı karilerimizin affını rica ederiz. HARİCİ hususatın da oralarda devamlı sulh te- i İtalyan kıralı Binga- HABERLER İhtilâl çıkaracaklardı Almanyada Çelik miğferlilerle Marksistler elbirliği etmişler 1700 kişi tevkif edi'di BERLİN, 29 A.A, — Brauns- | chweig hükümetinde, Çelik Miğ- fer teşkilâtlarında vukubulan ba- zı hâdiseler üzerine zabıta kuv- vetleri yardımcı (o milliyetperver sosyalist polislerinin yardanı ile, müdahaleye, Çelik Miğfer merke- zinde araştırma yapmağa ve bu teşkilâta mensup muavin polisle- rin silâhlarını ellerinden almağa mecbur olmuştur. Polisçe yapılan araştırmalar neticesinde, Mark- sistlerin kütle halinde Braunsch- wig Çelik Miğfer teşkilâtına gire- İ rek mukabil ihtilâl teşebbüsünde bulunmak istedikleri anlaşılmış tır. Çelik Miğfer azasından bir çoğunun Marksistlerin bu projesi de methaldar oldukları tebeyyün etmiştir. 1500 Marksist ve 200 Çe- lik Miğferli tevkif edilmiştir. Çelik Miğfer teşkilâtlarmın başbuğu nazır Seldte son zaman- larda milliyetperver teşkilâtları- nın zayıflaması için her türlü te- şebbüsler yapılmış olduğunu söy- lemiştir. Braunschweig hükümetinin mü- dahalesinin sebebi şudur: Eski sosyal demokrat (o Reichsbanner cemiyetinin azası ile komünistler kütleler halinde Çelikmiğfer mer- kezinin önünde toplanarak hep birden mezkür teşkilâta kaydedil- mek istemişlerdir. Bunlar yardım- <ı milliyetperver sosyalist polisle- rine de karşı gelmişlerdir. Bunun üzerine Braunschweig hülümeti- nin Dahiliye nazırı Klagge şiddet- b ye olmuştur. Bu suretle tabii vaziyet inde ve a- sayiş temin olunmuştur. Di! anketi Her vasıtadan istifade (Başı 1 inci anhifede) çıkardığımız gibi bitiğ'den de ayni ana- İogin üzerine bitgi'yi G iliriz. Bit- giyi edebiyat mukabili olarak kullan. mak kabildir. 5 — Eski meteriellerle büsbütün yeni İ kelimeler yapılabilir. Meselâ: Cümhuri» yet gibi gayet mühim bir kelime, türk. değildir. Bunun lâtincesi (Res publi- i, yahut saltanata il yahut el denirtli. Şu halde biz de (Cümhuriyet) — Res public” ya öz türkçe olarak “budun eli” diyebiliriz. Kırklareli, Ku- meli, Kocaeli oluyor da“ Budun eli ” neye olmasın? Bunu eski materiyellerle | yapılabile- cek olan mürekkep bir kelimeye misal olarak söyledim. Azop Martayan Ef. mutlaka türkçe karşılıklarını bulunma- h bi kelimelerin ben tedricen (atılmasına taraftarı. Yalnız karşılığı olmak şar: öle» Çünkü karşılığı olan bir ecnebi kelimeyi dilimizde barakırsak © kelime- diye kadar yekâlete (4185) fiş gönder miştir Münakaşalı konferans Bugün saat 17 de Halkevinde Türk dili hakkında münakaşalı bir konferans verilecektir Konferansa herkes gelebile cektir Konferansı Köprülüznde müder- ris Fuat B açacak, içtimam mahiyetini izah edecektir Bunun üzerine istiyenler söz alabilecekler, dil inkilâbına dair fi- kirlerini söyliyeceklerdir. Mekteplerde söz derleme kutuları Büyük dil anketile bütün lise ve orta- kelimeleri her sabah bu kutulara küçük Visteler halinde atmaktadırlar. Kutular doldukça, muhteviyatı mektep idareleri tarafından tasnif edilerek T. D. T. Ce- miyeti merkezine gönderilmektedir. ANKARA, 28.A.A.—T.D.T.Ce miyetinden : Yapılmakta olan büyük dil anketi için karşılıklar gönderenlerden ve bu karşılıklarıdan bir takunmı basan gazete ve mecmunlardan şu woltalara dildent e- dilmesi rica olunur : 1 — Cemiyete karşılık gönderenlerin isim ve adreslerini — karşılıkların yazılı olduğu kâğrtta göstermeleri, 2 — Bulunan karşılıklar arasında işi- iş olanların hangi kaynaklardan bastıkları sayılardan birer tanesini ce miyet merkezine göndermeleri. 4 — Gazetelerde basılmıyan yahut hu Mâsa edilen cevapların olduğu gibi ce- imiyet merkezine gönderilmesi, 5 — Gazetelerde basılan aniket cevap- ları kesilerek dosyalara konulacağından bu cevapların bir gazetede ayni kâğıt- altına ve üstüne gelmemesine dilmesi. Anket karşılıklarının sıralanması için kolaylık verecek olan bu ez dea szak tutulmaması rica olunur. Dil cemiyetine gönderilecek © meşriyat KARA, 28. AA. —F.D.T. tinden : e miyel T. D.T. cemiyeti dil yolunda yapılan bütüm neşriyatı takip © arzusundadır. Türkiyada çıkan gazete ve mocasualar- dan içinde dile dair yazılar bulunan sa» yıların üçer tanesinin Cemiyet merkezi- ne gönderilmesi bundan önce de bütün matbuattan rica edilmişti. Bu rcayi te- kit ile beraber kitap ve risale halinde di- Sade: Sünslir, yavan. Sadet: Söz sırası, konuşulan, Saf Temiz. Sahil: kayı. Saz alez yi MR ez VE Memik ... Liste: 15 Rağmen: Körlük. o Rakabet: Yarış, kıskanma. o Rakip : Yarışan, kıskanan, Rakam: Sayı, Bazı: isteyen. Refah: bol- luk, Remiz: İşmar. Renk: Buğa, Resim: — BAKIKA T.D.T. Cemiyeti İ | eri | Toplantıya Maarif vekili riyaset etti ANKARA, 29A4A.—T.D.T Cemiyetinden: T. D. T. Cemiyeti İ umumi merkez heyeti bugün Ma | arif Vekili Dr. Reşit Galip Beyin reisliği altında Rusyadan gelmiş olan Dil bilginleri Pr. Marr ve Sa“ moiloviç hazır olduğu halde top- lanarak her iki profesörün Dil ça lışmalarına iştirak tarzları hakkın da tur. Bu müzakereye yarın da saat 17 de devam edilecektir. Bundan son ra umami merkez heyeti umumi kâtip Ruşen Eşref Beyin reisliği altında müzakereye devam ederek dişarıdan ve kollardan gelen kâ- ğuları gözden geçirmiş bunlar hakkında icap eden kararları ver Bırakamayız Fransız başvekilinin mecliste sözleri ” PARİS, 29 (A.A) — "avar söamsen 3 M. Daladier, dün Mebusan meclisine de şu beyamatta bulunmuştur: — Mademki muhalifler Küçük itilâf- dan bahsetiler, soruyorum, biz mp vakit imzamızı inkâr ettik? Meselenin esasına ait müzakerelere girişildiği vakit. delillerimizi gösterece- iz. Ne zaman, mlzakeratın hangi anm- da dostlarımızı terkettik? Fransa, müp- Beynelmilel siyasetin bu telâkki tar- zmn bir nihayet vermenin tam zamanı dır, Biz bu siyaseti sükün ile tetkik et- meği ve icap eden tedbirleri almağı ter- cih ederiz. Fakat bu meseleleri bir mü- nakışı zihniyetile mevzum bahsetmek is temeyiz. ————— Kılık, biçim, taslak baç, Resmi: Beylik. Rey: Düşünce 39 uncu mektep muallimleri ... Liste (14) Paya: Basamak. Pejmürde : Dağmık. Pençe: Ze. Perhizı Sakınmak. Pervane: Dönen, Perver: Besliyen. Perişan; Da- kılmış. Poşimanı Dönek. Peşimi Önce, ün Gi ik A Beyoğlu 20 inci ilk mektep rauallimleri Liste: (19) Şahıs: kişi, adam, Şahit Gören, görü- 44, bilen, bilici. Şahsiyet: Benlik. Şaibet kir, leke, Şalı l söz yazan, güzel söz Sri gz eler Şalt. Berlaç. Şevki istek, Şartı inan olsun, manasma, le şana Pin NE Şe : k. Şerint: di Yaşlar mani illeri ... Liste: (18) Tabi (Tabüyetten) : Uyuntu (Lehçe- den), çırak, uşak. Tabut: Sal (Gerede'- de kullamiıyor).Tali (derece): | İirinci Tecil; Geriye bırakmak, geri atmak. To- dip: Uslatmak (Terbiye vermek), yola getirmek. Tesmmül: Düşünüp taşınma, Teenni; Ağırbaşlı davranma, yavaş dav. ranma. Teestüf : Acıma. Tesssâr: Duy- gulanma, içlenme, Tesssüs: Yerleşme, koyuk tutma, am (Temel) ie limesi rumca olduğu kir olan koyuk kelimesini kullandım.) Tehir: Ge riye bırakma, geçüktirme. . Tekit: Sağ. lamlaştırma (takviye), bir daha yazma. Telif: Uşlaştırma, itina © | halis, pak olan, ariğ, Safi: Sat demektir, saf , safinin muhafefidir, ariğ. Sahil Su kenari, kiyi, yali, Sahip: Malik, türk geni, şeyi eli altında bulunduran, 4 miştir, Sahife, sayfa: Kâğldin yüzü, ii tap yaprağının bir yüzü, Sahne: taşlık tepelerde olan düzce yere derlersede türkçede tiyatro artistlerinin oynadığı şan Ersaköy: Hazinedar oğlu Baha